Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ARTÀ

Núm. 12641
Aprovació definitiva de la modificació de les ordenances fiscals per a 2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Una vegada finalitzat el termini d'exposició pública per presentar reclamacions contra els acords de modificació de les ordenances fiscals, adoptats pel Ple de l'Ajuntament a la sessió de 28 d'octubre de 2019 i publicat en el BOIB núm. 149, de 2 de novembre de 2019, sense que s'hagi formulat cap reclamació, queden definitivament aprovats els acords que es detallen a continuació, de conformitat amb el que preveu l'article 17.3  del  RD 2/2004, text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, per la qual cosa procedeix la publicació del text íntegre d'aquestes modificacions, als efectes de la seva entrada en vigor.

Aquestes modificacions entraran en vigor, un cop publicat el text íntegre en el BOIB, l'1 de gener de 2020.

Text íntegre de les modificacions:

Modificació de l'Ordenança núm. 4, reguladora de l'impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana

1. Es modifica l'article 4 d'aquesta Ordenança, que ha de quedar redactat de la manera següent:

Article 4t. Exempcions, reduccions i bonificacions 

1. Estan exempts d'aquest impost els increments de valor que es manifestin com a conseqüència de:

a) Les aportacions de béns i drets realitzats pels cònjuges a la societat conjugal, les adjudicacions que es verifiquin al seu favor i en el seu pagament i les transmissions que hom faci als cònjuges en pagament dels seus havers comuns.

b) La constitució i la transmissió de qualsevol drets de servatge.

c) Les transmissions de béns immobles entre cònjuges o a favor dels fills, com a conseqüència del compliment de sentències en els casos de nul·litat, separació o divorci matrimonial.

d) Les transmissions de béns que es trobin dins del perímetre delimitat com Conjunt Històric Artístic, o hagin estat declarats individualment d'interès cultural, segons l'establert en la Llei 16/1985, de 25 de juny, del Patrimoni Històric Espanyol quan els seus propietaris o titulars de drets reals acreditin que han realitzat al seu càrrec obres de conservació, millora o rehabilitació en aquests immobles. Per a poder gaudir d'aquest benefici fiscal caldrà acreditar que les obres de conservació o rehabilitació dels immobles han estat finançades pel subjectes passiu o els seus ascendents, fins el primer grau, i que la despesa efectivament realitzada en el període dels últims cinc anys, no ha estat inferior al deu per cent del valor cadastral assignat a l'immoble en el moment del meritament de l'impost.

2. També estan exempts d'aquest impost els corresponents increments de valor quan la condició de subjecte passiu recaigui sobre les persones o entitats següents:

a) L'Estat, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i altres Entitats locals a les quals pertany aquest Ajuntament, així com llurs organismes autònoms de caràcter administratiu.

b) Aquest municipi i les entitats locals que hi estan integrades o que en formin part, a més dels seus organismes autònoms de caràcter administratiu.

c) Les institucions que tinguin la qualificació de benèfiques o de benèfico-docents. 

d) Les entitats gestores de la Seguretat Social i de mutualitats de previsió social regulades per la Llei 30/1995, de 8 de novembre, d'Ordenació i Supervisió dels Segurs Privats. 

e) Les persones o entitats a favor de les quals se'ls hagi reconegut l'exempció en tractats o convenis internacionals.

f) Els titulars de concessions administratives revertibles quant als terrenys afectes a aquestes.

g) La Creu Roja Espanyola.

3. D'acord amb l'establert a l'article 108.4 del RD 2/2004, de 5 de març, s'estableix una bonificació de fins al 50% de la quota de l'impost, en les transmissions de terrenys, i en la transmissió o constitució de drets reals de gaudi limitatius del domini, realitzades a títol lucratiu per causa de mort a favor dels descendents i adoptats, els cònjuges o parelles de fet i els ascendents i adoptants. Per fer efectiva l'esmentada bonificació el subjecte passiu aportarà el corresponent document públic d'acceptació d'herència.

4. S'estableix una bonificació del 50% de la quota de l'impost, en les transmissions de terrenys, i en la transmissió o constitució de drets reals de gaudi limitatius del domini, realitzades mitjançant donació universal o definició a favor dels descendents i adoptats, els cònjuges o parelles de fet i els ascendents i adoptants.

5. A l'efecte del gaudiment d'aquestes bonificacions, s'equipara el cònjuge a qui hagués conviscut amb el causant amb anàloga relació d'afectivitat i acrediti en aquest sentit, en virtut de certificat expedit a l'efecte, la seva inscripció en el Registre d'Unions de Fet corresponent.”

2. Es modifica la disposició final d'aquesta Ordenança, que ha de quedar redactada de la manera següent:

Disposició final

Aquesta ordenança s'aplicarà a partir de dia 1 de gener de 2020 i serà vigent fins que es modifiqui o derogui.”

Modificació de l'Ordenança núm. 9 reguladora de la taxa per retirada de vehicles abandonat o estacionats defectuosament o abusivament a la via pública

1. Es modifica l'article 5è d'aquesta Ordenança, que ha de quedar redactat de la manera següent:

Article 5è. Tarifes

Les tarifes que s'han d'aplicar són les que es detallen en els apartats següents:

5.1. Tarifa diària

a) Motocicletes, ciclomotors, vehicles de tres rodes i altres vehicles de característiques anàlogues:

- Per retirada i transport de cada vehicle: 10,21 €

- Per dipòsit i custòdia del vehicle: 5,10 €

b) Automòbils de turisme, camions i similars fins a 3.500 kg de massa màxima autoritzada (MMA): 

- Per retirada i transport de cada vehicle: 140 €

- Per dipòsit i custòdia del vehicle: 10,21 €

c) Tota mena de vehicles amb MMA superior a 3.500 kg:

- Per retirada i transport de cada vehicle: 163,36 €

- Per dipòsit i custòdia del vehicle: 20,42 €

5.2. Altres serveis

- Per cada servei de col·locació de paranys als vehicles: 40

- Recollida turisme declarat residu sòlid urbà: 80 €.

- Recollida ciclomotor declarat residu sòlid urbà: 40€”

2. Es Modifica la disposició final d'aquesta Ordenança, que ha de quedar redactada de la manera següent:

Disposició final

Aquesta Ordenança entrarà en vigor en el moment que es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, s'ha d'aplicar a partir de l'1 de gener de 2020 i ha de ser vigent fins que es modifiqui o es derogui, d'acord amb l'article 17 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les  Hisendes locals”

Modificació de l'Ordenança núm. 12, reguladora de la taxa per expedició de documents administratius

1. Es Modifica l'article 7è, punt 2 d'aquesta Ordenança, que ha de quedar redactat de la manera següent:

7.2. Epígraf segon. Llicències urbanístiques i comunicacions prèvies.

- Per les sol·licituds de llicència urbanística prèvia, de legalització o de renovació o nova llicència per caducitat de la llicència anterior, relatives a construccions i edificacions de nova planta, de qualsevol intervenció en les construccions o edificacions existents, de demolicions, moviments de terra, obres d'urbanització previstes o no en projectes d'urbanització, obres i usos de caràcter provisional o qualsevol altre tipus d'obres o instal·lacions subjectes a llicència urbanística municipal es prendrà com a base imposable el cost real de l'obra o instal·lació. La tarifa es fixa en el 2 per mil del pressupost de l'obra amb un mínim de 117,60 €.

- Per llicències urbanístiques de modificacions durant el transcurs de les obres que disposin de llicència no caducada i en les quals no s'augmenti el seu pressupost: s'aplicarà el 50 % de la taxa inicialment liquidada amb un mínim de 58,30 €.

- Per llicències urbanístiques de modificacions durant el transcurs de les obres, que disposin de llicència no caducada, i en les quals s'augmenti el seu pressupost s'aplicarà:

-a la part corresponent al pressupost inicial el 50 % de la taxa inicialment liquidada amb un mínim de 58,30 €.

-a la part corresponent a l'augment de pressupost, el 2 per mil.

- Per a la demolició o el restabliment d'actuacions que són objecte d'una ordre de restabliment ja dictada o d'un procediment de restabliment. La tarifa es fixa en el 2 per mil del pressupost de l'obra amb un mínim de 50,00 €.

- En les sol·licituds de pròrrogues de llicències urbanístiques que suposin la realització d'obres: s'aplicarà el 50 % de la taxa inicialment liquidada amb un mínim de 58,30 €. 

- Projectes de segregació, parcel·lació, reparcel·lació, agrupació, constitució o modificació de divisió horitzontal o altres actes de divisió de finques: 189,30 €.

- Planejaments de desenvolupament i gestió urbanística d'iniciativa particular: pla parcial, projecte de compensació, pla especial, estudis de detall;  265,00 € per hectàrea o fracció de l'àmbit d'actuació.

- Per les comunicacions prèvies o declaracions responsables:  La tarifa es fixa en el 2 per mil del pressupost de l'obra amb un mínim de 50,00 €.

- Obres consistents, únicament i exclusivament, en pintar la façana: la tarifa es fixa en el 2 per mil del pressupost de l'obra amb un mínim de 50,00 €.

- Per llicències de primera ocupació o utilització, 70.56.”

2. Es Modifica la disposició final d'aquesta Ordenança, que ha de quedar redactada de la manera següent:

Disposició final

Aquesta ordenança s'aplicarà a partir de dia 1 de gener de 2020 i serà vigent fins que es modifiqui o derogui”

Modificació de l'Ordenança núm. 15, reguladora de l'impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana

Es modifiquen l'article 5 i la disposició final, que queden redactats de la manera següent:

1. Es Modifica l'article 9 d'aquesta Ordenança, que ha de quedar redactat de la manera següent:

Article 9. Règim de declaració i ingrés

1. La taxa s'ha d'exigir en règim d'autoliquidació, excepte la d'entrada de vehicles, que s'ha d'exigir en règim de liquidació.

2. Quan es sol·liciti llicència per a gaudir de l'aprofitament especial, s'adjuntarà plànol detallat de l'aprofitament i es declararan les característiques del mateix. 

Alternativament, poden presentar-se en el Servei Municipal competent els elements de la declaració a l'objecte que el funcionari municipal competent presti l'assistència necessària per a determinar el deute.

3. S'expedirà un abonaré a l'interessat, a l'objecte que pugui satisfer la quota en aquell moment, o en el termini de deu dies, en els llocs de pagament indicats en el propi abonaré.

4. Tractant-se d'aprofitaments especials que es realitzen al llarg de varis exercicis, el pagament de la taxa s'efectuarà en el primer trimestre de cada any. Amb la finalitat de facilitar el pagament, l'Ajuntament remetrà al domicili del subjecte passiu un document apte per a permetre el pagament en entitat bancària col·laboradora.

No obstant, la no recepció del document de pagament esmentat no invalida l'obligació de satisfer la taxa en el període determinat per l'Ajuntament en el seu calendari fiscal.

5. El subjecte passiu podrà sol·licitar la domiciliació del pagament de la taxa;”

2. Es Modifica la Disposició final d'aquesta Ordenança, que ha de quedar redactada de la manera següent:

Disposició final

Aquesta ordenança s'aplicarà a partir de dia 1 de gener de 2020 i serà vigent fins que es modifiqui o derogui”

Modificació de l'Ordenança núm. 21 reguladora de la taxa per subministrament municipal d'aigua

1. Es modifica l'article1 d'aquesta Ordenança, que ha de quedar redactat de la manera següent:

“En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb allò que disposen els articles 15 al 19 del RD 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la taxa per distribució d'aigua potable.

La Directiva 2000/60/CE del Parlament Europeu i el Consell, de 23 d'octubre de 2000, determina un marc comunitari d'actuació en l'àmbit de la política d'aigües que inclou el principi de recuperació de costs en serveis relacionats amb l'aigua.

D'acord amb l'article 62 del Pla hidrològic de la Demarcació Hidrogràfica de les Illes Balears, aprovat pel Reial decret 51/2019, de 8 de febrer, l'administració competent en matèria de subministrament d'aigua, en virtut del principi de recuperació de costs i tenint en compte les projeccions econòmiques a llarg termini, ha d'establir els mecanismes oportuns per fomentar-ne el consum responsable i fer repercutir els costs dels serveis relacionats amb la gestió de l'aigua als diferents usuaris finals, incloent-hi els costs ambientals i del recurs.”

2. Es modifiquen els epígrafs segon i tercer de l'article 6 d'aquesta Ordenança, que han de quedar redactats de la manera següent:

“1. La quantia de la taxa s'ha de determinar aplicant les tarifes següents:

[…]

Epígraf segon

B. Quota de servei euros (€)/bimestre

- Ús residencial, ús comercial i oficines                                           10,34

- Ús industrial, ús de restauració (restaurants, bars),

ús d'equipaments comunitaris, ús esportiu, ús de regadiu                13,79

- Ús d'allotjament turístic (per plaça)                                                 3,66

Epígraf tercer

C1. Quota de consum euros (€)/bimestre: ús residencial, ús comercial i oficines

- De 0 a 15 m3                       0,51

- De 16 a 40 m3                     0,68

- De 41 a 60 m3                     0,92

- Més de 60 m3                      1,37

C2. Quota de consum euros (€)/bimestre:  ús industrial, ús d'allotjament turístic, ús de restauració (restaurants, bars), ús d'equipaments comunitaris, ús esportiu, ús de regadiu

- De 0 a 45 m3                       0,51

- De 46 a 120 m3                   0,68

- De 121 a 180 m3                 0,92

- Més de 180 m3                    1,37

[…]”

3. Es modifica l'article 10 d'aquesta Ordenança, que ha de quedar redactat de la manera següent:

“El règim d'infraccions i sancions ve regulat d'acord amb el Reglament dels serveis de proveïment d'aigua potable i de clavegueram (BOIB núm. 61, de 04/05/2019), regulat al capítol XI, articles 53 a 65.

Les infraccions i sancions en matèria tributària es regiran pel disposat a la Llei General Tributària, la seva normativa de desenvolupament i al Reglament General de Recaptació.”

4. S'afegeix una disposició transitòria a aquesta Ordenança, que ha de quedar redactada de la manera següent:

 

Disposició transitòria

D'acord amb l'article de 10 del Reglament dels serveis de proveïment d'aigua potable i de clavegueram (BOIB núm. 61, de 04/05/2019), la primera subscripció de contracte per a un immoble, des de l'entrada en vigor del Reglament, està exempta de quota de connexió, sempre que ja existeixi subministrament previ d'aigua. D'acord amb la disposició transitòria primera del Reglament, aquesta disposició té la durada de 5 anys i fins que s'hagin formalitzat els contractes a les persones abonades.”

5. S'elimina la disposició addicional:

Disposició addicional

La instal·lació de comptadors així com els equips de fontaneria de baix consum i estalviadors d'aigua, s'han de regir pel Decret 55/2006, de 23 de juny.»

6. Es modifica la disposició final, que ha de quedar redactada de la manera següent:

Disposició final

Aquesta Ordenança s'ha d'aplicar a partir de dia 1 de gener de 2020 i ha de ser vigent fins que es modifiqui o es derogui.”

 

Artà, 17 de desembre de 2019

El batle

Manuel Galán Massanet