Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 12494
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l’any 2019, subvencions per a determinades actuacions de les previstes a la submesura 8.5

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Programa de desenvolupament rural (PDR) de les Illes Balears, per al període 2014-2020, preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural, finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i complementa les disposicions comunes per als Fons estructurals i d'inversió europeus, que s'estableixen a la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell.

Concretament, entre altres mesures, el PDR preveu la submesura 8.5, relativa a inversions per incrementar la capacitat d'adaptació i el valor mediambiental dels ecosistemes forestals, que contribueix clarament als objectius transversals de millora del medi ambient i d'adaptació i mitigació del canvi climàtic, ja que suposa fomentar pràctiques respectuoses amb el medi ambient adaptades als ecosistemes, i que està inclosa en la notificació conjunta d'ajuda d'Estat realitzada pel Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA), amb número de referència SA 43021 (2015/XA), d'acord amb el que preveu l'article 35 del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014.

Al capítol 5 del Marc nacional de desenvolupament rural 2014-2020 es justifica la implantació d'una submesura destinada a donar suport a actuacions orientades a potenciar els serveis ambientals que proveeixen els sistemes forestals, així com el seu caràcter d'utilitat pública, sense excloure els beneficis econòmics a llarg termini. Aquestes actuacions es concretaran a través d'inversions per millorar l'estat de conservació dels ecosistemes forestals i el seu caràcter d'utilitat pública, els hàbitats i les espècies forestals recollits en les directives 92/43 CEE (hàbitat) i 2009/147/CE (aus), tant si estan inclosos en la xarxa Natura 2000 com si no ho estan, tal com estableix el Marc d'acció prioritària per a la xarxa Natura 2000 a Espanya. A més, també inclouran actuacions per millorar la capacitat dels ecosistemes forestals d'adaptar-se al canvi climàtic i també d'incrementar la seva capacitat de mitigar-lo, que estan recollides al Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears, a la submesura 8.5, relativa a inversions per incrementar la capacitat d'adaptar-se i el valor mediambiental dels ecosistemes forestals.

L'objectiu prioritari d'aquesta submesura és donar suport a les accions i les inversions que desenvolupen els gestors forestals en compliment dels objectius mediambientals, de proveir de serveis els ecosistemes o de potenciar el caràcter d'utilitat pública dels boscos i les superfícies forestals de la zona que es tracti o augmentin el potencial de mitigació del canvi climàtic dels ecosistemes, sense excloure els beneficis econòmics a llarg termini.

Per això es creu que és indispensable proporcionar els fons necessaris per mantenir una activitat que és fonamental per al correcte manteniment dels ecosistemes balears.

Alhora, ateses la particularitat de les actuacions que es desenvoluparan i les limitacions financeres, es considera necessari limitar els beneficiaris als tipus d'entitats competents per a la seva execució.

En data 26 de febrer del 2015, es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que a l'article 2 assenyala que seran objecte d'ajuda les activitats executades dins de zones amb limitacions naturals i, en concret, la submesura 8, relativa a inversions per incrementar la capacitat d'adaptació i el valor mediambiental dels ecosistemes forestals.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), a l'article 2.a estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política a comuna (PAC) i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant resolució.

Atesa la naturalesa de les ajudes que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració en relació amb possibles actuacions dirigides a aconseguir, de manera efectiva, la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, d'acord amb l'Autoritat de Gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria de subvencions, corresponent a l'any 2019, per a les ajudes a inversions per incrementar la capacitat d'adaptació i el valor mediambiental dels ecosistemes forestals, d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria tenen com a finalitat donar suport a les inversions per incrementar la capacitat d'adaptació i el valor mediambiental dels ecosistemes forestals i els boscos, d'acord amb el que estableixen el Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020 i l'article 25 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

3. Les ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal, i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, publicat al Diari Oficial de la Unió Europea d'1 de juliol de 2014.

4. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes regulades en aquesta convocatòria és tot el territori de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. A aquesta convocatòria s'hi destina un import màxim tres-cents quaranta-dos mil seixanta-tres euros amb un cèntim (342.063,01 €), amb la possibilitat d'ampliar els crèdits que s'hi han assignat. D'aquest import, 229.524,27€ són a càrrec dels pressuposts del FOGAIBA i corresponen a les aportacions del Fons Europeu d'Ajudes al Desenvolupament Rural (FEADER) i del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA).

2. Les actuacions subvencionades seran finançades pel FEADER en un 53,00%, per la CAIB en un 32,90 % i pel Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) en un 14,10 %.

Tercer

Beneficiaris

1. Podran ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta convocatòria els ens públics que regula la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que en el moment de presentar la sol·licitud o en un moment posterior, si s'estableix a continuació, compleixin els requisits següents:

a) Tenir com a finalitat la realització de totes o part de les actuacions subvencionades mitjançant aquesta convocatòria.

b) Tenir finançament provinent de fons de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en un mínim del 32,90 % per realitzar les actuacions objecte d'ajuda. Aquest requisit s'ha d'acreditar abans que es dicti la proposta de resolució.

c) Tenir almenys un 30% dels punts previstos a l'apartat setè d'aquesta convocatòria.

2. Els requisits generals esmentats a l'apartat anterior s'hauran de mantenir durant un període mínim de sis mesos comptats a partir de la data de concessió de l'ajuda.

3. A més, hauran de complir els requisits previstos a l'article 10 de l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

4. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la faran el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per comprovar-la, excepte manifestació expressa en contra. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, s'acreditarà que es compleix mitjançant declaració responsable.

Si el sol·licitant ha presentat la declaració responsable i durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior als 3.000,00 euros, se li requerirà que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA perquè en faci la comprovació d'ofici.

5. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes, tampoc no podran ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta Resolució les empreses i les entitats sol·licitants que han estat sancionades o condemnades, en els últims tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

6. D'acord amb el que preveu l'article 1 del Reglament (UE) núm. 702/2014, no es concediran ajudes individuals a empreses subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior, ni es concediran ajudes a empreses en crisi, segons la definició de l'article 2, punt 14 del reglament esmentat.

Quart

Actuacions subvencionables

Seran objecte de subvenció les despeses que s'indiquen en el punt següent, derivades dels tipus d'operacions següents:

  1. Conversió de l'estructura del bosc per millorar-ne la funcionalitat, sempre que siguin actuacions estructurals de millora de la composició vegetal dels boscos cap a espècies de més interès ecològic. No seran auxiliables els treballs de manteniment propis dels cicles forestals.
  2. Replantacions forestals d'espècies autòctones que preveu la Resolució del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, publicada al BOIB núm. 23, de 16 de febrer de 2013.
  3. Infraestructures per a ús recreatiu i ús públic, com ara la creació de senders i instal·lacions recreatives a petita escala, senyalització, taules informatives, refugis i miradors.
  4. Inversions per conservar i gestionar els recursos naturals que fomentin la compatibilització de les activitats forestals amb la millora del funcionament ecològic dels ecosistemes.
  5. Accions per protegir els hàbitats i la biodiversitat, per erradicar les espècies invasores, etc.

S'entén per zones forestals i boscos totes les superfícies objecte d'aplicació de l'article 5 de la llei bàsica de monts (Llei 43/2003, de 21 de novembre, de monts).

2. Es podran subvencionar les despeses que el beneficiari hagi pagat de manera efectiva per mitjà de la manera que preveu l'apartat onzè d'aquesta resolució i que es derivin de l'execució de les operacions subvencionades, que podran ser, entre d'altres:

  1. Les despeses de personal laboral propi o mitjançant contractació administrativa o prestació de serveis, sempre que corresponguin a costos reals de l'operació subvencionada o a costos mitjans reals imputables a operacions del mateix tipus i s'assignin proporcionalment a l'operació, d'acord amb un mètode just i equitatiu degudament acreditat.
  2. Materials i equips necessaris per a la realització de les actuacions.
  3. Honoraris de projectes fins a un 10% dels costos de les actuacions del projecte.

3. Només podran ser objecte de subvenció aquelles despeses que el beneficiari hagi pagat de manera efectiva des de la presentació de la sol·licitud d'ajuda fins al 31 d'octubre del 2022, excepte en el cas de les despeses que preveu el punt 2.c d'aquest apartat, que es podran fer efectives abans de presentar la sol·licitud.

4. En el cas d'inversions que comportin la realització d'obra civil i instal·lacions fixes, només se subvencionaran les inversions fetes després de la sol·licitud i de la visita prèvia d'inspecció per part de l'òrgan competent, in situ, que acrediti que les inversions no estaves iniciades.

5. En tot cas, s'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixin els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

A més de la limitació esmentada en el punt anterior, també s'hauran de considerar les que imposin les regles d'elegibilitat comunitàries aplicables a les accions finançades pel FEADER.

6. En qualsevol cas, no podran ser despeses subvencionables:

- L'impost del valor afegit (IVA), excepte l'IVA no recuperable quan sigui costejat de manera efectiva i definitiva pel beneficiari.

- Els interessos deutors dels comptes bancaris.

- Les despeses corresponents a les retribucions del personal funcionari.

- Totes aquelles que no tinguin la condició de despesa elegible d'acord amb la normativa vigent.

- Les despeses derivades de la compra de béns de segona mà.

- Les despeses corrents i de manteniment.

- Les despeses sobre els treballs de manteniment propis dels cicles forestals

7. En tot cas, perquè es pugui considerar subvencionable, caldrà que la inversió en obra civil es faci complint les normes urbanístiques en aquesta matèria. A aquest efecte, serà preceptiu acreditar, abans del pagament, el compliment d'aquests extrems adjuntant la documentació que s'esmenta a l'apartat onzè d'aquesta resolució.

8. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 40.000,00 euros, en cas de cost per execució d'obra, o de 15.000,00 euros, en cas de subministrament de béns d'equip o prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per prestar el servei o el lliurar el bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que subministrin el bé o prestin el servei.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'hauran d'aportar a la justificació de la subvenció, es farà amb criteris d'eficiència i economia, i l'elecció es justificarà expressament en una memòria quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

9. En el supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables i inscriptibles en un registre públic, s'haurà de fer constar a l'escriptura que el beneficiari haurà de destinar els béns a la finalitat per a la qual se li va concedir la subvenció durant un període de cinc anys, a comptar des del pagament final de l'ajuda, així com l'import de la subvenció concedida, i aquests extrems hauran de ser objecte d'inscripció en el registre públic corresponent. L'anotació al registre públic corresponent s'ha d'acreditar una vegada fet efectiu el pagament de l'ajuda a requeriment de l'òrgan gestor.

10. S'hauran de complir les normes d'informació i publicitat que preveu l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.

11. Les inversions es faran d'acord amb la normativa de la Unió Europea i amb la legislació nacional en matèria de protecció mediambiental. En cas d'inversions que requereixin una avaluació d'impacte ambiental en aplicació de la Directiva 2011/92/UE, l'ajuda estarà subordinada que aquesta avaluació hagi estat realitzada i que l'autorització d'execució per al projecte d'inversió de què es tracti hagi estat concedida abans de la data de concessió de l'ajuda.

Cinquè

Intensitat i límit de les subvencions

1. L'ajuda serà el 100% del cost subvencionable. D'aquest import, el FOGAIBA en pagarà la part cofinançada de l'Estat i del FEADER, i la quantitat restant l'aportarà l'entitat beneficiària a través dels seus pressupostos.

2. La quantia de la subvenció corresponent a la part finançada pel FEADER i per l'Estat serà del 67,10% del cost de l'actuació subvencionable.

3. En cap cas l'import de l'ajuda podrà superar el cost de l'activitat que es portarà a terme.

 

Sisè

Sol·licituds

1.  El termini de presentació de sol·licituds és deu dies naturals i començarà a comptar el dia següent de la data de publicació d'aquesta resolució al BOIB.

Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria podran presentar les sol·licituds, segons els models oficials de l'annex I que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04013550). Les sol·licituds s'han de presentar emplenades correctament davant els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o de qualsevol altre lloc dels que preveu l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Serà necessari subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, així com l'assumpció de compromisos, l'atorgament d'autoritzacions i les declaracions que conté el mateix annex.

2.  Aquestes sol·licituds d'ajuda han d'anar acompanyades de la documentació següent:

a) Fotocòpia del NIF de l'entitat.

b) Documentació que acrediti la representació que exerceix la persona que signa la sol·licitud. Aquesta acreditació ha d'estar vigent en el moment de la sol·licitud.

c) Fotocòpia del document constitutiu de l'entitat o dels estatuts socials o reglaments degudament inscrits al registre corresponent o el certificat d'inscripció registral dels documents esmentats i la indicació del Butlletí Oficial de les Illes Balears on està publicat, amb indicació de les seves modificacions.

d) Certificat de l'Agència Tributària, en cas d'estar exempt de declarar l'IVA.

e) Memòria del programa d'actuació, que ha d'incloure els antecedents, els objectius, la descripció i el pressupost detallats de les actuacions, la indicació sobre si es fa amb mitjans propis i l'inici i el final de les actuacions que se subvencionaran.

f) Certificat del responsable econòmic de l'entitat que acrediti el compliment del requisit que preveu el punt 1.b de l'apartat tercer.

g) En el cas d'inversions que requereixin obra civil, un avantprojecte, un projecte tècnic, pressupostos o factures proforma de les inversions objecte d'ajuda. S'han de presentar els tres pressupostos en el cas que estableix l'apartat quart, punt 8 d'aquesta resolució, o la manifestació expressa que aquest tràmit es durà a terme mitjançant el procediment corresponent de contractació administrativa, que es podrà justificar a l'hora de fer efectiu el pagament.

En casos justificats per projectes senzills, n'hi haurà prou amb plànols o croquis de les inversions immobles i de la seva ubicació.

h) Si escau, declaració, informe o resolució d'impacte ambiental emesa per la Comissió Balear de Medi Ambient en sentit positiu.

3. En el supòsit que per a la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats anteriorment, no caldrà tornar-lo a aportar, sempre que es facin constar la data i l'òrgan o la dependència en què es van presentar o, si escau, es van emetre i no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual corresponguin. Així mateix, no caldrà aportar-los novament si els documents que s'exigeixen s'han incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document. No obstant això, l'acreditació de facultats ha d'estar vigent en la data en què es presenta la sol·licitud d'ajuda.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans, dels requisits als quals es refereix el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

4. La comprovació del DNI del representant de les entitats beneficiàries la farà d'ofici el FOGAIBA. Si el sol·licitant vol denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació que obtinguin el DNI o els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, s'haurà d'aportar el document de denegació d'aquesta autorització juntament amb els certificats corresponents. En cas que no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

5. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no serà necessari presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada, o si els documents que s'han de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà al sol·licitant perquè esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fa, la seva sol·licitud s'entendrà desistida i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

6. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa acceptar, per part de la persona interessada, tot el que conté aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, i de la resta de normativa d'aplicació.

Setè

Selecció dels beneficiaris

1. El procediment per seleccionar els beneficiaris de les ajudes convocades mitjançant aquesta resolució serà el de concurrència competitiva.

2. Per ajustar la concessió de les ajudes objecte d'aquesta convocatòria als recursos pressupostaris disponibles, si el conjunt de peticions supera la dotació que preveu l'apartat segon d'aquesta resolució, les sol·licituds s'atendran en funció de la major puntuació obtinguda aplicant els criteris de prioritat següents, el compliment dels quals serà valorat en la data de presentació de la seva sol·licitud:

- Inversions ubicades en zones de la xarxa Natura 2000 o altres zones protegides: 20 punts.

- Inversions destinades a la lluita contra espècies invasores: 20 punts.

- Inversions que afectin l'estructura dels boscos i les replantacions: 10 punts.

- Inversions destinades a millorar el funcionament ecològic dels ecosistemes: 10 punts.

- Inversions destinades a infraestructures per a usos recreatius: 5 punts.

3. Per obtenir la condició de beneficiari d'aquestes ajudes, el projecte sol·licitat haurà de reunir una puntuació mínima per ser seleccionat d'un 30% de la puntuació màxima possible, concretament 19,5 punts.

4. En cas d'empat, es resoldrà tenint en compte la sol·licitud que s'hagi presentat en primer lloc.

Vuitè

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

-  President: la Autoritat de gestió o persona en qui delegui.

-  Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o persona en qui delegui.

-  Vocals:

*  Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o persona en qui delegui.

*  Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o persona en qui delegui.

*  Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.

*  Cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural o persona en qui delegui.

*  Un representant del Consell Insular de Mallorca.

*  Un representant del Consell Insular de Menorca.

*  Un representant del Consell Insular d'Eivissa.

*  Un representant del Consell Insular de Formentera.

-   Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2.  La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds que es presenten, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament es constituirà en el cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'hagi d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció pel fet de no reunir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedientes sense cap més tràmit.

3. Per tal que la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixin, i almenys de la meitat dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves a banda dels que hagin adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tingui per objecte el finançament de les activitats que la persona sol·licitant desenvoluparà i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar el beneficiari que modifiqui la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la modificació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte a les sol·licituds o peticions.

Un cop s'hagin examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, que ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia, i especificar l'avaluació i els criteris de valoració seguits per elaborar-la, si escau.

2. La pràctica de les comunicacions i les notificacions a la persona interessada en aquest procediment es farà de manera telemàtica.

3. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural i amb l'informe previ, si escau, de la Comissió Avaluadora. Amb anterioritat a l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA emetrà un informe en el qual s'acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. En la resolució de concessió de l'ajuda es farà constar el finançament per part de les diferents administracions, així com la mesura del programa de què es tracti.

4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Un cop hagi transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat una resolució expressa, s'entendrà que la sol·licitud ha estat desestimada.

Excepcionalment, i d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà acordar l'ampliació del termini màxim per dictar una resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans que venci el termini i s'ha de notificar a les persones interessades.

5. A la resolució del procediment s'hi podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, malgrat que compleixen les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no s'han considerat perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna en funció dels criteris de valoració previstos.

En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció en els sis mesos següents a la notificació de la concessió, l'òrgan que concedeix la subvenció haurà d'acordar, sense necessitat d'una nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la persona sol·licitant o a les sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d'algun dels beneficiaris s'hagi alliberat prou crèdit com per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció a les persones interessades, amb la finalitat que accedeixin a la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada la persona sol·licitant o les sol·licitants hagin acceptat la proposta, es dictarà l'acte de concessió i es notificarà.

6. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a partir del dia següent al de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7. Sens perjudici que la notificació es faci de la manera que estableixen els apartats anteriors i de la publicitat que es durà a terme en aplicació del que preveuen els articles 111 i 112 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu al Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al web del FOGAIBA, la llista de beneficiaris de les subvencions que es concedeixin en el marc del que preveu aquesta resolució, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i la finalitat o les finalitats de la subvenció.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Les obligacions dels beneficiaris són les següents:

- Dur a terme les actuacions subvencionables dins el termini que estableix aquesta resolució.

- Justificar les despeses subvencionables en la forma i els terminis determinats en aquesta resolució.

- En cas que sigui obligatòria la inscripció d'acord amb la normativa vigent, registrar les inversions objecte de subvenció en el registre corresponent.

- En cas d'inversions que comportin obra civil, mantenir la inversió objecte de subvenció i la seva destinació durant almenys cinc anys, a comptar des de la data de pagament de l'ajuda.

- No fer cap modificació important en la inversió objecte de subvenció:

a) que afecti la seva naturalesa o les seves condicions d'execució o que proporcioni un avantatge inadequat a una empresa o a un organisme públic, ni

b) que resulti d'un canvi en la naturalesa del règim de propietat, d'una infraestructura determinada o bé de la interrupció o del canvi de localització d'una activitat productiva.

- Complir les normes de contractació pública que preveu la Llei 9/2017, de 18 de novembre, de Contractes del Sector Públic per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014; i, si escau, designar un representant del FOGAIBA a les meses dels possibles expedients de contractació que es puguin derivar de les inversions auxiliades, així com remetre, amb caràcter previ a la licitació, els plecs i la resta de documentació que forma l'expedient, tal com es disposa en les clarificacions tècniques adoptades pel Comitè de Desenvolupament Rural de la Unió Europea en la seva reunió del 19 d'octubre del 2016.

- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control indicades per part de les administracions autonòmiques, estatal o comunitària, com ara la Intervenció General, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, així com facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes en relació amb les ajudes concedides.

- En cas de béns inscriptibles en un registre públic, acreditar amb posterioritat al pagament de l'ajuda i a requeriment de l'òrgan gestor de l'ajuda, l'anotació al registre corresponent relativa a l'obligació de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va obtenir la subvenció per un període mínim de cinc anys des de la data de pagament de l'ajuda, així com l'import de l'ajuda rebuda.

2. Aquestes obligacions s'entendran sens perjudici del deure de complir la resta d'obligacions que preveuen els articles 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com les que es derivin de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

3. A més, s'hauran de complir les normes d'informació i publicitat que preveu l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.

4. Sens perjudici de les exclusions i les reduccions que preveu l'annex III d'aquesta resolució, el règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. Sens perjudici del que preveu el punt 2, el termini per notificar i justificar la realització de les despeses proposades en aquesta resolució serà des de la data de concessió de l'ajuda fins al 31 d'octubre del 2022.

2. Per raons justificades de demora en la concessió de llicències per part dels ajuntaments, baixes laborals i incidències greus que no siguin imputables al sol·licitant, els beneficiaris podran sol·licitar l'ampliació del termini de realització i justificació que estableix la resolució de concessió. Aquesta sol·licitud s'haurà de presentar durant el termini d'execució.

El FOGAIBA pot acordar l'ampliació sol·licitada com a màxim fins al 31 de desembre del 2023 i sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones ni l'execució del PDR. L'acord d'ampliació s'ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

3. El beneficiari haurà de portar a terme i pagar l'actuació subvencionada en el període comprès entre la data de començament del període d'elegibilitat que preveu l'apartat quart d'aquesta resolució i el termini que preveu el punt 1, que també s'especificarà en la resolució de concessió.

4. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris hauran de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d'acord amb el model de l'annex II, degudament complimentat, que figura al web del FOGAIBA. Les sol·licituds aniran adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) i es presentaran als registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o de qualsevol dels llocs que preveu l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, així com l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

S'hauran de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex II i s'hauran d'assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex II.

La sol·licitud de pagament corresponent haurà d'anar acompanyada dels documents justificatius següents:

a) Memòria de les activitats que s'han dut a terme i dels resultats obtinguts, en què es farà constar de manera ordenada i detallada com s'ha pagat cadascuna de les actuacions. En cas que aquestes actuacions s'hagin realitzat amb mitjans propis, s'aportarà una acreditació dels mitjans propis que s'han dedicat a les actuacions objecte de subvenció.

b) Documentació justificativa de les despeses realitzades:

La justificació de la despesa s'entendrà feta mitjançant la presentació de:

- Factures originals que reuneixin els requisits i les formalitats previstos al Reial decret 1496/2003, de 28 de novembre (BOE núm. 286, de 29 de novembre de 2003), i que continguin el desglossament de les actuacions dutes a terme per a la seva validació i estampilla amb la finalitat de controlar la possible concurrència de subvencions.

- Nòmines dels treballadors i justificants de pagament dels sous.

- Documents TC1 i TC2, juntament amb una llista en què figurin de manera detallada, per mes i treballador, els imports corresponents al total meritat a la nòmina, i justificants de pagament.

-  Document IRPF i justificant de pagament.

c) Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals o indirectes, incorporats a la relació de justificants de despeses. Aquest document ha d'estar subscrit pel secretari o l'òrgan equivalent de l'entitat.

d) Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades; aquest pagament quedarà acreditat d'alguna de les maneres següents:

- Justificant de l'ordre de transferència bancària o comprovant de transferència bancària en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que hauran de coincidir amb el beneficiari i l'emissor de la factura, respectivament. A aquest document se li adjuntarà l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec corresponent a la transferència esmentada.

- Còpia del xec o del taló bancari nominatiu, sempre que hagi vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec del taló bancari. Aquest document haurà d'adjuntar un certificat de l'emissor de la factura en el qual es faci constar que el taló citat ha estat cobrat, amb la indicació de la factura a la qual pertany el pagament. El certificat haurà d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té qui el subscriu.

- Comprovant de l'ordre de pagament a través de targeta de crèdit o de dèbit en què figurin la data de l'ordre de pagament, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que hauran de coincidir amb el beneficiari o representant legal i l'emissor de la factura, respectivament. Aquest document haurà d'adjuntar l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec corresponent a la transferència esmentada.

No s'admetran pagaments en efectiu.

e) Una mostra del material informatiu més significatiu (fotografies, fulls informatius, llibres, retalls de premsa, etc.), si cal.

f) Si escau, els tres pressupostos que preveu el punt 6 de l'apartat quart d'aquesta resolució, quan l'import de la despesa subvencionable superi els 40.000,00 euros, en cas de cost per execució d'obra, o els 15.000,00 euros, en cas de subministrament de béns d'equip o prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o assistència tècnica; així com la memòria justificativa de l'elecció, si escau. També, si escau, la documentació justificativa corresponent al procediment de contractació.

g) En cas de realització d'obra civil, s'haurà d'aportar la llicència d'obres i, en el supòsit que hi hagi projecte, el certificat final d'obra del tècnic facultatiu director del projecte.

h) Si escau, sol·licitud de la devolució de la garantia consignada, d'acord amb el model que figura a l'annex III del web del FOGAIBA.

i) Certificació bancària acreditativa de la titularitat del compte corrent designat pel beneficiari per rebre el pagament de l'ajuda.

5. Es podran presentar sol·licituds de bestreta de pagament sobre la subvenció concedida, d'acord amb les condicions de l'apartat dotzè d'aquesta resolució.

6. Es podran presentar sol·licituds de pagament parcial de l'actuació subvencionable sempre que s'hagin concedit, si escau, tots els permisos i les autoritzacions exigibles en el punt en què es troba la inversió. El pagament es farà efectiu quan s'hagin comprovat la realització i la justificació de les actuacions corresponents, prèvia deducció, si escau, del 50% de l'import rebut en concepte de bestreta de pagament, excepte en el cas que sigui necessari per complir les previsions financeres. En aquest últim cas, es podran fer el pagaments parcials sense reducció prèvia de la bestreta amb el límit màxim entre bestreta i pagaments parcials de l'ajuda concedida. Si les necessitats de compliment de la programació financera així ho determinen, es podrà fer efectiu el pagament sense descomptar l'import de la bestreta sempre que la suma del pagament parcial i la bestreta no sigui superior al 100% de l'ajuda concedida.

El pagament parcial i les obligacions de justificació que se'n derivin no eximeixen el beneficiari de l'ajuda de l'obligació de justificar la realització completa del projecte aprovat.

7. Amb caràcter general, l'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant una transferència bancària un cop s'hagi justificat el compliment de la finalitat i de l'aplicació de la subvenció, prèvia comprovació de la titularitat del compte corrent designat i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

8. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar les actuacions objecte de l'ajuda en el termini i segons els termes assenyalats per a la justificació correcta, suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 4 de l'apartat desè d'aquesta resolució.

A aquest efecte, l'execució de les actuacions s'haurà d'ajustar a la distribució de la despesa acordada en la resolució de concessió. No obstant això, s'admetran canvis justificats i no substancials de les partides pressupostàries, sempre que amb les actuacions realitzades s'hagin aconseguit els objectius previstos.

9. En els casos en què es produeixin desviacions substancials entre l'actuació duta a terme i l'aprovada, s'ajustarà l'ajuda total concedida a l'import de l'actuació realitzada, sempre que les actuacions realitzades corresponguin a actuacions unitàries completes previstes en el projecte i s'acostin de manera significativa a complir la totalitat dels objectius previstos.

10. En qualsevol cas, s'hauran de tenir en compte les reduccions i les exclusions que preveu el Reglament (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat que defineix l'annex IV d'aquesta resolució.

Dotzè

Bestreta de pagament de l'ajuda

1. Els beneficiaris podran sol·licitar una bestreta de fins al 50% de l'ajuda concedida, en el cas d'expedients d'ajuda a la inversió, quan hagin constituït una garantia per un import igual al 100% de la bestreta sol·licitada. La garantia consistirà en un compromís del gerent de l'empresa pública o del màxim responsable de la resta d'organismes públics o de titularitat pública en què es comprometi a abonar l'import cobert per la garantia en cas que no s'hagi establert el dret a l'import anticipat.

2. La sol·licitud de la bestreta es formularà d'acord amb el model que preveu l'annex III, que figura al web del FOGAIBA degudament emplenat, que s'haurà de presentar en el termini que preveu l'apartat onzè d'aquesta resolució, juntament amb la documentació acreditativa de la garantia prestada, d'acord amb els termes que estbleix el punt 1 anterior. S'hauran de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, i també s'hauran d'assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.

3. La concessió de la bestreta no eximeix el beneficiari de l'obligació de justificar la realització de l'activitat objecte de subvenció ni de l'aplicació dels fons percebuts en el termini i els termes que preveu l'apartat onzè d'aquesta resolució. La falta de justificació implicarà el reintegrament de les quantitats percebudes més els interessos legals a partir del moment de pagament de la bestreta.

4. Juntament amb la sol·licitud de pagament i la justificació final del projecte, també haurà de sol·licitar la devolució de la garantia consignada. A aquest efecte, haurà de presentar la sol·licitud de pagament, d'acord amb el model que figura a l'annex II del web del FOGAIBA, juntament amb la documentació justificativa a la qual fa referència el punt 4 de l'apartat onzè.

Tretzè

Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que amb la mateixa finalitat i per a la mateixa activitat pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Catorzè

Règim de controls

1. Els perceptors de les ajudes regulades en aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2. Els controls tenen com a finalitat fer complir el que estableix el títol III del Reglament (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea, en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a l'efecte pel servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei esmentat.

Quinzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria serà el que queda establert a:

- El Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- El Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrària comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- El Reglament (UE) núm. 1307/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen normes aplicables als pagaments directes als agricultors en virtut dels règims d'ajuda inclosos en el marc de la política agrària comuna i pel qual es deroguen els Reglaments (CE) núm. 637/2008 i (CE) núm. 73/2009 del Consell.

- El Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- El Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- El Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, i a les condicions sobre la denegació o la retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

- Les inversions que es facin en el marc de la xarxa Natura 2000 tindran en compte les disposicions de la Directiva d'hàbitats relativa a l'execució de les accions i els projectes en aquestes àrees i la necessitat d'evitar qualsevol possible dany als valors de la xarxa Natura 2000 com a conseqüència de les accions que es realitzin.

- El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- L'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- La Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears.

- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- El reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- El text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

 

Setzè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

   

Palma, 12 de desembre de 2019

La presidenta del FOGAIBA

María Asunción Jacoba Pía de la Concha García- Mauriño

 

ANNEX IV

REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses

Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.

El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural examinarà la sol·licitud de pagament presentada pel beneficiari i determinarà els imports admissibles. A més, fixarà:

  1. L'import que es pagarà al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ajustarà al límit de la concessió.
  2. L'import que es pagarà al beneficiari després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que figuri en la sol·licitud de pagament.

Si l'import fixat, d'acord amb la lletra a, supera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10%, s'aplicarà una reducció a l'import fixat a la lletra b. L'import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports, però no serà superior a l'import sol·licitat.

2. Reduccions en cas d'incomplir els criteris d'admissibilitat i d'obligacions

2.1. Aspectes generals

En aquest apartat s'hi inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d'admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es faci de l'operació.

Dins dels criteris d'admissibilitat i els compromisos es poden diferenciar els tipus següents:

- Compromisos excloents (CE): incompliment que no respecta els criteris o els requisits establerts en la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda i la seva exclusió i, quan escaigui, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i el següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

- Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió, i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.

- Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.

- Compromís secundari (CS): compromís que no s'ajusta a les definicions anteriors.

2.2. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat

S'entenen per criteris d'admissibilitat els requisits vinculats a la concessió de l'ajuda i es tipifiquen com a excloents.

2.3. Reduccions per incompliment de compromisos

S'entenen per compromisos les obligacions que defineix l'apartat desè de la resolució.

Els compromisos de la línia d'ajuda de subvencions per a determinades actuacions de les que preveu la submesura 8.5 estan tipificats de la manera següent:

1. Dur a terme les actuacions subvencionables dins el termini que estableix aquesta resolució. Aquest compromís s'entendrà que s'ha realitzat si s'executa un 50% de la inversió: CB

2. Justificar les despeses subvencionables en la forma i els terminis que determina aquesta resolució. CB

3. En cas que sigui obligatòria la inscripció d'acord amb la normativa vigent, registrar les inversions objecte de subvenció en el registre corresponent. CP

4. En cas d'inversions que comportin obra civil, mantenir la inversió objecte de subvenció i la seva destinació durant almenys cinc anys a comptar des de la data de pagament de l'ajuda. CB

5. Complir les normes de contractació pública que preveu la Llei 9/2017, de 18 de novembre, de contractes del sector públic per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014. CB

6. Designar un representant del FOGAIBA a les meses dels possibles expedients de contractació que es puguin derivar de les inversions auxiliades, així com remetre, amb caràcter previ a la licitació, els plecs i la resta de documentació que forma l'expedient, tal com es disposa a les clarificacions tècniques adoptades pel Comitè de Desenvolupament Rural de la Unió Europea en la seva reunió del 19 d'octubre del 2016. CP

7. Adoptar les mesures que calguin per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat. CS

8. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control indicades per part de les administracions autonòmiques, estatal o comunitària, la Intervenció General, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, així com facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes en relació amb les ajudes concedides. CB

Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

100% de l'ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

-1r any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 25% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 50% de l'ajuda.

-2n any o més d'incompliment:

50% de l'ajuda

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

-1r any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 2% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.

-2n any o més d'incompliment:

10% de l'ajuda

4. EXCLUSIÓ

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en el qual s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en el qual s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.