Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA, CULTURA I IGUALTAT
Núm. 12500
Resolució de la presidenta de l’Institut d’Indústries Culturals de les Illes Balears de 13 de desembre de 2019 per la qual es convoquen ajudes destinades al foment de les indústries culturals i creatives, mitjançant ajudes per a l’adquisició d’equips i maquinària nous
L'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears (ICIB) és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i amb capacitat d'actuar i autonomia de gestió plenes, sense perjudici de la relació de tutela de l'Administració de la Comunitat Autònoma.
L'ICIB s'adscriu a la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat, d'acord amb el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Les finalitats generals i els àmbits d'actuació de l'ICIB, d'acord amb l'article 4 dels seus Estatuts, aprovats mitjançant el Decret 50/2018, de 21 de desembre, són els següents:
L'ICIB té com a fins generals els relacionats amb el desenvolupament de les indústries i empreses culturals i creatives en el marc de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb aquests Estatuts.
Els àmbits inicials d'actuació de l'ens són l'audiovisual i la cultura digital, les arts escèniques, les arts visuals, el món editorial i la música, sens perjudici que en un futur s'hi puguin incorporar altres sectors, com el patrimoni, l'artesania, el disseny i la publicitat, o altres camps de la cultura.
Les funcions i competències de l'ICIB, d'acord amb l'article 5 dels seus Estatuts, són les següents:
Establir i gestionar, amb la participació de representants dels sectors implicats, els programes orientats a la prestació de suport tècnic als diferents sectors vinculats a les indústries culturals.
Fomentar el desenvolupament de les empreses relacionades amb les indústries culturals i assessorar noves empreses.
Donar suport a les iniciatives empresarials de promoció de productes culturals i impulsar el consum interior, l'exportació, la difusió i la promoció d'aquests productes en circuits internacionals.
Facilitar les relacions entre les indústries culturals i les administracions públiques de les Illes Balears.
Impulsar la col·laboració entre les empreses i els creadors culturals.
Fer estudis estructurals i prospeccions sobre les indústries culturals.
Difondre la informació relativa a les ajudes i els serveis que els organismes de qualsevol àmbit territorial de les Illes Balears destinen a les indústries culturals.
Fomentar les accions formatives d'interès per al desenvolupament de les indústries culturals.
Promoure la innovació creativa i la recerca d'ofertes de qualitat de noves estètiques i nous llenguatges.
Fomentar la producció audiovisual i digital, promocionar les Illes Balears com a localització de rodatges audiovisuals i gestionar l'oficina de serveis Illes Balears Film Commission.
Promoure i executar qualsevol altra activitat dirigida a desenvolupar les indústries culturals a les Illes Balears.
L'article 30.26 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears disposa que la Comunitat Autònoma té les competències corresponents al foment de la creació i la producció cinematogràfica i audiovisual.
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, conscient de les dificultats que passen les pimes del sector de la indústria cultural en el context econòmic actual, ha decidit adoptar diversos programes per afavorir l'expansió, el desenvolupament, la modernització i la competitivitat de la seva activitat industrial; millorar el nivell tecnològic de les empreses i potenciar els serveis i el finançament adequat en la indústria cultural.
L'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici 2018-2020 s'ha modificat mitjançant la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 29 de novembre de 2019, publicada en el BOIB núm. 166, de 10 de desembre de 2019, per incloure una nova línia de subvenció destinada a la millora de la competitivitat de les indústries culturals empresarials de les Illes Balears.
L'objecte d'aquesta Resolució és convocar ajudes destinades al foment de les indústries culturals per a l'adquisició d'equips i maquinària nous que suposin la millora i la modernització dels sistemes de gestió i sistemes productius, i la promoció i implantació de la transformació digital a la indústria cultural, d'acord amb:
Per tot això, d'acord amb el que disposa l'article 15 del Decret llei legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i fent ús de les facultats que m'atribueix l'article 20.h) dels Estatuts de l'Institut d'Indústries Culturals, dict la següent
Resolució
Primer
Objecte
1. Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria per concedir ajudes destinades al foment de les indústries culturals mitjançant ajudes per a l'adquisició d'equips i maquinària nous que suposin la millora i la modernització dels sistemes de gestió i sistemes productius, i la promoció i implantació de la transformació digital a la indústria cultural.
2. Les ajudes consisteixen en dues línies de subvenció destinades a l'adquisició d'actius fixos i a l'adquisició d'inversions immaterials associades a les indústries culturals:
Segon
Actuacions subvencionables
1. Són susceptibles de subvenció les actuacions d'inversió per a la implantació de nous centres productius, així com per a l'ampliació, millora o modernització dels ja existents.
2. Els centres productius en els quals es faci la inversió han d'estar situats a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
3. Es consideren subvencionables les inversions instal·lades, en funcionament, facturades i pagades en els períodes següents: de l'1 de gener de 2019 al 31 de desembre del 2019 per a la línia A) i de l'1 de gener de 2020 fins al 30 de novembre de 2020 per a la línia B).
4. Tenen la consideració d'inversions o despeses subvencionables les següents:
a) Adquisició i instal·lació de maquinària a instal·lar en un centre de treball de l'entitat sol·licitant, relacionada directament amb l'activitat que constitueix l'objecte social de l'empresa destinada a les indústries culturals.
b) Adquisició i instal·lació d'accessoris, instal·lacions tècniques i TIC associats a la maquinària indicada en el punt anterior, o de la instal·lació del centre productiu.
c) Adquisició i instal·lació d'accessoris, instal·lacions tècniques i TIC associats a maquinària existent en el centre de treball, o la instal·lació existent del centre productiu.
d) Adquisició d'enllumenat d'emergència i generadors.
e) Adquisició d'equipament tècnic i audiovisual (com ara focus, taules i equipament de so, taules de llums, caixes d'injecció, projectors, càmeres de vídeo, ciclorames i micròfons).
f) Adquisició de grades, tarimes i seients.
g) Adquisició de vehicles de transport exterior amb una tara mínima de 1.500 kg.
h) Adquisició d'elements d'emmagatzematge d'utensilis físics (penja-robes de barra, caixes de transport, etc.)
i) Adquisició d'ordinadors, impressores i fotocopiadores.
j) Adquisició de llicències d'ús de programari.
5. Queden excloses de subvenció les adquisicions d'actius que no es facin d'acord amb els requisits d'aquesta Resolució, així com les que no vagin acompanyades de la documentació a la qual es refereix l'apartat vuitè, i, en particular, queden expressament excloses les inversions següents:
a) La compra de béns d'equip usats.
b) La compra de vehicles de transport i l'adquisició i instal·lació de maquinària sobre aquests, excepte dels vehicles esmentats al punt 4.g) anterior.
c) L'adquisició de terrenys.
d) L'adquisició de locals i immobles.
e) La compra d'eines.
f) Les finances, inversions financeres i similars.
g) L'adquisició d'accessoris i recanvis de vehicles.
h) Els treballs realitzats pel sol·licitant de l'ajuda.
i) L'adquisició d'empreses o societats, o de part d'aquestes.
j) Substitució de sistemes de fred i calor industrial.
k) Millora de l'envolupant tèrmica de les naus de producció, magatzems, oficines, així com la substitució de les cobertes.
l) Compra de béns destinats a la venda o lloguer.
6. No es consideren despeses subvencionables:
a) Els imposts, les taxes i els tributs.
b) Les adquisicions mitjançant arrendament financer.
c) Els desplaçaments, la manutenció i les dietes de personal.
d) Les nòmines o qualsevol despesa derivada del personal de l'empresa.
Tercer
Bases reguladores
Aquesta convocatòria es regeix per les bases reguladores aprovades mitjançant l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2019; el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa comunitària, estatal o autonòmica aplicable a les subvencions atorgades per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Quart
Partides pressupostàries
1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és de 600.000 € amb càrrec al capítol 4 del pressupost de l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears, dels quals 300.000 € seran imputables al pressupost del 2019 i 300.000 € al pressupost del 2020.
2. La concessió de les ajudes previstes en aquesta convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries que estableix el punt anterior.
3. Sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti, es pot incrementar l'import d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució d'ampliació del crèdit assignat. Aquesta ampliació, tret que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, i no afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes de forma expressa.
Cinquè
Beneficiaris i requisits
1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones físiques o jurídiques, de naturalesa privada, i les societats civils o comunitats de béns domiciliades, que tenguin com a objecte social o com a activitat principal l'activitat d'indústries culturals i creatives. En tots els casos, han de complir els requisits de ser microempreses, petites i mitjanes empreses (PIME).
A afectes d'aquesta convocatòria, es considera PIME una empresa que compleix els requisits següents, d'acord amb l'annex I del Reglament (CE) núm. 800/2008 de la Comissió, de 6 d'agost de 2008, pel qual s'estableixen determinades categories d'ajuda compatibles amb el mercat comú en aplicació dels articles 87 i 88 del Tractat (Reglament general d'exempció per categories):
En la categoria de PIME, es considera petita empresa la que té menys de 50 persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no superen la quantia de 10.000.000 d'euros.
D'altra banda, en el grup de petites empreses, es considera microempresa la que té menys de deu persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no superen la quantia de 2.000.000 d'euros.
2. Totes les persones o entitats que sol·licitin aquestes ajudes han de complir els requisits següents:
a) Estar al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social. La sol·licitud de les ajudes comporta l'autorització perquè l'ICIB pugui comprovar d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquesta obligació, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o entitat sol·licitant haurà d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud de les ajudes.
b) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. La sol·licitud de les ajudes comporta l'autorització perquè l'ICIB pugui comprovar d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant haurà d'aportar els certificats corresponents, juntament amb la sol·licitud de les ajudes.
c) Poden ser beneficiàries les empreses establertes a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. A més, aquestes empreses hauran de mantenir la seva activitat professional, com a mínim, fins a la justificació de l'activitat objecte de l'ajuda.
d) No poden obtenir la condició de beneficiaris els sol·licitants que concorrin en alguna de les circumstàncies que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
e) El beneficiari ha de complir les exigències imposades per la normativa en matèria de seguretat industrial i qualsevol altra que sigui aplicable.
f) El beneficiari, per a l'obtenció de les ajudes, ha de presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que s'estableixen en els punts setè i onzè d'aquesta convocatòria.
g) Només es pot presentar una sol·licitud per beneficiari. En cas de presentació d'una nova sol·licitud, s'haurà de desistir expressament de l'anterior; en cas de no fer-ho, només es tindrà en compte la primera sol·licitud registrada.
En cas de desistiment exprés, la data en l'ordre de prelació dels expedients serà la de la nova sol·licitud registrada o la data de registre de desistiment en cas que aquest sigui posterior a la segona sol·licitud.
h) El beneficiari ha de complir els principis de l'article 3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, de la dona.
i) En el cas que el sol·licitant de la subvenció sigui una persona física ha d'estar inscrita en el règim especial de treballadors autònoms o en un règim alternatiu equivalent.
3. Queden excloses com a beneficiàries les societats públiques i les entitats de dret públic, així com qualsevol empresa o organització en la qual la participació d'aquests ens sigui majoritària.
Sisè
Quantia de les ajudes
1. Aquestes ajudes s'han d'instrumentar en forma de subvencions del 50 % de l'import de la factura (IVA exclòs) de les despeses d'adquisició dels actius, documentació tècnica i inversions incloses en l'apartat segon de la convocatòria. La suma de totes les despeses subvencionables ha de ser igual o superior a 1.000 euros, IVA exclòs.
L'import màxim subvencionable és de 40.000 euros per beneficiari i línia de subvenció.
2. No s'admeten factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA exclòs). No s'admeten els tiquets de caixa com a justificants de la inversió, en cap cas.
3. Per a la línia B), de 2020, en referència a la quantia, i d'acord amb l'article 40.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, per als projectes de quantia superior a 15.000 euros, en cas de subministrament de béns d'equip el beneficiari ha de presentar, com a mínim, tres ofertes anteriors a l'execució del projecte, tret que per les seves característiques especials no hi hagi entitats suficients per poder fer-les, llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. L'elecció de les ofertes presentades s'ha de fer de conformitat amb els criteris d'eficàcia i d'economia, i s'ha de justificar expressament en cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
La manca de presentació de les tres ofertes s'entén com una anomalia a la totalitat de la sol·licitud.
4. El sol·licitant ha de declarar totes les ajudes que hagi sol·licitat o obtingut per a la mateixa inversió, tant en iniciar-se l'expedient com en qualsevol moment del procediment en què això es produeixi.
5. Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió ha de ser declarada i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions atorgades per qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, pot donar lloc a la modificació de la subvenció atorgada.
Setè
Termini i presentació de sol·licituds
1. El termini per presentar les sol·licituds, dirigides a l'ICIB, és el següent:
- Per a la línia A), a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el BOIB fins al dia 17 de gener de 2020.
- Per a línia B), tres mesos a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el BOIB.
Si la quantia consignada en aquesta convocatòria s'exhaureix abans de l'expiració del termini per presentar sol·licituds, es pot suspendre la concessió de les ajudes mitjançant la publicació d'una resolució de la presidenta de l'ICIB en el BOIB.
2. Si, finalitzat el termini de presentació de les sol·licituds, i una vegada resoltes totes les sol·licituds, no s'ha exhaurit el crèdit disposat en la convocatòria, es pot ampliar el termini inicialment previst.
3. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica ha de dur a terme la petició de l'ajuda per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament.
4. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada perquè esmeni les deficiències dins un termini de deu dies, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.
Vuitè
Documentació
1. Documentació genèrica:
1.1. Original de la sol·licitud de subvenció, segons el model de l'annex 1 d'aquesta convocatòria, degudament emplenat i signat correctament, en el qual figuri un resum econòmic de l'actuació prevista, d'acord amb el punt segon d'aquesta convocatòria, i els seus pressuposts corresponents.
1.2. Document d'identitat (DNI, NIF o NIE) del sol·licitant o, segons els casos, dels seus representants legals o voluntaris, i, si escau, certificat d'empadronament.
1.3. Memòria explicativa de l'activitat que s'ha de dur a terme, en la qual s'han d'indicar els objectius i les despeses o inversions previstes.
1.4. En el cas de la línia A) s'adjuntaran les factures de la inversió realitzada en el període subvencionable (2019) i la resta de documentació que s'esmenta a l'apartat onzè, de justificació. La documentació aportada ja es considerarà justificació de la despesa amb els efectes de l'apartat onzè.
1.5. En el cas de la línia B) s'adjuntarà el pressupost previst de les inversions, si escau, amb l'IVA desglossat.
1.6. Acreditació que la persona o entitat beneficiària de la subvenció és titular del compte bancari facilitat.
1.7. En el cas de persones jurídiques, còpia del document constitutiu de l'entitat (p. ex., escriptura de constitució) degudament inscrita en el registre corresponent, en cas que sigui obligatori, amb les modificacions necessàries, si escau, per a l'acreditació de la personalitat jurídica del sol·licitant, així com poder suficient a favor del signatari, en cas que aquest no figuri acreditat en l'escriptura, o certificat actualitzat del registre corresponent.
1.8. Les declaracions responsables següents:
a) De compliment de les obligacions que estableix l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2019, com les que estableix aquesta convocatòria.
b) De no incórrer en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre la subvenció, de conformitat amb la normativa aplicable.
c) De totes les ajudes i subvencions sol·licitades o concedides per qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud.
d) En el cas que la persona o entitat sol·licitant denegui expressament l'autorització a què es refereixen els punts 2.a) i b) de l'apartat cinquè, ha d'aportar un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social que justifiquin que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social. No obstant això, en el cas de subvencions en les quals, d'acord amb la convocatòria, la quantia màxima a atorgar a cada beneficiari no excedeixi de 3.000 euros, els certificats esmentats es podran substituir per una declaració responsable del sol·licitant de trobar-se al corrent de les obligacions respectives.
e) Declaració relativa a les ajudes de minimis, que estarà inclosa en la sol·licitud, d'acord amb el que preveu l'apartat dotzè.
f) Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries corresponents a la persona o entitat beneficiària, que s'han d'incloure en la sol·licitud.
g) Declaració de no trobar-se en cap de les circumstàncies de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, que estarà inclosa en la sol·licitud.
2. Documentació tècnica:
2.1. Memòria tècnica, en la qual s'han d'especificar aspectes com l'activitat d'indústria cultural que es desenvolupa; el centre de treball on es du a terme l'actuació; totes les ajudes que s'hagin sol·licitat o obtingut per a la mateixa inversió; l'abast, les característiques i la repercussió de la inversió a realitzar, i en el supòsit de la línia B) les despeses o inversions previstes amb l'IVA desglossat amb els pressuposts o proformes corresponents. En cas que l'actuació es dugui a terme sobre una màquina existent, s'haurà d'aportar una fotografia de la màquina i de la placa de característiques d'aquesta.
Novè
Criteris per seleccionar els beneficiaris
1. Per a la concessió de les ajudes que estableix aquesta convocatòria s'aplicarà un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds en el Registre General de l'ICIB, o en els registres i les oficines que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015, atès que, d'acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment, segons l'article 6.3 de l'Ordre de la conselleria d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura.
2. Les sol·licituds d'ajudes es poden resoldre individualment encara que no hagi acabat el termini de presentació, d'acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Tex refós de la Llei de subvencions, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria i, si no és el cas, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.
3. En cas que dins l'expedient no hi consti la documentació que es requereix o hi hagi anomalies en la documentació presentada que impedeixin avaluar correctament l'expedient, es farà un requeriment a l'interessat; la data de presentació de l'esmena estableix l'ordre de prelació per a l'atorgament de la subvenció.
Desè
Instrucció i resolució del procediment
1. En aplicació de l'article 8 de les bases reguladores, correspon al director de l'ICIB la tramitació de les sol·licituds, i al personal que hi està adscrit, la seva ordenació i instrucció. El director de l'ICIB ha d'emetre una proposta de resolució, la qual s'ha de comunicar a totes les persones interessades perquè, en el termini màxim de tres dies hàbils, puguin al·legar el que considerin oportú.
2. D'acord amb els Estatuts de l'ICIB, l'òrgan competent per resoldre és la presidenta de l'ICIB, que ha de dictar una resolució motivada en la qual s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte d'ajuda i terminis per presentar justificants.
3. El termini per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la data en què finalitza el termini per presentar les sol·licituds.
4. Les resolucions de la presidenta de l'ICIB que concedeixin o deneguin la subvenció sol·licitada exhaureixen la via administrativa i, contra aquestes, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà que s'hagin notificat.
5. Les notificacions de les resolucions s'han de fer amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 a 46 de la Llei 39/2015.
Onzè
Pagament i justificació
1. El pagament de les ajudes es farà efectiu de la manera següent:
- Línia A). Es farà un únic pagament de la totalitat del límit subvencionable, segons correspongui a la documentació justificativa ja presentada amb la mateixa sol·licitud, un cop s'hagi dictat la resolució de concessió.
- Línia B). Es farà un únic pagament de la totalitat del límit subvencionable, segons correspongui a la documentació justificativa presentada amb l'annex 5 (compte justificatiu) ja presentada amb la mateixa sol·licitud.
2. L'activitat subvencionada s'ha d'entendre justificada amb l'acreditació de la seva realització efectiva i el compliment de la finalitat per a la qual s'ha concedit, i s'ha de garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de cinc anys en cas de béns inscriptibles en un registre públic, i de dos anys per a la resta de béns.
3. Les inversions objecte de les ajudes s'han d'executar i pagar en els períodes següents:
- Línia A) des del dia 1 de gener de 2019 fins al 31 de desembre de 2019 (ambdós inclosos).
- Línia B) des del dia 1 de gener de 2020 fins al 30 de novembre de 2020.
El termini per justificar la realització de les activitats subvencionades de la línia A) finalitza el 17 de gener de 2020. El termini per justificar les de la línia B) finalitza el 30 de novembre de 2020.
Transcorregut el termini sense haver-se presentat, es requerirà el beneficiari perquè en el termini improrrogable de deu dies hàbils, sigui presentada. La manca de presentació de la justificació en el termini establert en aquest apartat comportarà l'exigència del reintegrament i la resta de responsabilitats establertes en la Llei general de subvencions. La presentació de la justificació en el termini addicional establert en aquest apartat no eximirà el beneficiari de les sancions que, de conformitat amb la Llei general de subvencions, corresponguin.
4. No tenen consideració de justificants de la inversió subvencionada les factures emeses o els extractes bancaris fets amb anterioritat a l'1 de gener de 2019 ni amb posterioritat al 30 de novembre de 2020, tret que es tracti d'un pagament a compte per perfer les comandes.
5. El pagament de la subvenció únicament es pot fer efectiu una vegada dictada la resolució corresponent i justificada de manera suficient la realització de l'activitat subvencionada amb la presentació de la documentació següent:
5.1. Memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, en què es descrigui de manera detallada el projecte que s'ha realitzat i els resultats que s'han obtingut; les referències i dades tècniques de les instal·lacions, les màquines i els seus accessoris objecte de la subvenció, i un document fotogràfic de les actuacions realitzades i de les plaques de les característiques de la maquinària adquirida.
5.2. Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats, que ha de contenir:
5.2.1. Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament. En cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'han d'indicar les desviacions produïdes.
Per a la línia B), corresponent a 2020, quan l'import subvencionable superi el límit de 15.000 €, caldrà que el beneficiari justifiqui haver sol·licitat tres pressuposts, d'acord amb l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions:
3. Cuando el importe del gasto subvencionable supere las cuantías establecidas en la legislación estatal en materia de contratos del sector público para los contratos menores, el beneficiario deberá solicitar como mínimo tres ofertas de diferentes proveedores, con carácter previo a la contracción del compromiso para la prestación del servicio o la entrega del bien, salvo que por las especiales características de los gastos subvencionables no exista en el mercado suficiente número de entidades que lo suministren o presten, o salvo que el gasto se hubiera realizado con anterioridad a la solicitud de la subvención.
La elección entre las ofertas presentadas, que deberán aportarse en la justificación, o, en su caso, en la solicitud de la subvención, se realizará conforme a criterios de eficiencia y economía, debiendo justificarse expresamente en una memoria la elección cuando no recaiga en la propuesta económica más ventajosa.
5.2.2. Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions, amb la indicació de l'import, la procedència i l'objecte.
5.3. Les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses i especifiquin clarament la inversió corresponent a l'objecte de la subvenció.
5.4. Document acreditatiu que justifiqui el pagament de les factures objecte de la subvenció. S'ha d'acreditar d'alguna de les maneres següents:
5.4.1. Còpia de l'extracte bancari del beneficiari, justificatiu del pagament, en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de transferència amb l'objectiu que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.
5.4.2. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyada del corresponent extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.
No obstant això, per a les factures inferiors a 500 euros (IVA exclòs) és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor.
No s'admeten factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA exclòs).
No s'admeten, en cap cas, com a justificants de la inversió els tiquets de caixa.
6. En el cas que l'expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar que s'ha justificat i aplicat la subvenció, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies següents comptadors a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena.
7. En el cas que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció, aquesta s'ha de revisar i s'ha de minorar proporcionalment.
8. Tota alteració de les condicions que s'han tingut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens, públics o privats, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.
9. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de la subvenció, la modificació significativa del projecte presentat sense que l'ICIB l'hagi aprovat prèviament, i també la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent de la que estableix la norma, poden determinar la revocació de la subvenció.
10. La concessió de la subvenció no eximeix el titular de la instal·lació de complir totes les autoritzacions i registres administratius que siguin necessaris.
Dotzè
Concurrència d'ajudes o subvencions i règim de minimis
L'import de les ajudes o subvencions que estableix aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajudes d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el 100 % del cost de l'activitat que hagi de desenvolupar l'entitat beneficiària.
Així mateix, als beneficiaris d'aquesta convocatòria se'ls ha d'aplicar la norma de les ajudes de minimis regulada pel Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, en el que s'estableix una quantia total d'ajudes de minimis no superior a 200.000,00 euros per beneficiari, durant l'exercici fiscal en curs i els dos exercicis fiscals anteriors.
Tretzè
Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. Els beneficiaris han de complir, a més de les obligacions que s'estableixen en aquest article, les següents:
a) Dur a terme l'activitat o la inversió que fomenta la concessió de la subvenció en la forma i dins el termini que estableix aquesta convocatòria.
b) Comunicar a l'òrgan que ha emès la proposta de resolució l'acceptació o la renúncia de la proposta de resolució en els termes de la resolució de la convocatòria.
En qualsevol cas, l'acceptació s'entendrà produïda automàticament si en el termini de vuit dies des de la notificació de la proposta no es fa constar el contrari.
c) Acreditar davant l'òrgan que li ha concedit la subvenció el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per a la concessió de les ajudes i, si s'escau, el manteniment de l'activitat subvencionada.
d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, i també facilitar tota la informació que aquests requereixin en relació amb les ajudes concedides. Les convocatòries poden establir sistemes de control —mitjançant mostreig— del compliment de les obligacions, i també les corresponents penalitzacions o reduccions de la quantia de la subvenció.
e) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat, i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada.
Catorzè
Interpretació i execució
El president de l'ICIB pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.
Quinzè
Efectes
Aquesta resolució entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Setzè
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la presidenta de l'ICIB, en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, conforme a l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).
Palma, 13 de desembre de 2019
La presidenta de l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears Pilar Costa i Serra