Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 12803
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el parc fotovoltaic Son Manenta, TM Manacor (222a/2018)
En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 26 de setembre de 2019,
DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL
Es tracta d'una instal·lació fotovoltaica en sòl rústic de tipus C, l'ocupació de la qual es inferior a 4 hectàrees, 38.410 m2 en sòl rústic comú, i s'ubica en una parcel·la en zona d'aptitud mitja i alta.
El projecte, a sol·licitud de l'òrgan substantiu i el promotor, quedarà sotmès a Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària; per tant, i d'acord amb l'article 17.1 de la Llei 12/2016, aquest projecte es tramita d'acord amb l'article 7.1 de la Llei 21/2013, de 9 desembre, d'avaluació ambiental, raó per la qual el projecte serà objecte d'una Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària i, per tant, s'haurà de seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 1ª de l'esmentada Llei. Segons el projecte, és necessària la Utilitat Pública sense necessitat de declaració d'Interès General.
1.Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció
L'objecte és la construcció d'un parc fotovoltaic amb una ocupació de 38.410 m² constituït per 12. 408 panells solars de 300 Wp de potència unitària (potència instal·lada total de 3.722,40 kWp), per 47 inversors de 66 kW cada un, 2 centres de transformació, 1 Centre de Maniobra i Mesura (CMM), 1 centre de control i per línies d'evacuació de 15 kV soterrades i connexió sobre la línia de distribució mitjançant torre de conversió aèria-soterrada.
El parc i el punt de connexió es troba sobre la parcel·la 846, polígon 24 del Terme Municipal de Manacor. La referència cadastral de la parcel·la és 07033A024008460000AP.
La superfície total de la parcel·la, que és llogada, és de 83.180 m2 i l'ocupació de la parcel·la és de 38.410 m2, un 46,18%.
El promotor del projecte és Sol de Sant Joan 2017 S.L. i l'òrgan substantiu la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.
El sistema global es basa en la transformació del corrent continu generat pels panells solars, en corrent altern de la mateixa qualitat (tensió, freqüència,...) que la que circula per la xarxa comercial elèctrica (400 V). Aquesta transformació es realitza a través de l'inversor, element que té a més altres funcions, realitzar l'acoblament automàtic amb la xarxa i incorporar part de les proteccions requerides per la legislació vigent.
L'energia des dels inversors és enviada als transformadors BT/MT la funció dels quals és elevar la tensió de l'electricitat fins als 15.000 V per al seu transport fins al punt de connexió amb la xarxa de distribució, propietat d'Endesa Distribució, on és íntegrament abocada a la xarxa.
Les instal·lacions en mitja tensió proposades estaran formades pels següents elements:
-Línies de Mitja tensió d'interconnexió dels centres de transformació.
-Centre de maniobra i mesura fotovoltaic (CMM FV).
-Línia general d'interconnexió des dels centres de transformació fins al CMM FV en el Punt de connexió.
La ubicació dels equips sobre el terreny és la següent:
-Camp de panells solars fotovoltaics: Col·locació sobre estructures d'acer galvanitzat i alumini sobre terreny.
-Inversors: situats cadascun sobre estructura al costat del seu conjunt de strings
-Centres de transformació, en la zona centre-oest del parc solar.
-CMM FV: a la part Nord-oest de la finca, junt al camí públic per a arribar al punt de connexió sobre la xarxa MT existent.
-Centre de control: en la zona Nord-oest del parc, proper al Centre de transformació 1 i al CMM FV.
Es tracta d'estructures formades per panells, realitzada mitjançant perfil d'acer galvanitzat, amb la geometria i les dimensions expressades als plànols. Les estructures que suporten els panells aixequen uns 2,8 m. L'ancoratge de les estructures al sòl serà mitjançant claus o cargols d'ancoratge,segons les característiques del terreny, sense emprar formigó en cap cas. L'estructura estarà degudament sostinguda i ancorada, essent calculada per resistir les preceptives càrregues de vent i neu. Les estructures tenen facilitat en el desmuntatge i desmantellament.
Es proposa un únic punt de connexió a 15.000 V, per al total de les instal·lacions del parc, en la xarxa de Mitjana Tensió d'Endesa Distribució, sobre la línia de mitjana tensió, situat en les coordenades aproximades UTM, Dàtum ED50 X: 515.868, I: 4.375.538 (FUS 31); per a això es realitzarà:
-Nou pal amb derivació, seccionador i conversió línia aeri-subterrània. (Situat en Polígon 24, Parcel·la 846).
-Tram de 30 m de Línia de Mitjana Tensió soterrada des de pal de conversió aeri -subterrani fins a Centre de Maniobra i Mesura, situat en parcel·la 846, al costat del camí existent. A discórrer pel camí públic de terra, cedint aquest tram a Endesa Distribució.
-Centre de Maniobra i Mesura (d'ara endavant CMM FOTOVOLTAIC) situat a l'interior de la finca, Polígon 24, Parcel·la 846, al costat del camí existent en entrada de parcel·la. On se situa el seccionament de la línia, interruptor frontera, equip de proteccions comptatge, etc. (Situat íntegrament en Polígon 24, Parcel·la 846 en coordenades aproximades UTM ED50, X: 515.880, I: 4.375.516, Fus 31).
-A partir del CMM, la línia serà privada de mitjana tensió soterrada.
La línia de MT es realitzarà soterrada, seguint els preceptes de RAT i d'Endesa Distribució.
2.Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte
Diagnòstic territorial
Segons el PTI de Mallorca el parc fotovoltaic s'ubica en SRG i en la unitat de paisatge 6, Llevant. La parcel·la no està afectada per cap APR ni per cap espai natural protegit. La vulnerabilitat per contaminació d'aqüífers és baixa i no es troba en zona inundable o potencialment inundable.
D'acord a la classificació geogràfica d'instal·lacions fotovoltaiques del Pla Director Sectorial d'Energies Renovables de les Illes Balears (Decret 33/2015, de 15 de maig, BOIB núm. 73) es tracta d'una zona d'aptitud mitjana i alta, tractant-se d'una instal·lació de tipus C l'ocupació de la qual és inferior a 4 hectàrees.
La parcel·la limita per l'est amb el torrent de Son Caules. Segons el RDL 1/2001, els marges dels torrents estaran afectats per una zona de servitud de 5 m d'amplada per a ús públic i una zona de policia de 100 m d'amplada en la que es condicionarà l'ús del sòl i les activitats que es desenvolupin. Segons els projecte, es deixarà una distància de 20 m des de l'eix del torrent.
Diagnòstic ambiental
S'ha realitzat una caracterització de la zona, un inventari ambiental, on es descriu el medi abiòtic (climatologia, geologia, hidrologia) i biòtic (flora i fauna, espais naturals) i patrimoni.
En relació a la topografia, la zona es troba en un àrea amb pendents molt suaus, pràcticament plana en la seva totalitat amb una lleugera inclinació ascendent cap al Surest. Això implica que els moviments de terres seran mínims, pràcticament nuls.
En relació a l'aigua, la parcel·la on se situa sobre la Massa d'Aigua Subterrània 1818M5 – Són Macià (UH 18.18“Manacor”). Aqüífer profund, amb bona qualitat respecte de nitrats i salinitat. Bon estat quantitatiu i químic. La vulnerabilitat és baixa a excepció d'una petita part al Nord-oest de la mateixa que és moderada. L'àmbit del projecte es troba afectat per les zones de protecció del domini públic hidràulic (servitud i policia) del torrent de Son Caules. El projecte no es troba en zona inundable o potencialment inundable.
A la parcel·la no es realitza cap activitat agrària rellevant, actualment, son terres de conreu sense arbrat. Únicament s'identifiquen espècies en els límits de parcel·la, al costat de les parets de separació. La parcel·la té un escàs grau de cobertura de vegetació, pel fet que es tracta de parcel·les destinades al cultiu herbaci. No s'estableixen associacions vegetals o comunitats botàniques d'interès remarcable. Les espècies vegetals identificades (herbàcies espontànies) manquen d'interès botànic, si bé són clars indicadors de zones rurals o agràries. En conseqüència, la vegetació de la zona no presenta endemismes ni espècies amenaçades.
En relació a la flora, no hi ha presència de flora protegida a l'àrea del projecte.
La fauna present a la zona d'actuació és l'habitual d'aquelles zones naturals amb una diversificació d'hàbitats limitada per l'activitat agrícola. Segons font de l'IDEIB, només apareix una espècie catalagoda i amenaçada a la quadrícula de 5 x 5 del Bioatles, Rhinolophus ferrumequinum.
Al límit Est de la parcel·la trobem la presència d'Hàbitats d'Interès Comunitari associat a la vegetació ripària del torrent, que no es veuran afectades si es respecten les distàncies de servitud.
En relació a elements patrimonials, no es van identificar elements susceptibles de protecció. El bé d'interès cultural més proper es troba a 4 km al nord del projecte (“Torre de Ses Puntes” arquitectura defensiva).
3. Resum del procés d'avaluació
Fase d'informació pública i de consultes
El 06 de setembre de 2018 es va publicar en el BOIB núm. 110 la informació pública d'autorització administrativa, declaració d'utilitat pública i AIA del Parc fotovoltaic de Son Manenta. NO HI HA HAGUT AL·LEGACIONS. Durant la IP han estat consultades les següents administracions:
1.Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la DG de Medi Rural
2.Departament d'Urbanisme i Departament de Medi Ambient del Consell de Mallorca
3.Servei d'aigües superficials de la DG Recursos Hídrics
4.Ajuntament de Manacor
5.GOB i Amics de la Terra
6.Endesa i Red Elèctrica d'Espanya
S'han rebut els següents informes:
-Informe favorable del Servei de Reforma i Desenvolupament Rural (27/9/18) informa favorablement la instal·lació des del punt de vista de desenvolupament agrari tot indicant que la finca NO està inscrita al Registre General d'Explotacions Agràries.
-Informe de l'arquitecta de l'ajuntament de Manacor de data 11/10/18 que, en relació al projecte i a l'estudi d'impacte ambiental, informa del següent:
1. Es proposa un tancament de malla metàl·lica. Al respecte cal tenir en compte el que determina l'annex al capítol XXX de les NNSS de Manacor, article 260 punt 3, quan a normes de tancament de finques: en el cas dels tancaments de fil de ferro o reixa han de tenir una l'altura màxima de 2 m i els pals han de ser de fusta.
2. Es proposa la construcció d'una edificació molt propera al límit de la parcel·la. Al respecte cal considerar el necessari compliment de la mínima separació a partió de les edificacions, de 10 m segons determina l'article 240 de les NNSS de Manacor.
3. El projecte supera l'ocupació permesa d'acord amb la norma 22 del Pla Territorial.
En relació al informe de l'arquitecta de l'ajuntament de Manacor, el document de contestació de deficiències indica que:
1.Es pren en consideració i s'adapta el tancament.
2.D'acord a les indicacions d'Endesa el CMM ha de estar el més pròxim als vials i s'ha de poder accedir al mateix sense impediments. Tot i això, s'allunyarà al màxim, deixant un espai lliure d'accés a la companyia distribuïdora, complint amb els requisits de l'article 240 de les NNSS de Manacor.
3.No és d'aplicació per tractar-se d'un projecte elevat a utilitat pública i que es promou d'acord amb les indicacions del PDS Energètic de les Illes Balears.
-Informe del departament de medi ambient de l'ajuntament de Manacor de data 15/10/18 que, en relació al projecte i a l'estudi d'impacte ambiental, informa el següent:
1.Per constituir una veritable barrera vegetal l'alçada mínima dels arbres ha de ser de 2 m en el moment de la plantació i el calibre recomanant és de 16-18 cm de diàmetre. Quan a les espècies a plantar, es considera adequat plantejar espècies agrícoles com l'ullastre o el garrover, recomanant-se no mesclar-ho amb espècies forestals com el pi. En tot cas el projecte i l'EIA ha de preveure el rec periòdic dels arbres.
2.L'EIA ha d'incloure la identificació, quantificació i valoració dels impactes per a cadascuna de les alternatives tal i com s'especifica al punt 4 de l'annex VI de la Llei 21/13 d'avaluació ambiental
3.L'EIA i el projecte han d'incloure l'especificació del pressupost corresponent a la vigilància i seguiment ambiental en les fases d'obra i explotació, així com prescriu el punt 7 de l'annex VI del a Llei 21/13 d'avaluació ambiental
4.El Pla de Vigilància Ambiental ha d'incloure la definició d'uns indicadors clars i específics per fer el seguiment objectiu i documentat. En el cas de la implantació de la barrera vegetal, s'ha de seguir el % d'individus morts, preveure la seva restitució, controlar el sistema de reg i mesurar l'eficàcia de les espècies plantades
En relació al informe del departament de Medi ambient de l'ajuntament de Manacor, el document de contestació de deficiències indica que:
1. S'inclouen en el document addicional al EIA a l'apartat 5.
2. S'inclouen en el document addicional al EIA a l'apartat 2.
3. S'inclouen en el document addicional al EIA a l'apartat 3.
4. S'inclouen en el document addicional al EIA a l'apartat 4.
-Informe, de data 26/10/18, del Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca que, vistes les consideracions del seu informe, informa favorablement el projecte amb les següents condicions:
+Referent al tram de línia de MT que anirà enterrat i travessarà un camí públic, cal recordar que per a l'establiment o pas de les instal·lacions energètiques que s'hagin d'implantar fora de les parcel·les objecte d'aquest informe seran necessàries les autoritzacions administratives adients.
+Referent a la barrera vegetal proposada, seria adient que es plantés en tot el perímetre de instal·lació.
+Referent al límit est de la parcel·la amb el torrent de Son Caules, cal tenir en compte que s'haurà de deixar una zona de servitud de 5 m d'ús públic entre el torrent i el tancament de la instal·lació, i per tant desplaçar la barrera vegetal. A més, s'hauria de tenir en compte alhora d'especificar les espècies vegetals , elegir en aquesta part espècies de ribera autòctones, més pròpies d'un torrent. Tot això sense perjudici del que digui la DG de Recursos Hídrics, a la qual s'haurà de sol·licitar informe.
+Referent a l'EIA s'ha aportat un plànol de conca visual sense adoptar les mesures correctores. Però caldria afegir el mateix plànol incorporant l'efecte de les mesures correctores (plantació de la barrera vegetal), per tal de verificar el seu efecte.
+Referent als fotomuntatges aportats, seria convenient incloure les mesures adoptades (barrera vegetal) per tal de fer la simulació de l'efecte final d'aquestes mesures.
+En la parcel·la actualment existeixen unes edificacions que queden fora del parc fotovoltaic però no s'indica quins usos tenen o tindran, i caldria especificar-ho. A més, cal recordar la vinculació legal de les parcel·les que s'estableixen segons l'article 15.1 de la Llei 6/1997, del sòl rústic de les Illes Balears, referent als usos existents legalment implantats i al nou ús que es vol implantar.
En relació al informe del departament del Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca que, el document de contestació de deficiències indica que:
1. Es disposa d'informe favorable d'Endesa per realitzar la connexió.
2. La barrera vegetal proposada es plantarà a tot el perímetre de la instal·lació, on ja existeixi es reforçarà si fos necessari. En el document addicional al EIA a l'apartat 5 s'indiquen les distàncies.
3. Es deixa una zona de servitud de 5 metres d'ús públic entre el torrent i la barrera vegetal. Les espècies vegetals queden definides a l'apartat 5 del document addicional.
4. S'inclou les correccions en el document addicional al EIA a l'apartat 6.
5.S'aporta fotomuntatge amb les mesures adoptades.
6. Les edificacions que queden fora del parc fotovoltaic no tenen cap ús assignat.
En data 09 d'abril de 2019 tenen sortida ofici i informe d'esmena de deficiències cap al promotor, òrgan substantiu. També es realitza consulta i petició d'informe al Servei d'Aigües Superficials.
-Documentació complementària, de data 24/05/19, del promotor en resposta a l'informe d'esmena de deficiències.
-Informe, de data 07/06/19, del Servei d'Aigües Superficials que, informa favorablement el projecte pel que fa a afeccions al domini públic hidràulic de les aigües superficials, a les seves zones de protecció (servitud i policia) i a zones inundables o potencialment inundables. Amb els següents condicionants:
- Les actuacions/activitats que es desenvolupin a la parcel·la localitzades en les zones de protecció del domini públic hidràulic (servitud i policia), precisaran d'autorització administrativa prèvia de la DG de Recursos Hídrics, sense perjudici de les que siguin exigibles per altres administracions públiques, i, si escau, dels propietaris de terrenys particulars.
- El promotor a la sol·licitud d'autorització, adjuntarà al projecte presentat, la definició amb el grau de detall suficient de les obres del tancament de la barrera vegetal i la cerca perimetral, respectant la zona de servitud del torrent de Son Caules, indicant a la secció del torrent les distàncies respectives des de la vora als tancaments.
Alternatives
A l'EIA presentat a juliol de 2018 es presenten 4 alternatives que quedaran modificades amb l'addenda de documentació presentada pel promotor el 24 de maig de 2019 en resposta al document d'esmena de deficiències.
Les alternatives presentades:
Alternativa 0: La no execució del projecte, es descarta. S'ha decidit projectar el parc fotovoltaic amb l'objectiu de reduir la dependència energètica, aprofitar els recursos de les energies renovables i diversificar les fonts de subministrament incorporant les menys contaminants.
La primera restricció a l'hora de trobar alternatives es la viabilitat tècnica del projecte, nivells d'irradiació solar, barreres geogràfiques, zones planes i de poca activitat sísmica i el punt d'evacuació d'energia. A partir d'aquí es trobaren 3 alternatives:
Alternativa 1: polígon 24, parcel·la 846 del T.M. Manacor.
Alternativa 2: polígon 23, parcel·les 326,327,334,701 del T.M. Manacor.
Alternativa 3: polígon 25, parcel·les 304,305,306,307 i 308 del T.M. Manacor.
Alternativa 1: s'ubica a una parcel·la dedicada a conreu herbaci de secà sense arbrat, totalment plana amb aptitud fotovoltaica mitja-alta. El punt de connexió es troba a la mateixa parcel·la. Al límit Est de la finca apareix el torrent son Caules al que no s'afectarà respectant les distàncies de la zona de servitud del torrent. En aquesta mateixa àrea cal destacar la presència d'hàbitats d'interès comunitari associat a la vegetació ripària del torrent, que tampoc es veuran afectades si es respecten les distàncies.
Alternativa 2: s'ubica a una parcel·la dedicada a conreu herbaci amb arbrat dispers. Aptitud fotovoltaica mitja. A l'extrem Est, una petita àrea es troba afectada per APR d'erosió i també es bordejada pel torrent Son Caules amb el seu hàbitat d'interès comunitari associat. Al igual que a l'alternativa 1 respectant les distàncies no hi haurà afeccions. El punt de connexió es faria utilitzant una línea existent a la parcel·la, però s'hauria de substituir el pal existent i adequar la línea (225 metres).
Alternativa 3: la superfície ocupada correspon a conreus herbacis de secà, aptitud fotovoltaica mitja, i el punt de connexió es troba a una línea de la mateixa parcel·la.
Per determinar quina alternativa té menys afeccions paisatgístiques, s'ha fet una modelització mitjançant un model digital del terreny LIDAR, de les conques visuals associades per cada una de les alternatives. S'ha tingut en compte la instal·lació d'una pantalla vegetal perimetral de 2 metres d'alçada i els càlculs en un envoltant de 2 km des de el perímetre d'instal·lació.
Els resultats són els següents:
|
Superfície conca visual (ha) |
% visibilitat envoltant 2 Km |
Alternativa 1 |
98,28 |
6,53 |
Alternativa 2 |
111,60 |
7,69 |
Alternativa 3 |
113,43 |
7,96 |
D'acord aquest estudi l'alternativa en menor impacte paisatgístic és la Alternativa 1. S'ha de tenir en compte que la modelització s'hauria de haver realitzat amb una pantalla vegetal de 3 metres, l'alçada que ha d'assolir la barrera en menys de 3 anys. No s'ha requerit esmena perquè es considera que tant la superfície de la conca visual com el % de visibilitat disminuiran a raó d'una pantalla de major alçada.
Referent a les Sinèrgies amb altres parcs fotovoltaics, les plantes fotovoltaiques més pròximes es localitzen:
Alternativa 1 |
3700 m |
4100 m |
5100 m |
Alternativa 2 |
4270 m |
4800 m |
5800 m |
Alternativa 3 |
280 m |
1190 m |
2000 m |
Taula 2
En el cas de les sinergies, l'alternativa més adequada seria la Alternativa 2
Els elements que s'han tingut en compte per comparar les alternatives es mostren a la següent taula:
VARIABLES AMBIENTALS |
Valoració |
Millor Alternativa |
||
Alternativa 1 |
Alternativa 2 |
Alternativa 3 |
||
Aptitud FV |
0 (mitja-alta) |
1 (mitja) |
1 (mitja) |
Alt. 1 |
Vegetació |
0 (conreu sense arbres) |
1 (conreu amb arbrat dispers) |
0 (conreu sense arbres) |
Alt. 1 i Alt.3 |
Paisatge |
0 (veure taula 1) |
1 (veure taula 1) |
2 (veure taula 1) |
Alt.1 |
Proximitat a Torrents i Hàbitats d'Interès Comunitari |
1(torrent son Caules) |
1(torrent son Caules) |
0 |
Alt.3 |
Afeccions APR |
0 |
1(APR erosió) |
0 |
Alt.1 i Alt.3 |
Afeccions relacionades amb el punt de connexió |
0 |
1(substituir pal i adequar 225 m línea) |
0 |
Alt.1 i Alt.3 |
Sinergies amb altres instal·lacions |
1(veure taula 2) |
0(veure taula 2) |
2(veure taula 2) |
Alt.2 |
Índex d'Impacte |
2 |
6 |
5 |
Alt.1 |
Nota: Valor 0=alternativa en menor Impacte potencial
Valor 2=alternativa amb major Impacte
S'ha elegit la alternativa 1 com la que menor impacte ambiental produeix.
Principals impactes de l'alternativa escollida i la seva correcció
En primer lloc es presenta una identificació i descripció dels impactes que produirà el projecte sobre l'entorn, i en segon lloc, l'avaluació i valoració d'aquells més significatius.
La identificació dels impactes es representa en una matriu (Matriu de Leopold), en la que es consideren les accions del projecte que incideixen de forma directa o indirecta als elements del medi.
Una vegada identificats, es determina quins són significatius i s'avaluen i valoren en funció de diferents atributs en compatible, moderat, sever o crític. Es presenta una taula final amb els impactes significatius valorats.
A la fase de construcció es valoren:
-Alteració de l'estructura edàfica, avaluat com compatible
-Destrucció de la vegetació, avaluat com compatible
-Alteració i pèrdua d'hàbitats faunístics, avaluat com moderat
-Molèsties a la fauna, avaluat com compatible
-Pèrdua de l'ús tradicional del sòl, avaluat com moderat
-Pèrdua del valor paisatgístic, avaluat com moderat.
A la fase d'explotació:
-Col·lisió d'avifauna amb el tancament de malla metàl·lica, avaluat com moderat.
-Pèrdua del valor paisatgístic, avaluat com moderat.
Una vegada identificats i valorats els impactes, es defineixen una sèrie de mesures correctores i preventives per tal d'evitar o reduir els efectes negatius. Es proposen 21 mesures per la fase de construcció, 4 a la d'explotació i 7 a la de desmantellament.
En referència als impactes més severs, són majoritàriament la generació de residus i els impactes sobre el paisatge. En relació als residus es realitzarà una adequada gestió dels residus de construcció i demolició generats durant les fases de construcció i desmantellament, separant-se a l'obra en fraccions.
Les plaques fotovoltaiques tenen materials contaminants perillosos i han de ser gestionats com RAEE'S. Per tant el promotor o el propietari han d'assegurar que les plaques seran gestionades de forma correcta, tant durant la vida del parc com durant el desmantellament, tractant-los a com a residu perillosos i gestionant-los com a RESIDUS D'APARELLS ELÈCTRICS I ELECTRÒNICS (RAEE), tal com s'estableix al Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics (codi LER-RAEE 160213*-13* 4. Aparats electrònics i de consum i panells fotovoltaics). Al Projecte s'haurà de garantir el correcte tractament mitjançant una declaració responsable de la gestió correcta de les plaques, signat pel promotor i/o el propietari. A més, de preveure mesures com la realització d'un aval amb el cost del desmantellament perquè el propietari pugui desmantellar-ho si fos necessari.
Atesa la gran quantitat de parcs i panells fotovoltaics que s'estan instal·lant és previsible que d'aquí uns anys hi hagi un volum de residus de plaques important raó per la qual s'ha de preveure per estar preparats i poder gestionar-los i tractar-los correctament.
En relació a la neteja de les plaques, en la mesura del possible es realitzarà "en sec", sense ús d'aigua, amb la finalitat d'estalviar aquest recurs. Si no es pogués, es farà servir aigua regenerada.
Per altra banda, la finalitat de l'estudi de visibilitat és determinar la visibilitat del projecte des dels punts d'observació amb potencials observadors.
Es presenta un estudi de la qualitat del paisatge, que té en compte les variables de vegetació i usos del sòl, masses d'aigües superficials, geologia, espais naturals i presència d'elements antròpics. Aquest estudi valora la parcel·la d'actuació com a qualitat mitjana.
I un estudi de la fragilitat del paisatge, que es refereix a la conca visual dels principals observadors potencials de la zona d'estudi: visibilitat obtinguda situant als observadors potencials en aquelles zones des de la qual serà més probable la presència dels mateixos (nuclis de població, carreteres, ferrocarrils, ...). Les variables que es tenen en compte per realitzar l'estudi de la fragilitat del paisatge són les següents: visibilitat, accessibilitat, complexitat topogràfica i emmascarament. El radi màxim que s'ha tingut en compte per calcular la conca visual ha estat de 2 km al voltant de la parcel·la d'estudi. Aquest valora la fragilitat visual com a baixa o molt baixa al 80% del territori analitzat però hi troba zones de fragilitat alta i molt alta corresponents majoritàriament a les àrees dels voltants de la parcel·la.
També es presenta una valoració del paisatge respecte a l'actuació projectada, consistent en combinar la qualitat visual i la fragilitat, obtenint un resultat de 89,98% de l'àrea estudiada un valor mitja - baixa i el 9,43% un valor alt – molt alt que corresponen a les àrees on s'ubica el Parc fotovoltaic.
S'ha presentat una addenda de documentació analitzant la conca visual de la infraestructura projectada sense implementar la barrera vegetal i una vegada implementada.
S'ha de tenir en compte que les modelitzacions s'han realitzat per una pantalla vegetal de 2 metres, tenint en compte que l'alçada que ha d'assolir la barrera en menys de 3 anys és de 3 metres, la modelització hauria d'haver emprat aquest paràmetre. No s'ha requerit esmena perquè es considera que les conques visuals disminuiran a raó d'una pantalla vegetal de major alçada.
Barrera vegetal consolidada
En relació a la pantalla vegetal, l'estudi indica que es posarà en el perímetre de la instal·lació. Per altre banda, el document indica que la longitud total de la pantalla vegetal serà de 1.230 m i que consistirà en la plantació d'ullastres i garrovers, d'uns 2 m d'alçada, 16-18 cm de diàmetre i 1 m de separació entre ells. No consideren adient utilitzar espècies de ribera al tram paral·lel al torrent perquè la distància de reculada de la pantalla amb respecte a la llera del torrent comporta que les condicions d'humitat no siguin idònies per aquestes espècies.
S'instal·larà un sistema de reg automàtic per degoteig a tota la pantalla vegetal que es connectarà a un dipòsit de 3 m3 que s'abastirà mitjançant camions. Es faran revisions periòdiques, manteniment, neteja i reposició d'exemplars morts, fins assolir l'alçada de 3 metres de la barrera vegetal que s'espera es doni en terme de 3 anys. El pressupost per instal·lar la pantalla vegetal és de 40.590 Euros.
El tancament en malla metàl·lica s'adapta a l'annex XXX de les NNSS de Manacor, article 260 punt 3. Altura màxima 2 metres i pals de fusta. La malla s'aixeca 20 cm del terra per a deixar passar la fauna.
Es presenta un Pla de Vigilància Ambiental (PVA) on es detallen els controls i es defineixen els indicadors de compliment a utilitzar per cada una de les fases, així com les mesures a adoptar en cas de incompliment. El projecte té un pressupost de 2.737.152,00 d'euros raó per la qual i d'acord amb l'article 29 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, es designarà un auditor ambiental. El pressupost destina 42.000 euros al PVA:
-10.000 € a la fase de construcció, de 5 mesos de durada, visita setmanal del tècnic i l'elaboració d'informes.
-18000 € fase de funcionament, duració 3 anys, visita mensual del tècnic i elaboració d'informes.
-4000 € fase de desmantellament, duració 2 mesos, visita setmanal del tècnic i elaboració d'informes.
Al PVA s'haurà d'incloure clarament el desmantellament de la instal·lació amb la finalitat que el terreny recuperi el seu estat original i es prendran les mesures correctores necessàries per tal d'eliminar o disminuir l'impacte ambiental associat. Al Projecte haurà de garantir-se el correcte tractament mitjançant una declaració responsable de la gestió correcte de les plaques, que hauran de signar el promotor i/o el propietari. S'haurà d'indicar si està previst l'aval per a garantir el desmantellament del parc. En relació a la vida útil de la instal·lació, s'estima que siguin 25-30 anys, després de la qual s'haurà de desmantellar. S'informa que, si es vol seguir explotant com a parc, s'haurà de passar una nova AIA.
Conclusions
Per tot l'anterior, es proposa formular la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del Parc fotovoltaic Son Manenta de 3,722 MWp i 38.410 m2 d'ocupació, parcel·la 846, polígon 24, TM Manacor, promogut per Sol de Sant Joan 2017 S.L., atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures preventives previstes a l'EIA, el projecte bàsic i el document addicional de EIA de maig de 2019 a més dels següents condicionants:
1) Les actuacions/activitats que es desenvolupin a la parcel·la localitzades en les zones de protecció del domini públic hidràulic (servitud i policia), precisaran d'autorització administrativa prèvia de la DG de Recursos Hídrics, sense perjudici de les que siguin exigibles per altres administracions públiques, i, si escau, dels propietaris de terrenys particulars.
2) El promotor a la sol·licitud d'autorització, adjuntarà al projecte presentat, la definició amb el grau de detall suficient de les obres del tancament de la barrera vegetal i la tanca perimetral, respectant la zona de servitud del torrent de Son Caules, indicant a la secció del torrent les distàncies respectives des de la vora als tancaments.
3) Les quatre edificacions plantejades en el projecte (2 centres de transformació, un centre de control i un centre de maniobra i mesura), es faran amb elements prefabricats de formigó però afegint els acabats segons la Norma 22 del PTIM: coberta inclinada de teula àrab, acabat de façana de pedra, marès o color ocre, finestres de tipologia tradicional...
4) La barrera vegetal estarà implementada a tot el perímetre de la parcel·la afectada i consistirà en la plantació d'ullastres i garrovers, d'uns 2 m d'alçada, 16-18 cm de diàmetre i 1 m de separació entre ells. Es faran revisions periòdiques, manteniment, neteja i reposició d'exemplars morts durant tota la vida del parc, s'ha d'assolir l'alçada de 3 metres en un terme màxim de 3 anys.
5) L'òrgan ambiental podrà, en qualsevol moment, verificar l'estat de la barrera vegetal i, en el cas de que no estigués ben executada, obligar al promotor a instal·lar-la amb les conseqüències establertes en la llei per incompliment de la DIA.
6) S'instal·larà un sistema de reg automàtic per degoteig a tota la pantalla vegetal, es realitzaran regs de reforçament, sobretot durant la fase de sembra i els dos primers anys, en els mesos estivals, quan l'estrès hídric és més elevat. Es realitzarà el reg preferentment amb aigua depurada, prèvia auroització, en horari de menor intensitat lumínica.
7) El tancament en malla metàl·lica s'ha de adaptar a l'annex XXX de les NNSS de Manacor, article 260 punt 3. Altura màxima 2 metres i pals de fusta. La malla s'aixeca 20 cm del terra per a deixar passar la fauna.
8) Durant la realització de les rases, caldrà prendre mesures per evitar la caiguda de fauna raó per la qual, si aquestes han de romandre obertes fora de la jornada laboral, s'haurà de disposar llistons per permetre la seva sortida i realitzar revisions diàries per alliberar els animals que hi hagin pogut caure.
9) S'haurà de garantir que les subjeccions de les plaques es realitzen de materials correctes i preparats per a la intempèrie que no generen impactes sobre el sòl.
10) La neteja dels panells fotovoltaics es realitzarà, en la mesura del possible, "en sec", sense ús d'aigua, amb la finalitat d'estalviar aquest recurs, i si no fós possible, que sigui amb aigua regenerada.
11) Atès que el pressupost del projecte supera el milió d'euros, es designarà un auditor ambiental. Serà responsable de vigilar que es compleixin les mesures preventives i correctores a aplicar, principalment la pantalla vegetal, el seguiment ambiental i el desmantellament; a més de l'elaboració d'informes.
12) Els panells fotovoltaics tenen materials contaminants perillosos raó per la qual s'hauran de tractar com a residu d'aparells elèctrics i electrònics, tal com s'estableix al Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus. Per tant, s'haurà de garantir la correcta gestió dels panells fotovoltaics, tant en la fase d'explotació com de desmantellament mitjançant una declaració responsable de la gestió correcta de les plaques, que hauran de signar el promotor i/o el propietari, sense perjudici de que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'article 31 de la Llei 12/2016 d'avaluació ambiental relatiu a fiances i/o assegurances per garantir dit desmantellament.
13) Una vegada finalitzada la vida útil de la instal·lació fotovoltaica (que es preveu en 25-30 anys) es recuperarà el terreny al seu estat original i es prendran les mesures correctores necessàries per tal d'eliminar o disminuir l'impacte ambiental associat. Això no obstant, si en el termini de 30 anys es vol seguir explotant com a parc, s'haurà de sotmetre a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental.
Aquesta proposta de Declaració d'impacte ambiental s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.“
Palma, 7 de novembre de 2019
El president de la CMAIB,
Antoni Alorda Vilarrubias