Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 11926
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el parc fotovoltaic Son Moix, TM Manacor (146a/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

​​​​​​​​​​​​​En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 26 de setembre de 2019,

DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL

Es tracta d'una instal·lació fotovoltaica en sòl rústic de tipus C l'ocupació de la qual és inferior a 4 hectàrees, 34.347 m2 en sòl rústic comú, i s'ubica en una parcel·la en zona de aptitud alta i una petita part mitja, raó per la qual es troba inclosa al grup 3. Energia, apartat 12) Instal·lacions per a la producció d'energia elèctrica a partir de l'energia solar, incloses les esteses de connexió a la xarxa següents:

1.Instal·lacions amb una ocupació total de més de 4 ha situades en sòl rústic a les zones d'aptitud alta del PDS d'energia, excepte les que estiguin situades en qualsevol tipus de coberta.

2.Instal·lacions amb una ocupació total de més d'1 ha situades en sòl rústic fora de les zones d'aptitud alta del PDS d'energia, excepte les que estiguin situades en qualsevol tipus de coberta.

3.Instal·lacions amb una ocupació total de més de 1.000 m2 que estiguin situades en sòl rústic protegit.

Segons el projecte, és necessària la Utilitat Pública sense necessitat de declaració d'Interès General. Amb tot, i d'acord amb l'article 17.1 de la Llei 12/2016, aquest projecte es tramita d'acord amb l'article 7.1 de la Llei 21/2013, de 9 desembre, d'avaluació ambiental, raó per la qual el projecte serà objecte d'una Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària i, per tant, s'haurà de seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 1ª de l'esmentada Llei.

1.Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció

L'objecte és la construcció d'un parc fotovoltaic amb una ocupació de 34.347 m² constituït per 12.672 panells solars de 300 Wp de potència unitària (potència instal·lada total de 3.801,60 kWp), per 48 inversors de 66 kW cada un, 2 centres de transformació i CMM i per línies d'evacuació de 15 kV soterrades i connexió sobre la línia de distribució mitjançant torre de conversió aèria - soterrada.

Tant el parc com el punt de connexió es trobaran sobre la parcel·la 58, polígon 25 de Manacor. La superfície total de la parcel·la, que és llogada al propietari, és de 76.953 m2 i l'ocupació de la parcel·la és de 34.347 m2, un 44,63%

El promotor del projecte és Good Wind Entertainment i l'òrgan substantiu la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.

El sistema global es basa en la transformació del corrent continu generat pels panells solars, en corrent altern de la mateixa qualitat (tensió, freqüència,...) que la que circula per la xarxa comercial elèctrica (400 V). Aquesta transformació es realitza a través de l'inversor, element que té a més altres funcions: realitzar l'acoblament automàtic amb la xarxa i incorporar part de les proteccions requerides per la legislació vigent.

L'energia des dels inversors és enviada als transformadors BT/MT la funció dels quals és elevar la tensió de l'electricitat fins als 15.000 V per al seu transport fins al punt de connexió amb la xarxa de distribució, propietat d'Endesa Distribució, on és íntegrament abocada a la xarxa. Les instal·lacions en mitja tensió proposades estaran formades pels següents elements:

1.Línies de Mitja tensió d'interconnexió dels centres de transformació.

2.Centre de maniobra i mesura fotovoltaic (CMM FV).

3.Línia general d'interconnexió des dels centres de transformació fins al CMM FV en el Punt de connexió.

La ubicació dels equips sobre el terreny és la següent:

1.Camp de panells solars fotovoltaics: Col·locació sobre estructures d'acer galvanitzat i alumini sobre terreny.

2.Inversors: situats cadascun sobre estructura al costat del seu conjunt de strings

3.Centres de transformació, en la zona central del parc solar.

4.CMM FV: a la part nord-oest de la finca, devora al camí públic per a arribar al punt de connexió sobre la xarxa MT existent.

5.Centre de control: en la zona nord central parc, proper al CMM FV

Es tracta d'estructures formades per panells, realitzada mitjançant perfil d'acer galvanitzat, amb la geometria i les dimensions expressades als plànols. Les estructures que suporten els panells aixequen uns 2,8 m. L'ancoratge de les estructures al sòl serà mitjançant claus o cargols d'ancoratge, sense emprar formigó en cap cas. L'estructura estarà degudament sostinguda i ancorada, essent calculada per resistir les càrregues de vent i neu. Les estructures tenen facilitat en el desmuntatge i desmantellament.

Es proposa un únic punt de connexió a 15.000 V, per al total de les instal·lacions del parc, en la xarxa de Mitjana Tensió d'Endesa Distribució, sobre la línia de mitjana tensió, situat en les coordenades aproximades UTM, Datum Datum ED50 X: 516.620, Y: 4.379.783 ( FUS 31). Per a això es realitzarà:

-Nou pal amb derivació, seccionador i conversió línia aeri-subterrània. (Situat en Polígon 25, Parcel·la 53).

-Tram de 3‐4 metres de Línia de Mitjana Tensió enterrada en terra fins a camí asfaltat Ses Pedreres. Circulant íntegrament per polígon 25 parcel·la 53.

-Tram de 158 m de Línia de Mitjana Tensió enterrada des de pal de conversió aeri-subterràni fins a entrada a finca Polígon 25 parcel·la 58 a l'altura del Centre de Maniobra i Mesura (d'ara endavant CMM), situat en entrada de la parcel·la 58. A discórrer per camí asfaltat de Ses Pedreres, cedint aquest tram a Endesa Distribució.

-Tram de 3‐4 metres de Línia de Mitjana Tensió enterrada en terra des de camí asfaltat Ses Pedreres fins a CMM. Circulant íntegrament per polígon 25 parcel·la 58.

-Centre de Maniobra i Mesura situat a l'interior de la finca, Polígon 25, Parcel·la 58, al costat del camí existent en entrada de parcel·la. On se situa el seccionament de la línia, interruptor davantera, equip de proteccions comptatge, etc. (Situat íntegrament en Polígon 25, Parcel·la 58 en coordenades aproximades UTM ED50, X: 516.466, Y: 4.379.755, Fus 31).

-A partir del CMM, la línia serà privada de mitjana tensió enterrada.

La línia de MT es realitzarà soterrada, seguint els preceptes de RAT i d'Endesa Distribució.

2.Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte

Diagnòstic territorial

Segons el PTI de Mallorca el parc fotovoltaic s'ubica en AT Harmonització (SRG). La parcel·la no està afectada per cap APR ni per cap espai natural protegit, només per vulnerabilitat d'aqüífers mitjana, l'informe del qual no és necessari atès l'article 2.2 del Decret llei 2/2016 de modificació del Decret llei 1/2016 de mesures urgents en matèria urbanística.

D'acord a la classificació geogràfica d'instal·lacions fotovoltaiques del Pla Director Sectorial d'Energies Renovables de les Illes Balears (Decret 33/2015, de 15 de maig, BOIB núm. 73) es tracta d'una zona d'aptitud mitjana i alta, tractant-se d'una instal·lació de tipus C l'ocupació de la qual és inferior a 4 hectàrees.

Diagnòstic ambiental

S'ha realitzat una caracterització de la zona, un inventari ambiental, on es descriu el medi físic (geologia, climatologia, hidrologia,sòls,flora i fauna, espais naturals, paisatge) i medi socioeconòmic.

En relació a la topografia, la zona es troba en un àrea amb pendents molt suaus, amb una lleugera inclinació ascendent cap el Sud-est. Això implica que els moviments de terres seran mínims.

En relació a l'aigua, no es troben fonts ni sondejos en la parcel·la d'actuació. L'aqüífer presenta Vulnerabilitat moderada. A més, a la zona d'actuació no transcorren torrents i no s'identifica cap zona susceptible de sofrir inundacions de manera natural.

En relació a la flora, el document informa de manera general dins l'àmbit d'estudi de diferents taques de vegetació existents al Bioatles o a la capa d'Hàbitats, però no indica exactament quina vegetació o peus arboris hi han dins la zona d'afecció.

Per la foto de l'Ideib del 2015 es pot veure que es tracta d'una parcel·la eminentment agrícola sense vegetació ni peus arboris. No hi ha afecció a flora protegida.

La fauna present a la zona d'actuació es determina a partir del Bioatles, però atès que la zona està molt devora del nucli de Manacor i està molt antropitzada, el document indica que no hi ha fauna d'interès. Les espècies que potencialment poden aparèixer a la zona d'estudi són les que es presenten a zones amb una forta pressió antròpica.

En relació al patrimoni, el document no comenta res. S'ha consultat la capa de Patrimoni Històric de l'Ideib i no es troba cap element catalogat.

En relació als espais naturals presents, la zona no està afectada per cap espai de rellevància ambiental.

3.Resum del procés d'avaluació

Fase d'informació pública i de consultes

El 14 de juny de 2018 es va publicar en el BOIB núm. 73 la informació pública d'autorització administrativa, declaració d'utilitat pública i AIA del Parc fotovoltaic de Na Rectora. NO HI HA HAGUT AL·LEGACIONS. Durant la IP han estat consultades les següents administracions:

1.Serveis Jurídics del departament d'urbanisme del Consell de Mallorca

2.Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la DG de Medi Rural

3.Departament de Mobilitat, Interior i Medi Ambient i Departament de Territori del Consell de Mallorca

4.Ajuntament de Manacor

5.GOB, Terraferida i Amics de la Terra

6.Endesa i Red Elèctrica d'Espanya

S'han rebut els següents informes:

-Informe favorable del Servei de Reforma i Desenvolupament Rural (24/7/18) informa favorablement la instal·lació des del punt de vista de desenvolupament agrari tot indicant que la finca NO està inscrita al Registre General d'Explotacions Agràries.

-Informe del departament de medi ambient de l'Ajuntament de Manacor de data 12/7/18 que, en relació al projecte i a l'estudi d'impacte ambiental, el següent:

* La zona d'aplec de materials durant la fase d'obres s'ha de recular respecte a la parcel·la adjacent (costat oest) un mínim de 10 metres, o bé reduir la zona d'aplec i limitar-la a la zona sud-oest de la parcel·la de forma que quedi allunyada de l'habitatge un mínim de 10 m

* Per constituir una veritable barrera vegetal l'alçada mínima dels arbres ha de ser de 2 m en el moment de la plantació i el calibre recomanant és de 16-18 cm de diàmetre. Quant a les espècies a plantar, es considera adequat plantejar espècies agrícoles com l'ullastre o el garrover, recomanant-se no mesclar-ho amb espècies forestals com el pi. En tot cas el projecte i l'EIA ha de preveure el rec periòdic dels arbres.

* L'EIA ha d'incloure la identificació, quantificació i valoració dels impactes per a cadascuna de les alternatives tal i com s'especifica al punt 4 de l'annex VI de la Llei 21/13 d'avaluació ambiental

* L'EIA i el projecte han d'incloure l'especificació del pressupost corresponent a la vigilància i seguiment ambiental en les fases d'obra i explotació, així com prescriu el punt 7 de l'annex VI del a Llei 21/13 d'avaluació ambiental.

* El Pla de Vigilància Ambiental ha d'incloure la definició d'uns indicadors clars i específics per fer el seguiment objectiu i documentat. En el cas de la implantació de la barrera vegetal, s'ha de seguir el % d'individus morts, preveure la seva restitució, controlar el sistema de reg i mesurar l'eficàcia de les espècies plantades

En relació a aquest informe, el document indica que:

* S'ha dut a terme la corresponent modificació en l'Estudi d'Impacte Ambiental (EIA), elaborant el corresponent pla inclòs a l'annex 6

* A l'annex 5 de l'EIA (apartats 2.3 i 2.4) es detalla i pressupostada el disseny de la nova pantalla vegetal perimetral, d'acord amb els criteris especificats. Així mateix, en l'apartat 8 de l'EIA es descriu la corresponent mesura correctora sobre la base del nou disseny de la pantalla, circumstància que es repeteix en l'annex 4 (apartat 4).

* En l'apartat 5 de l'EIA s'inclou l'estudi d'alternatives ampliat.

* En l'apartat 9 de l'EIA s'inclou el pressupost per al Pla de Vigilància Ambiental en les seves 3 fases. Així mateix s'inclou el control del sistema de reg i el control de marres en la pantalla vegetal instal·lada, preveient la restitució de cadascuna d'elles.

 

​​​​​​​-Informe de l'arquitecta de l'Ajuntament de Manacor de data 20/9/18 que, en relació al projecte i a l'estudi d'impacte ambiental, el següent:

* Es proposa un tancament de malla metàl·lica. Al respecte cal tenir en compte el que determina l'annex al capítol XXX de les NNSS de Manacor, article 260 punt 3, quan a normes de tancament de finques: en el cas dels tancaments de fil de ferro o reixa han de tenir una alçada màxima de 2 m i els pas han de ser de fusta

* Es proposa la construcció duna edificació molt propera al límit de la parcel·la. Al respecte cal considerar el necessari compliment de la mínima separació a partió de les edificacions, de 10 m segons determina l'article 240 de les NNSS de Manacor

* En el punt 2 de l'EIA es proposa implantar una pantalla vegetal per a minimitzar la visibilitat de la instal·lació /mesura 44 de la fase d'explotació del parc fotovoltaic). Això no obstant, en el plànol 13 del projecte, en què s'hi fa menció a la llegenda, ni en cap altre plànol, no es determinen les característiques i ubicació d'aquesta zona d'apantallament visual, de manera que no es pot comprovar l'efectivitat de la mesura

* El projecte supera l'ocupació permesa d'acord amb la norma 22 del Pla Territorial

En relació a aquest informe, el document indica que:

* Es té en consideració el tancament de la malla metàl·lica. En l'apartat 4.3 del EIA s'inclouen les característiques del tancament d'acord als criteris especificats

* Segons preceptes d'ENDESA, el Centre de Maniobra i Mesura ha d'estar el més pròxim possible als vials, i s'ha de poder accedir en el mateix sense impediment. Malgrat això, s'allunyarà al màxim deixant un espai de lliure accés a la companyia distribuïdora, complint amb els preceptes de l'article 240 de les NNSS de Manacor.

* A l'annex 5 del EIA (apartats 2.3 i 2.4) es detalla i pressupostada el disseny de la nova pantalla vegetal perimetral, d'acord als criteris especificats. Així mateix en l'apartat 8 del EIA es descriu la corresponent mesura correctora sobre la base del nou disseny de la pantalla, circumstància que es repeteix en l'annex 4 (apartat 4).

* Es tracta d'un projecte d'Utilitat Pública, i que promou tot allò que s'indica al Pla Director Sectorial Energètic dels Illes Balears i en la Llei 13/2012 de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria, energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, per la qual cosa no es considera a l'efecte d'ocupació indicats en el Pla Territorial de Mallorca.

-Informe, de data 9/5/18, del Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca que, vistes les consideracions del seu informe informa favorablement el projecte amb les següents condicions:

* Atès que la barrera vegetal proposada resulta insuficient per minimitzar l'impacte paisatgístic de la instal·lació, s'haurà de plantar i mantenir una barrera vegetal arbòria, arbustiva i frondosa d'espècies autòctones i amb baix requeriment hídric, amb una mida suficient per a minimitzar l'impacte visual i paisatgístic de la instal·lació des de l'entorn més proper

* Pel que fa al nou tram soterrat fins al punt de connexió a la parcel·la 53, cal recordar que per a l'establiment o pas de les instal·lacions energètiques que s'hagin d'implantar fora de les parcel·les objecte d'aquest informe seran necessàries les autoritzacions administratives adients

En relació a aquest informe, el document indica que:

-En relació a la barrera vegetal, l'annex 5 de l'EIA (apartats 2.3 i 2.4) es detalla i pressuposada el disseny de la nova pantalla vegetal perimetral, d'acord amb els criteris especificats. Així mateix, en l'apartat 8 de l'EIA es descriu la corresponent mesura correctora sobre la base del nou disseny de la pantalla, circumstància que es repeteix en l'annex 4 (apartat 4).

-En referència al nou tram soterrat fins al punt de connexió a la parcel·la 53, es sol·licitaran les autoritzacions administratives necessàries.

En relació a l'informe de contestació de deficiències, el document indica que:

1.1 a 1.1.1.1 En relació a la presència d'un parc fotovoltaic a 1 km, en l'apartat 5 de l'EIA s'inclou l'estudi d'alternatives ampliat, utilitzant com un dels criteris l'efecte sinèrgic amb instal·lacions existents. Així mateix en l'apartat 3.3 de l'annex 4 es duu a terme una anàlisi de l'efecte sinèrgic paisatgístic de la instal·lació en projecte amb la instal·lació existent. La interacció acumulativa entre tots dos és mínima donada la poca visibilitat entre ells i elements limítrofs.

1.1 a 1.1.1.2 En relació a les infografies, en l'apartat 5 de l'annex 4 s'inclouen noves infografies amb l'altura correcta de la barrera vegetal.

1.1 a 1.1.1.3 En relació a l'estudi d'incidència paisatgística amb una simulació abans i després d'implementar la barrera vegetal amb l'altura correcta, en l'apartat 4 de l'annex 4 s'inclou la comparativa amb la simulació amb pantalla vegetal i sense pantalla vegetal, aportant a més les dades de disminució de la conca visual corresponent.

En els documents annexos lliurats s'han anat incorporant els diferents condicionants establerts per les administracions.

Avaluació d'impacte ambiental

Alternatives

Es presenta només alternatives d'ubicació, concretament diferents parcel·les, totes a Manacor: parcel·la 58 del polígon 25, parcel·la 246 del polígon 7, parcel·la 728 del polígon 4 i polígon 4 i parcel·la 420. Després de l'informe de deficiències es presenten tres alternatives:

-Alternativa 1. Es localitza a uns 600 m al SW de la localitat de Manacor. D'acord amb la informació cadastral se situa en el Polígon 25, Parcel·la 58 del citat Terme Municipal. Aptitud alta.

-Alternativa 2. Es localitza a l'a uns 1.000 m al N de la localitat de Manacor, en la rodalia de la carretera M-15. D'acord amb la informació cadastral se situa en el Polígon 4, Parcel·la 728 del citat Terme Municipal. Aptitud mitja.

-Alternativa 3. Localitzada a 4.000 m al NE de la pròpia localitat de Manacor. D'acord amb la informació cadastral se situa en el Polígon 4, Parcel·la 420 del citat Terme Municipal. Aptitud baixa.

En relació a l'aptitud, les zones d'aptitud inicials es varen realitzar a través d'un estudi en el qual es varen tenir en compte diferents paràmetres ambientals. És evident però, que quan es va fer no hi havien parcs, i el fet de que hi hagin parcs devora canvia l'aptitud del territori per a l'activitat. Per tant a mesura que es vagin implantant els parcs s'haurà de tenir en compte aquest factor. A més, a l'hora de comparar alternatives, s'haurien de comparar alternatives amb la mateixa aptitud.

En relació a l'efecte sinèrgic, el fet de que a 660 m hi ha un altre parc, l'estudi el té en compte donant més pes a l'alternativa més propera, a l'hora d'estudiar les alternatives. S'indica que, si bé l'alternativa 1 se situa a 660 m d'una instal·lació similar existent, l'alteració paisatgística es veurà minimitzada mitjançant la correcta aplicació de mesures correctores, consistents en la instal·lació d'una barrera de vegetació. S'ha de dir també que durant l'exposició pública no s'ha rebut cap al·legació de persones o associacions de veïns.

Per a valorar l'afecció al paisatge s'ha dut a terme una modelització de les conques visuals associades a cadascuna de les alternatives plantejades. Aquesta modelització s'ha dut a terme tenint en compte que, en tots els casos, s'instal·larà una pantalla vegetal perimetral. D'aquesta forma el menor impacte correspondrà a l'alternativa menys visible, és a dir, aquella en la qual la conca visual tingui menys superfície. El càlcul de la conca visual es duu a terme en un perímetre de 2 km per considerar que a distàncies superiors l'efecte paisatgístic no és significatiu a causa de l'atenuació per la distància.

En data 12/7/19 es realitza una anàlisi preliminar de la documentació aportada atès l'informe de deficiències i es detecta que la pantalla vegetal proposada és de 2 m, i que l'estudi de conques visuals s'ha fet amb aquesta alçada. Les paques solars fan 2,8 m segons el document, raó per la qual la barrera vegetal ha de ser de 3 m, com s'ha vingut fent en altres parcs fotovoltaics, raó per la qual es demana que rectifiquin l'estudi. El document es rep el 26/7/19 i presenta la informació demanada.

Les qüestions aportades a aquestes addendes posteriors són aclariments sobre les alternatives i la modificació del fotomuntatge per a plasmar com quedarà la barrera vegetal, qüestions que es creu que no constitueixen modificacions substancials a tot allò exposat inicialment, raó per la qual es troba que no és necessari realitzar una nova Informació Pública.

S'ha presentat també un estudi d'incidència paisatgística amb una simulació abans i després d'implementar la barrera vegetal amb l'alçada correcta. Els resultats obtinguts de l'anàlisi de la conca visual per a cadascuna de les alternatives indica que la visibilitat més gran es generaria a l'alternativa 2 i la més petita a l'alternativa 1.

S'analitza cadascuna de les alternatives en funció de paràmetres com sistema territorial o tipus de sòl, afecció a la vegetació i fauna, afecció al paisatge i condicions d'evacuació de la energia i existència d'instal·lacions similars (efecte sinèrgic). Es realitza una valoració de cadascun dels paràmetres de les alternatives i, finalment, s'escull l'alternativa 1 per la proximitat, 1.000 metres, a la subestació, els 165 m de línia elèctrica d'evacuació, l'estat en desús agrícola del sòl, el fet de tenir aptitud fotovoltaica ALTA i de no haver pràcticament afecció.

Principals impactes de l'alternativa escollida i la seva correcció

Es presenta una descripció i valoració dels impactes, així com la metodologia utilitzada. S'identifiquen els elements generadors d'impacte i els elements receptors d'aquest.

Es presenta una identificació dels principals impactes negatius, que es valoren en funció de diferents atributs en compatible, moderat, sever o crític. Es presenta una taula final amb els impactes valorats. Després inclouen unes fitxes per a cadascun dels impactes, explicant els criteris de valoració, la caracterització de l'impacte, la intensitat, la tipificació (abans i després de les mesures), les mesures correctores o moderadores i les sinèrgies. Es tenen en compte els impactes a la fase de construcció, explotació i desmantellament. El document indica finalment que, amb les mesures preventives i correctores i el PVA indicat, l'impacte global és compatible i el projecte viable des del punt de vista ambiental.

De manera general, els impactes es poden donar a les fases de construcció, explotació i desmantellament de les instal·lacions del projecte, essent les més destacables: destrucció de la vegetació per les obres de preparació del terreny, desaparició d'espècies o comunitats animals a la zona per la degradació o destrucció de l'hàbitat, alteració de BIC's o jaciments arqueològics o uns altres d'interès etnològic, disminució i/o pèrdua del valor naturalístic i/o paisatgístic de la zona i ocupació i degradació del sòl i la generació de residus durant l'obra i en el desmantellament (residus d'obra, RCS, voluminosos metàl·lics, etc i residus elèctrics i electrònics, plaques que no serveixen).

En relació als materials utilitzats per a la subjecció de les plaques, s'haurà de garantir que s'utilitzen materials correctes i preparats per a la intempèrie que no generen impactes sobre el sòl.

En efecte, els impactes severs són majoritàriament la generació de residus i els impactes sobre el paisatge. En relació als residus es realitzarà una adequada gestió dels residus de construcció i demolició generats durant la fase de construcció i desmantellament, separant-se a la obra en fraccions.

Les plaques fotovoltaiques tenen materials contaminants perillosos i han de ser gestionats com RAE'S. Per tant el promotor o el propietari han d'assegurar que les plaques seran gestionades de forma correcta, tant durant la vida del parc com durant el desmantellament, tractant-los a com a residu perillosos i gestionant-los com a RESIDUS D'APARELLS ELÈCTRICS I ELECTRÒNICS (RAEE), tal com s'estableix al Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics (codi LER-RAEE 160213*-13* 4. Aparells electrònics i de consum i panells fotovoltaics). Al Projecte haurà de garantir-se el correcte tractament mitjançant una declaració responsable de la gestió correcta de les plaques, que hauran de signar el promotor i/o el propietari. S'hauran de preveure mesures com la realització d'un aval amb el cost del desmantellament per a que el propietari pugui desmantellar-ho si fos necessari.

Atès el número de parcs i panells fotovoltaics que s'estan instal·lant, és previsible que d'aquí uns anys hi hagi un volum de residus de plaques important raó per la qual s'ha de preveure per estar preparats i poder gestionar-los i tractar-los correctament.

En relació a la neteja de les plaques, en la mesura del possible es realitzarà "en sec", sense ús d'aigua, amb la finalitat d'estalviar aquest recurs. Si no es pogués, es farà servir aigua regenerada.

En relació amb l'impacte visual, es presenta un Estudi de Visibilitat que pretén determinar la visibilitat del projecte des dels punts d'observació amb potencials observadors, amb la finalitat de valorar l'afecció visual del projecte sobre el territori. En funció dels resultats obtinguts mitjançant la superposició de les conques visuals i els punts d'observació existents a l'àrea d'influència visual es pot determinar si existeix necessitat d'executar mesures correctores.

Es generen les conques visuals de l'àrea d'influència visual des de cadascun dels elements que configuren el projecte de la planta fotovoltaica: plaques fotovoltaiques, centre de maniobra i mesura i transformadors, obtenint-se la conca visual per al conjunt del projecte. Per a la definició de les conques visuals s'ha calculat la visibilitat considerant les altures de cadascun dels elements.

Al document s'indica que la pantalla vegetal serà de 858 m de longitud total i d'una altura de 3 m (no de 2 m com es deia inicialment) i 16-18 cm de calibre, a una distància d'1 m entre ells. El termini per assolir l'alçada prevista de la pantalla visual serà màxim de dos o tres anys.

En el primer document ambiental presentat, el fotomuntatge annex mostrava una barrera mínima i les plaques es veien perfectament. Per aquestes raons es varen indicar una sèrie de punts a modificar en relació a la barrera vegetal. En aquest segon document es presenta una simulació o fotomuntatge abans i després d'implementar la barrera vegetal on es pot observar l'ocultació de les plaques, però amb una alçada de 2 m, raó per la qual s'ha presentat un altre annex on sí estan indicades les mesures correctes i s'han calculat les visuals amb 3 m d'alçada de barrera vegetal.

Aquesta barrera s'haurà de mantenir durant tota la vida útil del parc fotovoltaic, substituint aquelles espècies que hagin estat objecte d'un mal arrelament o que s'hagin malmès. S'hauran de realitzar regs de reforç, especialment durant la fase de plantació i en els dos primers anys durant els mesos estivals quan l'estrès hídric és més elevat. Dit reg es realitzarà preferentment amb aigua depurada i en horari de menor intensitat lumínica.

El document indica que la barrera estarà constituïda per una plantació d'ullastres i garrofers, però per tal de aconseguir una bona barrera vegetal aquesta haurà de ser una combinació d'estrat arbori i arbustiu i es crearà en la totalitat del perímetre de la parcel·la d'actuació. L'estrat arbori estarà format per exemplars autòctons de port mitjà o gran (entre 1,5 i 2,5 metres), amb baixos requeriments hídrics. L'estrat arbustiu estarà format principalment per Pistacia lentiscus (lentisco) La separació entre els peus sembrats estarà compresa entre 1 i 2,5 metres atès el volum que pot ocupar cada individu arbori i a la possibilitat de desenvolupament de la part aèria.

El document indica que es durà a terme un manteniment continuat de la barrera vegetal durant tota la fase d'explotació, instal·lant reg per degoteig i reemplaçant els exemplars secs si n'hi hagués. Es realitzaran regs de reforç durant la fase de sembra i després dels dos primers anys de la constitució de la barrera vegetal.

L'aigua utilitzada per als regs serà regenerada i es realitzarà preferentment o bé a la fi de la tarda o a primera hora del matí, abans de la sortida del sol, amb la finalitat d'evitar la pèrdua de recurs per evaporació.

Es presenta un PVA on es detallen les actuacions, visites i seguiments en fase d'obra, així com les emissions dels informes corresponents. El projecte té un pressupost de gairebé 2.737.152 d'euros raó per la qual i d'acord amb l'article 29 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, es designarà un auditor ambiental. S'haurà de realitzar un seguiment estricte del compliment de les mesures, especialment les pantalles visuals i la gestió dels residus.

Al PVA s'haurà d'incloure clarament el desmantellament de la instal·lació amb la finalitat que el terreny recuperi el seu estat original i es prendran les mesures correctores necessàries per tal d'eliminar o disminuir l'impacte ambiental associat. Al Projecte haurà de garantir-se el correcte tractament mitjançant una declaració responsable de la gestió correcta de les plaques, que hauran de signar el promotor i/o el propietari. S'haurà d'indicar si està previst l'aval per a garantir el desmantellament del parc. En relació a la vida útil de la instal·lació, s'estima que siguin 25-30 anys, després de la qual s'haurà de desmantellar. S'informa que, si es vol seguir explotant com a parc, s'haurà de passar una nova AIA.

Conclusions

Per tot l'anterior, es formula la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del projecte de Parc fotovoltaic Son Moix de 3,802 MW y 3,168 Mw i 34.347 m2 d'ocupació, polígon 25 parcel·la 58, TM Manacor, promogut per Good Wind Entertainment, S.L. atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures preventives previstes a l'EIA, al projecte bàsic i als dos annexos presentats, a més dels següents condicionants:

1.L'EIA i el projecte han d'incloure l'especificació del pressupost corresponent a la vigilància i seguiment ambiental en les fases d'obra i explotació

2.El Pla de Vigilància Ambiental ha d'incloure la definició d'uns indicadors clars i específics per fer el seguiment objectiu i documentat.

3.La barrera estarà constituïda per una combinació d'estrat arbori i arbustiu i es crearà en la totalitat del perímetre de la parcel·la d'actuació. L'estrat arbori (ullastres i garrofers) estarà format per exemplars autòctons de port mitjà o gran (entre 1,5 i 2,5 metres), amb baixos requeriments hídrics. L'estrat arbustiu estarà format principalment per Pistacia lentiscus (lentisco) La separació entre els peus sembrats estarà compresa entre 1 i 2,5 metres atès el volum que pot ocupar cada individu arbori i a la possibilitat de desenvolupament de la part aèria.

No s'utilitzaran xiprers (Cupressus sempervirens), espècie que tot i que es fa servir com a ornamental i profusament per fer bardisses, no és pròpia de les Illes Balears.

4.L'aigua utilitzada per als recs serà regenerada i es realitzarà preferentment o bé a la fi de la tarda o a primera hora del matí, abans de la sortida del sol, amb la finalitat d'evitar la pèrdua de recurs per evaporació.

5.L'òrgan ambiental podrà, en qualsevol moment, verificar l'estat de la barrera vegetal i, en el cas de que no estigués ben executada, instar a l'òrgan substantiu a instal·lar-la amb les conseqüències establertes en la llei per incompliment de la DIA

6.Durant la realització de les rases, caldrà prendre mesures per evitar la caiguda de fauna raó per la qual, si aquestes han de romandre obertes fora de la jornada laboral, s'haurà de disposar llistons per permetre la seva sortida i realitzar revisions diàries per alliberar els animals que hi hagin pogut caure.

7.S'haurà de garantir que les subjeccions de les plaques es realitzen de materials correctes i preparats per a la intempèrie que no generen impactes sobre el sòl

8.La neteja dels panells fotovoltaics es realitzarà, en la mesura del possible, "en sec", sense ús d'aigua, amb la finalitat d'estalviar aquest recurs, i si no fós possible, que sigui amb aigua regenerada

9.Els panells fotovoltaics tenen materials contaminants perillosos raó per la qual s'hauran de tractar com a residu d'aparells elèctrics i electrònics, tal com s'estableix al Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus

10.Atès que el pressupost del projecte supera el milió d'euros, es designarà un auditor ambiental. S'hauran d'incloure, al pressupost del projecte i l'EIA, les partides mediambientals de les mesures a aplicar, principalment la pantalla vegetal i el seguiment ambiental.

11.S'haurà de garantir la correcta gestió dels panells fotovoltaics, tant en la fase d'explotació com de desmantellament mitjançant una declaració responsable de la gestió correcta de les plaques, que hauran de signar el promotor i/o el propietari, sense perjudici de que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'article 31 de la Llei 12/2016 d'avaluació ambiental relatiu a fiances i/o assegurances per garantir dit desmantellament.

12.Una vegada finalitzada la vida útil de la instal·lació fotovoltaica (que es preveu en 25-30 anys) es recuperarà el terreny al seu estat original i es prendran les mesures correctores necessàries per tal d'eliminar o disminuir l'impacte ambiental associat. Això no obstant, si en el termini de 30 anys es vol seguir explotant com a parc, s'haurà de sotmetre a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental.

Si n'és el cas, es recomana aprofitar i trasplantar els arbres de gran port que puguin haver a la zona d'instal·lació del projecte, tot i que això suposi una redistribució dels panells, així com respectar i tenir especial cura en no danyar durant les obres les formacions vegetals i exemplars de gran port existents a la parcel·la i a les zones perifèriques.

Aquesta Declaració d'impacte ambiental s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.“

 

Palma, 14 d'octubre de 2019

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias