Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 12565
Bases reguladores per a la concessió d’ajudes econòmiques per al manteniment i la recuperació dels béns d'interès cultural amb la tipologia de monument a l’àmbit territorial de l’illa d’Eivissa per als anys 2019-2022
De conformitat amb allò establert a l'article 9.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, a continuació es fan públiques les bases reguladores per a la concessió d'ajudes econòmiques per al manteniment i la recuperació dels béns d'interès cultural amb la tipologia de monument a l'àmbit territorial de l'illa d'Eivissa per als anys 2019-2022, següents:
Bases reguladores per a la concessió d'ajudes econòmiques per al manteniment i la recuperació dels béns d'interès cultural amb la tipologia de monument a l'àmbit territorial de l'illa d'Eivissa per als anys 2019-2022
1. Finalitat
El patrimoni històric de l'illa d'Eivissa és el principal testimoni de la contribució històrica dels eivissencs al progrés i al desenvolupament de la humanitat i la seua conservació ha de ser una de les principals preocupacions dels agents culturals i entre aquestos de les administracions perquè pugui ser gaudit per tota la ciutadania i pugui ser transmès en les millors condicions a les futures generacions. El valor d'aquest patrimoni neix de la identitat cultural que proporciona a la ciutadania perquè els béns que l'integren s'han convertit en patrimonials, en primer lloc per la utilitat pública i social que compleixen i, en segon lloc, pel valor afegit de què els ha dotat la població.
En aquest sentit qualsevol acció de foment i protecció i del patrimoni històric de l'illa ha de conduir cap a que cada vegada un major nombre de ciutadans i ciutadanes puguin accedir, contemplar i gaudir de les obres que són herència i testimoni de la capacitat col·lectiva dels eivissencs i eivissenques i tots els béns que l'integren han d'estar adequadament al servei de la ciutadania per facilitar l'accés a la cultura, la qual és garantia del desenvolupament de les societats democràtiques.
La present convocatòria d'ajudes s'inclou dins de mesures de foment que corresponen al Consell Insular d'Eivissa en matèria de patrimoni històric en el seu àmbit territorial, de conformitat amb l'establert als articles 70.6 i 73 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i del títol IX de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears.
Amb aquestes ajudes el Consell Insular d'Eivissa pretén fomentar la recuperació i la conservació del patrimoni històric de l'illa d'Eivissa, com a riquesa cultural de tota la societat, atès que el manteniment i la rehabilitació d'aquests tipus de béns resulta molt costosa i, en la majoria d'ocasions inassumibles per a les persones propietàries en les condicions que marca la llei. De fet, es tracta de béns que han perdut la seua funcionalitat original i es troben en situació d'abandonament i en un estat avançat de deteriorament, la degradació dels quals cal detenir urgentment, contribuir així a una millor conservació i enriquiment del patrimoni històric d'Eivissa.
2. Objecte
2.1. L'objecte principal d'aquestes ajudes és recuperar i conservar el patrimoni històric de l'illa d'Eivissa i en concret l'objecte d'aquesta convocatòria és la concessió d'ajudes econòmiques per a la realització d'obres de conservació, recuperació i/o manteniment dels béns d'interès cultural amb la tipologia de monument a l'àmbit territorial de l'illa d'Eivissa durant el termini comprès entre l'1 de gener de 2019 fins a 31 d'octubre 2022.
2.2. Als efectes d'aquesta convocatòria, es consideran béns d'interès cultural amb la tipologia de monument de l'illa d'Eivissa: les torres rurals de defensa, torres militars costaneres i molins fariners, ponts, i altres elements que gaudeixen d'aquest tipus de protecció, en els quals sigui necessari realitzar obres o intervencions per al seu manteniment i/o recuperació, fomentant a la vegada el seu coneixement i l'estudi i la seua documentació.
L'article 6 de la llei 12/98 del Patrimoni Històric de les Illes Balears defineix, dins la modalitat de béns immobles d'interès cultural, els monuments de la següent manera: “1. Monument: edifici, obra o estructura arquitectònica i/o d'enginyeria d'interès històric, artístic, arquitectònic, arqueològic, històricoindustrial, etnològic, social, científic o tècnic. A la declaració de monument podran incloure's els béns mobles, les instal·lacions i els accessoris que s'assenyalin expressament, sempre que l'edifici, l'obra o l'estructura constitueixin una unitat singular”.
2.3. Actuacions subvencionables:
- Estudis historicoaarqueològics exigits per la legislació vigent realitzats per personal titulat.
- Treballs de restauració per part de persones titulades en restauració professional, només en el cas que l'actuació ho requereixi.
- Neteja, desbrossament i adequació de l'entorn on es trobi ubicat el bé.
- Obres prèvies necessàries per tal d'assegurar la estabilitat del monument
- Emblanquinat amb calç, almanguenat (amb almànguena vermella o groga), en els casos que, històricament, tenguin aquesta característica.
- Reposició de morters i referits originals.
- Manteniment i conservació dels elements de fusta
- Reposició de pèrdues de matèria o de parts desaparegudes.
- L'eliminació i/o la substitució d'intervencions no adients o dels seus efectes, en el cas que siguin reversibles.
- L'eliminació i/o la substitució d'estructures adossades, superposades, recolzades, etc. a l'edifici original i aixecades amb materials, sistemes constructius o amb una concepció clarament moderna i no ajustada a la tradició constructiva de l'illa d'Eivissa.
- L'eliminació i/o la substitució de les estructures sense valor patrimonial que sense estar en contacte directe amb el monument es trobin a la rodalia immediata, afectant les visuals i les condicions ambientals del bé.
2.4. En cap cas es subvencionaran obres que suposin una ampliació o una modificació de l'estructura i dels paràmetres originals.
2.5. Els béns que siguin objecte de subvencions s'inclouran en una relació de béns subvencionats amb valor patrimonial per tal de garantir la conservació dels valors patrimonials de la totalitat del bé i no només de la part subvencionada.
2.6. No es podran atorgar subvencions a projectes que, com és preceptiu, en BICs d'aquesta categoria, no hagin estat aprovats per la Comissió Insular d'Ordenació del Territori i Patrimoni Historicoartístic.
2.7.Totes les obres o intervencions realitzades sobre béns d'interès cultural amb les tipologies previstes hauran de comptat amb estudis de caràcter historicoarqueològic i, a més, s'han de realitzar respectant els elements patrimonials originals i utilitzant els materials tradicionals adequats. En qualsevol dels cassos, tot això haurà de ser reflectit als projectes presentats a la CIOTUPHA.
3. Règim de les ajudes
3.1 Les ajudes rebudes per aquesta convocatòria són compatibles amb la percepció d'altres ajudes procedents de qualsevol altra administració o ens públic o privat, sempre que el seu import sigui de tal quantia que aïlladament o en concurrència amb altres subvencions no superi el cost total de l'activitat subvencionada, i són incompatibles amb altres ajudes atorgades per aquest Consell amb la mateixa finalitat. Serà obligació de les persones beneficiàries de les ajudes informar, en la liquidació d'ingressos i despeses prevista a la base catorzena de la convocatòria, de totes les subvencions rebudes amb destinació a l'actuació objecte de subvenció.
3.2 Les persones beneficiàries podran subcontractar amb tercers, totalment o parcialment, les activitats objecte d'aquestes ajudes, sempre que es compleixin les prescripcions contingudes a l'article 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
4. Persones beneficiàries
Podran sol·licitar aquestes ajudes les persones físiques i jurídiques, públiques (ajuntaments) i privades, siguin o no propietàries dels béns d'interès cultural amb la categoria de monuments de l'illa d'Eivissa que necessitin realitzar obres o intervencions per a la seua conservació, recuperació i/o manteniment.
En el supòsit que qui sol·liciti l'ajuda no sigui el titular del bé, s'haurà d'aportar la autorització expressa de la propietat per a la realització de les intervencions per a les quals se sol·licita l'ajuda.
Quedaran excloses de la condició de beneficiàries aquelles persones físiques o jurídiques públiques o privades en què concorri alguna de les causes previstes a l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, en relació amb l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (requisits per obtener la condició de beneficiari).
5. Crèdits pressupostaris i quanties de les subvencions
Aquestes ajudes estan dotades econòmicament amb una quantitat màxima de 400.000 € del pressupost general que es distribuirà de la següent manera:
Pressupost Partida Quantia màxima
2020 3360 78900 120.000 €
2021 3360 78900 120.000 €
2022 3360 78900 160.000 €
Pressupost total de la convocatòria 400.000 €
Tot això condicionat a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost econòmic per als anys 2020-2022, i de conformitat amb l'establert a l'apartat 1 de l'article 57 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que permet autoritzar la convocatòria de subvencions en la qual la despesa sigui imputable a exercicis posteriors a aquell en què es dicti resolució de concessió.
A més, de conformitat amb l'apartat 2 de l'esmentat article 57 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, la quantitat de 400.000 € es distribueix entre els anys 2020 a 2022, dins dels límits fixats en l'article 47 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària (article 174.3 i 5 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals). Es podrà modificar la distribució inicialment aprovada mitjançant la tramitació del corresponent expedient de reajustament d'anualitats, que serà aprovat pel l'òrgan competent per a l'aprovació d'aquestes bases (art. 57.2 del RD 887/2006, de 21 de juliol)
L'import màxim de les ajudes individuals concedides serà de 100.000 € i, en tot cas, no podrà ser superior al 85 % del pressupost total sol·licitat i previst per executar les obres de manteniment o de recuperació del monument.
6. Forma de presentació de les sol·licituds i documentació a aportar
6.1. Les persones sol·licitants formalitzaran la sol·licitud de la subvenció mitjançant instància, segons el model que figura a l'Annex 1 d'aquesta convocatòria. Les instàncies es dirigiran a la Presidència del Consell Insular d'Eivissa i les hauran d'acompanyar dels següents documents:
a) Si el/la sol·licitant és persona física: fotocòpia del DNI o, si escau, fotocòpies del passaport i NIE, o fotocòpia de la targeta de residència en vigor.
b) Si el/la sol·licitant és persona jurídica: fotocòpia del NIF de l'entitat, fotocòpia de l'escriptura de constitució o dels estatuts de l'entitat degudament legalitzats, fotocòpia del document que atorga el poder de representació i fotocòpia del DNI o NIE del representant.
c) Si el/la sol·licitant és una entitat local: certificat, signat pel secretari o per la secretària de l'entitat local sol·licitant, en què s'acrediti que la persona que signa la sol·licitud exerceix la representació de l'entitat.
d) Document acreditatiu de la propietat del bé.
e) Autorització de la persona propietària per a la realització de les intervencions per a les quals se sol·licita l'ajuda, quan la sol·licitant de l'ajuda no sigui la titular del bé, segons model normalitzat que figura a l'Annex 6 d'aquesta convocatòria.
f) Projecte o memòria tècnica de les obres que es pretenen realitzar, que constarà de :
-Descripció dels elements o les parts en què es vol intervenir per al manteniment i/o la recuperació del bé.
- Les causes, els motius o la justificació de les obres o intervencions.
- Els materials dels quals estava fet originalment l'element o la part objecte d'intervenció.
- Materials que s'utilitzaran en la intervenció.
- Croquis de situació de l'immoble, amb la indicació del seu accés.
- Plànol de l'immoble amb indicació dels llocs, els elements, els àmbits o les parts afectades per la intervenció.
- Fotografies actuals de l'immoble i dels llocs en què es vol intervenir.
h) Pla d'actuació arqueològic que es podrà desenvolupar en dues fases, una prèvia a les obres i l'altra en el decurs de les mateixes.
i) Memòria valorada del cost de l'activitat per a la qual se sol·licita la subvenció, que contendrà el pressupost de les despeses que es volen afrontar, per al qual se sol·licita l'ajuda, i dels ingressos previstos, tenint en compte que la quantitat total dels ingressos ha de coincidir amb la de les despeses.
j) Declaració responsable de no trobar-se sotmès/esa a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiari de subvencions establerts a l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en relació amb l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, segons el model que figura a l'Annex 2 d'aquesta convocatòria.
k) Declaració responsable d'haver sol·licitat o no ajuda econòmica a altres entitats públiques o privades per dur a terme les mateixes actuacions de la present subvenció, segons el model que figura a l'Annex 3 d'aquesta convocatòria.
l) Imprès de transferència bancària del Consell Insular d'Eivissa degudament emplenat i signat per la persona sol·licitant i segellat per l'entitat bancària. Aquest document es pot obtenir al Consell Insular d'Eivissa i a la seua pàgina web www.conselldeivissa.es. El sol·licitant ha de figurar necessàriament com a titular del compte bancari en què, en el seu cas, s'ha de realitzar l'ingrés. En el supòsit que aquest document ja consti a la Tresoreria del Consell Insular d'Eivissa, i quan així ho manifesti la persona interessada i no hi hagi canvis, no serà necessari tornar-lo a presentar.
n) Certificat en què consti que el/la sol·licitant es troba al corrent amb les seues obligacions tributàries amb la Seguretat Social, i amb la Hisenda Estatal i autonòmica i del Consell Insular d'Eivissa. No serà necessària la presentació d'aquests certificats si el/la sol·licitant autoritza el Consell Insular d'Eivissa a comprovar el compliment de les seues obligacions tributàries mitjançant la casella establerta a l'efecte en l'Annex 2.
D'acord amb el que estableix el segon paràgraf de l'article 11.f del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, aquesta acreditació es pot substituir per la presentació d'una declaració responsable de la persona o l'entitat sol·licitant quan es tracti d'ajuts de quantia igual o inferior a 3.000 €.
o) De conformitat amb l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties de 40.000 € en contractes d'obres, o 15.000 € en contractes de subministrament o de serveis, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís, llevat que per les especials característiques no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que els realitzin, prestin o subministrin, o llevat que la despesa s'hagi fet amb anterioritat a la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació, o, si escau, en la sol·licitud de subvenció, s'ha de fer de conformitat amb criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament en una memòria l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
6.2. Les sol·licituds i tota la documentació mencionada en aquesta base s'hauran de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les següents indicacions:
a) Els subjectes legalment previstos d'acord amb el que estableix l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les hauran de presentar per mitjans electrònics en la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa a l'adreça seu.conselldeivissa.es.
b) Les persones físiques, d'acord amb el que estableix l'article 14.1 de la Llei 39/2015, poden presentar presencialment al registre d'entrada del Consell Insular d'Eivissa (avinguda d'Espanya, 49, tel. 971 195900), o en qualsevol altre registre i lloc dels que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015 esmentada, tot i que poden escollir també comunicar-se amb l'Administració pública per mitjans electrònics.
6.3. Les persones sol·licitants que vulguin fer valer documents presentats amb anterioritat al Consell Insular d'Eivissa hauran d'indicar la data en què es varen presentar i sempre que no hi hagi hagut cap canvi i que no hagin transcorregut més de cinc anys des que es va presentar la documentació, de conformitat amb l'article 53.1.d de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
6.4. En el cas que la instància o la documentació siguin incorrectes o incompletes, se'n requeriran la rectificació o els complements necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la complementació requerida, el Consell Insular d'Eivissa considerarà que la persona interessada desisteix de la seua petició, després d'haver pres la resolució pertinent, d'acord amb l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
7. Termini de presentació de les sol·licituds
S'estableix un termini de presentació de vint-i-cinc hàbils dies que s'inicia l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
8. Selecció de les persones beneficiàries
El procediment de concessió d'aquestes ajudes s'ha de tramitar d'acord amb els principis de publicitat, d'objectivitat, de transparència, d'igualtat i de no-discriminació.
S'estableix el règim de concurrència competitiva com a procediment de selecció dels beneficiaris i de concessió de les ajudes. S'entén per concurrència competitiva el procediment mitjançant el qual la concessió de les subvencions es realitza per comparació, en un únic procediment, de les sol·licituds presentades per cadascuna de les modalitats, amb la finalitat d'establir una prelació entre si d'acord amb els criteris de valoració fixats a la base 10 d'aquestes i adjudicar, amb el límit fixat a les bases, el crèdit disponible segons la valoració obtinguda.
El càlcul de l'import de l'ajuda a concedir s'obtendrà de l'aplicació de la següent fórmula
A=(DT/PT) x PI
On:
A = Import de l'ajuda a concedir
DT = Dotació econòmica
PT = Suma del total de les puntuacions individuals
PI = Puntuació individual de cada sol·licitud
Una vegada adjudicades les ajudes a partir de la primera prelació, si hi hagués crèdit sobrant, es faria una segona prelació amb aquelles sol·licituds que amb la primera adjudicació no han arribat a cobrir el pressupost sol·licitat. Sobre aquesta segona prelació, que respectaria igualment la valoració obtenguda d'acord amb els criteris de valoració fixats a les bases específiques de cada modalitat d'ajuda, es faria una nova adjudicació i així successivament fins a exhaurir el crèdit disponible a la convocatòria (sempre que no superi els límits de 100.000 € de les ajudes individuals concedides que, en tot cas, no podrà ser superior al 85 % del pressupost total sol·licitat i previst per executar les obres de manteniment o de recuperació del monument).
D'aquesta manera es justifica que entitats amb la mateixa puntuació obtenguin diferent ajuda.
No podran obtenir subvenció aquelles sol·licituds que, reunint els requisits exigits a la present convocatòria, obtinguin una puntuació inferior a 10 punts de conformitat amb els criteris de valoració establerts a la clàusula desena.
9. Obligacions de les persones beneficiàries
El fet de sol·licitar aquestes ajudes significa, a més de l'acceptació plena de les bases d'aquesta convocatòria, el compliment de les següents condicions:
a) La subvenció haurà d'anar destinada obligatòriament als conceptes que s'exposen en la memòria explicativa de les obres o intervencions a realitzar i en el pressupost, seguint sempre les condicions i les prescripcions que es facin en cada cas concret, i aprovat, si és el cas, per la CIOTUPHA.
b) Serà obligatori instal·lar un cartell, com a mínim en llengua catalana, que indiqui la naturalesa de la intervenció, l'entitat promotora i el Departament Cultura, Educació i Patrimoni del Consell Insular d'Eivissa com a institució patrocinadora, sense perjudici que hi puguin aparèixer altres patrocinadors, en cas que n'hi hagi, o entitats que hi prestin el seu assessorament. El Departament de Cultura, Educació i Patrimoni en facilitarà el model.
c) Les persones sol·licitants han d'avisar el Departament esmentat més amunt quan comencin les obres i si es produeix qualsevol incidència.
d) Les persones beneficiàries es comprometen a no executar intervencions ni modificacions amb posterioritat que malmetin o menyscabin els valors històric, cultural, arquitectònic, arqueològic, historicoindustrial, etnològic dels béns subvencionats, fet que suposaria la disminució o la revocació de l'ajuda concedida, sense perjudici del que preveu el títol XI la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears sobre les infraccions i les sancions per danys ocasionats a béns patrimonials.
e) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i amb l'Estat espanyol, amb la Seguretat Social i amb el mateix Consell Insular d'Eivissa.
f) Complir amb el disposat a l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i a l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
g) Al tractar-se de béns patrimonials declarats BIC, les persones físiques o jurídiques beneficiàries es comprometen a respectar el règim de visites establert a l'article 34 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears, que estableix en el seu apartat c “la visita pública dels béns, almenys quatre dies al mes i en dies i hores prèviament assenyalats”, tot i que “en casos justificats, el consell insular corresponent podrà dispensar total o parcialment del règim de visites”. Així mateix, estan obligades a permetre “l'examen i l'estudi dels béns als investigadors i altres persones autoritzades pel consell insular respectiu, per realitzar inspeccions i estudis tècnics, científics o de catalogació” (article 34.a).
j) En virtut de l'article 84.2 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears, en relació amb els articles 40.4 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la llei de subvencions, i 31.4 i 5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb la finalitat d'evitar l'especulació amb els béns que es conserven i restauren amb fons públics, serà necessari l'autorització de l'òrgan que concedeix aquestes subvencions per a l'alienació o el gravamen del bé subvencionat dins del termini de cinc anys per als béns inscriptibles en un registre públic (aquest termini comença a comptar des de la data de concessió de la subvenció). Tot això, sense perjudici del dret de tempteig i de retracte de l'article 32 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears.
10. Criteris que han de servir de base per a l'adjudicació de les ajudes
Els ajuts es concediran d'acord amb els següents criteris a qualificar per la comissió avaluadora:
-Per haver-li estat concedida una subvenció en la modalitat A de la convocatòria d'ajudes econòmiques per al manteniment i la recuperació dels béns immobles de patrimoni històric a l'àmbit territorial de l'illa d'Eivissa per als anys 2018 i 2019, pel mateix objecte i finalitat i que, per retard en la tramitació de l'expedient administratiu, no s'han pogut realitzar total o parcialment les obres o intervencions degut a la manca material de temps per a la seua execució (sempre que el pressupost global de l'obra o intervenció, en aquest cas, no excedeixi de la quantitat pressupostada en la convocatòria 2018-2019). S'exclouran les obres i intervencions realitzades que hagin sigut subvencionades i pagades en l'esmentada convocatòria) fins a......................................................................................................................................................................40 punts
- Pel grau d'integritat global del bé en relació al seu estat original, fins a ....................................................30 punts
- Per la necessitat d'actuacions estructurals i intervencions urgents per a la seua conservació fins a...........30 punts
11. Instrucció i resolució
11.1. Òrgans competents per a l'ordenació, la instrucció i la resolució
El Departament de Cultura, Educació i Patrimoni del Consell Insular d'Eivissa és el competent per instruir el procediment de concessió d'aquestes ajudes, de conformitat amb l'establert a l'article tercer 6 del Decret de Presidència núm. 471/2019, de data 10 de juliol, d'estructura de govern del Consell Insular d'Eivissa i de creació de departaments (BOIB extr. núm. 95, d'11-07-19). Dins d'aquest Departament correspon a la consellera executiva l'ordenació del procediment, en virtut de l'article primer i del Decret de Presidència núm. 484/2019, de data 16 de juliol de 2019, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa (BOIB extr. núm. 98, de data 17-07-19).
Pel que fa a la competència per aprovar aquesta convocatòria, de conformitat amb l'establert a l'article tercer, apartat e, del Decret de Presidència núm. 484/2019, de data 16 de juliol, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa, correspon al Consell Executiu “Aprovar i resoldre les convocatòries d'ajuts o subvencions a particulars o entitats públiques o privades d'import superior a quinze mil euros (15.000 €).”
L'article 174.5 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, preveu la competència del Ple del Consell Insular d'Eivissa per elevar els percentatges en els supòsits de compromisos de despesa de caràcter plurianuals que es refereix l'apartat 3 d'aquest precepte, que va delegar aquesta competència a l'òrgan competent en funció de la despesa (el Consell Executiu), en virtut de l'establert a la base 33 (despeses plurianuals) de les Bases d'execució del pressupost general integrat del Consell Insular d'Eivissa corresponent a l'exercici 2019.
Aquestes ajudes es concediran i es pagaran, per delegació Consell Executiu, mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni.
11.2. D'acord amb l'article 25.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el termini màxim per resoldre i notificar el procediment no excedirà els sis mesos, comptats a partir de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el BOIB.
11.3. Amb fonament en l'informe de la comissió d'avaluació i de conformitat amb l'article 24.4 de la Llei 38/2003, l'òrgan instructor formularà la proposta de resolució provisional, degudament motivada, que expressarà la relació de persones beneficiàries per a les quals es proposa la concessió de l'ajuda i la seua quantia; igualment, si és el cas, en les sol·licituds excloses o per a les quals es proposa la denegació, s'indicarà la causa d'exclusió o denegació, i s'obrirà un termini de deu dies hàbils per presentar-hi al·legacions, comptador a partir del dia següent de la seua notificació a la persona interessada.
La notificació de la resolució es farà als interessats amb les exigències i en la forma prevista en els articles 40 a 46 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
11.4. Examinades les al·legacions adduïdes, es formularà la resolució definitiva, que expressarà la relació de persones beneficiàries i la quantia de l'ajuda; igualment, si és el cas, en les sol·licituds excloses o denegades, s'indicarà la causa d'exclusió o de denegació. La resolució definitiva es notificarà a les persones interessades.
11.5. En compliment de l'article 34 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual
s'aprova el text refós de la Llei de subvencions s'ha de publicar en la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) la convocatòria, el crèdit pressupostari al qual s'imputin, la relació d'associacions o entitats subvencionades i la quantia de l'ajuda concedida i l'objectiu o finalitat de la subvenció, incloses les inferiors a 3.000 €.
11.6. La presentació de la sol·licitud dels ajuts d'aquesta convocatòria comportarà l'autorització de les persones sol·licitants al Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, a publicar les dades personals relatives a la seua identitat que resultin imprescindibles per tramitar aquest procediment administratiu.
12. Comissió avaluadora
La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual corresponen les funcions següents:
- Avaluar i qualificar les sol·licituds, d'acord amb els criteris establerts a la base desena d'aquesta convocatòria.
- Emetre una acta amb un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
La comissió avaluadora estarà constituïda per:
President/a:
- Titular: Joan Ramon Torres, tècnic de Patrimoni del Consell Insular d'Eivissa
- Suplent: José V. Garibo Redolat, cap de Secció del Consell Insular d'Eivissa
Secretari/ària (amb veu i sense vot):
- Titular: María del Carmen Marín Carmona, lletrada del Consell Insular d'Eivissa
- Suplent: Isabel Navas Rubio, tècnica d'administració general del Consell Insular d'Eivissa.
Vocals titulars:
Justo Manuel González González, arquitecte tècnic del Consell Insular d'Eivissa
Catalina Sansano Costa, tècnica superior de Patrimoni Cultural del Consell Insular d'Eivissa
Maria Catalina Serra Cardona, administrativa del Consell Insular d'Eivissa
Vocals suplents:
Irene Jaumà Maragall, arquitecta del Consell Insular d'Eivissa.
Joan Albert Ribas Fuentes, tècnic de normalització lingüística del Consell Insular d'Eivissa
Azucena García Alonso, auxiliar administratiu del Consell Insular d'Eivissa
13. Publicitat
Una vegada aprovades les bases, es publicaran al BOIB. Posteriorment es remetran la convocatòria i l'extracte de la convocatòria a la Base de Dades Nacional de Subvencions, que donarà trasllat al BOIB de l'extracte per a la seua publicació, tal com estableix la normativa vigent de subvencions. L'eficàcia de la convocatòria queda supeditada a la publicació de l'extracte en el BOIB.
14. Pagament i justificació de la subvenció
14.1. El pagament i la justificació de l'ajuda concedida es farà de la següent manera:
14.1.1. Per a obres o intervencions finalitzades en el moment de la concessió de la subvenció, el pagament del 100 % de l'ajuda concedida es farà una vegada justificat correctament el 100 % de l'ajuda concedida.
Per justificar l'ajuda concedida el beneficiari disposarà de vint dies hàbils, des de la data de notificació de la concessió, per presentar un compte justificatiu, que ha d'abastar la realització completa de l'activitat i del seu cost total (en relació amb el pressupost de despeses presentat amb la sol·licitud), amb independència de la quantitat subvencionada, que contendrà la següent documentació:
a) Persones físiques i jurídiques (que no siguin administracions públiques):
- Una memòria justificativa de que les obres o intervencions sobre els béns d'interès cultural amb la categoria de monument s'han realitzat complint les condicions imposades en la concessió de la subvenció, de conformitat amb les prescripcions tècniques que figuren en el projecte, aprovat, si és el cas, per la CIOTUPHA.
- Una relació detallada de totes les despeses que ha originat l'actuació objecte d'aquesta subvenció, en la qual consti la següent informació: nom del proveïdor, DNI/NIF del proveïdor, data i número de la factura, concepte i import desglossat (import base, impostos aplicables i import total) (Annex 4).
- Una liquidació d'ingressos (subvencions, fons propis...) i despeses de les actuacions portades a terme, en què s'informarà, si és el cas, d'altres ajudes rebudes per a la mateixa activitat (Annex 5) i que ha d'abastar el 100% del cost de l'activitat subvencionada.
- Factures originals (i/o altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa) corresponents a les actuacions objecte de subvenció que hauran de justificar el 100 % de la quantitat concedida.
- Els comprovants de pagament corresponents de les dites factures.
b) Administracions locals:
- Una memòria justificativa de que les obres o intervencions sobre els béns d'interès cultural amb la categoria de monument s'han realitzat complint les condicions imposades en la concessió de la subvenció, de conformitat amb les prescripcions tècniques que figuren en el projecte, aprovat, si és el cas, per la CIOTUPHA.
- Una liquidació detallada d'ingressos i despeses de les actuacions portades a terme en què s'informarà, si és el cas, d'altres ajudes rebudes per a la mateixa activitat (Annex 5) i que ha d'abastar el 100% del cost de l'activitat subvencionada.
- Un certificat, signat pel secretari o la secretària de l'entitat local beneficiària, que acrediti les despeses realitzades per l'activitat subvencionada i que aquestes es troben efectivament pagades i s'han aplicat a la seua finalitat.
Una vegada s'hagi justificat la realització total de l'activitat objecte d'aquesta convocatòria, de les seues despeses i del pagament d'aquestes, i amb l'informe tècnic favorable del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni sobre el compliment de les bases i sobre l'adequació de la documentació justificativa aportada pels beneficiaris, s'emetrà informe proposta del Departament sobre el pagament de l'ajuda i es farà efectiu el pagament mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, per delegació del Consell Executiu.
14.1.2. Per a a la resta d'obras o intervencions no finalitzades en el moment de la concessió de la subvenció s'efectuarà en un pagament fraccionat de la manera següent:
a) Un primer pagament avançat del 30 % de l'ajuda concedida en el moment de la concessió (i, per tant, prèviament a la justificació).
b) El 70 % restant de l'ajuda concedida una vegada justificat correctament el 100 % del cost de l'activitat subvencionada.
La justificació del primer pagament avançat (30 % de la concessió) es farà davant el Consell Insular d'Eivissa en un termini no superior a tres mesos des de la data de pagament mitjançant la presentació del compte justificatiu que constarà de:
a) Persones físiques i jurídiques (que no siguin administracions públiques): presentació de factures originals (i/o altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa) corresponents a les actuacions objecte de subvenció que hauran de justificar com a mínim la quantitat efectivament abonada al beneficiari en aquest primer pagament avançat. Així mateix, s'hauran de presentar els comprovants de pagament corresponents de les dites factures.
b) Administracions locals: presentació de certificat de la secretaria de l'administració, corresponent a les actuacions objecte de subvenció que hauran de justificar com a mínim la quantitat efectivament abonada al beneficiari en aquest primer pagament avançat.
La justificació definitiva de l'ajuda concedida es farà davant el Consell Insular d'Eivissa en un termini que té com a data límit el 31 d'octubre de 2022, mitjançant la presentació del compte justificatiu.
a) Pel que fa a les persones físiques o jurídiques (que no siguin administracions locals) hauran de presentar el compte justificatiu, que ha d'abastar la realització completa de l'actuació i del seu cost total (en relació amb el pressupost de despeses presentat amb la sol·licitud), amb independència de la quantitat subvencionada. Les factures de pagament hauran de tenir data des del dia 1 de gener de 2019 i fins al dia 30 d'octubre de 2022. El comprovant de pagament podrà tenir data fins al dia 31 d'octubre de 2022, data límit per a la justificació de l'ajuda concedida.
El compte justificatiu haurà de comptar amb la següent documentació:
- Una memòria justificativa de que les obres o intervencions sobre els béns d'interès cultural amb la categoria de monument s'han realitzat complint les condicions imposades en la concessió de la subvenció, de conformitat amb les prescripcions tècniques que figuren en el projecte, aprovat, si és el cas, per la CIOTUPHA.
- Una relació detallada de totes les despeses que ha originat l'actuació objecte d'aquesta subvenció, en la qual consti la següent informació: nom del proveïdor, DNI/NIF del proveïdor, data i número de la factura, concepte i import desglossat (import base, impostos aplicables i import total) (Annex 4).
- Una liquidació d'ingressos (subvencions, fons propis...) i despeses de les actuacions portades a terme, en què s'informarà, si és el cas, d'altres ajudes rebudes per a la mateixa activitat (Annex 5) i que ha d'abastar el 100% del cost de l'activitat subvencionada
- Factures originals (i/o altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa) corresponents a les actuacions objecte de subvenció que hauran de justificar el 100 % de la quantitat concedida. Així mateix, s'hauran de presentar els comprovants de pagament corresponents de les dites factures.
b) Pel que fa a les administracions locals, el compte justificatiu contendrà:
- Una memòria justificativa de que les obres o intervencions sobre els béns d'interès cultural amb la categoria de monument s'han realitzat complint les condicions imposades en la concessió de la subvenció, de conformitat amb les prescripcions tècniques que figuren en el projecte, aprovat, si és el cas, per la CIOTUPHA.
- Una liquidació detallada d'ingressos i despeses de les actuacions portades a terme en què s'informarà, si és el cas, d'altres ajudes rebudes per a la mateixa activitat (Annex 5) i que ha d'abastar el 100% del cost de l'activitat subvencionada signada pel secretari o la secretària de l'entitat local (Annex 5)
- Un certificat, signat pel secretari o per la secretària de l'entitat local beneficiària, que acrediti les despeses realitzades per l'activitat subvencionada i que aquestes es troben efectivament pagades i s'han aplicat a la seua finalitat.
- Original de les llicències i les autoritzacions que siguin necessàries, de conformitat amb la legislació vigent, per dur a terme les obres de reforma o manteniment subvencionades.
Una vegada s'hagi justificat la realització total de les activitats objecte d'aquesta convocatòria, de les seues despeses i del pagament d'aquestes, i amb l'informe tècnic favorable del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni sobre el compliment de les bases i sobre l'adequació de la documentació justificativa aportada pels beneficiaris, s'emetrà informe proposta del cap de Secció del Departament sobre el pagament del 70 % pendent de la subvenció concedida l'ajuda i es farà efectiu el pagament mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, per delegació del Consell Executiu.
14.2. Si amb la documentació presentada no s'arriba a justificar el 100 % de l'actuació per la qual es va sol·licitar l'ajuda, la quantitat d'ajuda concedida es reduirà proporcionalment a la despesa justificada, de manera que les ajudes cobriran només les despeses correctament justificades.
14.3. Es preveu el pagament anticipat del 30 % de la subvenció total, com a finançament necessari per poder realitzar les obres i les intervencions per restaurar i conservar els béns integrants del patrimoni històric de l'illa d'Eivissa, d'acord amb el previst a l'article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, modificat per la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears (BOIB núm. 97, de 7 d'agost de 2018) i a l'article 34.4 de la LGS. També de conformitat amb l'article 37.2 esmentat del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i de l'article 34.4 de la LGS no es requerirà garantia als beneficiaris.
14.4. En tots els casos les persones i entitats beneficiàries han de presentar:
- Còpia de les llicències i les autoritzacions que siguin necessàries, de conformitat amb la legislació vigent, per dur a terme les obres de reforma o manteniment subvencionades.
15. Revocació i reintegrament de l'ajuda
L'incompliment de l'obligació de justificar la finalitat de l'ajuda econòmica rebuda en la forma i els terminis establerts suposarà, a més de la revocació, la impossibilitat de participar en pròximes convocatòries d'ajudes del Consell Insular d'Eivissa, mentre no es faci la devolució de l'import reclamat.
Si durant la instrucció de l'expedient o en el transcurs dels quatre anys posteriors a la concessió de l'ajuda s'observen incompliments parcials o totals de les activitats objecte d'aquesta subvenció, l'import subvencionat pot ser sotmès a reintegrament. En aquest sentit, de conformitat amb l'article 17.3.n de la Llei general de subvencions, en relació amb l'article 37.2 de la mateixa llei, s'estableixen els següents criteris de graduació del possible incompliment material de l'activitat objecte d'aquesta subvenció, i sempre que els beneficiaris acreditin una actuació inequívoca tendent a la satisfacció dels seus compromisos:
GRAU DE COMPLIMENT MATERIAL |
PERCENTATGE A REINTEGRAR |
70-74 % |
15 % |
75-79 % |
12 % |
80-84 % |
9 % |
85-89 % |
6 % |
90-94 % |
3 % |
95-99 % |
1 % |
L'òrgan instructor aplicarà aquests criteris per determinar la quantitat que finalment haurà de percebre l'entitat o la persona beneficiària, o en el seu cas, l'import a reintegrar.
Les ajudes concedides es podran revocar, per delegació del Consell Executiu, mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament Cultura, Educació i Patrimoni.
D'acord amb el que disposa l'article 43 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es revocarà la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, la persona beneficiària incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció. En tal cas, quedarà sense efecte l'acte de concessió, com a conseqüència de la revocació, i pertocarà reintegrar totalment o parcialment l'ajuda rebuda per les entitats beneficiàries i, si escau, l'exigència de l'interès de demora, en els casos previstos en l'article 44 del Decret llei 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
El reintegrament es realitzarà pel procediment establert al títol II de la Llei general de subvencions, en el qual s'ha de garantir l'audiència a les entitats interessades.
Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
16. Règim d'infraccions i sancions
El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en el títol V del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Tot això sense perjudici de les responsabilitats penals o civils en què es pugui incórrer.
17. Control
El Consell Insular d'Eivissa podrà utilitzar en qualsevol moment del procediment qualsevol mitjà de control com inspeccions, visites, sol·licitud d'aportació de nous documents i/o aclariments, etc. per a l'aplicació correcta de l'ajuda concedida.
18. Règim de recursos
L'acord del Consell Executiu que aprovi les bases reguladores d'aquestes ajudes no exhaureix la via administrativa.
Les resolucions de la consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, dictades per delegació, i que s'han de considerar dictades per l'òrgan delegant (en aquest cas el Consell Executiu), no exhaureixen la via administrativa.
Contra l'acord del Consell Executiu d'aprovació de les bases reguladores de les ajudes i les resolucions de concessió i de revocació de les ajudes de la consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, dictades per delegació del Consell Executiu, es podrà interposar davant la Comissió de Govern el recurs d'alçada previst als articles 112.1, 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en el termini d'un mes des de l'endemà de la seua notificació, tot això en virtut del que disposen els articles 22.2 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars i l'article 147.1 del Reglament orgànic del Consell Insular d'Eivissa (publicat al BOIB núm. 136, de 18-09-10; correcció al BOIB núm. 148, de 14-10-10; modificació al BOIB núm. 48, de 16-04-16). El recurs haurà de resoldre's en el termini de tres mesos, transcorreguts els quals s'entendrà desestimat i quedarà oberta la via contenciosa administrativa.
19. Règim jurídic
Aquesta convocatòria es regeix per les presents bases, per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, que aprova el Reglament de la Llei general de subvencions, i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, que aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, en allò que hi sigui d'aplicació. A més, com a normativa específica per raó de la matèria, hi són d'aplicació la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears, i la Llei 16/1985, de 25 de juny, del patrimoni històric espanyol.
Respecte de la protecció i el tractament de dades de caràcter personal per a la realització de les activitats objecte d'aquesta convocatòria s'han d'observar les prescripcions contingudes a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades i garantia dels drets digitals, al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament i del Consell d'Europa, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades) (DOUE 4.5.2016), i a la resta de legislació vigent en matèria de protecció de dades personals, que hi sigui d'aplicació.
Eivissa, 12 de desembre de 2019
El cap de Secció del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni del Consell Insular d'Eivissa
José Vicente Garibo Redolat