Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'INCA
Núm. 11963
Aprovació definitiva del reglament d'organització i funcionament del Consell municipal de l'Esport de l'Ajuntament d'Inca
Per l'Ajuntament en ple, a la seva sessió ordinària de dia 31 d'octubre de 2019, es va aprovar definitivament la proposta per a l'aprovació del Reglament d'organització i funcionament del Consell municipal de l'Esport de l'Ajuntament d'Inca.
De conformitat amb el que disposa l'art. 102 de la Llei Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, es publica el present anunci amb el text íntegre, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears:
«Reglament d'organització i funcionament del Consell Municipal de l'Esport de l'Ajuntament d'Inca
Preàmbul
La participació ciutadana és el dret de les persones i entitats a intervenir en els assumptes públics, així com en el procés de presa de decisions. La Constitució espanyola de 1978 ha consagrat definitivament els principis fonamentals que han d'inspirar l'actuació de tots els poders públics, i reconeix en el seu article 23 el dret de la ciutadania a participar ens els assumptes públics.
Per això l'Ajuntament d'Inca, fent ús de les facultats que li confereix la legislació vigent i davant la importància de l'esport en general i en la vida de la ciutat en particular, en el teixit associatiu i com a element educatiu, impulsor i facilitador de la integració i la cohesió social, considera adient la creació del Consell Municipal de l'Esport, amb el qual vol articular i fer pública la seva voluntat d'incrementar la participació dels ciutadans i ciutadanes en els afers públics i en la vida col·lectiva del poble d'Inca en aquest àmbit. A aquest efecte pot assessorar el govern municipal en matèria esportiva, pot generar debat i coneixements sobre l'esport a la ciutat, pot donar suport a l'hora d'elaborar propostes i formular recomanacions, pot participar a l'hora de fer el seguiment dels plans i programes esportius...
TÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1
Objecte
1. El present Reglament té per objecte regular l'organització i el funcionament del Consell Municipal de l'Esport d'Inca.
2. El Consell Municipal de l'Esport d'Inca té per objecte assessorar en matèria esportiva el govern municipal i estimular i canalitzar la participació de la ciutadania i de les seves entitats i associacions en la gestió dels assumptes relatius a l'àmbit de l'esport, a més d'oferir un espai de reflexió i d'influència ciutadana.
Article 2
Definició
1. El Consell Municipal de l'Esport és un òrgan de caràcter consultiu i d'assessorament en els assumptes relacionats amb l'esport, i a través del qual els diferents col·lectius relacionats amb el món de l'esport de la ciutat d'Inca poden trobar un espai per canalitzar les seves opinions, suggeriments, necessitats, problemàtiques, propostes, iniciatives i inquietuds.
2. El Consell Municipal de l'Esport s'adscriu a l'Àrea d'Esports de l'Ajuntament d'Inca, la qual s'encarregarà que les propostes i informacions que en sorgeixin siguin convenientment tramitades pels òrgans de gestió corresponents.
Article 3
Àmbit
L'àmbit territorial del Consell Municipal de l'Esport és el municipi d'Inca, tot i que puntualment per temes d'interès general es pugui convocar altres ajuntaments.
Article 4
Finalitats i atribucions
Les funcions i atribucions del Consell Municipal de l'Esport són, bàsicament, les següents:
1. Actuar com a òrgan d'informació i consulta en matèria d'ordenació i foment de l'esport, per tal de crear espais d'expressió i reflexió amplis i multisectorials que integrin les òptiques polítiques, tècniques i ciutadanes.
2. Col·laborar en la política de foment de la pràctica esportiva i promoció de l'esport a la ciutat, en les diferents franges d'edat i vessants esportives, especialment en l'esport de base, i promoure la participació de les dones i els homes en igualtat de condicions i oportunitats, així com de les persones amb diversitat funcional.
3. Afavorir que la política esportiva de l'Ajuntament s'adeqüi als interessos dels ciutadans i les ciutadanes, amb l'objectiu de millorar la salut, la qualitat de vida i el benestar de la població.
4. Fomentar l'enfortiment de la vida associativa en l'àmbit esportiu en totes les seves manifestacions i consolidar la relació entre l'Ajuntament d'Inca i les associacions i clubs esportius de la ciutat.
5. Potenciar la coordinació entre les diferents institucions i agents que actuen en l'àmbit esportiu, ja siguin públics o privats.
6. Totes les que li encarregui el president/a del Consell.
7. Aprovar la constitució de les comissions de treball.
8. Aprovar les propostes dels estudis elaborats pels grups de treball constituïts i elevar-los a l'aprovació definitiva de l'òrgan de govern municipal per dur-les a terme, si és adient.
9. Fomentar i promocionar la igualtat d'oportunitats entre dones i homes en el món esportiu a tots els nivells, d'acord els articles 5 i 34 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
TÍTOL II
ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL CONSELL
Article 5
Òrgans
Els òrgans del Consell Municipal de l'Esport són:
- L'Assemblea Plenària.
- La Presidència.
- La Vicepresidència.
- Les comissions de treball.
Article 6
Assemblea Plenària
L'Assemblea Plenària està integrada per:
1. President/a: batle/batlessa de l'Ajuntament d'Inca, que ho pot delegar al regidor/a d'Esports.
2. Vicepresident/a: regidor/a d'Esports.
3. Vocals:
a. Corporació municipal: un persona representant designada per cada grup polític amb representació a l'Ajuntament d'Inca i nomenada pel Ple municipal.
b. Entitats/clubs esportius locals: un persona representant designada per cada club esportiu local, legalment constituït i degudament inscrit al Registre de Clubs i Associacions Esportives de la CAIB, així com en el Registre Municipal d'Entitat Ciutadanes de l'Ajuntament d'Inca.
4. Actuarà com a secretari/ària el tècnic/a municipal d'Esports de l'Ajuntament d'Inca, amb veu i sense vot.
Són funcions de l'Assemblea Plenària:
1. Informar sobre aquelles matèries que el president/a del Consell Plenari sotmeti a la seva consideració.
2. Proposar iniciatives a l'Ajuntament en matèria d'esports.
3. Potenciar el coneixement i la coordinació entre institucions i entitats.
4. Analitzar l'esport a la ciutat, promoure'n debats i sensibilitzar sobre les qüestions clau, tenint en compte, entre altres aspectes, la variable «sexe» i la idoneïtat d'establir indicador estadístics que permetin conèixer millor la situació de la dona en el món esportiu a la ciutat, d'acord el que estableix l'article 7 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
5. Proposar al president/a del Consell Plenari la constitució de les comissions de treball i la seva composició d'acord amb els àmbits i temes prioritzats com a objecte d'estudi.
6. Qualsevol altra dins les funcions del Consell esmentades a l'article 3.
Article 7
Presidència
El president/a del Consell Municipal de l'Esport té les atribucions següents:
a. Tenir la representació institucional del Consell.
b. Convocar, presidir i fixar l'ordre del dia de les sessions del Consell Plenari.
c. Elevar als òrgans competents de l'Ajuntament d'Inca els acords, els informes, les propostes i els estudis que elabori el Consell.
d. Autoritzar, amb el seu vistiplau, totes les actes del Consell.
e. Crear, si escau, les comissions de treball per a temes específics a proposta del Consell Plenari i designar-ne els membres i els coordinadors.
f. Autoritzar amb la seva signatura els escrits oficials del Consell.
g. Adoptar les resolucions que exigeixi el correcte funcionament del Consell i donar-ne compte a la primera reunió que celebri.
h. Totes les altres funcions intrínseques al càrrec de president/a i les que li siguin expressament delegades pel Consell Plenari.
Article 8
Vicepresidència
Correspon al vicepresident/a del Consell substituir el president/a en cas de vacant, d'absència o de malaltia, i assumir-ne les atribucions i facultats, així com també exercir les funcions que li delegui el president/a del Consell.
Article 9
Comissions de treball
1. El Consell podrà acordar la constitució de les comissions de treball que consideri necessàries en matèries pròpies de la seva competència, i dirigides a la consecució de les finalitats previstes en l'article 4, dins el marc del present Reglament.
2. Les comissions seran creades pel president/a del Consell, i tenen com a finalitat l'estudi, l'informe i/o la proposta sobre els temes proposats pel president/a al Consell o aquells altres l'anàlisi dels quals es consideri convenient. Les tasques encarregades a les comissions de treball finalitzen quan hagin presentat l'informe corresponent.
3. Cada comissió de treball la formen:
a. un coordinador/a
b. vocals
Poden ser vocals els que ho siguin del Consell, amb excepció dels representants designats per cada grup polític municipal, els quals, això no obstant, poden assistir-hi si ho consideren necessari. Tot i així, poden participar-hi altres persones per la seva especial relació o implicació amb els temes de treball, i també és possible la participació d'una mateixa persona en diferents comissions de treball.
Els vocals membres de les diferents comissions de treball els proposa i designa el president/a del Consell.
El coordinador/a el designa així mateix el president/a a proposta de la corresponent comissió de treball.
El nombre de vocals que componen cada comissió és variable i depèn de l'àmbit de la tasca i del tema específic que es treballa.
4. Als coordinadors o a les persones de la mateixa comissió en qui deleguin els correspon:
- Convocar i dirigir les reunions i els debats de la comissió.
- Trametre a la Presidència del Consell els informes, les propostes, etc. una vegada elaborats.
- Actuar com a portaveu de la comissió en el si del Consell.
Article 10
Podran assistir, així mateix, amb veu i sense vot, a les reunions del Consell les persones que a judici de la Presidència, i convidades per aquesta, es considerin adequades per raó de la seva professió o coneixements en funció de les matèries que hagin de ser objecte d'examen.
Article 11
Nomenament dels membres
El batle/batlessa, com a president/a del Consell, i a proposta de les entitats, associacions, institucions i grups polítics, nomenarà les seves persones representants al Consell Municipal de l'Esport.
Article 12
Duració del mandat
1. La duració en el càrrec dels membres que formen part del Consell serà de quatre anys i, en tot cas, el que duri la legislatura o càrrec. Els vocals podran ser renovats per la mateixa duració, sempre que formin part de les institucions o associacions que estiguin representades al Consell.
El Consell es renovarà a l'inici de cada mandat de la corporació municipal.
2. Les entitats i associacions representades al Consell hauran de comunicar de forma reglada els canvis produïts en la seva representació per causa de dimissió, substitució per malaltia, absència o qualsevol altra circumstància justificada.
3. A més de cessar per la finalització de cada mandat, els membres del Consell cessaran en els casos següents:
a. A causa de defunció.
b. Per renúncia.
c. Quan perdi la condició de regidor o regidora de l'Ajuntament, o del càrrec que ocupa que està vinculat al seu nomenament.
d. Com a resultat de proposta raonada i acord majoritari de l'organisme o entitat, o grup polític que el membre representi.
e. Quan el Ple del Consell adopti acord en aquest sentit amb el vot favorable de dos terços dels seus membres.
f. La pèrdua de la condició de representant –dels clubs respectius– per part d'un membre del Consell requereix la comunicació expressa al president o a la presidenta per part de l'entitat, que haurà de designar la persona substituta per a la resta del mandat, tret que abans se n'hagués nomenat una persona suplent.
Article 13
Modificació de la composició
La modificació de la composició del Consell, així com la seva dissolució, correspon exclusivament a l'Ajuntament en ple.
TÍTOL III
RÈGIM DE LES SESSIONS I ADOPCIÓ D'ACORDS
Article 14
Convocatòria
1. L'Assemblea Plenària del Consell Municipal de l'Esport es reunirà en sessió ordinària dues vegades a l'any. De manera extraordinària es reunirà quan la convoqui el president/a o quan ho sol·licitin una tercera part dels seus membres mitjançant un escrit raonat en què es justifiquin els motius i la urgència de la convocatòria.
2. La convocatòria, la realitzarà el secretari del Consell, per ordre del president/a, amb una antelació mínima de 48 hores i requerirà ordre del dia, lloc, data i hora de la reunió.
Les sessions extraordinàries s'han de convocar amb una antelació mínima de 24 hores.
3. Els membres del Consell han d'adreçar per escrit al president/a les propostes de temes que s'hagin de tractar a les sessions del Consell, i hauran d'aportar la documentació pertinent.
Article 15
Constitució de les sessions i adopció d'acords
1. Per a la vàlida constitució de les sessions del Consell s'haurà de comptar amb, a més del president/a o qui el/la substitueixi, i el secretari/ària, amb la meitat més un dels membres. Si això no s'aconsegueix, en segona convocatòria, mitja hora més tard de la inicialment prevista, restarà constituïda vàlidament qualsevol quin sigui el nombre d'assistents, que mai podrà ser inferior a tres.
2. Els acords del Consell es prendran per consens o, en el seu cas, per majoria simple dels membres assistents. En cas d'empat, decideix el vot de qualitat del president/a.
3. Els vots són personals i intransferibles, tot i que els membres del Consell poden abstenir-se de votar. L'absència, una vegada començada la deliberació d'un assumpte, equival, a efectes de votació, a l'abstenció.
Article 16
Modificació del Reglament
La modificació parcial o total d'aquest Reglament correspon exclusivament a l'Ajuntament en ple.
Disposició final
Entrada en vigor
De conformitat amb allò disposat a l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, el present Reglament entrarà en vigor una vegada que s'hagi publicat el seu text íntegre en el BOIB i hagi transcorregut el termini a què es refereix l'article 113 de la citada Llei.»
Inca, 25 de novembre de 2019
El Batle-President,
Virgilio Moreno Sarrió