Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 11680
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l’exercici 2019, subvencions per a les accions de formació professional i adquisició de competències

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'agricultura afronta un procés de transformació estructural derivat, entre altres factors, de la liberalització progressiva del comerç mundial, l'ampliació europea, la reforma de la política agrària comuna (PAC), el desenvolupament tecnològic, l'augment de les exigències mediambientals i les noves demandes de qualitat i seguretat alimentària.

Per això, a les Illes Balears són necessàries intervencions estructurals que millorin la competitivitat de les explotacions agràries i que permetin assegurar el manteniment d'un teixit socioeconòmic estable, dinàmic i atractiu. A més, aquestes explotacions hauran de recórrer a estratègies d'optimització en l'ús dels factors de producció, l'aprofitament de les noves tecnologies i l'orientació cap a productes de qualitat reconeguda —ateses les demandes de la societat— per donar opcions a la diversificació de les produccions; tot això des de la perspectiva de la millora mediambiental, la seguretat laboral i el manteniment de les condicions d'higiene i benestar animal.

El Programa de desenvolupament rural (PDR) de les Illes Balears per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i es complementen les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, el PDR preveu la submesura 1.1, dintre la mesura 1 d'accions de transferència de coneixement i informació, que correspon al suport a les accions de formació professional i adquisició de competències.

Amb la finalitat de garantir que el nou marc jurídic que estableixen els reglaments esmentats funcioni correctament i s'apliqui de manera uniforme, la Comissió ha estat facultada per adoptar determinades disposicions a l'efecte de la seva execució. Com a resultat, es dicten el Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i s'hi introdueixen disposicions transitòries, i el Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

El 26 de febrer del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que a l'article 2 assenyala que serà objecte d'ajuda la mesura d'accions de transferència de coneixements i activitats d'informació i, en concret, la submesura 1.1, referent al suport per a accions de formació professional i adquisició de competències.

Les convocatòries que s'han aprovat anteriorment han incentivat la celebració d'activitats formatives, que han implicat un nombre considerable d'alumnes i han rebut una avaluació positiva per part de les organitzacions agràries professionals. Per tant, aquesta mesura esdevé un instrument fonamental per fomentar la capacitació agrària orientada a les necessitats del mercat i als nous reptes, objectius fonamentals del període de programació actual.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix a l'article 2.a que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloent-hi les derivades de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i d'acord amb l'autoritat de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de la convocatòria i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria de subvencions corresponent a l'any 2019 per a les accions de formació professional i adquisició de competències. Es pretenen desenvolupar cursos de formació no reglada dirigits a persones que desenvolupin les seves activitats en els sectors agrari i alimentari per fomentar la innovació a les seves explotacions, millorar el rendiment econòmic (millora de la competitivitat, de l'organització de la cadena de distribució, de la comercialització o de la qualitat de les produccions), fomentar la diversificació i propiciar l'ús de bones pràctiques agràries, la gestió sostenible, la producció compatible amb la conservació del paisatge, la protecció del medi ambient i l'eficiència en la utilització dels recursos naturals, d'acord amb l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

2. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1.A aquesta convocatòria s'hi destina un import màxim de tres-cents cinquanta mil euros (350.000,00€), amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2019.

Aquesta quantia es podrà incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. Les ajudes esmentades estaran cofinançades pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) en un 80,00%, per l'Administració General de l'Estat (AGE) en un 6,00% i per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB) en un 14,00%.

Tercer

Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les subvencions que es preveuen en aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, que proporcionin les accions de formació definides al Pla de formació agrària de les Illes Balears, aprovat per la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, que es detalla a l'annex v d'aquesta resolució.

2. Per tenir dret a l'ajuda que preveu aquesta convocatòria, els sol·licitants hauran d'obtenir, com a mínim, un 30% de la puntuació màxima possible que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució.

3. Les entitats que duguin a terme accions formatives sobre usos de fitosanitaris hauran de ser designades, abans de la proposta de resolució, per la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural com a entitats de formació, d'acord amb el que preveu l'article 8 del Decret 50/2016, de 29 de juliol, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, pel qual es regula la formació dels usuaris professionals i venedors de productes fitosanitaris per obtenir els carnets dels diferents graus de capacitació a la Comunitat Autònoma de les Illes balears. En el moment del pagament, els cursos que s'imparteixin sobre benestar en el transport d'animals vius hauran de disposar de l'autorització de la direcció general competent, i els cursos que es facin sobre benestar en el sacrifici d'animals a l'escorxador hauran d'estar homologats per la direcció general competent d'acord amb el Decret 56/2014, de 19 de desembre, que regula l'expedició del certificat de competència en benestar animal per al personal que duu a terme la matança i les operacions que hi estan connectades als escorxadors de les Illes Balears. La comprovació del compliment dels requisits esmentats la farà d'ofici el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per poder-la comprovar, excepte si es manifesta el contrari.

Per a la resta d'accions formatives, les persones o entitats que les duguin a terme hauran de disposar, abans de la proposta de resolució, de personal qualificat suficient per desenvolupar les accions subvencionades. La qualificació del personal que imparteixi els cursos es justificarà mitjançant títols i/o experiència professional (almenys haurà de disposar d'un títol universitari de grau mitjà o superior en la branca de l'entorn de l'activitat formativa corresponent o tenir una experiència professional acreditada d'almenys set anys). En el cas d'accions formatives subjectes a una evolució ràpida, el formador, a més, haurà d'acreditar una actualització de coneixements en els quatre anys anteriors a la realització de l'activitat formativa. Es consideraran accions formatives subjectes a una evolució ràpida les relacionades amb la innovació, les noves tecnologies i la seguretat alimentària.

A més, les persones o entitats que les facin hauran de disposar, abans de la proposta de resolució, de locals adequats en els quals impartir l'acció formativa. En qualsevol cas, excepte per a les pràctiques a l'aire lliure, s'haurà de disposar d'un local per a la formació amb unes condicions adequades de ventilació i condicionament d'aire.

4. A més dels requisits que preveu el punt anterior, els beneficiaris hauran de complir, en el moment que es dicti la proposta de resolució, els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

5. No podran ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats i les associacions que incorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no incórrer en les prohibicions esmentades es farà de la manera que estableix l'apartat 6 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions.

6. D'acord amb el que disposa l'article 10.1e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió de l'ajuda.

La comprovació del compliment del requisit esmentat al paràgraf anterior la farà el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per comprovar-la, excepte si es manifesta el contrari. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents als quals es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se'n podrà acreditar el compliment mitjançant declaració responsable. En el cas que el sol·licitant de l'ajuda sigui una administració pública, i només pel que fa a les obligacions tributàries amb la CAIB, també s'admetrà la corresponent acreditació mitjançant declaració responsable.

7. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Seran subvencionables les acciones formatives definides al Pla de formació agrària de les Illes Balears per a l'any 2019, aprovat pel director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural en data 12 de novembre del 2019, que figura com a annex V d'aquesta resolució i al web del FOGAIBA. Aquestes accions estan previstes per cobrir les necessitats formatives del sector agrari.

Seran subvencionables les acciones formatives que compleixin els requisits següents:

a) Que versin sobre les matèries definides al Pla de formació agrària de les Illes Balears per a l'any 2019, aprovat pel director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, en data 12 de novembre del 2019, que es detallen a l'annex V.

b) Que vagin dirigides a persones que desenvolupin a temps complet o parcial activitats en els sectors agrari i alimentari de les Illes Balears i que, en cas de ser empresa, tinguin la condició de pime.

c) Que, com a mínim, ofereixin formació a deu alumnes amb certificat d'assistència a l'illa de Mallorca, sis alumnes amb certificat d'assistència a l'illa de Menorca i quatre alumnes amb certificat d'assistència a les illes d'Eivissa i Formentera. Per obtenir el certificat d'assistència, els participants en els cursos de formació o alumnes han d'assistir, com a mínim, al 80% de les hores impartides del curs.

d) Que es duguin a terme en el període d'elegibilitat que preveu el punt 3.

e) Que s'imparteixin de manera gratuïta i sense contraprestació per part dels alumnes que assoleixin la formació amb certificat d'assistència.

f) Que s'ajustin a la resta de requisits que preveu el punt 3 de l'annex V.

2. Seran costos subvencionables els següents:

a) Retribució de formadors externs. No s'admetrà que un proveïdor extern de formació subcontracti a tercers la impartició de classes.

b) Despeses de mitjans didàctics, així com despeses de béns consumibles.

c) Despeses de lloguer de les aules, tallers o altres superfícies utilitzades en el desenvolupament de la formació.

d) L'assegurança d'accident dels participants.

e) Despeses de transport, manutenció i allotjament dels formadors.

f) Les despeses de gestió i organització dels cursos per part de mitjans propis. Únicament seran subvencionables les despeses de personal (nòmines i Seguretat Social) pel temps de dedicació a aquesta organització. D'acord amb el que estableix l'article 68.2 bis del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, per determinar els costos de personal, la tarifa per hora aplicable es calcularà dividint els costos bruts d'ocupació anuals justificats més recents per 1.720 hores.

La justificació de les despeses es farà mitjançant la presentació de les factures pagades per la persona beneficiària de l'ajuda, juntament amb la resta de documents que figuren al punt 3 de l'apartat onzè. De manera opcional, i d'acord amb el que disposa l'article 68.b del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, el beneficiari pot triar no justificar els costos indirectes que preveu l'epígraf f, cas en què es calcularan per l'import del 15% dels costos directes de personal.

En qualsevol cas, les despeses totals que preveuen els epígrafs b, c, d, e i f, que corresponen a despeses no docents, no són subvencionables en la quantitat que excedeixi el 25% de l'import total de les despeses subvencionables de l'operació. En els cursos celebrats a Mallorca, Menorca, Eivissa o Formentera en què el professor s'hagi desplaçat des de fora de l'illa respectiva per impartir-los, l'epígraf e no computarà a l'efecte de l'excés del 25% esmentat anteriorment i serà íntegrament subvencionable.

3. En qualsevol cas, no podran ser despeses subvencionables:

  • L'impost del valor afegit (IVA), excepte l'IVA no recuperable quan sigui costejat de manera efectiva i definitiva pel beneficiari.
  • Els interessos deutors dels comptes bancaris.
  • Totes aquelles que no tinguin la condició de despesa elegible d'acord amb la normativa vigent.

4. Les actuacions formatives s'han d'haver dut a terme i pagat entre la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 30 de juny del 2020, excepte les despeses corresponents a la retenció a compte de l'impost sobre la renda de les persones físiques i la Seguretat Social, que es podran pagar fins a l'1 d'agost del 2020.

5. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 18.000,00 euros en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o prestin, o excepte quan la despesa s'hagi fet amb anterioritat a la sol·licitud de subvenció, quan així s'hagi establert.

L'elecció entre les ofertes que es presentin, que s'hauran d'aportar a la justificació o, si escau, a la sol·licitud de la subvenció, es durà a terme d'acord amb els criteris d'eficiència i economia, amb una justificació expressa de l'elecció en una memòria quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

6. En tot cas, s'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

7. En el material informatiu, promocional i publicitari dels cursos de formació que impartiran els beneficiaris, així com en tot el material didàctic objecte de subvenció, s'hi ha d'indicar la participació de la Comunitat Europea, del PDR i de la CAIB i hi han d'aparèixer el logotip comunitari i una referència a l'ajuda del FEADER, en els termes que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014. El logotip també s'haurà d'exposar en un lloc visible de l'aula en la qual s'imparteixin els cursos esmentats.

Cinquè

Quantia i límits de les subvencions

1. Sens perjudici dels límits que preveu l'apartat quart d'aquesta resolució, la quantia de la subvenció serà del 100% del cost subvencionable de l'acció.

2. En tot cas, s'estableixen els següents màxims de costos horaris per curs i illa en la qual se celebri la formació, dels qual se n'exclourà el cost del desplaçament del formador en el cas que es desplaci des de fora de les Illes Balears:

- A Mallorca: 104,50 euros/hora curs

- A Menorca o Eivissa: 121,00 euros/hora curs

- A Formentera: 136,40 euros/hora curs

Amb la condició que els honoraris dels formadors no seran mai superiors a 100,00 euros/hora.

3. A més dels límits anteriors, s'estableix un límit màxim de 50.000,00 € per beneficiari.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds comença a comptar a partir de l'endemà de la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears d'aquesta resolució fins al dia 13 de desembre de 2019.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria podran presentar les sol·licituds, segons els models oficials de l'annex I que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04013550). Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades davant els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o a qualsevol altre lloc dels que preveu l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

S'hauran de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.

3. Les sol·licituds d'ajuda han d'adjuntar la documentació següent:

a) Fotocòpia del NIF de l'entitat jurídica.

b) Fotocòpia dels estatuts socials correctament inscrits en el registre corresponent o, si escau, indicació del número i la data del butlletí oficial en el qual s'hagin publicat.

c) Fotocòpia del DNI del representant legal, si escau, i document que n'acrediti la representació.

d) Certificat de l'Agència Tributària, en cas d'estar exempts de declarar l'IVA.

e) Memòria en què es facin constar els objectius de l'actuació; la metodologia de l'actuació; l'estimació d'alumnes participants; els continguts de l'actuació; el lloc, les dates i els horaris en què es durà a terme; la descripció del beneficiari indirecte al qual s'adreça, amb la seva vinculació al sector agrari o forestal; la indicació, si escau, que la persona sol·licitant i l'activitat es corresponen amb alguns dels que defineix a l'epígraf 2 de l'apartat setè, i el pressupost desglossat de les actuacions.

f) Si escau, els tres pressupostos que preveu el punt 5 de l'apartat quart d'aquesta resolució, així com també la memòria justificativa de l'elecció, si pertoca.

4. La comprovació del DNI de la persona sol·licitant o del seu representant la farà d'ofici el FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI de la persona sol·licitant o dels representants, o dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social o per comprovar la inscripció al registre d'entitats per impartir cursos d'usuari/professional de productes fitosanitaris, la designació, l'autorització o l'homologació davant la direcció general d'Agricultura, Pesca i Alimentació, s'hauran d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

5. En el supòsit que, amb ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats, no caldrà aportar-lo novament, sempre que es facin constar la data i l'òrgan o la dependència on es va presentar o, si escau, emetre i no hagin passat més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual correspongui. Tampoc caldrà aportar-lo novament si el document exigit s'ha incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document. No obstant això, l'acreditació de facultats haurà de ser vigent en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà requerir a la persona sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

6. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, la persona sol·licitant podrà aportar la documentació complementària que vulgui, amb l'objectiu d'acreditar el compliment d'un o diversos dels criteris de selecció que estableix l'apartat següent.

7. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no serà necessari presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

8. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no contenen tota la documentació assenyalada, o si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà les persones sol·licitants, mitjançant una publicació al web del FOGAIBA, perquè esmenin el defecte o aportin la documentació dins el termini de deu dies, tal com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin es publicaran al web cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.

9. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, i de la resta de normativa d'aplicació.

Setè

Selecció dels beneficiaris i criteris de selecció

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva.

2. Independentment del requisit que defineix el punt 2 de l'apartat tercer, en el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta resolució, s'estableixen com a criteris de selecció els que s'indiquen a continuació, i s'adjudicaran amb el límit màxim fixat en la convocatòria dins el crèdit disponible.

A. En funció de la persona beneficiària (màxim 4 punts):

 - Organitzacions intersectorials de professionals o unions de cooperatives: 4 punts.

 - Entitats públiques: 2 punts.

B. En funció dels objectius específics de les activitats:

- Adequació dels objectius i continguts de l'actuació a les necessitats formatives del col·lectiu al qual s'adreça l'activitat: 5 punts.

- Grau en què contribueixin a la formació i/o la transformació real de la tecnologia i millorin el nivell professional d'agricultors i ramaders:

  • Programa amb accions que fomentin la innovació: 3 punts.
  • Programes amb accions que fomentin la introducció de nous processos productius: 2 punts.

 - Que contribueixi a la màxima cobertura, tant geogràfica com de les diferents necessitats formatives: (màxim 5 punts).

  • Que actuï en tres illes: 5 punts.
  • Que actuï en dues illes: 3 punts.

C. En funció dels col·lectius destinataris de la formació:

- Que inclogui accions que s'adrecin a dones: 3 punts.

- Que inclogui accions que s'adrecin als joves: 3 punts.

D. En funció de l'experiència, la qualificació i els mitjans disponibles:

- Qualificació professional i experiència del personal encarregat de l'activitat, així com disponibilitat d'una estructura de mitjans tècnics i materials suficient per desenvolupar l'activitat: 5 punts.

3. La puntuació total màxima serà de 30 punts.

4. En cas d'empat, es resoldrà amb el prorrateig de la quantitat que resti entre els sol·licitants que quedin empatats.

Vuitè

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

-    President: secretària general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o la persona en qui delegui.

-    Vicepresident: director general d'Agricultura i Ramaderia o la persona en qui delegui.

-    Vocals:

  • Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.
  • Director general de Pesca i Medi Marí o la persona en qui delegui
  • Adjunt a la Gerència del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
  • Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
  • Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
  • Cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.
  • Un representant del Consell Insular de Mallorca.
  • Un representant del Consell Insular de Menorca.
  • Un representant del Consell Insular d'Eivissa.
  • Un representant del Consell Insular de Formentera.

-    Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

 

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret a ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.

3. Per tal que la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de les persones que els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'àrea de gestió d'ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que sigui necessari notificar l'esmena de deficiències o la proposta de resolució, aquesta notificació es farà individualment; en el cas de persones jurídiques es farà de manera telemàtica.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural, si escau, amb un informe previ de la Comissió Avaluadora. Abans de l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, la secció XVI d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA emetrà un informe en el qual s'acreditaran, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. En la resolució de concessió de l'ajuda es faran constar el finançament per part de les diferents administracions, el fons europeu al qual s'imputa la despesa i l'eix prioritari del programa del qual es tracta.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; en el cas de persones jurídiques es farà de manera telemàtica.

Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entendrà que la sol·licitud ha estat desestimada.

Excepcionalment, i d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. A la resolució del procediment s'hi podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i que complien les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedien la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna en funció dels criteris de valoració previstos.

En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció durant els sis mesos següents a la notificació de la seva concessió, l'òrgan que concedeix la subvenció esmentada haurà d'acordar, sense necessitat d'una nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la persona sol·licitant o persones sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d'algun dels beneficiaris s'hagi alliberat prou crèdit per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció a les persones interessades perquè acceptin la proposta de subvenció dins el termini de deu dies. Una vegada acceptada la proposta per part de la persona sol·licitant o sol·licitants, es dictarà l'acte de concessió i es notificarà.

6. Sens perjudici que la notificació es realitzi de la manera que estableixen els apartats anteriors i de la publicitat que se'n faci en aplicació del que preveuen els articles 111 i 112 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu al Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al web del FOGAIBA, la llista de beneficiaris de les subvencions concedides en el marc del que preveu aquesta resolució, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i la finalitat o les finalitats de la subvenció.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

- Verificar la identitat dels alumnes.

- Lliurar als alumnes, juntament amb el diploma, el programa amb el contingut del curs.

- Custodiar el full de seguiment d'assistència i execució de l'actuació segons el model de l'annex III, que figura al web del FOGAIBA, durant el termini de quatre anys a partir del pagament de l'ajuda.

- Justificar les despeses relacionades amb les actuacions realitzades.

- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el posterior manteniment dels compromisos.

- Notificar al FOGAIBA, amb una antelació mínima de 24 hores, qualsevol canvi en el lloc, la data o els horaris de les actuacions. A més, cada primer dia hàbil de la setmana s'haurà d'enviar un correu electrònic al gestor de la línia d'ajudes especificant els cursos programats de la setmana, amb indicació del lloc i l'horari.

- Executar, amb el canvis autoritzats, com a mínim el 80% de les hores totals de formació aprovades.

- No cobrar cap import als alumnes que assoleixin la formació amb certificat d'assistència.

- Adoptar les mesures que calguin per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat. Per fer-ho, a l'aula o a l'espai on es desenvolupi l'acció formativa, en un lloc ben visible, hi ha d'haver un cartell d'acord amb el model definit a l'annex VI, que figura al web del FOGAIBA, i en tot el material imprès hi han de figurar els anagrames del FOGAIBA, del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de la Unió Europea i del PDR.

2. Aquestes obligacions s'entendran sens perjudici de l'obligació de complir la resta que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com la resta d'obligacions que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que procedeix en aplicació del que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar la realització de les actuacions proposades en aquesta resolució serà des de l'endemà de la data de notificació de la concessió de l'ajuda fins a l'1 d'agost del 2020, o d'un mes a partir de la data de notificació de la concessió de l'ajuda si aquesta és posterior a l'1 de juliol del 2020.

2. El beneficiari haurà de realitzar i pagar l'actuació subvencionada dins el període comprès entre la presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 30 de juny del 2020, tret de les despeses corresponents a la retenció a compte de l'impost sobre la renda de les persones físiques i a les quotes de la Seguretat Social, que es podran pagar fins l'1 d'agost del 2020.

3.Durant els terminis de justificació que s'han establert, els beneficiaris hauran de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d'acord amb el model de l'annex II, que figura al web del FOGAIBA, degudament emplenat, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) (A04013550), i s'hauran de presentar en els registres d'entrada del FOGAIBA o de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, o en qualsevol dels llocs que preveu l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté el mateix annex.

Aquestes sol·licituds han d'adjuntar la documentació següent:

a. Memòria de l'actuació realitzada, signada per un professor, amb el contingut mínim següent:

- Descripció dels cursos impartits amb indicació del seu contingut i la durada.

- Llista detallada dels alumnes assistents indicant la seva relació amb el sector agrari o alimentari. També s'haurà d'indicar si són titulars d'una explotació agrària inscrita als Registres Insulars Agraris o, si escau, identificar el titular d'una explotació agrària en nom del qual assisteixen al curs. En cas que l'alumne vingui en representació d'una empresa, haurà de presentar declaració responsable del compliment del requisit de pime, definit a la Recomanació 2003/361.

- Referència al grau d'assoliment dels objectius.

- Si escau, avaluacions de l'alumnat.

- Resum d'assistències per edat i sexe.

b. Factura o factures originals justificatives de les actuacions dutes a terme, que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012) i que continguin el desglossament de les inversions dutes a terme, per validar-les i posar-los una estampilla amb la finalitat de controlar la possible concurrència de subvencions, per poder-ne fer còpia compulsada i adjuntar-la a la sol·licitud de pagament.

c. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures que es presenten. El pagament de l'import d'aquestes factures quedarà acreditat presentant alguns dels documents següents:

1r. Justificant de l'ordre de transferència bancària o document acreditatiu de la transferència, en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència perquè quedin identificats el pagament de la factura o el número de factura i les dades de l'ordenant i del destinatari, que hauran de coincidir amb el beneficiari i l'emissor de la factura, respectivament. Aquest document s'haurà d'acompanyar de l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquesta transferència.

2n. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

3r. Comprovant de l'ordre de pagament amb targeta de crèdit o de dèbit, en què figurin la data de l'ordre de pagament, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que hauran de coincidir amb el beneficiari o representant legal i l'emissor de la factura, respectivament. Aquest document haurà d'adjuntar l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec corresponent a la transferència esmentada.

4t. Per a despeses inferiors a 200 €, s'admetrà el pagament en efectiu i el justificant de pagament consistirà en el bitllet de caixa o en la factura si consta expressament el pagament realitzat.

d. Pel que fa als justificants de les despeses de gestió dels beneficiaris amb mitjans propis, s'ha de presentar una certificació del gerent, o de l'autoritat administrativa corresponent, de la imputació de despeses per a aquesta finalitat i la documentació acreditativa del seu pagament durant el període d'execució (nòmines i quotes de la Seguretat Social) d'almenys la quantitat per la qual es demani pagament.

e. Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 40 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, hagi sol·licitat el beneficiari.

f. Si escau, una mostra del material informatiu més significatiu.

g. Currículum dels formadors i, si escau, acreditació de l'actualització de la seva formació.

h. Certificació bancària, acreditativa de la titularitat del compte corrent designat pel beneficiari per rebre el pagament de l'ajuda.

4. Si es vol denegar expressament l'autorització al FOGAIBA per obtenir els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, així com per comprovar que es disposa de l'autorització de la conselleria competent en matèria d'agricultura, s'hauran d'aportar el document de denegació i els certificats corresponents.

5. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà mitjançant transferència bancària, un cop justificat el compliment de la finalitat i de l'aplicació de la subvenció, amb la comprovació prèvia de la titularitat del compte corrent designat i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

6. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no dur a terme l'actuació objecte de l'ajuda, dins el termini assenyalat i en els termes que s'han establert, suposa un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 3 de l'apartat desè d'aquesta resolució.

7. No obstant això, en els casos en què es produeixin desviacions i canvis degudament autoritzats entre les actuacions fetes i les aprovades, només computaran els cursos complets inclosos a l'annex V realitzats satisfactòriament. Aleshores, s'ajustarà l'ajuda total concedida a l'import proporcional de les hores totals de formació efectivament impartides, sense superar la quantitat inicial.

A aquest efecte, només s'admetran i s'autoritzaran canvis entre els cursos previstos dins el mateix grup definit en l'àmbit d'actuació del punt 1 del Pla de formació que preveu l'annex V.

A més, en el cas que s'hagi d'aplicar la concurrència competitiva, no s'autoritzaran canvis que alterin els criteris de selecció a causa de l'activitat formativa de l'apartat setè, punt 2.

8. En qualsevol cas, s'hauran de tenir en compte les reduccions i les exclusions que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, i l'annex IV d'aquesta resolució.

Dotzè

Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que el beneficiari pugui rebre per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Tretzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria serà el que s'estableix a:

- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, gestió i seguiment de la política agrària comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

-Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

- Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- Resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

 

Catorzè

Controls

1. Els perceptors de les ajudes regulades en aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell.

2. Es farà un control administratiu en el 100% dels expedients, que consistirà a verificar els requisits i la documentació que s'ha d'aportar; també es durà a terme una visita d'inspecció inopinada com a mínim en un 10% de les actuacions seleccionades de manera aleatòria i com a mínim en un 10% de les sessions de les actuacions seleccionades, en què es verificarà que els fulls de seguiment estiguin correctament emplenats i reflecteixin la realitat de la sessió. En cas que els fulls de seguiment no estiguin correctament emplenats o continguin dades falses, es revocarà la totalitat de l'ajuda per a aquella actuació formativa.

A més, el FOGAIBA podrà fer controls dirigits en aquells cursos en què ho consideri convenient tenint en compte la matèria impartida.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a l'efecte per al servei esmentat a l'adreça web

http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Quinzè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 20 de novembre de 2019

La presidenta del FOGAIBA

María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

 

ANNEX IV

REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses

Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.

El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural examinarà la sol·licitud de pagament presentada pel beneficiari i determinarà els imports admissibles. A més, fixarà:

1. L'import que es pagarà al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ajustarà al límit de la concessió.

2. L'import que es pagarà al beneficiari després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que figuri en la sol·licitud de pagament.

Si l'import fixat d'acord amb la lletra a supera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10%, s'aplicarà una reducció a l'import fixat a la lletra b. L'import de la reducció pot ser igual a la diferència entre els dos imports, però no pot ser superior a l'import sol·licitat.

La reducció definida al paràgraf anterior s'aplicarà mutatis mutandis a les despeses no admissibles detectades en els controls sobre el terreny.

2. Reduccions en cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat i d'obligacions

2.1. Aspectes generals

En aquest apartat s'inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d'admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es faci de l'operació.

Dins dels criteris d'admissibilitat i els compromisos se'n poden diferenciar els tipus següents:

- Compromisos excloents (CE): els incompliments que no respectin els criteris i/o els requisits que estableix la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. L'incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, l'exclusió i, quan sigui procedent, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural en qüestió i el següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

. Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.

. Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perquè persegueix la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.

. Compromís secundari (CS): compromís que no s'ajusta a les definicions anteriors.

2.2. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat

S'entenen per criteris d'admissibilitat aquells requisits vinculats a la concessió de l'ajuda i es tipifiquen com a excloents.

2.3. Reduccions per incompliment de compromisos

S'entenen per compromisos les obligacions definides a l'apartat desè de la resolució.

Els compromisos de la línia d'ajuda d'accions de formació professional i adquisició de competències tenen la tipificació següent:

Verificar la identitat dels alumnes: CS.

Lliurar als alumnes, juntament amb el diploma, el programa amb el contingut del curs. CS.

Custodiar el full de seguiment d'assistència i execució de l'actuació segons el model de l'annex III, que figura al web del FOGAIBA, durant un termini d'un any a partir del pagament de l'ajuda: CS.

Justificar les despeses relacionades amb les actuacions dutes a terme. Aquest compromís s'entendrà que s'ha complert amb la justificació del 80% de l'import concedit: CB.

Notificar al FOGAIBA, amb una antelació mínima de 24 hores, qualsevol canvi en el lloc, la data o els horaris de les actuacions: CB.

Enviar cada primer dia hàbil de la setmana un correu electrònic al gestor de la línia d'ajudes especificant els cursos programats de la setmana, amb indicació del lloc i l'horari: CS.

Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la correcta concessió de l'ajuda i el posterior manteniment dels compromisos: CB.

Executar, amb els canvis autoritzats, almenys el 80% de les accions formatives: CB.

Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat. A aquest efecte, a l'aula o a l'espai on es desenvolupi l'acció formativa, i en un lloc ben visible, hi ha d'haver un cartell d'acord amb el model que queda definit a l'annex VI, que figura al web del FOGAIBA, i en tot el material imprès hi han de figurar els anagrames del FOGAIBA, del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació i de la Unió Europea: CS.

No cobrar cap import als alumnes pels cursos impartits: CB.

Les sancions i les exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

100% de l'ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

1r any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 25% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 50% de l'ajuda.

2n any o més d'incompliment: 50% de l'ajuda.

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

1r any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 2% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.

2n any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda.

4. EXCLUSIÓ

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.

En qualsevol cas, serà d'aplicació el que disposen les circulars de coordinació que dicti l'autoritat de coordinació.

 

ANNEX V

PLA DE FORMACIÓ

1. Àmbits d'actuació

Els àmbits d'actuació del Pla de formació són:

1.Agricultura

2.Sanitat vegetal

3.Ramaderia

4.Producció agrària ecològica

5.Fructicultura

6.Horticultura

7.Conreus herbacis

8.Indústries alimentàries

9.Administració i gestió

2. Activitats formatives en els diversos àmbits d'actuació

1. Agricultura

- Fertilització i gestió de sòls

- Maquinària agrícola, innovació i manteniment

- Instal·lacions i infraestructures agràries

- Producció integrada

- Bones pràctiques agràries

- Varietats locals

- Conservació de la biodiversitat

- Innovació i noves tecnologies

- Altres conreus alternatius (plantes aromàtiques, medicinals, tropicals...)

- Agricultura de precisió

- Energies alternatives en l'àmbit agrari

- Igualtat de gènere en el sector agrari

- Condicionalitat

 

2. Sanitat vegetal

- Control de plagues agrícoles

- Carnet d'aplicador de productes fitosanitaris per a professionals agraris

- Detecció i control de Xylella fastidiosa

- Autocontrol i inspecció d'equips de tractaments fitosanitaris

3. Ramaderia

- Ramaderia i producció animal

- Benestar animal

- Sanitat animal i higiene ramadera

- Races autòctones

- Gestió de residus i enterraments

- Instal·lacions ramaderes

- Revaloració de la carn de les races autòctones

- Apicultura

- Condicionalitat per a ramaders

- Llibre de producció i gestió dels fems

4. Producció agrària ecològica

- Agricultura ecològica

- Ramaderia ecològica

- Control de plagues i malalties en agricultura ecològica

- Maneig de sòls de cultiu ecològic

- Sobirania alimentària i agroecologia

5. Fructicultura

- Cultiu de llenyosos

- Cultius tolerants a la Xylella fastidiosa

- Viticultura

- Fertilització en conreus llenyosos

- Plagues i malalties en conreus llenyosos

- La poda de llenyosos

- L'empelt de llenyosos

- Mecanització de poda i recol·lecció, agricultura de precisió

- Fructicultura de precisió

- Maneig de sòls

6. Horticultura

- Conreu hortícola

- Fertilització en conreus hortícoles

- Plagues i malalties en conreus hortícoles

- Horticultura intensiva

7. Conreus herbacis

- Conreus herbacis

- Fertilització en conreus herbacis

- Plagues i malalties en conreus herbacis

- Control mecànic de males herbes

8. Indústries alimentàries

- Elaboració de productes transformats

- Seguretat alimentària

- Gestió de residus

- Aliments de qualitat diferenciada i aliments tradicionals balears

- Anàlisi sensorial del vi

9. Administració i gestió

- Creació d'empreses agràries

- Gestió d'empreses agroalimentàries

- Comercialització i màrqueting

- Associacionisme agrari

- Informàtica i internet al medi rural

- Prevenció de riscos laborals agraris

- Ajudes agràries PAC, PDR, OCM i d'estat

- Diversificació i dinamització de l'economia rural

- Quadern d'explotació telemàtic

- Seguretat social i fiscalitat agrària

- Normativa de viticultura i vinicultura

3. Requisits de les activitats formatives

- Les entitats han de lliurar als alumnes, juntament amb el diploma, el programa amb el contingut del curs.

- Els cursos han de ser, preferentment, d'aprofitament i han d'incloure un mecanisme d'avaluació que pugui ser sotmès a control, així com un control d'assistència.

- Els cursos regulats per normes s'han d'ajustar al contingut i a la durada que estableix la normativa (fitosanitaris, benestar animal, etc.).

- Els cursos de creació d'empreses de joves agricultors han de tenir una durada mínima de 75 hores.

- Els cursos en matèria de riscos laborals han de ser impartits per empreses acreditades o docents amb la qualificació necessària.

- Els cursos d'aplicador de productes fitosanitaris han d'anar dirigits a persones que tinguin i desenvolupin a temps complet o parcial activitats dintre del sector agrari i alimentari de les Illes Balears. Han de ser impartits per entitats de formació de cursos per adquirir el carnet d'usuari professional de fitosanitaris.

- El programa dels cursos relacionats amb ajudes agroambientals i de creació d'empreses agràries per a joves, segons la relació següent, ha de contenir com a mínim una hora d'aspectes relacionats amb els compromisos i els requisits d'aquestes ajudes, i també la tipificació dels compromisos i el règim de reduccions i sancions.

 

         Línia d'ajuda                                                                                    Títol genèric del curs

Foment de la producció integrada                                                                 Producció integrada

Protecció de varietats autòctones en risc d'erosió genètica                           Varietats locals

Foment de races autòctones en perill d'extinció                                            Races autòctones

Foment de l'agricultura ecològica                                                                 Agricultura ecològica

Foment de pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica              Ramaderia ecològica

Creació d'empreses de joves agricultors                                                        Creació d'empreses agràries