Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 12535
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l’any 2019, subvencions per a inversions en la prevenció dels danys causats als boscos per incendis forestals, desastres naturals i catàstrofes
El Programa de desenvolupament rural (PDR) de les Illes Balears per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió Europea al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural, que complementen les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, el PDR preveu la submesura 8.3, que correspon a inversions en la prevenció dels danys causats als boscos per incendis forestals, desastres naturals i catàstrofes, que contribueix a la prioritat 5 de promoure l'eficiència de recursos i encoratjar el pas a una economia hipocarbònica capaç d'adaptar-se al canvi climàtic en el sector agrícola, alimentari i silvícola.
Mitjançant aquesta mesura es pretén contribuir al IV Pla de defensa contra incendis forestals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 22/2015, de 17 d'abril, i publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 56, de 18 d'abril. Aquest pla s'emmarca en una realitat en la qual es preveu que hi haurà incendis cada vegada més extensos, intensos i perillosos. Per tant, l'objectiu general és disminuir la incidència d'aquests incendis (en nombre, freqüència, gravetat, superfície cremada...) al territori de les Illes Balears.
En data 26 de febrer del 2015, es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que a l'article 2 assenyala que serà objecte d'ajuda la mesura 8 d'inversions en el desenvolupament de zones forestals i millora de la viabilitat dels boscos i, concretament, la submesura 8.3, que correspon a inversions en la prevenció dels danys causats als boscos per incendis forestals, desastres naturals i catàstrofes.
D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears estableix, a l'article 2.a, que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.
D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, i en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA, i de conformitat amb l'autoritat de gestió, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria de subvencions, corresponent a l'any 2019, per a inversions en la prevenció dels danys causats als boscos per incendis forestals, desastres naturals i catàstrofes, d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.
2. L'objecte de la convocatòria és la subvenció de les accions desenvolupades per propietaris i titulars de parcel·les forestals i les seves associacions que duguin a terme accions de prevenció d'incendis.
3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. Per a la convocatòria de l'exercici 2019 es destina un import d'un milió set-cents mil euros (1.700.000,00 €). Aquesta quantia es pot incrementar amb crèdits, que es podran destinar a aquesta finalitat.
2. Les subvencions esmentades es finançaran amb fons de l'impost de turisme sostenible de l'any 2018, d'acord amb el que preveu l'article 19 de la Llei 2/2016, de 30 de març, de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible.
Tercer
Requisits dels beneficiaris
1. Poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les persones, els organismes o les associacions que, en el moment de la proposta de resolució o en el que s'indiqui més endavant, compleixin els requisits següents:
a) Siguin propietaris o titulars de parcel·les forestals ubicades en una zona declarada de risc d'incendi forestal 'alt o mitjà', d'acord amb el IV Pla de defensa contra incendis forestals de les Illes Balears.
b) Disposin, en els aprofitaments de boscos privats de més de 100 hectàrees de superfície de terreny forestal a Mallorca o de 50 hectàrees a Menorca, Eivissa i Formentera, d'un pla de gestió forestal sostenible aprovat per la persona titular de la conselleria competent en matèria forestal. Aquest pla de gestió ha d'incloure, almenys, els conceptes definits al punt 4.d de l'apartat sisè.
Per a aprofitaments de boscos privats de menys superfície, si no es disposa d'un pla de gestió forestal, s'ha de disposar d'un pla d'aprofitament forestal (PAF) aprovat, en el cas que es prevegin actuacions successives durant diversos anys, o una llicència de tala o aprofitament de recursos silvestres autoritzada per l'Administració forestal.
c) Que obtinguin, com a mínim, un 30% de la puntuació màxima possible que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució.
2. Quan es tracti d'una agrupació de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.
En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, que serà el coordinador del grup, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. A més, aquesta no es podrà dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen els articles 22 del text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, i 57 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
3. La comprovació del fet de ser titular d'una superfície forestal o de tenir un pla aprovat, es farà d'ofici mitjançant una consulta al Registre Interinsular Agrari (RIA) de les Illes Balears o a la conselleria responsable i, a aquest efecte, la sol·licitud d'ajuda suposa l'autorització al FOGAIBA per comprovar aquestes dades, tret de manifestació expressa en contra del sol·licitant, el qual, en aquest cas, haurà d'aportar els documents acreditatius corresponents. En el cas que la persona sol·licitant no sigui titular de l'explotació agrària inscrita al RIA haurà d'aportar la documentació referida a l'apartat sisè.
4. Els requisits específics de les persones beneficiàries s'hauran de mantenir durant un període mínim de sis mesos a comptar des de la sol·licitud de l'ajuda i, en tot cas, fins a la concessió.
5. A més dels requisits que estableix el punt 1 anterior, s'hauran de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
6. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, haurà de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.
La comprovació del compliment del requisit esmentat la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que presentar la sol·licitud de subvenció suposa que se l'autoritza per fer aquesta comprovació, excepte si es manifesta el contrari. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable.
En el cas que la persona interessada hagi presentat una declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti una justificació, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per fer-ne la comprovació d'ofici.
7. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart
Actuacions subvencionables
1. Poden ser subvencionables les actuacions següents:
a) Faixa o àrea de prevenció d'incendis forestals
Consisteix en l'obertura o el manteniment d'una superfície de prevenció d'incendis forestals al voltant d'habitatges, edificacions, instal·lacions o infraestructures lineals que evitin la generació o propagació d'un foc i actuïn com a espais segurs davant d'un incendi forestal. Aquestes zones d'actuació tenen la finalitat d'evitar la continuïtat vertical i horitzontal dels estrats forestals existents, tant en zones arbrades com arbustives. Generalment, aquest tipus d'actuacions apareixen formant franges longitudinals d'entre 10 i 50 metres d'amplària ancorades a infraestructures lineals o bé formant àrees amb poca càrrega de combustible al voltant d'habitatges, edificacions o instal·lacions amb risc d'incendi. Els treballs que es preveuen dins aquest tipus d'actuació són:
i. Eixerma de la vegetació arbustiva mantenint clapes arbustives de petites dimensions (<5m2) i amb una alçària no superior a 1,5 metres. Aquestes clapes estaran distribuïdes uniformement per la superfície tractada. S'haurà de mantenir una separació entre les clapes d'entre 1 i 4 metres.
ii. Tala d'arbrat (si escau), de manera que les capçades dels arbres romanents quedin separades un mínim de 3 metres.
iii. Poda dels arbres que s'han deixat en peu fins a una alçària de 3 metres o fins a un terç de la seva alçària.
iv. Recollida i eliminació de restes a través de la crema controlada, la trituració o l'estellat; o bé l'extracció de les restes generades a més de cinquanta metres del terreny forestal.
b) Aclarida d'arbrat forestals
Consisteix en la tala d'arbrat en masses forestals amb més de 800 peus/ha amb la finalitat de dosificar la competència entre l'arbrat i afavorir-ne la resistència davant d'incendis forestals o períodes prolongats de sequera, entre d'altres. Els treballs que s'inclouen dins aquest tipus d'actuació són:
i. Tallar 'entre un terç i la meitat els exemplars de pi blanc d'entre 10 i 40cm de diàmetre a 'l'altura del pit.
ii. Tallar 'entre un terç i dos terços els plançons d'alzina o ullastre de diàmetre entre 6 i 25 cm a 'l'altura de 10 cm sobre el sòl.
iii. Processar i desemboscar la fusta i la llenya generada.
iv. Recollir i eliminar restes a través de la crema controlada, la trituració o l'estellat, o bé l'extracció de les restes generades a més de 50 metres de terreny forestal. En les masses d'alzinar es podrà optar per recollir i acordonar les restes generades sense necessitat d'eliminar-les.
c) Gestió dels arbres forestals afectats per desastres naturals
Consisteix en dur a terme treballs silvícoles sobre l'arbrat que millorin l'estat de conservació dels hàbitats afectats per incendis forestals, temporals, inundacions, plagues i malalties forestals, caps de fibló o neu, entre d'altres. Els treballs que es preveuen dins aquest tipus d'actuacions són:
i. Tallar 'l'arbrat mort, tombat, danyat o inclinat, d'un mínim de 200 peus/ha.
ii. Podar, en els arbres que es poden recuperar, les branques danyades.
iii. Processar i desemboscar la fusta i la llenya generada.
iv. Recollir i eliminar restes a través de la crema controlada, la trituració o l'estellat, o bé l'extracció de les restes generades a més de 50 metres de terreny forestal.
d) Recuperació de cultiu en zones abancalades
Consisteix a recuperar l'ús agrari dels bancals abandonats. Els treballs que es preveuen dins d'aquest tipus d'actuació són:
i. Eliminar la coberta forestal arbrada i arbustiva respectant les espècies protegides.
ii. Processar i desemboscar la fusta i la llenya generada.
iii. Recollir i eliminar restes a través de la crema controlada, la trituració o l'estellat, o bé l'extracció de les restes generades a més de 50 metres de terreny forestal.
iv. Preparar el sòl per al seu ús agrari.
e) Redacció d'instruments de planificació forestal
Consisteix a redactar instruments de gestió forestal sostenible (IGFS) en masses forestals públiques o privades o de plans de prevenció d'incendis forestals a escala municipal, en urbanitzacions o habitatges aïllats.
Totes les actuacions s'han de desenvolupar d'acord amb el que preveu el IV Pla de defensa contra incendis, i tots els productes dels treballs s'hauran de retirar de la zona forestal o triturar in situ.
2.Només seran subvencionables les despeses dutes a terme després de presentar la sol·licitud d'ajuda i després de la visita prèvia d'inspecció, in situ, que acrediti que les actuacions no estaven iniciades.
L'actuació subvencionada s'haurà de dur a terme en el període comprès entre la data de començament del període d'elegibilitat que preveu el paràgraf anterior i els terminis que preveu el punt 1 de l'apartat onzè d'aquesta resolució. En cap cas aquest termini podrà superar l'1 de desembre del 2023.
3. La inversió màxima auxiliable és de 30.000,00 € per beneficiari.
Cinquè
Intensitat i límit de les subvencions
La intensitat de l'ajut és del 80% o del 85% en cas que es disposi de plans de gestió o aprofitament forestal del cost establert per a cada una de les actuacions subvencionables, que és el següent:
Faixa o àrea de prevenció d'incendis forestals: 8.000,00 €/ha
Aclarida d'arbrat forestal: 3.000,00
Gestió dels arbres forestals afectats per desastres naturals: 3.000,00 €/ha
Recuperació de cultiu en zones abancalades: 4.000,00 €/ha
Redacció d'instruments de planificació forestal de 40 ha o més de superfície forestal: 25 €/ha.
Redacció d'instruments de planificació forestal de menys de 40 ha de superfície forestal: 1.000,00 €
Sisè
Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds comença el dia següent de la publicació d'aquesta resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el dia 28 de febrer del 2020.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda d'acord amb el model de l'annex I, que figura al web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04013550). Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades davant dels registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o a qualsevol altre lloc dels que preveu l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
S'hauran de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex I esmentat, assumir els compromisos i concedir les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.
3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020 i de la resta de normativa aplicable.
4. Aquestes sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació següent:
a) En cas de persones jurídiques, fotocòpia del NIF i dels estatuts socials.
b) Acreditació de la representació amb la qual actua el sotasignat de la sol·licitud, si escau.
c) Acreditació de la titularitat de la superfície forestal, si escau.
d) Memòria de l'actuació signada, on es faci constar:
1. Ubicació amb indicació de polígons, parcel·les i recintes on s'actua, i justificació que estan en zones de risc d'incendis forestals alt o mitjà.
2. Descripció de la situació actual de la massa forestal en la qual s'actua.
3. Descripció del tipus d'actuació amb un croquis de la zona d'actuació i de la superfície afectada.
4. Calendari d'execució.
5. Compliment dels criteris de selecció.
e) En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, s'ha d'aportar:
- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.
- Fotocòpia compulsada del NIF de l'agrupació, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, ha d'aportar, a més, una fotocòpia compulsada del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.
- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cadascú, així com el número de DNI i del compte bancari (24 dígits IBAN) de cada un d'ells.
- Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.
- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l'article 22 del text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de Subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
5. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, el sol·licitant pot aportar la documentació complementària que vulgui a fi i efecte d'acreditar el compliment d'algun dels criteris de selecció que estableix l'apartat següent.
6. Si cal, la comprovació del DNI de la persona beneficiària, dels integrants del grup o dels representants la farà d'ofici el FOGAIBA. En cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA o a la Conselleria de Agricultura, Pesca i Alimentació, perquè obtinguin el DNI, els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, o la inscripció i comprovació de les dades que consten al Registre Interinsular Agrari (RIA), així com de la condició d'explotació agrària prioritària, s'hauran d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.
Si la persona interessada ha presentat una declaració responsable i durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per dur-ne a terme la comprovació d'ofici.
7. En el supòsit que, en ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats, no caldrà aportar-lo novament, sempre que es facin constar la data i l'òrgan o la dependència en què es va presentar o, si escau, emetre'l si no han passat més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual correspongui. Tampoc caldrà aportar-lo novament si el document exigit s'ha incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document. No obstant això, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda.
En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà requerir a la persona sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.
8. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no caldrà presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.
9. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no inclouen tota la documentació assenyalada, o si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient tenen esmenes o ratllades, es requerirà a les persones sol·licitants, mitjançant una publicació al web del FOGAIBA, que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s'entendrà que les sol·licituds han estat desistides i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin es publicaran al web cada dilluns o el dia hàbil següent, si aquest és festiu.
Setè
Selecció de les persones beneficiàries
1. La selecció de les persones beneficiàries de les ajudes es durà a terme mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.
2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, les sol·licituds s'atendran en funció de la puntuació obtinguda aplicant els criteris de prioritat següents, el compliment dels quals es valorarà en el moment de presentar la sol·licitud:
En funció de les característiques de la persona beneficiària o de l'explotació:
a) Si la persona beneficiària és una dona o un agricultor jove: 20 punts.
b) Si la persona beneficiària és titular o cotitular d'una explotació agrària prioritària: 20 punts.
c) Si la persona beneficiària és sòcia d'una organització professional agrària (OPA), d'una cooperativa o d'una societat agrària de transformació (SAT): 20 punts.
d) Si la persona beneficiària té una forma associativa: 10 punts.
e) Explotacions amb almenys el 25% de la seva superfície situada en zones de la xarxa Natura 2000 o altres espais naturals regulats a la Llei per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO): 20 punts.
En funció de l'objecte de la inversió:
Inversions en silvicultura preventiva:
a) Actuacions lineals: 5 punts.
b) Actuacions sobre la massa: 15 punts.
Puntuació màxima: 110 punts.
En cas d'empat, es resoldrà tenint en compte la sol·licitud que s'hagi presentat primer.
Vuitè
Comissió Avaluadora
1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:
- President: l'autoritat de gestió del Pla de desenvolupament rural o la persona en qui delegui.
- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament rural o persona en qui delegui.
- Vocals:
* Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o persona en qui delegui.
* Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o persona en qui delegui.
* Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.
* Cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural o persona en qui delegui.
* Un representant del Consell Insular de Mallorca.
* Un representant del Consell Insular de Menorca.
* Un representant del Consell Insular d'Eivissa.
* Un representant del Consell Insular de Formentera.
- Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre un informe, que ha de servir de base per 'elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió només es constituirà en el cas que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'hagi d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.
No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, o bé de desestimació de la subvenció pel fet de no complir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.
3. Perquè la Comissió Avaluadora es consideri constituïda vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.
Novè
Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, tenir coneixement i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En cas que calgui notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant una publicació al web del FOGAIBA cada dilluns o el dia hàbil següent, si aquest és festiu.
Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions ni proves a banda dels que hagin adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
Quan la subvenció tingui per objecte finançar activitats que la persona sol·licitant desenvoluparà, i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar la persona beneficiària a modificar la sol·licitud per tal d'ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.
En qualsevol cas, la modificació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte a les sol·licituds o a les peticions.
Un cop s'hagin examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, que ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia, i especificar l'avaluació i els criteris de valoració seguits per elaborar-la, si escau.
2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural i amb l'informe previ, si escau, de la Comissió Avaluadora. Amb anterioritat a l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA emetrà un informe en el qual s'acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import, i prèviament a l'emissió de l'informe, si així ho considera necessari, podrà sol·licitar informes a l'Administració forestal sobre la veracitat de les dades i de la coherència de les actuacions sol·licitades amb el IV Pla de defensa contra incendis. En la resolució de concessió de l'ajuda s'hi farà constar el finançament amb càrrec a l'impost turístic sostenible, així com la mesura del programa de què es tracti.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i es notificarà a les persones interessades mitjançant la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Un cop hagi transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat cap resolució expressa, s'entendrà que la sol·licitud ha estat desestimada.
Excepcionalment, i d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà a les persones interessades mitjançant la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
4. A la resolució del procediment s'hi podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i que compleixin les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, hagin estat desestimades per excedir la quantia màxima del crèdit fixat a la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna en funció dels criteris de valoració previstos.
En aquest cas, si alguna de les persones beneficiàries renuncia a la subvenció en els sis mesos següents a la notificació de la seva concessió, l'òrgan que concedeix la subvenció esmentada haurà d'acordar, sense necessitat d'una nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la persona o persones sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia d'algun dels beneficiaris s'hagi alliberat prou crèdit per atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció a les persones interessades, perquè accedeixin a la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada la persona o persones sol·licitants hagin acceptat la proposta, es dictarà l'acte de concessió i es notificarà.
5. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar un recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a partir del dia següent de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen els 'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
6. Sens perjudici que la notificació es dugui a terme de la manera que estableixen els apartats anteriors i de la publicitat que es realitzarà en aplicació del que preveuen els articles 111 i 112 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu al Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al web del FOGAIBA, la llista de persones beneficiàries de les subvencions que es concedeixin en el marc del que preveu aquesta resolució, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i la finalitat o les finalitats de la subvenció.
Desè
Obligacions dels beneficiaris
1. Les persones beneficiàries tenen les obligacions següents:
- Realitzar les activitats auxiliades dins del termini establert i en les condicions exigibles.
- Mantenir els requisits i les condicions exigibles a què fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució.
- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control indicades per part de les administracions autonòmica, estatal o comunitària, la Intervenció General, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, així com facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes en relació amb les ajudes concedides.
2. A més, s'hauran de complir les normes d'informació i publicitat que preveu l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen les disposicions aplicables del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.
3. Aquestes obligacions s'entendran sens perjudici de l'obligació de complir la resta que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com les que es deriven de la normativa estatal i comunitària aplicable.
4. Sens perjudici de les exclusions i les reduccions que preveu l'annex III d'aquesta resolució, el règim jurídic aplicable per incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament d'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè
Justificació i pagament de les ajudes
1. El termini per notificar i justificar la realització de les actuacions proposades en aquesta resolució serà de 12 mesos des del dia següent de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda i, en qualsevol cas, sempre abans de l'1 de desembre del 2023.
2. Per raons justificades com ara baixes laborals i incidències greus que no siguin imputables a la persona sol·licitant, les persones beneficiàries podran sol·licitar l'ampliació del termini de realització i justificació que estableix la resolució de concessió. Aquesta sol·licitud s'haurà de presentar abans del venciment del termini d'execució.
El FOGAIBA pot acordar l'ampliació sol·licitada sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones ni l'execució del Programa de desenvolupament rural i no se superi l'1 de desembre del 2023. L'acord d'ampliació s'ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.
3. La persona beneficiària haurà de dur a terme l'actuació subvencionada en el període comprès entre la data de presentació de realització de la visita de comprovació prèvia de no inici de les inversions, i el termini que preveu el punt 1 o 2 anteriors, el qual també s'especificarà a la resolució de concessió.
4. Durant els terminis de justificació establerts, les persones beneficiàries hauran de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d'acord amb el model de l'annex II, que figura al web del FOGAIBA, degudament emplenat, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04013550). Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades davant dels registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o en qualsevol altre lloc dels que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
S'hauran de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex II esmentat, s'hauran d'assumir els compromisos i s'hauran de concedir les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.
Aquesta sol·licitud de pagament ha d'anar acompanyada d'una memòria justificativa de les actuacions realitzades i dels resultats obtinguts.
5. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà a la persona beneficiària mitjançant una transferència bancària quan s'hagin justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.
El compliment de la finalitat de la subvenció i la realització de les actuacions aprovades es comprovarà per l'òrgan gestor mitjançant una inspecció final, in situ.
6. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar l'actuació objecte de l'ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 4 de l'apartat desè d'aquesta resolució.
7. No obstant això, en els casos en què es produeixin desviacions entre l'actuació realitzada i l'aprovada, s'ajustarà l'ajuda total concedida a l'import de l'actuació realitzada, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre que l'actuació s'acosti de manera significativa al compliment total dels objectius previstos i suposi almenys un 50% d'execució de la quantitat total aprovada a la resolució de concessió inicial.
Aquest ajustament es farà aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a l'actuació total justificada. No es reduirà l'import de la subvenció concedida sempre que l'actuació executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.
8. En qualsevol cas, s'hauran de tenir en compte les reduccions i les exclusions que preveuen el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen les disposicions aplicables del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat, i l'annex III d'aquesta resolució.
Dotzè
Incompatibilitat de les subvencions
Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que la persona beneficiària pugui rebre de qualsevol Administració pública o d'una altra entitat pública o privada per a les mateixes actuacions concretes.
Tretzè
Ajudes no reintegrables
1. D'acord amb el que estableix l'article 27 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, no es reintegraran les ajudes rebudes quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits a la persona beneficiària sigui a causa d'algun dels motius següents:
a) mort del beneficiari;
b) llarga incapacitat professional del beneficiari;
c) expropiació d'una part important de l'explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia en què es va subscriure el compromís;
d) catàstrofe natural greu que afecti considerablement les terres d'explotació;
e) destrucció accidental dels edificis per al bestiar de l'explotació;
f) epizoòties que afectin la totalitat o una part del bestiar del productor.
No obstant això, tot quedarà condicionat al compliment per part de la persona beneficiària de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, adjuntant les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels deu dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estigui en condicions de fer-ho.
Catorzè
Controls
1. Els perceptors de les ajudes regulades en aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen les disposicions aplicables del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.
3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel Servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.
Quinzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria serà el que s'estableix a:
- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen les disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.
- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.
- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroguen els Reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.
- Reglament d'execució (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, que completa el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i que introdueix disposicions transitòries.
- Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen les disposicions aplicables del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
- Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen les disposicions aplicables del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
- Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
- Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
- Directiva d'hàbitats relativa a l'execució de les accions i els projectes en aquestes àrees i la necessitat d'evitar qualsevol possible dany als valors de la xarxa Natura 2000.
- Llei 19/1995, de 4 de juliol, de modernització de les explotacions agràries.
- Llei 35/2011, de 4 d'octubre, sobre la titularitat compartida de les explotacions agràries.
- Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears.
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).
- Resta de normativa de desenvolupament i aplicable.
Setzè
Eficàcia
L'efectivitat d'aquesta resolució queda condicionada a l'aprovació definitiva per part de la Comissió Europea de la modificació del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020, en els termes que preveu aquesta resolució. En cas contrari, es modificarà amb la finalitat d'adaptar-la al text aprovat.
Dissetè
Publicació
Aquesta resolució s'ha de notificar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 13 de desembre de 2019
La presidenta del FOGAIBA
María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño
ANNEX III REDUCCIONS I EXCLUSIONS
1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses
Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.
El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural examinarà la sol·licitud de pagament presentada per la persona beneficiària i determinarà els imports admissibles. A més, fixarà:
a) L'import que es pagarà al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ajustarà al límit de la concessió.
b) L'import que es pagarà al beneficiari després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que figuri a la sol·licitud de pagament.
Si l'import fixat d'acord amb la lletra a supera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10%, s'aplicarà una reducció a l'import fixat a la lletra b. L'import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports, però no serà superior a l'import sol·licitat.
2. Reduccions en cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat, així com d'obligacions
2.1. Aspectes generals
En aquest apartat s'inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d'admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es dugui a terme de l'operació.
Dins dels criteris d'admissibilitat i compromisos, se'n poden diferenciar els tipus següents:
- Compromisos excloents (CE): aquell incompliment que no respecta els criteris i/o els requisits que estableix la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda i la seva exclusió i, si és procedent, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, la persona beneficiària quedarà exclosa de la mesura durant l'any natural de què es tracti i del següent.
- Compromisos avaluables (CV): en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:
- Compromís bàsic (CB): el compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-los fi amb mitjans acceptables.
- Compromís principal (CP): el compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-los fi amb mitjans acceptables.
- Compromís secundari (CS): compromís que no s'ajusta a les definicions anteriors.
2.2. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat
S'entenen per criteris d'admissibilitat els requisits vinculats a la concessió de l'ajuda, i es tipifiquen com a excloents.
2.3. Reduccions per incompliment de compromisos
S'entenen per compromisos les obligacions que defineix l'apartat desè de la resolució.
Els compromisos de la línia d'ajuda per inversions en la prevenció dels danys causats als boscos per incendis forestals, desastres naturals i catàstrofes es tipifiquen al quadre següent:
Realitzar les activitats auxiliades en el termini establert.
Aquest compromís es considerarà complert amb la realització, almenys, del 50% de les inversions. CB.
Adoptar les mesures que calguin per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat: CS.
Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos. CB.
Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:
1. COMPROMISOS BÀSICS
100% de l'ajuda.
2. COMPROMISOS PRINCIPALS
Primer any d'incompliment:
Un compromís incomplert: 25% de l'ajuda.
Dos o més compromisos incomplerts: 50% de l'ajuda.
Segon any o més d'incompliment: 50% de l'ajuda.
3. COMPROMISOS SECUNDARIS
Primer any d'incompliment:
Un compromís incomplert: 2% de l'ajuda.
Dos o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.
Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda.
4. EXCLUSIÓ
Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.
Quan les persones beneficiàries no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.