Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 12559
Convocatòria anticipada d’ajudes específiques per a la recuperació, el manteniment i la consolidació de l’entorn agrari i agrodiversitat a l’illa d’Eivissa per a l’any 2019
En data 2 de desembre de 2019, el Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa va aprovar, per unanimitat la següent convocatòria d'ajudes:
Convocatòria anticipada d'ajudes específiques per a la recuperació, el manteniment i la consolidació de l'entorn agrari i agrodiversitat a l'illa d'Eivissa per a l'any 2019
1. Introducció
En data 8 de juliol de 2017 (BOIB núm. 83), es va publicar acord del Consell de Govern de 7 de juliol de 2017 pel qual es ratificà el Pla Anual d'Impuls del Turisme Sostenible per al període 2017, aprovat per la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible. En aquest Pla es va articular la possibilitat de presentació de projectes susceptibles de ser executats amb càrrec al fons per part de les administracions públiques que formen part de la Comissió. Així, el Consell Insular d'Eivissa va presentar en virtut d'aquesta convocatòria el seu Projecte per a la protecció i recuperació del medi natural de l'illa d'Eivissa i la seua agrobiodiversitat, el qual va ser aprovat en data 20 d'octubre de 2017 pel Consell de Govern de la CAIB.
En data 23 de juliol de 2018, la presidenta de l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears (CAIB) va emetre resolució en virtut de la qual es va concedir una ajuda respecte del projecte presentat per aquesta Corporació -Projecte per a la protecció i recuperació del medi natural de l'illa d'Eivissa i la seua agrobiodiversitat-, amb càrrec al referit fons i, per un total de 2.642.244,09 euros. Tot tenint en compte que es va observar un termini de 5 anys per a l'execució d'aquest projecte: des de l'any 2018 al 2022.
L'abandonament del camp per part dels pagesos, sobretot a les finques en extensiu per manca de rendibilitat, és un problema que té com a conseqüència la pèrdua de les funcions agràries de l'espai rural, és per aquest motiu que es fa necessari donar un nou impuls al sector agrari que faci visibles els beneficis que comporta l'activitat agrària per a la societat més enllà de la producció d'aliments, atès que determinats models i sistemes agraris concrets, tot i que requereixen una major dedicació i un gran esforç per part de l'agricultor, generen externalitats positives, el valor de les quals no apareix en el preu dels béns que posen al mercat. I a l'illa d'Eivissa la majoria de la superfície agrària utilitzada està ocupada per cultius extensius de secà (herbacis, llenyosos i mixtes) amb presència de ramaderia. Que aquests usos extensius sovint alternen amb taques de bosc creant un mosaic agroforestal d'elevada diversitat biològica i qualitat paisatgística. I, que les explotacions agràries associades a aquests usos extensius són les que estan patint més greument la decadència del sector a causa de la baixa rendibilitat de les seues produccions.
Aquestes explotacions diversificades són el model de gestió agrària majoritari a l'illa d'Eivissa, el que estructura el territori i el que li atorga identitat. I, a la vegada, aquesta gestió agrària diversificada genera serveis ambientals gratuïts que, encara que no estiguin reconeguts ni remunerats, beneficien el conjunt de la societat (absorció de CO2, pol·linització per part d'abelles, conservació del sòl fèrtil, reciclatge de nutrients o conservació del patrimoni genètic, com ara varietats locals i races autòctones, entre d'altres).
Les Bases reguladores de les ajudes per al desenvolupament de l'àmbit rural, ramader, pesquer i cinegètic a l'illa d'Eivissa (BOIB núm. 51, de 15 d'abril de 2008, modificació BOIB núm. 100 EXT, de 30 de juny de 2011) estableixen a la seua base primera referent a l'objecte, apartat m, que podran ser objecte d'ajudes aquelles activitats d'utilitat pública o d'interès social o la consecució d'una finalitat pública a l'àmbit agrícola, ramader, pesquer i cinegètic, i que es portin a erme a l'illa d'Eivissa; tot establint, a més, a la seua base tercera, que aquestes bases generals del procediment seran d'aplicació a totes les ajudes establertes en aquestes bases, sense perjudici de les especificacions previstes a cadascuna de les convocatòries.
Per tot això, és voluntat del Consell Insular d'Eivissa articular i aprovar una convocatòria d'ajudes emmarcada dins del Projecte per a la protecció i recuperació del medi natural de l'illa d'Eivissa i la seua agrobiodiversitat, aprovat en data 20 d'octubre de 2017 pel Consell de Govern de la CAIB, i als efectes de donar un nou impuls al sector agrari a l'illa d'Eivissa tal com s'ha detallat en paràgrafs anteriors.
2. Normativa reguladora
La present convocatòria es regeix a l'empara del que disposen les Bases reguladores de les ajudes per al desenvolupament de l'àmbit rural, ramader, pesquer i cinegètic a l'illa d'Eivissa (BOIB núm. 51, de 15 d'abril de 2008, modificació BOIB núm. 100 EXT, de 30 de juny de 2011), de conformitat amb el vigent pressupost del Consell Insular d'Eivissa per a l'any 2019 (BOIB núm. 11, de 24-01-2019), i amb el Pla estratègic de subvencions del Consell Insular d'Eivissa per als anys 2018-2019, aprovat pel Consell Executiu d'aquesta Corporació el 16-03-2018, i publicat en el BOIB núm. 37, el 24-03-2018, així com, supletòriament per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE número 236, de 02-10-2015), per la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic (BOE número 236, de 02-10-2015), pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la CAIB (BOIB núm. 196, de 31-12-2005), per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE número 276, de 18-11-2003) i pel Reial decret 887/2003, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE número 176, de 25-07-2006), i pel Reial decret 130/2019, de 8 de març, pel qual es regula la Base de Dades Nacional de Subvencions i la publicitat de les subvencions i altres ajudes públiques.
3. Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
L'objecte d'aquesta convocatòria d'ajudes és establir les normes que han de regir les subvencions destinades a compensar les despeses superiors que suposa el maneig d'explotacions extensives a l'illa d'Eivissa i així mantenir i consolidar l'entorn agrari i la seua agrodiversitat.
L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és l'illa d'Eivissa.
4. Consignació pressupostària
La quantitat màxima que es destina a la present convocatòria serà per un import estimat màxim de 493.186,03 €, amb càrrec a l'aplicació pressupostària 4100 47900 del Pressupost General del Consell Insular d'Eivissa de 2020. L'aprovació i la concessió de les subvencions queda condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el moment de l'acord de concessió, tot això de conformitat amb el que preveu l'article 56 del Reial decret 887/2003, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE número 176, de 25-07-2006). Tot tenint en compte que aquesta convocatòria es troba emmarcada dins del Projecte per a la protecció i recuperació del medi natural de l'illa d'Eivissa i la seva agrobiodiversitat, el qual va ser aprovat en data 20 d'octubre de 2017 pel Consell de Govern de la CAIB, i que en data 23 de juliol de 2018, la presidenta de l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears (CAIB), va emetre resolució en virtut de la qual es va concedir una ajuda respecte d'aquest projecte i amb càrrec al referit fons, per un total de 2.642.244,09 euros, amb un període d'execució de cinc anys comprenent des de l'any 2018 al 2022.
5. Iniciació, instrucció i resolució dels expedients
a. L'òrgan competent per aprovar la present convocatòria és el Consell Executiu, en virtut del que disposa l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la CAIB (BOIB núm. 196, de 31-12-2005), la base sisena de les Bases reguladores de les ajudes per al desenvolupament de l'àmbit rural, ramader, pesquer i cinegètic a l'illa d'Eivissa (BOIB núm. 51, de 15 d'abril de 2008, modificació BOIB núm. 100 EXT, de 30 de juny de 2011), així com, el Decret de Presidència núm. 2019000484, de data 16 de juliol de 2019, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 98 de 17 de juliol de 2019), apartat tercer.
b. El Departament competent en matèria d'agricultura instruirà el procediment de tramitació dels expedients de sol·licitud de les ajudes regulades en aquesta convocatòria. Les ajudes es concediran per acord del Consell Executiu, en virtut del que estableix el Decret de Presidència núm. 2019000484, de data 16 de juliol de 2019, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 98 de 17 de juliol de 2019), apartat tercer.
c. Les sol·licituds de subvenció i tota la documentació que es requereixi es dirigiran a la Presidència del Consell Insular d'Eivissa i es presentaran en el termini que s'expressa a l'apartat 8è d'aquesta convocatòria, al Registre General d'Entrada del Consell Insular d'Eivissa, així com també en qualsevol altre punt de conformitat amb l'establert en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. També es podran registrar les sol·licituds via telemàtica a la pròpia seu electrònica d'aquesta Corporació (https://seu.conselldeivissa.es), habilitada per a aquesta finalitat, de conformitat amb el previst a l'article 14 de l'esmentada Llei, on es podrà obtenir el model de sol·licitud; així mateix, estaran obligades a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb el Consell Insular d'Eivissa per a la realització de qualsevol tràmit en relació amb el present procediment administratiu les persones que s'indiquen al citat punt 2 de l'article 14 esmentat. Si la sol·licitud s'envia per correu postal, la documentació corresponent ha de presentar-se en un sobre obert a la fi que l'exemplar destinat al Consell Insular d'Eivissa es dati i s'estampilli abans de certificar-se; en cas contrari, s'entendrà com a data vàlida la de presentació en el Registre General d'Entrades de la referida Corporació. Si la sol·licitud es presentàs en un lloc diferent del Consell Insular d'Eivissa, les persones sol·licitants de la subvenció hauran d'enviar per correu electrònic el full de la sol·licitud amb el segell d'entrada, dins el termini, al correu electrònic del Departament agricultura@conselldeivissa.es, en les 24 hores següents, com a màxim, de la finalització del termini hàbil. En els mateixos termes, en el cas que s'enviï per correu certificat, ha de remetre's per fax 971195912 el full de sol·licitud amb el segell de correus en el qual consti la remissió dins de termini. Les sol·licituds presentades fora dels terminis esmentats anteriorment no s'admetran en la present convocatòria. Si la sol·licitud o la documentació presentades fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular d'Eivissa requerirà la rectificació o els complements necessaris, que hauran d'aportar-se en el termini de deu dies hàbils a comptar des de l'endemà al de la recepció del corresponent requeriment. Si en aquest termini la persona interessada no realitza la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, el Consell Insular d'Eivissa entendrà que aquesta desisteix de la seua petició, amb una resolució prèvia, tot això de conformitat amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Les sol·licituds d'ajuda s'hauran de resoldre i notificar en el termini màxim de tres mesos, comptats des de la finalització del termini de presentació de sol·licituds al que es refereix aquesta convocatòria; transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat resolució expressa, la petició s'haurà d'entendre desestimada. Així mateix, la notificació de la resolució es realitzarà d'acord amb les exigències i en la forma prevista en els articles 40, 41, 42 i 43 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
6. Actuacions objecte d'ajuda
Les actuacions a subvencionar són les següents:
a) Llaurat dels terrenys d'ús agrari amb l'objecte de recuperar de terres agrícoles i evitar que aquests s'embosquin. Consisteix en la realització de tasques d'adequació, preparació i conservació de terrenys agraris per a la seua posterior sembra, per eliminar les males herbes i la vegetació espontània i millorar la estructura del sòl, i en conseqüència facilitar d'infiltració d'aigua i la seva fertilitat. Únicament seran elegibles les activitats realitzades a terrenys agrícoles. L'ajuda es mesurarà en €/ha.
b) Sembra dels terrenys d'ús agrari. Posada a disposició del terreny prèviament preparat de la llavor triada. Amb aquesta actuació es pretén aconseguir un manteniment continuat de l'explotació i la diversificació de cultius, així com una major protecció dels sòls davant l'erosió. La unitat de mesura de l'ajuda és de €/ha.
c) Manteniment de fruiters. Es persegueix la recuperació i manteniment dels cultius de fruiters tradicionals (ametller, garrover, figuera i olivera). Les tasques a realitzar comprenen: adequació del terreny i realització de podes. La replantació de minvaments es considera requisit a complir per la persona interessada. Dirigit tant a les parcel·les que es trobin qualificades com a fruiteres com a aquelles que, dedicades a cultius herbacis, posseeixin arbratge dispers en la seua superfície. Queden excloses les noves plantacions regulars, ja que en aquest cas hauran d'acollir-se a les línies de subvenció oficials existents. Les unitats d'aquesta línia d'ajuda venen definides en €/ha i en funció de la densitat de plantació existent.
d) Ramaderia extensiva. Es persegueix el manteniment/ampliació de la cabanya ramadera extensiva existent, per a d'aquesta manera aconseguir un major control de la vegetació mitjançant el pasturatge i una aportació de matèria orgànica al sòl. Les espècies susceptibles de rebre subvenció són el bestiar oví i caprí. L'ajuda consisteix a pagar un complement per Ha per tenir animals. Les unitats d'aquesta línia d'ajuda seran en €/ha i respectant sempre uns valors màxims i mínims de càrrega ramadera per superfície de 0,15-1 UGM/ha.
e) Implantació i manteniment de caseres d'abelles. Amb l'objectiu de millorar la pol·linització se subvencionarà la implantació i manteniment de caseres d'abelles a les explotacions, les quals hauran de ser de titularitat de l'explotació o d'un/a apicultor/-a. El número mínim de caseres a instal·lar/mantenir és de cinc.
Les ajudes podran finançar despeses d'actuacions que es realitzin des de l'1/09/2019 fins al 31/08/2020.
7. Persones beneficiàries
1. Podran sol·licitar l'ajuda prevista en aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques que reuneixin els següents requisits:
a. Que en la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda, siguin titulars d'explotacions agràries a l'illa d'Eivissa.
b. Que en la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda estigui en possessió del Llibre oficial de Registre d'Explotació d'Oví i Cabrum, i/o Llibre d'Explotació apícola degudament diligenciat (en cas en què se sol·liciti ajuda per actuacions indicades al punt 6 d i 6 e).
c. Que en data de presentació de la sol·licitud d'ajuda, les explotacions agràries, els seus recintes i la superfície admissible sobre els quals recaurà el càlcul de l'ajuda han d'estar inscrits a nom del beneficiari en el Registre Insular Agrari de l'illa d'Eivissa (RIA) o amb la declaracióresponsable d'inscripció en el RIA presentada, regulat pel Decret 43/2015, de 22 de maig, de principis generals i directrius de coordinació en matèria d'explotacions agràries, agràries prioritàries, de titularitat compartida, preferents i d'oci o autoconsum, i de regulació sobre l'organització i el funcionament del Registre Interinsular Agrari i dels registres insulars agraris de les Illes Balears.
2. Així mateix, les persones (físiques o jurídiques) sol·licitants de les ajudes que es preveuen en la present convocatòria hauran de complir els següents requisits generals:
a. Estar al corrent de les obligacions econòmiques amb el Consell Insular d'Eivissa. El Consell Insular d'Eivissa comprovarà d'ofici aquest requisit una vegada formulada la sol·licitud d'ajuda.
b. Estar al corrent de les seues obligacions tributàries amb l'AEAT i amb la Seguretat Social.
c. L'àmbit territorial de l'activitat de les persones beneficiàries serà l'illa d'Eivissa.
d. No podran ser beneficiàries de les subvencions les persones, les entitats o les agrupacions en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes a l'article 13.2 i 13.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18-11-2003) i a l'article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona (BOIB núm. 135, de 26-09-2006). Prohibicions que en el text refós de la Llei de subvencions a l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196, de 31-12-2005) estan recollides als apartats 1 i 2 del seu article 10.
8. Sol·licituds i documentació
Per a la sol·licitud d'ajuda hi ha un imprès de sol·licitud que consta a l'Annex I, i disponible a la Seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (https://seu.conselldeivissa.es). El període per presentar aquesta sol·licitud és des de l'endemà de la publicació de la present convocatòria al BOIB fins al 30 d'abril del 2020.
Les sol·licituds s'hauran de formular segons el que preveuen les Bases reguladores de les ajudes per al desenvolupament de l'àmbit rural, ramader, pesquer i cinegètic a l'illa d'Eivissa (BOIB núm. 51, de 15 d'abril de 2008, modificació BOIB núm. 100 EXT, de 30 de juny de 2011) i el punt 5 c d'aquesta convocatòria, i hauran de contenir la següent informació i documentació adjunta:
a. Nom i número de DNI o CIF del titular i, si escau, nom i número de DNI del representant.
b. Domicili social, a l'efecte de comunicacions, correu electrònic i telèfon.
c. En el cas que la sol·licitud d'ajuda es presentàs mitjançant representant, s'haurà d'acreditar fefaentment aquesta representació amb la documentació pertinent.
d. Relació de parcel·les de l'explotació (amb referència SIGPAC) on s'indicaran les actuacions, objecte de subvenció, ha realitzar en cada recinte descrites al punt 6 (taula adjunta a la sol·licitud).
e. Número de l'explotació en el RIA. Registre que conté les dades i els documents de la persona titular de l'explotació i el seu possible representant. Així com la base territorial de l'explotació.
f. Sol·licitud i/o concessió de subvenció pel mateix concepte a una altra administració pública o entitat privada, en el cas d'haver-la sol·licitat i/o concedit, s'haurà d'indicar la quantia corresponent, així com, si escau, l'aportació de la resolució de concessió i/o pagament.
Documentació adjunta
g. Llista de parcel·les de l'explotació (amb referència SIGPAC) on s'indicaran les actuacions, objecte de subvenció, ha realitzar en cada recinte descrites al punt 6 (taula adjunta a la sol·licitud).
h. Imprès de sol·licitud de transferència bancària emplenat, segellat i signat pel director o la directora de l'entitat bancària corresponent, si no consta a la Tresoreria General del Consell Insular d'Eivissa
i. Declaració responsable de no incórrer en les prohibicions que s'esmenten al punt 7.2.e, Annex III
j. En el cas d'entitats, acord de l'òrgan competent en què s'aprova la sol·licitud de subvenció al Consell Insular d'Eivissa.
k. Document de representació, si escau.
El Consell Insular d'Eivissa podrà demanar tota la documentació complementària que consideri per avaluar correctament la sol·licitud. No serà necessari aportar la documentació que ja consti en poder del Consell Insular d'Eivissa sempre que es trobi vigent, però s'haurà d'indicar la referència de l'expedient administratiu en el qual consta, així com declaració o certificació, si escau, de la seua vigència.
La presentació de sol·licitud d'ajuda suposarà autoritzar al Consell Insular d'Eivissa la comprovació del compliment dels requisits establerts a l'apartat 7.2.b mitjançant certificats telemàtics, sempre que tècnicament sigui possible. No obstant això, la persona sol·licitant podrà denegar expressament el consentiment; en aquest cas s'haurà d'aportar la certificació en els termes previstos. Podrà simplificar-se l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries amb l'AEAT i amb la Seguretat Social mitjançant la presentació de declaració responsable, en els casos que descriu l'article 24 del RD 887/2003, de 21 de juliol, mitjançant el qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. En el cas que l'ajuda sol·licitada superi els 3.000 € s'hauran d'incorporar a l'expedient els corresponents certificats que acreditin aquests aspectes.
9. Règim d'ajudes
La concessió de les ajudes d'aquesta convocatòria es durà a terme mitjançant règim de procediment individual de selecció de persona beneficiària, en el qual, malgrat que no hagi acabat el termini de presentació, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment a mesura que entren al Registre del Consell Insular d'Eivissa. En aquest supòsit, si abans que acabi el termini de presentació de sol·licituds s'exhaureix el crèdit destinat a la convocatòria, s'ha de publicar necessàriament un nou acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears mitjançant el qual se suspengui la concessió de noves ajudes.
Les ajudes regulades per aquesta convocatòria són compatibles amb altre tipus d'ajuda o subvenció que pels mateixos conceptes atorgui aquesta o altra administració pública, o entitats privades. L'import de les subvencions o ajudes que es concedeixin no poden superar en cap cas, de forma aïllada o en concurrència amb altres ajudes, el cost de l'activitat subvencionada.
L'import de les ajudes que es podran concedir a les explotacions per a la realització de les actuacions descrites al punt 6 a l'Annex II de present convocatòria; valors obtinguts a partir dels costos de les activitats a subvencionar descrites al PLAN DE AYUDAS PARA LA PROTECCIÓN Y RECUPERACIÓN DEL MEDIO NATURAL DE LA ISLA DE EIVISSA Y SU AGRO-BIODIVERSIDAD, redactat el 2017.
Les quanties que venen reflectides a l'Annex II podran incrementar-se en funció de la naturalesa dels terrenys on s'han realitzat les activitats objecte d'ajuda en els següents termes:
1.- Parcel·les qualificades com a ANEI, ARIP, LIC o ZEPA, un increment fins al 20% en funció de les actuacions que s'hi executin i que se sumen: Un increment del 5% per actuacions de llaurar terrenys agraris; 5% per sembra; 5 % per manteniment de fruiters i 5 % per pastura amb bestiar d'oví/caprí.
- Parcel·les que presenten una pendent superior al 8% o localitzades a una Àrea de previnció de riscos per erosió (APR-Erosió), l'ajuda s'incrementarà en un 5% si es realitzen actuacions de llaurat i un 5% addicional, si es realitzen sembres.
3.- Parcel·les amb ramat oví/caprí en pasturatge, el manteniment o la implantació de la cabanya ramadera amb races autòctones suposarà a la quantia d'ajuda per a ramaderia extensiva un augment del 25%.
L'import màxim de subvenció és de 3.000,00 €/explotació i convocatòria; i fins a un màxim de 15.000 € per beneficiari i programa per al programa (5 anys).
En el cas que l'ajuda resultant sigui inferior a 300 euros, es desestimarà la seva concessió ja que la seva tramitació és superior a la quantia de l'ajuda.
10. Obligacions
1. Les persones beneficiàries estaran obligades a complir amb les bones pràctiques agràries, i especialment:
a. Mantenir els arbres cultivats en bones condicions, sense branques seques ni rebrots a la soca, eliminació d'arbres morts i la seua reposició.
b. Abstenir-se de la utilització, als recintes objecte d'ajuda, de Rotavator per la incidència negativa d'aquesta eina en la fertilitat del sòl.
c. Realitzar almenys, un tractament contra la varroasi a les caseres d'abelles, i tenir els assentaments subjectes a l'ajuda actius almenys en el període comprès entre els mesos de gener a juny de 2020.
d. Mantenir el conjunt de l'explotació agrària lliure de residus.
e. El beneficiari de l'ajuda o persona vinculada a l'explotació haurà d'assistir a una acció formativa organitzada pel Consell Insular d'Eivissa, o entitat col·laboradora si n'és el cas, sobre maneig i la conservació del sòl, compliment de bones pràctiques agràries i altres temàtiques d'interès.
f. Totes aquelles que resultin d'aplicació de les disposicions d'aquesta convocatòria, de les bases reguladores i la resta de normativa aplicable.
2. La bones pràctiques agràries seran d'obligat compliment en tots els recintes que s'acullin a aquesta ajuda.
Sobre la resta de recintes contigus de la parcel·la cadastral objecte de ajuda els altres recintes, serà d'obligat compliment les bones pràctiques agràries, si el titular de l'explotació el té en règim de propietat o amb contracte d'arrendament.
11. Justificació i pagament de la subvenció
Les persones beneficiàries comunicaran i justificaran al Departament competent en matèria d'agricultura l'acabament de les actuacions objecte de l'ajuda mitjançant declaració responsable del compliment dels requisits i obligacions d'aquesta convocatòria, que es presentara de l'1/05/2020 al 30/06/2020, disponible a la Seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa https://seu.conselldeivissa.es, tot això una vegada finalitzada l'actuació.
El pagament de la subvenció es tramitarà una vegada que s'hagi presentat tota la documentació requerida com a justificant i que s'hagi comprovat el compliment de les actuacions objecte de la subvenció.
12. Revocació de la subvenció, reintegrament i règim sancionador
1. Serà procedent la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió i pagament vàlida i ajustada a dret, la persona beneficiària incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos adquirits als quals es troba condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió i pagament de la subvenció. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i pagament, i és procedent el reintegrament de les quantitats rebudes indegudament, tot tenint en compte el que disposa el títol II de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE número 276, de 18-11-2003) referent al reintegrament de subvencions, i el que preveu el seu títol IV referent al règim sancionador; supòsits d'igual manera previstos als articles 44 i 45 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, així com al seu títol V referent al règim sancionador.
2. Criteris de gradació dels possibles incompliments de les condicions imposades per a la concessió de la subvenció
Si les despeses finalment realitzades i justificades resulten inferiors a l'acceptat com a base per a la concessió de la subvenció, es reduirà proporcionalment la quantia de l'ajuda de la següent manera:
a. Si la reducció és de fins el 30% (inclòs) de la base territorial acceptat com a base per a la concessió de la subvenció, es reduirà la subvenció proporcionalment a la reducció del pressupost no justificat.
b. Si la reducció és superior al 30% i fins al 60% (inclòs) de la base territorial com a base per a la concessió de la subvenció, es reduirà la subvenció proporcionalment a la reducció del pressupost no justificat i addicionalment es reduirà un 10% del pressupost no justificat.
c. Si la reducció és de més del 60% de la base territorial com a base per a la concessió de la subvenció, es considerarà que l'objectiu de l'actuació per a la qual s'ha concedit l'ajuda no s'ha realitzat.
La reducció de superfície es produirà per incompliment de les bones pràctiques agràries dins un recinte, la qual cosa podria tenir repercussions sobre la resta de recintes contigus tal com es descriu en l'apartat 10.2; també perquè no s'han realitzat les actuacions objecte de subvenció en aquestos recintes sobre els quals se sol·licita ajuda.
13. Publicitat i vigència
L'acord d'aprovació d'aquesta convocatòria es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), la qual remetrà un extracte de l'acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), tal com estableixen els articles 17.3.b i 20.8.a de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i a la vista del que disposa el Reial decret 130/2019, de 8 de març, pel que es regula la Base de Dades Nacional de Subvencions i la publicitat de les subvencions i altres ajudes públiques. Així mateix, aquest acord es publicarà en el BOIB, s'exposarà al tauler d'anuncis i edictes electrònics del Consell Insular d'Eivissa, i s'anunciarà en dos diaris locals, tot d'acord amb el que estableixen el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la CAIB (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005) i les bases reguladores de les ajudes per al desenvolupament del'àmbit rural, ramader, pesquer i cinegètic a l'illa d'Eivissa. Entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el BOIB.
Quant a la publicitat de les subvencions atorgades, tot d'acord amb el que estableixen l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE número 276, de 18-11-2003) i l'article 34 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la CAIB (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005), es remetrà a la BDNS informació sobre les resolucions recaigudes en els termes que exigeix l'article 20 de la Llei general de subvencions esmentada.
14. Règim de recursos
L'acord del Consell Executiu pel qual s'aprova aquesta convocatòria i els acords que adopti aquest òrgan en virtut d'aquesta convocatòria d'ajudes no exhaureixen la via administrativa i es podrà interposar recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular d'Eivissa en el termini d'un mes a comptar, en el cas d'impugnació de l'esmentat acord, a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el BOIB, i en el cas dels acords dictats referents a les línies d'ajudes de la present convocatòria, aquest mes comptarà des de l'endemà de la seua notificació, tot això d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE número 236, de 02-10-2015), en relació amb l'article 22.2 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars i amb l'article 147.1 del Reglament orgànic del Consell Insular d'Eivissa. El recurs haurà de resoldre's en el termini de tres mesos, transcorreguts els quals s'entendrà desestimat i quedarà oberta la via contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que es consideri pertinent.
Eivissa, 16 de desembre de 2019
La tècnica d'administració general
Mª José Cardona Muñoz
ANNEX I SOL·LICITUD D'AJUDA PER A LA RECUPERACIÓ, EL MANTENIMENT I LA CONSOLIDACIÓ DE L'ENTORN AGRARI I AGRODIVERSITAT EN L'ILLA D'EIVISSA. ANY 2019
Sol·licitant: DNI/CIF:
NÚM. RIA ___________________________
Domicili: CP: Municipi: Telèfon:
Correu electrònic: Representant: DNI:
Correu electrònic: Telèfon:
DECLAR:
1. Que conec les condicions establertes per la normativa vigent per a la concessió d'ajudes que deman.
2. Que autoritz, en compliment de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, que les dades de caràcter personal que facilit s'incorporin a un fitxer automatitzat, propietat i responsabilitat del Consell Insular d'Eivissa amb la finalitat de gestionar les ajudes.
3. Que no incorr en cap causa d'incompatibilitat segons la legislació vigent per rebre la subvenció.
4. Que compleix amb les obligacions tributàries amb l'AEAT i amb la Seguretat Social i em compromet al compliment d'aquest requisit durant el termini inherent al reconeixement o a l'exercici del dret de cobrament de la subvenció.
5. Que totes les dades contingudes en aquesta sol·licitud són vertaderes.
6. Que, en el seu cas, dispòs de l'autorització de l'òrgan competent de l'entitat a la qual represent o que tenc poder suficient per sol·licitar l'ajuda.
1. __ No haver sol·licitat cap altra subvenció pel mateix concepte a una altra institució.
2. __ Haver sol·licitat una altra subvenció pel mateix concepte a una altra institució;
Entitat a la qual s'ha sol·licitat _____________________________________ i quantia __________
EXPÒS: que, en relació amb la convocatòria per a la recuperació, el manteniment i la consolidació de l'entorn agrari i l'agrodiversitat en l'illa d'Eivissa per l'any 2019-2020, present la següent documentació:
- Declaració responsable de no estar incurs en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions (Annex III).
- Full de transferència bancària
- Consta a la Tresoreria General del Consell Insular d'Eivissa
- Llista de parcel·les de l'explotació (amb referència SIGPAC) on s'indicaran les actuacions objecte de subvenció a realitzar en cada recinte, descrits al punt 6 (taula adjunta a la sol·licitud
- Acord de l'òrgan competent en què s'aprova la sol·licitud de subvenció al Consell Insular d'Eivissa, si escau.
- Document de representació, si escau.
SOL·LICIT: Que em sigui concedida l'ajuda per a la recuperació, el manteniment i la consolidació de l'entorn agrari i l'agrodiversitat en l'illa d'Eivissa per l'any 2019-2020, segons es detalla a la llista de parcel·les de adjunta.
ACCEPT el compromís de:
- Dur a terme les actuacions objecte d'aquesta convocatòria amb subjecció a les disposicions que s'hi estableixen, a les bases reguladores i a la resta de normativa aplicable.
- Facilitar la documentació i/o inspeccions que es duguin a terme des del Consell Insular d'Eivissa per tal de comprovar el compliment de tots els punts d'aquesta convocatòria.
- Acreditar davant el Departament de Turisme, Medi Rural i Marí i Cooperació Municipal el compliment dels requisits i condicions que s'exigeix per a la concessió dels ajuts.
Eivissa, ___ d _______________________ de 20...
Signatura
ANNEX II TAULA PER AL CÀLCUL DE LA QUANTIA D'AJUDA PER LA REALITZACIÓ DE LES ACTIVITATS DE RECUPERACIÓ, MANTENIMENT I CONSOLIDACIÓ DE L'ENTORN AGRARI I AGRODIVERSITAT EN L'ILLA D'EIVISSA PER L'ANY 2019
ACTUACIONS SUBVENCIONABLES |
AJUDA €/ha |
INCREMENT ANEI, ARIP,LIC, ZEPA (€/ha) |
INCREMENT PER RISC D'EROSIÓ (€/ha) |
INCREMENT PER RACES AUTÒCT. (€/ha) |
||
---|---|---|---|---|---|---|
Llaurar |
40 |
2 |
||||
Sembra de superfícies |
100 |
5 |
15 |
|||
Manteniment de fruiters |
Ametller |
D. Normal |
178 |
8,9 |
||
D. Baixa |
133 |
6,65 |
||||
D. Molt baixa |
89 |
4,45 |
||||
Arbre. Solt |
44 |
2,2 |
||||
Garrover |
D. Normal |
95 |
4,75 |
|||
D. Baixa |
71 |
3,55 |
||||
D. Molt baixa |
48 |
2,4 |
||||
Arbre. Solt |
24 |
1,2 |
||||
Olivera |
D. Normal |
178 |
8,9 |
|||
D. Baixa |
133 |
6,65 |
||||
D. Molt baixa |
89 |
4,45 |
||||
Arbre. Solt |
44 |
2,2 |
||||
Figuera |
D. Normal |
215 |
10,75 |
|||
D. Baixa |
161 |
8,05 |
||||
D. Molt baixa |
108 |
5,4 |
||||
Arbre. Solt |
53 |
2,65 |
||||
Ramaderia extensiva |
60 |
15 |
||||
Cases d'abelles |
300 €/assentament |
ACTUACIONS SUBVENCIONABLES |
arbres/Ha |
||
---|---|---|---|
Manteniment de fruiters |
Ametller |
D. Normal |
81 a 120 |
D. Baixa |
61 a 80 |
||
D. Molt baixa |
41 a 60 |
||
Arbre. Solt |
0 a 40 |
||
Garrover |
D. Normal |
31 a 60 |
|
D. Baixa |
23 a 30 |
||
D. Molt baixa |
16 a 22 |
||
Arbre. Solt |
0 a 15 |
||
Olivera |
D. Normal |
81 a 120 |
|
D. Baixa |
61 a 80 |
||
D. Molt baixa |
41 a 60 |
||
Arbre. Solt |
0 a 40 |
||
Figuera |
D. Normal |
101 a 150 |
|
D. Baixa |
71 a 100 |
||
D. Molt baixa |
51 a 70 |
||
Arb. Solt |
0 a 50 |
PRESIDÈNCIA DEL CONSELL INSULAR
ANNEX III
DECLARACIÓ RESPONSABLE
[nom] , amb DNI , amb domicili a efectes de notificacions a municipi d representat a l'entitat amb CIF
Declar que no estic incurs en cap de les prohibicions per ser beneficiari/ària de subvencions d'acord amb el que estableix l'article 13.2 de la Llei de subvencions 38/2003, de 17 de novembre, i em compromet a mantenir el compliment d'aquest requisit durant el període de temps inherent al reconeixement o exercici del dret al cobrament de la subvenció, circumstàncies que s'enumeren a continuació.
1. Haver estat condemnat mitjançant sentència ferma a la pena de pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions o ajuts públics.
2. Haver sol·licitat la declaració de concurs, haver estat declarats insolvents en qualsevol procediment, trobar-se declarats en concurs, estar subjectes a intervenció judicial o haver estat inhabilitat de conformitat amb la Llei concursal sense que s'hagi conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs.
3. Haver donat lloc, per una causa de la qual hagin estat declarats culpables, a la resolució ferma de qualsevol contracte subscrit amb l'Administració.
4. Que la persona física, els administradors de les societats mercantils o els que tenguin la representació legal d'altres persones jurídiques estiguin incursos en algun dels supòsits de la Llei 5/2006, de 10 d'abril, de regulació dels conflictes d'interessos dels membres del Govern de la Nació i dels alts càrrecs de l'Administració General de l'Estat; de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques, o que es tracti de qualsevol dels càrrecs electius que regula la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, en els termes que estableixi aquesta normativa o la normativa autonòmica que reguli aquestes matèries.
5. No estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o davant la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents, en la forma que es determini per reglament.
6. Tenir la residència fiscal en un país o un territori qualificat per reglament com a paradís fiscal.
7. No estar al corrent de pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions en els termes que es determinin per reglament.
8. Haver estat sancionat mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions segons aquesta Llei o la Llei general tributària.
D'acord amb l'article 13.3 d'aquesta llei no podran obtenir la condició de beneficiàries de subvencions regulades en aquesta llei les associacions incurses en les causes de prohibició previstes en els apartats 5 i 6 de l'article 4 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del Dret d'associació o per haver-se suspès el procediment administratiu d'inscripció per trobar-se indicis racionals d'il·licitud penal, article 30.4 de la mateixa llei, mentre no recaigui sentència judicial ferma en virtut de la qual pugui practicar-se la inscripció en el corresponent registre. Situació a la qual no em trob sotmès/esa l'entitat a la qual represent.
A més, no concorr en cap de les prohibicions establertes als articles 13.2 i 13.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i a l'article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona.
Eivissa, ..... d ............................... de 20...
signatura
PRESIDÈNCIA DEL CONSELL INSULAR D'EIVISSA