Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU
Núm. 12951
Aprovación definitiva del expedient nº. 2019/016378 de modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa de llicència d'obertura d'establiments passant a denominar-se Ordenança Fiscal reguladora de la Taxa per la Prestació dels Serveis d'Intervenció Integral de l'Administració Municipal en les Activitats i Instal·lacions
En no haver-se presentat reclamacions durant el termini d'exposició al públic, queda automàticament elevat a definitiu l'Acord plenari provisional d'aquest Ajuntament sobre la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa de llicència d'obertura d'establiments passant a denominar-se Ordenança Fiscal reguladora de la Taxa per la Prestació dels Serveis d'Intervenció Integral de l'Administració Municipal en les Activitats i Instal·lacions, el text íntegre de la qual es fa públic en compliment de l'article 17.4 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.
“…\...
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER LA PRESTACIÓ DELS SERVEIS D'INTERVENCIÓ INTEGRAL DE L'ADMINISTRACIÓ MUNICIPAL EN LES ACTIVITATS I INSTAL·LACIONS
ARTICLE 1.- Fonament i naturalesa
En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu estableix la taxa per la prestació dels serveis d'intervenció integral de l'administració municipal en les activitats i instal·lacions, que es regirà per la present ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que preveu l'article 57 de l'esmentada Llei d'hisendes locals.
ARTICLE 2.- Fet imposable
1. Constitueix el fet imposable d'aquesta taxa l'activitat municipal, tècnica, administrativa i de comprovació necessària per determinar si és procedent atorgar la llicència d'instal·lació sol·licitada o si l'activitat realitzada, subjecta a comunicació prèvia o declaració responsable, o que es pretén realitzar, s'ajusta a les determinacions de la normativa i de les ordenances municipals.
2. A efectes d'aquest tribut es considera establiment el lloc o local en què habitualment s'exerceixi o s'hagi d'exercir qualsevol activitat per a l'obertura i el funcionament de la qual sigui necessari, en virtut de precepte legal, l'obtenció de la llicència municipal o bé la presentació de la comunicació prèvia o de la declaració responsable.
3. Tendrà la consideració d'activitat:
a) La primera instal·lació, inici o començament de qualsevol activitat en l'establiment de què es tracti, sempre que estigui subjecte al règim jurídic establert per la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears.
b) Les modificacions i/o ampliacions de superfície d'activitat desenvolupada a l'establiment tendran la mateixa consideració que una activitat nova, i la superfície a computar serà l'afectada per la modificació o ampliació. En cas, però, que es tracti d'una modificació substancial segons el que estableix l'article 11.3 de la Llei 7/2013 la superfície a computar serà la de tota l'activitat.
No estan subjectes:
a) Les persones físiques o jurídiques que organitzin activitats no permanents de caràcter lúdic, esportiu o social incloses en els programes o les campanyes municipals per resolució del departament corresponent.
ARTICLE 3.- Subjecte passiu
Són subjectes passius en qualitat de contribuents, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a què es refereix l'article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària (LGT), que resultin beneficiades o afectades pels serveis o activitats objecte d'aquesta ordenança.
En tot cas, tenen la condició de substituts del contribuent les persones sol·licitants de les llicències o les persones que presentin les comunicacions o declaracions.
ARTICLE 4.- Responsables
1. Són responsables dels deutes tributaris, juntament amb els deutors principals, les persones o entitats a què es refereix l'article 41 de la LGT, en els supòsits i amb l'abast que s'hi assenyala.
2. Hauran de respondre solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a les quals fa referència l'article 42 de la LGT.
3. Són responsables subsidiaris les persones o entitats a les quals fa referència l'article 43 de la LGT.
ARTICLE 5.- Quota tributària
1. La quota tributària es determinarà d'acord amb les tarifes contingudes en l'annex d'aquesta ordenança, establertes d'acord amb la superfície computable de l'activitat i la naturalesa i aforament de l'activitat.
2. La quota tributària es calcularà en funció de si la documentació presentada es refereix únicament a la instal·lació i l'exercici d'una activitat o si també es contempla la realització d'obres.
ARTICLE 6.- Exempcions
No es concedirà cap exempció o bonificació en el pagament de la taxa, llevat de les previstes per llei.
ARTICLE 7.- Meritació
1. De conformitat amb l'article 26 del text refós de la Llei d'hisendes locals, aprovat per Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, la taxa es meritarà quan s'iniciï la prestació del servei o la realització de l'activitat. A tal efecte, es considerarà iniciada aquesta activitat en la data de presentació de l'oportuna sol·licitud de llicència o de presentació de la comunicació prèvia o de la declaració responsable, si el subjecte passiu la formula expressament.
En el cas de les activitats indicades en l'article 15.2.c de la Llei 7/2013, la taxa ha de meritar-se en el moment de la presentació del projecte d'activitat.
2. Quan l'activitat hagi tengut lloc sense que s'hagi obtingut la llicència oportuna, o no s'hagi presentat la preceptiva comunicació prèvia o declaració responsable, la taxa es meritarà quan s'iniciï efectivament l'activitat municipal conduent a determinar si l'activitat, l'establiment i les instal·lacions compleixen les condicions exigibles, amb independència de la iniciació de l'expedient administratiu que es pugui instruir per autoritzar l'activitat o decretar el tancament, si aquesta activitat no és autoritzable. Tot això sens perjudici de l'actuació de la Inspecció Tributària.
3. L'obligació de contribuir, una vegada nascuda, no es veurà afectada, de cap manera, per la denegació de la llicència sol·licitada o per la concessió d'aquesta condicionada a la modificació de les condicions de l'establiment, ni per la renúncia o desistiment de la persona sol·licitant.
4. No es tramitaran les sol·licitud sense que s'hagin efectuat els pagaments corresponents.
ARTICLE 8.- Declaració i ingrés
1. El procediment d'ingrés serà, d'acord amb el que preveu l'article 27 del text refós de la Llei reguladora d'hisendes locals, aprovat per Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, el d'autoliquidació. Els subjectes passius hauran d'autoliquidar la taxa en el moment d'iniciar la prestació del servei o activitat, mitjançant l'oportuna declaració-liquidació.
2. Si posteriorment a la iniciació del servei o activitat es varia o amplia l'activitat que s'hagi de desenvolupar a l'establiment, o s'amplia el local inicialment previst, aquestes modificacions s'hauran de posar en coneixement de l'administració municipal amb el mateix abast que a la declaració-liquidació prevista en el número anterior.
ARTICLE 9.- Infraccions i sancions
Pel que fa a la qualificació d'infraccions tributàries i de les sancions que els corresponguin en cada cas, aquesta s'ajustarà al que disposin els articles 178 i següents de la Llei general tributària i la resta de disposicions que la desenvolupin i complementin.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
A partir de la data d'entrada en vigor d'aquesta Ordenança fiscal queden derogades expressament totes les disposicions que s'oposin al que estableix la present ordenança i en particular:
a) L'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per llicència d'obertura d'establiments publicada en el BOIB núm. 42, de data 22.03.2011.
b) El punt 4 de l'epígraf tercer de l'article 6è de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per expedició de documents administratius.
c) La tarifa primera, aplicable per a festes patronals, fires o similars de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per parades, casetes de venda, espectacles o atraccions situats en terrenys d'ús públic i indústries de carrer i ambulants i rodatge cinematogràfic publicada en el BOIB núm. 42 de data 22.03.2011.
DISPOSICIÓ FINAL
La present ordenança fiscal va ser aprovada pel Ple d'aquest Ajuntament en sessió ordinària celebrada el dia 31 d'octubre de 2019 i publicada en el BOIB número XX de data XX de XXXXX de 2019, i romandrà en vigor des de la seua aprovació definitiva en el BOIB fins a la seua modificació o derogació expressa.
ANNEX DE L'ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER LA PRESTACIÓ DELS SERVEIS D'INTERVENCIÓ INTEGRAL DE L'ADMINISTRACIÓ MUNICIPAL EN LES ACTIVITATS I INSTAL·LACIONS
TARIFES VIGENTS
A) ACTIVITATS PERMANENTS
Quota inicial……………………………………………………………… 200 €
1.- Quota en funció de la superfície:
1.1.- Es determinarà multiplicant la superfície de l'establiment per un tipus d'euros/m2, d'acord amb la distribució per trams que consta en la taula següent:
Superfície computable de l'activitat |
Euro / m2 |
---|---|
Fins a 100 m2 |
0,8 |
De 101 a 200 m2 |
0,7 |
De 201 a 300 m2 |
0,6 |
De 301 a 400 m2 |
0,5 |
De 401 a 1.000 m2 |
0,45 |
De 1001 a 5.000 m2 |
0,25 |
Més de 5.000 m2 |
0,1 |
1.2.- La quota inicial més l'import total del valor de l'element superfície del local, resultant de sumar, si escau, els valors parcials corresponents a cada tram de superfície de local, calculats aquests valors parcials mitjançant la multiplicació del nombre de metres quadrats a computar en cada tram per euros/m2 assignats a cada un dels trams, constituirà la quota de superfície.
1.3.- La superfície a considerar serà la total compresa dins del polígon de l'establiment, expressada en metres quadrats, i si escau, per la suma de totes les plantes (inclosos altells, dependències i similars). No es computaran les superfícies no construïdes o descobertes en les quals no es realitzi l'activitat o qualsevol aspecte d'ella, com són les destinades a vials, jardins i similars, tot això d'acord amb l'article 4.38 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears.
2.- Quota d'aforament:
Es sumarà a la quota de superfície calculada en el punto 1 anterior la quota que es determinarà multiplicant l'aforament de l'activitat per un tipus d'euros/aforament, d'acord amb la taula següent:
Aforament |
Euro/aforament |
---|---|
Fins a 50 persones |
0,8 |
De 51 a 100 persones |
0,7 |
De 101 a 250 persones |
0,6 |
De 251 a 500 persones |
0,5 |
De 501 a 1000 persones |
0,45 |
De 1001 a 5000 persones |
0,25 |
Més de 5000 persones |
0,1 |
Aquesta quota d'aforament serà la resultant de sumar, si és procedent, els valors parcials corresponents a cada tram d'aforament de l'activitat, calculats aquests valors parcials mitjançant la multiplicació del nombre de persones d'aforament a computar en cada tram per euros/aforament assignats a cada un dels trams.
3.- Coeficient de qualificació segons l'activitat:
3.1- Una vegada afegida la quota d'aforament, s'aplicarà a la quota resultant el coeficient de qualificació segons l'activitat d'acord amb la taula següent:
Activitat |
Coeficient |
---|---|
Activitats que requereixen de permís d'instal·lació o permís d'instal·lació i d'obres, segons el que estableix l'article 37 de la Llei 7/2013. |
1,5 |
Activitats permanents menors, excepte les que necessitin de permís d'instal·lació i/o permís de instal·lació i d'obres. |
1 |
Actividades permanents innòcues |
0,85 |
Infraestructures comunes |
0,3 |
Activitats en espais compartits |
0,3 |
Activitats subjectes a autorització ambiental integrada d'acord amb la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació. |
1 |
Activitats definides com a tipus II, III, IV i V pel punt 1.2 de l'article 1 de l'Ordenança reguladora dels horaris de establiments i espectacles públics i activitats recreatives publicada en el BOIB número 99 de data 12-agost-2017. |
1,5 |
3.2.- Els coeficients tendran caràcter acumulatiu.
4.- Sol·licitud, comunicació prèvia o declaració responsable d'activitats addicionals a altres activitats prèviament autoritzades:
4.1.- Quan se sol·liciti, comuniqui o declari una activitat addicional a una altra ja sol·licitada, comunicada o declarada, la quota es calcularà segons els apartats anteriors, i es computarà únicament la superfície afectada per la nova activitat, excepte en el cas que també sigui considerada una modificació substancial segons el que estableix l'article 11.3 de la Llei 7/2013 i en aquest cas es computarà la superfície total de l'activitat.
5.- Modificacions d'activitats i/o ampliacions de superfície:
5.1.- A efectes de càlcul d'aquesta ordenança, computarà la superfície total resultant de l'activitat en el cas que es tracti d'una modificació substancial segons el que estableix l'article 11 de la Llei 7/2013.
5.2.- A efectes de càlcul d'aquesta ordenança, computarà únicament la superfície de la part ampliada, o de la nova activitat a instal·lar, en el cas que no es tracti d'una modificació substancial segons el que estableix l'article 11 de la Llei 7/2013.
6.- Modificacions en el transcurs de les obres:
6.1.- En cas de necessitar de nou permís d'instal·lació, o permís d'instal·lació i d'obres, a causa de modificacions durant l'execució de les obres o instal·lacions i segons el que estableix l'article 44 de la Llei 7/2013, a l'efecte de càlcul d'aquesta ordenança, computarà tota la superfície de l'activitat i s'aplicarà al resultat final un 50% de bonificació.
B) ACTIVITATS NO PERMANENTES:
1.- Activitats no permanents innòcues o de recorregut.
Quota inicial………………… 135 €
2.- Activitats no permanents menors i majors.
Quota inicial………………… 180 €
3.- Coeficient multiplicador segons l'aforament o el nombre de participants, d'acord amb la taula següent:
Aforament o nombre de participants |
Coeficient |
---|---|
Fins a 100 persones |
0,00 € |
De 101 a 500 persones |
0,60 € |
De 501 a 1.000 persones |
1,00 € |
De 1001 a 2.000 persones |
1,05 € |
De 2001 a 5.000 persones |
1,10 € |
Més de 5.000 persones |
1,20 € |
4.- Pel que fa a projectes que englobin diverses activitats o actes, es tractaran, a efectes d'aquesta taxa, com una activitat o acte únic, i es meritarà la taxa de major entitat incrementada en un 10% per cadascuna de les activitats o actes independents.
C) ACTIVITATS ITINERANTS
1.- Activitats itinerants majors.
Període de temps sol·licitat |
Import (€) |
---|---|
Fins a 15 dies. |
90,00 |
De 16 dies a 45 dies. |
180,00 |
De 46 dies a tres mesos. |
270,00 |
2.- Activitats itinerants menors o innòcues.
Període de temps sol·licitat |
Import (€) |
---|---|
Fins a 15 dies. |
50,00 |
De 16 dies a 45 dies. |
100,00 |
De 46 dies a tres mesos. |
150,00 |
D) QUOTA TRIBUTÀRIA CORRESPONENT A LES OBRES
1.- Expedients que no requereixin permís d'instal·lació
1.1.- Juntament amb la presentació de la comunicació prèvia d'inici d'obres, s'haurà de presentar la justificació documental d'haver abonat la taxa fixada en l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per atorgament de llicències urbanístiques i l'impost fixat en l'Ordenança fiscal reguladora de l'impost sobre construccions, instal·lacions i obres. Així mateix, s'ha d'acreditar el dipòsit de la fiança, si escau.
2.- Expedients que requereixin permís de instal·lació i obres
2.1.- Juntament amb la presentació de la comunicació prèvia d'inici d'obres, s'haurà de presentar la justificació documental d'haver abonat la taxa fixada en l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per atorgament de llicències urbanístiques.
2.2.- Abans de la retirada del permís d'instal·lació de l'activitat i d'obres s'haurà de presentar la corresponent justificació documental d'haver abonat l'impost fixat en l'Ordenança fiscal reguladora de l'impost sobre construccions, instal·lacions i obres i haver dipositat la fiança fixada, si escau.
E) ALTRES QUOTES:
1.- Informe sobre normativa d'aplicació segons article 40 de la Llei 7/2013: quota fixa 100 €.
2.- Revisió tècnica d'actualització en activitats permanents existents segons la disposició transitòria onzena de la Llei 7/2013: la suma de la quota fixa més un 10 % sobre la taxa que resultaria de la tramitació de la llicència. Quota fixa 100 €.
3.- Modificació simple: 50 €.
4.- Declaració responsable per canvi de titular d'activitat i comunicació de la transmissió d'una activitat en funcionament: 180 €.
5.- Precinte d'equips, instal·lacions o maquinària per execució forçosa de l'ordre de tancament d'activitats (inclou el desprecinte) 150 €.
6.- Precinte de locals o activitats, o parts d'ells, per execució forçosa de l'ordre de tancament d'activitats, o part d'elles (inclou el desprecinte) 300 €.
7.- Inspecció per comprovació d'esmena d'acta inspectora o actuació prèvia (a partir de la segona inspecció) 75 €.
8.- Amenització musical de caràcter ambiental, segons el que estableix la disposició addicional quarta de l'Ordenança municipal reguladora de la remor i les vibracions publicada en el BOIB número 19 de data 14-febrer-2017:
a) Equips de producció musical ………………………………… 40,00 €.
b) Equips de reproducció i so (videopantalles) ………. 40,00 €.
c) Altres instal·lacions no incloses en els apartats anteriors.... 40,00 €.
…/…”
Contra el present Acordo, conforme a l'article 19 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, es podrà interposar pels interessats recurs contenciós-administratiu, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà al de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.
Santa Eulària des Riu, 20 de desembre de 2019
L'Alcaldessa, Maria del Carmen Ferrer Torres