Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
AJUNTAMENT D'EIVISSA
Núm. 13037
Aprovació inicial de modificació de la secció I, capítol IV (ordenacions circulatòries especials) relativa a zones acire i normes concordants de l’Ordenança de Circulació del municipi d’Eivissa
Aprovat inicialment el projecte de “Modificació de la Secció I, Capítol IV (Ordenacions circulatòries especials) relativa a zones ACIRE i normes concordant de l'Ordenança de circulació del Municipi d'Eivissa”, per Acord del Ple de data 19 de decembre de 2019 de conformitat amb els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local i 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, es sotmet a informació pública pel termini de trenta dies, a comptar des del dia següent al de publicació del present anunci en aquest Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Durant aquest termini, l'expedient podrà ser examinat per qualsevol interessat en les dependències de Secretaria General ubicades a la Plaça d'Espanya número 1 de 10 a 14 hores i el text íntergre de “Modificació de la Secció I, Capítol IV (Ordenacions circulatòries especials) relativa a zones ACIRE i normes concordants de l'Ordenança de circulació del Municipi d'Eivissa”, aprovada inicialment es podrà consultar a la seu electrònica de l'Ajuntament d'Eivissa, de conformitat i als efectes previstos a l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
En el supòsit de no presentar-se cap reclamació, s'entendrà definitivament aprovada la “Modificació de la Secció I, Capítol IV (Ordenacions circulatòries especials) relativa a zones ACIRE i normes concordant de l'Ordenança de circulació del Municipi d'Eivissa”.
Eivissa, 20 de novembre 2019
El Alcalde,
Rafael Ruiz González
CAPÍTOL IV Ordenacions circulatòries especials
Secció I. Àrees de circulació restringida
Article 17 Regulació de zones de circulació restringida
1. Per raons d'interès municipal l'Alcaldia pot declarar un o diversos vials, o un sector urbà, com a àrea de circulació restringida al trànsit (ACIRE) als efectes d'adaptar la mobilitat a la singular morfologia urbana que caracteritza aquestes zones.
L'Alcaldia pot adoptar mesures permanents de: restricció total o parcial del trànsit; de prohibició de l'estacionament de vehicles; de limitació de velocitat; de sistema de control d'accessos; de limitació horària per a la circulació i accés de vehicles, així com de limitació horària per a les activitats de càrrega i descàrrega, en una àrea concreta i delimitada dins el terme municipal per motius de seguretat viària, seguretat ciutadana i protecció de la integritat dels espais públics i privats.
La vigència de l'àrea de circulació restringida és permanent, llevat de senyalització que indiqui l'horari de vigència.
L'ús i condicions de les zones de càrrega i descàrrega dins la zona ACIRE es determinen per resolució d'Alcaldia, que en determinarà l'horari i possibles usuaris.
Les resolucions de l'Alcaldia en matèria d'implantació, de modificació de les àrees de circulació restringida i l'adopció de mesures assenyalades en aquest apartat s'han de publicar al BOIB i a la seu electrònica de l'Ajuntament.
2. En les ACIRE la prioritat de pas és dels vianants, per afavorir els desplaçaments a peu i la pacificació del trànsit, atès que la mobilitat a peu és la que millor s'adapta a la trama urbana d'aquestes zones.
Queda prohibida la circulació de vehicles pels vials que constitueixen aquestes àrees, excepte per als vehicles permesos, els autoritzats i altres usuaris que gaudeixen d'una autorització puntual per a l'accés, llevat del cas que, per motius d'interès general, s'adoptin mesures excepcionals que permetin l'accés general de vehicles.
Es redueix la velocitat màxima dels vehicles a 20 km/h.
Les entrades a aquestes àrees s'indiquen mitjançant senyalització vertical o elements físics de control d'accés, en els termes establerts en els articles següents.
Les autoritzacions per a l'accés i estacionament no eximeixen, si s'escau, del compliment de la normativa d'estacionament regulat en el supòsit que estigui implantada a la zona.
En cap cas s'emetran autoritzacions respecte de vehicles subjectes a ordre de precintament i/o que no estiguin al corrent en el pagament de l'impost sobre vehicles de tracció mecànica.
3. L'incompliment de les mesures de restricció del trànsit, dels límits de velocitat de circulació, de la prohibició o limitació de l'estacionament de vehicles, de la limitació d'horaris de càrrega i descàrrega o de la restricció de la circulació de tots o part dels vehicles, que s'adoptin en determinades zones i horaris amb caràcter temporal, s'entén a tots els efectes constitutiu d'infracció en matèria de trànsit, conforme als tipus legals i règim de sancions que en cada cas corresponguin, d'acord amb el que estableix el Text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre.
Article 17 bis Senyalització de les zones de circulació restringida
En els accessos a zones ACIRE hi haurà un senyal vertical indicativa de la limitació d'accés a l'interior de la zona. Aquesta senyalització permetrà la identificació del punt de canvi de tractament per al trànsit rodat.
En l'interior de les zones els estacionaments estaran expressament senyalitzats horitzontalment o verticalment.
El sistema de control d'accessos podrà modificar-se en el temps, incorporant elements o substituint-los, per raons tècniques o operatives o quan es consideri oportú per optimitzar la gestió d'entrades a l'interior de les àrees de circulació restringida.
Article 17 ter Sistema de control d'accessos automàtic de lectura de matrícula
El sistema de control d'accessos automàtic de lectura de matrícula permet el control d'accés i sortida mitjançant la utilització d'un dispositiu de càmeres i un suport de digitalització per a la captura de la matrícula de tot aquell vehicle que accedeix a l'interior de la zona.
Aquest sistema compta amb una plataforma informàtica que processa la identificació de la matrícula i tramita de forma automàtica el butlletí sancionador en cas de no estar autoritzat l'accés.
La càmera en tot cas capta la matrícula del vehicle i en aquesta consta la data i l'hora de l'accés.
La instal·lació i utilització de sistemes de filmació digital, fotografia o de qualsevol altre sistema informàtic, mitjans o dispositius tecnològics per al control, regulació, vigilància i disciplina del trànsit i dels accessos de vehicles, o per a la comprovació de la concurrència del supòsit legítimament de la retirada del vehicle o, si escau, dels fets constitutius d'infracció, s'efectuarà per l'autoritat competent als fins previstos en el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària amb subjecció a les exigències, mesures de seguretat i altres requisits que preveu la normativa aplicable en matèria de protecció de dades.
Així mateix s'ha d'informar a la ciutadania mitjançant la instal·lació en llocs visibles de cartells informatius que avisin de la captació i transmissió de dades o imatges.
Article 17 quar Sistema de control d'accessos mitjançant pilona
El sistema de control d'accessos mitjançant pilona compta amb una pilona que tanca físicament el pas a un vehicle de quatre rodes i que, mitjançant un sistema electro-pneumàtic, s'encasta en el ferm de la via per permetre el pas del vehicle, un armari amb lector de targetes magnètiques, un intèrfon per comunicar-se amb la Sala de Control, un semàfor que regula amb llum ambre intermitent quan és possible realitzar l'accés i amb llum vermella quan l'accés no és possible.
La llum vermella del semàfor no té vigència pel que fa als vehicles de dues rodes que no necessiten de la baixada de la pilona per passar, tot i que sí estan obligats a no circular per sobre del perímetre senyalitzat horitzontalment al voltant de la pilona.
Els vehicles autoritzats d'acord amb aquest sistema s'inclouran en una base de dades que permet la validació de cada un dels passos que realitzi.
Article 18 Vehicles permesos per a l'accés a les zones ACIRE
1. Poden accedir-hi i estacionar, sense necessitat d'autorització ni registre a la base de dades, les motocicletes, ciclomotors i bicicletes.
2. Són vehicles permesos per a l'accés a les zones ACIRE per les seves característiques especials però que requereixen en tot cas registre a la base de dades de vehicles autoritzats:
a) Vehicles prioritaris en serveis sanitaris d'urgències o de transport ordinari de pacients, de les forces i cossos de seguretat, de protecció civil i del servei d'extinció d'incendis.
b) Vehicles autotaxis i vehicles d'arrendament amb conductor, prèviament contractats a la zona.
Aquest vehicles poden accedir i detenir-se a l'interior únicament el temps necessari per a la pujada i baixada de passatgers. Seran donats d'alta en el sistema amb comunicació prèvia dels responsables de cadascun dels col·lectius afectats, que igualment han de comunicar els canvis o modificacions que puguin produir-se al llarg del temps en les matrícules autoritzades
c) Vehicles-grua, per a la retirada de vehicles
d) Vehicles de contractistes de l'Administració, per a la prestació de serveis com neteja, recollida de residus, manteniment i conservació de les vies públiques, subministrament d'aigua i clavegueram, enllumenat públic, jardins, cultura i patrimoni.
Poden circular per l'ACIRE i aparcar-hi, amb autorització prèvia, els vehicles que es determinen per a cada empresa concessionària d'un servei públic, si són necessaris per al servei corresponent i la necessitat d'accés s'acredita. Així mateix, es limita la utilització d'aquestes autoritzacions a l'horari de la prestació de l'activitat corresponent.
El departament responsable d'aquesta concessió-contracte és l'encarregat d'enviar a l'Ajuntament una llista del seus vehicles amb les següents dades:
- La matrícula del vehicle
- Nom i llinatges de l'autoritzat
- DNI de l'autoritzat
En el cas de vehicles pertanyents a subcontractes dels corresponents concessionaris dels serveis públics, el/la contractista ha d'enviar una llista dels vehicles necessaris per a prestar aquest servei amb l'aprovació de la persona responsable del contracte de l'Administració competent.
Aquestes autoritzacions tenen com a vigència màxima el període de vigència de la concessió-contracte.
e) Vehicles de transport públic col·lectiu, de tipologia compatible amb la zona, i vehicles d'assistència tècnica a aquest.
f) Vehicles de companyies de subministrament elèctric, empreses de reparacions i empreses de seguretat.
g) Vehicles propietat d'organismes de l'Estat, la Comunitat Autònoma, Consell Insular o municipi que estiguin destinats directament i exclusivament a la prestació dels serveis públics de la seva competència, quan realitzin aquests serveis.
3. La durada i l'horari d'aquestes autoritzacions poden variar en funció de la necessitat i la justificació de l'accés. Els/les titulars d'aquests tipus de vehicles únicament hi podran estacionar, pel temps estrictament necessari per al desenvolupament dels serveis o activitats que s'hagin de dur a terme.
4. S'establirà un protocol entre l'Ajuntament i els/les titulars d'aquests tipus de vehicles per al seu registre a una base de dades que en permeti l'accés automàtic.
Article 19 Autorització per a l'accés i estacionament de vehicles de persones residents (ACIRE RESIDENTS)
1. La condició de resident a zona ACIRE l'ostenten les persones físiques empadronades a una de les vies pertanyents a l'àrea restringida, titulars d'un vehicle del qual s'especifiquen a l'apartat següent. Poden obtenir un màxim de dos autoritzacions per unitat cadastral d'ús residencial.
Les autoritzacions per a l'accés i estacionament de vehicles de residents permeten l'accés a la zona sense limitació de dies, ni hores per a la circulació i habilita l'estacionament en les zones senyalitzades a l'efecte.
2. Poden obtenir l'autorització municipal per a l'accés i estacionament a aquestes àrees els vehicles de residents següents:
a) Vehicles els propietaris o propietàries dels quals resideixin i es trobin empadronats a l'àrea de circulació restringida de què es tracti o a la d'influència definida en el decret d'implantació. Si de manera excepcional, i sempre que sigui per una durada inferior a 3 mesos dins un període de 12 mesos consecutius, requereixen un cotxe de substitució, se'ls pot autoritzar aquest ús i l'autorització manté les condicions de la del vehicle substituït. En aquest supòsits la persona interessada ho ha de comunicar prèviament a l'Administració.
b) Vehicles que posseeixi el/la resident mitjançant un contracte de rènting o lísing, aportant còpia d'aquest contracte en el qual figurin com a arrendataris/àries. La persona resident haurà de constar inscrita com a conductor/a habitual del vehicle autoritzat Registre de vehicles de la Prefectura Central de Trànsit.
c) Vehicles que posseeixi la persona resident en règim de retribució en espècie, mitjançant un certificat del representant legal de l'empresa titular del vehicle, o bé, que consti com a conductor/a habitual segons l'article 11 de la Llei de trànsit.
d) Vehicles temporals en règim de lloguer a curt termini conforme l'Ordre INT/3215/2010, de 3 de desembre, per la qual es regula la comunicació del conductor/a habitual i de l'arrendatari/ària a curt termini al Registre de Vehicles (els que no s'arrenden a la mateixa persona física o jurídica per un temps superior a 3 mesos dins un període de 12 mesos consecutius). S'ha d'aportar una còpia del contracte d'arrendament en el qual la persona resident figuri com a arrendatària.
Junt amb la sol·licitud, on s'ha de fer constar la referència cadastral, conforme el model normalitzat, cal aportar els següents documents:
a) DNI de la persona sol·licitant
b) Permís de circulació del vehicle titularitat de la persona sol·licitant o, en cas que en sigui posseïdora, pòlissa d'assegurança que acrediti ser conductor/a habitual del vehicle.
c) Impost sobre vehicles de tracció mecànica. L'Ajuntament efectuarà les comprovacions necessàries.
3. L'autorització dona dret a l'accés i estacionament a les zones senyalitzades ACIRE corresponents al seu empadronament. Per obtenir el corresponent distintiu d'ORA, en el cas que estigui implantada a la zona, s'ha d'acomplir amb l'establert a l'ordenança reguladora específica.
4. Les autoritzacions de persones residents propietàries de l'immoble tenen caràcter indefinit condicionat al compliment dels requisits exigits per la seva obtenció, en tot cas a la vigència de la residència en aquestes àrees i mentre segueixin en vigor els documents que acreditin la titularitat o possessió del vehicle. Així mateix, quan les persones beneficiàries d'aquestes autoritzacions deixin de complir els requisits per al seu atorgament han de comunicar-ho a l'Ajuntament al més aviat possible.
Les autoritzacions per a residents inquilins/nes en virtut d'un contracte d'arrendament tenen caràcter temporal i tendran vigència fins a la finalització del contracte d'arrendament. Quan les persones beneficiàries d'aquestes autoritzacions deixin de complir els requisits per al seu atorgament, han de comunicar-ho a l'Ajuntament al més aviat possible.
En cas d'incomplir alguna de les condicions anteriors l'autoritat competent pot en qualsevol moment i sense necessitat de requeriment previ donar de baixa aquestes autoritzacions.
5. Les autoritzacions es concediran exclusivament per a la zona ACIRE corresponent al seu empadronament.
Art. 19 bis Autorització d'accés per a persones propietàries d'immobles no residents (ACIRE PROPIETARIS NO RESIDENTS)
1. Poden sol·licitar autorització temporal d'accés a l'ACIRE les persones propietàries d'immobles no empadronades, fins un màxim d'una autorització per unitat cadastral d'ús residencial, per als següents vehicles:
a) Vehicles que són propietat seva o dels quals són conductors/es habituals degudament acreditats/des.
b) Vehicles que posseeixen mitjançant contracte de lísing o rènting, aportant una còpia del contracte en el qual figuren com a arrendataris/àries.
Si es tracta d'un cotxe de lloguer a curt termini, la persona titular ha de sol·licitar una autorització per a circular per l'ACIRE corresponent al seu habitatge sense vincular-lo inicialment a una matrícula, si bé amb cada contracte de lloguer a curt termini ha d'enviar a l'Ajuntament el contracte de lloguer corresponent, el titular del qual ha de coincidir amb el de l'autorització ACIRE.
Junt amb la sol·licitud, conforme el model normalitzat, cal aportar els següents documents:
a) DNI o CIF de la persona sol·licitant
b) Permís de circulació del vehicle titularitat de la persona sol·licitant. En absència de titularitat, pòlissa d'assegurança que acrediti ser conductor/a habitual del vehicle.
c) Document que acrediti la titularitat de l'immoble i la referència cadastral.
2. Aquestes autoritzacions es concedeixen exclusivament per a circular i per a l'accés autoritzat.
Article 19 tercer. Autorització d'accés per arrendataris/àries en règim de lloguer de temporada amb excepció d'empadronament (ACIRE ARRENDATARIS AMB EXCEPCIÓ D'EMPADRONAMENT)
1. En el cas de ser persones arrendatàries en règim de lloguer de temporada i no turístic, només s'admetrà el no empadronament en aquells casos que es justifiqui documentalment la temporalitat, i l'autorització serà pel temps que especifiqui el contracte de lloguer aportat, inferior en tots els casos a un any.
En el moment de concedir l'autorització com a arrendatari/ària, la persona arrendadora perdrà l'autorització si la tingués.
Poden sol·licitar autorització temporal d'accés a l'ACIRE les persones arrendatàries d'immobles amb excepció d'empadronament, fins a un màxim d'una autorització per unitat cadastral d'ús residencial, per als següents vehicles:
a) Vehicles que són propietat seva o dels quals són conductors/es habituals degudament acreditats/des.
b) Vehicles que posseeixen mitjançant contracte de lísing o rènting, aportant una còpia del contracte en el qual figuren com a arrendataris/àries.
Si es tracta d'un cotxe de lloguer a curt termini, la persona titular ha de sol·licitar una autorització per a circular per l'ACIRE corresponent al seu habitatge sense vincular-lo inicialment a una matrícula, si bé amb cada contracte de lloguer a curt termini ha d'enviar a l'Ajuntament el contracte de lloguer corresponent, el titular del qual ha de coincidir amb el de l'autorització ACIRE.
Junt amb la sol·licitud, conforme al model normalitzat, cal aportar els següents documents:
a) DNI o CIF de la persona sol·licitant
b) Permís de circulació del vehicle titularitat de la persona sol·licitant. En absència de titularitat, pòlissa d'assegurança que acrediti ser conductor/a habitual del vehicle.
c) Contracte de lloguer on s'acrediti la temporalitat (inferior a 1 any)
2. Les autoritzacions per a arrendataris/àries en virtut d'un contracte d'arrendament inferior a un any tendran caràcter temporal i tendran vigència fins a la finalització del contracte d'arrendament. Quan les persones beneficiàries d'aquestes autoritzacions deixin de complir els requisits per al seu atorgament han de comunicar-ho a l'Ajuntament al més aviat possible.
En cas d'incomplir alguna de les condicions anteriors l'autoritat competent pot en qualsevol moment i sense necessitat de requeriment previ donar de baixa aquestes autoritzacions.
Les autoritzacions es concediran exclusivament per a la zona ACIRE corresponent al immoble llogat.
3. Aquestes autoritzacions es concedeixen exclusivament per a circular i per a l'accés autoritzat.
Article 19 quart- Autoritzacions per a l'accés de vehicles de persones titulars de garatges (ACIRE GARATGES)
1. Es requereix l'autorització municipal per a l'accés a aquestes àrees dels vehicles de les persones titulars de garatges sense que s'autoritzi l'estacionament en cap cas fora d'aquests.
2. Les persones físiques o jurídiques propietàries o arrendatàries d'una plaça de garatge o similar ubicada a ACIRE han de presentar la documentació següent:
a) Si és propietari/ària, documents acreditatius, com l'escriptura de propietat o nota simple del registre de la propietat on consti la ubicació i, si escau, el número de plaça de garatge.
b) Si és arrendatari/ària, el contracte d'arrendament subscrit pel propietari i el sol·licitant, on consti el número de plaça de garatge.
c) Els administradors i els propietaris dels pàrquings per a ús compartit han d'enviar a l'autoritat municipal competent una llista dels vehicles usuaris del pàrquing, amb les següents dades i documents:
- Escriptura de la propietat.
- DNI de la persona usuària.
- Nom i cognoms la persona usuària.
- La matrícula de la persona usuària.
Junt amb la sol·licitud, conforme el model normalitzat, cal aportar a més els següents documents:
a) Fotocòpia del DNI o CIF de la persona sol·licitant
b) Fotocòpia del permís de circulació del vehicle titularitat de la persona sol·licitant, en absència de titularitat, pòlissa d'assegurança que acrediti ser conductor/a habitual del vehicle.
c) Nombre de gual, en el seu cas.
d) Fotocòpia del DNI o CIF de l'arrendador7a (en cas de lloguer)
3. Les autoritzacions de propietaris de garatges o similars tendran caràcter indefinit condicionat al compliment dels requisits exigits per la seva obtenció, en tot cas a la vigència de
la propietat de l'espai i mentre segueixin en vigor els documents que acreditin la titularitat o possessió del vehicle.
Les autoritzacions dels arrendataris tendran caràcter temporal i tendran vigència fins a la finalització del contracte d'arrendament. Quan les persones beneficiàries d'aquestes autoritzacions deixin de complir els requisits per al seu atorgament, han de comunicar-ho a l'Ajuntament al més aviat possible.
En cas d'incomplir alguna de les condicions anteriors l'autoritat competent pot en qualsevol moment i sense necessitat de requeriment previ donar de baixa aquestes autoritzacions.
4. Les autoritzacions es concediran exclusivament per a la zona ACIRE corresponent on s'ubiqui el garatge en propietat o en lloguer.
5. Aquestes autoritzacions no donen dret a estacionament dins l'ACIRE fora del garatge o similar.
Art. 19 cinquè. Autoritzacions per a l'accés de vehicles d'establiments o comerços (ACIRE NEGOCIS)
1. Els/les titulars d'un comerç, empresa o establiment obert al públic, així com de despatxos professionals, situats a l'interior de l'ACIRE amb caràcter general han d'efectuar totes les operacions a les zones definides dins els horaris específics assenyalats per a càrrega i descàrrega a cada zona.
2. No obstant això, poden sol·licitar autorització d'accés puntual als negocis, fora de l'horari de càrrega i descàrrega, amb caràcter excepcional i sempre degudament justificat aportant tots el documents i justificants que acreditin aquesta excepcionalitat, els/les titulars dels vehicles següents:
a) Vehicles que són propietat de la titularitat de l'establiment o negoci o dels quals són conductors/es habituals degudament acreditats/des.
b) Vehicles que posseeixen mitjançant contracte de lísing o rènting, aportant una còpia del contracte en el qual figuren com a arrendataris/àries.
c) Vehicles temporals en règim de lloguer. S'ha d'aportar una còpia del contracte d'arrendament en el qual figura com a arrendatari/ària.
3. Les persones titulars hauran d'aportar la llicència d'obertura i funcionament de l'activitat i la corresponent alta a l'impost d'activitats econòmiques (IAE) de l'establiment, local o despatx.
Junt amb la sol·licitud, conforme el model normalitzat, cal aportar a més els següents documents:
a) DNI o CIF de la persona sol·licitant
b) Permís de circulació del vehicle titularitat de la persona sol·licitant. En absència de titularitat, pòlissa d'assegurança que acrediti ser conductor/a habitual del vehicle.
c) Llicència d'obertura de l'establiment o declaració responsable d'obertura de l'establiment, o justificació que no és necessari.
d) Certificat de situació censal emès per l'Agència Tributària.
4. Les autoritzacions que s'expedeixin no donen dret a estacionament dins l'ACIRE.
Art. 19 sisè. Autorització d'accés de persones residents dependents (ACIRE PERSONES DEPENDENTS)
1. Poden sol·licitar autorització d'accés el familiar o persona que assisteix els residents dependents empadronats, fins a un màxim d'una autorització per unitat cadastral d'ús residencial.
2. Es considera persona dependent la que es troba en una situació permanent o temporal que li impedeix dur a terme les activitats bàsiques de la vida diària i, per tant, necessita ajuda d'una altra o altres persones per a realitzar-les. Aquesta condició s'ha d'acreditar degudament davant l'Ajuntament.
En tot cas, s'inclouen en aquest grup les persones de més de 70 anys.
3. L'autorització d'accés a l'ACIRE corresponent podrà sol·licitar-se per als vehicles de les persones que els assisteixen o de titularitat de les persones residents dependents i permetin circular i estacionar, únicament pel temps estrictament necessari pel desenvolupament dels serveis que s'hagin de dur a terme.
Junt amb la sol·licitud, en que haurà de fer-se constar la referència cadastral conforme el model normalitzat, caldrà aportar els següents documents:
a) DNI del sol·licitant. (persona que assisteix al resident dependent)
b) DNI de la persona necessitada d'atenció.
c) Permís de circulació del vehicle titularitat del familiar o persona que l'assisteix i/o del la persona resident dependent. En absència de titularitat, pòlissa d'assegurança que acrediti ser conductor/a habitual del vehicle.
Article 19 setè. Vehicles dels mitjans de comunicació d'àmbit privat (Autorització ACIRE MITJANS DE COMUNICACIÓ D'ÀMBIT PRIVAT)
1. Els vehicles dels mitjans de comunicació social o assimilats de titularitat privada poden sol·licitar autorització per als vehicles que són de la seva titularitat, per donar cobertura als actes que es duguin a terme dins ACIRE en l'exercici de les seves funcions i fins un màxim d'una autorització per mitjà. Tot això sense perjudici que l'òrgan competent la revoqui o prorrogui en qualsevol moment.
2. L'autorització d'accés a l'ACIRE corresponent permet circular i estacionar, únicament pel temps estrictament necessari per al desenvolupament dels actes que s'hagin de dur a terme.
Junt amb la sol·licitud, conforme al model normalitzat, cal aportar els següents documents:
a) DNI de la persona sol·licitant
b) Nom i llinatges de la persona sol·licitant
c) Mitja de comunicació al qual pertany
d) Matrícula del vehicle
Article 20 Autoritzacions a altres usuaris/àries per a l'accés puntual a les zones ACIRE (ACIRE PUNTUALS)
1. Es poden atorgar autoritzacions per a l'accés a les zones ACIRE que permetin circular i estacionar, únicament pel temps estrictament necessari per al desenvolupament dels serveis o activitats que s'hagin de dur a terme, amb sol·licitud prèvia amb una antelació mínima de 72 hores, condicionades a l'estudi previ del Departament de Mobilitat que n'avaluarà la viabilitat en consideració a la mobilitat de la zona i en determinarà les condicions.
2. Poden sol·licitar autorització d'accés puntual a les zones ACIRE les persones titulars dels vehicles següents:
a) Vehicles proveïts de targeta d'aparcament per a persones amb mobilitat reduïda.
b) Vehicles d'empreses d'obres.
c) Vehicles per a l'accés de clients d'establiments hotelers. S'establirà un servei telemàtic via web que permeti comunicar, sota la seva responsabilitat, les matrícules dels vehicles dels clients.
d) Vehicles amb activitats singulars, com casaments, funerals, esdeveniments, empreses d'imatge i so, rodatges, càterings, empreses de mudances, etc., fins a un màxim de 2 autoritzacions per activitat.
e) Vehicles de substitució per avaria, reparació o altra causa degudament justificada
f) Vehicles d'entitats sense ànim de lucre de caràcter social, humanitari o assistencial
g) Situacions especials: Vehicles que requereixen l'accés puntual per causes diferents de les recollides en els punts anteriors, que per ser especialment singulars no han estat recollides en una autorització específica. Per això, l'Ajuntament podrà concedir, de manera excepcional, autoritzacions especials per circular per la zona d'accés restringit. La persona interessada ha de motivar les raons per a l'accés i les circumstàncies especials diferents de les anteriors.
h) Per raons d'interès municipal: L'Alcaldia pot aixecar parcialment la restricció i admetre l'accés de vehicles en general i el seu estacionament, amb un temps limitat, a l'àrea de circulació restringida al trànsit (ACIRE) als efectes d'adaptar la mobilitat a les necessitats reals de les persones no residents i el teixit comercial de la zona. En tot cas, aquesta resolució serà objecte de publicitat i constarà a la senyalització dels punts d'accés.
Article 20 bis Autorització d'accés i estacionament per a persones amb mobilitat reduïda
Poden sol·licitar autorització d'accés i estacionament les persones amb mobilitat reduïda en els casos següents:
a) Per a circular amb el seu vehicle habitual per l' ACIRE fins a la data de caducitat de la targeta de mobilitat reduïda. Aquestes autoritzacions es concedeixen per a circular i estacionar fent visible la targeta de mobilitat reduïda al vehicle, i atorguen accés a totes les ACIRE.
b) Per a l'ús esporàdic de vehicles se'ls han d'atorgar les autoritzacions puntuals necessàries per a circular i aparcar, fent visible la targeta de mobilitat reduïda al vehicle, i tenen accés pel carrer que sol·licitin.
Junt amb la sol·licitud, conforme al model normalitzat, cal aportar els següents documents:
a) DNI de la persona sol·licitant
b) Permís de circulació del vehicle titularitat de la persona sol·licitant. En absència de titularitat, pòlissa d'assegurança que acrediti ser conductor/a habitual del vehicle.
c) Targeta de mobilitat reduïda
Article 20 tercer. Vehicles d'empreses d'obres
1. Poden sol·licitar autoritzacions d'accés temporals en cas d'obres, les següents persones:
a) Residents en un domicili dins la zona ACIRE.
b) Titulars d'establiments o comerços.
c) Propietaris o arrendataris de places de garatges.
d) Propietaris d'immobles no residents en zona ACIRE.
e) Arrendataris de temporada d'immobles amb excepció d'empadronament en zona ACIRE.
f) Establiments hotelers o similars.
Han de sol·licitar autorització d'accés per als vehicles de les empreses que fan obres als seus immobles ubicats a la zona ACIRE, fins a un màxim de 3 vehicles.
A l'interior d'aquestes zones únicament es permet la circulació de vehicles d'obres de MMA igual o inferior a 3'5 tones.
No obstant això, es poden expedir autoritzacions especials i excepcionals, per a la circulació de vehicles d'obres de pesos superiors als anteriorment establerts que hauran de ser valorades i informades per la Policia Local.
2. L'Ajuntament comprovarà que té atorgada la corresponent llicència municipal d'obres i les taxes pagades.
3. El període de vigència d'aquesta autorització serà com a màxim l'autoritzat per l'òrgan competent per a l'execució de l'obra. Així mateix, aquestes autoritzacions es concediran exclusivament per circular.
Article 20 quart. Vehicles d'establiments hotelers
Els establiments hotelers poden obtenir una autorització per a l'accés dels seus clients amb vehicle i es concediran exclusivament per a circular amb la finalitat de realitzar operacions de càrrega i descàrrega d'equipatge.
S'establirà un servei telemàtic via web que permeti comunicar, sota la seva responsabilitat, les matrícules dels vehicles dels clients.
Els representants de l'establiment hauran d'enviar, amb caràcter mensual, a l'Ajuntament una llista dels vehicles corresponents als clients amb pernoctació, a la qual s'indiquin les següents dades:
a) DNI/NIE/passaport del client
b) Nom i llinatges del client
c) Matrícula del vehicle
d) Data d'entrada i sortida de l'hotel
En qualsevol moment l'Ajuntament pot sol·licitar a l'establiment l'acreditació que els titulars autoritzats en són clients.
Article 20cinquè. Vehicles amb activitats singulars
Pot autoritzar-se l'accés de vehicles per al desenvolupament d'activitats com casaments, funerals, esdeveniments, mitjans de comunicació, empreses d'imatge i so, rodatges, càterings, empreses de mudances, etc.
Junt amb la sol·licitud, conforme al model normalitzat, cal aportar els següents documents:
a) DNI/NIE/passaport de la persona sol·licitant
b) Nom i llinatges de la persona sol·licitant
c) Matrícula del vehicle
d) Data de l'accés i horari previst
e) Objecte de l'activitat
Article 20 sisè. Vehicles de substitució
De manera excepcional, i sempre que sigui per una durada inferior a 3 mesos dins un període de 12 mesos consecutius, es pot autoritzar un cotxe de substitució.
Junt amb la sol·licitud, conforme al model normalitzat, en aquests supòsits la persona interessada ha d'aportar prèviament a l'Administració els següents documents:
a) Certificat del taller reparador
b) Matrícula del vehicle substitut
c) Dates d'inici i fi de la substitució
d) Contracte de vehicle de substitució, lloguer o autorització de tercer
En aquests casos l'autorització concedida al vehicle originari quedarà en suspens durant el període que duri la substitució, i queda en les mateixes condicions que l'autorització originària. En els casos en què la persona usuària sigui beneficiària d'un distintiu ORA haurà d'acudir al negociat municipal corresponent amb el distintiu, i se li atorgarà un distintiu ORA provisional per al vehicle de substitució.
Article 20 setè. Vehicles d'entitats sense ànim de lucre de caràcter social, humanitari o assistencial
Es pot sol·licitar autorització d'accés per a vehicles d'entitats sense ànim de lucre de caràcter social, humanitari o assistencial per a realitzar operacions de càrrega i descàrrega
Junt amb la sol·licitud, conforme al model normalitzat, l'entitat ha d'aportar els següents documents:
a) Acreditació de la inscripció de l'entitat al registre corresponent.
b) DNI/NIE/passaport de la persona sol·licitant.
c) Nom i llinatges de la persona sol·licitant.
d) Matrícula del vehicle.
e) Data de l'accés i horari previst.
f) Objecte de l'activitat.
(...)
Article 51
1. Es consideren infraccions administratives les accions o omissions que contravinguin les disposicions de la present Ordenança.
2. Les infraccions a què fa referència el número anterior es classifiquen en lleus, greus i molt greus.
Pel que fa a infraccions que no estiguin tipificades ni classificades per la present Ordenança i estiguin previstes com a tals a la Llei de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària, disposicions complementàries o normes vigents de caràcter general, hom s'ha d'ajustar al que disposen aquestes al respecte.
3. Són infraccions lleus les que no es classifiquen expressament com a greus o molt greus en els números següents.
4. Són infraccions greus, les conductes tipificades en aquesta Ordenança relatives a:
4.a) Conducció negligent.
4.b) Tirar a la via o als seus voltants objectes que puguin produir incendis.
4.c) Sobrepassar els límits de velocitat establerts a la present Ordenança, excepte que aquesta superi el límit establert a l'apartat 5.
4.d) Realització i senyalització d'obres a la via sense permís, i retirada o deterioració de la senyalització permanent o ocasional.
4.e) parades i estacionaments a llocs perillosos o que obstaculitzin greument el trànsit. Es consideren com a tals els enumerats a l'article 33 de la present ordenança.
4.f) Les accions o omissions que contravinguin les condicions d'ús i aprofitament de les àrees de circulació restringida.
4.g) No sol·licitar la supressió de l'autorització d'accés per a circulació i/o estacionament a les àrees de circulació restringida quan desapareguin les circumstàncies o condicions que van donar lloc al seu atorgament.
4.h) La negativa a facilitar a l'Administració les dades que siguin requerides per aquesta, així com l'obstaculització de la tasca inspectora.
4.i) L'incompliment de l'obligació de comunicar qualsevol modificació de les condicions exigides per a ser beneficiari/ària de l'autorització d'accés per a circulació i/o estacionament a les àrees de circulació restringida.
4.j) La realització de qualsevol tipus de transacció comercial amb les places d'estacionament situades en el domini públic.
4.k) Els actes de deteriorament de les estacions de recàrrega de vehicles elèctrics instal·lats a les vies o espais públics que impedeixin la seva utilització o les actuacions sobre aquestes que en dificultin la utilització per les persones usuàries.
5. Son infraccions molt greus les conductes a què fa referència l'article anterior quan es donin circumstàncies de perill per raó de la intensitat de la circulació, per les característiques i les condicions de la via, per les condicions atmosfèriques i de visibilitat, per la concurrència simultània de vehicles i altres usuaris o qualsevol circumstancia anàloga que pugui constituir un risc afegit concret al previst per a les greus quan es cometi la infracció.
Ho són també les següents conductes tipificades a l'Ordenança: conducció temerària, competicions o carreres no autoritzades entre vehicles i sobrepassar en més d'un 50 per cent la velocitat màxima permesa, sempre que això suposi superar almenys en 30 Km/ hora l'esmentat límit màxim.
A més, són infraccions molt greus, les conductes tipificades en aquesta Ordenança relatives a:
5.a) L'ocultació, manipulació o falsedat de les dades o de la documentació aportada per a l'obtenció de l'autorització d'accés per a circulació i/o estacionament a les àrees de circulació restringida
5.b) La senyalització, ocupació o qualsevol altra utilització del domini públic per al seu aprofitament d'acord amb el que disposa aquesta Ordenança sense que hagi estat concedida l'autorització d'accés per a circulació i/o estacionament a les àrees de circulació restringida.
5.c) La realització d'actes que suposin un deteriorament greu i rellevant dels espais públics o de qualsevol de les seves instal·lacions i elements, siguin mobles o immobles, o impedeixin o dificultin la seva utilització per altres persones o vehicles.
5.d) La utilització de la targeta d'estacionament per a persona de mobilitat reduïda sense que vagi en el vehicle la persona titular d'aquesta.
(...)
Article 55
1. Normativa. Els expedients sancionadors es tramiten d'acord amb les normes de procediment establertes a la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial i al Reglament de procediment sancionador en matèria de trànsit. Aquestes normes regulen el règim de denúncia, domicili de notificació, tramitació, prescripció d'infraccions i sancions, recursos i execució de sancions, en tot el que no estableixen els paràgrafs següents d'aquest article.
2. Denúncies de caràcter obligatori i voluntari. Els agents de la Policia Local encarregats del servei de vigilància del trànsit han de denunciar les infraccions que observin quan exerceixin funcions de vigilància i control de la circulació vial. Així mateix, qualsevol persona pot formular denúncies per fets que puguin constituir infraccions als preceptes d'aquesta Ordenança i del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial o dels seus reglaments.
3. Contingut de les denúncies. A les denúncies per fets de circulació ha de constar:la identificació del vehicle amb què s'hagi comès la suposada infracció, la identitat del denunciat, si es coneix, una relació circumstanciada del fet, amb l'expressió de lloc,data i hora, i el nom, la professió i el domicili del denunciant. Quan el denunciant sigui un agent de la Policia Local, aquestes dades es poden substituir pel seu número d'identificació.
4. Requisits de les denúncies de caràcter obligatori per fets de circulació.
a) Els corresponents butlletins de denúncia s'estendran en dos exemplars. Un quedarà en poder del denunciant i el segon s'entrega al denunciat si és possible. A efectes de formulació de denúncia, hi és equivalent el tiquet emès pels ordinadors portàtils especialment programats per a la confecció de denúncies.
b) Com a norma general, les denúncies es notifiquen a l'acte, fent-hi constar les dades mencionades al paràgraf 3 anterior, així com que amb aquestes queden incoats els corresponents expedients i, en conseqüència, que el denunciat disposa d'un termini de vint dies naturals per al·legar el que consideren oportú per la seva defensa. Els butlletins firmats pel denunciat no impliquen conformitat amb els fets que motiva la denúncia sinó únicament amb la recepció de l'exemplar destinat a ell. Si el denunciat es nega a firmar o no ho sap fer, el denunciant ho ha de fer constar.
c) Per raons justificades que han de constar a les mateixes denúncies, aquestes es poden notificar posteriorment, si bé quan el conductor denunciat no sigui present en el moment d'estendre la denúncia, el butlletí de denúncia s'ha de col·locar subjecte per l'eixugaparabrisa del vehicle, sense que això impliqui notificació de la infracció.
5. Requisits de les denúncies de caràcter voluntari per fets de circulació. La denúncia es pot formular verbalment davant dels agents de vigilància del trànsit més pròxims al lloc del fet, o per escrit dirigit a l'Alcaldia. S'han de fer constar a la denúncia les dades i les circumstàncies que es consignen en el paràgraf 3 del present article. Si la denúncia es presenta als agents de vigilància del trànsit, aquests han de formalitzar el reglamentari butlletí de denúncia, en el qual s'ha de fer constar, a més dels requisits citats anteriorment, si personalment han comprovat la infracció denunciada així com el nom i domicili del particular denunciant, sense perjudici d'entregar-ne un duplicat al denunciat si és possible.
ANNEX II
En relació amb el contingut de l'article 17 de la present Ordenança municipal s'estableix el següent en matèria de descripció de les vies incloses a les àrees de circulació restringida (ACIRE):
A l'interior d'aquestes zones únicament es permet la circulació de vehicles d'obres de MMA igual o inferior a 3.5 tones, llevat dels vehicles que transportin formigó, la circulació dels quals queda autoritzada per als qui arribin fins a 10'00 tones de MMA, i, així mateix, de la circulació a carrers per a vianants, pels qual genèricament només poden circular de vehicles de MMA igual o inferior a 2'5 Tones.
No obstant això, es poden expedir autoritzacions especials per a la circulació de vehicles d'obres de pesos superiors als anteriorment establerts.
Conseqüentment, en aquest supòsit per a circular per les tres zones del centre de la ciutat en què ha quedat limitat el pes dels vehicles s'ha de sol·licitar i, si s'escau, obtenir una autorització específica en què consta la matrícula del vehicle, el pes màxim, l'itinerari a seguir a l'interior de les dites zones i el corresponent horari.