Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 12955
15/19 Departament Tributari. Aprovació definitiva ordenança reguladora de la taxa per serveis urbanístics, concepte 312,00. Exercici 2020
Havent aprovat inicialment l'Ajuntament Ple en sessió ordinària de dia 30 d'octubre de 2019, l'expedient de modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació de serveis urbanístic, concepte 312,00, l'Ajuntament Ple, en sessió de dia 19 de desembre de 2019, ha resolt les reclamacions y aprovat definitivament l'expedient de modificació de l'esmentada ordenança a traves d'acord, publica el text íntegre:
ACORD
1. Desestimar les al·legacions formulades per l' Asociación de Promotores Inmobiliarios de Baleares i el Grup municipal del Partit Popular, contra l'acord del Ple de 31 d'octubre de 2019, de modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació de serveis urbanístic, concepte 312,00, pels motius que s'expressen a l'informe que precedeix aquest acord.
2. Aprovar definitivament la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora dels serveis urbanístics, concepte 312,00, les darreres modificacions de les quals van ser aprovades inicialment (312,00) per acord plenari de 31 d'octubre de 2013 i definitivament per acord plenari municipal de 19 de desembre de 2013 i va entrar en vigor l'1 de gener de 2014, (312,02) inicialment el 27 d'octubre de 2016, elevat a definitiu perquè no es presentaren reclamacions i entrà en vigor l'1 de gener de 2017; tot això en base a la legislació vigent en la matèria, constituïda singularment pels articles 16 a 19 del Text refós de la llei d'hisendes locals aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març.
3. La nova redacció de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació de serveis urbanístics quedarà així:
Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació de serveis urbanístics
Concepte 312,00
Article 1
Fonament, naturalesa i objecte
1. Fent ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució, article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, i l'article 57 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (TRLHL), i de conformitat amb l'establert als articles 15 a 19 d'aquesta darrera norma, s'estableix en aquest municipi, la “Taxa per la prestació de serveis urbanístics” que es regirà per la present Ordenança fiscal, , les normes de la qual s'ajusten al que diu l'article 57 de l'esmentat Text refós.
2. L'objecte d'aquesta ordenança serà la regulació de la Taxa per la prestació dels serveis tècnics i administratius necessaris per a la tramesa de:
Llicències urbanístiques conforme als tipus definits a l'article 146 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears (LUIB) i 364 del Reglament general de la Llei 2/2014, de 25 de març, d'ordenació i ús del sòl, per a l'illa de Mallorca (reglament LOUS).
Comunicacions Prèvies per a tots els supòsits recollits a l'article 148 de la LUIB i 389 del reglament de la LOUS.
Les activitats relacionades amb l'execució d'obres de perforació de pous; la instal·lació de xarxes de servei o la seva modificació; la instal·lació de grues - torre i altres aparells Industrials, conforme a les actuacions urbanístiques definides en l'article 67.3 del Pla General d'Ordenació Urbana (PGOU) de Palma.
Ordres d'execució d'obres o mesures dirigides per l'Administració municipal a altres Administracions o particulars, en ordre a aconseguir el compliment del deure de conservació dels immobles en les degudes condicions de seguretat, salubritat i ornat públic o deure de rehabilitació dels mateixos; així com les actuacions administratives i de caràcter tècnic indispensables perquè l'Administració municipal intervingui, mitjançant l'execució d'obres, en els supòsits de runa econòmica o runa tècnica.
Tramitació d'expedients contradictoris de declaració de runa.
Assenyalament d'alineacions i rasants, cessions i afectacions.
3. Es troben exclosos d'aquesta ordenança els serveis regulats per l'Ordenança fiscal de la Taxa d'obertura d'establiments.
Article 2
Fet imposable
1.- Constitueix el fet imposable d'aquesta taxa:
a) L'activitat municipal, tècnica i administrativa tendent a l'atorgament de llicències i autoritzacions urbanístiques exigides per la legislació del sòl i ordenació urbana, com l'activitat de comprovació dels elements i circumstàncies posades de manifest als models de comunicacions prèvies per a l'execució d'obres sotmeses a aquell règim d'intervenció.
b) Les actuacions administratives i de caràcter tècnic indispensables tendent a donar compliment a l'obligació dels deures d'ús, conservació i rehabilitació establerts a l'article 122 de la LUIB, que correspon adoptar a les persones propietàries de terrenys, construccions, instal·lacions i altres bens immobles, prèvies a la intervenció de l'Administració municipal.
c) Les actuacions administratives i de caràcter tècnic indispensables per a l'execució de les obres necessàries per dotar a l'immoble de les condicions jurídicament exigibles de conformitat amb el PGOU i normativa sectorial aplicable en matèria de conservació i rehabilitació, en aquells supòsits en que la gerència d'Urbanisme hagi d'assumir l'execució de les obres per trobar-se els bens immobles en situació de runa tècnica o econòmica.
d) L'activitat tècnica i administrativa de comprovació i verificació que constati l'existència d'actuacions que no es troben plenament emparades en el model de comunicació prèvia o sol·licitud de llicència urbanística presentada, a l'objecte de la seva regularització.
Dita activitat municipal podrà originar-se com a resultat dels actes de d'inspecció i comprovació posterior legalment establerts als quals et sotmet la comunicació prèvia i la sol·licitud de llicència urbanística.
2. No es troba subjecte a aquesta taxa l'execució de les obres de demolició total o parcial de construccions i edificacions en els casos de ruïna imminent.
Article 3
Subjecte passiu
1. Són subjectes passius a títol de contribuents, les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, propietàries de la construcció, instal·lació o obra que resultin beneficiàries o afectades per l'activitat local que constitueix el fet imposable d'aquesta taxa, malgrat no siguin les persones propietàries de l'immoble sobre el qual es realitza l'actuació urbanística.
Tindrà la condició de propietari de la construcció, instal·lació o obra la persona que suporta les despeses o el cost que comporta la seva execució.
2. Quan la construcció, instal·lació o obra no sigui promoguda pel subjecte passiu contribuent, tenen la consideració de subjectes passius substituts les persones sol·licitants de les llicències urbanístiques, de la presentació de comunicacions prèvies, o en el seu cas, els constructors i contractistes de les obres.
3. Als supòsits de serveis per a la prestació de prevenció de runes, construccions i enderrocaments, i, en general, de protecció de persones i bens, compresos també el manteniment del servei, tindran la condició de substitut del contribuent, les entitats o societats asseguradores del risc, de conformitat amb l'establert a l'article 23.2 del Text refós de la llei d'hisendes locals, aprovat per Real decret legislatiu 2/2004, de 5 de març.
Article 4
Responsables
1. Respondran solidàriament de les obligacions del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
2. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que estableix l'article 43 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
Article 5
Base imposable i quota tributària
Constitueix la base imposable de la taxa:
a) En el cas de tramitació d'expedients de llicències urbanístiques o Comunicacions Prèvies, el cost total, real i efectiu de l'obra o instal·lació, sense perjudici de les especificacions contemplades a cada supòsit concret.
b) En el cas d'altres serveis urbanístics, la base imposable serà la superfície compresa en l'àmbit d'aplicació del projecte objecte de tramitació, expressada en metres quadrats d'aprofitament, el servei prestat o, si escau, el cost total, real i efectiu de les obres.
Les tarifes o tipus de gravamen per aquests serveis s'ajustaran als epígrafs següents:
Epígraf 1. Cost total de l'obra o instal·lació
La quota serà el 2'61% del cost total, real i efectiu en:
Les obres de construcció, d'edificació i instal·lació de nova planta, i qualsevol intervenció en els edificis existents.
Les obres d'ampliació d'edificis o instal·lacions de totes classes existents.
Les obres de modificació o reforma que afectin a l'estructura dels edificis i les instal·lacions de totes classes.
Les obres i usos de caràcter provisional establerts a l'article 128 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears.
La demolició total i parcial de construccions i edificacions, tret dels casos declarats en ruïna imminent.
Les instal·lacions subterrànies dedicades a aparcaments, activitats industrials, mercantils o professionals, serveis públics o qualsevol altre ús a què es destini el subsòl.
Els actes subjectes a comunicació prèvia no recollits en altres epígrafs d'aquest article.
Epígraf 2. Parcel·lacions urbanístiques i modificacions de les existents
La base imposable està constituïda per la superfície objecte d'aquestes operacions, expressada en metres quadrats.
2.1. La quota serà de ....................................................................0,14 euros per metre quadrat.
2.2 En el cas de tramitació d'expedients en que es declari la no necessitat d'obtenció de llicència de parcel·lació la quota serà de ....................................................................18,14 euros.
Epígraf 3. Moviments de terra, com ara desmunts, esplanació, excavació i terraplenat, llevat que aquests actes estiguin detallats i programats com obres a executar en projectes d'urbanització o d'edificació aprovats o autoritzats.
La base imposable està constituïda per metre cúbic de terra que s'hagi de remoure.
La quota serà de.................................................................................0,21 euros per metre cúbic.
Epígraf 4. Primera utilització o ocupació dels edificis o instal·lacions en general
La base imposable està constituïda per unitat d'habitatge, local o instal·lació.
La quota serà de ......................................13,28 Euros per unitat d'habitatge, local o instal·lació.
Epígraf 5. Ús del vol sobre les edificacions i instal·lacions en general
La base imposable està constituïda per metre lineal o per metre quadrat, segons els casos, que comporti la servitud. Les quotes seran:
5.1.........................................................................................8,73 euros per metre quadrat i any;
5.2.............................................................. 2,47 euros per cent metres quadrats, o fracció, i dia;
5.3............................................................................................. 1,80 euros per metre lineal i any;
5.4......................................................... 0,47 euros per cada cent metres lineals, o fracció, i dia.
5.5.Tot amb un mínim de percepció de..................................................................... 13,52 euros
Epígraf 6. Modificació de l'ús dels edificis i instal·lacions en general
La base imposable està constituïda per metre quadrat de superfície dels edificis i instal·lacions.
6.1. La quota serà de...................................................................... 0,39 euros per metre quadrat
6.2. Amb un mínim de percepció de ...........................................................................39,18 Euros
Epígraf 7. Tala d'arbres integrats en massa arbòria que formin part de terrenys pels quals existeixi un pla d'ordenació aprovat
La base imposable està constituïda per cada unitat.
7.1. La quota serà de ................................................................... 2,71€ per cent unitats o fracció
7.2. Amb un mínim de percepció de ..........................................................................39,18 euros.
Epígraf 8. Col·locació de cartells de propaganda visibles des de la via pública
La base imposable està constituïda per metre quadrat de superfície.
La quota serà de............................................................................ 3,25 euros per metre quadrat.
Epígraf 9. Tancament de solars sense edificar
La base imposable està constituïda per metre lineal de tancament que s'hagi de realitzar.
9.1. La quota serà de........................................................... 0,13 Euros per metre lineal de tanca
9.2. Amb un mínim de percepció de ..........................................................................12,32 Euros
Epígraf 10. Pintat o referit de façanes
La base imposable està constituïda per metre quadrat.
10.1. La quota serà de ....................................................................0,14 Euros per metre quadrat
10.2. Amb un mínim de percepció de .........................................................................12,32 Euros
Epígraf 11. Modificacions de projectes aprovats
La base imposable està constituïda per la diferència entre el pressupost inicial i el modificat i, si s'escau, el pressupost inicial relatiu a la suma de superfície de les dependències modificades.
11.1. Amb augment del pressupost inicial.
A més del que pertoqui aplicar segons l'apartat següent respecte de les modificacions que, sense afectar l'ampliació incideixin en la llicència aprovada inicialment, la quota serà del ............................................................2,61% de l'augment del pressupost derivat de l'ampliació.
11.2 Sense augment del pressupost inicial.
La quota serà del ..................................0,10% del pressupost inicial relatiu a la suma de superfícies de les dependències modificades (en configuració i/o buits) segons certificació emesa pel director tècnic d'aquella.
11.3. La quota mínima de percepció del servei anterior (11.2) serà de ........................137,20 €
Epígraf 12.1. Sol×licitud de pròrroga de llicència amb els requisits previstos a l'article 154.3 i 4 de la Llei d'ordenació d'urbanisme de les Illes Balears.
La base imposable serà el valor de l'obra pendent de realització.
La quota serà de .................................................2,61% del valor de l'obra pendent de realització, segons certificat emès pel director tècnic d'aquella.
Quedarà exclosa de pagament la primera sol·licitud de pròrroga, ja sigui del termini de començament o del termini de finalització de l'obra.
Epígraf 13. Casos d'edificació i ús del sòl que suposin pel particular l'ocupació o utilització del domini públic conforme a l'article 151.2 LOUIB (concessió o autorització), es prendrà com base imposable, segons els casos, els epígrafs precedents.
Epígraf 14. Inspecció d'edificis per part de tècnics municipals, en relació a les condicions de seguretat i salubritat de caràcter públic, iniciades d'ofici o a sol·licitud de part interessada.
La tarifa serà de ................................................................................... 105,69 € per cada informe
Epígraf 15. Ordre d'execució a realitzar pels propietaris en compliment del deure de conservació dels edificis en condicions de seguretat i salubritat públiques.
La tarifa serà del ..........................................2'61% sobre el cost total previst pels Serveis tècnics
Epígraf 16. Tramitació d'expedients de declaració de ruïna en immobles iniciats d'ofici o a sol·licitud de part interessada
16.1. Per cada visita d'inspecció efectuada sobre condicions de seguretat i salubritat de caràcter públic, la tarifa serà de .......................................................... 105,69 € per cada informe.
16.2. Pel dictamen pericial, amb valoració de les obres a realitzar, la tarifa serà de................................................................................ 5,41% del cost estimat pels Serveis tècnics.
Epígraf 17. Per a les tarifes en què no s'assenyali expressament un mínim de percepció o facturació, aquest serà igual a ................................................................................... 18,47 Euros
Article 6
Exempcions i bonificacions
No es concediran altres beneficis fiscals que els expressament previstos en les normes amb rang de llei o els derivats de l'aplicació de Tractats Internacionals.
Article 7
Reduccions
1. Es reduirà en un 50% les tarifes regulades a l'article 5 que siguin objecte de llicència urbanística, quan la persona interessada formuli desistiment de la sol·licitud de la llicència en tramitació, abans de la seva concessió o denegació. La devolució de l'excés ingressat per autoliquidació es tramitarà a instància de part i previ l'informe del Departament d'Obres i Qualitat de l'Edificació. Aquesta reducció no serà aplicable als supòsits de comunicació prèvia.
2. Es reduirà en un 50% les tarifes regulades a l'article 5 per serveis urbanístics, quan es tracti de projectes d'iniciativa particular i la persona interessada formuli el desistiment o renúncia a la tramitació de la sol·licitud abans de la seva aprovació definitiva. La devolució de l'excés ingressat per autoliquidació es tramitarà a instància de part i previ informe del departament que correspongui. Aquesta reducció no serà aplicable als supòsits de comunicació prèvia.
3. Es reduirà en un 50% les tarifes regulades a l'article 5 que siguin objecte de llicència urbanística o comunicació prèvia, en el cas d'obres per a la rehabilitació d'edificis o per efectuar qualsevol obra a edificis catalogats.
4. Es reduirà un 50% la quota de les llicències urbanístiques i/o comunicacions prèvies quan contemplin única i exclusivament:
a) Obres o instal·lacions de mesures d'estalvi d'aigua (instal·lació de comptadors individuals, aljubs i d'altres)
b) Edificacions o instal·lacions d'energia fotovoltaica i/o plaques solars per aigua calenta sanitària.
Article 8
Meritació
1. Es merita la taxa i sorgeix l'obligació de contribuir quan s'inicia l'activitat municipal que constitueix el fet imposable. Amb aquests efectes, s'entén que l'activitat s'inicia el dia de la presentació de l'oportuna sol·licitud de llicència urbanística, de comunicació prèvia, o sol·licitud d'altres serveis urbanístics, si el subjecte la formula expressament.
2. Quan les obres s'hagin iniciat o executat sense haver obtingut l'oportuna llicència o sense haver-lo comunicat prèviament a l'Administració municipal, la taxa es meritarà quan s'iniciï efectivament l'activitat municipal conduent a determinar si l'obra és o no autoritzable, independentment de la incoació de l'expedient administratiu per a la legalització o demolició de les obres.
3. Una vegada que sorgeix l'obligació de contribuir, la meritació de la taxa no es veurà afectada per la denegació de la llicència sol×licitada, o per la concessió de la llicència condicionada a la modificació del projecte presentat; tampoc als supòsits en què la persona interessada formuli la renúncia a la llicència concedida.
4. La no execució de les obres subjectes a comunicació prèvia presentada davant l'Ajuntament no generen dret a la devolució de la tarifa abonada.
5. En els casos del serveis urbanístics d'inspecció d'edificis, execució d'obra, tramitació d'expedients de declaració de ruïna en immobles, visita d'inspecció efectuada sobre condicions de seguretat i salubritat de caràcter públic i els dictàmens pericials, es merita la taxa i sorgeix l'obligació de contribuir quan s'inicia l'activitat municipal que constitueix el fet imposable.
6.No es tramitarà cap sol×licitud sense que s'hagi efectuat el pagament corresponent.
Article 9
Normes de gestió
1. Les persones interessades en la realització d'una actuació de contingut urbanístic presentaran davant l'Ajuntament l'oportuna sol·licitud de llicència en les seves distintes modalitats, el corresponent formulari de comunicació prèvia, o la sol·licitud de la resta de serveis urbanístics que es regulen a l'article 5. En tots els supòsits s'hauran d'acompanyar els documents pertinents on constarà tota la informació necessària per a l'exacta aplicació d'aquesta taxa.
2. El procediment d'ingrés de la taxa serà el d'autoliquidació de conformitat amb l'article 27 del TRLHL. Els subjectes passius procediran a l'autoliquidació de la taxa en el moment d'iniciar-se la prestació del servei o activitat que no es tramitarà si no s'ha efectuat el pagament corresponent. En aquests casos, si requerida la persona interessada pel Departament d'Obres i Qualitat de l'Edificació, no procedeix al pagament de l'autoliquidació, s'entén que hi ha desistiment i es procedirà a anul·lar l'autoliquidació emesa.
3. El pagament de l'autoliquidació presentada per la persona interessada o el pagament de la liquidació inicial notificada per l'Ajuntament, tindrà caràcter provisional i serà a compte de la liquidació definitiva que es durà a terme.
4. Finalitzada la construcció, instal·lació o obra, i tenint en compte el seu cost real i efectiu, l'Ajuntament, mitjançant l'oportuna comprovació administrativa, modificarà, si s'escau, la base imposable, emetrà la corresponent liquidació definitiva i exigirà del subjecte passiu la quantitat que pertoqui, o la hi reintegrarà, si escau.
5. La quota a abonar serà la resultant de l'aplicació de la suma de les tarifes corresponents a cada una de les actuacions autoritzades segons aquesta ordenança, ja sigui iniciada la tramitació d'ofici o a sol·licitud del subjecte passiu
6. En les obres que, d'acord amb les ordenances d'edificació municipals, comportin l'obligació de col·locar tanques o bastiments a la via pública, s'exigirà el pagament de les taxes corresponents a aquests conceptes, conformement amb les seves ordenances. Les persones interessades hauran d'adjuntar a la sol·licitud els documents pertinents per a la determinació de les taxes.
7. Quan per causes no imputables al subjecte passiu, l'activitat administrativa o el servei públic no es presti, es procedirà la devolució de l'import corresponent.
Article 10
Infraccions i sancions
En tot allò relatiu a la qualificació d'infraccions tributàries, així com la determinació de les sancions que corresponguin en cada cas, s'aplicarà el règim regulat en la Llei General Tributària i en les disposicions que la complementen i desenvolupen, així com en l'Ordenança Fiscal General.
Disposició final
La present ordenança va ser aprovada inicialment per l'Ajuntament de Palma en Ple sessió de 29 de juny de 1989 i de 29 de setembre de 1994. La seva darrer modificació, aprovada per acord plenari de ...
3. L' expressada modificació entrarà en vigor l'1 de gener de 2020.
La qual cosa es fa pública perquè se'n prengui coneixement general i als efectes oportuns, i es comunica que, conformement al que disposa l'art.19.1 del Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, els interessats podran interposar, contra l'acord definitiu de modificació de l'ordenança esmentada, recurs contenciós administratiu, d'acord amb l'article 19 de la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa-administrativa, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptats a partir de l'endemà de la seva publicació en el B.O.I.B.
Palma, 20 de desembre de 2019
La cap del departament, per delegació Decret de batlia núm. 3000 de 26/02/2014 (BOIB núm. 30 de 04/03/2014) Mª Gloria Belmonte Barcia