Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'INCA

Núm. 11982
Aprovació definitiva de la modificació del Reglament de prestacions econòmiques d'urgència social de l'Ajuntament d'Inca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per l'Ajuntament en ple, a la seva sessió ordinària de dia 31 d'octubre de 2019, es va aprovar definitivament la proposta per a la modificació del Reglament de prestacions econòmiques d'urgència social de l'Ajuntament d'Inca.

 De conformitat amb el que disposa l'art. 102 de la Llei Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, es publica el present anunci amb el text íntegre, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears:

 "Reglament de les prestacions econòmiques d'urgència social de l'Ajuntament d'Inca

Exposició de Motius I

Les polítiques socials queden emparades  per la Constitució Espanyola de forma que es constitueix com un principi fonamental la protecció social, econòmica i jurídica de les  persones per part de les Administracions Públiques. Per això, l'ordenament jurídic espanyol que neix de la pròpia norma fonamental, regula tot el conjunt de polítiques i actuacions que es poden realitzar dins del marc social. D'aquesta forma, la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local atribueix, a l'article 25, al municipi les competències en matèria de serveis socials i, a l'article 26.1.c), obliga als municipis amb població superior als 20.000 habitants a prestar aquesta competència.

 És per això que l'Ajuntament d'Inca es dota d'un Departament de Serveis Socials on es gestionen un conjunt de prestacions socials que, regulat mitjançant reglament, requereix de la seva adaptació a la actual situació socio-econòmica i a les necessitats presents de la nostra societat. 

Tenint en compte que l'Ajuntament d'Inca té el suport financer d'altres institucions públiques prestadores de Serveis Socials, aquest nou reglament instrumenta un marc regulador de les concessions que es puguin donar d'aquest tipus d'ajuda, segons les previsions pressupostàries que per cada exercici en concret s'hi puguin consignar a l'efecte, sense oblidar el vincle essencial d'aquestes ajudes d'acord al Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2017-2020 i s'estableixen els principis generals per a les carteres insulars i locals. 

En conseqüència, es planteja la necessitat d'actualitzar i formalitzar aquestes prestacions econòmiques, que sempre tindran un caràcter subsidiari respecte a les que ofereixen altres institucions i que van dirigides a famílies o individus que passen per situacions de crisis econòmiques de subsistència. 

Juntament amb això, el present reglament dóna compliment als principis de bona regulació que, en funció de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les Administracions Públiques – en especial l'article 129 –; la Llei 40/2015, de 1 d'octubre, de règim jurídic del Sector Públic; la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern; i la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears que han de guiar l'actuació pública en matèria d'objectivitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, eficàcia i necessitat, interès general i de identificació clara dels objectius a assolir.  

El conjunt d'ajuts regulats al present reglament tendeixen, en primera instància, a atendre les necessitats bàsiques de les persones previstes a l'article 22 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears; les famílies, principalment, però contemplant l'objectiu, a mig i llarg termini, d'incidir en la consecució de l'autonomia personal de les mateixes.

Aquestes prestacions estan vinculades al pla de treball individual i familiar de la persona perceptora de la prestació per assolir, no únicament un ajut reactiu, sinó, també, la incidència en les causes originàries de la situació amb l'activació de la persona en els principis de col·laboració, motivació i voluntarietat.

Per totes les raons esmentades, es veu la necessitat d'actualitzar i donar forma a unes prestacions que es vénen donant des de fa temps, homogeneitzant un mínim de criteris bàsics, la qual cosa clarifica i beneficia a les persones afectades.

 

​​​​​​​II

El reglament s'estructura en 32 articles, distribuïts en 6 capítols, i dues disposicions addicionals, una única disposició derogatòria i tres disposicions finals.

El primer capítol es dedica a les disposicions generals i regula els principals objectius a assolir amb el present reglament i principis a seguir en la concessió i denegació de les prestacions econòmiques d'urgència. A més, estableix els principals conceptes del reglament i que caracteritza el conjunt de les ajudes econòmiques del Departament de Serveis Socials de l'Ajuntament d'Inca. 

El segon capítol es refereix a les persones beneficiàries de les prestacions econòmiques d'urgència com a principal subjecte de les mateixes. Així, es regulen els requisits que aquestes han de reunir, juntament amb les obligacions i drets que reuneixen pel propi fet de beneficiar-se d'una ajuda concedida per una Administració Pública, tenint en compte que a aquests efectes són aplicables altres normes, com la Llei 4/2009, de 11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, sense excloure-se entre elles, més enllà de les regles establertes pel principi de jerarquia normativa present al nostre ordenament jurídic. 

Respecte al tercer capítol, són objecte de regulació, en tots els seus àmbits, les pròpies prestacions econòmiques d'urgència. D'aquesta forma, es distribueixen els seus articles en dues seccions on s'estableixen les diferents tipologies i modalitats i els criteris d'atorgament, per una banda, i les característiques, condicions econòmiques i límits de les prestacions, per l'altra banda.  

El capítol quart està dedicat al procediment administratiu per a la concessió de les ajudes. Es compon de dues seccions amb la intenció de clarificar el propi procediment així com els òrgans que hi intervenen.  

En quan al capítol cinquè, regula les diferents formes en que finalitza o es posa fi a les prestacions econòmiques d'urgència concedides prèviament. 

L'últim capítol, el sisè, refereix al procediment sancionador per aquells casos en que les disposicions pròpies d'aquestes prestacions econòmiques d'urgència social s'incompleixin per part de les persones beneficiàries. A aquests casos, el règim que s'estableix és troba a la Llei 4/20009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, la Llei 38/2003, de 17 de desembre, general de subvencions i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del Sector Públic, principalment.   

Les disposicions addicionals es refereixen a dues qüestions difícils de situar a l'estructura del present reglament, però no per això són menys importants. Aquestes són relatives al règim fiscal de les prestacions econòmiques i al règim de protecció de les dades personals de les persones beneficiàries i d'aquells que podrien beneficiar-se de les prestacions econòmiques.  

La única disposició derogatòria pretén derogar principalment l'anterior reglament, el qual data de 1993. 

Les disposicions finals preveuen l'entrada en vigor del reglament a més de la adaptació normativa que pugui afectar al reglament a un futur.

Capítol I ​​​​​​​Disposicions generals

Article 1. Objecte

L'objecte del present Reglament és la regulació de les prestacions econòmiques d'urgència social per a la cobertura de les necessitats bàsiques previstes a l'article 22 de la Llei 4/2009, de 11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears. 

Article 2. Àmbit subjectiu

El Departament de Serveis Socials, o àrea que assumeixi les seves competències en la matèria, de l'Ajuntament d'Inca gestionarà, adjudicarà i administrarà les prestacions econòmiques d'urgència social regulades al present reglament. 

Article 3. Àmbit territorial

El present Reglament serà d'aplicabilitat a les persones físiques i nuclis familiars empadronats al municipi d'Inca.  

Article 4. Objectius

Són objectius principals de les prestacions econòmiques d'urgència social:

a) Millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, participació i integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones.

b) Promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups.

c) Fomentar la cohesió social i la solidaritat.

d) Prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social

e) Detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones

f) Afavorir el desenvolupament local econòmic i social

 Article 5. Principis generals

La gestió, adjudicació i administració de les prestacions econòmiques d'urgència social es fonamentaran en els principis següents:

a) Objectivitat i transparència

b) Bona fe, confiança legítima i lleialtat institucional

c) Proporcionalitat

d) Eficàcia en el compliment dels objectius fixats

e) Adequació dels mitjans als objectius fixats

f)  Eficiència en l'adjudicació i ús de les prestacions econòmiques

g) Necessitat econòmica

h) Cooperació, col·laboració i coordinació amb la resta d'Administracions públiques

i) Universalitat i igualtat.

j) Igualtat d'oportunitats entre dones i homes, d'acord el principi de transversalitat recollit en l'article 5 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.  

Article 6. Definicions

1. Prestacions econòmiques d'urgència social: Són prestacions no periòdiques de naturalesa econòmica, subvencional i finalista, destinades a les persones integrades en una unitat de convivència amb recursos insuficients per atendre les despeses específiques, de caràcter ordinari o extraordinari, necessàries per prevenir, evitar o pal·liar situacions de marginació social.

2. Persones beneficiàries: Les persones adultes i les menors d'edat integrades en una unitat de convivència en situació d'exclusió social o en risc de patir-ne. 

3. Unitat de convivència: Es considera el conjunt de persones que conviuen al mateix domicili independentment del seu grau de parentesc i/o relació. 

4. Renta de la unitat de convivència: A efectes del present reglament, són els ingressos de la unitat de convivència menys l'import mensual del rebut del lloguer o hipoteca de l'habitatge habitual.  

Capítol II De les persones beneficiàries de les prestacions econòmiques

​​​​​​​

Secció 1ª:   De les persones beneficiàries

Article 7. Persones beneficiàries

1. Podrà ser beneficiària de les prestacions econòmiques d'urgència social qualsevol persona adulta i les persones menors d'edat integrades en una unitat de convivència en situació d'exclusió social o en risc de patir-ne, que no tengui cobertura d'altres sistemes de protecció social, amb recursos insuficients per atendre les despeses específiques (de caràcter ordinari o extraordinari) necessàries per prevenir, evitar o pal·liar situacions de marginació social i compleixi els requisits establerts a l'article 8 del present Reglament. 

2. Tindran accés prioritari aquelles persones o unitats familiars que es trobin en les situacions de necessitat previstes als apartats k) i l) de l'article 6 de la Llei 4/2009. 

Article 8. Requisits de les beneficiàries

1. Les persones sol·licitants d'aquestes prestacions han de complir els  requisits següents:

a) Ser major de 18 anys o estar emancipades legalment.

b) Residir i estar empadronada en el terme municipal d'Inca.

c) Tenir expedient obert al Departament de Serveis Socials de l'Ajuntament d'Inca, amb valoració professional prèvia sobre la reducció o insuficiència d'ingressos i amb l'acreditació de que les persones adultes poden gestionar els ajuts i que gestionen adequadament els propis.

d) Haver acordat prèviament, per escrit entre la persona beneficiària i l'Ajuntament, el pla de treball amb el professional de referència en treball social del Departament de Serveis Socials de l'Ajuntament d'Inca.

e) No disposar la unitat de convivència d'una renta mensual per càpita superior als següents percentatges del Salari Mínim Interprofessional (SMI) de forma mensual: 

 

Nombre de membres de la unitat de convivència

Percentatge del SMI mensual

1

75%

2

100%

3

125%

4

150%

5

175%

6

200%

 

f) No disposar de béns mobles, immobles, diferents a l'habitatge habitual, envers els quals es disposi de dret de propietat, possessió o usdefruit, i s'en pugui derivar un rendiment econòmic.

g) Amb caràcter general no disposar de recursos alternatius que demostrin l'existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual se sol·licita la prestació.

h) No tenir accés a prestacions econòmiques i/o subvencions atorgades per altres Administracions i/o entitats públiques o privades que puguin cobrir la necessitat sorgida.

 2. No obstant l'apartat anterior, les ajudes es concediran en funció de la consignació i disponibilitat pressupostària, de forma que no serà suficient que en la persona sol·licitant concorrin tots els requisits i condicions anteriors sino que les prestacions econòmiques d'urgència romandran subjectes a la dotació pressupostària d'acord a l'article 17 del present reglament. 

Articles 9. Obligacions de les persones beneficiàries

A més de les establertes a l'article 8 de la Llei 4/2009, les persones beneficiàries tenen les obligacions següents:

a) Acreditar els requisits exigits per tenir accés a les ajudes.

b) Comunicar al professional de referència les variacions o canvis existents en la situació social i econòmica de la persona usuària o nucli familiar que puguin modificar les circumstàncies que van donar lloc a la sol·licitud i a la resolució.

c) Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar.

d) Amb caràcter general l'atorgament de la prestació econòmica d'urgència social resta condicionat a l'acceptació de l'obligació de seguir el pla de treball individual i familiar per part de les persones beneficiàries, acordat prèviament.

e) En el cas de les prestacions econòmiques amb modalitat de pagament al proveïdor del servei (en el cas que aquesta cobreixi només una part del cost del mateix) la persona usuària tindrà l'obligació de fer-se càrrec de la part restant.

f) Justificar la prestació econòmica d'urgència social mitjançant la presentació de factures acreditatives de la despesa o la documentació oficial corresponent.

g) Comunicar al treballador o treballadora social del Departament de Serveis Socials, com a professional de referència, l'obtenció d'altres prestacions econòmiques d'urgència social.

h) Acceptar les actuacions de seguiment i comprovació que efectuïn els professionals del Departament de Serveis Socials i facilitar tota la informació i documentació requerida.

i) Reintegrar els imports concedits quan no s'apliquin a les finalitats per a les quals es van concedir.

j) Mantenir l'empadronament i la residència efectiva a Inca durant el temps de percepció de la prestació econòmica d'urgència social.

k) Qualsevol altra obligació relacionada directament amb l'objecte de la prestació econòmica d'urgència social i que específicament s'estableixi en la resolució de concessió d'aquesta.

 Article 10. Drets de les persones beneficiàries

Les persones destinatàries de les prestacions econòmiques d'urgència tenen els drets establerts a l'article 7 de la Llei 4/2009.

Secció 2ª: Pla de feina

Article 11. Del pla de treball

1. El pla de treball contendrà totes les característiques, objectius a assolir i accions al que es comprometen tant les persones beneficiàries com el Departament de Serveis Socials de l'Ajuntament d'Inca. 

El pla de treball haurà de firmar-se, amb expressa menció de la data de la signatura, per totes les  persones beneficiàries majors d'edat o emancipats i la persona tutora de la persona beneficiària, si aquesta és menor d'edat.  

2. Per a assolir els seus fins, el pla de treball tendrà en compte els objectius i els principis dels articles 4 i 5 del present Reglament. 

3.  Els compromisos del pla de treball s'establiran per acord entre les persones beneficiàries i el Departament de Serveis Socials i obligarà a ambdues parts en el seu compliment. 

4. Necessàriament, el pla de treball establirà el termini d'avaluació del compliment i adequació de les característiques, objectius a assolir i compromisos entre les persones beneficiàries i el Departament de Serveis Socials. Aquest termini serà d'un màxim de 3 mesos.

 5. El pla de treball s'adjuntarà a l'expedient assistencial de la persona beneficiària. 

Capítol III De les prestacions  econòmiques d'urgència

 

 Secció 1ª: Condicions generals

 Article 12. Característiques

1. Tenen caràcter puntual i no periòdic 

2. En tot cas, són un complement del pla de treball consensuat amb les persones perceptores i la seva unitat de convivència, dirigit a aconseguir un major nivell d'autonomia personal i social i a evitar la repetició de la situació. 

3. Són necessàries per prevenir, evitar o pal·liar situacions de marginació social de la persona perceptora i de la seva unitat de convivència. 

4. Tenen caràcter finalista, és a dir, s'han d'aplicar a la finalitat per a la qual s'ha concedit. 

5. Tenen consignació pressupostària anual no permanent, depenent de cada exercici de les previsions que es puguin establir. 

6. Tenen caràcter extraordinari, és a dir, tendeixen a evitar que la situació-problema es faci crònica i, en tot cas, que desemboqui en una situació d'exclusió social. 

7. Tenen caràcter subsidiari i complementari de qualsevol tipus de recurs i prestació social de contingut econòmic. 

8. Són incompatibles amb altres ajudes de les Administracions públiques i d'entitats públiques i privades pel mateix concepte. 

9. No es consideren subvencions, d'acord amb l'article 22.3 de la Llei 4/2009.

 Article 13. Naturalesa jurídica de les prestacions

1. Les prestacions econòmiques regulades per aquest Reglament es consideren, a tots els efectes, despeses de dret públic. La direcció del Departament de Serveis Socials pot limitar les esmentades prestacions, per manca de disponibilitat pressupostària, i en cas necessari prioritzar les situacions de les persones usuàries i els nuclis de convivència de major puntuació segons un barem a establir. 

2. . Les prestacions econòmiques d'urgència social tenen caràcter puntual i voluntari. 

Article 14. Tipologia de les prestacions

1. D'acord amb el tipus de necessitat a la qual donen cobertura poden ser:

a) Despeses necessàries per a l'habitatge com la hipoteca, el lloguer, el consum energètic, el clavegueram i el manteniment de l'habitabilitat i l'equipament bàsic de l'habitatge o allotjament habitual.

Les prestacions relatives al subministrament d'aigua i al pagament de la taxa de fems es regiran pel previst respecte a les bonificacions per raó econòmica regulades a l'Ordenança fiscal reguladora de les taxes per al servei de recollida, transport, tractament i eliminació de fems (BOIB núm. 161 24/12/2016) i a l'Ordenança reguladora de la taxa per al subministrament d'aigua (BOIB núm. 54 de 17 d'abril de 2012).

b) Necessitats primàries d'una o més persones de la unitat de convivència no cobertes pels sistemes públics com l'alimentació, el vestit, l'educació i formació i l'atenció sanitària (dentista, ulleres, medicaments i pròtesis no cobertes pel sistema IB-Salut).

c) Desplaçaments per assistència a serveis específics ubicats fora d'Inca, o a la resta de l'Estat Espanyol en cas d'emergència.

c) Deutes previs originats per qualsevol dels conceptes dels punts a) i b) o per atendre necessitats bàsiques de la vida.

2. En tot cas, el present llistat podrà veure-se modificat d'acord a les prestacions que estableixi la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears vigent a cada moment.

3. Les prestacions econòmiques d'urgència social no podran cobrir despeses o deutes pendents amb les Administracions Públiques, ja siguin amb motiu de la tributació o sanció respecte a algun membre o del conjunt de la unitat de convivència.

4. Dins de la cartera de serveis socials municipals, el Departament de Serveis Socials d'Inca podrà establir altres conceptes per a la concessió de les prestacions econòmiques d'urgència social d'acord als principis de complementarietat i addicionalitat dels articles 26 a 28 de la Llei 4/2009.  

Article 15. Modalitats de les prestacions

El conjunt de prestacions econòmiques d'urgència social es classifica als efectes d'aquest Reglament com a:

a) Prestacions materials, és a dir, en espècie.

b) Prestacions dineràries de pagament únic; és a dir, les dirigides a cobrir puntualment les necessitats bàsiques d'aquelles persones i nuclis familiars amb manca de recursos econòmics suficients per fer front, evitar o pal·liar situacions de marginació social, essent sempre un recolzament a la intervenció social. Aquestes prestacions es poden pagar directament a la persona beneficiària o bé al proveïdor del servei o de la despesa.

 Article 16. Criteris d'atorgament

1. L'atorgament de les prestacions estarà subjecte, en general, a la disponibilitat pressupostària d'aquest Ajuntament.

 2. L'informe tècnic es sustentarà en els requisits contemplats a l'article 8 del present reglament.

 3. Les prestacions concedides no podran ser invocades com a precedent per a l'obtenció de noves prestacions.

 4. És un criteri rellevant per a l'atorgament que la prestació econòmica d'urgència social atorgada contribueixi a la resolució de la situació de mancança. 

5. Les prestacions regulades en el present Reglament són intransferibles i, per tant, no podran oferir-se en garantia d'obligacions, ser objecte de cessió total o parcial ni de compensació o descompte. 

6. En cas que concorrin diverses persones  adultes sol·licitants d'una mateixa unitat familiar per fer front a la mateixa despesa, només podrà ser concedida a una d'aquestes, i es promourà l'acord entre les parts interessades.  

Secció 2ª: Condicions econòmiques

Article 17. Entitat proveïdora

1. Les ajudes i prestacions econòmiques regulades pel present Reglament són concedides per l'Ajuntament d'Inca i finançades amb càrrec als pressuposts. 

2. L'òrgan competent per dur a terme tota la gestió administrativa i tècnica de la concessió o denegació de les prestacions sol·licitades és el Departament de Serveis Socials. 

Article 18. Dotació pressupostària

1. L'Ajuntament consigna en una partida pressupostària el conjunt de prestacions econòmiques d'urgència social destinades a les persones en situació d'exclusió social o en risc de patir-ne. 

2. L'esmentada partida podrà ser incrementada en funció de les modificacions de crèdits que eventualment pugui aprovar la corporació davant de circumstància d'exhauriment de la dotació i a conveniència de la disponibilitat pressupostària de l'Ajuntament. 

Article 19. Quantia de les prestacions

1. Les prestacions econòmiques d'urgència social seran de quantia variable, determinada per la valoració del treballador o treballadora social de referència a l'informe social corresponent. 

2. L'import de les prestacions econòmiques d'urgència social concedides en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïllada o en concurrència amb altres prestacions, subvencions o ajudes destinades al mateix fi, superi el cost de la necessitat a cobrir. 

3. Les prestacions econòmiques d'urgència social destinades a fer front de les deutes de despeses d'adquisició o de lloguer de l'habitatge habitual tendran una quantia màxima mensual que no podrà ser superior als 700'00€ per nucli familiar.

4. L'objecte de les ajudes podrà referir-se a un període pressupostari diferent al moment de la concessió.

En tot cas, es tendràn en compte les circumstàncies i causes per les quals no es va concedir prèviament, de forma que no es concediran quan aquestes siguin debudes a insuficiència de la partida pressupostària de l'any corresponent. 

Article 20. Límits

1. (Per a un mateix concepte), no es podran concedir més de tres prestacions econòmiques d'urgència social a una mateixa unitat de convivència dins d'un període equivalent a un any, a no ser que un informe tècnic ho consideri. 

2. Amb motiu d'emergències socials per catàstrofe amb causa natural o de força major (com incendis, enderrocs, inundacions, terratrèmols, accidents, explosions i altres de naturalesa similar) aquelles beneficiàries de tres prestacions econòmiques d'urgència social d'acord amb l'apartat anterior podran rebre altres prestacions econòmiques d'urgència social per fer front als danys soferts. 

En tot cas,  els danys hauran de ser efectius, avaluables econòmicament i individualitzats d'acord a la mateixa unitat de convivència.  

Capítol IV Del procediment de concessió de les ajudes

 

 Secció 1ª: Disposicions generals 

Article 21. Órgan competent per resoldre

L'òrgan competent per resoldre sobre la concessió o denegació de les prestacions econòmiques d'urgència social sol·licitades serà Batlia o la Junta de Govern Local de l'Ajuntament d'Inca, sense perjudici de les delegacions que puguin fer en altres òrgans municipals, segons pertoqui.

 Secció 2ª: Procediment de concessió

Article 22. Inici

1. El procediment s'iniciarà a instància del treballador o treballadora social de referència, una vegada acordat i signat el pla de treball amb la persona o nucli familiar beneficiari. 

2. L'inici del tràmit de les ajudes i prestacions econòmiques d'urgència social implica l'acceptació per part de la persona i nucli familiar beneficiari de la totalitat de la regulació descrita al present Reglament. 

Article. 23. Documentació que ha d'acompanyar la sol·licitud

1.Juntament amb la sol·licitud es presentarà la documentació següent:

a) Sol·licitud específica de les prestacions econòmiques d'urgència social.

b) Fotocòpia del D.N.I., N.I.E. o passaport

c) Fotocòpia de la targeta sanitària.

d) Justificant de les despeses mensuals. S'entenen com a tal l'original o còpia del contracte de lloguer de l'habitatge habitual, del darrer rebut del lloguer pagat o del darrer rebut pagat relatiu als préstecs hipotecaris destinats a l'adquisició de l'habitatge habitual, segons pertoqui.

e) Justificants d'ingressos econòmics propis de la persona sol·licitant i de la seva unitat de convivència. S'entenen com a tal l'original o còpia de nòmines, pensions, prestacions, ingressos de bens mobles i immobles, pensions d'aliments, etc.

f) Justificants de tots els extractes dels comptes bancaris existents, amb expressa referència al saldo i als moviments dels 6 mesos anteriors a la sol·licitud.

g) Document d'inscripció com a demandant d'ocupació de la persona sol·licitant i de les persones majors de 16 anys amb qui convisqui, en cas de no treballar.

h) Certificat de la vida laboral de la persona sol·licitant i de totes les persones membres de la unitat de convivència majors de 16 anys.

i) Autorització signada de la persona sol·licitant i de les persones majors de 18 anys amb qui convisqui per a que l'Ajuntament d'Inca realitzi les verificacions i consultes necessàries als fitxers telemàtics públics existents per acreditar les dades que constin a les Administracions públiques competents.

j) Informe mèdic actualitzat, si procedeix en cas de malaltia greu d'algun membre de la unitat de convivència, que necessàriament inclourà el tractament metge i farmacològic a aplicar amb expressa disposició de les freqüències i quantitats de les preses. A aquests efectes s'inclourà els informes de tots els facultatius que intervenen al tractament del pacient.

l) Certificat de la resolució de dependència, si procedeix.

m) Certificat de la resolució de discapacitat, si procedeix.

n) En cas de separació o divorci, còpia del document notarial, justificants d'interposició de la demanda, sentència judicial o altres documents que demostrin aquesta situació.

ñ) Declaració acreditativa de la reclamació de la pensió d'aliments en cas de separació o divorci i quan no es compleixi aquesta mesura.

o) Qualsevol altra documentació que, per a la correcta valoració de la sol·licitud, pugui ser requerida durant la tramitació pel treballador o treballadora social de referència del Departament de Serveis Socials i aportada per la persona interessada si ho considera convenient.  

2. La persona sol·licitant podrà presentar els originals o còpies dels documents esmentats a l'apartat 1 d'aquest article que siguin necessaris per a la acreditació de les circumstàncies personals valorables per a la concessió o denegació de les ajudes i prestacions econòmiques d'urgència social.  

3. Els documents esmentats a l'apartat 1 d'aquest article es referiran a tots els membres de la unitat de convivència beneficiària. 

4. El Departament de Serveis Socials podrà obtenir els documents expedits o elaborats per altres Administracions públiques per mitjà dels mecanismes electrònics a través de les seves xarxes corporatives i mitjans de consultes a les plataformes d'intermediació de dades i altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte, d'acord amb l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les Administracions públiques i l'article 44 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. La persona beneficiària autoritzarà prèviament i de forma expressa  l'accés als documents de forma electrònica al moment de l'entrevista amb el treballador o la treballadora social de referència. 

Article 24. Procediment per a la gestió de les prestacions

1. L'accés a les prestacions està subjecte a la valoració i diagnòstic del treballador o la treballadora social de referència del Departament de Serveis Socials. A tal efecte, per conèixer la situació social es duran a terme les entrevistes individuals i familiars necessàries amb les persones interessades, visites domiciliàries i altres actuacions tècniques que es considerin necessàries. 

2. Una vegada acordat i signat el pla de treball, la persona interessada a obtenir la prestació econòmica d'urgència social, o la persona que la representi legalment, ha de presentar la sol·licitud, segons el model que establirà l'Ajuntament d'Inca, al Departament de Serveis Socials.

 3. El procediment s'impulsarà d'ofici a tots els seus tràmits i mitjançant mitjans electrònics. L'expedient administratiu s'establirà per cada unitat de convivència de forma única i, en tot cas, tendrà caràcter electrònic. 

Article 25. Valoració

Els treballadors o les treballadores socials de referència del Departament de Serveis Socials han de comprovar que es reuneixen els requisits i la veracitat de les dades aportades. Podran exigir aclariments o altres documents complementaris, si precedeix, necessaris per emetre l'informe corresponent. 

Article 26. Proposta de resolució

1. Els expedients de concessió de les prestacions econòmiques d'urgència social, els resoldrà l'Ajuntament d'Inca, a la vista de l'informe-proposta formulat pel treballador o la treballadora social de referència del Departament de Serveis Socials. 

2. L'informe-proposta, com a mínim, s'ha de pronunciar sobre els aspectes següents: 

a) Si la persona usuària i la seva unitat de convivència compleixen els requisits per ser beneficiàries de la prestació econòmica d'urgència social sol·licitada, o si, contràriament, es proposa la denegació motivada de la sol·licitud. 

b) En cas d'aprovació, haurà de determinar (com a mínim) el concepte, la quantia aprovada i les condicions de pagament de la mateixa. 

Article 27. Resolució

1. Elaborat l'informe-proposta, aquest s'elevarà a l'aprovació de la Batlia o de la Junta de Govern Local, segons pertoqui, o de l'òrgan en qui s'hagués delegat, perquè es dicti la resolució corresponent. 

2. La resolució adoptada es notificarà a la persona sol·licitant en el domicili que figuri en la sol·licitud de la prestació econòmica d'urgència social. Contra aquesta resolució podrà interposar els recursos que corresponguin d'acord al Títol V de la Llei  39/2015, i de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciós-administrativa.  

3. Posteriorment es presentarà al Departament d'Intervenció de l'Ajuntament d'Inca la resolució per la qual, si s'escau, es concedeix la prestació econòmica d'urgència social, perquè es pugui fer efectiu el pagament de la quantia concedida d'acord amb les condicions que s'estableixin. 

Article 28. Justificació

La justificació de la quantia de la prestació s'acreditarà per les factures dels pagaments i despeses realitzades, o mitjançant altres documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa.

Article 29. Denegació de la prestació

Podran ser denegades aquelles sol·licituds en que, a pesar de complir amb els requisits establerts a l'article 8 d'aquest reglament, hi pugui concórrer alguna de les circumstàncies següents:

a) La falta de tots o alguns dels requisits necessaris per a la seva concessió.

b) Que la persona sol·licitant no resideixi efectivament en el municipi.

c) Dificultar la tasca tècnica de valoració de la sol·licitud rebuda.

d) Que existeixi una persona legalment obligada i amb possibilitat de prestar ajuda a la persona sol·licitant.

e) Que la prestació econòmica sol·licitada no sigui adequada o suficient per a la resolució de la problemàtica plantejada.

f) Que no existeixi crèdit suficient per a l'atenció de la sol·licitud.

g) Que en el termini dels 12 mesos anteriors a la sol·licitud li hagi estat extingida o revocada qualsevol altra prestació social per incompliment de les condicions establertes en la seva concessió.

h) El falsejament o ocultació de qualsevol de les dades declarades per la persona sol·licitant i/o el seu nucli de convivència.

i) Que es demostri que la persona sol·licitant pot satisfer adequadament les necessitats ella mateixa o amb el suport dels seus familiars, representants legals o guardadors de fet.

j) Que l'atenció de la persona sol·licitant, quant a la naturalesa de la prestació o per raó de residència, correspongui a una altra Administració pública.

k) Qualsevol altre motiu que, atenent a les circumstàncies i prèvia valoració del departament de Serveis Socials, aconselli la seva denegació de forma motivada.

 Capítol V Termini de les prestacions

 Article 30. Suspensió de la prestació

Serà procedent la suspensió de les prestacions econòmiques d'urgència social, mitjançant una resolució de Batlia o de la Junta de Govern Local, segons pertoqui, o de l'òrgan delegat i sempre amb l'audiència prèvia de la persona interessada, per alguna de les causes descrites a la tipologia d'infraccions i sancions corresponents de la Llei 4/2009 i resta de normativa aplicable.   

Article 31. Desistiment i renúncia

La persona sol·licitant podrà desistir de la seva sol·licitud o renunciar al seu dret a la prestació reconeguda, per mitjà d'un escrit dirigit a l'Ajuntament. Aquest dictarà una resolució on s'expressi la circumstància en què concorr indicant els fets produïts i la normativa aplicable. 

Article 32. Anulació de la prestació

Procedirà l'anul·lació de les prestacions per alguna de les següents causes:

a) Per voluntat o renúncia de la persona beneficiària a la prestació econòmica.

b) Mort de la persona beneficiària. Quan l'ajuda s'hagi concedit a un nucli familiar el treballador o treballadora social de referència del Departament de Serveis Socials valorarà si és pertinent o no la seva continuïtat.

c) Per l'aparició de causes sobrevingudes que produeixin la impossibilitat material de continuar amb la prestació econòmica. 

 

​​​​​​​Article 33. Reitegrament

1. Serà procedent el reintegrament de les quantitats percebudes i, si escau, l'exigència de l'interès de demora corresponent des de la data d'abonament de la prestació econòmica d'urgència social fins a la data en què s'acordi la procedència del reintegrament, quan es produeixi alguna de les causes que estableixen els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003, de 17 de desembre, general de subvencions. 

L'obligació de reintegrament també serà aplicable en el cas que la persona beneficiària hagués percebut indegudament o en quantia indeguda la prestació econòmica municipal.  

2. El procediment de reintegrament s'iniciarà d'ofici, i es regirà per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes en la Llei 39/2015, així com l'article 42 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. 

3. L'òrgan competent per adoptar la resolució de reintegrament total o parcial dels imports percebuts serà l'òrgan que va concedir la prestació econòmica o l'òrgan municipal en qui es delegàs aquesta funció. 

4. La resolució per la qual es determini l'obligació del reintegrament de la subvenció serà motivada, amb indicació expressa de la causa que origina el deure de reintegrament, indicarà la quantia que s'ha de reintegrar i el termini voluntari per al seu ingrés, amb l'advertència que si no s'efectua el reintegrament en el termini concedit, es procedirà a la seva execució forçosa. 

5. L'obligació de reintegrament serà independent de les sancions que, si escau, resultin exigibles. 

6. Les quanties que s'obtinguin, durant cada exercici pressupostari per la devolució de prestacions indegudes hauran de destinar-se a la cobertura de les prestacions econòmiques d'urgència social municipal en el mateix exercici. 

Capítol VI Règim sancionador

Article 34. Règim sancionador

Serà d'aplicació a les persones beneficiàries de les prestacions econòmiques el règim de sancions previst a la Llei 4/2009 i la Llei 40/2015, així com a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i el seu Reglament de desplegament i altra normativa aplicable a cada moment.

 Disposició adicional primera. Règim fiscal i dret supletori

1. Les prestacions econòmiques regulades en aquest Reglament queden sotmeses al règim fiscal vigent en el moment del seu atorgament.

 2. Tot allò no previst en aquest Reglament es regularà pel que estableixi la legislació específica, estatal, autonòmica o local vigent a cada moment. 

Disposició adicional segona. Protecció de dades de caràcter personal

1. Es garantirà en tot moment la seguretat de l'entorn tancat de comunicacions i la protecció de dades que es transmetin entre les diferents Administracions públiques.

 2. Tots els documents utilitzats al procediment de concessió o denegació de les prestacions econòmiques d'urgència es guardaran per mitjans electrònics, excepte quan no sigui possible. 

3. Amb l'obertura de l'expedient, la persona beneficiària dóna el seu consentiment al tractament de les dades de caràcter personal, laboral, econòmic i familiar amb la signatura del document elaborat per a tal fi.  

2. L'Ajuntament d'Inca garantirà la seguretat i confidencialitat de les dades de caràcter personal de les persones beneficiàries i el seu nucli de convivència, en relació a les peticions, concessions i denegacions de les prestacions econòmiques d'urgència social, així com el seu processament adequat d'acord amb el Reglament 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, conegut com a Reglament General de Protecció de Dades (RGPD), i la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal, i tota la normativa que resulti aplicable.

 

 

Disposició derogatòria única

1. Queden derogades totes les normes de rang igual o inferior que s'oposin, contradiguin o siguin incompatibles amb el disposat a aquest Reglament.

 2. Queda derogat expressament el Reglament municipal de prestacions no tècniques de serveis socials de l'Ajuntament d'Inca de 1993.

 Disposició final primera.

La Batlia queda facultada per dictar les disposicions internes que siguin necessàries per al desenvolupament i aplicació d'aquesta norma.

 Disposició final segona. Adaptació normativa

Qualsevol modificació de la normativa estatal o autonòmica que comporti la necessitat d'adaptar aquest reglament s'entendrà d'immediata aplicació, i el reglament es considerarà immediatament adaptat als canvis produïts.

Disposició final tercera. Entrada en vigor

El present Reglament, una vegada aprovat definitivament pel Ple de la Corporació, entrarà en vigor amb la publicació íntegra del seu text en el «Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears» i transcorregut el termini fixat a l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.»

 

Inca, 25 de novembre de 2019

El batle-president ​​​​​​​ Virgilio Moreno Sarrió