Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ARTÀ

Núm. 12634
Aprovació definitiva de l’Ordenança municipal reguladora dels fraccionaments i ajornaments en el pagament dels deutes tributaris

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Finalitzat el termini d'exposició pública per a la presentació de reclamacions contra l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament, en sessió de dia 28 d'octubre de 2019, d'aprovació inicial de l'Ordenança municipal reguladora dels fraccionaments i ajornaments en el pagament dels deutes tributaris, publicat en el BOIB núm. 149, de 2 de novembre de 2019, sense que s'hagin presentat reclamacions, queda definitivament aprovat l'Ordenança següent, de conformitat amb el que preveu l'article 70.2 de la Llei 7/85, reguladora de les Bases del Règim Local:

<<ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DELS FRACCIONAMENTS I AJORNAMENTS EN EL PAGAMENT DELS DEUTES TRIBUTARIS

Article 1. Objecte i legislació aplicable

1. D'acord amb el que estableix la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, els deutes tributaris que es trobin en període voluntari o executiu es poden ajornar o fraccionar en els termes que es fixin reglamentàriament i, prèvia sol·licitud de l'obligat tributari, quan la seva situació economicofinancera li impedeixi, de forma transitòria, efectuar el pagament en els terminis establerts.

2. La legislació aplicable és la següent:

a) Articles 65 i 82 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

b) Articles 44 i següents del Reial decret 939/2005, de 29 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament general de recaptació.

c) Articles 10 i 14 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.

Article 2. Generalitats

El pagament dels deutes es pot ajornar o fraccionar tant en període voluntari com executiu, a sol·licitud de les persones obligades al pagament i quan la seva situació econòmica, apreciada discrecionalment per l'Administració, els impedeixi transitòriament fer-hi front.

Article 3. Procediment

1. Les sol·licituds d'ajornament i fraccionament s'han de dirigir a la Tresoreria municipal.

2. La Recaptació municipal ha de confeccionar els formularis específics per recollir les sol·licituds d'ajornament i fraccionament, indicant-hi els criteris de concessió, els terminis de resolució i la forma de notificació de la resolució.

3. La sol·licitud ha de contenir, necessàriament, les dades següents:

a) Nom i llinatges, raó social, número o codi d'identificació fiscal (NIF o CIF) i domicili a l'efecte de notificació.

b) Identificació del deute, l'ajornament o el fraccionament del qual es demana (número de rebut o liquidació).

c) Terminis sol·licitats.

d) Motiu de l'ajornament o fraccionament.

e) Número de  compte corrent per a la domiciliació bancària dels pagaments.

4. En cas que la sol·licitud o la documentació presenti deficiències, s'ha de donar un termini de deu dies a la persona sol·licitant per esmenar-les i, en cas de no fer-ho, s'ha d'entendre que desisteix de la seva petició i s'ha de prosseguir el procediment de recaptació que correspongui en cada cas.

5. Els ajornaments i els fraccionaments de deutes en període voluntari de pagament, la resolució dels quals correspongui, en tot cas, a la Junta de Govern Local, s'han de concedir de la manera següent:

a) Deutes inferiors o iguals a 2.000 €: es poden ajornar o fraccionar per un període màxim de nou mesos.

b) Deutes per un import entre 2.000,01 € i 6.000 €: es poden ajornar o fraccionar per un període màxim de 18 mesos.

c) Deutes per un import entre 6.000,01 € i 18.000 €: l'ajornament o el fraccionament es pot fer fins a 36 mesos.

d) Deutes superiors a 18.000 €: l'ajornament o el fraccionament es pot fer fins a 48 mesos.

6. Com a criteri general, no s'han d'acceptar ajornaments ni fraccionaments per deutes inferiors a 250 € de principal, excepte en situacions excepcionals.

7. No s'han de concedir ajornaments ni fraccionaments en període voluntari quan la persona sol·licitant tengui deutes en via executiva per altres expedients.

8. Mentre duri la tramitació de les sol·licituds d'ajornament o fraccionament de deutes en període voluntari, no s'ha de dictar provisió de constrenyiment sobre els deutes afectats.

9. Si durant la tramitació la persona sol·licitant realitza l'ingrés del deute, s'ha d'entendre que renuncia a la seva petició.

10. Els terminis d'ingrés dels deutes fraccionats han de ser mensuals i, amb caràcter general, els venciments han de coincidir amb els dies 5 o 20 de cada mes.

Article 4. Recursos

Contra les resolucions sobre ajornaments o fraccionaments es pot interposar un recurs davant la Junta de Govern Local en el termini d'un mes des del dia de la recepció de la notificació corresponent. Contra la desestimació del recurs es pot interposar un recurs contenció administratiu.

Article 5. Interessos de demora

1. Les quantitats ajornades o fraccionades han de meritar interessos de demora pel temps que duri l'ajornament o fraccionament.

2. El tipus d'interès ha de ser el de demora vigent en el moment de la concessió de l'ajornament o fraccionament.

3. El temps d'ajornament d'expedients en període voluntari s'ha de computar des del final del període voluntari fins al termini de temps concedit. En cas de fraccionament, s'han de calcular els interessos des del final del període voluntari fins al venciment de cada termini concedit, havent-se d'abonar els interessos juntament amb la fracció de deute corresponent.

4. Si es denega la sol·licitud d'ajornament o fraccionament, s'ha de notificar a la persona sol·licitant que el deute ha de ser pagat, junt amb els interessos meritats entre el final del període voluntari i la data de la resolució, en els terminis fixats.

5. En cas d'ajornament o fraccionament de deute en via executiva, s'ha de realitzar el càlcul d'interessos de demora sobre el conjunt del deute existent, amb inclusió dels recàrrecs, les costes i els interessos meritats, en el moment de la concessió.

Article 6. Garanties

1. Quan se sol·liciti un ajornament per un import de fins a 30.000 €, no és necessari presentar garantia. Quan aquest import sigui superior a 30.000 €, s'ha d'aportar una garantia suficient, en els termes prevists a l'article 48 del Reial decret 939/2005, de 29 de juliol, pel  qual s'aprova el Reglament general de recaptació.

2. La garantia ha de cobrir l'import del principal i dels interessos de demora, més un 25 % de la suma de les dues quantitats.

3. S'ha d'acceptar, com a garantia, l'aval solidari d'entitats financeres, d'entitats d'assegurances o de societats de garantia recíproca, amb un termini d'almenys sis mesos superior al venciment dels terminis.

4. La garantia s'ha d'aportar en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la notificació de l'acord de concessió. Transcorregut aquest termini sense formalitzar la garantia, la concessió de l'ajornament o fraccionament ha de quedar sense efecte. En aquest cas, s'ha d'efectuar el pagament dins del termini ja obert o s'ha d'exigir per via executiva si ja hagués transcorregut el període de pagament voluntari.

5. La Junta de Govern Local, per delegació de la Batlia, pot aprovar la dispensa de garantia en casos de vertadera necessitat, documentada degudament.

Article 7. Pagament

1. El pagament de les quantitats ajornades o fraccionades s'ha de realitzar mitjançant domiciliació bancària.

2. La persona beneficiària del pagament fraccionat o ajornat ha de comunicar a la Recaptació municipal els canvis de compte corrent o qualsevol altra incidència que afecti el pagament del deute.

3. En cas d'impagament o devolució bancària d'un ajornament en el moment del seu venciment, el procediment ha de ser el següent:

a) Si el deute es trobava en període voluntari, s'ha d'iniciar el procediment executiu, amb el recàrrec corresponent sobre el principal del deute més els interessos de demora des de la data de fi del període de pagament voluntari. En cas de no de realitzar-se el pagament en el període establert, s'ha d'executar la garantia; i, en cas de no haver-se constituït per no ser requisit, s'ha de prosseguir la via de constrenyiment.

b) Si l'ajornament es va sol·licitar en període executiu, s'ha d'executar la garantia; i, en cas de no haver-se constituït per no ser requisit, s'ha de prosseguir la via de constrenyiment.

4. En cas de impagament o devolució bancària d'un termini en cas de fraccionament, el procediment ha de ser el següent:

a) Si el deute es trobava en període voluntari, s'ha d'iniciar el procediment executiu d'aquesta fracció, amb el recàrrec corresponent sobre el principal del deute més els interessos de demora des de la data final del període de pagament voluntari. Si no s'acompleix l'obligació de pagar en el període establert, s'ha d'executar la garantia, si n'hi ha.

b) En cas de no pagar al seu venciment dos terminis consecutius, s'han de considerar vençuts la resta de terminis i s'ha d'iniciar immediatament el procediment de constrenyiment.

c) Si el deute es trobava en període executiu, s'ha de continuar el procediment de constrenyiment per a l'exacció de la totalitat del deute fraccionat pendent de pagament. Si s'haguessin constituït garanties separades per als terminis, s'ha d'executar la garantia corresponent, mentre que la resta del fraccionament ha de subsistir en els seus termes.

Disposició addicional. Normes aplicables

Tot allò que no preveu aquesta Ordenança s'ha de regir pel que disposa el Reglament general de recaptació.

Disposició final. Entrada en vigor

Aquesta Ordenança s'ha d'aplicar a partir de dia 1 de gener de 2020 i ha de ser vigent fins que es modifiqui o es derogui.>>

 

Artà, 17 de desembre de 2019

El batle,

Manuel Galán Massanet