Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 12510
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria, mitjançant el procediment anticipat de despesa, de les ajudes de minimis, per al foment de la recria del bestiar boví lleter, inscrita en els llibres genealògics, a les explotacions de les Illes Balears, per a l’any 2019

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El subsector lacti boví de Balears és, en termes econòmics, socials i mediambientals, un dels més importants del sector agrari, tant per l'efecte inductor sobre subsectors agraris (cereals, farratges, etc.) i agroindustrials (escorxadors, indústries de transformació làctia, etc.), com per l'efecte conservador del teixit social en el món rural de les nostres illes, sense oblidar la gran importància de cara al manteniment del medi natural i del paisatge.

La cria en puresa de races bovines lleteres ha de ser una actuació prioritària de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que constitueix una condició necessària per assegurar la reposició dels ramats amb animals d'alta qualitat. Els animals inscrits en els llibres genealògics assoleixen un valor econòmic major i contribueixen així, d'una banda, a augmentar els beneficis derivats de la comercialització, i per l'altra, a estimular la recria d'animals selectes, amb la qual cosa s'aconsegueix millorar el procés de selecció.

La Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació és conscient de la importància del foment del bestiar boví lleter a les Illes Balears i, per tant, considera necessari establir una sèrie d'ajudes per a les explotacions de les Illes Balears que fomentin la recria del bestiar boví lleter.

El Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, estableix les condicions que han de complir les ajudes, als efectes de considerar-les exemptes de la obligació de notificació establerta en l'article 108, apartat 3, del Tractat.

En data 17 de març de 2005, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer. L'article 1.2, lletra j) d'aquesta Ordre assenyala que seran objecte d'ajudes les activitats relacionades amb la sanitat i la producció ramadera.

Tenint en compte el que estableix el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, que en el seu article 2 a) esmenta que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca, referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i altres règims d'ajudes prevists per la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears. I concretament, a l'annex 1, s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, així com l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director  gerent del FOGAIBA, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes, mitjançant el procediment anticipat de despesa, per a l'any 2019, destinades a les explotacions de les Illes Balears que fomentin la recria del bestiar boví lleter inscrit en els llibres genealògics, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. L'objecte d'aquesta línia d'ajudes és atendre les activitats previstes a l'apartat quart de la present convocatòria, que es duguin a terme a les explotacions de bestiar boví lleter de les Illes Balears.

3. Aquestes ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.

4. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a la present convocatòria es destina un import màxim de cent vint-i-cinc mil euros (125.000,00 €), amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2019.

2. Els crèdits que s'hi destinen podran incrementar-se amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.

3. En qualsevol cas, aquesta convocatòria queda subjecta a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades en els pressuposts del FOGAIBA de l'any 2019.

Tercer

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes previstes en aquesta Resolució els titulars de les explotacions ramaderes de les Illes Balears que, en el moment de la finalització del termini de presentació de sol·licituds d'ajuda, compleixin els requisits següents:

a) Ser titular d'una explotació de bestiar boví lleter inscrita en el Registre d'explotacions ramaderes (REGA), dedicada a la recria de la raça frisona. La seva classificació ha de ser de producció i reproducció.

b) Tenir inscrites les femelles nascudes en el registre principal del Llibre genealògic de la raça frisona o haver sol·licitat el registre abans del termini de sol·licituds. Aquestes femelles han d'haver estat concebudes mitjançant inseminació artificial i els pares d'aquestes femelles nascudes a l'explotació han d'estar lliures de gens recessius.

c) Disposar i aplicar a la seva explotació d'un programa higiènic sanitari supervisat pel veterinari responsable. En el cas que l'explotació es trobi a l'àmbit territorial d'una agrupació de defensa sanitària reconeguda oficialment i no hi pertanyi, haurà d'aplicar almenys el programa sanitari de l'agrupació.

d) Que l'explotació disposi i mantingui la quota lletera assignada.

2. La comprovació dels requisits anteriors, es realitzarà d'ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. No obstant això, el beneficiari haurà d'aportar la documentació prevista en el punt 2.f) de l'apartat sisè, i en cas de no pertànyer a una ADS, s'haurà d'aportar el certificat del veterinari responsable de l'explotació que acrediti que l'explotació disposa i aplica un programa higienicosanitari.

3. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. Aquesta no es podrà dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen els articles 22 del Text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, i l'article 57 del Text refós de la Llei de Subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4. A més dels requisits establerts en el punt 1 anterior, hauran de complir els requisits prevists a l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

5. Els requisits generals establerts en el punt 1 s'hauran de mantenir durant un termini no inferior a un any, a comptar des de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.

6. No podran ser beneficiaris de les subvencions previstes a la present Resolució les persones, les entitats o les associacions sobre les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no incórrer en aquestes prohibicions s'efectuarà de la manera prevista a l'apartat 6 de l'esmentat article 10.

7. D'acord amb el que disposa l'article 10.1 e) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan quedi verificat el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió.

L'acreditació del compliment d'aquest requisit es realitzarà mitjançant la presentació de les certificacions previstes a l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, l'interessat podrà autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per a la comprovació d'ofici del compliment del requisit esmentat, i, en aquest cas, no serà necessària la presentació dels certificats corresponents.

En tot cas, i conforme el que disposa l'article 11 f) del text refós de la llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, l'acreditació prevista al paràgraf anterior es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant.

8. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes a la present Resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. L'actuació subvencionable serà la inscripció, abans que finalitzi el termini de presentació de sol·licituds, en el corresponent Llibre genealògic de vedelles de raça frisona, de les vedelles nascudes a l'explotació del sol·licitant de l'ajuda entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2017, i que compleixin els següents requisits:

a) Que disposi del certificat oficial de l'associació reconeguda per dur el Llibre genealògic que acrediti que ha estat concebuda mitjançant inseminació artificial.

b) Que disposi del certificat oficial de l'associació reconeguda per dur el Llibre genealògic que acrediti que el pare està lliure de gens recessius.

c) Que no hagi estat sacrificada, ni estigui previst el seu sacrifici, i que, per tant, estigui donada d'alta en el Registre d'identificació individual d'animals i moviments (RIIA) i no s'hagi enviat a engreixador.

d) Que no hagi sortit  de les Illes Balears.

Tots els requisits prevists en aquest punt 1 s'hauran de complir abans de finalitzar el termini de presentació de sol·licituds.

2. La comprovació dels requisits prevists als punts 1c) i 1d) anteriors, es realitzarà d'ofici per part del FOGAIBA, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

Cinquè

Quantia de les ajudes

1. La quantia de l'ajuda serà de 150,00 € per femella, amb un límit màxim de 3.000,00 € per beneficiari.

2. Així mateix, i de conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, la quantia total d'ajudes de minimis no podrà excedir de 20.000,00 € per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals.

Sisè

Sol·licituds i documentació

1. El termini de presentació de sol·licituds serà des del dia següent de la publicació de la present Resolució en el BOIB fins al 31 de gener de 2020.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits prevists en aquesta convocatòria podran presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de l'annex 1, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04013550) i presentar-se en el registre del FOGAIBA, en el registre de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o a qualsevol dels registres prevists a l'article 16.4 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Serà necessari el subministrament de totes i cada una de les dades que s'indiquen a l'annex citat, així com l'assumpció de compromisos, atorgament d'autoritzacions i declaracions contingudes en el mateix annex.

Aquestes sol·licituds han d'adjuntar la següent documentació:

a) Fotocòpia del NIF del sol·licitant, en cas de persones jurídiques.

b) Si n'és el cas, documentació acreditativa de la representació amb la qual es signa la sol·licitud.

c) En el cas de no pertànyer a una ADS, certificat del veterinari responsable de l'explotació que acrediti que l'explotació disposa i aplica un programa higienicosanitari. En el cas que l'explotació es trobi a l'àmbit territorial d'una agrupació de defensa sanitària reconeguda oficialment i no hi pertanyi, haurà d'aplicar almenys el programa sanitari de l'agrupació.

d) Identificació dels animals pels quals es sol·licita l'ajuda, d'acord amb el model de l'annex 2, que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

e) Certificat oficial de l'associació reconeguda per dur el Llibre genealògic que acrediti que les vedelles, per a les quals sol·licita l'ajuda, han estat concebudes mitjançant inseminació artificial i que el pare està lliure de gens recessius.

f) En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, s'ha d'aportar:

 

- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.

- Fotocòpia del NIF de l'agrupació, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, ha d'aportar a més, fotocòpia del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cada un, així com el número de DNI i del  compte bancari (24 dígits IBAN) de cada un d'ells.

- Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què s'hi faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l'article 22 del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de Subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3. En cas que amb ocasió de la tramitació d'altres expedients en el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no serà necessari aportar-lo de bell nou, i n'hi haurà prou que s'esmenti l'expedient en què consta o, si n'és el cas, que la informació figuri a la base de dades documental prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data que es presenta la sol·licitud.

4. La comprovació del DNI de la persona beneficiària, del seu representant o dels membres de l'agrupació en cas de entitats sense personalitat jurídica, es farà d'ofici per part del FOGAIBA. En cas que l'interessat no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per a l'obtenció del DNI, dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, així com dels certificats del Registre general d'explotacions ramaderes (REGA), del Registre d'identificació individual d'animals i moviments (RIIA) i els certificats de les associacions reconegudes per portar el Llibre genealògic, haurà d'aportar els certificats o la documentació corresponent.

5. A més, abans de la concessió de l'ajuda, el FOGAIBA haurà d'obtenir del beneficiari una declaració relativa a la resta d'ajudes de minimis rebudes durant l'exercici fiscal en curs i els exercicis precedents i haurà de comprovar que la nova ajuda no excedeixi dels límits aplicables.

6. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que sigui necessari no reuneix els requisits senyalats s'ha de requerir l'interessat perquè, en un termini de deu dies, repari la falta o adjunti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que ha de ser dictada en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de l'interessat, del que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores establertes a l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, esmentada i la resta de normativa d'aplicació.

8. D'acord amb l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques no caldrà presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

Setè

Selecció dels beneficiaris

1. La selecció dels beneficiaris es realitzarà mitjançant el procediment individual de selecció de beneficiaris i, en aquest cas, les sol·licituds es podran resoldre individualment, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi finalitzat el termini per a presentar sol·licituds de subvenció, sempre que s'hagi presentat tota la documentació requerida, d'acord amb aquesta convocatòria.

2. Si s'esgoten els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini de presentació de sol·licituds, s'haurà de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant una resolució del president del FOGAIBA, que s'haurà de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Vuitè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan portarà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, d'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora corresponent d'aquest Servei, en el qual s'acreditarà, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.

3. El termini màxim per a dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a comptar des de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Transcorregut aquest termini sense notificar-se resolució expressa, s'entendrà desestimada la sol·licitud. A la resolució de concessió de l'ajuda es farà constar expressament el caràcter de minimis de l'ajuda.

4. Contra la resolució esmentada es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca  en el termini d'un mes, a comptar des del dia següent de la seva notificació, d'acord amb el que estableix l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè

Pagament de les ajudes

El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació ha estat realitzada i acreditada amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les establertes a l'article 11 del Text refós de la Llei de Subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i a l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions assenyalades serà el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i comprendrà des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Incompatibilitats

Les ajudes objecte de la present convocatòria són incompatibles amb les ajudes que, per a les mateixes actuacions concretes, pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Dotzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a la present convocatòria serà el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions en l'àmbit de les Illes Balears; així com els preceptes que resultin d'aplicació de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i altra normativa d'aplicació.

Tretzè

Controls

Per part del FOGAIBA es realitzaran els controls administratius i sobre el terreny que es considerin necessaris per a verificar que es compleixen les condicions reglamentàries per a la concessió i el pagament de l'ajuda.

Catorzè

Publicació

Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 12 de desembre de 2019

La presidenta del FOGAIBA

Maria Asunción Jacoba Pia de la Concha García-Mauriño