Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 12608
Resolució del president de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, de 27 de novembre de 2019, per la qual es convoca l'ampliació de places de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta
Antecedents
1. En data 14 d'octubre de 2019 va entrar en el Servei Juridicoadministratiu una sol·licitud de la directora insular d'Infància i Família de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS), pel qual es sol·licita la tramitació d'un procediment administratiu per a l'ampliació de places de la convocatòria de concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta (BOIB núm. 12, de 26 de gener de 2019).
2. La Direcció Insular d'Infància i Família de l'IMAS va emetre informe, de data 9 d'octubre de 2019, justificatiu relatiu a la necessitat de convocar l'ampliació de 16 places del primer concert social del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta aprovat mitjançant resolució de Presidència de l'IMAS de data 23 de gener de 2019 (BOIB núm. 12, de 26 de gener de 2019). Aquesta justificació s'ajusta al previst a l'article 4 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears i al Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
3. El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció Delegada han emès els informes favorables corresponents.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en especial el seu article 70.8 que estableix que el Consell de Mallorca exerceix les competències pròpies en matèria de tutela, guarda, acolliment familiar i adopció.
2. La Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral de l'atenció i dels drets de la infància i adolescència de les Illes Balears (BOIB núm. 163 de 18 de novembre de 2006), regula a l'article 15 les competències pròpies dels Consells Insulars i a l'article 91 es preveu que els centres d'acolliment residencial poden ser de titularitat pública o privada i que, en aquest darrer cas, ho faran amb contracte o concert amb l'entitat pública competent.
3. La Llei 8/1997, de 18 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció de menors.
4. L'Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Drets Socials del Consell de Mallorca, és l'organisme que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i menors, de conformitat a l'article 2 dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) aprovat per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019.
5. D'acord amb el títol IV de la Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral de l'atenció i dels drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears es regula la protecció social i jurídica de la persona menor d'edat que s'entén com el conjunt d'actuacions socials i jurídiques per atendre les seves necessitats que tendeixen a garantir-ne el desenvolupament integral i a promoure una vida familiar normalitzada.
6. La Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor (reformada per la Llei orgànica 8/2015, de 22 de juliol i Llei 26/2015, de 28 de juliol, de reforma del sistema de protecció de la infància i la adolescència).
7. La Llei 9/2017, 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, en el seu article 11.6 estableix que: «Queda exclosa de la present Llei la prestació de serveis socials per entitats privades, sempre que aquesta es realitzi sense necessitat de celebrar contractes públics, a través, entre altres mitjans, del simple finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a totes les entitats que compleixin les condicions prèviament fixades pel poder adjudicador, sense límits ni quotes, i que aquest sistema garanteixi una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no discriminació».
8. El Decret 46/1997, de 21 de març, pel qual s'ordena, en l'àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'establiment i la regulació dels requisits per a l'acreditació i habilitació de les entitats col·laboradores de l'Administració en matèria de guarda de menors i integració familiar que preveu un procediment específic de concertació amb aquestes entitats. Aquest Decret es va veure parcialment afectat per l'entrada en vigor de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears que estableix un règim incompatible amb l'anterior ampliant el concepte d'entitats col·laboradores o d'iniciativa privada a les entitats mercantils.
9. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, preveu al seu article 3, entre d'altres, objectius que han de guiar l'actuació de les administracions públiques, els següents:
Per altra banda, l'article 6.e) recull que les persones amb prioritat d'atenció des del serveis socials, entre d'altres, són les que es troben en situació de vulnerabilitat, risc o desemparament per a la gent gran, infants i adolescents.
10. L'article 37.k) de la mateixa Llei 4/2009 estableix que correspon als Consells Insulars “concertar la gestió de serveis socials, en el seu àmbit territorial, amb entitats públiques o privades,...”. A l'article 89.1 es disposa que “les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de Prestacions i Serveis Socials de les Illes Balears a través de les fórmules següents: gestió directa, règim de concert previst en aquesta Llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre”.
11. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018), regula al Capítol I el «Règim de col·laboració privada en la gestió de serveis socials per a les persones mitjançant l'acció concertada» (en endavant Llei 12/2018).
12. Segons l'article 2.1 de la Llei 12/2018, les administracions competents de les Illes Balears, per complementar el sistema públic i garantir una adequada equitat i qualitat de les prestacions incloses en la cartera de serveis o del servei d'orientació professional, poden encarregar la prestació d'aquests serveis de la seva competència, mitjançant el sistema d'acció concertada, a entitats sense ànim de lucre del tercer sector social, tal com es defineixen en els articles 3 i 4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del Tercer Sector d'Acció Social, o, si escau, a entitats privades, preferentment del tercer sector social, quan existeixin anàlogues condicions d'eficàcia, qualitat i costs, d'acord amb els requisits que estableix aquesta llei i amb respecte als principis de publicitat, transparència i no-discriminació. A més, d'acord amb l'establert a l'article 2.2 de la Llei 12/2018, s'entén per règim d'acció concertada la prestació per tercers de serveis socials inclosos en la cartera de serveis socials i del servei d'orientació professional recollit en la cartera comuna del Sistema Nacional d'Ocupació, el finançament, l'accés i el control administratiu dels quals són públics.
13. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, (BOIB número 132 de 28 d'octubre de 2017) pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (en endavant Decret 48/2017), la vigència del qual s'ha vist parcialment afectada per la Llei 12/2018 i, en conseqüència, resta en vigor en tot allò que no contradigui ni s'oposi al que disposa aquesta llei.
14. Segons l'article 2 del Decret 48/2017 de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials, els poders públics, a fi de garantir la prestació dels serveis socials prevists en la cartera de serveis o en la planificació autonòmica o insular, poden subscriure concerts socials amb les entitats d'iniciativa privada que siguin titulars dels serveis, sempre que aquests serveis compleixin els requisits establerts en la Llei 4/2009. Es considera oportú aplicar el procediment d'ampliació de places concertades previst a l'article 18 b) del Decret 48/2017, de 27 de octubre.
15. La disposició addicional segona del Decret 48/2017 de 27 d'octubre, disposa que el «El règim de concert regulat en aquest Decret s'estableix com a diferenciat de la modalitat contractual de concert que regula el Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, i, per tant, està exclòs de l'àmbit d'aplicació d'aquest Text refós».
16. La disposició final primera de la Llei 12/2018 d'excepcions al requisit de l'acreditació determina que «per motius d'urgència o quan es tracti de serveis d'implantació recent, sempre que no es puguin satisfer les necessitats de la població amb altres serveis idonis, l'administració, amb l'acreditació prèvia d'aquestes circumstàncies, pot subscriure acords d'acció concertada amb les entitats d'iniciativa privada que tenguin autoritzats els serveis. Aquests concerts s'han de subscriure per un any i es poden ampliar i renovar si, en aquest període, els serveis obtenen l'acreditació o si subsisteixen les necessitats que n'hagin motivat la formalització.».
17. La disposició transitòria primera del Decret 48/2017 fixa el «Procediment d'urgència» per a la concertació.
18. La Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67 de 2018) regula al seu article 3 i 4 les entitats que tenen la consideració d'entitats del tercer sector d'acció social.
19. L'article 19.2 del Decret 48/2017, en relació amb l'article 6 de la Llei 12/2018, estableix el procediment d'ampliació de places.
20. L'article 14 de la Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix la potestat reglamentària normativa atribuïda als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears.
21. Com s'estableix a l'article 27 i a la disposició final quarta de la Llei 4/2009, cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.
22. El Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció insular del registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit insular.
23. En Ple del Consell de Mallorca del 13 de juliol de 2017 es dona aprovació definitiva al reglament pel qual s'aprova la Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017).
24. La resolució de la Presidència de l'IMAS de data 23 de gener de 2019 (BOIB núm. 12, de 26 de gener de 2019) mitjançant la qual s'aprova la convocatòria de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta i, en especial, el seu punt 19 relatiu a la modificació i/o ampliació.
25. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
26. L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS.
RESOLC
PRIMER.- DECLARAR que d'acord amb els antecedents d'aquesta resolució, queda acreditada la concurrència de les circumstàncies que fan necessari recórrer a l'acció concertada per a la gestió de la prestació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta.
SEGON.- CONVOCAR L'AMPLIACIÓ de 16 places de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta (BOIB núm. 12, de 26 de gener de 2019), d'acord amb els següents termes:
«Ampliació de places de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta.
1. Règim jurídic
La present ampliació de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta es dicta a l'empara de les següents normes que li són d'aplicació:
2. Places d'ampliació a concertar
La previsió del nombre total de places d'ampliació de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta a concertar és de 16 places.
3. Vigència del concert
La vigència d'aquesta d'ampliació de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta, d'acord amb el previst a l'article 19.2 del Decret 48/2017, coincidirà amb la durada de l'esmentat primer concert social objecte d'ampliació que es va formalitzar en data 1 d'abril de 2019. Per tant, les places que es concertin en el marc d'aquesta ampliació seran vigents des de l'endemà de la data de la seva formalització, entre l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS) i cadascuna de les entitats, i finalitzarà el 31 de març de 2020, podent renovar-se sempre i quan les entitats, en aquest període hagin obtingut l'acreditació del servei corresponent o subsisteixin les necessitats que n'hagin motivat la seva formalització, d'acord a l'establert a la Llei 12/2018.
4. Pressupost i preu màxim del servei
L'import màxim estimat per assignar a aquesta convocatòria d'ampliació de places de concert és de 455.030,72 euros (IVA exempt), que es preveu distribuir entre les següents anualitats:
El preu per plaça de la prestació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta, d'acord amb el previst al punt 5 de la convocatòria de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta (BOIB núm. 12, de 26 de gener de 2019), és de:
a) Cost diari per plaça ocupada: 233,11 €/dia.
b) Cost diari per plaça no ocupada o en reserva: 217,72 €/dia (233,11 €/dia – 15,39€/dia).
5. Termini de presentació de sol·licituds.
El termini per presentar les sol·licituds és de 10 dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
6. Documentació que s'ha de presentar.
Les entitats interessades que compleixin els requisits de la convocatòria han de formular una sol·licitud, d'acord amb el previst al punt 7 de la convocatòria de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta (BOIB núm. 12, de 26 de gener de 2019), acompanyant, a més de l'indicat a l'esmentada convocatòria, els següents documents:
En compliment de l'article 28.2 de la Llei 39/2015, les entitats interessades no estan obligades a aportar els documents obrants a altres expedients de l'IMAS, sempre que ho indiquin a un escrit adjunt a la sol·licitud i identifiquin l'expedient concret a on es troben aquests.
7. Instrucció del procediment.
7.1. Funcions de la Comissió Avaluadora.
La comissió avaluadora del present procediment d'ampliació de places de concert assumirà les mateixes funcions que les previstes a la convocatòria de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta (BOIB núm. 12, de 26 de gener de 2019), podent, en tot cas, requerir, amb caràcter previ, els informes tècnics que consideri oportuns i exclusivament amb relació a la present ampliació de places de concert, als efectes d'acordar les equivalències entre la nomenclatura dels serveis la cartera insular de serveis i la denominació que consta al registre unificat per als serveis que s'hagin autoritzat prèviament a aquesta normativa.
8. Resolució i notificació.
Aquesta resolució es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la Seu electrònica del Consell de Mallorca.
TERCER.- AUTORITZAR la despesa dimanant d'aquest expedient per l'import total de 455.030,72 EUROS (IVA exempt) amb càrrec a la partida pressupostària 202313522709:
L'execució de la despesa corresponent a l'exercici 2020 està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de despeses d'aquests exercicis.
QUART.- PUBLICAR aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la Seu electrònica del Consell de Mallorca i a l'apartat de Transparència del web de l'IMAS.
CINQUÈ.- NOTIFICAR aquesta resolució a la Direcció Insular d'Infància i Família, al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada.
Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats pel Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.
Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.
Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).
No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Palma, 10 de desembre de 2019
El president Javier de Juan Martín