Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE DEIÀ
Núm. 11936
Aprovació definitiva de la modificació del reglament del servei municipal de proveïment i sanejament d'aigua al municipi de Deià
Aprovació definitiva de la modificació del reglament del servei municipal de proveïment i sanejament d'aigua al municipi de Deià
Es fa públic que durant el període d'exposició pública de l'acord d'aprovació provisional de la modificació del reglament del servei municipal de proveïment i sanejament d'aigua al municipi de Deià, aprovat en sessió plenària de dia 25 de juliol de 2019, *BOIB núm. 134 d'1 d'octubre de 2019, no s'ha presentat cap al·legació, per la qual cosa es considera aprovat definitivament, procedint a la publicació del text íntegre de l'esmentada ordenança:
“Reglament del Servei Municipal de Proveïment i Sanejament d'Aigua en el Municipi de Deià
Capítol Primer
Normes generals
Art. 1r Objecte i àmbit d'aplicació
1.- Aquest Reglament té per objecte la regulació dels aspectes tècnics, sanitaris i contractuals dels serveis de proveïment domiciliari d'aigua potable, i de clavegueram, en el municipi de Deià, respecte als quals l'Ajuntament ostenta les potestats que la legislació de règim local li atribueix, podent ser gestionades per qualsevol de les formes directes o indirectes admeses per la referida normativa.
2.- Tots dos serveis són essencials, de prestació obligatòria i de titularitat municipal, que, a l'empara del que es disposa en l'Art. 34 del Reglament de Serveis de les Corporacions Locals de 17-06-1955 i amb la finalitat de salvaguardar la higiene i la salubritat ciutadanes, es declara la seva recepció i ús obligatori, per a totes les finques la distància de les quals a les respectives xarxes municipals, no excedeixi de 100 metres.
Art. 2n Prestació del servei.- Els serveis de proveïment d'aigua potable i sanejament podran ser prestats per l'Ajuntament d'acord amb les modalitats de gestió directa o indirecta establertes en la Llei de Règim Local i normes complementàries.
Art. 3r Entitat subministradora.- A l'efecte d'aquest Reglament, s'entendrà per Entitat subministradora del servei l'entitat física o jurídica que efectivament el realitzi.
Art. 4t Abonat.- A l'efecte d'aquest Reglament, s'entendrà usuari la persona física o jurídica, que sigui receptora dels serveis de proveïment i/o sanejament, en virtut d'un contracte de subministrament i/o autorització d'abocament, prèviament establerts. Tindran la condició d'abonat les urbanitzacions no recepcionades per l'Ajuntament, representades pel promotor o l'entitat urbanística o el representant legal de la urbanització, degudament legalitzat, a les quals, en alta, es proveeixi totalment o parcialment.
Art. 5è Competències del servei.- A fi de garantir la deguda prestació del subministrament d'aigua potable a què es refereix el present Reglament, s'estableixen les competències que a continuació es detallen.
Correspondrà al Govern Balear:
* El control i la vigilància de la correcta adequació a la legislació vigent, a cada moment, de les instal·lacions de captació, conducció, tractament, emmagatzematge i distribució d'aigua.
Les comprovacions, verificacions i precintat dels diferents sistemes de mesures.
* El correcte dimensionament de les instal·lacions i equips de mesura, sempre que existeixin discrepàncies entre el peticionari i el subministrador, així com la resolució de les reclamacions dels subministraments no domèstics.
Correspondrà a la Junta Arbitral de Consum de Balears:
* El control de la correcta aplicació de les tarifes vigents a cada moment als subministraments domèstics d'aigua i escomeses.
* L'arbitratge de les reclamacions que el precisin. En cas de considerar-ho necessari, se sol·licitarà a l'Organisme competent informe previ a la resolució de la reclamació.
Correspondrà a l'Ajuntament com a titular del Servei:
* La definició i establiment de l'estructura tarifària necessària per a la gestió del servei, amb els informes i ratificacions que corresponguin.
* Definir, projectar, aprovar i dirigir o, si escau, autoritzar qualsevol tipus d'obra que afecti la xarxa de distribució d'aigua potable, de sanejament i a les seves respectives instal·lacions, controlant la seva correcta execució, si bé aquestes facultats podran ser delegades o encomanades a l'entitat subministradora.
Correspondrà a l'Entitat Subministradora:
* El dimensionament de la secció de l'escomesa i equip de mesura que s'ha d'instal·lar, en funció de la sol·licitud de consums que es formalitzi i del que a aquest efecte regulin les disposicions vigents. En el cas de discrepàncies entre l'empresa subministradora i el peticionari, serà la corresponent Delegació Territorial amb competència en matèria d'Indústria la que resoldrà, definint la secció de l'escomesa i l'equip de mesura a instal·lar per al consum sol·licitat.
* L'estudi per a l'establiment de l'estructura tarifària necessària per a la gestió del servei.
* Supervisar o si escau redactar els projectes d'obres de proveïment d'aigua potable i construir el conjunt de les instal·lacions precises fins als edificis o immobles objecte del subministrament domiciliari així com els de clavegueram.
* Informar i, si escau, promoure les correccions oportunes als plans parcials i especials, programes d'actuació i projectes d'urbanització respecte de la xarxa de distribució d'aigua i sanejament en l'àrea, sector, polígon o unitat d'actuació.
* El prestador del servei municipal d'aigua haurà d'informar, abans que l'Ajuntament recepcioni qualsevol urbanització, pel que fa a la xarxa de distribució i/o sanejament, quan la mateixa no hagués estat executada pel propi servei.
Capítol Segon
Obligacions i Drets
Art. 6è Obligacions de l'Entitat Subministradora.- El prestador del Servei de Proveïment Domiciliari d'Aigua Potable, està subjecte al compliment de les següents obligacions:
1) Prestar el servei a tot peticionari i ampliar-lo a tot abonat que el sol·liciti en els termes establerts en el present Reglament i altres disposicions aplicables.
2) Garantir la potabilitat de l'aigua, conformement a les disposicions sanitàries vigents i mantenir i conservar les instal·lacions d'acord amb la normativa vigent aplicable.
3) Mantenir la disponibilitat i continuïtat del subministrament, excepte en els casos de força major.
4) Col·laborar amb l'abonat en la solució de les situacions que el subministrament pugui plantejar.
5) Efectuar la facturació prenent com a base les lectures periòdiques dels comptadors o altres sistemes de mesurament i la tarifa legalment autoritzada per l'organisme competent.
Art. 7è Drets de l'Entitat Subministradora.- El prestador del servei té els següents drets:
1) Cobrament dels serveis prestats tals com quota de servei, així com de l'aigua consumida per l'abonat o, en cas d'haver-hi mínim, el del mínim establert si el consum no arriba a aquest, als preus de la tarifa oficialment aprovada.
2) Comprovació i revisió de les instal·lacions interiors dels abonats, podent imposar l'obligació d'instal·lar equips correctors en cas que aquella produís pertorbacions a la xarxa, prèvia autorització o informe de l'Ajuntament.
3) Disposar d'una tarifa del servei suficient per a autofinançar-se. Quan l'anterior equilibri no pugui produir-se, tindrà dret a sol·licitar una nova tarifa o, en defecte d'això, la corresponent compensació econòmica.
Art. 8è Obligacions dels Abonats.- L'abonat estarà subjecte a les següents obligacions:
1) Satisfer puntualment l'import del servei d'aigua d'acord amb el que es preveu en aquest Reglament.
2) Pagar les quantitats resultants de liquidació per error, frau o avaria imputables a l'abonat. Usar l'aigua subministrada en la forma i usos establerts en la pòlissa.
3) Abstenir-se d'establir o permetre derivacions en la seva instal·lació per a subministrament d'aigua a altres locals o habitatges diferents als consignats en la pòlissa.
4) Permetre l'entrada al local del subministrament en les hores hàbils o de normal relació amb l'exterior, al personal del servei que, exhibint l'acreditació pertinent, tracti de revisar o comprovar les instal·lacions.
5) Respectar els precintes col·locats pel servei o pels organismes competents de l'Administració.
6) Complir les condicions i obligacions contingudes en el contracte o pòlissa.
7) Comunicar al subministrador qualsevol modificació en la instal·lació interior, especialment nous punts de consum que resultin significatius pel seu volum.
8) Preveure les instal·lacions d'elevació, grups de pressió i dipòsits de trencament de càrrega d'acord amb el que s'estableix en aquest Reglament.
9) Conservar les instal·lacions interiors, evitant retorn a la xarxa de possibles aigües contaminades.
10) No fer cap modificació en la instal·lació on vagi situat el comptador, de tal manera que es garanteixi en tot moment la lectura i/o canvi d'aquest.
Art. 9è Drets dels Abonats.- L'abonat al servei gaudirà dels següents drets:
1) Disposar de l'aigua en les condicions higienicosanitàries que, d'acord amb les instal·lacions de l'habitatge, indústria o uns altres, siguin adequades i de conformitat amb la normativa legal aplicable.
2) Sol·licitar al prestador del servei, els aclariments, informacions i assessoraments necessaris per a adequar la contractació a les seves necessitats reals.
3) Sol·licitar al prestador del servei, informació sobre la seva situació de consums, històrica i actual, així com el seu estat de facturació i deute.
4) Sol·licitar davant els organismes competents la revisió dels seus aparells mesuradors, en la forma establerta en aquest mateix Reglament.
5) Al fet que se li facturin els consums amb les tarifes vigents, mitjançant rebut factura, amb el detall suficient dels conceptes facturats.
6) Subscriure un contracte o pòlissa de subministrament, subjecte a les garanties de la normativa establerta.
7) Formular les reclamacions administratives que consideri convenients, d'acord amb el procediment establert en aquest Reglament.
Capítol Tercer
Instal·lacions de Proveïment i Sanejament
Art. 10è Elements materials del Proveïment.
a) Cabals.- El subministrament es prestarà amb els següents cabals:
- Els que actualment aporta l'Ajuntament per compra, concessió o per qualsevol altre concepte.
- Els que en el futur l'Ajuntament posi a la disposició del prestador del servei.
- Els que aportació o pugui aportar el prestador del servei per compra o concessió.
b) Dipòsits d'emmagatzematge.- La capacitat dels dipòsits de regulació i reserva de la xarxa urbana de distribució sempre haurà de ser bastanta per a cobrir les necessitats del servei.
c) Xarxa de distribució.- Serà la necessària per a atendre les necessitats de la població proveïda, amb una pressió mínima d'aigua en les canalitzacions suficients per a garantir el correcte subministrament als abonats. En qualsevol cas correspon a l'usuari preveure els sistemes interiors d'elevació de pressió conformement a les característiques de l'immoble en qüestió, a partir de la informació facilitada pel prestador del servei.
d) Ramal de connexió.- És la canonada que enllaça la instal·lació general de l'immoble amb la canonada de la xarxa de distribució i acaba en la clau de pas. De la seva instal·lació s'encarregarà el prestador del servei amb càrrec al propietari, i les seves característiques es fixaran d'acord amb la normativa a cada moment vigent.
e) Claus del ramal de connexió.- Podrà existir una clau de presa situada sobre la canonada de la xarxa de distribució que obri el pas d'aigua al ramal de connexió. En tot cas existirà una clau de registre i una clau de pas. La primera serà maniobrada exclusivament pel prestador del servei i estarà situada sobre l'escomesa en la via pública i al costat de la finca. Constitueix l'element diferenciador entre l'Entitat subministradora i l'abonat, pel que fa a la conservació i delimitació de responsabilitats. La segona estarà situada al costat del llindar de la porta a l'interior de l'immoble, quedant allotjada en una cambra impermeabilitzada amb evacuació o desguàs a l'exterior o embornal, construïda pel propietari o abonat.
f) Aparells de mesura.- El subministrament d'aigua obligatòriament s'efectuarà a través d'un comptador que mesurarà els volums d'aigua subministrada. Els comptadors seran sempre de model oficialment homologat i degudament verificat amb resultat favorable i hauran de ser precintats per l'organisme de l'Administració competent. Seran instal·lats pel prestador del servei.
Art. 11è Elements materials del Sanejament.
a) Escomesa a l'embornal.- Comprèn el conjunt d'arquetes, tubs i altres elements que enllacen la instal·lació interior de l'abonat amb l'embornal. A l'interior de l'edifici i el més a prop possible de la façana haurà d'existir una arqueta *sifónica. En l'exterior de l'edifici i el més a prop possible de la façana existirà el pou o arqueta d'escomesa. El conjunt de la instal·lació haurà de ser suficient per a absorbir els abocats punta i haurà d'estar previst per a impedir possibles retorns.
b) Alcantarilla.- S'entendrà com a tal el conjunt de conductes, cambra de descàrrega, pou i elements que, instal·lats en la via pública, evacuïn l'aigua procedent de les escomeses als subcolectores o col·lectors.
c) Subcolectores.- Són els conductes, generalment no visitables, que recullen les aigües dels embornals i les evacuen als col·lectors o als emissaris.
d) Col·lectors.- Es defineix així el conjunt de conductes o galeries, generalment visitables, que reben les aigües dels *subcolectores i les evacuen als emissaris. Emissaris.- Rep aquesta qualificació el conjunt de conductes, aqüeductes, instal·lacions i obres de fàbrica que recullen les aigües dels col·lectors i les lliuren a les instal·lacions de depuració o llit receptor.
e) Instal·lacions de depuració.- Són el conjunt de les quals té per finalitat depurar les aigües residuals per a aconseguir que el seu abocament definitiu no pertorbi la sanitat ambiental, d'acord amb les normes que li siguin aplicable.
g) Conducció d'abocament.- S'entén per tal la canonada o conducte pel qual discorren les aigües des de les instal·lacions de depuració fins al seu abocament en la mar o en un llit públic. Totes i cadascuna de les instal·lacions anteriorment relacionades hauran de ser suficients per a permetre el correcte funcionament del conjunt del sistema e sanejament urbà, havent d'ajustar-se en el seu dimensionament, materials i altres característiques a la normativa vigent a cada moment.
Capítol Quart
Contractes
Art. 12. Contractes de subministrament.- No es durà a terme cap subministrament sense que l'usuari de l'aigua hagi subscrit el corresponent contracte amb el prestador del servei, sent obligatori estendre contractes diferents per a cada servei i ús, encara en el cas que no impliquin tarifes o condicions diferents. El prestador del servei podrà negar-se a subscriure'l en els següents casos:
a) Quan la persona o entitat que sol·liciti el subministrament no accepti la totalitat del clausulat del contracte estès d'acord amb les determinacions reglamentàries.
b) Quan la instal·lació del peticionari no compleixi les prescripcions legals i tècniques, que s'exigissin per a les instal·lacions receptores.
c) Quan es comprovi que el peticionari ha deixat de satisfer l'import de l'aigua consumida en virtut d'un altre contracte amb el prestador del servei i fins que no aboni el seu deute.
d) Quan el peticionari no present la documentació o no aboni els drets econòmics que fixin les disposicions vigents que li siguin aplicable.
Art. 13. Autorització d'abocament.- No es durà a terme cap abocament en l'àmbit de competència del prestador del servei sense la prèvia existència de la corresponent autorització d'abocament, que es produirà després de la comprovació del compliment de les condicions reglamentàries. Tot edifici, finca o propietat, enclavat en sòl qualificat com a urbà i amb independència del seu ús, estarà obligat a abocar les seves aigües residuals al clavegueram de la xarxa urbana.
El prestador del servei podrà negar la corresponent autorització si, al seu judici, els abocaments poguessin produir algun dels efectes següents:
a) Formació de mescles inflamables o explosives.
b) Efectes corrosius que afectin la vida normal de les canonades i conductes dels embornals, així com dels materials constituents de les instal·lacions.
c) Creació de condicions ambientals perilloses o molestes que impedeixin o dificultin l'accés i/o la labor del personal encarregat de la inspecció, neteja, manteniment o funcionament de les instal·lacions.
d) Producció anormal de sediments, incrustacions o qualsevol altre tipus d'obstrucció física que dificulti el lliure flux de les aigües residuals.
e) Dificultats i pertorbacions en la bona marxa dels processos de la planta depuradora d'aigües residuals que impedeixin aconseguir els nivells de tractament i de qualitat d'aigua depurada que els organismes corresponents exigeixin per al seu abocament.
f) Molèstia pública greu.
g) Radiacions nuclears d'intensitat superior a l'establerta per la reglamentació vigent.
h) Formació de pel·lícules grasses flotants.
i) Quan el peticionari no present la documentació que exigeixin les disposicions reglamentàries i/o no aboni els drets econòmics que fixin les disposicions vigents que li siguin aplicable.
Si a la distància adequada no existís xarxa de clavegueram o es tractés d'abocaments especials, l'eliminació dels residus haurà de fer-se bé directament per la indústria, sota el control del prestador del servei, o pels mitjans d'aquest mitjançant acord entre totes dues parts sobre les condicions tècniques i econòmiques que han de regir.
Art. 14. Naturalesa i forma dels contractes.- Tant el contracte de subministrament com l'autorització d'abocaments seran estesos pel prestador del servei i signats en el seu local per totes dues parts per duplicat, per contenir drets i obligacions recíprocs, quedant un exemplar emplenat a poder de l'abonat.
Prèvia a la subscripció del contracte de subministrament o sol·licitud de l'autorització de l'abocament, s'haver d'aportar la documentació preceptiva i, com a mínim, la següent informació:
a) Nom, adreça i document nacional d'identitat o número del codi d'identificació fiscal i codi nacional d'activitats econòmiques de la persona física o jurídica del sol·licitant, així com les dades del representant, si escau, que efectua la sol·licitud.
b) Butlletí d'instal·lació subscrit per instal·lador autoritzat i visat pels Serveis d'Indústria del *Govern dels *Illes.
c) En cas d'habitatge s'aportarà cèdula d'habitabilitat o certificació municipal.
Si es tracta d'un local comercial o industrial, la llicència d'obertura i funcionament, d'acord amb la Llei 8/1995 de 30 de març, d'atribució de competències als *Consells Insulars en matèria d'activitats classificades.
Si es tracta d'un edifici de nova construcció, el certificat final d'obra i la cèdula d'habitabilitat. Si és subministrament per a obres, la llicència municipal d'obres en vigència.
d) Escriptura de propietat, contracte d'arrendament o document que acrediti la Titularitat del local o finca per a a el qual se sol·licita el subministrament o abocament.
Els contractes i autoritzacions d'abocament hauran de contenir com a mínim, les següents dades:
1.- Nom, DNI o CIF i *CNAE de l'abonat.
2.- Domicili del subministrament i/o abocament.
3.- Tipus de subministrament (comptador o aforament).
4.- Característiques de l'aparell de mesura.
En el moment de la signatura es lliurarà a l'abonat rebo detallat de tots els conceptes que siguin a càrrec d'aquest, juntament amb un exemplar del present Reglament.
Art. 15. Modificacions del contracte.- Durant la vigència del contracte de subministrament i de l'autorització d'abocament, s'entendran automàticament modificats els seus termes sempre que ho imposin disposicions legals o reglamentàries, especialment pel que fa a tarifes i taxes.
Art. 16. Cessió del contracte.- Com a regla general es considerarà que tant el contracte de subministrament com l'autorització d'abocaments d'aigua és personal, i l'abonat no podrà cedir els seus drets a tercers ni podrà, per tant, exonerar-se de les seves responsabilitats enfront del servei.
Art. 17. Subrogació.- A la defunció del titular d'un contracte d'abonament o autorització d'abocament, el seu cònjuge, descendents, fills adoptius plens, ascendents i germans, que haguessin conviscut habitualment almenys amb dos anys d'antelació a la data de la defunció, podran subrogar-se en els drets i obligacions d'aquest. No seran necessaris els dos anys de convivència per als sotmesos a la pàtria potestat del mort ni per al seu cònjuge. L'hereu o legatari podrà subrogar-se si succeeix al causant en la propietat o ús de l'habitatge o local.
Les entitats jurídiques només se subrogaran en els casos de fusió per absorció. El termini per a subrogar-se serà, en tots els casos, de quatre mesos a partir de la data del fet causant, i es formalitzarà mitjançant nota estesa en el contracte existent signat pel nou abonat i pel prestador del servei, quedant subsistent la mateixa fiança. Passat aquest termini sense haver exercit el dret de subrogació es produirà la seva caducitat i consegüent obligació de subscriure nou contracte.
Art. 18. Durada del contracte i de l'autorització d'abocaments.- Seran els estipulats en el contracte de subministrament o document d'autorització i s'entendran tàcitament prorrogats, per períodes iguals a l'inicial, tret que una de les parts, amb un mes d'antelació, avisi de manera expressa i per escrit a l'altra de la seva intenció de donar-ho per acabat.
Art. 19. Rescissió del contracte de subministrament i de l'autorització d'abocament.- L'incompliment per qualsevol de les parts d'alguna de les obligacions recíproques contingudes en el contracte de subministrament o document d'autorització d'abocaments donarà dret a la rescissió del contracte.
Art. 20. Formalització dels contractes.- En el cas de subministrament d'aigua s'estendrà un contracte per cada habitatge o local independents, encara que pertanyin al mateix propietari o arrendatari i siguin contigües, tret que es tracti de subministrament per comptador o aforament generals, en què es formalitzarà un només contracte a nom del propietari. En el cas de sistemes conjunts de calefacció o aigua calenta, dispositius per a reg de jardins, piscines, etc., s'haurà de subscriure un contracte general d'abonament independent de les restants de l'immoble a nom del titular d'aquests. En el cas d'abocaments d'aigües residuals, es formalitzarà forçosament entre el prestador del servei i el propietari o arrendatari de l'immoble que hagi d'abocar, o per qui el representi, el corresponent document de sol·licitud o autorització de l'abocament.
Art. 21. Autorització de la propietat.- La sol·licitud de la prestació dels serveis de subministrament d'aigua potable i/o evacuació de la residual comporta la disponibilitat pel prestador dels suports i servituds sobre finca o local, que siguin necessaris per a la prestació d'aquests. L'autorització necessària per a això haurà de ser aportada per l'arrendador o copropietari interessat. El prestador del servei podrà facilitar un formulari d'autorització perquè el futur abonat la sotmeti a l'aprovació i signatura del propietari o del president de la comunitat de propietaris, si escau, i la retorni subscrita per aquest.
Art. 22. Fiança.- El sol·licitant d'un subministrament i/o autorització d'abocament haurà de prestar en el moment de la contractació una fiança, com a garantia del pagament dels rebuts, que no podrà ser superior a la xifra resultant de sumar l'import de la quota de servei o el mínim mensual i el d'aplicar la tarifa vigent, incloent la de sanejament, als metres cúbics corresponents a trenta hores de funcionament del comptador a instal·lar a la seva capacitat nominal.
Si es tractés d'un contracte d'abonament per aforament, la fiança serà equivalent a l'import del subministrament d'un període de facturació.
La fiança té per objecte únic garantir la responsabilitat pendent de l'abonat a la resolució del contracte, sense que pugui exigir l'abonat, durant la seva vigència, que se li apliqui aquesta al reintegrament dels seus descoberts.
En el cas de no existir responsabilitats pendents a la resolució del contracte, el prestador del servei procedirà a la devolució de la fiança al titular de la mateixa o al seu legal representant. Si existís responsabilitat pendent, l'import de la qual fos inferior a la de la fiança, es retornarà la diferència resultant.
Capítol Cinquè
Usos de l'aigua
Art. 23. Classes de subministrament i d'abocaments.- El subministrament domèstic consisteix en l'aplicació de l'aigua per a atendre les necessitats normals d'un habitatge.
El subministrament comercial és l'aplicació de l'aigua a les necessitats de locals comercials i de negoci, com a oficines, despatxos, hotels i aquelles indústries en el procés de les quals no intervingui l'aigua de manera predominant en l'obtenció, transformació o manufacturació d'un producte.
El subministrament es considerarà industrial quan l'aigua intervingui com a element del procés de fabricació per incorporació al producte o com a determinant del resultat.
El subministrament agrícola és el destinat al reg per a l'obtenció de productes agrícoles, compreses les explotacions industrials de floricultura. El prestador del servei no vindrà obligat a aquesta mena de subministrament.
Quan en un immoble urbà existeixi una zona de jardí o hort, es podrà exigir per al seu reg la prèvia subscripció d'un contracte especial.
La qualificació del subministrament d'aigua potable, que serà competència del prestador del servei, suposarà el mateix qualificatiu per als abocaments que es produeixin.
Art. 24. Prioritat de subministrament.- L'objectiu prioritari del subministrament d'aigua és satisfer les necessitats domiciliàries dels habitatges de la població urbana.
Els subministraments d'aigua per a usos industrials, agrícoles i de reg es donaran en el cas en què les possibilitats del proveïment ho permetin.
Quan el servei l'exigeixi i prèvia conformitat de l'Ajuntament, el prestador podrà disminuir i fins i tot suspendre el servei per a usos agrícoles, de reg o industrials, sense que per això es contregui cap obligació d'indemnització, ja que aquests subministraments queden en tot subordinats a les exigències del consum domèstic.
El prestador del servei procurarà avisar als abonats afectats amb la major antelació possible i per mitjà que resulti més efectiu.
Capítol Sisè
Escomeses
Art. 25. Escomesa.- S'entén per escomesa la conducció que enllaci la instal·lació general interior de la finca amb la canonada de la xarxa de distribució. La seva condició serà de domini públic, en tant es trobi en la via pública, sense perjudici que la seva propietat sigui accessòria de la de l'immoble proveït.
La “presa de la comesa” és el punt de la canonada de la xarxa de distribució en el qual enllaça la comesa.
La “clau de registre” estarà situada sobre l'escomesa, en la via pública i al costat de la finca. Serà maniobrada exclusivament pel prestador del servei, quedant terminantment prohibit que els abonats, propietaris ni terceres persones la manipulin.
La “clau de pas” estarà situada en la unió de l'escomesa amb la instal·lació interior, al costat del mur exterior de la finca o límit de la propietat i en el seu interior. Si calgués, sota responsabilitat del propietari de la finca o persona responsable del local en què està instal·lada, podrà maniobrar-se per a tallar el subministrament a tota la instal·lació interior.
Art. 26. Característiques de l'escomesa.- Sense perjudici de quant a aquest efecte estableix les Normes Bàsiques per a Instal·lacions Interiors de Subministrament d'Aigua, les característiques de l'escomesa, tant pel que fa a les seves dimensions com als seus components, tipus i qualitat dels seus materials i forma d'execució, seran determinades pel prestador del servei sobre la base de l'ús de l'immoble a proveir i/o evacuar, consums previsibles i condicions de pressió o, si escau, cota de les seves xarxes de distribució i/o evacuació.
Art. 27. Escomesa d'incendi.- Es podran instal·lar ramals de connexió per a alimentació exclusiva de boques de protecció contra incendi en les finques els propietaris de les quals els sol·licitin, podent l'abonat utilitzar aquestes boques en benefici de tercers en el cas d'incendi.
Els ramals de connexió per a les boques contra incendi seran sempre independents dels altres que pugui tenir la finca en què s'instal·lin i es realitzaran d'acord amb la normativa que per a protecció contra incendis està vigent a cada moment.
Art. 28. Escomesa divisionària.- S'entén per escomesa divisionària aquella que, a través del tub d'alimentació, està connectada a una bateria de comptadors, cadascun dels quals mesura els consums d'un habitatge o local. Si un arrendatari o copropietari de tot o part d'un immoble que es proveeix d'aigua per mitjà d'un comptador o aforament general, desitgés un subministrament per comptador divisionari, prèvia conformitat escrita de la propietat de la finca, podrà instal·lar-se un nou ramal de connexió. Aquest ramal haurà de ser capaç de subministrar a la totalitat de dependències de la finca per mitjà d'una bateria de comptadors, encara quan de moment no s'instal·li més que el comptador sol·licitat.
Art. 29. Escomesa independent.- L'arrendatari o copropietari ocupant d'un local de la planta baixa de l'immoble podrà contractar, a la seva costa, un ramal de connexió independent per al seu ús exclusiu, prèvia autorització escrita del propietari de la finca, però tret que les dimensions de l'immoble aconsellessin el contrari, a través del mateix mur de façana no podran tenir entrada més de tres ramals.
Art. 30. Protecció de l'escomesa.- L'abonat haurà de comunicar al prestador del servei les fuites i tot tipus d'anomalies que detecti en el funcionament de la seva escomesa. Igualment haurà de notificar com més aviat millor qualsevol anomalia, fugida o incidència que es produeixi en la seva instal·lació interior entre la clau de registre i el comptador.
D'igual manera notificarà al prestador del servei les incidències que poguessin produir-se en l'escomesa d'evacuació d'aigües residuals i instal·lacions annexes.
Després de la “clau de registre” disposarà el propietari de la finca d'una protecció de ramal suficient perquè en el cas d'una fugida d'aigua, aquesta s'evacuï a l'exterior sense que, per tant, pugui perjudicar l'immoble ni danyar gèneres o aparells situats a l'interior, quedant rellevat el prestador, referent a això, de tota responsabilitat, fins i tot enfront de tercers. Les avaries que poguessin produir-se entre les claus de registre i pas seran reparades pel prestador del servei amb càrrec a l'abonat.
En cas d'avaries, les reparacions dels ramals de connexió, tant de proveïment com de sanejament, seran sempre efectuades pel prestador del servei, sense perjudici de la seva repercussió al causant d'aquestes.
Les instal·lacions i derivacions que parteixin de la “clau de pas” seran reparades per compte i càrrec del propietari o abonat responsable d'aquesta, i ho seran sempre per personal degudament qualificat.
Art. 31. Posada en càrrega de l'escomesa.- Instal·lat el ramal de connexió, el prestador del servei el posarà en càrrega fins a la clau de registre, que no podrà ser manipulada fins al moment de començar el subministrament, per reunir les instal·lacions interiors les condicions per a això. Passats vuit dies des de l'inici del subministrament sense que s'hagi formulat reclamació sobre el ramal de connexió, s'entendrà que el propietari de la finca es troba conforme amb la seva instal·lació.
Art. 32. Escomesa en desús.- Acabats o rescindits la totalitat dels contractes de subministrament i/o les autoritzacions d'abocaments servits per una mateixa escomesa i transcorreguts tres mesos sense cap ús, els ramals de connexió queden de la lliure disposició del prestador del servei, que podrà prendre respecte als mateix les mesures que consideri oportunes.
Art. 33. Instal·lacions interiors.- S'entendran per instal·lacions interiors les situades després de la “clau de pas” en el cas de proveïment, i a partir de l'arqueta *sifónica, inclosa aquesta, en el de sanejament.
Les instal·lacions interiors hauran de ser efectuades per empreses o operaris degudament autoritzats per l'organisme corresponent, amb l'única excepció de la col·locació del comptador i les seves claus, que correspondrà al prestador del servei. Hauran de reunir en tot moment les condicions reglamentàries, podent el prestador del servei negar el subministrament o autorització d'abocament en cas de noves instal·lacions o reforma de les existents per no reunir els requisits legals. A aquest efecte, el prestador del servei podrà dur a terme les comprovacions necessàries abans d'efectuar la connexió a les xarxes de proveïment i/o sanejament.
Quant a les instal·lacions antigues en ús, el prestador del servei pot comunicar a l'Ajuntament i als abonats la falta de seguretat d'aquelles, quedant l'abonat obligat a corregir la instal·lació, si així ho jutja pertinent l'Ajuntament i en el termini que el mateix ordeni. Si l'abonat no compleix el que es disposa, el prestador del servei queda facultat per a la suspensió del subministrament o abocament.
El prestador del servei no percebrà cap quantitat per revisió d'instal·lacions quan es produeixi per la seva pròpia iniciativa.
Art. 34. Sanitat del consum.- La instal·lació interior servida per l'abonament objecte del contracte no podrà estar empalmada amb xarxa, canonada ni cap distribució d'aigua d'una altra procedència, ni encara amb la procedent d'un altre abonament de la mateixa empresa, així com tampoc haurà de barrejar-se l'aigua del prestador del servei amb una altra alguna, tant per raons tècniques com per raons sanitàries.
Els dipòsits receptors, si n'hi hagués, hauran de mantenir-se acuradament nets, desinfectant-los periòdicament l'abonat i protegint-los raonablement per a evitar qualsevol causa de contaminació.
En cap cas existirà dipòsit algun de l'abonat situat abans del corresponent mesurador.
Del funcionament normal o anormal de les instal·lacions interiors no es derivarà en cap cas cap responsabilitat per al prestador del servei.
Capítol Setè
Aparells de mesura
Art. 35. Comptadors.- Sense perjudici del que s'estableix per a cada cas per les Normes Bàsiques per a Instal·lacions Interiors de Subministrament d'Aigua, el mesurament dels consums que han de servir de base per a la facturació de tot subministrament es realitzarà per comptador; que és l'únic mitjà que donarà fe de la comptabilització del consum.
Com a norma general, per als immobles amb accés directe a la via pública, el mesurament de consums s'efectuarà mitjançant:
- Comptador únic: Quan en l'immoble o finca només existeixi un habitatge o local, en subministraments provisionals per a obres i en polígons en procés d'execució d'obres i en tant no siguin rebudes les seves xarxes de distribució interior.
- Bateria de comptadors divisionaris: Quan existeixi més d'un habitatge o local, serà obligatori, instal·lar un aparell de mesura per a cadascuna d'elles i els necessaris per als serveis comuns.
En qualsevol cas, l'Entitat subministradora, podrà instal·lar, en l'inici de la instal·lació interior, un comptador totalitzador, la funció del qual serà la de controlar els consums globals d'aquesta instal·lació. El registre d'aquest comptador, en cas de ser superior a la suma dels individuals més els dels serveis comuns, servirà per a facturar la diferència entre aquell i aquests, servint de base, a més, per a la detecció d'una possible anomalia en la instal·lació interior, que serà comunicada, si escau, immediatament a l'usuari o usuaris d'aquesta, els qui estaran obligats a esmenar els defectes existents.
El sistema de control de consums per als immobles situats en carrers de caràcter privat i els conjunts d'edificacions sobre soterranis comuns, es regiran per la normativa específica que cada Entitat tingui establerta o estableixi. En qualsevol cas, s'instal·larà un comptador general a l'inici de la propietat privada que servirà per a la facturació dels volums corresponents. En cas que sigui tècnica i jurídicament possible, s'instal·laran, a més, comptadors individuals, quedant el general per a registre i facturació de les instal·lacions comunes i de les xarxes interiors de la propietat privada.
El dimensionament i fixació de les característiques del comptador o comptadors, qualsevol que sigui el sistema d'instal·lació seguit, serà facultat de l'Entitat subministradora, que el realitzarà a la vista de la declaració de consum que formuli l'abonat en la seva sol·licitud de subministrament, i de conformitat amb el que s'estableix en Les Normes Bàsiques per a les Instal·lacions Interiors.
Art. 36. Característiques dels Comptadors.- Les característiques tècniques dels aparells de mesura, adequades a la norma comunitària seran les següents:
1) Errors màxims tolerats: L'error màxim tolerat en la zona inferior compresa entre “Q” mínim inclusivament i “*Qt” exclusivament serà de +5%. L'error màxim tolerat en la zona superior compresa entre el “*Qt” inclusivament i “Q” màxim inclusivament serà de +2%.
2) Classes de comptadors: Els comptadors d'aigua es distribuiran, segons els valoris “Q” mínim i “*Qt”, en tres classes conformement al quadre següent:
Classes |
|
On |
|
|
|
< 15 m3/h |
3 15 m3/h |
Classe A |
Valor de Omín. |
0,04 Qn |
0,08 Qn |
|
Valor de Qt |
0,10 Qn |
0,30 Qn |
Classe B |
Valor de Omín. |
0,02 Qn |
0,03 Qn |
|
Valor de Qt |
0,08 Qn |
0,20 Qn |
Classe C |
Valor de Qmín. |
0,01 Qn |
0,006 Qn |
|
Valor de Qt |
0,015 Qn |
0,015 Qn |
3) Definicions i Terminologia:
- Cabal màxim “*Qmáx”: És el cabal màxim al qual el comptador deu poder funcionar sense deterioració, durant períodes de temps limitats, sense sobrepassar el valor màxim tolerat de pèrdua de pressió:
- Cabal nominal, “*Qn”: És la meitat del cabal màxim, “*Qmáx”, expressat en metres cúbics per hora, i serveix per a designar el comptador. Al cabal nominal, el comptador haurà de poder funcionar en règim normal d'ús, és a dir, de manera intermitent i permanent, sense sobrepassar els errors màxims tolerats.
- Cabal mínim, “*Qmín?: És el cabal a partir del qual cap comptador podrà sobrepassar els errors màxims tolerats. Aquest cabal es fixa en funció de “*Qn”.
- Amplitud de Càrrega: L'amplitud de càrrega és la compresa entre el cabal màxim i el cabal mínim. Aquesta amplitud es divideix en dues zones, anomenades inferior i superior, en les quals els errors màxims tolerats són diferents.
- Cabal de Transició, “*Qt”: És el cabal que separa les zones inferior i superior, en la qual els errors màxims tolerats són diferents.
- Pèrdua de pressió: Aquesta es fixarà mitjançant les proves de la CEE per a l'aprovació de model i no haurà de superar en cap cas 0,25 bars al cabal nominal i 1 bar al cabal màxim.
Art. 37. Comptador únic.- S'instal·larà juntament amb les seves claus de protecció i maniobra en un armari, homologat per l'Entitat subministradora, exclusivament destinat a aquest efecte, emplaçat en la planta baixa de l'immoble, al costat del portal d'entrada i encastat en el mur de façana o tancament de la propietat que es pretén proveir i, en qualsevol cas, amb accés directe des de la via pública excepcionalment, en cas degudament justificat, podrà instal·lar-se el comptador únic i les seves claus de maniobra en una cambra sota el nivell del sòl, que ha de tenir accés directes des del carrer i situat el més pròxim possible a la façana o tancament de la propietat.
L'armari o la cambra d'allotjament del comptador, estarà perfectament impermeabilitzat i disposarà de desguàs directe al clavegueram, capaç d'evacuar el cabal màxim d'aigua que aporti l'escomesa en la qual s'instal·li. Així mateix, estaran dotats d'una porta i pany homologades per l'Entitat subministradora.
Art. 38. Comptadors divisionaris.- Les bateries de comptadors divisionaris s'instal·laran en els locals o armaris exclusivament destinats a aquest efecte, emplaçats en la planta baixa de l'immoble, en zona d'ús comú, amb accés directe des del portal d'entrada.
Les bateries per a centralització de comptadors respondran a tipus i models oficialment aprovats i homologats pel Ministeri competent en matèria d'indústria, o en defecte d'això, autoritzats per la Conselleria d'Agricultura, Comerç i Indústria del Govern Balear.
Condicions dels locals:
Els locals per a bateries de comptadors tindran una altura mínima de 2,5 m. I les seves dimensions en planta seran tals que permetin un espai lliure a cada costat de la bateria o bateries de 0,60 m. i un altre de 1,20 m. davant de la bateria, una vegada mesurada amb els seus comptadors i claus de maniobra.
Les parets, sostre i sòl d'aquests locals estaran impermeabilitzats, de manera que s'impedeixi la formació d'humitat en locals perifèrics.
Disposaran d'un embornal, amb capacitat de desguàs equivalent al cabal màxim que pugui aportar qualsevol de les conduccions derivades de la bateria, en cas de sortides lliures d'aigua.
Estaran dotats d'il·luminació artificial, que asseguri un mínim de 100 *lux en un pla situat a un metre sobre el sòl.
La porta d'accés tindrà unes dimensions mínimes de 0,80 m. per 2,50 m., obrirà cap a l'exterior del local i estarà construïda amb materials inalterables per la humitat i dotada amb pany normalitzat pel subministrador.
Condicions dels armaris:
En el cas que les bateries de comptadors s'allotgin en armaris, les dimensions d'aquests seran tals que permetin un espai lliure a cada costat de la bateria o bateries de 0,50 m. i un altre de 0,20 m. entre la cara interior de la porta i els elements més pròxims a ella.
Compliran igualment les restants condicions que s'exigeixen als locals, si bé, els armaris tindran unes portes amb dimensions tals que, una vegada obertes, presentin un buit que abasti la totalitat de les bateries i els seus elements de mesurament i maniobra.
Els armaris estaran situats de tal forma que davant ells i en tota la seva longitud, existeixi un espai lliure d'un metre. Ja es tracti de locals o d'armaris, en lloc destacat i de manera visible, s'instal·larà un quadre o esquema en què, de manera indeleble, quedin degudament senyalitzats els diferents muntants i sortides de bateries i la seva correspondència amb els habitatges i/o locals.
Art. 39. Propietat del Comptador.- A partir de l'entrada en vigor del present Reglament, tots els comptadors o aparells de mesurament que s'instal·lin per a mesurar o controlar els consums d'aigua de cada abonat, seran propietat de l'Entitat subministradora, qui els instal·larà, mantindrà i reposarà amb càrrec a la quota de manteniment de comptadors i als costos d'explotació del servei.
Art. 40. Obligatorietat de la verificació.- A partir de l'entrada en vigor del present Reglament, és obligatori sense cap excepció, la verificació i el precintat dels comptadors i aparells de mesura que s'instal·lin, quan serveixin de base per a regular la facturació del consum d'aigua.
La verificació i precintat dels aparells es realitzaran per l'Organisme competent en matèria d'Indústria, a través de laboratori oficial o autoritzat, en els següents casos:
1.- Després de tota reparació que pugui afectar la regularitat de la marxa de l'aparell, o hagi exigit l'aixecament dels seus precintes.
2.- Sempre que ho sol·licitin els abonats, l'Entitat subministradora o algun òrgan competent de l'Administració Pública.
3.- En els canvis de titularitat de subministrament.
Cas de no complir l'aparell les condicions reglamentàries, haurà de ser reparat i verificat novament.
Les verificacions es realitzaran en laboratori oficial o autoritzat i únicament es practicaran en el domicili en els casos que, segons el parer del personal facultatiu de l'Organisme competent en matèria d'Indústria, sigui possible l'operació, en la mateixa forma que en els laboratoris utilitzant els seus aparells portàtils.
Art. 41. Precinte oficial i etiquetes.- El laboratori oficial o autoritzat, precintarà tots aquells comptadors o aparells de mesura als quals hagi practicat una verificació.
En cada comptador o aparell de mesura, haurà de figurar, unida mitjançant precinte, una etiqueta metàl·lica inoxidable, d'aliatge no fèrric, o de material plàstic rígid, que possibiliti la identificació de l'aparell mitjançant instrumentació òptica i magnètica, i en la qual apareguin, a més, la indicació de la Delegació Provincial actuant, les característiques i el número de *fabricador de l'aparell, resultat de l'última verificació i data d'aquesta.
El precinte oficial col·locat després de la verificació garanteix:
1.- Que el comptador o aparell de mesura pertany a un sistema aprovat.
2.- Que funciona amb regularitat.
En els comptadors nous de primera instal·lació, es reflectiran com a data de verificació, la comprovació pel laboratori de l'existència de la marca de verificació primitiva. A partir d'aquesta data es contarà el temps de vida del comptador als efectes previstos en aquest Reglament.
Serà obligació de l'abonat la custòdia del comptador o aparell de mesura, així com conservar i mantenir el mateix en perfecte estat, sent extensible aquesta obligació tant a precintes del comptador com a les etiquetes d'aquell. La responsabilitat que es derivi de l'incompliment d'aquesta obligació recaurà directament sobre l'abonat titular del subministrament.
Art. 42. Renovació periòdica de comptadors.- Amb independència del seu estat de conservació, cap comptador o aparell de mesura podrà romandre ininterrompudament instal·lat per un espai de temps superior a vuit anys.
Transcorregut aquest temps haurà de ser aixecat i desmuntat íntegrament, per a ser sotmès a una reparació general.
Aquestes reparacions generals només podran efectuar-se per persones o entitats que comptin amb la necessària autorització de la Delegació Provincial de la Conselleria competent en matèria d'Indústria.
Cada vegada que un comptador o aparell de mesura sigui sotmès a una reparació general, haurà de gravar-se en el mateix i en lloc visible, al costat del seu número de sèrie de fabricació una “R” i els dos últims dígits de l'any en què ha estat reparat.
Quan un comptador o aparell de mesura hagi estat sotmès a dues reparacions generals periòdiques, aquest quedarà forçosament fora de servei en finalitzar el període de vida útil de la segona reparació periòdica.
3. Desmuntatge de comptadors.- La connexió i desconnexió del comptador o aparell de mesura sempre serà realitzada per l'Entitat subministradora, qui podrà precintar la instal·lació d'aquest, sent l'única autoritzada per a la seva *desprecintado per motius derivats de l'explotació.
Els comptadors o aparells de mesura podran desmuntar-se per qualsevol de les següents causes:
1.- Per Resolució de la Conselleria d'Agricultura, Comerç i Indústria.
2.- Per extinció del contracte de subministrament.
3.- Per avaria de l'aparell de mesura quan no existeixi reclamació prèvia de l'abonat.
4.- Per renovació periòdica, en funció de quant a aquest efecte s'estableix en aquest Reglament, tret que existeixi reclamació prèvia de l'abonat.
5.- Per alteració del règim de consums, en tal mesura que desbordi, per excés o per defecte, la capacitat teòrica de l'aparell instal·lat.
Quan, segons el parer de l'Entitat subministradora, existeixin indicis clars que el funcionament del comptador o aparell de mesura no és correcte, podrà prèvia comunicació a l'abonat procedir a desmuntar el mateix, instal·lant en el seu lloc altre que hagi estat verificat oficialment. Els consums registrats per l'aparell instal·lat en substitució de l'anterior, donaran fe per a la liquidació d'aquests.
Art. 44. Canvi d'emplaçament.- La instal·lació que ha de servir de base per a la col·locació dels comptadors o aparells de mesura, haurà de ser realitzada per instal·lador autoritzat, per compte i a càrrec del titular de l'immoble, i en lloc que compleixi les condicions reglamentàries.
Qualsevol modificació de l'emplaçament del comptador o aparell de mesura, dins de recinte o propietat al subministrament de la qual està adscrit, sempre seran a càrrec de la part a la instància de la qual s'hagi dut a terme aquella. No obstant això, serà sempre a càrrec de l'abonat, tota modificació en l'emplaçament del comptador ocasionada per qualsevol dels següents motius:
1) Per obres de reformes efectuades per l'abonat amb posterioritat a la instal·lació del comptador i que dificultin la seva lectura, revisió o facilitat de substitució.
2) Quan la instal·lació del comptador no respongui a les exigències d'aquest Reglament, i es produeixi un canvi en la titularitat del subministrament.
Art. 45. Manipulació del comptador.- L'abonat o usuari mai podrà manipular el comptador o aparell de mesura, ni connectar preses o fer derivacions abans de l'aparell, sense permís exprés de l'Entitat subministradora.
Art. 46. Notificació a l'abonat.- L'Entitat subministradora haurà de comunicar a l'abonat, prèviament, la connexió o desconnexió dels equips de mesura. L'Entitat subministradora estarà obligada a incloure en el primer rebut que expedeixi a l'abonat immediatament posterior a la connexió, o comunicar per escrit, el tipus, número de fabricació de l'aparell de mesura i lectura inicial.
Art. 47. Liquidació per verificació.- Quan presentada reclamació en la Delegació Provincial amb competències en matèria de Consum, es requereixi verificació del comptador o aparell de mesura instal·lat, se sol·licitarà informe tècnic de la Delegació Provincial competent en matèria d'indústria, qui notificarà als interessats, així com al laboratori, la data i lloc en què serà duta a terme la verificació.
Finalitzada la verificació d'un comptador o aparell de mesura, la Conselleria d'Agricultura, Comerç i Indústria notificarà, en el termini de deu dies, a la Delegació Provincial de la Conselleria competent en matèria de Consum, així com a les parts interessades, el resultat d'aquesta.
Quan de la verificació es comprovi que el comptador funciona amb error positiu superior a l'autoritzat, l'organisme competent procedirà a determinar la quantitat que ha de ser reintegrada, tenint en compte els consums realment efectuats, segons les tarifes vigents durant els mesos al fet que hagi de retrotreure's la liquidació.
El temps a què es refereix el paràgraf anterior, s'establirà des de la data en què es va instal·lar el comptador, o en què es va practicar l'última verificació d'aquest, fins al dia en què s'hagi efectuat la comprovació de l'error en les seves indicacions. En cap cas serà superior a sis mesos.
Si es comprova que el comptador funciona irregularment amb diferents càrregues, la liquidació de la quantitat a retornar, si escau, per l'Entitat, s'efectuarà per a un temps igual al determinat en el paràgraf anterior, i estimant en aquest temps un consum equivalent al que s'efectuï amb un nou comptador en els trenta dies següents a la seva col·locació, o major temps si així ho jutja oportú l'òrgan competent en matèria de Consum, que donarà sempre compte a les parts interessades del resultat de la liquidació practicada.
Quan durant el procés de verificació comprovés que un aparell ha estat manipulat amb finalitats fraudulents, el verificador estendrà acta a l'efecte de quant s'estableix en aquest Reglament.
Art. 48. Substitució.- Quan per reparació, renovació periòdica, i/o verificació s'hagi de retirar un comptador o aparell de mesura de la instal·lació i no sigui immediata la seva col·locació, es procedirà en el seu lloc a la instal·lació simultània d'un altre comptador o aparell de mesura, degudament verificat, que serà el que controli els consums.
Aquest nou comptador o aparell de mesura instal·lat serà sempre propietat de l'Entitat subministradora. En el cas que el comptador substituït fos propietat de l'abonat, si és declarat útil després de la reparació, renovació periòdica, i/o verificació per l'organisme competent i l'abonat volgués continuar utilitzant-lo en la seva instal·lació, serà instal·lat novament per l'Entitat subministradora a càrrec de l'abonat, fins a finalitzar el seu període de validesa o vida útil. En finalitzar la vida útil del comptador, necessàriament el nou serà propietat de l'Entitat subministradora.
Art. 49. Despeses.- En general les despeses derivades tant de les verificacions com de les reparacions dels comptadors o aparells de mesura seran a càrrec del propietari d'aquests.
Quan la verificació sigui realitzada a instàncies de part, les despeses que per tots els conceptes s'originin de la mateixa seran a càrrec del peticionari, excepte en el cas en què es demostri l'anormal funcionament de l'aparell i que l'error sigui favorable a l'altra part.
Capítol Vuitè
Lectures, consums i facturacions
Art. 50. Periodicitat de les lectures.- L'Entitat subministradora està obligada a establir un sistema de presa de lectures permanent i periòdic, de manera que, per a cada abonat, els cicles de lectura continguin, en la mesura del possible, el mateix nombre de dies.
A l'efecte de facturació dels consums, la freqüència màxima amb què es pugui prendre les lectures serà semestral.
Art. 51. Horari de lectures.- La presa de lectura serà realitzada en hores hàbils o de normal relació amb l'exterior, pel personal autoritzat expressament per l'Entitat subministradora, proveït de la seva corresponent documentació d'identitat.
En cap cas, l'abonat, podrà imposar l'obligació de prendre la lectura fora de l'horari que tingui establert l'Entitat subministradora a aquest efecte.
En aquells casos en els quals es concedeixi subministraments eventuals, controlats mitjançant equips de mesura de tipus mòbil, l'abonat estarà obligat a presentar, en els llocs o locals establerts a aquest efecte en el corresponent contracte o concessió, i dins de les dates igualment establertes en aquest document, els esmentats equips de mesura per a la seva presa de lectura.
Art. 52. Consums estimats.- Quan no sigui possible conèixer els consums realment realitzats, com a conseqüència d'avaria en l'equip de mesura, absència de l'abonat en el moment en què es va intentar prendre la lectura, o per causes imputables a l'Entitat subministradora, la facturació del consum s'efectuarà conformement al consum realitzat durant el mateix període de temps i en la mateixa època de l'any anterior; de no existir, es liquidaran les facturacions conformement a la mitjana aritmètica dels sis mesos anteriors.
En aquells casos en els quals no existeixin dades històriques per a poder obtenir la mitjana al qual s'al·ludeix en el paràgraf anterior, els consums es determinaran sobre la base de la mitjana que s'obtingui en funció dels consums coneguts de períodes anteriors. Si tampoc això fos possible, es facturarà un consum equivalent a la capacitat nominal del comptador per trenta hores d'utilització mensual.
Els consums així estimats, tindran el caràcter de ferm en el supòsit d'avaria en el comptador, i a compte en els altres supòsits, en els quals, una vegada obtinguda la lectura real, es normalitzarà la situació, per excés o per defecte, en les facturacions dels següents períodes a tenor de la lectura practicada en cadascun d'ells.
Art. 53. Factures i rebuts.- En les factures o rebuts emesos per l'entitat subministradora hauran de constar, com a mínim, els següents conceptes:
1) Domicili objecte del subministrament.
2) Domicili de notificació, si és diferent i figura com a tal en el contracte.
3) Tarifa aplicada.
4) Calibre del comptador o equip de mesura i el seu número d'identificació.
5) Lectures del comptador que determinen el consum facturat i data de les mateixes que defineixin el termini de facturació.
6) Indicació de si els consums facturats són reals o estimats.
7) Indicació del Butlletí Oficial que estableixi la tarifa aplicada.
8) Indicació diferenciada dels conceptes que es facturin.
9) Import total dels tributs que es repercuteixin.
10) Import total dels serveis que es prestin.
11) Telèfon i domicili social de l'Empresa subministradora on poden dirigir-se per a sol·licitar informació o efectuar reclamacions.
12) Domicili o domicilis de pagament i termini per a efectuar-ho.
Art. 54. Cobrament de rebuts.- Els imports que, per qualsevol concepte, hagi de satisfer l'abonat a l'Entitat subministradora, s'abonaran en metàl·lic en l'oficina o oficines que la mateixa tingui designades.
No obstant això el prescrit en el paràgraf anterior, l'Entitat subministradora podrà designar les Caixes, Entitats bancàries i altres oficines cobradores, a través de les quals puguin efectuar-se els pagaments, sense que per això s'entengui que aquells estan rellevats de l'obligació de fer els seus pagaments en les oficines de l'Entitat subministradora.
Sense perjudici de l'anterior, de manera esporàdica i excepcional, l'Entitat subministradora, per a facilitar el pagament de deutes pendents dels seus abonats, podrà intentar el seu cobrament en el domicili d'aquests, si bé això no representarà per a aquests, en cap moment, cap minvament en l'obligatorietat de pagament a través dels sistemes ordinaris, ni obligació per a l'Entitat subministradora, que podrà exercitar els drets que li corresponguin per via ordinària, sense intentar aquesta modalitat extraordinària de cobrament. A aquest efecte, i amb la sola excepció que s'assenyala en l'apartat següent, el domicili de pagament serà sempre el mateix del subministrament, i això encara en el cas que una mateixa persona gaudeixi de diversos subministraments i desitgés abonar-los en un només domicili.
Igualment, aquells abonats que ho desitgin, podran efectuar el pagament domiciliant-lo en qualsevol Entitat Bancària o Caixa d'Estalvis, bastant per a això que la mateixa compti amb una oficina oberta a la ciutat, i sense una altra limitació que aquest sistema no representi per a l'Entitat subministradora cap despesa.
Art. 55. Consums públics.- Els consums per a usos públics (edificis, jardins, fonts, aigualejos de carrers, etc.) seran mesurats per comptador, o si escau, aforats amb la major exactitud possible, a l'efecte de la seva quantificació, fent-los objecte dels contractes de subministraments que procedeixin.
Art. 56. Causes de suspensió.- L'incompliment per part de l'abonat de qualsevol de les obligacions detallades en aquest Reglament i especialment de les detallades en l'art. 8, facultarà al prestador del servei per a suspendre el subministrament seguint els tràmits que a continuació s'indiquen:
L'empresa subministradora, sense perjudici de les accions civils, administratives o penals que la legislació vigent li reconegui, podrà suspendre el subministrament en els casos següents:
1. - Restriccions autoritzades o imposades per l'Autoritat competent.
2.- Substitució en la persona de l'Abonat.
3.- Impagament de la facturació.
4.- Existència de derivacions en la instal·lació per a subministraments a tercers.
5.- Participació, en qualsevol grau, en frau d'aigua.
6.- Utilització de l'aigua per a usos o en forma diferents dels contractats.
7.- Denegació o obstaculització de l'accés a les instal·lacions dels serveis d'inspecció de l'Empresa subministradora, en dies i hores hàbils, per a procedir a la seva revisió, en els casos en què s'hagin detectat indicis de consums excessius, pertorbacions en la xarxa, indicis de frau, derivacions *inconsentidas, usos no previstos en el contracte o qualsevol altra anomalia que justifiqui la inspecció, així com per a prendre les mesures necessàries per a esmenar-les.
8.- No facilitar, durant més d'un any, l'accés al comptador o sistema de mesurament entre les 8 i les 14 hores de la jornada laboral normal de dilluns a divendres, a fi d'efectuar la seva lectura, i en tant persisteixi en aquesta actitud.
9.- Incompliment per l'abonat de les condicions establertes en el contracte, normativa aplicable i condicions generals del servei.
10.- Negativa de l'abonat a modificar el recinte de comptadors i els elements del sistema de mesurament de consums o la instal·lació interior, quan això vingui imposat per la normativa vigent.
11.- Falta de prestació o d'actualització de les fiances exigibles a l'empara d'aquest Reglament i del contracte de subministrament.
12.- Perjudicar o posar en perill la qualitat de l'aigua en la xarxa de distribució externa a la finca proveïda, provocar pertorbacions en la pròpia xarxa; o existència de pèrdues significatives d'aigua en la instal·lació interior de la finca fins a en tant no adopti l'Abonat les mesures pertinents sobre aquest tema.
13.- Mescla de l'aigua procedent de la xarxa municipal amb una altra de diferent procedència.
14.- En casos d'emergència que exigeixin la suspensió temporal del subministrament a l'Abonat concret o a una zona de la xarxa, o en aquells en què sigui necessària la suspensió del subministrament per a procedir a actuacions per al manteniment del servei i de les instal·lacions.
15.- Qualsevol altra causa prevista específicament en el present Reglament, la normativa aplicable i les condicions del contracte. En els casos previstos en els apartats 1, 4, 5, 12, 13 i 14, la suspensió podrà ser immediata.
Article 56.1.- Procediment per a la suspensió
Excepte en els supòsits de suspensió immediata, el procediment a seguir serà el següent:
a) L'entitat subministradora comunicarà a l'Abonat la proposta de suspensió motivada per qualsevol mitjà adequat, inclosos fax, correu electrònic o telegrama, concedint un termini per a al·legacions i/o per a eliminar la causa de la suspensió, que no podrà ser inferior a quinze dies naturals.
b) Si es presentessin al·legacions dins del termini, la subministradora haurà de resoldre la qüestió i comunicar la seva decisió a l'Abonat, donant un nou termini de quinze dies naturals per a eliminar la causa de la suspensió si anés desestimatòria en tot o en part de les al·legacions.
c) Transcorreguts els terminis indicats, podrà la subministradora suspendre sense més el subministrament, sense perjudici de les accions que pugui exercitar l'Abonat davant la jurisdicció competent.
Article 56.2
La suspensió del subministrament no podrà efectuar-se, excepte en els supòsits de suspensió immediata en dies festius o en els quals l'Entitat subministradora no disposi dels serveis administratius i tècnics d'atenció al públic que permetin l'esmena immediata per l'abonat de les causes justificatives de la suspensió, ni en les vespres d'aquests dies.
Article 56.3
El restabliment del servei es realitzarà el mateix dia, o en defecte d'això, el següent dia hàbil a aquell en què s'hagin esmenat les causes de la suspensió o regularitzat la situació.
Article 56.4
Per a fer efectiva la suspensió del subministrament, l'Empresa subministradora podrà instal·lar, en el mateix comptador o en qualsevol punt anterior al mateix els mecanismes o sistemes que garanteixin la suspensió, podent arribar, en cas de comprovació de la ineficàcia de mesures menys rigoroses o de suspensió del subministrament per més de sis mesos, al tall de l'escomesa.
Article 56.5
Si la suspensió és deguda a causes imputables a l'abonat, l'Entitat subministradora podrà cobrar de l'Abonat, prèviament a la represa del subministrament, els drets de *reconexión establerts en les tarifes del servei, i el cost de la nova escomesa, si escau.
Article 56.6
Rescissió del contracte. En els supòsits de suspensió del subministrament per causa imputable a l'Abonat, transcorreguts tres mesos des de l'efectiva suspensió sense que hagin estat remogudes per l'Abonat les causes que el van motivar, podrà l'empresa subministradora exercitar l'acció de resolució del contracte, sense perjudici del dret a exigir el pagament del deute pendent i el rescabalament dels danys i perjudicis al fet que pertoqués.
Article. 56.7
Exercici d'Accions. Tant l'abonat com l'empresa subministradora, com a persona jurídica amb personalitat plena, podran exercitar davant la jurisdicció competent les accions al fet que en dret pertoqui basades en l'incompliment del contracte, inclosa les d'indemnització de danys i perjudicis, suspensió del subministrament, la resolució del contracte i/o el cobrament del deute.
Article 56.8.
Restriccions en el subministrament. D'acord amb el que es preveu en el punt 1 de l'article 56 d'aquesta Ordenança, l'Ajuntament de Deià podrà restringir o suspendre totalment el subministrament, amb caràcter general per a tota la població o per a un sector, tant per al concernent amb el cabal com per als usos de l'aigua contractats, en cas d'escassetat de recursos en quantitat o qualitat. Aquesta restricció o suspensió serà adoptada per l'Alcaldia a través d'un Decret, que haurà de ser posat en coneixement de la població a través d'un bàndol i de la seva publicació en els mitjans de comunicació de major difusió en el municipi.
A l'efecte d'aquestes restriccions, es considerarà un ús abusiu el que superi els 120 litres diaris per persona. A aquest efecte es tindran en compte el màxim de persones previstes en la cèdula d'habitabilitat de l'habitatge o les places turístiques de l'establiment.
Capítol Novè
Règim Econòmic
Art. 57. Drets Econòmics.- L'Entitat subministradora, conforme a aquest Reglament, i sense perjudici de les altres indemnitzacions, drets o accions que la legislació vigent li empari, no podrà cobrar, per subministrament d'aigua potable, als seus abonats, altres conceptes diferents als que específicament s'enumeren a continuació:
- Quota fixa o de servei.
- Quota variable o de consum.
- Recàrrecs especials.
- Drets d'escomesa.
- Quota de contractació.
- Cànons.
- Fiances.
- Serveis específics.
Art. 58. Sistema tarifari.- A l'efecte d'aquest Reglament, s'entendrà sistemàticament tarifari aquell conjunt de conceptes, dels relacionats en l'article 57, que conformen el preu total que l'abonat ha de pagar, amb vista a la consecució i manteniment de l'equilibri econòmic i financer de l'Entitat subministradora per a la prestació del servei de proveïment.
Els impostos que recaiguin sobre el preu final del servei, encara quan s'afegeixi sobre les tarifes per a la publicació en el Butlletí Oficial del Govern Balear, no constitueixen un element més del sistema.
Art. 59. Quota fixa o de servei.- És la quantitat fixa que periòdicament han d'abonar els usuaris per la disponibilitat que gaudeixen, independentment que facin ús o no del servei.
Art. 60. Quota variable o de consum.- És la quantitat que abona l'usuari de manera periòdica i en funció del consum realitzat. Per a quantificar aquesta quota es podran aplicar diferents tipus de tarifa segons diferents blocs de consum.
Per als blocs de consums establerts en el paràgraf anterior, regiran els següents criteris:
1) El nombre de blocs per consums, no podrà ser superior a quatre en la modalitat d'usos domèstics.
2) El nombre de blocs, no podrà ser superior a quatre en la modalitat d'usos industrials o comercials.
3) El nombre de blocs, no podrà ser superior a dos en la modalitat d'altres usos.
4) En els casos d'Organismes Oficials només s'establirà un bloc.
Art. 61. Recàrrecs Especials.- Amb independència dels conceptes tarifaris establerts en els articles 59 i 60 d'aquest Reglament, en la prestació del servei d'aigua a una població, un sector d'aquesta, o a certs concrets abonats, per motius d'explotació d'instal·lacions diferents a les del normal proveïment, com poguessin ser instal·lacions per a modificació de pressions o cabals que generin un cost addicional al general de l'explotació, l'Entitat subministradora podrà establir, per als abonats afectats, un recàrrec que assumeixi el major cost derivat del tractament diferenciat, amb caràcter permanent o transitori, sobre el preu del metre cúbic de l'aigua facturada.
Art. 62. Drets d'escomesa i quota de contractació.- A més dels conceptes definits en els articles precedents, i que constitueixen els ingressos periòdics del proveïment, les Entitats subministradores podran cobrar els drets d'escomesa i quota de contractació regulats en els articles corresponents d'aquest Reglament.
Art. 63. Cànons.- S'entendrà per cànon, a l'efecte d'aquest Reglament, al recàrrec que, independentment de la tarifa, s'estableix per a fer front a les inversions en infraestructura. Aquest ingrés tindrà caràcter finalista per al servei, i comptablement rebrà un tractament diferent als conceptes de l'explotació. Els cànons seran aprovats per l'òrgan competent del Govern Balear.
Els ingressos obtinguts mitjançant cànon, seran els suficients per a fer front a la inversió i, si escau, als costos financers que generin les mateixes.
Si escau, l'amortització del nou immobilitzat tindrà la seva expressió en el compte d'explotació del període al qual correspongui.
Art. 64. Cobrament de serveis especials.- En els casos en què els abonats als serveis de proveïment d'aigua sol·licitin de l'Entitat subministradora la prestació d'un servei individualitzat, diferenciat dels quals, en funció del present Reglament, té obligació de prestar, aquesta Entitat, prèvia la seva acceptació i assumpció, podrà repercutir en els rebuts per consum d'aigua els majors costos dels serveis concertats de mutu acord.
Capítol Desè
Reclamacions i Infraccions.
Art. 65. Accions legals.- El prestador del servei, encara després de la suspensió i la rescissió del contracte de subministrament i/o autorització d'abocament, podrà entaular quantes accions civils i penals consideri oportunes en defensa dels seus interessos i drets, i especialment, l'acció penal per frau.
Així mateix, i en el cas que la suspensió del servei efectuada pel seu prestador resultés improcedent, l'abonat podrà exigir la deguda indemnització, sense perjudici de poder entaular les accions civils i penals que consideri oportunes en salvaguarda del seu interès.
Art. 66. Tributs.- Els tributs que l'Administració, en qualsevol dels seus nivells, estableixi sobre les instal·lacions del servei que recaiguin sobre el subministrament d'aigua o evacuació d'abocaments són de compte de l'abonat i el seu import s'afegirà al de la tarifa vigent, tret que en la mateixa estan ja compresos.
Art. 67. Reclamacions al titular del servei.- L'abonat podrà formular reclamacions directament al prestador del servei, verbalment o per escrit. També tindrà dret a sol·licitar una acta conjunta de presència emesa pel prestador del servei.
Per a formalitzar l'acta conjunta, l'abonat, per si, o mitjançant representant degudament autoritzat, haurà de personar-se en el local del prestador del servei, en el termini dels deu dies següents a aquell en què se li requereixi la necessitat de compareixença. Si no s'efectués tal personació en aquest termini, se li tindrà per desistit de la reclamació, tret que en el mateix termini i en sol·licitud raonada l'abonat proposi una data posterior que en tot cas no anirà més lluny de trenta dies.
Art. 68. Reclamacions davant l'Ajuntament.- Contra la resolució expressa desestimant en tot o en part les peticions de l'abonat, aquest podrà efectuar reclamació davant l'alcaldia en termini de deu dies hàbils.
Si transcorregués un mes sense resolució expressa, es considerarà denegada la reclamació, quedant oberta la via jurisdiccional corresponent.
Art. 69. Procediment sancionador.- Sense perjudici de les competències legals que puguin correspondre a altres entitats o organismes públics, correspon a l'Ajuntament, la facultat sancionadora per l'incompliment del present Reglament, tant pels abonats com pels titulars del servei, amb subjecció al procediment administratiu vigent.
Art. 70. Tribunals.- Totes les qüestions d'índole civil, penal o administratiu derivades del servei de subministrament d'aigua domiciliària i/o autorització d'abocaments, que se suscitin entre els abonats i el prestador del servei, s'entendrà són de la competència dels Tribunals i Jutjats de l'Ajuntament respectiu.
Art. 71. Correspon a l'Alcaldia exercir les activitats de control i adoptar les mesures complementàries, cautelars o correctores que siguin necessàries, així com incoar i resoldre els expedients sancionadors que provinguin d'infraccions al present Reglament.
Art. 72. Els expedients sancionadors es tramitaran d'acord amb el Reglament del règim jurídic del procediment general.
Art. 73. Les infraccions es classifiquen, per la seva entitat, en lleus, greus i molt greus.
Art. 74. Són infraccions lleus les vulneracions del present Reglament no tipificades com a greus o molt greus.
Art. 75. Són infraccions greus:
a) Utilitzar indegudament boques de reg i boques contra incendis amb la finalitat de furtar o malgastar l'aigua.
b) Causar danys en elements de les xarxes municipals de proveïment d'aigua.
c) Alterar la qualitat i/o les condicions sanitàries de l'aigua.
d) Barrejar l'aigua subministrada per la xarxa municipal amb aigua d'una altra procedència.
e) Contravenir les disposicions administratives quant a economia i usos de l'aigua, especialment aquelles derivades d'una restricció aprovada a causa de la sequera.
f) Cometre una infracció lleu quan es doni la circumstància de reincidència.
A l'efecte d'aquest article, existeix reincidència quan el responsable hagi estat sancionat per haver comès més d'una infracció lleu en el termini d'un any i les sancions siguin fermes.
Art. 76. Són infraccions molt greus les tipificades com a greus quan es doni la circumstància de reincidència.
A l'efecte d'aquest article, existeix reincidència quan el responsable hagi estat sancionat per haver comès més d'una infracció greu en el termini d'un any i les sancions siguin fermes.
Art. 77. Les infraccions regulades en aquest capítol se sancionaran de la següent manera:
a) Infraccions lleus: multa de fins a 360 euros
b) Infraccions greus: multa de 360,01 a 720 euros
c) Infraccions molt greus: multa de 720,01 a 2.500 euros i tall del subministrament de 15 a 45 dies.
Aquest imports es revisaran anualment en funció de la variació de l'índex oficial de preus al consum (IPC) a partir de la data d'entrada en vigor d'aquest reglament.
Art. 78. Es tindran en consideració com a circumstàncies modificadores de la responsabilitat a l'efecte de la graduació de les sancions les següents:
a) La incomoditat, els perjudicis o els danys causats.
b) La importància o la categoria de l'activitat econòmica de l'infractor.
c) La incidència respecte dels drets de les persones en matèria de protecció de la salut i la seguretat, i dels interessos econòmics.
d) El benefici il·lícit obtingut.
e) La reincidència.
A la proposta de resolució de l'expedient sancionador s'haurà de justificar expressament la concurrència i l'aplicació de les esmentades circumstàncies que modifiquen la responsabilitat.
Art. 79. Seran responsables de les infraccions els qui per acció o omissió hagin participat d'aquestes o s'hagin beneficiat de la seva comissió.
Art. 80. Les infraccions establertes en aquest Reglament prescriuen als sis mesos, excepte les molt greus, que ho fan als dos anys.
Disposició derogatòria
Queden derogats tots els textos de les ordenances municipals contraris al nou text
Disposició final
La present modificació de l'ordenança entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estant en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.”
Deià, 25 de novembre de 2019
El alcalde
Lluís Enric Apesteguia Ripoll