Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'INCA

Núm. 11850
Aprovació definitiva del reglament pel qual es desenvolupa el règim de control intern de l'Ajuntament d'Inca i dels seus ens dependents

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent finalitzat el termini d'exposició pública del Reglament que desenvolupa el règim de control intern de l'Ajuntament d'Inca i dels seus ens dependents, aprovat inicialment per l'Ajuntament en Ple en sessió del dia 25 de juliol de 2019,  no havent estat formulada cap reclamació contra l'acord d'aprovació inicial, aquest s'eleva a definitiu i en compliment del que preveu l'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local (LRBRL) es publica a continuació.

 

REGLAMENT PEL QUAL ES DESENVOLUPA EL RÈGIM DE CONTROL INTERN DE L'AJUNTAMENT D'INCA I DELS SEUS ENS DEPENDENTS

SUMARI

TÍTOL I. DISPOSICIONS COMUNES

 

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

Article 2. Atribució de la funció de control

Article 3. Formes d'exercici

Article 4. Principis d'exercici del control intern

Article 5. Dels deures de l'òrgan de control

Article 6. De les facultats de l'òrgan de control

TÍTOL II. DE LA FUNCIÓ INTERVENTORA

Capítol I. De l'exercici de la funció interventora

Article 7. De les diferents fases de la funció interventora

Article 8. Del contingut de la funció interventora

Capítol II. Del procediment per a l'exercici de la funció interventora sobre els drets i els ingressos

Article 9. Fiscalització prèvia de drets i ingressos

Capítol III. Del procediment per a l'exercici de la funció interventora sobre despeses i pagaments

Secció 1ª. Disposicions comunes

Article 10. Moment i termini per a l'exercici de la funció interventora

Article 11. Fiscalització de conformitat

Article 12. Fiscalització amb objeccions

Article 13. Tramitació de discrepàncies

Secció 2ª. Règim especial de fiscalització i intervenció limitada prèvia

Article 14. Règim de fiscalització i intervenció limitada prèvia de requisits bàsics

Article 15. Objeccions i observacions complementàries en la fiscalització i la intervenció limitada prèvia

Secció 3ª. De la fiscalització prèvia de l'aprovació o autorització de despeses i de la disposició o compromís de despesa

Article 16. Règim general

Article 17. Exempció de fiscalització prèvia 

 

Secció 4ª. De la intervenció prèvia del reconeixement de l'obligació i de la inversió

Article 18. Intervenció de la liquidació de la despesa

Article 19. Contingut de les comprovacions

Article 20. Intervenció material de la inversió

 Secció 5ª. De la intervenció formal i material del pagament

Article 21. De la intervenció formal del pagament

Article 22. Conformitat i objecció

Article 23. De la intervenció material del pagament

Secció 6ª. De la fiscalització prèvia de les ordres de pagament a justificar i bestretes de caixa fixa

Article 24. Fiscalització prèvia de les ordres de pagament a justificar

Article 25. Fiscalització prèvia de les ordres de pagament de bestretes de caixa fixa

Article 26. Especialitats quant al règim de les objeccions

Article 27. Intervenció dels comptes justificatius dels pagaments a justificar i bestretes de caixa fixa

Secció 7ª. De l'omissió de la funció interventora

Article 28. De l'omissió de la funció interventora

TÍTOL III. DEL CONTROL FINANCER

Capítol I. Disposicions generals

Article 29. Objecte, forma d'exercici i abast

Article 30. Actuacions de control financer

Article 31. Col·laboració en les actuacions d'auditoria pública

Capítol II. Del resultat del control financer

Article 32. Informes de control financer

Article 33. Destinataris dels informes de control financer

Article 34. Informe resum

Article 35. Destinataris de l'informe resum

Article 36. Pla d'Acció

Capítol III. Del control financer de les subvencions i ajudes públiques

Article 37. Delimitació i facultat

Disposicions addicionals

Disposició addicional primera. Acord per a la fiscalització i la intervenció prèvia de requisits bàsics

Disposició addicional segona. Aspectes per al funcionament de la intervenció de la comprovació material de la inversió

Disposicions derogatòries

Disposició derogatòria única. Derogació normativa

Disposicions finals

Disposició final primera. Títol competencial

Disposició final segona. Entrada en vigor

Reglament pel qual es desenvolupa el règim de control intern de l'Ajuntament d'Inca i dels seus ens dependents

El control intern, regulat en l'article 213 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març (en endavant TRLRHL) i desenvolupat pel Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del sector públic local (en endavant RCI), és l'exercit en les entitats locals respecte de la seva gestió econòmica i, si escau, la dels organismes autònoms i de les societats mercantils d'elles dependents, en la seva triple accepció de funció interventora, control financer i controls d'eficàcia i eficiència.

D'acord amb el recollit a l'article 3 del referit RCI i a l'article 214 del TRLRHL, l'objecte de la funció interventora serà controlar els actes de l'entitat local i dels seus organismes autònoms, qualsevol quina sigui la seva qualificació, que donin lloc al reconeixement de drets o a la realització de despeses, així com els ingressos i els pagaments que d'ells es derivin, i la inversió o l'aplicació en general dels seus fons públics, amb la finalitat d'assegurar que la seva gestió s'ajusti a les disposicions aplicables en cada cas.

D'altra banda, de conformitat amb el que es disposa en l'article 29 del referit RCI, l'objecte del control financer, exercit mitjançant el control permanent i l'auditoria pública, serà verificar el funcionament dels serveis i organismes autònoms en l'aspecte econòmic financer per comprovar el compliment de la normativa i les directrius que els regeixen i, en general, que la seva gestió s'ajusta als principis de bona gestió financera, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera en l'ús dels recursos públics locals.

La citada normativa s'ha de considerar de mínims, reguladora del règim general aplicable a l'exercici del control intern en les entitats locals. 

En aquest sentit, i igual que procedeix l'Administració General de l'Estat a través de la seva Intervenció General, s'estableixen pel Ple de l'Ajuntament d'Inca i mitjançant el present Reglament les normes bàsiques per a l'adequat exercici de les funcions del control intern recollides en el RCI, atenent sempre al principi de plena autonomia dels òrgans de control respecte de les autoritats i els òrgans controlats.

Així, amb la finalitat de disposar d'un model de control eficaç (1) en virtut de l'article 3.3 del RCI i del principi d'autoorganització i potestat reglamentària reconegut en l'article 4 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local (en endavant LRBRL) a les entitats locals territorials, amb el present Reglament aquesta entitat local pretén la millora en els mecanismes de gestió i control intern, per garantir una major eficiència en l'assignació dels recursos.

TÍTOL I

DISPOSICIONS COMUNES

 

Article 1

Objecte i àmbit d'aplicació

1. Constitueixen l'objecte d'aquesta norma la regulació de les funcions de control intern respecte de la gestió econòmica financera i els actes amb contingut econòmic de l'Ajuntament d'Inca, i del seu sector públic local, sobre la base dels preceptes de control i fiscalització continguts en el capítol IV corresponent al títol V del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, i el Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del sector públic local.

2. Als efectes d'aquest Reglament formen part sector públic local de l'Ajuntament d'Inca:

L'Ajuntament d'Inca.

a. L'organisme autònom Fundació Pública Llar d'Infants d'Inca.

b. L'organisme autònom Fundació Pública Residència de Vells Miquel Mir.

c. L'organisme autònom Escola Municipal de Música Antoni Torrandell.

d. La Fundació Teatre Principal d'Inca. 

 

Article 2

Atribució de les funcions de control 

Les funcions de control intern dels ens enumerats a l'article anterior s'exerciran per la Intervenció mitjançant l'exercici de la funció interventora i el control financer, amb l'extensió i els efectes que es determinen en els articles següents.

Article 3

Formes d'exercici

1. La funció interventora té per objecte controlar els actes de l'entitat local i dels seus organismes autònoms, qualsevol quina sigui la seva qualificació, que donin lloc al reconeixement de drets o a la realització de despeses, així com els ingressos i els pagaments que d'ells es derivin, i la inversió o l'aplicació en general dels seus fons públics, amb la finalitat d'assegurar que la seva gestió s'ajusti a les disposicions aplicables en cada cas. 

2. El control financer té per objecte verificar el funcionament dels serveis del sector públic local, en l'aspecte econòmic financer, per comprovar el compliment de la normativa i directrius que els regeixen i, en general, que la seva gestió s'ajusta als principis de bona gestió financera, tot comprovant que la gestió dels recursos públics es troba orientada per l'eficàcia, l'eficiència, l'economia, la qualitat i la transparència, i pels principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera en l'ús dels recursos públics locals. 

Aquest control comprendrà les modalitats de control permanent i l'auditoria pública, incloent-se en ambdues el control d'eficàcia referit en l'article 213 del Text refós de la Llei de les hisendes locals. Igualment inclourà el control sobre entitats col·laboradores i beneficiaris de subvencions i ajudes concedides pels subjectes que integren el sector públic local, que es trobin finançades amb càrrec als seus pressupostos generals, d'acord a l'establert a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. D'aquesta manera correspon a la Intervenció l'elaboració i l'aprovació de les instruccions necessàries per a l'adequat exercici de les funcions de control intern i, de manera particular, la determinació dels mètodes, la forma i l'abast tant del control posterior en supòsits de fiscalització prèvia limitada de despeses com del control financer en supòsits de fiscalització posterior d'ingressos. 

Article 4

Principis d'exercici del control intern

1. La Intervenció, en l'exercici de les seves funcions de control intern, estarà sotmesa als principis d'autonomia funcional i procediment contradictori. 

2. L'òrgan interventor exercirà el control intern amb plena autonomia respecte de les autoritats i altres entitats la gestió de les quals sigui objecte d'aquest. A tals efectes, el personal funcionari que el realitzi tindrà independència funcional respecte de les persones titulars de les entitats controlades. 

No obstant això, donarà trasllat als òrgans de gestió controlats dels resultats més rellevants de les comprovacions efectuades i recomanarà les actuacions que resultin aconsellables. D'igual forma, donarà trasllat al Ple dels resultats que, per la seva especial transcendència, consideri que és adequat instar el batle/essa president/a perquè els hi elevi, i l'informarà sobre la situació de la correcció de les febleses posades de manifest amb exprés esment del grau de compliment dels apartats anteriors d'aquest article. 

Article 5

Dels deures de l'òrgan de control 

1. El personal funcionari que exerceixi la funció interventora o realitzi el control financer haurà de guardar el degut sigil en relació amb els assumptes que conegui en l'acompliment de les seves funcions. 

Així, les dades, els informes o els antecedents obtinguts en l'exercici del control intern només podran utilitzar-se per a les finalitats assignades a aquest i, si escau, per formular la corresponent denúncia de fets que puguin ser constitutius d'infracció administrativa, responsabilitat comptable o penal. 

Igualment haurà de facilitar l'accés als informes de control en aquells casos en els quals legalment procedeixi. A falta de previsió legal, la sol·licitud d'aquests haurà de dirigir-se directament a la persona gestora directa de l'activitat econòmica financera controlada. 

2. Quan en la pràctica d'un control l'òrgan interventor actuant apreciï que els fets acreditats o comprovats poden ser susceptibles de constituir una infracció administrativa o donar lloc a l'exigència de responsabilitats comptables o penals, ho posarà en coneixement de l'òrgan competent, d'acord amb les regles que s'estableixen a l'article 5.2 del Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del sector públic local. 

Article 6

De les facultats de l'òrgan de control 

L'òrgan interventor podrà fer ús en l'exercici de les seves funcions de control del deure de col·laboració, de la facultat de sol·licitar assessorament, de la defensa jurídica i de la facultat de revisió dels sistemes informàtics de gestió, així com recaptar directament de les diferents àrees o unitats de l'entitat local els assessoraments jurídics i els informes tècnics que consideri necessaris, els antecedents i els documents precisos per a l'exercici de les seves funcions de control intern, amb independència del mitjà que els suporti. 

Igualment podran recaptar a través del batle/essa president/a de l'entitat l'assessorament i l'informe dels Serveis d'Assistència Municipal i dels òrgans competents del Consell Insular de Mallorca, o sol·licitar l'assessorament de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat amb la subscripció del corresponent Conveni. 

 

TÍTOL II

DE LA FUNCIÓ INTERVENTORA 

 

Capítol I

De l'exercici de la funció interventora 

 

Article 7

De les diferents fases de la funció interventora 

1. La funció interventora té caràcter intern i preventiu, i té per objecte garantir, en tot cas i per a cada acte, el compliment de les normes relatives a la disciplina pressupostària, als procediments de gestió de despeses, ingressos i aplicació dels fons públics. 

L'exercici de la funció interventora comprendrà les següents fases: 

a. La fiscalització prèvia dels actes que reconeguin drets de contingut econòmic, autoritzin o aprovin despeses, disposin o comprometin despeses i acordin moviments de fons i valors.

b. La intervenció del reconeixement de les obligacions i la intervenció de la comprovació material de la inversió.

c. La intervenció formal de l'ordenació del pagament.

d. La intervenció material del pagament. 

2. La funció interventora s'exercirà en les seves modalitats d'intervenció formal i material.

La intervenció formal consistirà en la verificació del compliment dels requisits legals necessaris per a l'adopció de l'acord mitjançant l'examen de tots els documents que preceptivament hagin d'estar incorporats a l'expedient.

La intervenció material comprovarà la real i efectiva aplicació dels fons públics.

Article 8

Del contingut de la funció interventora 

1. La funció interventora s'exercirà bé com a fiscalització prèvia bé com a intervenció prèvia. 

La fiscalització prèvia examinarà, abans que es dicti la corresponent resolució o acord, tot acte, document o expedient susceptible de produir drets o obligacions de contingut econòmic o moviment de fons i valors, amb la finalitat d'assegurar, segons el procediment legalment establert, la seva conformitat amb les disposicions aplicables en cada cas. L'exercici de la funció interventora no atendrà a qüestions d'oportunitat o conveniència de les actuacions fiscalitzades. 

La intervenció prèvia de la liquidació de la despesa o el reconeixement d'obligacions comprovarà, abans que es dicti la corresponent resolució, que les obligacions s'ajusten a la llei o als negocis jurídics subscrits per les autoritats competents, i que el creditor/a ha complert o garantit, si escau, la seva correlativa prestació. La intervenció de la comprovació material de la inversió s'ajustarà a l'establert a l'article 29 d'aquest Reglament. 

La intervenció formal de l'ordenació del pagament verificarà la correcta expedició de les ordres de pagament. 

La intervenció material del pagament verificarà que aquest s'ha disposat per òrgan competent i que es realitza en favor del perceptor/a i per l'import establert.

 Capítol II

Del procediment per a l'exercici de la funció interventora sobre els drets i els ingressos

En aquest capítol II del Reglament de control intern de l'Ajuntament d'Inca i dels seus ens dependents s'estableixen els criteris per fiscalitzar els drets i ingressos municipals. Dins l'article 9 es posen de manifest les tasques a realitzar per a la fiscalització dels drets i ingressos en cas que el Ple de l'Ajuntament opti per incloure la fiscalització de requisits bàsics o es mantingui la fiscalització prèvia plena.

Article 9

Fiscalització prèvia de drets i ingressos

A. En cas que el Ple NO opti per la fiscalització prèvia de requisits bàsics:

1. En matèria de drets i ingressos, l'exercici de l'expressada funció interventora comprendrà la intervenció crítica o prèvia de tot acte, document o expedient susceptible de produir drets de contingut econòmic i ingressos o moviment de fons de valors en la Tresoreria.

2. Aquesta fiscalització prèvia sobre tot tipus de drets i ingressos s'exercirà en funció de la corresponent fase del procediment sobre drets i ingressos en la qual es trobi l'expedient, d'acord amb l'article 7.1 del Reial decret 424/2017, de 28 d'abril: 

  • El reconeixement de drets (DR).
  • La recaptació i l'ingrés de fons públics (I). 

3. En tot cas haurà de verificar-se:

El compliment de la legalitat tant en els procediments de gestió que hagin donat lloc al reconeixement, la liquidació, la modificació o l'extinció de drets com en la realització de qualsevol ingrés públic. 

a. Que el dret econòmic és reconegut i liquidat per l'òrgan competent i d'acord amb les normes en cada cas aplicables.

b. Que l'import és el correcte, tenint en compte les possibles causes de la modificació d'aquest, com els ajornaments i fraccionaments dels deutes liquidats o els fets que puguin donar lloc a l'extinció del dret.

c. Que els ingressos s'han realitzat en les caixes o comptes corrents de les entitats de dipòsit degudament autoritzades, dins dels terminis legalment establerts i per la quantia deguda.

d. Que el pagador/a és el correcte/a, tot examinant, si escau, els supòsits de derivació de responsabilitat.

e . Que tots els drets i/o les operacions susceptibles de ser comptabilitzades estiguin en el concepte adequat i per l'import correcte.

B. En cas que el Ple OPTI per la fiscalització prèvia de requisits bàsics:

1. La fiscalització prèvia dels drets i ingressos de la Tresoreria se substitueix(2) pel control inherent a la presa de raó en comptabilitat i el control posterior exercit mitjançant el control financer, tal com autoritza l'article 9 del Reial decret 424/2017, de 28 d'abril.

2. Aquesta fiscalització s'exercirà en dos moments diferents: 

a. La presa de raó en la comptabilitat de l'entitat local o dels seus organismes autònoms dels actes generadors de drets i ingressos en la Tresoreria.

b. Mitjançant actuacions de control financer que han de realitzar-se amb caràcter posterior.

3. La presa de raó de comptabilitat s'efectuarà a la vista de tota operació de gestió econòmica i pressupostària, mitjançant la incorporació al sistema d'informació comptable a través dels documents comptables corresponents.

Així, cada àrea o el servei de l'entitat local iniciarà el corresponent expedient, que farà arribar a Intervenció seguint l'iter procedimental habitual per a la seva presa de raó en comptabilitat. 

L'òrgan interventor, a través de la secció de comptabilitat, efectuarà la verificació i la comptabilització dels documents comptables. 

4. L'exercici del control posterior o financer es durà a terme mitjançant tècniques d'auditoria i mostreig. 

Aquestes actuacions de comprovació posteriors tenen per finalitat assegurar que la gestió econòmica financera dels drets i ingressos públics s'ajusta a les disposicions aplicables en cada cas(3).

Les verificacions, que hauran d'aprovar-se a l'acord d'establiment del paràgraf anterior, es realitzaran sobre una mostra representativa dels actes, documents o expedients de contingut econòmic, origen del reconeixement o liquidació de drets. 

Com a norma general, es determinaran els expedients que s'han d'examinar mitjançant l'aplicació dels procediments de mostreig o mètodes de selecció de mostres que s'estableixen a continuació, d'acord amb Norma internacional d'auditoria 530, Mostreig d'auditoria, NIA-ES 530 (adaptada per a la seva aplicació a Espanya mitjançant Resolució de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes, de 15 d'octubre de 2013). L'elecció del procediment específic del mostreig a utilitzar s'efectuarà en funció dels mitjans disponibles i dels objectius abans perseguits, i ha de garantir-se, en tot cas, l'aleatorietat i l'objectivitat del procés de selecció i la representativitat de la mostra. 

La determinació de la grandària de la mostra o, alternativament, de la precisió i el nivell de confiança fixats es realitzarà en funció de les comandes i la càrrega de treball de la Intervenció i dels mitjans personals i materials disponibles. Igualment, i amb independència del mostreig practicat, es podrà realitzar l'examen d'expedients determinats per raó del les seves especials característiques, tramitació o quantia. En la referida NIA-ES 530 es recullen una sèrie formes de selecció dels expedients: la selecció aleatòria, la selecció sistemàtica, la selecció de mostreig per unitat monetària, la selecció incidental selecció en bloc, etc. 

De les comprovacions efectuades amb posterioritat l'òrgan interventor haurà d'emetre informe escrit en el qual farà constar totes aquelles observacions i conclusions que es dedueixin d'aquestes. 

5. Sense perjudici de l'establert als apartats anteriors, la substitució de la fiscalització prèvia dels drets i ingressos de la Tresoreria municipal pel control inherent a la presa de raó en comptabilitat i el control posterior no aconseguirà(4) la fiscalització dels actes d'ordenació i pagament material derivats de devolucions d'ingressos indeguts. Conseqüentment, en aquests supòsits, la funció interventora en matèria de devolució d'ingressos indeguts només aconsegueix la fase de pagament d'aquest procediment, l'ordenació del pagament i pagament material, que es fiscalitzaran conforme al que s'estableix en el present Reglament respecte de l'exercici de la funció interventora sobre les despeses i els pagaments; no està subjecte a l'exercici d'aquesta funció l'acte del reconeixement del dret a la devolució. 

6. En el cas que en l'exercici de la funció interventora l'òrgan interventor es manifestés en desacord amb el fons o amb la forma dels actes, documents o expedients examinats i la disconformitat es referís al reconeixement o la liquidació de drets a favor de les entitats locals o els seus organismes autònoms, així com a l'anul·lació de drets, l'oposició es formalitzarà en nota d'objecció que, en cap cas, suspendrà la tramitació de l'expedient. 

 

CAPÍTOL III

Del procediment per a l'exercici de la funció interventora sobre despeses i pagaments

 

 Secció 1ª

Disposicions comunes

Article 10

Moment i termini per a l'exercici de la funció interventora

1. L'òrgan interventor rebrà l'expedient original complet, una vegada reunits tots els justificants i emesos els informes preceptius, i quan estigui en disposició que es dicti acord per l'òrgan competent. 

La fiscalització d'aquest s'efectuarà en el termini de deu dies hàbils(5). Aquest termini es reduirà a cinc dies hàbils quan s'hagi declarat urgent la tramitació de l'expedient o s'apliqui el règim especial de fiscalització i intervenció prèvia de requisits bàsics.  

A aquests efectes, el còmput dels terminis citats anteriorment s'iniciarà l'endemà de la data de recepció de l'expedient original i una vegada que es disposi de la totalitat dels documents. 

Quan l'interventor/a faci ús de la facultat a què es refereix l'article 5.1 se suspendrà el termini de fiscalització previst en aquest article, i quedarà obligat a informar o a posar en coneixement d'aquesta circumstància l'àrea o unitat gestora. 

Article 11

Fiscalització de conformitat

Si l'interventor/a com a resultat de la verificació dels extrems als quals s'estén la funció interventora considera que l'expedient objecte de fiscalització o intervenció s'ajusta a la legalitat, farà constar la seva conformitat mitjançant una diligència signada sense necessitat de motivar-la. 

Article 12

Fiscalització amb objeccions

1. Si l'interventor/a es manifestés en desacord amb el fons o amb la forma dels actes, documents o expedients examinats, haurà de formular les seves objeccions per escrit.

Aquestes objeccions hauran de ser motivades amb raonaments fundats en les normes en les quals es recolzi el criteri sustentat, i hauran de comprendre totes les objeccions observades en l'expedient.

2. Seran objeccions suspensives quan afectin l'aprovació o la disposició de despeses, el reconeixement d'obligacions o l'ordenació de pagaments. Se suspendrà la tramitació de l'expedient fins que aquell sigui solucionat en els següents casos: 

  1. Quan es basi en la insuficiència de crèdit o el proposat no sigui adequat.

  2. Quan no hagin estat fiscalitzats els actes que van donar origen a les ordres de pagament.

  3. En els casos d'omissió en l'expedient de requisits o tràmits essencials, els considerem com a tals:

    • Quan la despesa es proposi a un òrgan que manqui de competència per a la seva aprovació.

    • Quan s'apreciïn greus irregularitats en la documentació justificativa del reconeixement de l'obligació o no s'acrediti suficientment el dret del seu perceptor/a.

  4. Quan s'hagin omès requisits o tràmits que poguessin donar lloc a la nul·litat de l'acte, o quan la continuació de la gestió administrativa pugui causar crebants econòmics a la Tresoreria de l'entitat local o a un tercer. ​​​​​

El Ple de la corporació, amb informe previ de l'òrgan interventor, podrà aprovar altres requisits o tràmits addicionals que també tindran la consideració d'essencials i, per tant, caràcter suspensiu. 

Quan l'objecció derivi de comprovacions materials d'obres, subministraments, adquisicions i serveis. 

3. Quan l'òrgan al qual es dirigeixi l'objecció ho accepti, haurà d'esmenar les deficiències observades i remetre de nou les actuacions a l'òrgan interventor en el termini de quinze dies.

Quan l'òrgan al qual es dirigeixi l'objecció no ho accepti, s'iniciarà el procediment de Resolució de discrepàncies descrit en l'article següent.

4. En el cas que els defectes observats en l'expedient derivin de l'incompliment de requisits o tràmits no essencials ni suspensius, l'interventor/a podrà fiscalitzar favorablement, i l'eficàcia de l'acte quedarà condicionada a l'esmena d'aquests defectes amb anterioritat a l'aprovació de l'expedient.

L'òrgan gestor remetrà a l'òrgan interventor la documentació justificativa d'haver-se esmenat aquests defectes.

Si no són solucionats per l'òrgan gestor els condicionaments indicats per a la continuïtat de l'expedient, es considerarà formulada la corresponent objecció, sense perjudici que, en els casos en els quals es consideri oportú, es pugui iniciar el procediment de resolució de discrepàncies descrit en l'article 13.

5. Les resolucions i els acords adoptats que siguin contraris a les objeccions formulades es remetran al Tribunal de Comptes de conformitat amb l'article 218.3 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, a través del portal web destinat a l'efecte.

Article 13

Tramitació de discrepàncies

1. Sense perjudici del caràcter suspensiu de les objeccions, les opinions de l'òrgan interventor respecte al compliment de les normes no prevaldran sobre les dels òrgans de gestió.

Els informes emesos per tots dos es tindran en compte en el coneixement de les discrepàncies que es plantegin, les quals seran resoltes definitivament pel president/a de l'entitat o el Ple, d'acord amb el que es disposa a l'apartat següent.

2. Quan l'òrgan gestor no accepti l'objecció formulada per l'òrgan interventor en l'exercici de la funció interventora plantejarà al president/a de l'entitat una discrepància.

No obstant això, correspondrà al Ple la resolució de les discrepàncies quan les objeccions:

a. Es basin en insuficiència o inadequació de crèdit.

b. Es refereixin a obligacions o despeses l'aprovació de les quals sigui de la seva competència.

La resolució de la discrepància per part del president/a o el Ple serà indelegable, haurà de recaure en el termini de quinze dies i tindrà naturalesa executiva.

3. Les discrepàncies es plantejaran, en el termini de quinze dies des de la recepció de l'objecció, al president/a o al Ple de l'entitat local, segons correspongui i, si escau, a través dels presidents o presidentes o màxims responsables dels organismes autònoms locals i organismes públics en els quals es realitzi la funció interventora, per a la seva inclusió obligatòria i en un punt independent, en l'ordre del dia de la corresponent sessió plenària.

La discrepància haurà de ser motivada per escrit, amb cita dels preceptes legals en els quals sustenti el seu criteri.

Resolta la discrepància es podrà continuar amb la tramitació de l'expedient, deixant constància, en tot cas, de l'adequació al criteri fixat en la resolució corresponent o, si escau, a la motivació per a la no-aplicació dels criteris establerts per l'òrgan de control.

4. El president/a de l'entitat i el Ple, a través del citat president/a, prèviament a la resolució de les discrepàncies, podran elevar resolució de les discrepàncies a l'òrgan de control competent per raó de la matèria de l'Administració que tingui atribuïda la tutela financera.

A tals efectes, el president/a remetrà proposta motivada de resolució de la discrepància directament a la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, concretant l'extrem o extrems sobre els quals sol·licita valoració. Al costat de la discrepància haurà de remetre's l'expedient complet. Quan el president/a o el Ple facin ús d'aquesta facultat hauran de comunicar-ho a l'òrgan interventor i a altres parts interessades.

Quan les resolucions i els acords adoptats per l'entitat local siguin contraris al sentit de l'informe de l'òrgan interventor o al de l'òrgan de control competent per raó de la matèria de l'Administració que tingui atribuïda la tutela financera, s'inclouran en els informes referits als apartats següents.

5. En ocasió de la dació de compte de la liquidació del pressupost, l'òrgan interventor elevarà al Ple l'informe anual de totes les resolucions adoptades pel president/a de l'entitat local contràries a les objeccions suspensives o no efectuades o, si escau, a l'opinió de l'òrgan competent de l'Administració que ostenti la tutela al qual s'hagi sol·licitat informe, així com un resum de les principals anomalies detectades en matèria d'ingressos. Aquest informe atendrà únicament a aspectes i comeses pròpies de l'exercici de la funció fiscalitzadora, sense incloure qüestions d'oportunitat o conveniència de les actuacions que fiscalitzi. El president/a de l'entitat podrà presentar en el Ple informe justificatiu de la seva actuació.

6. Una vegada informat el Ple de l'entitat local, en ocasió del compte general, l'òrgan interventor remetrà anualment aquests termes al Tribunal de Comptes i a la Sindicatura de Comptes, mitjançant el portal www.rendiciondecuentas.es

 

Secció 2a Règim especial de fiscalització i intervenció limitada prèvia

Article 14

Règim de fiscalització i intervenció limitada prèvia de requisits bàsics

1. De conformitat amb l'establert en l'article 13 del Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del sector públic local, s'estableix el règim(6) de fiscalització i intervenció limitada prèvia dels actes de l'entitat local i dels seus organismes autònoms, pels quals s'aprova la realització de les despeses que es posin de manifest a l'acord de Ple per a la implantació de la fiscalització limitada de requisits bàsics, si escau.

2. En aquests casos, l'òrgan interventor es limitarà a comprovar els requisits bàsics següents:

a. L'existència de crèdit pressupostari i que el proposat és l'adequat a la naturalesa de la despesa o obligació que es proposi contreure.

S'entendrà que el crèdit és adequat quan financi obligacions a contreure o nascudes i no prescrites a càrrec a la Tresoreria que compleixin els requisits dels articles 172 i 176 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.

En els casos en els quals el crèdit pressupostari doni cobertura a despeses amb finançament afectat es comprovarà que els recursos que les financen són executius, la qual cosa s'acreditarà amb l'existència de documents fefaents que demostrin la seva efectivitat.

Quan es tracti de contreure compromisos de despeses de caràcter plurianual es comprovarà, a més, si es compleix allò preceptuat a l'article 174 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.

b. Que les obligacions o les despeses es generen per òrgan competent.

En tot cas es comprovarà la competència de l'òrgan de contractació o concedent de la subvenció quan aquest no tingui atribuïda la facultat per a l'aprovació de les despeses de què es tracti.

c. Aquells altres extrems que, per la seva transcendència en el procés de gestió, es determinin pel Ple a proposta del president/a amb informe previ de l'òrgan interventor.

d. Aquells altres extrems que tinguin transcendència i que, amb independència que el Ple hagi dictat o no acord, s'estableixin en el procés de gestió els extrems fixats en l'Acord del Consell de Ministres, vigent a cada moment, pel que fa a l'exercici de la funció interventora en règim de requisits bàsics, en aquells supòsits que siguin d'aplicació a les entitats locals (article 13.2 del RCI).

 

​​​​​​​3. No obstant això, serà aplicable el règim general de fiscalització i intervenció prèvia respecte d'aquells tipus de despesa i obligacions pels quals no s'hagi acordat el règim de requisits bàsics a l'efecte de fiscalització i intervenció limitada prèvia, així com per a les despeses de quantia indeterminada.

4. Les obligacions o les despeses sotmeses a la fiscalització i la intervenció limitada prèvia seran objecte d'una altra plena amb posterioritat, en el marc de les actuacions del control financer que es planifiquin en els termes recollits en el títol III d'aquest Reglament.

Article 15

Objeccions i observacions complementàries en la fiscalització i la intervenció limitada prèvia

1. Si no es complissin els requisits exigits, l'òrgan interventor procedirà a formular objecció en la forma i amb els efectes previstos en aquesta secció 1a.

2. L'òrgan interventor podrà formular les observacions complementàries que consideri convenients, sense que aquestes tinguin, en cap cas, efectes suspensius en la tramitació dels expedients. Respecte a aquestes observacions no procedirà el plantejament de discrepància.

 

Secció 3a De la fiscalització prèvia de l'aprovació o autorització de despeses i de la disposició o compromís de despesa

Article 16

Règim general

1. Sense perjudici del règim de fiscalització limitada prèvia regulat en la secció 2ª, estan sotmesos a fiscalització prèvia plena els altres actes de l'entitat local i dels seus organismes autònoms, qualsevol quina sigui la seva qualificació, pels quals s'aprovi la realització d'una despesa, no inclosos en l'acord de Ple per a la implantació de la fiscalització prèvia de requisits bàsics.

2. Aquesta fiscalització i la intervenció prèvia sobre tot tipus d'acte que aprovi la realització d'una despesa comprendrà conseqüentment les dues primeres fases de gestió de la despesa:

  • L'autorització de la despesa (A).
  • La disposició o el compromís de la despesa (D). 

Entre els actes sotmesos a fiscalització prèvia plena es consideren inclosos:

  • Els actes resolutoris de recursos administratius que tinguin contingut econòmic.
  • Els convenis que se subscriguin i qualssevol altres actes de naturalesa anàloga, sempre que tinguin contingut econòmic.

3. En l'exercici de la fiscalització prèvia es comprovarà el compliment dels tràmits i requisits establerts per l'ordenament jurídic mitjançant l'examen dels documents i informes que integren l'expedient.

Article 17

Exempció de fiscalització prèvia

No estaran sotmesos a la fiscalització prèvia:

a. Les despeses de material no inventariable.

b. Els contractes menors.

c. Les despeses de caràcter periòdic i altres de tracte successiu, una vegada fiscalitzada la despesa corresponent al període inicial de l'acte o contracte del qual derivin o les seves modificacions.

d. Les despeses menors de 3.005,06 euros que, d'acord amb la normativa vigent, es facin efectives a través del sistema de bestretes de caixa fixa.

e. Els contractes d'accés a bases de dades i de subscripció a publicacions que no tinguin el caràcter de contractes subjectes a regulació harmonitzada.(7)

 

Secció 4a De la intervenció prèvia del reconeixement de l'obligació i de la inversió

Article 18

Intervenció de la liquidació de la despesa

1. Estan sotmeses a intervenció prèvia les liquidacions de despeses o reconeixement d'obligacions, ja tinguin el seu origen en la llei o en negocis jurídics vàlidament celebrats.

2. Aquesta intervenció es practicarà per l'òrgan interventor amb caràcter previ a l'acord de liquidació de la despesa o reconeixement de l'obligació i constituirà la fase “O”.

En aquest moment haurà de quedar documentalment acreditat que es compleixen tots els requisits necessaris per al reconeixement de l'obligació, entre els quals es trobarà, si escau, l'acreditació de la realització de la prestació o el dret del creditor/a de conformitat amb els acords que van autoritzar i van comprometre la despesa, així com el resultat favorable de la comprovació material de la inversió.

Article 19

Contingut de les comprovacions

Sense perjudici de les verificacions en cas d'aplicar-se el règim de fiscalització i intervenció limitada prèvia de requisits bàsics, en efectuar la intervenció prèvia de la liquidació de la despesa o reconeixement d'obligacions s'haurà de comprovar, a més:

a. Que les obligacions responen a despeses aprovades en les fases comptables “A” i “D”, i si escau, fiscalitzades favorablement, tret que l'aprovació de la despesa i el reconeixement de l'obligació hagin de realitzar-se simultàniament.

b. Que els documents justificatius de l'obligació s'ajusten a les disposicions legals i reglamentàries que resultin d'aplicació. En tot cas, en la documentació haurà de constar:

  • Identificació del creditor/a.
  • Import exacte de l'obligació.
  • Les prestacions, els serveis o altres causes de les quals es derivi l'obligació del pagament.

c. Que s'ha comprovat materialment, quan escaigui, l'efectiva i conforme realització de l'obra, el servei, el subministrament o la despesa, i que ha estat realitzada, si escau, aquesta comprovació.

Article 20

Intervenció material de la inversió

1. La intervenció de la comprovació material de la inversió es realitza abans de liquidar la despesa o reconèixer l'obligació i s'efectua sobre la realitat física de les inversions.

2. Aquesta intervenció material de la inversió es practicarà per l'òrgan interventor i verificarà:

  • La realització de les obres, els serveis i les adquisicions finançades amb fons públics.
  • La seva adequació al contingut del corresponent contracte.

La intervenció de la comprovació material de la inversió es realitzarà, en tot cas, concorrent l'òrgan interventor, o en qui delegui, a l'acte de recepció de l'obra, servei o adquisició de què es tracti.

Pel que fa al procediment de delegació esmentat,(8) cal ajustar-se al que es disposa a la disposició addicional segona d'aquest Reglament.

Quan s'apreciïn circumstàncies que ho aconsellin, l'òrgan interventor podrà acordar la realització de comprovacions materials de la inversió durant l'execució de les obres, la prestació de serveis i fabricació de béns adquirits mitjançant contractes de subministraments.

3. L'òrgan interventor podrà estar assessorat quan sigui necessària la possessió de coneixements tècnics per realitzar la comprovació material.

4. La intervenció de la comprovació material de la inversió serà preceptiva quan l'import d'aquesta sigui igual o superior als 50.000 euros(9) amb exclusió de l'impost sobre el valor afegit, i sense perjudici que les bases d'execució del pressupost fixin un import inferior.

En aquest cas, els òrgans gestors hauran de sol·licitar a l'òrgan interventor, o en qui delegui, la seva assistència a la comprovació material de la inversió, amb una antelació de vint dies a la data prevista per a la recepció de la inversió de què es tracti.

Per això haurà de fer arribar amb aquesta antelació una sol·licitud sobre el dit tema, degudament informada per l'òrgan gestor amb els documents pertinents, a les dependències de la Intervenció.

El resultat de la comprovació material de la inversió es reflectirà en acta que serà subscrita per totes les persones que concorrin a l'acte de recepció de l'obra, servei, o adquisició i en la qual es faran constar, si escau, les deficiències apreciades, les mesures a adoptar per esmenar-les i els fets i les circumstàncies rellevants de l'acte de recepció.

En aquesta acta de recepció o en informe ampliatori les persones concurrents podran, de forma individual o col·lectiva, expressar les opinions que estimin pertinents.

5. En la resta de casos la intervenció de la comprovació material de la inversió no serà preceptiva, i es justifica la comprovació de la inversió amb un dels següents mitjans:

  • Acta de conformitat signada pels qui hi van participar.
  • Certificació expedida pel/per la cap de la unitat a qui correspongui rebre o acceptar les obres, serveis o adquisicions, en la qual s'expressarà haver-se fet càrrec del material adquirit, especificant-ho amb el detall necessari per a la seva identificació, o haver-se executat l'obra o el servei conformement a les condicions generals i particulars que, en relació amb ells, haguessin estat prèviament establertes.

 

Secció 5a De la intervenció formal i material del pagament

Article 21

De la intervenció formal del pagament

1. Estan sotmesos a intervenció formal de l'ordenació del pagament els actes pels quals s'ordenen pagaments amb càrrec a la Tresoreria municipal.

2. Aquesta intervenció formal tindrà per objecte verificar:

  • Que les ordres de pagament es dicten per òrgan competent.
  • Que s'ajusten a l'acte de reconeixement de l'obligació, mitjançant l'examen dels documents originals o de la certificació d'aquest acte i de la seva intervenció subscrita per aquests òrgans que van realitzar les dites actuacions.
  • Que s'acomoden al Pla de Disposició de Fons, mitjançant l'examen del propi Pla o de l'informe que sobre aquest tema emeti la Tresoreria municipal.
  • En els supòsits d'existència de retencions judicials o de compensacions de deutes del creditor/a, que les corresponents minoracions en el pagament s'acreditaran mitjançant els acords que les disposin.

Article 22

Conformitat i objecció

Si l'òrgan interventor considerés que les ordres de pagament compleixen els requisits assenyalats en l'article anterior, farà constar la seva conformitat mitjançant diligència signada en el document en què l'ordre es conté. Es podrà substituir la diligència per la signatura en el document de transferència de càrrec a les caixes pagadores.

L'incompliment dels requisits exigits en l'article anterior de la present secció motivarà la formulació d'objecció per l'òrgan interventor, en les condicions i amb els efectes previstos en la secció 1a del present capítol.

Article 23

De la intervenció material del pagament

1. Està sotmesa a intervenció material del pagament l'execució de les ordres de pagament que tinguin per objecte:

a. Complir, directament, les obligacions de la Tresoreria municipal de l'entitat.

b. Situar fons a la disposició de caixers i agents facultats legalment per realitzar pagaments als creditors/ores.

c. Instrumentar el moviment de fons i valors entre els comptes de la Tresoreria.

2. Aquesta intervenció inclourà la verificació de:

  • La competència de l'òrgan per a la realització del pagament.
  • La correcta identitat del perceptor/a.
  • L'import degudament reconegut.

3. Quan l'òrgan interventor trobi conforme l'actuació signarà els documents que autoritzin la sortida dels fons i valors. Si no la troba conforme en el que es refereix a la identitat del perceptor/a o la quantia del pagament, formularà objecció motivada i per escrit, en les condicions i amb els efectes previstos en la secció 1a del present capítol.

 

Secció 6a De la fiscalització prèvia de les ordres de pagament a justificar i bestretes de caixa fixa

Article 24

Fiscalització prèvia de les ordres de pagament a justificar

La fiscalització prèvia de les ordres de pagament a justificar per les quals es posen fons a la disposició dels òrgans pagadors de l'entitat local i els seus organismes autònoms es verificarà mitjançant la comprovació dels següents requisits:

a. Que les propostes de pagament a justificar es basen en ordre o resolució d'autoritat competent per autoritzar les despeses a què es refereixin.

b. Que existeix crèdit i el proposat és l'adequat.

c. Que s'adapten a les normes que regulen l'expedició d'ordres de pagament a justificar amb càrrec als seus respectius pressupostos de despeses.

d. Que l'òrgan pagador, al favor del qual es lliurin les ordres de pagament, ha justificat dins del termini corresponent la inversió dels fons percebuts amb anterioritat per aquests conceptes pressupostaris. No obstant això, no procedirà l'objecció per falta de justificació dins del termini de deslliuraments anteriors quan, per pal·liar les conseqüències d'esdeveniments catastròfics, situacions que suposin greu perill o necessitats que afectin directament la seguretat pública, el president/a de l'entitat autoritzi l'expedició d'una ordre de pagament específica.

e. Que l'expedició d'ordres de pagament «a justificar» compleix amb el Pla de Disposició de Fons de la Tresoreria, excepte en el cas que es tracti de pal·liar les conseqüències d'esdeveniments catastròfics, situacions que suposin greu perill o necessitats que afectin directament la seguretat pública.

S'entendrà que es compleix amb el Pla de Disposició de Fons de la Tresoreria quan les ordres de pagament a justificar es realitzin amb càrrec a conceptes pressupostaris autoritzats a les bases d'execució del pressupost.

Article 25

Fiscalització prèvia de les ordres de pagament de bestretes de caixa fixa

1. La fiscalització prèvia de les ordres de pagament per a la constitució o modificació de les bestretes de caixa fixa es verificarà mitjançant la comprovació dels següents requisits:

a. L'existència i l'adaptació a les normes que regulen la distribució per caixes pagadores de la despesa màxima assignada.

b. Que la proposta de pagament es basa en resolució d'autoritat competent.

2. Sense perjudici de la resta de requisits que puguin regular les bases d'execució, en la fiscalització prèvia de les reposicions de fons per bestretes de caixa fixa l'òrgan interventor comprovarà en qualsevol cas:

a. Que l'import total dels comptes justificatius coincideix amb el dels documents comptables d'execució del pressupost de despeses.

b. Que les propostes de pagaments es basen en resolució d'autoritat competent.

c. Que existeix crèdit i el proposat és adequat.

 

Article 26

Especialitats quant al règim de les objeccions

1. L'incompliment dels requisits exigits en els articles anteriors de la present secció motivarà la formulació d'objecció per l'òrgan interventor en les condicions i amb els efectes previstos en la secció 1a del present capítol.

2. No donaran lloc a la formulació d'objecció els supòsits en els quals:

  • L'òrgan pagador no justifiqui les ordres de pagament que li pertoca dins del termini de deslliuraments anteriors quan, per pal·liar les conseqüències d'esdeveniments catastròfics, situacions que suposin greu perill o necessitats que afectin directament la seguretat pública, el batle o la batlessa de l'entitat autoritzi l'expedició d'una ordre de pagament específica.
  • L'expedició d'ordres de pagament «a justificar» no compleixi amb el Pla de Disposició de Fons de la Tresoreria municipal, en el cas que es tracti de pal·liar les conseqüències d'esdeveniments catastròfics, situacions que suposin greu perill o necessitats que afectin directament la seguretat pública.

Article 27

Intervenció dels comptes justificatius dels pagaments a justificar i bestretes de caixa fixa

1. En la intervenció dels comptes justificatius dels pagaments a justificar i de les bestretes de caixa fixa, es comprovarà en tot cas:

  • Que corresponen a despeses concretes i determinades en l'execució de les quals s'ha seguit el procediment aplicable en cada cas.
  • Que són adequats al fi pel qual es van lliurar els fons.
  • Que s'acredita la realització efectiva i conforme de les despeses o serveis.
  • Que el pagament s'ha realitzat a creditor/a determinat/ada per l'import degut.

2. Aquesta intervenció es durà a terme per l'òrgan interventor, mitjançant l'examen (10) dels comptes i els documents que justifiquin cada partida.

Els resultats es reflectiran en informe en el qual l'òrgan interventor manifestarà la seva conformitat amb el compte o els defectes observats en aquest. L'opinió favorable o desfavorable continguda en l'informe es farà constar en el compte examinat, sense que tingui aquest informe efectes suspensius respecte de l'aprovació del compte.

L'òrgan competent aprovarà, si escau, els comptes, que quedaran a la disposició de l'òrgan de control extern.

3. En ocasió de la dació de compte de la liquidació del pressupost, en un punt addicional, s'elevarà a aquest òrgan un informe amb els resultats obtinguts del control dels comptes a justificar i bestretes de caixa fixa.

 

Secció 7a De l'omissió de la funció interventora

Article 28

De l'omissió de la funció interventora

1. En els supòsits en els quals la funció interventora sigui preceptiva i s'hagi omès, no es podrà reconèixer l'obligació, ni tramitar el pagament, ni intervenir favorablement aquestes actuacions fins que es conegui i resolgui aquesta omissió en els termes previstos en el present article.

2. Si l'òrgan interventor en tenir coneixement d'un expedient observés omissió de la funció interventora, ho manifestarà a l'autoritat que l'hagi iniciat i emetrà al mateix temps la seva opinió respecte de la proposta, a fi que, unint aquest informe a les actuacions, pugui el batle o la batlessa de l'entitat decidir si continua el procediment o no i altres actuacions que, si escau, procedeixin.

En els casos en què l'omissió de la fiscalització prèvia es refereixi a les obligacions o despeses la competència de les quals sigui de Ple, el batle o la batlessa de l'entitat haurà de sotmetre a decisió del Ple si continua el procediment i les altres actuacions que, si escau, procedeixin.

L'acord favorable del president/a, del Ple o de la Junta de Govern Local no eximirà de l'exigència de les responsabilitats que, si escau, pertoqués.

3. Aquest informe, que no tindrà naturalesa de fiscalització, posarà de manifest, com a mínim, els següents extrems:

a. Descripció detallada de la despesa, amb inclusió de totes les dades necessàries per a la seva identificació, fent constar, almenys, l'òrgan gestor, l'objecte de la despesa, l'import, la naturalesa jurídica, la data de realització, el concepte pressupostari i l'exercici econòmic al qual s'imputa.

b. Exposició dels incompliments normatius que, segons el parer de l'interventor/a informant, es van produir al moment en què es va adoptar l'acte amb omissió de la preceptiva fiscalització o intervenció prèvia, enunciant expressament els preceptes legals infringits.

c. Constatació que les prestacions s'han dut a terme efectivament i que el seu preu s'ajusta al preu de mercat, per a això es tindran en compte les valoracions i els justificants aportats per l'òrgan gestor, que haurà de recaptar els assessoraments o els informes tècnics que resultin necessaris per a tal fi.

d. Comprovació que existeix crèdit pressupostari adequat i suficient per satisfer l'import de la despesa.

e. Possibilitat i conveniència de revisió dels actes dictats amb infracció de l'ordenament, que serà apreciada per l'interventor/a en funció si s'han realitzat o no les prestacions, el caràcter d'aquestes i la seva valoració, així com dels incompliments legals que s'hagin produït.

4. Aquests casos s'inclouran en l'informe anual de totes les resolucions adoptades pel president/a de l'entitat local contràries a les objeccions efectuades.

 

TÍTOL III DEL CONTROL FINANCER

Capítol I ​​​​​​​Disposicions generals (11)

Article 29

Objecte, forma d'exercici i abast

1. El control financer al qual es refereix l'article 29 del Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del sector públic local, té per objecte verificar que el funcionament dels serveis d'aquesta entitat local en l'aspecte economicofinancer dels subjectes enumerats en l'article 1 d'aquest Reglament s'adequa als principis de legalitat, economia, eficiència i eficàcia, amb la comprovació de l'adequada i correcta obtenció i utilització dels crèdits, així com la realitat i la regularitat de les operacions amb ells finançades.

2. El control financer, que serà exercit amb plena autonomia i independència respecte de les unitats i entitats o organismes la gestió dels quals es controli, es realitzarà per la Intervenció, de conformitat amb el previst en el present Reglament, en les instruccions recollides a aquest efecte en el Pla Anual de Control Financer d'aquesta entitat local i en la normativa bàsica d'aplicació: el Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del sector públic local i el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat per Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març.

El control financer es durà a terme a través de les modalitats de control permanent i l'auditoria pública, amb l'abast determinat en el Pla Anual de Control Financer d'aquesta entitat local.

Article 30

Actuacions de control financer

1. El control financer permanent s'exercirà mitjançant comprovació que el funcionament de l'activitat econòmica financera dels ens o programes pressupostaris objecte de control sobre la base de l'anàlisi de riscos corresponent s'ajusta a l'ordenament jurídic i als principis generals de bona gestió financera, realitzat de forma contínua, i mitjançant l'aplicació de les actuacions singulars determinades a aquest efecte en el Pla Anual de Control Financer d'aquesta entitat local.

El control financer permanent podrà consistir en:

a. L'examen de registres comptables, comptes, estats financers o estats de seguiment elaborats per l'òrgan gestor.

b. L'examen d'operacions individualitzades i concretes.

c. La comprovació d'aspectes parcials i concrets d'un conjunt d'actes.

d. La verificació material de l'efectiva i conforme realització d'obres, serveis, subministraments i despeses.

e. L'anàlisi dels sistemes i procediments de gestió.

f. La revisió dels sistemes informàtics de gestió que siguin neecessaris.

g. Altres comprovacions en atenció a les característiques especials de les activitats economicofinanceres realitzades per l'òrgan gestor i als objectius que es persegueixin.

2. Les auditories consistiran en la verificació, realitzada amb posterioritat i efectuada de forma sistemàtica, de l'activitat economicofinancera dels ens o programes pressupostaris objecte de control sobre la base de l'anàlisi de riscos corresponent, mitjançant l'aplicació de les actuacions singulars determinades a aquest efecte en el Pla Anual de Control Financer d'aquesta entitat local.

Aquestes actuacions, d'acord amb els objectius que en cada cas es persegueixin, podran utilitzar, per a l'anàlisi de l'activitat economicofinancera, algun dels següents models d'auditoria: de comptes, de compliment i operativa.

Per a l'aplicació dels procediments d'auditoria, el personal encarregat d'aquesta podrà:

a. Examinar tots aquells documents i antecedents de qualsevol classe que afectin directament o indirectament la gestió economicofinancera de l'òrgan, organisme o ens auditat.

b. Requerir tota aquella informació i documentació que es consideri necessària per a l'exercici de l'auditoria.

c. Sol·licitar informació fiscal i de seguretat social.

d. Sol·licitar de tercers informació sobre operacions realitzades per l'òrgan, sobre els saldos comptables generats per aquestes i sobre els costos, quan estigui previst expressament en el contracte l'accés de l'administració a aquests o existeixi un acord sobre dita qüestió amb el tercer.

e. Verificar la seguretat i la fiabilitat dels sistemes informàtics que suporten la informació economicofinancera i comptable.

f. Efectuar les comprovacions materials de qualsevol classe d'actius dels ens auditats, als quals els auditors tindran lliure accés.

g. Sol·licitar els assessoraments i els dictàmens jurídics i tècnics que siguin necessaris.

h. Totes aquelles altres actuacions que es considerin necessàries per obtenir evidència en la qual suportar les conclusions.

 

Article 31

Col·laboració en les actuacions d'auditoria pública

1. A proposta de l'òrgan interventor, per a la realització de les auditories públiques podrà recaptar-se col·laboració pública o privada, sempre que es consigni als pressupostos de l'entitat local la quantia suficient per respondre a les necessitats de col·laboració.

2. Aquesta col·laboració d'altres òrgans públics es durà a terme mitjançant el concert dels convenis oportuns.

3. D'igual manera, si així s'estima oportú per l'òrgan interventor, es podrà contractar la col·laboració amb signatures privades d'auditoria que hauran d'ajustar-se a les instruccions dictades per aquesta Intervenció.

Els auditors/ores seran contractats per un termini màxim de dos anys, prorrogable en els termes establerts en la legislació de contractes del sector públic, i no podran superar-se els vuit anys de realització de treballs sobre una mateixa entitat a través de contractacions successives, incloses les seves corresponents pròrrogues, ni podran a aquests efectes ser contractats/ades per a la realització de treballs sobre una mateixa entitat fins transcorreguts dos anys des de la finalització del període de vuit.

Les societats d'auditoria o auditors de comptes individuals concurrents en relació amb cada treball a adjudicar no podran ser contractats quan, en aquest any o l'any anterior al que desenvoluparan el seu treball, hagin realitzat o realitzin altres treballs per a l'entitat, sobre àrees o matèries respecte de les quals hagi de pronunciar-se l'auditor/a en el seu informe.

 

Capítol II ​​​​​​​Del resultat del control financer

Article 32

Informes de control financer

1. L'òrgan interventor, o òrgan en qui delegui, que hagi desenvolupat les actuacions de control financer haurà d'emetre informe escrit en el qual s'exposaran de forma clara, objectiva i ponderada:

  • Els fets comprovats.
  • Les conclusions obtingudes.
  • Les recomanacions sobre les actuacions objecte de control.
  • Les deficiències que hagin de ser esmenades mitjançant una actuació correctora immediata.

2. Aquest informe tindrà caràcter provisional i es remetrà per l'òrgan que hagi efectuat el control al gestor directe de l'activitat controlada perquè, en el termini màxim de quinze dies hàbils des de la recepció de l'informe, formuli les al·legacions que estimi oportunes o, en el cas d'existir deficiències admeses per l'òrgan gestor, aquest indiqui les mesures necessàries i el calendari previst per solucionar-les.

3. Amb base a l'informe provisional i les al·legacions rebudes, l'òrgan interventor emetrà l'informe definitiu. Si no s'haguessin rebut al·legacions en el termini assenyalat per a això, l'informe provisional s'elevarà a definitiu.

4. L'informe definitiu inclourà les al·legacions del gestor i, si escau, les observacions de l'òrgan de control sobre aquestes al·legacions.

Article 33

Destinataris dels informes de control financer

1. Els informes definitius de control financer seran remesos per la Intervenció als següents destinataris:

a. Al gestor/a directe/a de l'activitat controlada.

b. Al batle o batlessa de l'entitat, i a través d'ell/a, al Ple perquè en prengui coneixement(13).

c. A la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per a la seva integració en el registre de comptes anuals del sector públic.

 

Article 34

Informe resum

1. L'òrgan interventor haurà d'elaborar amb caràcter anual, i en ocasió de l'aprovació del compte general, l'informe resum dels resultats del control intern assenyalat en l'article 213 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.

2. Aquest informe contindrà els resultats més significatius derivats de les actuacions de control financer i de funció interventora realitzades en l'exercici anterior.

Article 35

Destinataris de l'informe resum

1. L'informe resum del control intern de l'entitat local seran remesos per la Intervenció als següents destinataris:

a. Al Ple, a través del batle president / batlessa presidenta de l'entitat.

b. A la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, en el curs del primer quadrimestre de cada any.

 

Article 36

Pla d'Acció

1. De les febleses, deficiències, errors i incompliments que es posin de manifest en l'informe resum referit en l'article anterior, el  batle president / batlessa presidenta de l'entitat formalitzarà un pla d'acció que determini les mesures a adoptar per esmenar-les.

2. El Pla d'Acció s'elaborarà en el termini màxim de tres mesos des de la remissió de l'informe resum al Ple i contindrà:

  • Les mesures de correcció adoptades.
  • El/la responsable d'implementar-les.
  • El calendari d'actuacions a realitzar, relatives tant a la gestió de la pròpia entitat com a la dels organismes i entitats públiques adscrites o dependents, i de les quals exerceixi la tutela.

3. El Pla d'Acció serà remès a l'òrgan interventor de l'entitat local, que valorarà la seva adequació per solucionar les deficiències assenyalades, i els resultats obtinguts en el termini de trenta dies naturals.

L'òrgan interventor informarà al Ple sobre la situació de la correcció de les febleses posades de manifest.

 

Capítol III Del control financer de les subvencions i ajudes públiques

Article 37

Delimitació i facultat

1. El control financer s'exercirà per la Intervenció respecte dels beneficiaris/àries de subvencions i ajudes públiques, i si escau, entitats col·laboradores, amb l'abast i la finalitat contemplats en el present Reglament i el Pla Anual de Control Financer d'aquesta entitat local.

2. Quan en l'exercici de les funcions de control es dedueixin indicis de la incorrecta obtenció, destinació o justificació de la subvenció o ajuda percebuda, els agents encarregats de la seva realització podran, amb autorització prèvia de la Intervenció, acordar la retenció de les factures, documents equivalents o substitutius i de qualsevol altre document relatiu a les operacions en què tals indicis es manifestin.

Disposició addicional primera

Acord per a la fiscalització i la intervenció prèvia de requisits bàsics

La implantació de la fiscalització i la intervenció prèvia de requisits bàsics serà objecte d'acord pel Ple de la corporació, si fos el cas, amb informe previ de la Intervenció municipal.

Disposició addicional segona

Aspectes per al funcionament de la intervenció de la comprovació material de la inversió

1. La intervenció de la comprovació material de la inversió s'haurà de realitzar simultàniament a l'acte de recepció de la inversió.

2. Els documents pertinents que haurà de remetre l'òrgan gestor a la Intervenció seran els següents: plec de clàusules administratives particulars; memòria del projecte, en el cas de prestacions d'obres; plec de prescripcions tècniques, en la resta de prestacions, o documents equivalents; pressupost; contracte o encàrrec; modificacions aprovades; certificacions i altra documentació tècnica que hagi de regir l'execució de l'objecte de la inversió; millores; altra documentació que la Intervenció consideri oportuna.

3. L'acta de recepció de l'obra haurà de ser subscrita per: el/la contractista, el director/a de les obres, el supervisor/a del contracte en el cas que el director/a de les obres no sigui personal de l'Ajuntament, un/a representant de l'òrgan de contractació, l'interventor/a i, si fos el cas, persona en qui l'interventor/a delegui l'assistència de la intervenció de la comprovació material de la inversió.

4. L'acta de recepció del subministrament o servei haurà de ser subscrita per: el/la contractista, el/la responsable del contracte, un/a representant de l'òrgan de contractació, l'interventor/a i, si fos el cas, persona en qui l'interventor/a delegui l'assistència de la intervenció de la comprovació material de la inversió.

5. L'interventor/a podrà designar personal que l'assessori en els contractes d'obres;(14) en els contractes de subministraments quan es refereixi a objectes determinables pel seu nombre, qualitat i condicions aquest assessorament no serà necessari.

6. La delegació de l'assistència a la intervenció de la comprovació material de la inversió podrà realitzar-se per decret del batle president / batlessa presidenta a proposta de l'interventor/a entre personal funcionari que tingui els coneixements i la formació necessaris per desenvolupar aquesta tasca. (15)

Disposició derogatòria única

Derogació normativa

Queden derogades totes aquelles disposicions d'igual o inferior rang que s'oposin, contradiguin o resultin incompatibles amb el que disposa aquest Reglament.

Disposició final primera

Títol competencial

Aquest Reglament es dicta de conformitat amb el que disposa l'article 4.1.a) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

Disposició final segona

Entrada en vigor

Aquest Reglament entrarà en vigor dia 1 de gener de 2020.

 

Inca,  21 de novembre de 2019

El Batle-President Virgilio Moreno Sarrió

 

(1) A aquests efectes el model assegurarà, amb mitjans propis o externs, el control efectiu d'almenys el 80 % del pressupost general consolidat de l'exercici mitjançant l'aplicació de les modalitats de funció interventora i control financer. En el transcurs de tres exercicis consecutius i sobre la base d'una anàlisi prèvia de riscos, haurà d'haver aconseguit el 100 % d'aquest pressupost.

(2) Serà imprescindible la prèvia adopció del corresponent acord per part del Ple de l'entitat local, ja que així es recull expressament en la normativa referida. 

(3) Els requisits bàsics que s'hauran de fiscalitzar per l'òrgan interventor seran com a mínim aquells que es regulen a l'article 13 del Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic de control intern en les entitats del sector públic local. Es consideraran bàsics també els requisits que s'estableixin a l'Acord del Consell de Ministres que regula la dita matèria en cada moment; a més, seran bàsics els requisits addicionals proposats per l'interventor/a que s'aprovin pel Ple de la corporació.

(4) Ha de tenir-se en compte que no serà possible acordar la substitució de la fiscalització prèvia de tots els drets i ingressos de l'entitat, ja que, tal com recull l'article 9.3 del RCI, els actes d'ordenació i pagament material derivats de devolucions d'ingressos indeguts sempre seran sotmesos a la funció interventora plena prèvia. Això sense perjudici de la potestat que té l'entitat local de decidir quins altres tipus de drets o ingressos queden exclosos d'aquesta substitució. 

(5) En cap cas el desenvolupament i les adaptacions normatives que realitzin les entitats locals podran reduir els terminis establerts en el Reial decret 424/2017, de 28 d'abril.

(6) Serà imprescindible la prèvia adopció del corresponent acord per part del Ple de l'entitat local, atès que així es recull expressament a la normativa referida. En aquest acord, si n'és el cas, s'ha d'establir una àmplia casuística de les despeses i els ingressos municipals.

(7) La no-subjecció a la no-fiscalització prèvia és conseqüència de l'establert a la disposició addicional novena de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que permet realitzar els citats contractes d'acord amb les normes establertes a la citada Llei per als contractes menors.

(8) És aconsellable que aquests aspectes siguin objecte de regulació per part de les entitats locals, com a mínim: el nomenament de delegats de l'interventor/a per assistir als actes de recepció, el procediment per a l'obtenció de la documentació per part de l'interventor/a per assistir a la comprovació material de la inversió i el seguiment, si escau, de les actuacions dels delegats de l'interventor/a, així com la remissió dels exemplars de les actes de recepció signades per aquests.

(9) La disposició addicional 3ª de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP) només exonera de la recepció material als contractes menors les xifres dels quals no siguin coincidents amb el que estableix el RCI; per tant, s'ha d'entendre derogat o modificat en aquest aspecte. Les xifres són les que estableix la LCSP.   

(10) De conformitat amb el recollit en l'article 27.1.b) del Reial decret 424/2017, per dur a terme aquesta tasca podran utilitzar-se també tècniques de mostreig.

(11) En aquest punt, i en atenció a allò recollit en el títol III del Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del sector públic local, el model de comptabilitat utilitzat a l'Ajuntament és el model normal (Ordre HAP/1781/2013, de 20 de setembre); per tant, el control financer a aplicar no podrà ser el model de control simplificat.

(12) S'entendrà per gestor directe la persona titular del servei, departament o ens controlat.

(13) L'anàlisi de l'informe constituirà un punt independent en l'ordre del dia de la corresponent sessió plenària.

(14) El personal designat assessor no ha d'haver intervingut en el projecte, la direcció, l'adjudicació, la celebració o l'execució de la despesa corresponent.

(15) Es considerarà que disposa dels coneixements necessaris aquell personal funcionari que tinguin el grup de classificació A, preferiblement i en la mesura que sigui possible en el subgrup A1.