Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE

Núm. 13058
Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge per la qual es convoquen les ajudes autonòmiques per al lloguer d'habitatges durant l'any 2018

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Expedient de tramitació anticipada de despesa corresponent a l'exercici de 2020, Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

El dia 29 de juny de 2017 es va publicar en el BOIB núm. 79 l'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d'habitatge, les quals gestioni o estableixi l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquestes bases preveuen que les convocatòries que es dictin a l'empara s'han d'aprovar amb una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria d'habitatge i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

El dia 9 de març de 2018, el Consell de Govern de les Illes Balears va adoptar, entre d'altres, l'Acord d'aprovació del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020 (publicat en el BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018), i les seves modificacions, que per a la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge preveu aquesta línia d'ajudes.

El dia 30 d'agost de 2018 es va publicar en el BOIB núm. 107 la Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat per la qual es convoquen les ajudes de l'any 2018 per al lloguer d'habitatges, en el marc del Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, que a l'article 6 regulava els requisits dels ingressos mínims i màxims.

Aquests requisits estaven fonamentats en un criteri mitjançant el qual els ingressos mínims s'acordaven a través de la base imposable, import inferior al de la renda real, i es va deduir el mínim per contribuent de 5.550 € anuals, la qual cosa va suposar que en torn al 15% dels sol·licitants quedassin exclosos d'accedir a les ajudes de l'any 2018 per al lloguer d'habitatges, fet que desvirtuava l'article 2 de la Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat per la qual es convoquen les ajudes de l'any 2018 per al lloguer d'habitatges, en el marc del Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, relatiu a la finalitat de les ajudes, que estableix que aquestes tenen per objecte facilitar el gaudi d'un habitatge en règim de lloguer a sectors de població amb escassos recursos econòmics, mitjançant l'atorgament d'ajudes directes als llogaters, consistents en el finançament d'una part de la renda que el llogater ha de satisfer per l'habitatge llogat.

L'objecte de la nova convocatòria d'ajudes per al lloguer de l'any 2018 és garantir que aquestes arribin de manera efectiva a més població amb escassos recursos econòmics. Aquesta convocatòria inclou el sistema d'ajudes autonòmiques per al lloguer d'habitatges durant l'exercici de 2018, per als àmbits dels municipis de les Illes Balears per a les famílies amb pocs recursos econòmics i que siguin iguals o inferiors a 0,75 vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM) i amb unes rendes màximes mensuals de lloguer iguals o inferiors a 900 €.

S'utilitza el procediment previst dels expedients d'anticipats de despesa regulat a l'article 43 i següents del Decret 75/2004, de 27 d'agost, condicionat a l'existència de crèdit adequat i suficient per al finançament del compliment de l'obligació en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents a l'exercici de l'any 2020.

El Consell de Govern, en la sessió de 20 de desembre de 2019, va atorgar l'autorització prèvia al conseller de Mobilitat i Habitatge per exercir les competències en matèria d'autorització i de disposició de la despesa derivada de l'expedient d'aquesta convocatòria.

El Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou la Conselleria de Mobilitat i Habitatge.

L'article 8.b) del Decret 12/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que la Direcció General d'Habitatge, que depèn de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, exerceix les seves competències en els àmbits materials següents: defensa i foment de la funció social de l'habitatge i del compliment de la normativa aplicable; disseny i execució de polítiques públiques d'habitatge; ordenació de l'habitatge i servei d'inspecció; foment, coordinació i gestió de les ajudes públiques en matèria d'habitatge; programació, regulació i control de l'habitatge de protecció oficial i amb altres tipus de protecció pública; concertació i coordinació de les polítiques d'habitatge amb altres administracions públiques; programació de la promoció pública d'habitatges d'iniciativa pública i altres formes d'accés a l'habitatge; identificació, registre i interlocució amb els grans tenidors d'habitatge i mobilització d'habitatges desocupats; i promoció i gestió del patrimoni públic d'habitatge, incloses les polítiques de sòl residencial.

Per tot això, de conformitat amb l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, per la qual s'estableixen les bases reguladores, dict la següent

Resolució

 

1. Aprovar la convocatòria d'ajudes autonòmiques per al lloguer d'habitatges, des de l'1 de gener de 2018 i fins al 31 de desembre de 2018, a l'empara de l'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017 (publicada en el BOIB núm. 79, de 29 de juny de 2017), per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d'habitatge, les quals gestioni o estableixi l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Aprovar les bases reguladores de la convocatòria d'ajudes autonòmiques per al lloguer d'habitatges en els termes que estableix l'annex 1.

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 27 de desembre de 2019

El conseller de Mobilitat i Habitatge Marc Pons i Pons

 

INSTRUCCIONS

Escriviu preferentment en majúscules, sobretot en l'apartat de dades personals.

1. Codi d'identificació del procediment. L'ha de consignar l'Administració.

2. Indicau l'òrgan al qual s'adreça la comunicació. Si el sabeu, podeu concretar el departament (secretaria general o direcció general, per exemple).

3. Escriviu el codi d'identificació corresponent a l'òrgan (DIR3). Si no el sabeu, podeu cercar-lo a la pàgina web d'atenció a la ciutadania del Govern de les Illes Balears o demanar-lo a les oficines del Registre.

4. La província o el país només han de figurar si l'adreça de notificació està ubicada en una altra comunitat autònoma o en un país estranger.

5. En el cas que formalitzi la sol·licitud un representant, s'han de consignar totes les dades del sol·licitant en l'apartat corresponent («Sol·licitant»).

6. Si acreditau la representació per un mitjà diferent de la inscripció en el Registre electrònic d'apoderament (REA), heu de presentar el document que l'acrediti i, en l'apartat «Documentació que s'adjunta», hi heu de fer constar que presentau aquesta acreditació.

7. Senyalau com a canal preferent de notificació una de les opcions, llevat que estigueu obligats a relacionar-vos telemàticament amb l'Administració, d'acord amb l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Els subjectes als quals fan referència els apartats 2 i 3 de l'article 14 de la Llei 39/2015 estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions, per la qual cosa, de conformitat amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei esmentada, si algun d'aquests subjectes presenta la seva sol·licitud presencialment, l'Administració pública li requerirà que ho faci electrònicament mitjançant el Registre electrònic comú de l'Administració General de l'Estat. A aquest efecte, es considerarà que la sol·licitud s'ha presentat en la data en què s'hagi esmenat.

8. Exposau els fets en què es fonamenta la vostra sol·licitud.

9. Indicau de manera clara i breu el que sol·licitau, sense repetir cap dels fets exposats en l'apartat anterior.

10. Si ara se us sol·licita documentació que ja heu aportat anteriorment o que ha estat expedida per qualsevol administració, emplenau l'espai per a les dades identificatives perquè l'Administració pugui accedir als documents esmentats. Exemple:

Identificació del document: informe energètic

Identificació de l'expedient o registre d'entrada: L19E123/2017

Òrgan: Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic

Administració: Conselleria Territori, Energia i Mobilitat

Codi segur de verificació, si escau: CUV201610111-1691716669

11. BIC: codi internacional d'identificació de l'entitat bancària (màxim 11 caràcters).

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria de les ajudes autonòmiques per al lloguer d'habitatges de l'any 2018

Primer

Objecte

Aquestes bases tenen per objecte regular la convocatòria d'ajudes autonòmiques per al lloguer d'habitatges, des de l'1 de gener de 2018 i fins al 31 de desembre de 2018, a l'empara de l'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017 (publicada en el BOIB núm. 79, de 29 de juny de 2017), per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d'habitatge, les quals gestioni o estableixi l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon

Objecte de les ajudes

Aquestes ajudes tenen per objecte facilitar el gaudi d'un habitatge en règim de lloguer a sectors de població amb escassos recursos econòmics, que no pogueren ser beneficiaris de les ajudes per al lloguer d'habitatges de l'any 2018, atès que els seus ingressos eren inferiors als establerts, mitjançant l'atorgament d'ajudes directes consistents en el finançament d'una part de la renda que el llogater ha satisfet per l'habitatge llogat durant l'any 2018.

Tercer

Normativa aplicable

1. La sol·licitud, la tramitació i la resolució de les ajudes autonòmiques per al lloguer d'habitatges durant l'exercici de 2018 que preveuen aquestes bases es regeixen per:

— La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

— El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

— El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

— El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions.

— L'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d'habitatge, les quals gestioni o estableixi l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

— Les disposicions que es dictin en desplegament d'aquesta normativa.

— Aquesta mateixa Resolució.

2. Les ajudes es financen amb fons de l'Administració de la Comunitat Autònoma.

Quart

Requisits dels beneficiaris i contractes

Poden sol·licitar les ajudes autonòmiques per al lloguer d'habitatges durant l'exercici de 2018 que preveu aquesta Resolució les persones físiques majors d'edat residents a les Illes Balears que, a més dels requisits generals que estableix l'article 10 de l'Ordre de bases reguladores del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, compleixen els requisits específics següents:

a) Han estat titulars en qualitat de llogaters d'un contracte de lloguer d'habitatge d'una durada mínima d'un any durant el 2018. El contracte ha d'estar formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans. La condició de llogater s'ha d'acreditar mitjançant l'aportació d'aquest contracte.

b) Es troben al corrent del pagament de les rendes del contracte de lloguer, en el moment de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.

c) L'habitatge objecte de lloguer es troba situat dins l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

d) S'ha dipositat la fiança del contracte de lloguer davant l'Institut Balear de l'Habitatge (IBAVI), que ha de comprovar d'ofici aquest fet.

e) Totes les persones físiques amb domicili habitual i permanent a l'habitatge arrendat han de tenir la nacionalitat espanyola. En el cas d'estrangers, durant l'any 2018, han d'haver tingut la residència legal a Espanya.

f) L'habitatge llogat ha de constituir la residència habitual i permanent del llogater o llogaters i dels integrants de la unitat de convivència durant tot el període del contracte de lloguer per al qual es concedeixi l'ajuda. Aquesta circumstància s'ha d'acreditar mitjançant un certificat de convivència que acrediti, a partir de l'1 de gener de 2018 o, si escau, des de la data del contracte, la identitat de totes les persones físiques que tenen el seu domicili habitual i permanent a l'habitatge objecte del contracte de lloguer.

g) L'habitatge objecte del contracte de lloguer durant l'exercici de 2018 ha tingut una renda màxima mensual igual o inferior a 900 € mensuals.

h) Els ingressos corresponents a l'exercici de l'any 2018 de les persones que tenien el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge llogat, fossin o no titulars del contracte de lloguer, han complit els requisits d'ingressos màxims establerts en el punt cinquè d'aquestes bases.

Cinquè

Requisits dels ingressos màxims

Els llogaters i els integrants de la unitat de convivència que hagin tingut durant l'exercici de l'any 2018 el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat, fossin o no titulars del contracte de lloguer, han d'haver obtingut en conjunt uns ingressos familiars màxims que siguin iguals o inferiors a 0,75 vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM).

Sisè

Prohibicions per ser-ne beneficiari

1. No pot ser beneficiària d'aquestes ajudes autonòmiques per al lloguer d'habitatges durant l'exercici de 2018 aquella persona física que incorri en alguna de les circumstàncies que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

2. No es poden concedir les ajudes autonòmiques per al lloguer d'habitatges durant l'exercici de 2018 quan el llogater sol·licitant o qui hagi tingut la residència habitual i permanent a l'habitatge objecte del contracte de lloguer es trobi en alguna de les situacions que s'indiquen a continuació:

a) Sigui propietari o usufructuari d'algun habitatge a Espanya. A aquest efecte es considera que no s'és propietari o usufructuari d'un habitatge si el dret recau únicament sobre una part alíquota de l'habitatge i aquest s'ha obtingut per herència.

S'exceptuen d'aquest requisit aquelles persones físiques que siguin propietàries o usufructuàries d'un habitatge i acreditin que no disposen de l'ús i gaudi d'aquest per alguna de les causes següents:

 — Separació o divorci.

— Trasllat obligatori del domicili per motius laborals, sempre que el domicili estigui situat fora de les Illes Balears.

 — Qualsevol altra causa aliena a la seva voluntat, acreditada degudament.

—Quan l'habitatge no sigui accessible per raó de discapacitat de l'arrendatari que en sigui titular o d'algun membre de la unitat de convivència.

b) Tenir parentesc de primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb l'arrendador de l'habitatge.

c) Ser soci o partícip de la persona física o jurídica que actua com a arrendador de l'habitatge.

Setè

Finançament de les actuacions

1. Les ajudes autonòmiques per al lloguer d'habitatges durant l'exercici de 2018 regulades en aquesta Resolució s'han d'abonar amb càrrec a la partida pressupostària i per la quantia màxima i anualitat que s'indica a continuació:

 Partida pressupostària

Import

Anualitat

 25501/431B01/78000/00

 

1.400.000,00 €

2020

2. Es fa constar expressament que en aquesta convocatòria s'utilitza el procediment d'expedient anticipat de despesa regulat en l'article 43 del Decret 75/2004, de 27 d'agost. L'aprovació de l'expedient administratiu corresponent a aquesta convocatòria queda condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient per al finançament del compliment de l'obligació en el pressupost general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponent a l'exercici de l'any 2020. 

3. La concessió de les ajudes que regula aquesta Resolució de convocatòria està limitada pel crèdit pressupostari que s'hi inclou. No obstant això, les quanties màximes es poden incrementar, si hi ha disponibilitat pressupostària suficient, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La resolució de la modificació esmentada, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

Vuitè

Regles per a la determinació dels ingressos

Per a l'obtenció de l'ajuda autonòmica per al lloguer d'habitatges durant l'exercici de 2018, a l'efecte de determinar els ingressos dels llogaters sol·licitants i dels integrants de la unitat de convivència, se segueixen els criteris següents:

— S'ha de partir de les quanties de la base imposable general i de l'estalvi, regulades respectivament en els articles 48 i 49 de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques i de modificació parcial de les lleis dels imposts sobre societats, sobre la renda de no residents i sobre el patrimoni, corresponents a la declaració o les declaracions presentades per la persona física sol·licitant i per cada un dels membres de la unitat de convivència, del període impositiu corresponent a l'any 2017.

Aquests ingressos s'han d'acreditar amb les dades que consten a l'Agència Estatal de l'Administració Tributària. Excepcionalment, si la persona física sol·licitant o qualsevol dels integrants de la unitat de convivència que resideixen en l'habitatge objecte de lloguer no han presentat la declaració de l'impost de la renda de les persones físiques, la Direcció General d'Habitatge pot sol·licitar altres informacions a qualsevol organisme públic i, fins i tot, una declaració responsable del sol·licitant de l'ajuda, a l'efecte de determinar els seus ingressos reals i els dels membres que integren la unitat de convivència i resideixen en l'habitatge objecte de lloguer.

— La quantia resultant s'ha de convertir en un nombre de vegades l'IPREM que, referit a catorze pagues, estigui en vigor durant el període al qual es refereixen els ingressos avaluats.

— El nombre de vegades de l'IPREM resultant s'ha de ponderar, a l'efecte d'establir els ingressos màxims, amb l'aplicació del coeficient multiplicador que correspongui segons l'apartat 1.a) del punt novè d'aquestes bases, en funció del nombre de membres de la unitat de convivència i, si escau, amb l'aplicació del coeficient reductor dels ingressos màxims que correspongui segons apartat 1.b) del punt novè, respecte dels llindars límit que, quant als diferents tipus de famílies nombroses i de persones amb discapacitat, preveu l'apartat 2 del punt sisè d'aquestes bases.

Novè

Criteris de valoració

1. Les sol·licituds de les ajudes autonòmiques per al lloguer d'habitatges s'han de valorar d'acord amb els ingressos, durant l'exercici de 2018, del llogater sol·licitant i dels integrants de la unitat de convivència que resideixen en l'habitatge objecte de lloguer, i s'ha d'establir l'ordre de prelació entre les sol·licituds presentades, segons els criteris i les prioritats de valoració que s'indiquen a continuació:

a) A aquest efecte, el límit màxim d'ingressos de la unitat de convivència (LIUC) que permet l'accés a l'ajuda s'ha d'expressar en nombre de vegades la quantia anual de l'IPREM, que ha de ser igual o inferior a 0,75 vegades l'IPREM en tot cas, d'acord amb l'apartat 2.a)del punt sisè d'aquestes bases, i s'ha de determinar segons les regles següents:

—Si la unitat de convivència està composta per una sola persona adulta, la quantia de l'IPREM es multiplica per 1,5.

—Si la unitat de convivència està composta per dues o més persones:

- La primera persona adulta computa 1,5 vegades l'IPREM.

- Cada persona addicional computa 0,5 vegades l'IPREM.

b) La prioritat de les persones sol·licitants s'ha de determinar amb el major resultat d'aplicar la fórmula següent, amb quatre decimals:

— 1-IUC/QLIUC

On:

IUC = ingressos, en euros, de la unitat de convivència.

QLIUC = quantia, en euros, del límit màxim d'ingressos de la unitat de convivència que permet l'accés a l'ajuda; per al supòsit que no hi hagi els llindars límit en nombre de vegades l'IPREM prevists en l'apartat 2 del punt sisè d'aquestes bases.

2. En cas que el llogater sol·licitant o algun dels membres de la unitat de convivència estigui inclòs justificadament en els sectors preferents que s'indiquen a continuació, a la quantitat resultant de l'apartat 1 d'aquest punt se li ha d'afegir la puntuació que correspongui.

— Unitats de convivència en les quals tots els membres integrants es trobin en situació de desocupació i hagin exhaurit les prestacions corresponents a aquesta situació: 1 punt. Segons el certificat del Servei Públic d'Ocupació Estatal que acrediti ambdues circumstàncies.

— Dones en situació o risc d'exclusió social: 0,50 punts. Segons la declaració administrativa dels serveis socials competents sobre aquesta condició.

— Dones en situació o risc d'exclusió social quan tenguin fills menors exclusivament a càrrec seu: 0,60 punts. Segons la declaració administrativa dels serveis socials competents sobre aquesta condició.

— Persones sense llar: 0,60 punts. Segons la declaració administrativa dels serveis socials competents sobre aquesta condició.

—  Persones que hagin sofert danys que les incapacitin com a conseqüència de l'activitat terrorista: 0,40 punts. Segons la sentència ferma que reconegui la condició de víctima de l'activitat terrorista.

Desè

Quantia de l'ajuda   

1. Amb caràcter general, fins i tot en el cas de les famílies nombroses, la quantia de l'ajuda és del 40 % de la renda màxima mensual, si aquesta és igual o inferior a 900 €. En tot cas, la quantia de l'ajuda no pot superar el límit màxim per habitatge de 4.000 € anuals ni el de 330 € mensuals.

2. En el cas que en el contracte de lloguer figurin diversos llogaters i no especifiquin, en la sol·licitud o en el contracte, quina és la part de la renda que satisfà cada un d'ells, s'ha d'entendre que la paguen a parts iguals. No obstant això, els llogaters poden manifestar la seva voluntat que la totalitat de l'ajuda sigui satisfeta a un d'ells, segons el model que figura a l'annex 5

Onzè

Àmbit temporal

1. L'ajuda autonòmica per al lloguer d'habitatges, durant l'exercici de 2018, es pot atorgar amb efectes a partir de l'1 de gener de 2018. En cas de contractes subscrits amb anterioritat a aquesta data i que continuïn vigents o, si escau, que fossin prorrogats expressament o tàcitament durant l'any 2018, l'ajuda també es reconeix a partir de l'1 de gener de 2018, sempre que es compleixin els altres requisits exigits.

2. L'ajuda autonòmica per al lloguer d'habitatges, durant l'exercici de 2018, es concedeix per un termini màxim per justificar de dotze mesos i, en tot cas, fins al 31 de desembre de 2018, com a màxim.

Dotzè

Incompatibilitat i compatibilitat amb altres subvencions

1. Les ajudes que regulen aquestes bases són incompatibles amb percepcions de la renda bàsica d'emancipació (RBE), amb reduccions del lloguer corresponents al programa de renda adequada de l'IBAVI o amb altres ajudes per al lloguer a sectors de població amb escassos recursos econòmics; i amb qualsevol altra ajuda que, per al lloguer habitatges, concedeixi l'Administració de la Comunitat Autònoma, mitjançant fons estatals del Pla Estatal d'Habitatge de 2018-2021 o mitjançant fons propis, o que concedeixi qualsevol altra administració pública, entitat o organisme públic o privat, nacional o internacional.

En concret, l'ajuda per al lloguer d'habitatges finançada amb fons de l'Administració de la Comunitat Autònoma és incompatible amb les ajudes per al lloguer d'habitatges finançades amb fons de l'Administració General de l'Estat.

2. No es consideren afectats per aquesta incompatibilitat els supòsits excepcionals en què els serveis socials de la Comunitat Autònoma aportin un complement per al pagament del lloguer a beneficiaris en situacions d'especial vulnerabilitat. Tampoc no es consideren afectats per aquesta incompatibilitat els perceptors de prestacions no contributives de la seguretat social.

Tretzè

Obligacions de la persona beneficiària

1. Sens perjudici de les obligacions generals que estableix l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 27 de l'Ordre de bases reguladores del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, els beneficiaris de l'ajuda estatal o autonòmica per al lloguer d'habitatges han de complir els requisits següents:

a) Justificar que el pagament de la renda de lloguer de l'habitatge es va fer per transferència, domiciliació o mitjançant ingrés, tots ells a través d'una entitat financera o de crèdit des de l'1 de gener de 2018, en cas de contractes en vigor en aquesta data, o si són de vigència posterior, a partir d'aquesta i, com a màxim, fins al 31 de desembre de 2018.

En aquest justificant bancari per transferència, domiciliació o ingrés s'ha de fer constar la identificació completa del llogater que efectua el pagament de la renda i la de l'arrendador que la rep, el concepte de renda, l'import i el mes a què correspon.

A l'efecte de la justificació per al pagament de l'ajuda, només s'admeten aquelles mensualitats de lloguer pagades mitjançant transferència bancària, domiciliació o ingrés en la forma indicada en els dos paràgrafs immediats anteriors i, per tant, a l'efecte abans esmentat no s'admeten els rebuts lliurats en mà mitjançant un escrit signat per l'arrendador.

b) Presentar els justificants de pagament de la renda per transferència bancària, domiciliació o ingrés en la forma i el termini establerts en l'apartat 1.a) d'aquest punt. En el cas de no fer-ho o de fer el pagament parcialment, això comporta la pèrdua de l'ajuda de la mensualitat no justificada, sens perjudici que es pugui percebre l'import de la resta de mensualitats pendents si es compleixen els requisits establerts.

c) Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social.

d) Justificar, en el termini establert i en la forma que pertoqui, el compliment dels requisits i de les condicions que determinaren la concessió de la subvenció.

e) Haver destinat obligatòriament l'import de l'ajuda per al lloguer d'habitatges al pagament de la renda de l'habitatge habitual i permanent del beneficiari i dels membres de la unitat de convivència.

f) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents, i aportar tota la informació que els sigui requerida.

g) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s'exigeixen per concedir la subvenció.

2. En el cas que es produeixi alguna modificació, fins i tot durant la tramitació de l'ajuda, de les condicions que puguin motivar o hagin motivat el reconeixement de l'ajuda i que, si escau, puguin o poguessin determinar la pèrdua sobrevinguda del dret a l'ajuda ja reconeguda, els sol·licitants o beneficiaris ho han de comunicar a la Direcció General d'Habitatge immediatament. No comunicar qualsevol modificació és causa suficient per a l'inici d'un procediment de reintegrament de les quantitats que, si escau, s'hagin cobrat indegudament.

Catorzè

Règim de concurrència

En el procediment de concessió de les ajudes autonòmiques per al lloguer d'habitatges durant l'exercici de 2018, les ajudes objecte d'aquesta Resolució es tramiten pel sistema de concurrència competitiva mitjançant una convocatòria pública, de manera que la selecció dels beneficiaris es fa a través de la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, amb la finalitat d'establir l'ordre de prelació entre elles, d'acord amb els criteris de valoració establerts en el punt novè d'aquestes bases.

Quinzè

Sol·licitud d'ajuda, documentació i lloc de presentació

1. Les sol·licituds de l'ajuda per al lloguer d'habitatges es poden presentar telemàticament a través de la pàgina web del Govern de les Illes Balears http:// habitatge.caib.es, o bé de manera presencial, segons el model que figura en l'annex 2, en qualssevol de les oficines de l'Institut Balear de l'Habitatge (IBAVI), de Menorca,Eivissa i Formentera, a la seu de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, o en qualsevol dels llocs que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. A les sol·licituds s'ha d'adjuntar la documentació necessària que s'indica en el punt dessetè d'aquestes bases.

2. La presentació de la sol·licitud implica que la persona interessada accepta les prescripcions d'aquesta convocatòria.

Setzè

Termini de presentació

El termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda és d'un mes, comptador des del dia 9 de gener del 2020.

Dessetè

Documentació necessària per a la sol·licitud

1. Juntament amb la sol·licitud d'ajuda per al lloguer d'habitatges, que s'ha de fer amb el model normalitzat de l'annex 2 d'aquesta convocatòria, s'ha de presentar la documentació necessària següent:

a) Els documents d'identitat de cada una de les persones físiques titulars del contracte de lloguer (DNI, NIE o document equivalent) i els dels membres de la unitat de convivència de 16 anys o més.

b) L'autorització expressa, en tot cas, de la persona física sol·licitant i dels altres membres de la unitat de convivència perquè, segons el model que figura en l'annex 3, l'òrgan instructor pugui obtenir, de manera directa, la informació que acrediti les dades d'identitat o de caràcter personal del sol·licitant i dels membres de la unitat de convivència, el compliment de les obligacions tributàries i amb la seguretat social del sol·licitant, els ingressos del sol·licitant i dels membres de la unitat de convivència, i qualsevol altra informació tributària o econòmica que figuri en l'Agència Tributària Estatal, l'Agència Tributària de les Illes Balears i la Tresoreria General de la Seguretat Social.

La comprovació que la persona sol·licitant està al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social es fa abans de dictar la resolució de concessió i, en el cas que hagi vençut el termini de validesa dels certificats expedits, també abans de dictar la resolució per la qual s'ordena el pagament de l'ajuda.

c) La informació registral simple del Registre de la Propietat acreditativa del fet que, quant al llogater o als llogaters que figuren en el contracte de lloguer, no apareixen titularitats registrals vigents al seu favor en tot el territori nacional, com a propietaris, usufructuaris o titulars registrals de qualsevol dret real que permeti l'ús i gaudi d'algun habitatge ubicat en territori espanyol. En cas de ser-ho, cal acreditar-ne la no disponibilitat de l'ús i gaudi de l'habitatge per alguna de les causes que estableix l'apartat 2.a) del punt sisè d'aquestes bases.

La resta de membres de la unitat de convivència ha de signar una declaració responsable que no són propietaris, usufructuaris o titulars de qualsevol dret real que permeti l'ús i gaudi d'algun habitatge ubicat en territori espanyol, segons el model que figura en l'annex 4.

d) Les declaracions responsables del llogater o dels llogaters del contracte de lloguer, segons el model que figura a l'annex 4:

— Que no incorren en cap de les circumstàncies de prohibició per ser-ne beneficiaris que preveuen l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

— Que han de justificar l'aplicació dels fons percebuts, en el termini establert i en la forma que pertoqui.

— Que han de justificar el compliment dels requisits i de les condicions que determinaren la concessió de la subvenció.

— Que han de destinar l'import íntegre de la subvenció al pagament de la renda de l'habitatge habitual i permanent del beneficiari i dels membres de la unitat de convivència.

— Que han de comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s'exigeixen per concedir la subvenció.

— Que s'han de sotmetre a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents.

— Que han d'aportar tota la informació i documentació que els requereixi l'òrgan instructor.

— Que no han estat subjectes de revocació d'una subvenció, per causes imputables als sol·licitants, de cap de les ajudes que preveuen aquest Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021 o els anteriors plans estatals o autonòmics d'habitatge.

e) Les declaracions responsables de tots els membres de la unitat de convivència que tenen el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge llogat, segons el model que figura en l'annex 4:

— Que no tenen relació de parentesc de primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb l'arrendador.

— Que no són socis o partícips de la persona física o jurídica que actua com a arrendador.

— Que es comprometen a complir les condicions i els requisits que estableixen l'Ordre de bases i la convocatòria, les quals coneixen i accepten íntegrament.

— Que saben que, en cas de falsedat en les dades o la documentació aportada o d'ocultació d'informació, de les quals es pugui deduir intenció d'engany en benefici propi o aliè, se'ls pot excloure d'aquest procediment i poden ser objecte de sanció; així mateix, si pertoca, els fets s'han de posar en coneixement del ministeri fiscal per si poden ser constitutius d'il·lícit penal.

f) Contracte de lloguer de l'habitatge:

— El contracte de lloguer de l'any 2018.

g) El certificat de convivència, a l'efecte de determinar que l'habitatge llogat és el domicili habitual i permanent del llogater i dels membres de la unitat de convivència durant tot el període del contracte per al qual es concedeixi l'ajuda.

h) Els justificants que el pagament del lloguer s'ha realitzat, per transferència, a través d'una entitat financera o de crèdit, des de l'1 de gener de 2018 en el cas de contractes en vigor en aquesta data, o si són de vigència posterior, a partir d'aquesta, i en ambdós casos fins a la darrera mensualitat vençuda. Aquests justificants per transferència bancària han de complir els requisits que s'expressen en l'apartat 1.a) del punt tretzè d'aquestes bases a l'efecte de la justificació per al pagament de l'ajuda, d'acord amb el punt vint-i-cinquè d'aquestes bases.

i) L'annex 5 emplenat degudament.

j) La declaració responsable de veracitat de dades bancàries, segons el model que figura en l'annex 6. Aquest document s'ha de signar per ambdues cares.

k) El títol de família nombrosa expedit per l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS), si escau.

En el cas que aquest títol no s'hagi sol·licitat o estigui pendent d'atorgament, s'ha d'aportar el llibre de família, juntament amb la còpia amb registre d'entrada de la sol·licitud per a la concessió d'aquest títol, el qual s'ha de presentar immediatament que s'obtingui.

l) La declaració administrativa sobre el tipus i el grau de discapacitat reconegut per l'òrgan competent, en el cas de persones amb discapacitat.

m) En el cas de pertànyer a algun dels sectors preferents, s'ha d'aportar la documentació judicial, notarial o administrativa que ho justifiqui, segons els diferents tipus de documentació que s'expressen en el segon apartat del punt novè d'aquestes bases.

2. La presentació de la sol·licitud implica l'autorització a l'òrgan instructor per obtenir informació d'altres administracions respecte a les dades d'identitat o de caràcter personal, tributàries o econòmiques i de qualsevol altre tipus que puguin ser necessàries per a la resolució del procediment.

 

Devuitè

Esmena de la sol·licitud

1. Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la normativa o hi manca documentació, la Direcció General d'Habitatge ha de requerir les persones interessades que, en el termini de deu dies, esmenin el defecte o aportin els documents preceptius, i se'ls ha d'advertir que, en el cas que no ho facin, s'entén que desisteixen de la sol·licitud, després d'haver dictat i notificat la resolució corresponent d'acord amb els articles 21.1 i 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. Aquest requeriment d'esmena i els altres actes de tràmit són objecte de publicació en el tauler d'anuncis de les oficines de l'IBAVI i en la pàgina web del Govern de les Illes Balears.

Denovè

Protecció de dades

La sol·licitud d'ajuda de lloguer o de la pròrroga de l'ajuda implica que la persona interessada autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma per al tractament de les dades de caràcter personal per a la gestió de les ajudes autonòmiques per al lloguer d'habitatges, durant l'exercici de 2018, de conformitat amb el que disposen la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i les normes que la despleguen.

Vintè

Instrucció del procediment

La Direcció General d'Habitatge és l'òrgan instructor del procediment de concessió de les ajudes autonòmiques per al lloguer d'habitatges durant l'exercici de 2018 que preveuen aquestes bases.

Vint-i-unè

Comissió Avaluadora

1. Es crea la Comissió Avaluadora, que està formada per un president, que és el director general d'Habitatge; un secretari, que és la cap del Departament d'Habitatge, i tres vocals, designats pel director general d'Habitatge.

2. La Comissió Avaluadora ha de comprovar l'informe emès pels serveis tècnics del Departament d'Habitatge i ha d'emetre un informe general amb la finalitat d'establir l'ordre de prelació entre totes les sol·licituds presentades i proposar l'import de l'ajuda que s'ha de concedir a cada beneficiari i, a aquest efecte, ha de valorar totes les qüestions que es deriven de les bases reguladores, de la convocatòria i de l'expedient. En aquest informe s'ha de fer constar la relació de totes les sol·licituds rebudes, amb indicació de quines s'han de concedir, denegar, inadmetre a tràmit o arxivar per desistiment, i s'hi han d'expressar les causes que el motiven, així com també la identificació dels beneficiaris, la puntuació obtinguda per cadascun d'ells, l'import de l'ajuda i el compliment de les obligacions tributàries i amb la seguretat social.

Vint-i-dosè

Propostes de resolució provisional de concessió

1. D'acord amb l'informe emès per la Comissió Avaluadora, el director general d'Habitatge ha de formular sengles propostes de resolució provisional de concessió de les ajudes autonòmiques per al lloguer d'habitatges, durant l'exercici de 2018, finançades amb fons de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La proposta de resolució provisional han d'incloure, respectivament, la llista de les persones beneficiàries, la puntuació obtinguda i l'import de l'ajuda concedida, a més de les dades expressades en el segon apartat del punt vint-i-tresè d'aquestes bases.

2. La proposta de resolució provisional de concessió de les ajudes autonòmiques per al lloguer d'habitatges durant l'exercici de 2018, d'acord amb el que disposa l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació a la pàgina web del Govern de les Illes Balears. Aquesta proposta ha de preveure un termini d'audiència de deu dies, perquè les persones interessades puguin al·legar i presentar els documents i les justificacions que estimin pertinents.

3. S'entén que el beneficiari accepta la concessió de l'ajuda si no manifesta expressament que hi renuncia en el termini de deu dies comptadors a partir de la publicació del tràmit d'audiència.

4. Una vegada que s'han examinat les al·legacions presentades i, en tot cas, quan s'ha exhaurit el termini concedit per presentar-les, el director general d'Habitatge ha d'emetre la proposta de resolució de concessió de l'ajuda autonòmica per al lloguer d'habitatges durant l'exercici de 2018, que ha d'elevar al conseller de Mobilitat i Habitatge perquè en dicti la resolució que pertoqui.

5. La proposta de resolució de concessió de la subvenció no crea cap dret a favor de les persones interessades que s'hi proposin davant de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mentre no es dicti i notifiqui la resolució de concessió de l'ajuda autonòmica per al lloguer d'habitatges durant l'exercici de 2018.

Vint-i-tresè

Resolució de concessió

1. El conseller de Mobilitat i Habitatge ha de dictar la resolució de concessió de l'ajuda autonòmica per al lloguer d'habitatges durant l'exercici de 2018, que s'ha de basar en la proposta de resolució del director general d'Habitatge.

2. D'acord amb l'article 24.1 de l'Ordre de bases, la resolució de concessió de les subvencions s'ha de motivar i ha de contenir, entre d'altres,les dades següents:

— La identificació de tots els sol·licitants als quals s'ha concedit l'ajuda.

—La puntuació obtinguda per cadascun d'ells segons els criteris de valoració.

—L'import de l'ajuda per al lloguer d'habitatge.

—El compliment de les obligacions tributàries i amb la seguretat social.

—Les partides pressupostàries i l'anualitat a què s'ha d'imputar la despesa.

—El règim de justificació de l'aplicació dels fons percebuts.

—El règim de pagament de l'ajuda.

—Les condicions a què se subjecta l'eficàcia de la concessió de l'ajuda.

—Les altres obligacions de què respon la persona beneficiària.

Vint-i-quatrè

Termini per resoldre i publicació

1. El termini màxim per dictar i notificar la resolució de concessió de les ajudes autonòmiques per al lloguer d'habitatges durant l'exercici de 2018, així com també les resolucions de denegació de les ajudes i les de no admissió a tràmit o desistiment de les sol·licituds presentades, és de tres mesos comptadors des de la data en què acabi el termini per presentar les sol·licituds.

El venciment d'aquest termini màxim sense que s'hagi publicat la resolució expressa legitima la persona interessada que ha presentat la sol·licitud per entendre-la desestimada per silenci administratiu.

2. La resolució que pertoqui s'ha de comunicar a les persones interessades mitjançant la publicació en la pàgina web del Govern de les Illes Balears i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que l'ha dictat, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat la resolució, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Vint-i-cinquè

Reconeixement de l'obligació i pagament

1. Una vegada que s'ha comprovat que la persona beneficiària compleix tots els requisits establerts, el conseller de Mobilitat i Habitatge, a proposta del director general Habitatge, ha de dictar la resolució de reconeixement de l'obligació amb la proposta de pagament, que han d'incloure la relació de les persones beneficiàries de l'ajuda i l'import reconegut.

2. Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge en el termini d'un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, en ambdós casos comptadors des de l'endemà que es publiqui la resolució en la forma expressada en el tercer apartat del punt vint-i-quatrè d'aquestes bases.

Vint-i-sisè

Revocació i reintegrament

L'incompliment de les obligacions que estableixen aquestes bases, l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, dona lloc a la revocació de l'ajuda i al reintegrament de les quanties percebudes pels beneficiaris.

Vint-i-setè

Règim d'infraccions i sancions

Les accions i les omissions que constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions estan tipificades en els articles 56, 57 i 58 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en els articles 51, 52 i 53 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

Documents adjunts