Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SA POBLA

Núm. 12878
Aprovació definitiva de l'Ordenaça Fiscal reguladora de la taxa per la servei de recollida, transport, tractament i eliminació de residus de l'Ajuntament de sa Pobla

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat reclamacions durant el termini d'exposició al públic, queda automàticament elevat a definitiu l'Acord plenari provisional d'aquest Ajuntament sobre la modificació d'Ordenança Fiscal Reguladora de les taxes per la servei de recollida, transport, tractament i recollida de residus, el text íntegre del qual es fa públic en compliment de l'article 17.4 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.

Expedient núm.: 2283/2019

“ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LES TAXES PER AL SERVEI DE RECOLLIDA, TRANSPORT, TRACTAMENT I ELIMINACIÓ DE RESIDUS

Article 1. Fonament.

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i de conformitat amb el que es disposa als articles 15 al 19 de l'RD legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest ajuntament continua exigint la taxa pel servei de recollida, transport, tractament i eliminació de residus, que es regirà per aquesta ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que disposa l'article 57 de l' esmentada llei, amb relació a l'article 20.4 s) del mateix cos legal.

Article 2.

Pel caràcter higiènic o sanitari del servei, és obligatòria l'aplicació d'aquesta taxa i cap persona física o jurídica quedarà eximida del pagament de l'exacció.

Article 3r. Fet imposable.

1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria, de recollida, transport, tractament i/o eliminació de residus domèstics i residus comercials o industrials assimilables a domèstics, tant d'habitatges com locals en sòl urbà, així com edificacions existents en sòl no urbà subjectes a l'impost de béns immobles de naturalesa urbana; per als de conducció fins a l'estació de transferència, i el seu tractament i eliminació en la forma reglamentària.

A l'efecte d'aquesta taxa s'entén per residu qualsevol substància o objecte que el seu posseïdor rebutgi o tingui la intenció de rebutjar. L'àmbit d'aplicació d'aquesta taxa i les seves exclusions serà el mateix que l'article 2 de la Llei 22/2011 de Residus.

Queden exclosos:

a. Els enderrocs procedents d'obres públiques o particulars en construcció.

b. Els residus metàl·lics de fàbriques i tallers en general.

c. Les cendres o residus d'indústries.

d. En general els residus la recollida dels quals exigeixi l'adopció de mesures especials d'higiene, profilàctiques o de seguretat.

2. Obligació de contribuir.

L'obligació de contribuir neix a partir de la prestació del servei, que atesa la seva condició de recepció obligatòria i general s'entendrà com a utilitzada pels titulars d'habitatges i locals existents en sòl urbà i no urbà del terme municipal de sa Pobla.

Article 4. Subjectes passius.

1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 36 de la Llei general tributària (Llei 58/2003, de 17 de desembre), titulars dels habitatges, locals o edificacions situades en el terme municipal de sa Pobla, ja sigui a títol de propietari o d'usufructuari, habitacionista, arrendatari o, fins i tot, de precari.

2.- Tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent el propietari dels habitatges, locals o edificacions, el qual podrà repercutir, si s'escau, en les quotes satisfetes sobre els usuaris efectius del servei o contribuents.

Article 5. Responsables.

1.- Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereix l'article 42 de la Llei general tributària.

2.- Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei general tributària.

Article 6. Quota tributària.

1. La quota tributària general consisteix en una quantitat fixa, per unitat d'immoble, que s'ha de determinar en funció de la naturalesa, destí, i superfície de l'immoble, establint-se a l'efecte els següents imports:

Categories Cost de recollida Cost de tractament
    Sense adhesió a ITR Amb adhesió a ITR

Locals no tipificats

224,78 €

 274,74 €

122,26 €

Bars sense cuina

887,04 €

1.084,16 €

482,45 €

Cafeteries

887,04 €

1.084,16 €

482,45 €

Comerç alimentari - Carnisseries, peixateries i fruiteries

444,53 €

 543,31 €

241,77 €

Comerç alimentari - Forns, venda de congelats i pastisseries

331,63 €

 405,33 €

180,37 €

Comerç mixt menys de 200 metres

 1.011,58 €

1.236,38 €

550,19 €

Comerç mixt menys de 750 metres

 1.103,54 €

1.348,78 €

600,21 €

Comerç mixt més de 750 metres

 9.911,16 €

12.113,64 €

5.390,57 €

Comerç no alimentari - majorista

394,12 €

 481,70 €

214,36 €

Comerç no alimentari

224,78 €

 274,74 €

122,26 €

Comerç no alimentari - tendes roba, calçat

270,09 €

 330,11 €

146,90 €

Comerç no alimentari sense local

 60,48 €

 73,92 €

 32,89 €

Habitatges turístic vacacionals

107,86 € + 15€/plaça

 131,82 €

 58,66 €

Habitatges turístic vacacionals (rústic)

 50,40 € + 15€/plaça

 61,60 €

 27,41 €

Industria - Constructors

232,85 €

 284,59 €

126,64 €

Industria - Electricistes, fontaners

331,63 €

 405,33 €

180,37 €

Industria - Fusteries

331,63 €

 405,33 €

180,37 €

Industria - Fusteries metàl·liques i vidrieries

331,63 €

 405,33 €

180,37 €

Industria - Majoristes material construcció

887,04 €

1.084,16 €

482,45 €

Industria - Pintures

331,63 €

 405,33 €

180,37 €

Industria - Resta

232,85 €

 284,59 €

126,64 €

Industria - Tallers mecànics o venta de vehicles

331,63 €

 405,33 €

180,37 €

Institucions financeres

 1.114,85 €

1.362,59 €

606,35 €

Majorista fruites i verdures. Local < 30% exportació

 3.008,14 €

3.676,62 €

 1.636,10 €

Majorista fruites i verdures. Local < 70% > 30% exportació

 2.830,40 €

3.459,38 €

 1.539,42 €

Majorista fruites i verdures. Local > 70% exportació

 2.347,69 €

2.869,40 €

 1.276,88 €

Majorista Fruites i verdures. Local activitat magatzem

446,29 €

 545,47 €

242,73 €

Restaurants

 1.028,16 €

1.256,64 €

559,20 €

Servei d'hostatge

 19,35 € /plaça

23,65 €/plaça

 10,52 €/plaça

Serveis recreatius, discoteques, sales de ball

887,04 €

1.084,16 €

482,45 €

Transport i comunicació

224,78 €

 274,74 €

122,26 €

Quota reduïda professionals

 - €

- €

 - €

Activitats professionals

224,78 €

 274,74 €

122,26 €

Habitatge urbà

107,86 €

 131,82 €

 58,66 €

Habitatge sol rústic

 50,40 €

 61,60 €

 27,41 €

2. Les quotes establertes en l'apartat anterior corresponen a un any natural.

Pel càlcul del deute tributària s'estipulen les següents normes:

a. Les baixes produïdes en l'activitat comercial o industrial implicaran per l'exercici fiscal següent l'aplicació de la tarifa de local sense activitat.

La durada de les baixes no podrà ser inferior a 12 mesos, en conseqüència, no tendrà la consideració de baixa el tancament temporal de qualsevol establiment.

b. Les altes o canvis d'usos en l'activitat comercial o industrial produïdes durant l'exercici implicaran que dins el mateix la quota que es meritarà serà la corresponent a l'activitat que s'hagi desenvolupat durant un major període.

c. El còmput dels metres quadrats per l'aplicació de les tarifes serà la que resulta de la base de dades de l'Oficina Virtual del Cadastre en relació al càrrec afectat.(En el referit còmput no és tendran en compte els m2 afectats a elements comuns o altres que s'acrediti que el seu ús no és comercial, industrial o professional).

En el cas de discrepància entre les dades cadastrals i la realitat física dels locals, es prendrà com a referència els metres quadrats resultants de l' inspecció municipal que també provocarà la modificació de les dades cadastrals.

Article 7. Exempció.

Es declararà l'exempció temporal, mentre es donin les circumstàncies que la motiven, en els supòsits de locals o habitatges que acreditin que no reuneixen la condició de tals. Amb la sol·licitud s'adjuntarà un informe tècnic acreditatiu que l'immoble afectat no compleix les condicions exigides en l'article 4 del D.145/1997, de 21 de novembre que regula l'expedició de les cèdules d'habitabilitat; a més de conformitat amb l'article 7 del referit Decret 145/1997 (segons la redacció donada pel Decret 20/2007, de 23 de març, de la Conselleria d'Obres Públiques, Habitatge i Transports de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, publicat en el BOIB núm.48/2007) s'acreditarà que no disposa dels serveis d'aigua ,clavegueram i electricitat.

Aquesta exempció s'ha de sol·licitar anualment.

Article 8. Bonificacions fiscals.

Les bonificacions de la taxa poden ser per raó de la capacitat econòmica o per acollir-se al reciclatge de residus.

A. Bonificació DEL 100% de la taxa per raó de capacitat econòmica.

Per gaudir de dita bonificació es requerirà que la renda total percebuda pels membres de la unitat familiar no superi el salari mínim interprofessional (SMI) segons el següent barem:

- Unitats familiars de 1 membre, sense superar una vegada el SMI.

- Unitats familiars de 2 membres, sense superar 1,25 vegades el SMI.

- Unitats familiars de 3 membres, sense superar 1,5 vegades el SMI.

- Unitats familiars de 4 membres, sense superar 2 vegades el SMI.

- Unitats familiars de 5 membres, sense superar 2,5 vegades el SMI.

- Unitats familiars de 6 membres, sense superar 3 vegades el SMI. Per cada membre més s'aplica un índex de + 0,5.

S'entén per unitat familiar el conjunt de les persones que conviuen en un mateix immoble, estiguin o no incloses en el mateix Llibre de Família, tot amb referència al primer dia natural de cada exercici.

Les referides dades s'acreditaran amb el certificat de convivència municipal. La referida acreditació no produirà efectes si s'observa que en l'històric de persones que conviuen en el domicili d'empadronament objecte de la reducció consta la baixa de qualsevol persona en el quart trimestre de l'exercici anterior i l'alta de la mateixa persona a partir del segon dia natural de l'exercici posterior.

2.- Per gaudir de la bonificació, es requerirà que el sol·licitant ho demani abans del 30 d'abril, justificant el seu dret mitjançant els següents documents, relatius a totes i a cada una de les persones que integren la unitat familiar.

a. Certificació municipal acreditativa dels qui conviuen, en el seu cas, amb el sol·licitant de la bonificació. Caldrà que coincideixi domicili d'empadronament amb objecte tributari.

b. Autorització per tal que l'Ajuntament sol·liciti a l' AEAT amb relació al sol·licitant i, en el seu cas, de cada una de les persones que conviuen amb ell i formin part de la unitat familiar, certificació dels rendiments que constin en l' AEAT en referència al darrer exercici fiscal disponible.

c. Els membres de la unitat familiar sols poden ser titulars, a títol de propietat o altre dret real, de l'habitatge objecte de la petició de la bonificació; no podran ésser titulars d'altres habitatges i locals (a excepció de fins a un local amb ús d'aparcament de vehicles i un local amb ús de traster) en tot el territori de l'Estat.

Aquesta reducció també serà aplicable als peticionaris que són arrendataris de l'habitatge objecte de l'expedient de la present tarifa reduïda, i se'ls aplicaran les mateixes limitacions a dalt descrites.

La declaració de la persona interessada serà comprovada per l'Administració municipal seguint el procediment descrit en els articles 131 i següents de la Llei general tributària (Llei 58/2003, de 17 de desembre). En cas de falsedat, automàticament es perdrà la reducció obtinguda independentment de l'expedient es de defraudació que es pot iniciar.

3.- La vigència del padró de beneficiaris no tindrà data de caducitat, i per tant no serà necessari procedir a la renovació mitjançant nova sol·licitud. Una vegada atorgada la reducció l'Administració procedirà d'ofici a realitzar les comprovacions adients de conformitat amb l'autorització atorgada amb la inicial sol·licitud, així com a requerir als beneficiaris la documentació que en el seu cas no consti en poder de l'Administració.

Article 9.- Programa d'Inspecció Tècnica de Residus (ITR) i altres normes de gestió

Primera.- Amb la finalitat d'incentivar econòmicament el reciclatge per fraccions, s'estableix una quota diferenciada de la taxa de tractament fixada a l'article 6 per tots els usuaris que s'adhereixin al programa ITR.

Segona.- Per ser admesos al programa ITR els interessats hauran de presentar la seva adhesió al programa ITR i acceptar les seves condicions. Els subjectes passius que vulguin adherir-se presentaran l'imprès de compromís abans del dia 28 de febrer de l'any corresponent a la meritació de la taxa. Durant la resta d'any només es podran adherir al programa aquests contribuents que realitzin l'alta nova o canvi de titular.

Tant els habitatges com els establiments comercials, hauran d'acceptar les següents condicions:

- Compromís per part de l'interessat de complir amb la separació dels residus en el seu domicili o establiment comercial i aportar aquest residus correctament a les àrees d'aportació i contenidors ubicats en el municipi o al servei de recollida.

- Consentir l'accés al seu habitatge o establiment amb el seu propietari, de membres de l'Ajuntament de sa Pobla per controlar que es separin efectivament les QUATRE fraccions de residus (paper, vidre, envasos i rebuig). Sense presentar impropis en cada una de les fraccions.

- Consentir el control dels residus que es dipositen a les àrees d'aportació i al parc verd.

Tercera.- En el cas de no complir les condicions establertes a l'apartat segon d'aquest article, es perdrà el dret de gaudir d'aquesta tarifa i s'haurà d'abonar la tarifa ordinària de tota la anualitat. Per tornar a gaudir de la tarifa ITR durant el següent any s'haurà de tornar a presentar la sol·licitud pel següent exercici.

Quarta.- El contribuents adherits al programa ITR a 31 de desembre conservaran per a l'exercici següent l'adscripció a la tarifa corresponent llevat de renúncia expressa sempre quan s'hagin complit les condicions anteriors.

Cinquena.- Atenint al caràcter obligatori a que es refereix l'article 3 de la present ordenança fiscal, les activitats econòmiques desenvolupades en local situat fora del nucli urbà, així com els habitatges existents en sòl rústic, estaran subjectes a l'aplicació de la present taxa, i contribuiran per les tarifes que els hi corresponguin en aplicació de l'article 6. anterior.

Sisena.- El Batle-President, previ informe de la Intervenció Municipal, resoldrà les reclamacions presentades referents a la inclusió en el corresponent padró anual de contribuents i dels elements objectius calculats per l'Administració Municipal per a l'aplicació efectiva de la present ordenança fiscal.

Article 10.- Normes de gestió i cobrament.

1.- L'exacció es considerarà meritada amb el naixement de l'obligació de contribuir conforme a l'article 3 de la present ordenança.

2.- Les quotes es meritaran el dia 1 de gener de cada any, respecte als habitatges existents el 31 de desembre de l'any anterior. Per a les noves construccions, i per a les obres de reforma d'habitatges, al qual es refereix el punt següent, la taxa es meritarà a partir del primer dia del trimestre natural següent a la data d'obtenció del certificat de final d'obres, o, en defecte d'aquell, a partir del primer dia del trimestre natural següent a la data prevista de finalització de les obres, si efectivament haguessin finalitzades. A aquests efectes, la quota serà prorratejada per trimestres i serà irreductible.

Afegir altes i baixes fiscals en qualsevol moment de l'any i compra venta de vivendes.

Les baixes en el padró de residus, al qual es refereix el punt 3 del present article, solament es podran declarar amb motiu de declaració administrativa de ruïna o d'inhabitabilitat manifesta de l'immoble. Igualment, es podran concedir baixes temporals amb motiu de realització d'obres de reforma de l'habitatge, i pel termini de realització d'aquelles.

Respecte a les activitats industrials, comerços, professionals i artistes, la quota es meritarà el dia 1 de gener de cada any, l'exercici al qual se doni l'inici de l'activitat, les altes sortiran efecte a partir del trimestre natural següent. A aquests efectes, la quota serà prorratejada per trimestres i serà irreductible.

Respecte a l'activitat de venda ambulant, la quota es meritarà a partir de l'obtenció de la corresponent autorització municipal per l'ocupació de la via pública.

Les quotes meritades es faran efectives de conformitat amb el sistema de recaptació general establert en aquest municipi i amb els altres preceptes legals i reglamentaris aplicables.

3. Anualment es procedirà a confeccionar el padró fiscal de contribuents, que determinarà imports i obligats al pagament, sense perjudici de la possibilitat d'acollir-se al sistema de pagaments a la carta gestionat per l'ATIB.

4. Finalitzat el termini d'exposició pública, l'Ajuntament resoldrà sobre les reclamacions presentades i aprovarà definitivament el Padró, que servirà de base als documents cobradors corresponents.

5. Les altes i baixes que es produeixin durant l'exercici, es liquidaran de forma reglamentària.

6. Les quotes meritades amb motiu de vendes minoristes sense local permanent, es liquidaran en la forma prevista a l'ordenança fiscal reguladora del preu públic en concepte de vendes ambulants.

7. Les quotes liquidades i no satisfetes durant el termini voluntari de cobrament, es faran efectives pel procediment de constrenyiment, de conformitat amb el que disposa el Reglament General de Recaptació.

8.- Es consideraran partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no s'hagin pogut fer efectives pel procediment de constrenyiment, per la declaració de la qual es formalitzarà l'expedient corresponent, d'acord amb el que preveu el Reglament General de Recaptació.

9.- Quan al mateix local es donin mes d'una activitat, es tributarà per al que sigui mes important des del punt de vista de producció de residus

Article 11. Infraccions i sancions.

En tot allò relatiu a la qualificació d'infraccions tributàries i de les sancions que els corresponguin en cada cas, cal ajustar-se al que disposa l'Ordenança Fiscal General i en els articles 191 a 212 de la Llei general tributària, i la resta de disposicions que la desenvolupin i complementin.

Article 12.

Es consideraran partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no s'hagin fet efectives pel procediment de constrenyiment per a la declaració de les quals es formalitzarà l'expedient adient d'acord amb el que disposa el vigent Reglament general de recaptació.

Article 13.

En tot el que no preveu aquesta Ordenança, regirà la legislació de règim local, singularment el Text Refós de la Llei d'Hisendes Locals aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març i restants disposicions que resultin aplicables.

Disposició final.

La present ordenança fiscal, la redacció definitiva de la qual ha estat aprovada definitivament per l'Ajuntament en Ple en sessió del dia 7 de novembre de 2019, entra en vigor el dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i serà d'aplicació a partir de l'1 de gener de 2020, quedant en vigor mentre no se n'acordi la seva modificació o derogació”.

Contra el present Acord, conforme a l'article 19 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, es podrà interposar pels interessats recurs contenciós-administratiu, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà al de la publicació d'aquest anunci en el BOIB, davant el Tribunal Superior de Justícia de Palma.

 

Sa Pobla, 3 de desembre de 2019

El Batle

Llorenç Gelabert i Crespí