Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 12799
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’aparcament privat a l’aire lliure, parcel·les 143,145 i 146, polígon 24 de Santa Eulària del Riu (211a/2017)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 22 de maig de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'aparcament privat a l'aire lliure, parcel·les 143,145 i 146, polígon 24 de Santa Eulària del Riu, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
Des del punt de vista ambiental, el projecte es tramita pels articles 45-47 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental.
D'acord a la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental a les Illes Balears està inclòs a l'Annex II (projectes subjectes a avaluació d'impacte ambiental quan així ho decideix l'òrgan ambiental), Grup 4 (Projectes d'infraestructures), epígraf 4 (aparcaments i marines seques en sòl rústic).
Per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.
Descripció i ubicació del projecte
El projecte té com a objecte la creació d'un aparcament temporal a l'aire lliure destinat a l'emmagatzematge i custòdia dels vehicles retirats per la Policia Local de l'ajuntament.
El projecte presentat s'ubica a les parcel·les 143, 145 i 146 del polígon 24 del T.M. de Santa Eulària del Riu. Estan qualificades com a SRC-AT.
No s'afecta a cap espai de rellevància ambiental dels que defineix la Llei 5/2005, de 26 de maig, LECO. Referent al paisatge, al nord de la parcel·la es troba un àrea industrial i al Sud, parcel·les de cultius de secà i zones de pinar.
L'aparcament tindrà una capacitat de 247 places, una superfície de 6027 m2, a una finca catalogada com sòl rústic comú, molt pròxim a una zona industrial, dintre la seva àrea de transició.
Les actuacions que es duran a terme són:
-Tancament perimetral.
-Desbrossament, compactació i col·locació d'una capa de grava en el terreny.
L'abastiment d'aigua potable es realitzarà de l'escomesa existent a la parcel·la contigua. L'enllumenat consistirà amb projectors LED que compliran amb l'ordenança municipal de contaminació lumínica. L'escomesa elèctrica serà soterrada o bé des de la façana principal o bé sortirà de la parcel·la contigua. Es mantindrà l'arbrat existent en la mesura possible.
Avaluació dels efectes previsibles
Les obres generaran els següents impactes: pèrdua de sòl, generació de residus, emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües, paisatge i població.
Atesa la naturalesa de l'activitat que es vol dur a terme, l'emmagatzematge de vehicles fora d'ús previ a la gestió per part d'un centre autoritzat amb un temps mínims d'emmagatzematge de dos mesos, els impactes més importants es donaran a la fase d'explotació, seran els produïts sobre el sòl i les aigües a causa dels possibles vessaments a un terreny que no compleix amb els requisits tècnics de les instal·lacions de recepció de vehicles establertes al RD 20/2017, de 20 de gener; també s'han de contemplar les emissions de sorolls, risc d'incendis, consum energètic, contaminació lumínica, impacte paisatgístic. Les mesures correctores presentades al document ambiental no són suficients per garantir la no afecció al sòl i les aigües.
Consultes a les administracions públiques afectes i persones interessades
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte a: Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, Departament de Territori i Mobilitat del Consell Insular d'Eivissa. A dia d'avui dins l'expedient consten el informes següents:
i. Dia 14 de juny de 2018 té entrada amb núm. de registre 689 del SAA ofici per part del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl informant que atesa la resta d'elements de l'entorn, les característiques del projecte i la documentació aportada, no té cap suggeriment en relació al risc d'incendi forestal i la gestió forestal i protecció del sòl, dins el tràmit d'informació pública.
Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, en concret:
Característiques del projecte: L'objecte del projecte és la creació d'un aparcament temporal a l'aire lliure destinat a l'emmagatzematge i custòdia dels vehicles retirats per la Policia Local de l'ajuntament.
L'aparcament tindrà una capacitat de 247 places, una superfície de 6027 m2, a una finca catalogada com sòl rústic comú, molt pròxim a una zona industrial, dintre la seva àrea de transició.
Ubicació del projecte: El projecte presentat s'ubica a les parcel·les 143, 145 i 146 del polígon 24 del T.M. de Santa Eulària del Riu. Estan qualificades com a SRC-AT.
No s'afecta a cap espai de rellevància ambiental dels que defineix la Llei 5/2005, de 26 de maig, LECO. Referent al paisatge, al nord de la parcel·la es troba un àrea industrial i al Sud, parcel·les de cultius de secà i zones de pinar.
Des del punt de vista de la protecció de les aigües subterrànies, el projecte s'ubica a la massa 2003M3 Riu de Santa Eulària, de vulnerabilitat moderada a la contaminació d'aqüífers. A uns 200 metres al Nord hi passa un torrent (torrent d'en Planes).
Limita a uns 100 metres al sud amb una zona d'alt risc d'incendi i a uns 120 metres al Nord-oest amb APR d'inundacions.
Característiques del potencial impacte: Els impactes més significatius durant la fase de construcció: emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües, destrucció de sòl, efectes sobre flora, fauna, paisatge i població.
Atesa la naturalesa de l'activitat que es vol dur a terme, l'emmagatzematge de vehicles fora d'ús previ a la gestió per part d'un centre autoritzat amb un temps mínims d'emmagatzematge de dos mesos, els impactes més importants es donaran a la fase d'explotació, seran els produïts sobre el sòl i les aigües a causa dels possibles vessaments a un terreny que no compleix amb els requisits tècnics de les instal·lacions de recepció de vehicles establertes al RD 20/2017, de 20 de gener; també s'han de contemplar les emissions de sorolls, risc d'incendis, consum energètic, contaminació lumínica, impacte paisatgístic. Les mesures correctores presentades al document ambiental no són suficients per garantir la no afecció al sòl i les aigües.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer: Subjectar a avaluació d'Impacte Ambiental ordinària, el projecte d'aparcament privat a l'aire lliure, parcel·les 143,145 i 146, polígon 24 de Santa Eulària del Riu, d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
L'estudi d'impacte ambiental contindrà com a mínim el que estableix l'article 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, en els termes desenvolupats a l'annex VI, ambdós modificats per la Llei estatal 9/18, així com pel que s'estableix als apartats de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost d'avaluació ambiental de les Illes Balears, modificat també per la Llei autonòmica 9/18. S'hauran d'incloure els aspectes mencionats al present informe i els indicats als informes rebuts de les administracions afectades.
L'EIA ha d'incloure, en base a l'art. 17.4 de la Llei 12/2016 d'avaluació ambiental de les Illes Balears, un annex d'incidència paisatgística que identifiqui el paisatge afectat pel projecte, els efectes del seu desenvolupament i, si escau, les mesures protectores, correctores o compensatòries. A més, haurà d'anar signat per la persona redactora i per tots els redactors del diferents treballs presentats, així com les consideracions següents:
1.Implantar una sèrie de mesures preventives per tal d'evitar els vessaments dels vehicles estacionats.
2.Adequació del sòl per dur a terme l'activitat de recollida i emmagatzematge temporal de vehicles fora d'ús previ a la gestió per part d'un centre autoritzat. Les zones de recepció han de ser adequades al nombre de vehicles abans de la seva descontaminació amb paviment impermeable i amb instal·lacions per a la recollida de vessaments, de decantació i de separació de greixos. Tenir les dimensions adequades. Es recomana 8-10 m2/vehicle.
3.Preveure els equips necessaris per al tractament d'aigües d'acord a l'annex II del Reial Decret 20/2017, de 20 de gener.
4.Cada sis mesos es netejarà el separador d'hidrocarburs i els llots es portaran a un gestor autoritzat. S'hauran de guardar els justificants d'aquest buidats com a mínim dels darrers cinc anys.
D' acord amb l'article 39 de la Llei 21/2013 (modificat per la Llei estatal 9/18) dintre el procediment substantiu, juntament amb la documentació exigida per la legislació sectorial, el promotor presentarà una sol·licitud d'inici de l'avaluació d'Impacte Ambiental ordinària, juntament amb la documentació següent:
1.Document tècnic del projecte.
2.Estudi d'Impacte Ambiental.
D'acord amb l'article 36 de la Llei 21/2013 l'òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l'estudi d'Impacte Ambiental a informació pública per un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació en el BOIB i a la seva seu electrònica. A més, tal com es preveu a l'article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d'informació pública, l'òrgan substantiu consultarà les administracions públiques afectades i a les persones interessades (ambdós articles modificats per la llei estatal 9/18). Es considera que les administracions públiques afectades i les persones interessades a consultar són les següents:
a.Departament de Territori i Mobilitat del Consell Insular d'Eivissa.
b.Ajuntament de Santa Eulària del Riu.
c.Servei d'Aigües Superficials de la Direcció General de recursos Hídrics.
d.Servei d'estudis i planificació de la Direcció General de recursos Hídrics.
e.Servei de Residus i Sòls Contaminats
El resultat de les consultes i de la informació pública s'hauran de prendre en consideració pel promotor en el seu projecte, així com per l'òrgan substantiu en la seva autorització.
Indicar, també, que el present informe només es pot resoldre en el sentit de subjectar el projecte a avaluació ordinària, però que el fet que el projecte ja es troba executat o parcialment executat d'acord a la informació gràfica aportada l'11 de març de 2019 en l'estudi d'incidència paisatgística per part del promotor, segons l'article 9 punt 1 de la llei 9/2018, de 5 de desembre, per la qual es modifica la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d' avaluació ambiental indica “...No se realizará la evaluación de impacto ambiental regulada en el título II de los proyectos incluidos en el artículo 7 de esta ley que se encuentren parcial o totalmente ejecutados sin haberse sometido previamente al procedimiento de evaluación de impacto ambiental”.
Per altra banda, per tal de determinar l'òrgan substantiu s'haurà de tenir en compte l'establert a l'article 5 punt d) de la llei 21/2013 així com a l'article 18.2 de llei 12/2016.
Segon.- Es publicarà el present informe d'Impacte Ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més , es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè d'AIA.
Tercer.- L'informe d'Impacte Ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.
Quart.- Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Cinquè. Aquesta resolució actua com a document d'abast de l'estudi ambiental estratègic tal com preveu l'article 31.2.a de la llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Palma, 4 de novembre de 2019
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias