Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

Núm. 13051
Decret de Presidència núm. 2019001005, de data 19 de desembre de 2019, de modificació del Decret de Presidència núm. 2019000471, de data 10 de juliol de 2019, d’estructura del Govern del Consell Insular d’Eivissa i creació de Departaments i del Decret de Presidència núm. 2019000484, de data 16 de juliol de 2019, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d’Eivissa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que en data 19 de desembre de 2019, el president del Consell Insular d'Eivissa va dictar el següent decret:

"En l'acord programàtic de govern del Consell Insular per a la legislatura 2019-2023, signat entre el Partit Popular i Ciudadanos, es va establir, entre d'altres objectius, el de lluitar contra l'intrusisme en relació als lloguers turístics il·legals i als taxis pirates.

Així, a l'apartat cinquè d'aquest acord, relatiu a “Turismo, Comercio y Empleo” es va establir, entre d'altres objectius: “Aseguraremos la lucha contra el fraude y la economía sumergida, garantizando la convivencia en los alquileres vacacionales legalizados. Los ayuntamientos delimitarán los usos en sus respectivos planeamientos. Crear una Oficina contra el Intrusismo (alquileres turísticos ilegales, taxis piratas, comercios..) y elaborar un censo de empresas y profesionales de la isla, además de incrementar las inspecciones sobre actividades no reguladas o regladas”.

En efecte, el sorgiment en el sector turístic de prestadors de serveis i activitats que actuen en condicions de clandestinitat, eludint els corresponents controls administratius i tributaris, afecta negativament a la imatge de l'Illa d'Eivissa, als usuaris dels dits serveis i a les pròpies empreses turístiques que exerceixen la seva activitat de forma legal.

L'article 7 m) de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, de Turisme de les Illes Balears (LTIB) determina que, de conformitat amb allò que disposa l'article 70.3 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, correspon als Consells Insulars la inspecció i la sanció en matèria de turisme en el termes establerts en la dita llei.

En virtut del Decret de Presidència núm. 2019000471, de data 10 de juliol de 2019, d'estructura del Govern del Consell Insular d'Eivissa i creació de Departaments (BOIB núm. 95, d'11 de juliol) s'estructurà el govern del Consell Insular d'Eivissa en la Presidència i en els Departaments que s'indiquen, agrupats en les següents tres àrees d'actuació:

1- Àrea de Turisme, Coordinació i Gestió del Territori:

Departament de Turisme, Medi Rural i Marí i Cooperació Municipal.

Departament de Presidència i Gestió Ambiental.

Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries i Lluita contra l'Intrusisme.

2- Àrea de Desenvolupament Econòmic, Innovació i Participació:

Departament d'Innovació, Transparència, Participació i Transports.

Departament d'Economia i Hisenda, i Desenvolupament Empresarial.

3- Àrea de Desenvolupament Social

Departament de Cultura, Educació i Patrimoni

Departament de Benestar Social i Recursos Humans

Departament d'Esports i Joventut.

Així, mitjançant aquest Decret de Presidència i per tal de lluitar contra l'Intrusisme, entre d'altres objectius, es va crear el Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries i Lluita contra l'Intrusisme dins l'Àrea de Turisme, Coordinació i Gestió del Territori.

D'altra banda, el mateix Decret, en el seu apartat Tercer, determinà l'àmbit o el sector específic de l'activitat administrativa amb el qual s'identifica cada Departament.

Així, pel que fa al Departament de Turisme, Medi Rural i Marí i Cooperació Municipal, establí en el punt 1 que comprèn, entre d'altres, l'activitat competencial pròpia del Consell Insular en relació amb les matèries de funció inspectora i sancionadora en matèria turística.

I, en relació al Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries i Lluita contra l'Intrusisme, determinà en el punt 3 que, entre d'altres activitats competencials (com l'ordenació del territori i l'urbanisme, inclòs el litoral, i les infraestructures viàries del Consell Insular) comprenia també l'activitat competencial en matèria de lluita contra l'intrusisme.

Així doncs, mitjançant aquesta nova estructuració es pretén que la lluita contra l'intrusisme en matèries de la competència del Consell Insular d'Eivissa, i únicament en relació a les estades turístiques en habitatges, es realitzi pel Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries i Lluita contra l'Intrusisme, que haurà de ser dotat dels recursos materials i personals per a exercitar les seves competències. 

En conseqüència, resulta necessari modificar aquest Decret, per tal que no existeixi un solapament entre les competències que exerciti el Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries i Lluita contra l'Intrusisme i el Departament de Turisme, Medi Rural i Marí i Cooperació Municipal.

Així mateix, cal clarificar el significat de l'expressió “lluita contra l'Intrusisme” en la matèria esmentada (estades turístiques en habitatges) per tal de delimitar clarament l'abast competencial del nou Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries i Lluita contra l'Intrusisme.

Pel que fa a les estades turístiques en habitatges, l'article 49 de la LTIB defineix les empreses comercialitzadores d'estades turístiques en habitatges com les persones físiques o jurídiques que comercialitzen turísticament la totalitat d'un habitatge residencial, per períodes de curta durada, en condicions d'ús immediat i amb finalitat lucrativa; comercialització que es pot alternar amb l'ús pròpiament d'habitatge que les caracteritza.

I l'article 28.3 de la mateixa LTIB, respecte a la comercialització d'estades turístiques en habitatges, considera oferta il·legal i activitat clandestina, intrusisme i competència deslleial, respectivament, i sense perjudici de la infracció que implica la resta d'incompliments normatius, d'una banda, la publicitat d'habitatges que comercialitzin estades turístiques que no hagin presentat la Declaració Responsable d'Inici d'Activitats Turístiques (DRIAT) a l'administració turística o que no compleixin els requisits normatius per a la seva comercialització i, d'altra, la comercialització d'estades turístiques a habitatges que no hagin presentat la DRIAT a l'administració turística o que no compleixin els requisits normatius exigits per a la seva comercialització.

I l'apartat 4 d'aquest article 28 disposa que l'activitat clandestina, l'oferta il·legal, l'intrusisme i la competència deslleial han de ser objecte de control, seguiment i pla d'acció.

Més específicament, l'acció en matèria de lluita contra l'intrusisme, pel que fa a les estades turístiques en habitatges, consisteix en exercitar la potestat sancionadora (incloses les funcions inspectores, l'adopció de les mesures cautelars i la imposició de multes coercitives que pertoquin) per tal de perseguir les següents infraccions tipificades en la Llei balear 8/2012, que tenen en comú la realització de l'activitat en condicions de clandestinitat:

- La publicitat, la contractació o la comercialització d'establiments, activitats o empreses que no hagin presentat la corresponent declaració responsable d'inici d'activitat turística o la comunicació prèvia, si aquestes són exigibles per la normativa turística (infracció greu recollida a l'art. 105 g) de la LTIB).

- La realització o la prestació de serveis d'activitats turístiques per qui no hagi presentat la declaració responsable d'inici d'activitat turística, sempre que compleixi amb tots els requisits necessaris per poder obtenir-la (infracció greu prevista a l'art. 105 h) de la LTIB).

-La realització de l'activitat turística sense haver presentat la corresponent declaració responsable d'inici d'activitat turística o la comunicació prèvia (infracció molt greu tipificada a l'art. 106 b) de la LTIB).

- Dur a terme per part de les persones físiques o jurídiques que siguin titulars o explotadores dels canals de comercialització turística definits en l'article 3 d'aquesta llei la comercialització, la publicitat o la facilitació mitjançant enllaç o allotjament de continguts de reserves, relatives a estades turístiques en habitatges situats en qualsevol illa de les Illes Balears que no hagin presentat la declaració responsable d'inici d'activitat turística o sense fer constar el número d'inscripció turística (infracció molt greu recollida a l'art. 106 i) de la LTIB).

Així mateix, s'ha d'entendre inclosa en aquesta matèria de lluita contra l'intrusisme l'exercici de la potestat sancionadora en ordre a sancionar l'obstaculització, la negativa u obstrucció a l'activitat inspectora recollides com a infracció lleu i molt greu als arts. 104 r) i 106 ab) de la LTIB.

Conseqüentment amb tot l'anterior, es fa imprescindible un control d'aquestes activitats clandestines per l'Oficina de Lluita contra l'Intrusisme que s'ha de crear a aquest efecte dins el Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries i Lluita contra l'Intrusisme; sense perjudici de les infraccions que impliquen la resta d'incompliments normatius, que se seguiran tramitant i instruint pel corresponent departament competent en matèria de turisme.

Per últim, cal aclarir que el present Decret no altera el règim competencial del Consell executiu establert en el Decret de Presidència núm. 2019000484, de data 16 de juliol de 2019 (BOIB número 98, de 17 de juliol), de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa, per la qual cosa continua corresponent a aquest òrgan sancionar les infraccions molt greus comeses en la matèria d'intrusisme a què es refereix el present Decret.

No obstant, i per a una major eficàcia i celeritat administratives, tant en matèria d'intrusisme com en la resta de matèries competència del Consell Insular, convé afegir un segon incís al punt g) de l'apartat Tercer de l'esmentat Decret, per tal que quan aquest òrgan sancioni una infracció molt greu, també sigui competent per a sancionar les infraccions greus i lleus que es derivin de la tramitació del mateix expedient.

D'aquesta forma, correspondrà al Conseller executiu del Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries i Lluita contra l'Intrusisme la imposició de sancions per infraccions lleus i greus, així com l'adopció de mesures cautelars i multes coercitives respecte de les estades turístiques en habitatges per les infraccions realitzades en condicions de clandestinitat. I al Consell executiu la imposició de sancions molt greus en relació a aquesta matèria, sense perjudici de la seva competència per a sancionar també per les infraccions greus i lleus que es derivin de la tramitació del mateix expedient.

Segons l'article 9.2. de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars (LCI) correspon al president dictar els decrets que suposin la creació i/o extinció de departaments del Consell Executiu, en el marc del Reglament orgànic.

Per la seva banda, l'article 16 del Reglament orgànic d'aquesta institució -ROCI- (BOIB núm. 136, de 18/09/2010, correcció en BOIB núm. 148, de 14/10/2010, modificació en BOIB núm. 48, de 16/04/2016), entre les competències organitzatives de la Presidència, preveu al punt 4 la creació dels departaments en què s'ha d'organitzar el Consell Insular i determinar la seua estructura interna i atribucions. Conforme l'article 13 (Els departaments) LCI, d'aquests òrgans dependrà la resta d'òrgans i unitats del departament.

Tot establint-se així mateix a la lletra d) de l'article 9.2 LCI que correspon al president “Dirigir, inspeccionar i impulsar els serveis i les obres, la titularitat dels quals correspongui al consell insular”. En el mateix sentit, l'article 61.2 del Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals, disposa que al president li correspon “Dirigir el Gobierno y Administración provincial y, en el marco del reglamento orgánico, la organización de los servicios administrativos de la Corporación.”

Dins les potestats organitzatives del president en ordre a optimitzar els recursos humans de la corporació, es troba la d'adscriure, en cada moment, al personal disponible a l'organització en aquells serveis que ho requereixin. Aquesta facultat ve reconeguda, entre d'altres, a l'article 141 del Reial decret Legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de les disposicions legals vigents en matèria de Règim Local o a l'article 91 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la Funció Pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Tot establint-se, així mateix, a la lletra l) de l'article 9.2 LCI que correspon al president “Exercir la direcció superior de tot el personal”.

Per tot l'anterior, en ús de les facultats que tenc conferides, dict el següent

DECRET

PRIMER- Modificar els punts 1a) i 3b) de l'apartat Tercer de la part dispositiva del Decret de Presidència núm. 2019000471, de data 10 de juliol de 2019, d'estructura del Govern del Consell Insular d'Eivissa i creació de Departaments (BOIB núm. 95, d'11 de juliol), que passen a tenir la següent redacció:

“1- Departament de Turisme, Medi Rural i Marí i Cooperació Municipal, comprèn:

a) L'activitat competencial pròpia del Consell Insular en relació amb les matèries de promoció i ordenació turística. Informació turística; ordenació del sector turístic, ordenació d'activitats en zones turístiques, funció inspectora i sancionadora en matèria turística excepte la funció inspectora i sancionadora i l'adopció de mesures cautelars i multes coercitives en matèria de lluita contra l'intrusisme, respecte de les estades turístiques en habitatges per les infraccions realitzades en condicions de clandestinitat; coordinació de la política turística, promoció del turisme i relacions interadministratives en aquesta matèria i creació de productes turístics.

.../...”

 

“3- Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries i Lluita contra l'Intrusisme, comprèn:

.../...

b) Lluita contra l'intrusisme, que comprèn la funció inspectora i sancionadora i l'adopció de mesures cautelars i multes coercitives respecte de les estades turístiques en habitatges per les infraccions realitzades en condicions de clandestinitat.

.../...”

SEGON.- L'Oficina de Lluita contra l'Intrusisme del Consell Insular d'Eivissa, com a unitat administrativa depenent orgànicament del Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries i Lluita contra l'Intrusisme i de la Direcció Insular de Territori i Lluita contra l'Intrusisme, tindrà per objecte la lluita contra l'intrusisme en matèria d'estades turístiques en habitatges que es realitzin en condicions de clandestinitat, i a aquest efecte, exercitarà la funció inspectora i sancionadora, inclosa l'adopció de les corresponents mesures cautelars i multes coercitives, en relació a les conductes infractores tipificades en les dites matèries, realitzades en condicions de clandestinitat; sense perjudici de les infraccions que impliquen la resta d'incompliments normatius, que se seguiran tramitant i instruint pel corresponent departament competent en matèria de turisme.

Resulta urgent i inajornable dotar a l'esmentada Oficina dels mitjans personals adients per dur a terme la seva activitat. I a aquest efecte, per a l'inici de la seva activitat s'hi adscriuran dos lletrats/lletrades o TAGs, dos administratius/ves, d'entre el personal funcionari existent actualment a la Corporació, sense perjudici de l'adscripció futura de més mitjans en funció de les disponibilitats i de la càrrega de treball.

Així mateix, en la Relació de Llocs de Treball de la Corporació s'ha de reflectir la creació d'un nou lloc de treball de cap secció, Grup A1, per a la lluita contra l'intrusisme, en matèria d'estades turístiques.

Finalment, tot el personal funcionari inspector/a en matèria de turisme de la corporació, s'integra dins l'Oficina de lluita contra l'Intrusisme a efectes d'efectuar les corresponents funcions inspectores en les matèries de competència de l'oficina. I a aquests efectes estaran subjectes a les instruccions que s'imparteixin per la Direcció Insular de Territori i Lluita contra l'intrusisme, en coordinació amb la respectiva Direcció Insular en matèria de turisme, en ordre a l'activitat inspectora en matèria d'intrusisme.

TERCER.- Afegir el següent incís al punt g) de l'apartat Tercer (Atribucions del Consell Executiu) de la part dispositiva del Decret de Presidència núm. 2019000484, de data 16 de juliol de 2019 (BOIB número 98, de 17 de juliol), que queda amb la següent redacció:

“.../...

g) Sancionar les infraccions molt greus comeses en les matèries competència del Consell Insular, i, en matèria de disciplina urbanística, ordenar el restabliment de la realitat física alterada. Quan aquest òrgan sancioni una infracció molt greu, també serà competent per a sancionar les infraccions greus i lleus que es derivin de la tramitació del mateix expedient.

.../....”

QUART.- Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que estableix aquest decret.

CINQUÈ.- Aquest decret entrarà en vigor el dia de la seua publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

SISÈ.- Publicar el contingut d'aquesta resolució en la Seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa.

SETÈ.- Donar compte d'aquest decret al proper Ple que se celebri."

 

Eivissa, 27 de desembre de 2019

El secretari general acctal

Antoni Riera Buforn