Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 12135
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears d’arxiu, per caducitat, de l'expedient núm. 10E/2016, relatiu a l’avaluació ambiental estratègica ordinària de la modificació puntual núm. 6 de les NNSS d’Alcúdia (10E/2016)
Antecedents
1.En data 18 de gener de 2016 té entrada ofici de l'Ajuntament d'Alcúdia sol·licitant l'avaluació ambiental estratègica de la modificació puntual núm. 6 de les NNSS d'Alcúdia.
2.En data 8 d'abril de 2016 el president de la CMAIB formula informe ambiental estratègic, que conclou que la modificació puntual s'ha de subjectar a l'avaluació ambiental estratègica ordinària. S'adjunta a la resolució el document d'abast de l'estudi ambiental estratègic. La notificació és rebuda per l'Ajuntament dia 14 d'abril de 2016.
3.En data 6 de maig de 2016 es tramet a l'Ajuntament d'Alcúdia informe del Servei d'Aigües Superficials tramès a la CMAIB dia 4 de maig de 2016. Consta recepció per part de l'Ajuntament dia 11 de maig de 2016.
4.En data 9 de juny de 2016 es tramet a l'Ajuntament d'Alcúdia informe del Servei de Protecció d'Espècies tramès a la CMAIB dia 9 de juny de 2016. Consta recepció per part de l'Ajuntament dia 21 de juny de 2016.
5.En data 11 d'octubre de 2016 té entrada informe de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat de 7 d'octubre de 2016.
6.En data 25 d'octubre de 2016 té entrada informe del Servei de Gestió Forestal de 13 d'octubre de 2016.
7.Consta recepció en data 9 de novembre de 2016 a l'Ajuntament d'Alcúdia dels informes tramesos.
8.En data 13 de febrer de 2018 es tramet ofici a l'Ajuntament d'Alcúdia recordant que, d'acord amb l'article 17.3 de la llei 21/2013, el termini màxim per a l'elaboració de l'estudi ambiental estratègic, i per a la realització de la informació pública i de les consultes previstes en els arts. 20, 21, 22 i 23 és de quinze mesos des de la notificació al promotor del document d'abast. S'adverteix que “transcorreguts tres mesos des de l'endemà de la notificació del present escrit sense que es realitzi/n les actuacions necessàries per reiniciar la tramitació, es declararà la caducitat del procediment i s'arxivaran les actuacions, mitjançant resolució de l'òrgan ambiental (art. 92 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic i procediment administratiu comú)”. Consta recepció de la notificació en data 16 de febrer de 2018.
9.En data 15 de maig de 2018 té entrada ofici de l'Ajuntament d'Alcúdia amb el qual es tramet còpia de la documentació tècnica aprovada pel Ple de l'Ajuntament, i de l'acord del Ple de l'Ajuntament de 14 de maig pel qual, entre d'altres qüestions, s'aprovava el document ambiental estratègic MAIG 2018 i es sotmetia la modificació puntual, amb el document ambiental estratègic, al tràmit d'informació pública i de consulta als organismes i entitats enumerats a l'informe de l'arquitecte municipal.
10.En data 1 de juny de 2018 es tramet a l'Ajuntament d'Alcúdia ofici informant de la documentació que s'ha d'aportar per a dur a terme l'avaluació ambiental estratègica ordinària de la modificació puntual.
11.En data 28 de juny de 2018 té entrada ofici de la secretària general de la conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, al qual s'adjunta còpia de la comunicació de l'examen i l'aprovació de la proposta d'acord de l'aprovació inicial (2ª informació pública) de la modificació núm. 6 de les normes subsidiàries.
12.En data 10 de gener de 2019 es tramet ofici a l'Ajuntament d'Alcúdia advertint que “d'acord amb l'article 17.3 de la llei 21/2013 el termini màxim per a l'elaboració de l'estudi ambiental estratègic, i per a la realització de la informació pública i de les consultes previstes en els arts. 20, 21, 22 i 23 és de quinze mesos des de la notificació al promotor del document d'abast, i atès que a data d'avui no s'ha rebut la documentació necessària per continuar el procediment ambiental i que, per tant, es troba paralitzat per causa no imputable a aquesta administració, li comunico que transcorreguts tres mesos des de l'endemà de la notificació del present escrit sense que es realitzi/n les actuacions necessàries per reiniciar la tramitació, es declararà la caducitat del procediment i s'arxivaran les actuacions, mitjançant resolució de l'òrgan ambiental (art. 92 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic i procediment administratiu comú)”. Consta recepció en data 14 de gener de 2019.
13.En data 13 de febrer de 2019 té entrada ofici de l'Ajuntament d'Alcúdia, al qual s'adjunta documentació relativa al resultat de la informació pública efectuada. Es comunica que, una vegada l'Ajuntament compti amb els informes de les administracions pendents de rebre, s'elaborarà la proposta final de la modificació i el corresponent estudi ambiental estratègic.
14.En data 12 de març de 2019 té entrada ofici de l'Ajuntament d'Alcúdia al qual es sol·licita una pròrroga de sis mesos per a lliurar l'expedient complet.
15.En data 19 de març de 2019 es tramet ofici a l'Ajuntament d'Alcúdia concedint una ampliació del termini d'un mes i mig per a presentar la documentació necessària per a continuar la tramitació, prevista a l'article 24 de la llei 21/2013, que resta per aportar (informes de les administracions afectades que no s'hagin presentat; la proposta final de la modificació; l'estudi ambiental estratègic; un document resum en què el promotor descrigui la integració en la proposta final del pla o programa dels aspectes ambientals, de l'estudi ambiental estratègic i de la seva adequació al document d'abast, del resultat de les consultes realitzades i com aquestes s'han pres en consideració).
Per altra banda, es recorda que, pel que fa a la falta d'informes que s'han de rebre de diverses entitats, s'ha de tenir en compte que l'article 23 de la llei 21/2013 estableix que no es tindran en compte els informes o al·legacions rebuts fora dels terminis establerts als articles 21 i 22.
Fonaments jurídics
1.L'article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, estableix l'obligació que té l'Administració de dictar resolució expressa en tots els procediments i a notificar-la.
2.L'article 87 de la Llei 30/1992 preveu que posaran fi al procediment la resolució, el desistiment, la renúncia al dret en què es fonamenta la sol·licitud, quan aquesta renúncia no estigui prohibida per l'ordenament jurídic, i la declaració de caducitat.
3.L'article 17.3 de la llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, estableix que el termini màxim per a l'elaboració de l'estudi ambiental estratègic, i per a la realització de la informació pública i de les consultes previstes en els arts. 20, 21, 22 i 23 serà de quinze mesos des de la notificació al promotor del document d'abast.
4.L'article 23 de la llei 21/2013 indica que prenent en consideració les al·legacions formulades en els tràmits d'informació pública i de consultes, incloent-hi, si és el cas, les consultes transfrontereres, el promotor modificarà, si és necessari, l'estudi ambiental estratègic, i elaborarà la proposta final de el pla o programa.
No es tindran en compte els informes o al·legacions rebuts fora dels terminis establerts en els arts. 21 i 22.
5.L'article 92 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, estableix que en els procediments iniciats a sol·licitud de l'interessat, si se'n produeix la paralització per una causa que li és imputable, l'Administració l'ha d'advertir que, al cap de tres mesos es produirà la seva caducitat. Una vegada consumit aquest termini sense que el particular requerit dugui dins el termini les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l'Administració ha d'acordar l'arxivament de les actuacions i ho ha de notificar a l'interessat. Contra la resolució que declari la caducitat són procedents els recursos pertinents.
6.El document d'abast de l'estudi ambiental estratègic va ser rebut per l'Ajuntament dia 14 d'abril de 2016; i el darrer informe corresponent a la fase prèvia de consultes, en data 9 de novembre de 2016.
En data 22 de maig de 2018 es publica al BOIB l'anunci corresponent a la segona informació pública efectuada, i mitjançant certificats de 18 de gener de 2019 i de 4 de febrer de 2019 s'informa de les al·legacions rebudes, així com de les consultes efectuades a les administracions afectades i dels informes rebuts en resposta. A la documentació aportada es comprova que les al·legacions varen ser rebudes durant el mes de juliol de 2018, i les sol·licituds d'informe a les administracions afectades es varen trametre, com s'extreu dels informes efectivament rebuts, en juny de 2018.
Els articles 21 i 22 de la llei 21/2013 estableixen que la informació pública, així com el termini per emetre els informes i al·legacions de les administracions afectades i persones interessades, serà de 45 dies hàbils. Exhaurit aquest termini, s'ha d'estar al previst a l'article 23, és a dir, no s'han de tenir en compte els informes o al·legacions rebuts fora dels terminis establerts en els arts. 21 i 22, a fi, s'entén, de poder continuar el procediment.
Mitjançant ofici de l'Ajuntament d'Alcúdia signat en data 5 de març de 2019 es sol·licitava una ampliació de sis mesos del termini per poder aportar l'expedient d'avaluació ambiental complet. Tot i que només es va concedir una ampliació del termini de mes i mig (d'acord amb l'article 49 de la llei 30/1992), el termini de sis mesos sol·licitat ha estat superat amb escreix sense que s'hagi aportat l'expedient complet i, per tant, l'òrgan ambiental no pot procedir a l'anàlisi tècnic de l'expedient d'acord amb el previst a l'article 24 de la llei 21/2013.
La caducitat és una figura jurídica que té com a finalitat evitar la pendència indefinida del procediment, i la inseguretat jurídica que implica. Vist el temps transcorregut des de la finalització dels tràmits d'informació pública i consultes sense que s'hagi tramés l'expedient, i efectuat prèviament l'advertiment previst a l'article 92 de la llei 30/1992, sembla convenient declarar la caducitat del procediment.
7.L'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, estableix que són competència del president de la CMAIB totes les que la legislació vigent assigni a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sense precisar-ne l'òrgan i que no estiguin expressament atribuïdes al ple de la CMAIB en l'article 9.
Per tot això, i vist l'informe amb proposta de resolució de 26 de novembre de 2019, dict la següent:
Resolució:
-Declarar la caducitat del procediment d'avaluació ambiental estratègica ordinària de la modificació puntual núm. 6 de les NNSS d'Alcúdia, en els termes prevists a l'article 92 de la llei 30/1992.
-Arxivar l'expedient núm. 10E/2016.
Palma, 26 de novembre de 2019
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Villarubias