Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 12800
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte de deixalleria municipal al carrer Àustria nº 12 de Valldemossa (192a/2018)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 23 d'octubre de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el Projecte de deixalleria municipal al carrer Àustria nº 12 de Valldemossa, en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
L'article 7 de la Llei 21/2013 estableix: «... 2. Són objecte d'una avaluació de l'impacte ambiental simplificada: a) Els projectes compresos a l'annex II...». Entre els projectes inclosos en el grup 9 de l'annex II de la Llei 21/2013 hi ha el següent: «...e) Instal·lacions destinades a la valoració de residus (incloent-hi l'emmagatzematge fora del lloc de producció) que no es desenvolupin a l'interior d'una nau en polígon industrial excloses les instal·lacions de residus no perillosos la capacitat de tractament de les quals no superi les 5.000 t anuals i d'emmagatzematge inferior a 100 t ...».
D'acord a la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental a les Illes Balears està inclòs a l'Annex II (projectes subjectes a avaluació d'impacte ambiental quan així ho decideix l'òrgan ambiental), Grup 6 (Projectes de gestió de residus), epígraf 3 ( Instal·lacions d'emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 o operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.)
Per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.
2.Descripció i ubicació del projecte
El projecte té com a objecte la construcció d'una nova deixalleria en el nucli urbà de Valldemossa per a l'aportació de residus d'origen domèstic provinents de les llars, de petits comerços, oficines i empreses de servei. L'exercici de l'activitat consisteix en emmagatzematge i pre-classificació de residus municipals en l'àmbit de la recollida a l'espera del seu tractament o eliminació en abocador o centre de reciclatge autoritzat.
La deixalleria projectada s'ubicarà al carrer Àustria nº 12, amb la Ref. Cat: 8461310DD6986S0001KG, T.M. Valldemossa i una superfície total de 5.831 m2. És de titularitat municipal. El solar disposa d'una bona accessibilitat pels veïns, tant per la carretera Ma-1110 com per la carretera Ma-1130. Està situat en una zona amb un trànsit relativament limitat i amb de fàcil accés a tots els serveis necessaris (aigua, enllumenat,...) La deixalleria és una instal·lació de mida petita (988,66 m2) dissenyada en vàries cotes diferents per facilitar l'aportació dels residus als contenidors de gran capacitat i per adaptar-se millor al terreny de la parcel·la. dissenyada en 2 nivells:
-Nivell inferior disposarà d'un edifici administratiu, un magatzem cobert pels residus perillosos, un segon magatzem cobert per emmagatzemar els RAEES i electrodomèstics de grans dimensions i una esplanada central. S'instal·laran 21 contenidors de diferents tamanys i capacitats destinats a l'emmagatzematge de diferents tipus de residus: 2 contenidors de voluminosos, 1 contenidor de ferralla ,1 contenidors per restes de poda , 2 contenidors per roba i calçat, 3 contenidors d'envasos lleugers, 2 contenidors per envasos de vidre, 2 contenidors de matèria orgánica, 4 contenidors de paper i cartró, 5 contenidors per rebuig.
L'edifici administratiu proposat consta d'una oficina de 16.15 m2 i un lavabo connectat a la xarxa municipal de clavegueram.
El magatzem per a residus perillosos es tracta d'un habitacle tancat de 22,16 m2 amb obertures de ventilació per diposita-hi els residus especials i/o perillosos (pintures, dissolvents, fitosanitaris, bateries, piles, fluorescents, bombetes de baix consums i lluminàries, envasos contaminats, olis minerals usats, etc). En aquest magatzem s'hi instal·laran contenidors específics per els diferents tipus de residus.
El magatzem per a diversos residus (aparells elèctrics i electrònics que no requereixin anar al magatzem de residus perillosos i olis vegetals usats) es tractarà d'un cobert de 28,66m2.
Els 2 magatzems de residus tindran un sòl de material impermeable i disposaran d'un sistema de recollida dels residus líquids en cas de fuita, vessament o ruptura de contenidors, que consistirà en un sistema de drenatge interior de seguretat, accessible mitjançant arquetes, que condueixi els residus vessats i/o les aigües de neteja a un dipòsit totalment estanc i resistent, que s'haurà de buidar periòdicament amb gestor autoritzat.
A la zona de l'esplanada hi trobem una zona de grans contenidors i una altra amb la resta de contenidors.
-Nivell superior és una plataforma a la qual s'hi accedeix mitjançant una rampa i des d'on els usuaris fan les seves aportacions als contenidors de gran capacitat, que es troben en el nivell inferior.
El perímetre de la instal·lació està envoltat de paret de pedra seca i es projecte un tancament perimetral format per una paret feta de blocs amb una reixa superior de malla electrosoldada metàl·lica de 2 metres d'alçada, disposarà de dues portes de 4 i 5 m d'amplada. L'aigua de pluja que recullin les teulades es canalitzarà i es conduirà per gravetat cap a un depòsit per esser reutilitzada per reg o per neteja.
Es realitzarà una xarxa de recollida d'aigües pluvials de la superfície destinada a contenidors i a maniobra de camions que s'evacuarà cap a la xarxa de pluvials del poble.
Al solar també hi ha corrent elèctric i escomesa d'aigua potable, que s'utilitzarà per al reg de zones verdes, neteja del recinte, sistema contra incendis i polvorització dels residus amb amiant no friable.
Es proposa una pantalla vegetal perimetral i arbres a l'interior estratègicament situats per generar ombra.
També es preveu la senyalització i un sistema de vigilància que constarà de dues càmeres.
3.Avaluació dels efectes previsibles
Les obres generaran els següents impactes: emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües, destrucció de sòl, efectes sobre flora, fauna, paisatge i població.
Durant la fase d'explotació els impactes més importants seran els produïts per les emissions de sorolls, sobre el sòl i les aigües en cas de vessaments accidentals, impacte a les aigües pluvials, impactes per residus especials, residus que contenen amiant, consum energètic, contaminació lumínica, impacte paisatgístic.
4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
S'han efectuat consultes a:
Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl.
Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d'Estudis i Planificació.
Direcció Insular Urbanisme, Departament de Territori i Infraestructures.
Direcció General de Salut Pública i Participació, Conselleria de Salut.
El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl en data 19/11/2018, va informar el següent:
-No té cap inconvenient o consideració a aportar.
El servei de salut ambiental en data 05/11/2018 va informar el següent:
-Informa favorablement condicionat a:
1.Compliment del projecte rebut a aquesta Direcció General.
2.Compliment de la normativa vigent en relació a les aigües de consum humà:
a)Reial Decret 140/2003, de 7 de febrer, pel que s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum humà.
b) Decret 53/2012, de 6 juliol, sobre vigilància sanitària de les aigües de consum humà de les Illes Balears.
c) Reial Decret 865/2003, de 4 juliol, pel que s'estableixen els criteris higiènic-sanitaris per a la prevenció i control de la legionel·losi.
3.S'indica que l'escomesa d'aigua per a consum humà es farà de la xarxa municipal d'aigua potable; es considera així que es compleix el Reial Decret 140/2003, de 7 de febrer, pel que s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum humà.
4.Es considera que les mesures preventives presentades pel risc de contaminació d'aigües superficials i subterrànies són adequades.
El Servei d'Estudis i Planificació en data 29/04/2019, va informar el següent:
Segons l'article 87.5.b del PHIB 2015, INFORM DESFAVORABLEMENT sobre el projecte integrat d'obres i d'activitat permanent major del parc verd situat al carrer Àustria, 12, en el municipi de Valldemossa, ja que l'activitat sol·licitada, es troba afectada pels perímetres de restriccions màximes de 4 pous d'abastiment urbà (A_S_7754 VIGENT, A_S_7924 VIGENT, A_S_1041 VIGENT, A_S_1042 VIGENT), quedant prohibits dintre d'aquesta àrea l'ús i l'activitat d'emmagatzematge i tractament de residus sòlids.
Per tal de poder autoritzar aquesta activitat en aquest solar, serà necessari que el promotor sol·liciti a la DGRH i presenti els corresponents documents de baixa i/o de canvi d'ús dels esmentats pous d'abastiment urbà.
A més, si es soluciona el paràgraf anterior:
-Segons l'art. 58 del PHIB 2015, les aigües pluvials potencialment hidrocarburades de la superfície destinada a contenidors i a la zona de maniobra dels camions de la deixalleria, s'han de sotmetre a un tractament de decantació i separació d'hidrocarburs previ al seu abocament a la xarxa de sanejament de pluvials municipal. Per això, i previ al seu abocament a la xarxa de sanejament corresponent, al separador de grasses projectat, s'haurà d'afegir un separador d'hidrocarburs.
-Segons l'art. 78 del PHIB 2015, per al dimensionat de la xarxa de sanejament de les aigües pluvials prevista, si cal, s'haurà d'incloure un càlcul del cabal màxim (l/s) de drenatge. Aquest cabal tindrà, quan el funcionament hidràulic sigui per gravetat, en tot cas com a mínim la capacitat suficient per poder evacuar el màxim aiguat de freqüència quinquennal i durada igual al temps de concentració associat a la xarxa.
-Segons l'art. 2 punt 1 c) del Decret llei 1/2016, en les àrees de prevenció de riscs de vulnerabilitat d'aqüífers i durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries. També, es farà el corresponent seguiment de l'estat de la pavimentació del parc verd.
5.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, en concret:
Característiques del projecte: Es tracta d'una instal·lació d'emmagatzematge i pre-classificació de residus a l'espera del seu tractament o eliminació situada en un àmbit classificat com urbà, i part de la parcel·la situada dins ANEI d'alt nivell de protecció (AANP), en un terreny de titularitat municipal. La deixalleria de 988,66 m2 està dissenyada en vàries cotes, disposarà d'un edifici administratiu amb lavabo, un magatzem cobert pels residus perillosos, un segon magatzem cobert per emmagatzemar els RAEES i electrodomèstics de grans dimensions i una esplanada central amb 21 contenidors de diferents mides i capacitats.
Ubicació del projecte: La deixalleria projectada es localitza al carrer Àustria nº 12, amb la Ref. Cat: 8461310DD6986S0001KG, T.M. Valldemossa i una superfície total de 5.831 m2 dels quals a prop de 1500 m2 es troben dins ANEI d'alt nivell de protecció (AANP) i APR d'Erosió. L'àrea es troba afectada pels perímetres de restriccions màximes de 4 pous d'abastiment urbà i en una zona de vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers alta.
La parcel·la està enclavada en un paisatge urbà, on hi alternen les parcel·les de sòl urbà ocupades per cases i vivendes unifamiliars amb les parcel·les que encara no han estat urbanitzades i que estan ocupades per vegetació pròpia del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana.
L'àmbit no està integrat dins la XN2000 ni és Espai Natural Protegit però es troba a uns 250 metres al Nord-est de la Serra de Tramuntana i a menys de 60 metres de l'Hàbitat d'Interès Comunitari “Clematido cirrhosae-Quercetum rotundifoliae”, boscos d'alzinars.
Característiques del potencial impacte: Els impactes més significatius durant la fase de construcció: emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües (àrea de vulnerabilitat alta i dins el perímetre de protecció de 4 pous d'abastiment), destrucció de sòl, efectes sobre flora, fauna, paisatge i població.
Durant la fase d'explotació els impactes més importants seran els produïts per les emissions de sorolls, sobre el sòl i les aigües en cas de vessaments accidentals, impacte a les aigües pluvials (no es dóna un tractament de decantació i separació d'hidrocarburs previ al seu abocament a la xarxa de sanejament de pluvials municipal) , impactes per residus especials, residus que contenen amiant, consum energètic, contaminació lumínica, impacte paisatgístic.
Conclusions de l'Informe d'impacte ambiental
Primer. Subjectar a avaluació d'Impacte Ambiental ordinària, el projecte de deixalleria municipal de Valldemossa, d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
L'estudi d'impacte ambiental contindrà com a mínim el que estableix l'article 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, en els termes desenvolupats a l'annex VI, així com pel que s'estableix als apartats de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost d'avaluació ambiental de les Illes Balears. S'hauran d'incloure els aspectes mencionats al present informe i els indicats als informes rebuts de les administracions afectades.
L'EIA ha d'incloure, en base a l'art. 17.4 de la Llei 12/2016 d'avaluació ambiental de les Illes Balears, un annex d'incidència paisatgística que identifiqui el paisatge afectat pel projecte, els efectes del seu desenvolupament i, si escau, les mesures protectores, correctores o compensatòries. A més, haurà d'anar signat per la persona redactora i per tots els redactors del diferents treballs presentats, així com les consideracions següents:
-Justificar el compliment de la normativa territorial. Part de la parcel·la on es situa el projecte té la qualificació d'ANEI d'alt nivell de protecció (AANP), d'acord amb el Pla Territorial de Mallorca aquest no és un ús permès.
-Considerar les possibles afeccions als hàbitats i espècies associades més properes.
-Tenir en compte les consideracions del Servei d'Estudis i Planificació referents a l'afecció pel perímetre de restriccions màximes de quatre pous d'abastiment urbà. Cal recordar, que queden prohibits dins aquestes àrees el ús i l'activitat d'emmagatzematge i tractament de residus.
-Preveure sotmetre les aigües pluvials potencialment hidrocarburades a un tractament de decantació i separació d'hidrocarburs previ al seu abocament.
-Considerar una sèrie de mesures preventives i correctores per tal d'evitar la possible contaminació d'aqüífers. Tant a la fase de construcció com a la de funcionament.
D'acord amb l'article 36 de la Llei 21/2013 l'òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l'estudi d'Impacte Ambiental a informació pública per un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació en el BOIB i a la seva seu electrònica. A més, tal com es preveu a l'article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d'informació pública, l'òrgan substantiu consultarà les administracions públiques afectades i a les persones interessades. Es considera que les administracions públiques afectades i les persones interessades a consultar com a mínim són les següents:
Servei de Planificació al Medi Natural del Departament de Medi Natural de la Direcció General de Espais Naturals i Biodiversitat.
Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d'Estudis i planificació.
Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca.
Direcció Insular de Territori i Paisatge.
Direcció Insular d'Urbanisme.
Departament de Medi Ambient, del Consell de Mallorca.
Direcció General de Salut Pública i Participació, Conselleria de Salut.
Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl.
Segon.- Es publicarà el present informe d'Impacte Ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més , es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè d'AIA.
Tercer. El present informe actuarà com a document d'abast, d'acord amb el que disposa l'article 34 de la Llei 21/2013.
Quart.- L'informe d'Impacte Ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè.- Aquesta proposta de resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Palma, 4 de novembre de 2019
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias