Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 12291
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’ampliació de l’autorització de gestió de residus per poder realitzar la recepció i descontaminació de vehicles al final de la seva vida útil, promogut per Ferromolins S.L al polígon de Ses Veles. T.M. de Bunyola (32a/2019)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 28 d'agost de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'ampliació de l'autorització de gestió de residus per poder realitzar la recepció i descontaminació de vehicles al final de la seva vida útil, promogut per Ferromolins S.L al polígon de Ses Veles. T.M. de Bunyola, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
L'article 7 de la Llei 21/2013 estableix: «... 2. Són objecte d'una avaluació de l'impacte ambiental simplificada: a) Els projectes compresos a l'annex II...». Entre els projectes inclosos en el grup 9 de l'annex II de la Llei 21/2013 hi ha el següent: «...e) Instal·lacions destinades a la valoració de residus (incloent-hi l'emmagatzematge fora del lloc de producció) que no es desenvolupin a l'interior d'una nau en polígon industrial excloses les instal·lacions de residus no perillosos la capacitat de tractament de les quals no superi les 5.000 t anuals i d'emmagatzematge inferior a 100 t ...».
D'acord a la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental a les Illes Balears està inclòs a l'Annex II (projectes subjectes a avaluació d'impacte ambiental quan així ho decideix l'òrgan ambiental), Grup 6 (Projectes de gestió de residus), epígraf 3 ( Instal·lacions d'emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 o operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.)
Per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.
2.Descripció i ubicació del projecte
El projecte té com a objecte obtenir els permisos i les autoritzacions, de l'òrgan competent en matèria de medi ambient, com a fase prèvia a la instal·lació de l'activitat, sense perjudici i la consideració de que posteriorment hagin de realitzar-se els corresponents projectes o documentació tècnica complementària per a obtenir el resultat final de l'obertura i funcionament de l'activitat de gestió de residus (perillosos i no perillosos) i de centre autoritzat de recepció i descontaminació de vehicles (CARD).
El projecte s'ubica al Carrer Fonoll, 46 (parcel·les 10A i 10B- AGIR Ses Veles) – T.M. Bunyola. D'acord amb el PDS per a la Gestió de Residus Urbans de Mallorca (PDSGRUM), el projecte es situa a un àrea qualificada com a Sistema General d'Infraestructures SSGGI i que s'inclou dins l'AIP II Entorns de Son Reus, del PTIM.
El solar de 7076 m2 es troba totalment pavimentat, amb tancament perimetral i una edificació destinada a les instal·lacions (electricitat, aljub, aigües, etc.) del mateix solar. Actualment l'activitat que es du a terme en aquestes parcel·les és la gestió de residus de ferralla amb l'autorització NIMA 0700007557.
Les actuacions del projecte consistiran en construir una nau industrial aïllada, amb una superfície d'ocupació de 867,50 m2, d'una única planta, que inclou la zona industrial (zona descontaminació de vehicles 225 m2 i zona taller i d'emmagatzematge de peces i residus procedents dels VFU 498 m2), administrativa de 45 m2 i un lavabo-vestuari de 13 m2. Les dimensions de la nau són de 35,5 m de llarg per 22,5 metres de costat, amb una coberta inclinada de panell tipus sandvitx, lleugera, no transitable i amb badalots repartits uniformement; una altura de 8 metres (als dos costats) i una altura total de 12 metres. A l'interior es disposarà de pendents de més del 2% per dirigir qualsevol abocament a les canaletes estanques.
A la resta de la parcel·la no ocupada per l'edificació, es destinarà per dipositar i acumular els residus en diferents zones, els residus i els vehicles que s'han de gestionar, amb una superfície lliure de 6.208,50 m2. La distribució:
-Recepció de vehicles: 250 m2
-Emmagatzematge de vehicles descontaminats, residus no perillosos procedents del mateix centre o d'altres centres CARD externs: 975 m2 i 3 altures.
-Contenidor de pneumàtics fora d'ús: 24m2.
-Zona per emmagatzematge de metalls no perillosos (ferralla): 1400m2, amb una premsa mòbil.
-Zona d'aparcament privat: 150m2 ,per un màxim de 10 vehicles.
El terreny es troba pavimentat amb formigó armat impermeable, amb les pendents adequades per dirigir les aigües pluvials cap a dos separadors de greixos i hidrocarburs de 8000 litres cadascun i rendiment separatiu del 99,88%.
Les activitats que es duran a terme:
-Tractament de VFU: recepció, descontaminació, desmuntatge i recuperació de peces per la seva reutilització i emmagatzematge, premsat de VFU descontaminats i transferència a gestor autoritzat. La capacitat de tractament és de 7200 VFU/any (6840 tones/any). La quantitat de vehicles en espera d'aquest procés, dintre dels 250 m2 de la zona de recepció, és de 20 vehicles.
-Premsat de VFU descontaminats i desmuntats: VFU procedents de les mateixes instal·lacions o d'altres CARD. Capacitat de tractament de 12500 tones/any.
-Gestió de residus metàl·lics fèrrics i no fèrrics: es preveu la classificació, el tallat, premsat i emmagatzematge d'aquests residus per posterior reciclatge o tractament final. Capacitat de tractament de 22000 tones/any.
3.Avaluació dels efectes previsibles
Atesa la natura de l'activitat a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives i correctores de l'estudi d'impacte ambiental.
Les obres generaran els següents impactes: pèrdua de sòl (serà mínima, parcel·la es troba asfaltada), generació de residus, emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües, paisatge i població.
Durant la fase d'explotació els impactes més importants seran els produïts per les emissions de sorolls, sobre el sòl i les aigües en cas de vessaments accidentals, impacte a les aigües pluvials, consum energètic, contaminació lumínica, impacte paisatgístic.
4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte a: Direcció Insular de Territori i Paisatge, Direcció General de Recursos Hídrics i al departament de Medi Ambient del Consell de Mallorca. A dia d'avui dins l'expedient consten el informes següents:
i.Dia 13 de maig de 2019 té entrada amb núm. de registre 591 del SAA ofici per part de la Direcció Insular de Territori i Paisatge informant que la implantació dels usos del projecte són compatibles amb l'ordenació territorial sectorial i general, atès que es tracten d'usos globals permesos i inclosos en el planejament derivat del Pla director sectorial corresponent. No obstant, la implantació de les edificacions no s'ajusten als paràmetres urbanístics, així com tampoc s'adeqüen a l'ordenació paisatgística derivada del PTIM. A l'informe s'indiquen una sèrie d'aspectes que el projecte ha d'esmenar.
ii.Dia 12 d'agost de 2019 té entrada amb núm. de registre 1050 del SAA ofici i document esmenant les deficiències indicades per la Direcció Insular de Territori i Paisatge.
5.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, en concret:
Característiques del projecte: L'objecte del projecte és la construcció d'una nau industrial aïllada i l'adequació de les parcel·les per a la implantació d'una empresa destinada a l'activitat de gestió de residus (perillosos i no perillosos) i de centre autoritzat de recepció i descontaminació de vehicles (CARD).
Ubicació del projecte: La nau que es pretén construir s‘ubica al Polígon Industrial Ses Veles, al Carrer Fonoll, 46 (parcel·les 10A i 10B) del Terme Municipal de Bunyola (Àrea Integral de Gestió de Residus Ses Veles). Atès que la zona està enclavada en un polígon industrial es tracta d'un paisatge fortament antropitzat constituït majoritàriament per naus industrials.
No hi ha presència d'espècies catalogades i amenaçades, ni tampoc d'hàbitats rellevants. L'àmbit tampoc no està integrat dins la XN2000 ni és Espai Natural Protegit. Es tracta d'una zona de vulnerabilitat d'aqüífers moderada i fora de les zones vulnerables a la contaminació per nitrats. No es troba afectat per domini públic hidràulic ni per les seves zones de protecció (servitud i policia), ni en zona inundable o potencialment inundable. Tampoc li afecta cap zona de risc. No hi ha elements del patrimoni cultural que es vegin afectats.
Característiques del potencial impacte: Els impactes més significatius durant la fase de construcció: emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües, destrucció de sòl, efectes sobre flora, fauna, paisatge i població. Atès que la parcel·la ja compta amb tots el serveis, es troba pavimentada, que les obres consisteixen en construir la nau amb materials prefabricats, dotar-la d'equipaments per realitzar l'activitat i soterrar un separador de greixos, es considera que els impactes produïts seran temporals i de baixa intensitat.
Durant la fase d'explotació els impactes més importants seran els generats per les emissions de sorolls, gasos, sobre el sòl i les aigües en cas de vessaments accidentals, impacte a les aigües pluvials, consum energètic, contaminació lumínica, impacte paisatgístic.
Atesa la natura de l'activitat a desenvolupar,si s'apliquen adientment les mesures preventives i correctores no s'espera que hi hagi impactes significatius.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'ampliació de l'autorització de gestió de residus per poder realitzar la recepció i descontaminació de vehicles al final de la seva vida útil, promogut per Ferromolins S.L., atès que es preveu que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l'Estudi d'Impacte Ambiental i les següents condicions:
Cada sis mesos es netejarà el separador d'hidrocarburs i els llots es portaran a un gestor autoritzat. S'hauran de guardar els justificants d'aquest buidats com a mínim dels darrers cinc anys.
A l'hora de implementar la barrera vegetal es farà amb espècies vegetals autòctones i baix requeriment hídric, aquesta pantalla vegetal es mantindrà en bon estat al llarg del període de funcionament de l'empresa, substituint els exemplars morts i regant, si escau.
L'alçada dels apilaments de residus metàl·lics i dels vehicles premsats a l'exterior serà d'un màxim de 6 metres.
Utilitzar equips d'enllumenat interior eficients i disposar d'un sistema de control que permeti ajustar l'encesa a l'ocupació real de la zona, així com un sistema de regulació que optimitzi l'aprofitament de la llum natural. En relació a l'enllumenat exterior, s'han d'utilitzar tecnologies eficients i que prevegin la contaminació lumínica.
Durant el temps que durin les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc.) tant de manera accidental com per dur a terme les tasques de manteniment de la maquinària emprada per executar l'obra. També, per evitar el seu deteriorament i que pugui contaminar les aigües continentals i subterrànies, es farà el corresponent seguiment de l'estat de la pavimentació de la solera de la instal·lació.
Es recorda que s'haurà de formalitzar les sol·licituds d'autorització d'instal·lació i d'operador davant el Servei de Residus i Sòls Contaminats aportant la documentació indicada a l'annex VI de la llei 22/2011,de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.
Es recomana un tractament de façanes mitjançant materials i colors que procurin la integració ambiental utilitzant elements de baixa reflectivitat i tonalitat cromàtica de baix contrast amb l'entorn (colors clars de gamma de verds, ocres o cels).
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluacions ambientals.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta proposta de resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
Palma, 4 de novembre de 2019
El president en funcions de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias