Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE MARRATXÍ

Núm. 12963
Aprovació definitiva del Reglament Orgànic Municipal

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Finalitzat el termini d'exposició pública per a la presentación de reclamacions i suggeriments contra l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament, en sessió ordinària de data 30 de juliol de 2019, d'aprovació inicial del Reglament Orgànic Municipal de l'Ajuntament de Marratxí, publicat en el BOIB núm. 135, de 03 d'octubre de 2019, sense que se hagin presentat reclamacions, queda definitivament aprovat el Reglament següent:

“TÍTOL PRELIMINAR

DISPOSICIÓ GENERAL.

Article 1. L'Ajuntament de Marratxí, està format pels Regidors –elegits mitjançant sufragi universal, igual, lliure, directe i secret- i pel Batle –elegit pels Regidors o pels veïns- tot això de conformitat amb el que disposa la legislació electoral general.

Article 2. El present Reglament té com a objectiu la regulació del Règim Organitzatiu i de funcionament dels Òrgans Municipals, segons el nou marc establert per la Llei Estatal 7/1.985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local.

Article 3. La legislació que dicti la Comunitat Autònoma Balear en matèria d'òrgans complementaris dels de caràcter obligatori serà supletòria de les disposicions del present Reglament Orgànic.

 

TÍTOL PRIMER

CAPÍTOL PRIMER

DRETS DELS REGIDORS

Article 4.

Els Regidors tenen dret als honors, prerrogatives i distincions pròpies del càrrec que s'estableixin per la Llei de l'Estat o de la Comunitat Autònoma Balear.

Article 5.

Els Regidors tenen dret a assistir amb veu i vot a les sessions del Ple de l'Ajuntament i a les d'aquells altres òrgans col·legiats dels quals formen part.

Article 6.

Els Regidors tenen dret a cobrar la retribució que acordi el Ple de la Corporació quan exerceixin el seu càrrec amb dedicació exclusiva d'acord amb la Llei.

Article 7.

Els Regidors que no cobrin retribucions tenen dret a percebre indemnitzacions per l'exercici del seu càrrec, en quantia i condicions que estableixi l'Ajuntament Ple.

Article 8.

La quantia de les retribucions i indemnitzacions a què fan referència els dos articles anteriors, s'indicaran cada any i es consignaran en el Pressupost municipal, sense que la quantia total pugui excedir dels límits que s'estableixin amb caràcter general.

 

Article 9. 

1. Els Regidors tendran dret a obtenir de l'Alcaldia l'accés a tots els antecedents, dades i informació que, tot estant en poder dels Serveis Municipals, resultin necessaris de conèixer per al desenrotllament normal de la funció del Regidor.

2. L'esmentat Dret general informatiu només podrà ser limitat, totalment o parcialment, en els següents casos:

a) Quan el coneixement o difusió dels documents o antecedents pugui vulnerar el dret constitucional a l'honor, la intimitat personal o familiar i la pròpia imatge de les persones.

b) Si es tracta de matèries referents a la Seguretat Ciutadana, la publicitat de les quals pugui esdevenir negativa.

c)  Si es tracta de matèries classificades en els termes de la Llei Estatal 9/1968, de 5 d'abril, modificada per la Llei 48/1978, de 7 d'octubre, sobre Secrets Oficials.

d) En el cas de tractar-se de matèries emparades per secret estadístic o d'incidir en l'àmbit protegit per la Legislació legitimadora d'accés als bancs informàtics de dades.

e) Quan es tracta d'antecedents que hagin estat incorporats en un procés judicial penal, mentre romanguin sota secret sumarial.

3. La petició d'informació s'entendrà concedida per silenci Administratiu en cas que l'Alcaldia no dicti resolució denegatòria en el termini de 30 dies, a comptar des de la data de la sol·licitud.

4. En tot cas, la denegació de l'accés a documentació informativa s'haurà de fer a través de resolució motivada de l'Alcaldia, el decret de la qual podrà ser objecte de recurs, prèvia reposició, davant de la jurisdicció Contenciós-Administrativa.

Article 10. 

1. La Consulta i examen concret d'Expedients, llibres i documentació en general es farà d'acord amb les normes següents:

a) En cap cas, els expedients, llibres o documentació podran sortir de la Casa Consistorial o oficines i dependències Municipals externes.

b) La Consulta dels llibres d'Actes i llibres de Resolucions de l'Alcaldia s'hauran de fer a l'Arxiu o Secretària General.

c) L'examen d'expedients inclosos a l'Ordre del dia es podran fer només, a la Secretària General.

2. La Consulta general de qualsevol expedient o antecedents documentals podrà realitzar-se, bé a l'Arxiu General o dependència on es trobin, o bé s'entregaran al Regidor interessat a fi que pugui examinar-los en el despatx o Sales reservades als Regidors.

Article 11. 

1. Tots els Regidors tendran a la seva disposició a la Casa Consistorial una Bústia o departament per a la correspondència oficial interior i de procedència exterior.

CAPÍTOL SEGON

DEURES DELS REGIDORS

Article 12.

Els Regidors, quan hagin pres possessió del seu càrrec, estan obligats al compliment estricte dels deures i obligacions inherents a aquell, i sobretot el d'assistir a les sessions dels òrgans col·legiats dels quals formen part.

Article 13.

La falta no justificada d'assistència a les sessions dels òrgans col·legiats i l'incompliment reiterat de les obligacions que se'ls han atribuït, facultarà el Batle per a la imposició de sancions en els termes que determini la Llei de la Comunitat Autònoma o bé, la de l'Estat.

Article 14. 

1. Tots els Regidors estan obligats a formular, abans de prendre possessió, declaració dels seus béns i de les activitats privades que els proporcionin o puguin proporcionar ingressos econòmics o que afectin l'àmbit de competències de la Corporació.

2. També hauran de formular en el termini d'un mes declaració de les variacions que es produeixin al llarg del mandat.

 

Article 15.

Sota la direcció del Secretari General de la Corporació, i encomanat a la seva custòdia, es constitueix el Registre d'Interessos de l'Ajuntament de Marratxí, on s'inscriuran les declaracions i variacions que formulin els membres de la Corporació a què fa referència l'article anterior.

Article 16.

Les absències del Terme Municipal dels membres Corporatius de durada superior a vuit dies, s'hauran de comunicar a l'Alcaldia per escrit, bé personalment o bé a través del portaveu del grup polític, tot indicant en qualsevol cas la durada previsible de l'absència.

CAPÍTOL III

DELS GRUPS MUNICIPALS

Article 17. 

1. Els Regidors podran constituir-se en grup polític municipal, sense que sigui necessari un nombre mínim de regidors.

2. Mai no podrà constituir-se Grup separat de Regidors pertanyents al mateix partit polític ni aquells que pertanyin a coalicions, federacions o agrupacions que com a tals hagin anat a les eleccions municipals.

Article 18. 

1. Els Regidors que no s'integrin en un Grup Polític Municipal i els que causin baixa en el que s'havien integrat inicialment constituiran el Grup Mixt.

2. Cap Regidor podrà pertànyer simultàniament a més d'un Grup Polític Municipal.

3. Durant el Mandat de la Corporació cap Regidor podrà integrar-se en un Grup diferent del que s'ha incorporat inicialment, llevat del Grup Mixt segons preveu l'apartat 1) del present article.

Article 19.

Els Grups Polítics Municipals es constituiran mitjançant escrit dirigit a l'Alcaldia i subscrit per tots els components, el qual es presentarà a la Secretària General de la Corporació en el termini dels cinc dies hàbils següents a la constitució de l'Ajuntament.

Article 20.

En el mateix escrit de constitució es farà constar la designació del Portaveu del Grup Polític Municipal, tot podent-se designar també els suplents.

Article 21.

De la constitució dels Grups Municipals i dels seus components i Portaveus, es donarà compte al Ple de l'Ajuntament a la primera sessió que celebri després de la presentació dels corresponents escrits.

Article 22. 

1. Quan, per a cobrir una baixa, es produeixi la incorporació a l'Ajuntament d'un Regidor, disposarà d'un termini de cinc dies hàbils, a partir de la sessió del Ple en què assumeixi plenament el seu càrrec, per a integrar-se en un dels Grups Polítics Municipals constituïts, la qual cosa acreditarà mitjançant un escrit firmat per ell i pel Portaveu del Grup en què s'integri i el presentarà a la Secretària General de la Corporació.

2. Si no es produeix la seva integració en la forma prevista en el paràgraf anterior, s'integrarà automàticament en el Grup Mixt.

Article 23. Els Grups Municipals designaran mitjançant un escrit del seu Portaveu dirigit al Batle i presentat a la Secretària General, els seus components que hagin d'integrar-se en els òrgans col·legiats complementaris.

Article 24. 

1. Durant el mandat de la Corporació, cada Grup Polític podrà canviar els seus representants en els òrgans col·legiats mitjançant un escrit del seu Portaveu presentat en la forma prevista a l'article 23.

2. Si com a conseqüència de la baixa d'un Regidor en un Grup Polític aquest quedàs sense representació en un òrgan col·legiat complementari o s'alteràs substancialment la seva representació, es procedirà: 

a) Si la baixa ha d'esser coberta per un altre component de la mateixa llista electoral, pel Portaveu del Grup es podrà designar un representant provisional a l'òrgan col·legiat afectat, sense perjudici de la realització de les designacions definitives una vegada s'hagi incorporat el nou Regidor a la Corporació.

b) Si la baixa es produeix per passar al Grup Mixt, el Regidor que ha ocasionat que el seu primitiu Grup quedi sense representació a l'òrgan col·legiat, causarà automàticament baixa en aquell, tot havent la possibilitat d'integrar-se a l'esmentat òrgan com a representant del Grup Mixt. El grup en el qual causà baixa designarà un nou representant en aquest òrgan col·legiat segons la forma prevista en el primer paràgraf d'aquest article.

Article 25. 

1. Si la variació en el nombre de components de cada Grup Polític Municipal, al llarg del mandat de la Corporació, determinàs canvis substancials en la representativitat amb què han d'estar presents en els òrgans col·legiats complementaris, en la primera sessió que celebri l'Ajuntament Ple o bé en el següent exercici econòmic -sempre que no sigui l'últim previst en el mandat de la Corporació- podrà modificar-se el nombre de representants de cada Grup Polític en els referits òrgans complementaris.

2. Els Grups hauran d'adaptar les seves designacions de representants que els correspon segons el nou nombre en el termini de quinze dies, altrament, l'Alcaldia podrà, lliurement, decretar la cessació de tants com excedeixin, tot quedant sense proveir les noves places assignades a aquells Grups que no realitzin la designació.

 

TÍTOL II

DE L'ORGANITZACIÓ DE L'AJUNTAMENT

 

CAPÍTOL I

DE L'AJUNTAMENT PLE

Article 26.

L'Ajuntament Ple, integrat per tots els Regidors sota la presidència del Batle, tendrà les competències assenyalades a l'article 22 de la Llei 7/1985 i aquelles que li assigni la futura legislació del Parlament Balear, excepte la resolució dels expedients de llicències urbanístiques que correspondrà per via delegativa a la Comissió de Govern.

Article 27.

En tot allò que no preveu aquest reglament i mentre no sigui regulat per la futura Legislació Local del Parlament Balear, s'aplicaran els preceptes del reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Corporacions Locals, de 17 de maig de 1952.

Article 28. 

1. L'Ajuntament Ple pot acordar la delegació d'aquelles competències pròpies sobre les quals no s'ha establert la prohibició de realitzar-les en la Comissió de Govern.

2. La delegació es realitzarà mitjançant acord i tendrà efecte a partir de l'endemà.

3. Les modificacions en la delegació, bé ampliant-la o reduint-la, es faran igualment mitjançant acord de l'Ajuntament Ple, amb efectes a partir de l'endemà de la seva adopció. 

 

CAPÍTOL II ​​​​​​​DEL BATLE

Article 29. 

1. El Batle és el President de la Corporació, convoca i presideix les seves sessions i ostenta la seva representació.

2. També convoca i presideix la Comissió de Govern i pot convocar i presidir qualsevol altre òrgan municipal col·legiat.

Article 30.

El Batle és elegit pels Regidors o pels veïns, amb subjecció a les disposicions de la Llei Electoral General.

Article 31.

Si el Batle elegit fos Regidor, mantendrà la seva condició com a tal a tots els efectes i serà computable als efectes de determinació de Quòrum d'assistència i de votació, si de cas, llevat que la Legislació Electoral General disposi una altra cosa.

Article 32. 

1. Correspon al Batle, la direcció del Govern i Administració municipals i la Comandància directa de la Policia Municipal, les altres competències que estableix l'article 32.1 de la Llei 7/85 i les altres que expressament li atorgui les lleis i aquelles que la Legislació de l'Estat o de la Comunitat Autònoma Balear assignin al municipi i no atribueixin a altres Òrgans municipals.

2. La competència per a atorgament de llicències d'obres de caràcter general correspon al Batle.

Article 33. 

1. El Batle pot delegar aquelles competències per a les quals no s'hagi establert la prohibició de realitzar-lo, en la Comissió de Govern.

2. De la mateixa manera podrà realitzar delegacions tant de caràcter general com específiques, en els Regidors.

3. La delegació en els Regidors membres de la Comissió de Govern podrà assolir la facultat de resoldre aquells assumptes i dins els límits que expressament se'ls conferin.

Article 34. 

1. Totes les delegacions a què es refereix l'article anterior seran realitzades mitjançant Resolució, la qual s'inscriurà en el llibre corresponent i tendran efecte a partir de l'endemà.

2. Les modificacions en les delegacions es realitzaran igualment per Resolució, i tendrà efecte a partir de l'endemà a la seva adopció, inscrita en el llibre corresponent.

Article 35.

Els Decrets que contenguin Normes d'aplicació General, els de concessió de Llicències i els d'autorització de despeses o contractació d'obres d'un import superior a l'1,5% dels Ingressos Ordinaris del Pressupost, s'exposaran al Tauler d'Anuncis de l'Ajuntament i als llocs destinats a la informació ciutadana.

CAPÍTOL III ​​​​​​​DE LA COMISSIÓ DE GOVERN

Article 36. 

1. La Comissió de Govern està integrada pel Batle, que la presideix, i pels Regidors que ell nomeni lliurement, el nombre dels quals no excedirà al terç del nombre legal dels qui composen la Corporació.

2. El Batle separa lliurement els membres de la Comissió de Govern.

3. El Batle donarà compte al Ple, tant del nomenament com de la destitució.

Article 37. Correspon a la Comissió de Govern:

a) L'assistència al Batle en l'exercici de Llicències Urbanístiques.

b) Les atribucions que, per acord, li delegui l'Ajuntament Ple de conformitat amb el que s'estableix en la Legislació General i en aquest Reglament Orgànic.

c) Les atribucions que, per Resolució, li delegui el Batle, igualment de conformitat amb el que s'estableix en la Legislació General i en aquest Reglament.

d) Les atribucions que li atribueixin les lleis.

 

Article 38.

La delegació d'atribucions a què es refereixen els apartats c) i d) de l'article anterior pot quedar sense efecte per acord de l'Ajuntament Ple o per Resolució de l'Alcaldia, respectivament, i tendrà efecte a partir de l'endemà al de la seva adopció, sense perjudici de la seva publicació en la forma prevista en aquest Reglament per al seu atorgament.

Article 39.

Sense perjudici de les delegacions que realitzi amb caràcter general, el Batle  pot decidir sotmetre algun assumpte concret, d'aquells que són de la seva competència, al coneixement i resolució de la Comissió de Govern, excepte en tot el que afecta la resolució, aquelles que siguin indelegables.

CAPÍTOL IV

DE LES COMISSIONS INFORMATIVES

Article 40. 

1. Sota la denominació de Comissions Informatives es constituiran uns òrgans complementaris, sense competències resolutòries, que tendran la funció d'estudi i dictamen obligatori dels assumptes sotmesos al coneixement del Ple Municipal; també podran intervenir quant a temes sotmesos a la Comissió de Govern quan aquest òrgan demani un dictamen de la Comissió Informativa corresponent.

2. Correspondrà al Ple Municipal la determinació del nombre i denominació de les Comissions Informatives que s'hagin de constituir així com la seva composició numèrica i la seva variació.

Article 41. 

1. Tots els grups polítics representats a l'Ajuntament tendran dret a un lloc en cada una de les Comissions Informatives, de manera que la seva composició mínima serà igual al nombre de les esmentades Candidatures, sense comptar amb la presidència, la qual és atribuïda per Llei al Batle, qui podrà delegar-la en cada cas o amb caràcter general, sense perjudici de reassumir-la automàticament quan hi assisteixi.

2. La resta dels membres, si de cas, de cada Comissió Informativa, i fins al nombre que acordi el Ple, d'acord amb el límit que per raons de funcionalitat o d'altres hagi determinat el mateix Ple quan aprovi la seva creació, serà atribuïda en proporció numèrica a la representativitat assumida pels diferents Grups Polítics a l'Ajuntament.

Article 42.

L'adscripció en cada Comissió dels Regidors que corresponguin a cada Grup Polític i les variacions durant el període del mandat, seran decidides per majoria dels integrants del mateix grup, bé manifestant-ho en sessió Plenària, o bé, mitjançant un escrit remès a l'Alcaldia i del qual se'n donarà compte al Ple.

Article 43.

Les sessions de les Comissions Informatives podran celebrar-se a la Casa Consistorial o en un altre edifici Municipal on radiquin les unitats administratives dels Serveis que estudia la Comissió Informativa corresponent.

Article 44.

La convocatòria serà remesa pel President de la Comissió amb una antelació mínima de 24 hores, juntament amb l'ordre del dia. No es podran convocar dues o més Comissions Informatives simultàniament.

Article 45.

La periodicitat de les sessions, dies i horari de la seva celebració seran determinats pel Ple.

Article 46.

A les sessions de les Comissions Informatives es podrà convocar, només a efectes d'escoltar el seu parer o rebre l'informe en temes concrets i de transcendència especial, les entitats de representació ciutadana o tècnics especialitzats, els quals hauran d'abandonar la sessió quan hagin acabat la seva respectiva intervenció.

 

​​​​​​​Article 47. 

1. Les Comissions emetran Informes i Dictàmens amb la proposta d'adopció dels Acords que siguin procedents. Aquests Informes i Dictàmens seran aprovats en cada Comissió per majoria ponderada. Per a ponderar els vots es tendran en compte el nombre de Regidors que cada grup té en el Ple.

2. Vot particular. S'entén per Vot particular la Modificació en un dictamen de Comissió Informativa, formulada per un Regidor que formi part d'aquesta, podran esser: de modificació, d'addició o de supressió.

CAPÍTOL V

DE LA COMISSIÓ ESPECIAL DE COMPTES

Article 48. 

1. La Comissió Especial de Comptes estarà formada pels membres que designin els diferents grups polítics que hi hagi en la Corporació Municipal, d'acord amb els mateixos criteris de distribució ponderada establerts en aquest reglament quant a Comissions Informatives.

2. Les designacions s'hauran de comunicar al Batle-President, qui donarà compte d'això al Ple Municipal.

3. La presidència correspondrà al Batle i aquest podrà designar un Vicepresident per a substituir-lo.

Article 49.

És competència de la Comissió Especial de Comptes l'examen, estudi i informe dels següents comptes anuals: 

a) Compte General del Pressupost.

b) Compte d'Administració del Patrimoni.

c) Compte de Valors Independents i auxiliars del Pressupost.

d) Comptes d'Ens o d'Organismes Municipals de Gestió.

Article 50. 

1. Donats els Comptes Generals del Pressupost i d'Administració del Patrimoni per part de l'Alcaldia, i per part dels corresponents Serveis Econòmics de l'Ajuntament els altres comptes, seran sotmesos abans del primer de juny de cada exercici a la Comissió Especial de Comptes amb perquè els pugui examinar juntament amb els seus justificants i antecedents.

2. Examinats els comptes i la documentació annexa per part de la Comissió seran sotmesos a informació pública dins un termini de trenta dies, mitjançant anunci en forma reglamentària, a fi que es puguin formular objeccions o observacions.

3. La Comissió farà un informe sobre les reclamacions o al·legacions que s'hagin formulat i elevarà l'expedient al Ple Municipal perquè pugui resoldre l'aprovació dels esmentats comptes.

CAPÍTOL VI

DELS TINENTS DE BATLE

Article 51.

El Batle designarà els Tinents Batles d'entre els membres de la Comissió de Govern i d'acord amb el següent: 

a) El nomenament es farà mitjançant Decret, del qual es donarà compte al Ple Municipal a la primera sessió que celebri, així com es notificarà personalment al Regidor designat.

b) El Decret de nomenament haurà d'establir, en qualsevol cas, l'ordre de prelació per a la substitució del Batle, en els supòsits de Vacant, Absència o Malaltia, i la delegació genèrica de funcions corresponents, quan calgui.

   

CAPÍTOL VII

DELS DELEGATS DEL BATLE

Article 52.

El Batle pot designar, d'entre els Regidors, Delegats per a l'Exercici de determinades atribucions de les quals li confereix la legislació.

Article 53. 

1. La delegació d'assumptes o matèries amb caràcter general i la facultat d'adoptar Resolucions, dins els límits que estableixi, podrà realitzar-la el Batle únicament en Regidors membres de la Comissió de Govern.

2. Únicament en Regidors membres de la Comissió de Govern podrà delegar la facultat d'elevar a coneixement i resolució d'aquesta, aquells expedients la tramitació dels quals hagi finalitzat i facin referència a les matèries que hagin estat objecte de delegació genèrica en cada un d'aquells.

Article 54.

Quant als Regidors que no siguin membres de la Comissió de Govern, el Batle podrà realitzar la delegació d'assumptes o comeses de caràcter més específic, integrats en els de caràcter general o sota la dependència directa del Batle.

Article 55.

BATLES DE BARRIADA.- Per tal de facilitar la gestió dels assumptes locals, el Batle podrà nomenar Batle de Barriada, per a cada nucli o barriada, d'entre Regidors o persones que resideixin (en un cas o altre) a la barriada respectiva, segons el que disposa l'article 21.3 de la vigent Llei Reguladora de les Bases de Règim Local.

Article 56.

Totes les delegacions es realitzaran per Resolució de l'Alcaldia inscrita en el Llibre corresponent, tot definint la seva extensió i les atribucions que assoleix.

 

TÍTOL III

DEL FUNCIONAMENT DELS ÒRGANS MUNICIPALS

CAPÍTOL I

Article 57.

Els òrgans col·legiats de l'Ajuntament de Marratxí funcionen en règim de sessions ordinàries, sessions extraordinàries i sessions extraordinàries urgents.

Article 58. 

1. Són sessions ordinàries aquelles la periodicitat de les quals és preestablerta.

2. Són sessions extraordinàries aquelles que convoqui el Batle amb tal caràcter, sense aquesta periodicitat.

3. Si la urgència de l'assumpte o assumptes a tractar no permet convocar la sessió extraordinària amb l'antelació mínima exigida per la Llei, el Batle podrà convocar sessió extraordinària urgent i haurà d'esser ratificada d'urgència pel Ple.

Article 59. 

1. Les sessions de l'Ajuntament Ple i de la Comissió de Govern se celebraran a la Casa Consistorial, excepte en casos de força major que es faran a l'edifici que s'habiliti a tal efecte.

2. Les sessions de la resta d'òrgans col·legiats se celebraran a les dependències municipals que l'Ajuntament Ple assenyali i, o bé, on estableixi el President de cada òrgan col·legiat, sempre que es tracti de dependències municipals.

Article 60. 

1. Perquè la celebració de les sessions sigui vàlida es requereix l'assistència d'un terç del nombre legal de membres que composen l'òrgan col·legiat en qüestió, amb un mínim de tres. Aquest quòrum s'ha de mantenir durant tota la sessió.

2. En tot cas, serà necessària la presència del President i del Secretari o d'aquells que legalment els substitueixen.

Article 61. 

1. Les sessions se celebraran, en convocatòria única, en el lloc, dia i hora a què es convoquin.

2. Si, transcorreguts seixanta minuts des de l'hora de la convocatòria, es preveu que no s'assolirà el nombre d'assistents necessaris per a constituir vàlidament l'òrgan col·legiat convocat, la Presidència deixarà sense efecte la convocatòria i posposarà l'estudi dels assumptes inclosos en l'ordre del dia, bé per a la següent sessió ordinària, o bé per a una sessió extraordinària, si ho estima oportú de convocar-la. 

Article 62. 

1.- L'Ajuntament Ple celebrarà sessió ordinària a la data i hora que acordi, com a mínim una vegada al trimestre.

2.- La Comissió de Govern celebrarà sessió ordinària dues vegades al mes, el dia i hora que el Ple acordi.

3.- Les Comissions Informatives celebraran sessió ordinària a les dates i hores que acordin en la seva sessió constitutiva.

Article 63. 

1. Les sessions extraordinàries de l'Ajuntament Ple seran convocades pel Batle, per decisió pròpia o a petició de la quarta part, almenys, dels membres de la Corporació.

2. La petició de convocatòria de sessió extraordinària es presentarà, subscrita per tots els sol·licitants a la Secretària General de la Corporació, amb indicació expressa de l'assumpte o assumptes que s'han de recollir en el seu ordre del dia.

3. La convocatòria de sessió a sol·licitud dels Regidors en la forma prevista en el paràgraf anterior es realitzarà per a una data en els dos mesos següents a la presentació de la sol·licitud.

4. Si la petició es refereix, o inclou d'entre els que es sol·liciten, un assumpte o assumptes que clarament no siguin de competència de l'Ajuntament Ple, el Batle podrà, mitjançant resolució motivada i dins els quinze dies següents a la presentació de la sol·licitud, denegar la celebració de la sessió o la inclusió de determinats assumptes en el seu ordre del dia.

Article 64. Les sessions extraordinàries dels altres òrgans col·legiats municipals es convocaran quan ho decideixin els seus Presidents respectius.

Article 65. Les sessions extraordinàries urgents de tots els òrgans col·legiats municipals es convocaran quan ho decideixin els seus Presidents respectius per les característiques dels assumptes a tractar.

Article 66. 

1. Les sessions de l'Ajuntament Ple són públiques, llevat dels casos en què, segons preveu la legislació general, pugui acordar-se el caràcter secret del debat i votació de determinats assumptes.

2. Les sessions de la Comissió de Govern i de les Comissions Informatives no són públiques; tret de l'establert a l'article 46 d'aquest Reglament.

CAPÍTOL II

DE L'ORDRE DEL DIA

Article 67.

L'ordre del dia de les sessions dels òrgans col·legiats municipals haurà de constar en la convocatòria o bé ser facilitada conjuntament amb aquesta.

Article 68.

Les sessions es convocaran, almenys, amb dos dies hàbils d'antelació, tret de les extraordinàries que ho siguin amb caràcter urgent. En aquestes el primer punt de l'ordre del dia serà la proposta de ratificació del caràcter urgent de la convocatòria, sense la seva aprovació, no podrà celebrar-se la sessió.

Article 69.

L'ordre del dia de les sessions de cada òrgan és establert pel seu President, tot podent-se incloure els assumptes que el Secretari respectiu ha considerat completament tramitats i aquells que, no essent així, el President ordeni per escrit la seva inclusió.

 

​​​​​​​Article 70. 

1. En les sessions ordinàries només es poden adoptar acords sobre assumptes inclosos en el respectiu ordre del dia, a no ser que fossin declarats d'urgència a la mateixa sessió per l'òrgan col·legiat.

2. En les sessions extraordinàries no poden declarar-se d'urgència altres assumptes no inclosos en el seu ordre del dia.

Article 71.

Des del moment en què es cursi la convocatòria per a una sessió, la documentació íntegra dels assumptes inclosos en el seu ordre del dia, estaria a disposició dels components de l'òrgan col·legiat convocat a la Secretària d'aquest.

CAPÍTOL III

DELS DEBATS

Article 72.

Una vegada llegida, íntegrament o en extracte, la proposta formulada per la Comissió Informativa o el Servei Municipal corresponent, ningú no demanàs la paraula, quedarà aprovada per unanimitat per assentiment.

Article 73.

Si es promou debat, les intervencions, que seran ordenades pel President de l'òrgan col·legiat, se subjectaran, tret dels casos excepcionals que es determinaran després de sentir els Portaveus dels diferents Grups, a les següents regles:

a) Només podrà fer-se ús de la paraula prèvia autorització del President.

b) La primera intervenció de cada Grup en el debat de cada assumpte no excedirà de deu minuts.

c) Les següents intervencions de cada Grup no excediran de cinc minuts.

d) El Regidor o Regidors que tenguin atribuïda la competència en la matèria a què es refereix l'assumpte objecte del debat podrà realitzar, en conjunt, una primera intervenció que no excedeixi de deu minuts. Per contestar les intervencions d'altres Grups podran optar per fer-ho després de cadascuna d'aquestes, no més de cinc minuts en cada una, o agrupar-les en el torn corresponent, i en aquest cas la seva intervenció no passarà de deu minuts.

e) No s'admetrà cap interrupció a qui faci ús de la paraula, llevat del President quan ho faci per cridar a la qüestió o a l'ordre.

f) Qui es consideri al·ludit per una intervenció podrà sol·licitar del President que li concedeixi un torn per al·lusions que no podrà excedir de tres minuts. Després, l'autor de l'al·lusió podrà replicar durant un màxim de dos minuts.

g) Tots els temps d'intervenció indicats, excepte el del torn d'al·lusions, podran ser utilitzats per un sol representant del Grup Polític Municipal o distribuïts d'entre dos o més d'ells, sense excedir en cap cas, dels límits establerts per a cada torn.

Article 74.

Una vegada que hagin intervingut per dues vegades els Grups que ho hagin sol·licitat, el President podrà declarar conclòs el debat i sotmetre l'assumpte a votació.

Article 75. 

1. Si en els dictàmens de les Comissions Informatives consten vots particulars i si es presenten esmenes a les propostes, uns i altres seran sotmesos a debat i votació abans de la proposta a la qual es refereixen. 

2. Les esmenes hauran d'esser presentades per escrit, signat per l'esmenat o esmenats, tot expressant literalment el text que es proposa per a substituir l'esmenat, abans d'iniciar a la sessió la discussió de l'assumpte a què es refereixen.

3. En el transcurs del debat i en funció de noves consideracions aportades per ell mateix, el President podrà admetre a consideració esmenes “in voce” que modifiquen la proposta.

CAPÍTOL IV

DE LES VOTACIONS

Article 76.

Les votacions poden esser ordinàries, nominals o secretes.

Article 77.

Són ordinàries aquelles votacions que es realitzen aixecant la mà o posant-se dret, primerament els qui aproven la proposta, en segon lloc, els qui la desaproven i en tercer lloc els qui s'abstenen.

Article 78.

Són nominals aquelles votacions que es realitzen mitjançant nomenament, per ordre alfabètic de llinatges i sempre en darrer lloc el President, i cada Regidor quan és anomenat, respon en veu alta “sí”, “no” o abstenció.

​​​​​​​​​​​​​​Article 79.

Són secretes aquelles votacions que es realitzen mitjançant paperetes, doblegades en quatre parts, les quals són dipositades dins una urna per cada Regidor quan és anomenat per l'ordre indicat a l'article anterior.

Article 80.

Una vegada iniciada la votació, no es pot interrompre per cap motiu.

Article 81. 

1. El sistema normal de votació serà l'ordinària.

2. S'utilitzarà la votació nominal quan així ho aprovi el Ple.

3. Les votacions seran secretes en aquells assumptes que puguin afectar el dret fonamental dels ciutadans a què es refereix l'article 18.1 de la Constitució Espanyola, quan així s'acordi per majoria absoluta.

Article 82.

Quedarà aprovat el que voti la majoria dels presents, excepte quan s'exigeixi un quòrum especial, i en aquest cas la proposta només quedarà aprovada si assoleix el quòrum exigit, altrament, quedarà desestimat.

Article 83.

En cas d'empat es farà una nova votació i, si persisteix l'empat, decidirà el vot de qualitat del President.

Article 84.

Finalitzada la votació, el President proclamarà l'acord adoptat.

CAPÍTOL V

DE LES CRIDADES A LA QÜESTIÓ I A L'ORDRE

Article 85. 

1. El President d'una sessió podrà cridar a la qüestió al Regidor que estigui fent ús de la paraula, ja sigui per digressions estranyes a l'assumpte de què es tracti, o per reiterar sobre els ja discutits o votats.

2. Després de la segona cridada a la qüestió d'un Regidor a la mateixa intervenció, el President podrà retirar-li l'ús de la paraula, sense perjudici que un altre membre del seu Grup pugui intervenir durant la resta del temps que li correspongui al seu torn.

Article 86. 

1. El President d'una sessió podrà cridar a l'ordre al Regidor que:

a) Profereixi paraules o digui conceptes ofensius a la dignitat de la Corporació o dels seus membres, de les Institucions públiques o de qualsevol altra persona o entitat.

b) Interrompi o, de qualsevol altra manera, alteri l'ordre de les sessions.

c) Pretengui fer ús de la paraula sense haver-li estat concedida o retirada.

2. Després de les tres cridades a l'ordre a la mateixa sessió, amb l'advertència a la segona de les conseqüències d'una tercera cridada, el President podrà ordenar al Regidor que abandoni el local en què s'està celebrant la reunió, tot adoptant les mesures que consideri oportunes per fer efectiva l'expulsió.

CAPÍTOL VI

DE L'ORDRE A LA SALA DE SESSIONS

Article 87.

El Batle zelarà, a les sessions públiques de l'Ajuntament Ple, pel manteniment de l'ordre a la sala, tot podent ordenar l'expulsió d'aquells que pertorbin l'ordre, faltin al degut comportament o donin mostres d'aprovació o desaprovació.

 

TÍTOL IV

DE LES MOCIONS, INTERPEL·LACIONS, PRECS I PREGUNTES

​​​​​​​

CAPÍTOL I 

DE LES MOCIONS

Article 88.

La presentació, tramitació i decisió sobre les mocions que formulin els Regidors de l'Ajuntament de Marratxí, se subjectaran a l'establert en el present Capítol.

Article 89.

Es consideren mocions les proposicions subscrites per un o més Grups Polítics Municipals o membres de la Corporació en què, després de l'exposició de la justificació que es consideri oportuna, es pretengui l'adopció d'un acord per un òrgan col·legiat municipal.

Article 90.

Les mocions es formularan sempre per escrit i es presentaran a la Secretària General.

Article 91.

Les mocions que es presentin a la Secretària General es classificaran en un dels següents grups:

a) Mocions resolutòries. Aquelles que proposen l'adopció d'acords que, pel seu contingut, per implicar la realització d'una despesa, per representar l'assumpció de compromisos de caràcter econòmic, o per precisar la realització d'estudis o l'aportació d'antecedents, exigeixen una tramitació prèvia i l'emissió d'informes per un o més Serveis municipals.

b) Mocions de tràmit. Aquelles que es limiten a proposar l'acord d'iniciar o d'imprimir urgència a unes actuacions sobre una matèria i que, per tant, únicament impulsen l'actuació municipal iniciant o accelerant un expedient en què, després del seu tràmit, es proposarà la decisió que correspongui.

c) Mocions formals. Aquelles la proposta d'acord de les quals és de caràcter ideològic, programàtic o protocol·lari i que per a la seva adopció no cal tramitació prèvia.

Article 92.

L'Alcaldia decretarà la inclusió de cada moció al grup que correspongui i disposarà, quant a les resolutòries, la seva diligència al Servei competent perquè sigui tramitada en funció de la proposta formulada i, quant a les dels altres grups, la seva inclusió en una de les tres pròximes sessions que celebri l'òrgan al qual es dirigeixen.

Article 93.

Quan es pretengui sotmetre directament a l'òrgan col·legiat decisori una moció, per raó d'urgència, l'autor d'aquesta disposarà de cinc minuts per a exposar les raons justificatives de la urgència, sense entrar en el fons de l'assumpte. Acabada aquesta exposició l'Alcaldia podrà, si li ho sol·licita algun membre de la Corporació, concedir al sol·licitant, o a un dels seus representants si són més, un torn d'oposició a la declaració d'urgència, per un temps màxim de tres minuts. Seguidament es procedirà a votar la declaració d'urgència, i es passarà a l'estudi i deliberació de la moció si aquesta fos favorable.

 

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

​​​​​​​Article 94.

El debat i votació de les Mocions declarades d'urgència s'ajustarà a l'establert en els Capítols III i IV del Títol III d'aquest Reglament.

 

CAPÍTOL II

DELS PRECS I PREGUNTES

Article 95.

Es consideren precs les peticions formulades per un membre de la Corporació a un altre, d'acord amb l'adopció de determinades mesures relatives al funcionament de serveis sobre els quals tenguin atribuïda la direcció política.

​​​​​​​​​​​​​​Article 96.

Es consideren preguntes les interrogacions formulades per un membre de la Corporació a un altre relatives a un fet, una situació o una informació, o sobre si s'ha pres o es prendrà alguna mesura en relació a un assumpte. Tot això, sobre matèries o serveis sobre els quals la persona preguntada tengui la direcció política.

Article 97.

Els precs i preguntes podran formular-se a les sessions ordinàries dels òrgans col·legiats municipals, després d'atendre els assumptes compresos a l'ordre del dia i els declarats d'urgència.

Article 98.

Tant els precs com les preguntes s'hauran de comunicar a la Presidència, verbalment o per escrit abans de començar la sessió, amb expressió íntegra del text del prec o la pregunta.

Article 99.

La Presidència podrà rebutjar els precs i preguntes que no facin referència a assumptes de la competència municipal, així com les preguntes que suposin consulta d'índole estrictament jurídica i les que es formulin en interès exclusiu d'alguna persona concreta. Igualment podrà reconduir a la seva vertadera naturalesa de prec o pregunta les que es presentin inapropiadament com a preguntes o precs.

Article 100.

Concedida la paraula per part de la Presidència al Regidor que vagi a formular un prec o una pregunta procedirà a fer-ho, podent fer abans una breu exposició justificativa del text.

Article 101.

El membre de la Corporació al qual se li faci el prec o pregunta podrà contestar tot d'una, si li és possible, o bé, fer-ho directament per escrit dirigit a la persona que li formuli dins els vint dies següents.

Article 102. 

En cap cas s'obrirà debat sobre els precs i preguntes. Les intervencions es limitaran a la seva formulació i a la consideració o contestació per part d'aquell a qui es dirigeixi. Cap intervenció en el torn de precs o preguntes excedirà de tres minuts.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Durant el mandat de l'actual Corporació s'admetrà el manteniment dels Grups Polítics Municipals que han funcionat com a tals, sense necessitat d'assolir el mínim establert a l'article 17.1.

 

​​​​​​​DISPOSICIÓ FINAL

El present Reglament entrarà en vigor quan s'hagi publicat completament el seu text al Butlletí Oficial de la Província i hagi transcorregut el termini de quinze dies, previst a l'article 65.2 de la Llei 7/85 Reguladora de les Bases del Règim Local, que es comptaran a partir de la recepció de la comunicació de l'acord per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears”

 

Marratxí, 3 de desembre de 2019

El Batle

Miquel Cabot Rodríguez