Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE CULTURA, PATRIMONI I POLÍTICA LINGÜÍSTICA
Núm. 11673
Acord de modificació de determinades clàusules de la concessió de subvenció nominativa a favor de l’Ajuntament de Palma per dur a terme el projecte bàsic i d’execució de consolidació estructural del segon recinte defensiu, reposició del llenç ruïnós del bastió de ponent i estudi de la pavimentació del fossat interior del Castell de Bellver
El Ple del CIM a la sessió de dia 14 de novembre de 2019, va adoptar, entre d'altres el següent acord:
“Fets
1.- El Consell Insular de Mallorca exerceix les competències en matèria de Patrimoni Històric des de l'entrada en vigor de la Llei 6/1994, de 13 de desembre, de traspàs de les competències de Cultura, Patrimoni, Promoció Sòciocultural, Dipòsit de llibres i Esports de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 159, de 29/12/1994). Entre aquestes competències es troba la de vetllar per la conservació del patrimoni cultural.
2.- El Castell de Bellver fou declarat monument històric artístic el 4 de juny de 1931, i que per aplicació de la disposició addicional primera de la Ley 16/1985, de 25 de junio, del Patrimonio Histórico Español i de la disposició addicional primera de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears (LPHIB), passa a tenir la consideració de Bé d'Interès Cultural de les Illes Balears. El castell esmentat és un dels Béns d'Interès Culturals més importants i emblemàtics de la nostra illa.
3.- El Ple del Consell de Mallorca, en la sessió de dia 9 de novembre de 2017, va dictar, entre d'altres, un acord de concessió d'una subvenció a favor de l'Ajuntament de Palma, amb CIF P0704000I, per dur a terme el Projecte bàsic i d'execució de consolidació estructural del segon recinte defensiu, reposició del llenç ruïnós del bastió de ponent i estudi de la pavimentació del fossat interior del castell de Bellver. En el mateix acord es regulen les prescripcions que regeixen la concessió i pagament de la subvenció.
4.- El 15 de novembre de 2017, el conseller executiu d'Economia i Hisenda dictà un resolució de concessió de bestreta del 100% de la subvenció i de reconeixement i liquidació de la subvenció concedida, 942.512,18€, a càrrec de l'aplicació pressupostària 20 33620 76203.
5.- El 23 de gener de 2018 l'Ajuntament de Palma presentà (amb registre d'entrada número 3432) un escrit on presentà una justificació parcial que adjunta certificació de les despeses realitzades en el període de l'any 2015 a 31 de desembre de 2017 per import de 73.102,92 euros i comunica al CIM que la redacció del projecte bàsic i d'execució de consolidació estructural del segon recinte defensiu, reposició del llenç ruïnós del bastió de ponent i estudi de la pavimentació del fossat interior del castell de Bellver per import de 72600 encara està en procés de licitació.
6.- El 14 de febrer de 2018 s'envià un requeriment (registre de sortida 4218) de documentació i el 23 de febrer de 2018 l'Ajuntament de Palma va presentar un escrit d'esmena de la documentació requerida (registre d'entrada número 7708).
7.- El 7 de març de 2018 l'Ajuntament de Palma va presentar una justificació parcial de la subvenció concedida en el registre general del CIM (registre d'entrada número 8870).
8.- El 12 de novembre de 2018 l'Ajuntament de Palma va presentar una justificació parcial de la subvenció concedida en el registre general del CIM (registre d'entrada número 37387) i exposa que:
“la redacció del “projecte bàsic i d'execució de consolidació estructural del segon recinte defensiu, reposició del llenç ruïnós del bastió de ponent i estudi de la pavimentació del fossat interior del castell de Bellver” està en procés de licitació i té una durada de 24 mesos, per la qual cosa els terminis d'execució no s'adapten, aleshores, a la temporalització establerta inicialment en el conveni. A més, fora tenir la redacció del projecte final tampoc podem ajustar la temporalització de l'execució de l'obra. Per això us deman que es modifiqui la temporalització feta inicialment 2018/2020, ja que la primera part d'aquesta contractació no es realitzarà fins l'any 2019.
9.- El 15 de març de 2019 (registre d'entrada número 8980) l'Ajuntament de Palma va presentar un escrit on presenta una nova temporalització de com es desenvoluparan les obres degut al retard en l'adjudicació del contracte per la redacció del projecte amb data 6/02/2019.
10.- El 22 de maig de 2019 la interventora delegada envià un requeriment de documentació abans d'emetre informe sobre la modificació de les clàusules.
11.- L'Ajuntament de Palma, dia 31 de maig de 2019 presentà un escrit (reg. entrada núm. 19707) que adjunta documentació relativa a la justificació parcial de les despeses sobre el projecte relatiu a les obres de restauració del castell de Bellver.
12.- L'Ajuntament de Palma, dia 7 de juny de 2019, presentà un escrit (reg. entrada núm. 20718 ) que adjuntà un informe justificatiu emès per la TAE cap de negociat de Bellver de 6/06/2019 per explicar la necessitat de la nova temporalització. A més, consta dins l'expedient que dia 13 de març de 2019 (reg. d'entrada núm. 8980 de 15/03/2019) de l'Ajuntament de Palma va remetre nova temporalització.
13.- El 12 de setembre de 2019, s'emet des de la Intervenció general del CIM un informe de deficiències.
14.- El 25 de setembre de 2019, amb registre d'entrada número 32965, l'Ajuntament de Palma ha presentat un ofici on comunica que el passat dia 17 de setembre varen presentar el projecte bàsic i d'execució; i que:
“atès que la temporalització prevista i la seva despesa, per a l'execució de les obres s'ha fet una previsió de que es pugui iniciar l'any 2020 i, tal vegada, facturar tres mesos, i la resta dins l'any 2021, si els terminis per a informar les respectives comissions i la licitació no s'allarga excessivament, ni que hagi imprevistos per mor de la seva execució.
Per això, us deman que es faci una modificació de la justificació de despeses i anualitats, i que la justificació final es pugui presentar fins el 30 de juny de 2022.
15.- Atès l'informe jurídic emès dia 3 d'octubre de 2019.
Fonaments de Dret
Primer.- Atès que la licitació del contracte dins l'any 2017 va quedar deserta i dins el 2018 s'havia de licitar de bell nou, fet que s'ha endarrerit més temps del previst, ja que ha coincidit amb l'entrada en vigor de la Nova Llei de Contractes del Sector Públic -Ley 9/2017, de 8 de noviembre, de Contratos del Sector Público, por la que se transponen al ordenamiento jurídico español las Directivas del Parlamento Europeo y del Consejo 2014/23/UE y 2014/24/UE, de 26 de febrero de 2014- l'Ajuntament ha hagut d'aprovar plecs nous i a dia d'avui encara no s'han començat a executar les obres.
Atès l'exposat i per a què la presentació del compte justificatiu s'adeqüi a les prescripcions establertes en el conveni cal ajustar tant la temporalització del projecte com les justificacions parcials.
Segon.-Atès que l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques estableix que l'Administració d'ofici o a petició dels interessats, pot concedir una ampliació del termini establert que no excedeixi de la meitat, si les circumstàncies ho aconsellen i no es perjudiquen drets de tercers.
Atès que l'article 70 del RLGS regula que l'òrgan concedent de la subvenció pot atorgar una ampliació del termini establert per a la presentació de la justificació que no excedeixi de la meitat d'aquest i sempre que no es perjudiquin drets de tercer.
Respecte al primer requisit, que no excedeixi de la meitat del termini, vist que la subvenció es va concedir el 9/11/2017 i la vigència del conveni era fins 31/01/2021, el termini que dura el conveni són 3 anys, 2 mesos i 21 dies, per la qual cosa, aquest termini es pot ampliar per la meitat que serà 1 any, 7 mesos i 10 dies, així la vigència del conveni seria fins 10 de setembre de 2022.
Malgrat que l'Ajuntament de Palma en el seu escrit demana una modificació de la justificació de despeses i anualitats fins al 30 de juny de 2022, des del Servei de Patrimoni Històric degut a la complexitat de l'expedient i vist que a dia d'avui, si bé s'ha redactat el projecte i s'ha presentat en el CIM per obtenir la autorització de la CIPH, encara s'han de licitar les obres, per tant, es considera adient ampliar aquest termini fins el màxim que permet la normativa, és a dir, fins 10 de setembre de 2022.
I atès que el Castell de Bellver és un monument històric artístic, i un dels Béns d'Interès Culturals més importants i emblemàtics de la nostra illa, que necessita aquesta restauració urgent, l'ampliació del termini no causa cap perjudici a tercers, sinó que al contrari l'ampliació de termini fins el màxim és positiu per l'expedient i beneficia a tots els ciutadans per gaudir del castell que és un BIC amb categoria de monument.
Tercer.- Pel que fa a la segona deficiència sobre la modificació de la temporalització i termini d'execució de l'obra, la petició s'ha presentat en dues ocasions: dia 25 de setembre de 2019 (registre d'entrada número 32965) i dia 7 de juny de 2019 (reg. entrada núm. 20718), atès que el termini de vigència del conveni és fins dia 30/01/2021 és palès que s'ha presentat abans que s'acabi el termini.
Quart.- Atès que d'acord amb l'article 8.1 i) de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, l'article 22.d) i e) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases del règim local, i l'article 18. 4 a) de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017) és el Ple del Consell de Mallorca l'òrgan competent per concedir la subvenció es també l'òrgan competent per realitzar una modificació.
Cinquè.- L'expedient s'ha fiscalitzat de conformitat per la intervenció general del CIM amb data 17 d'octubre de 2019.
Per tot l'exposat, en ús de les atribucions conferides, la vicepresidenta primera i consellera executiva de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística eleva a la consideració del Ple la següent proposta d'ACORD
1.- Modificar les prescripcions quarta (la temporalització), setena (contingut i termini de presentació del compte justificatiu) i vuitena (duració) establerta a l'acord de 9 de novembre de 2017:
On diu:
“QUARTA.- TEMPORALITZACIÓ
El període pel desenvolupament del projecte d'execució i les despeses que es generin serà des de l'1 de gener de 2015 fins a 31 de desembre de 2020. A continuació es presenta una quadre per conceptes i anualitats.
|
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
TOTAL |
Redacció projecte i direcció d'obra |
|
|
72.600,00 € |
|
|
|
|
Execució obra |
|
|
|
568.761,00 € |
113.752,00 € |
|
|
Lloguer bastida |
11.499,84 € |
11.499,84 € |
11.499,84 € |
11.499,84 € |
11.499,84 € |
11.499,84 € |
|
Estudis i sondejos |
20.573,63 € |
|
|
|
|
|
|
Estudis i sondejos |
7.999,67 € |
|
|
7.999,67 € |
7.999,67 € |
|
|
Rehabilitació aljub central |
|
|
|
|
|
|
|
Estudis i sondejos |
|
|
3.000,00 € |
|
|
|
|
Estudis i sondejos |
|
|
2.964,50 € |
|
|
|
|
Estudis i sondejos |
|
|
3.143,00 € |
|
|
|
|
Redacció projecte arquitectònic |
|
|
|
3.000,00 € |
|
|
|
Repicat, sanejat i neteja |
|
|
|
20.000,00 € |
|
|
|
Impermeabilització |
|
|
|
38.720,00 € |
|
|
|
Lloguer Bastida i mitjans auxiliars |
|
|
|
3.000,00 € |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total anual |
40.073,14 € |
11.499,84 € |
93.207,34 € |
652.980,51 € |
133.251,51 € |
11.499,84 € |
942.512,18 € |
[...]
SETENA.-CONTINGUT I TERMINI DE PRESENTACIÓ DEL COMPTE JUSTIFICATIU
L'Ajuntament de Palma haurà de presentar, davant el Consell Insular de Mallorca, la documentació que acrediti la total execució de les obres per l'import de l'adjudicació de les obres i la presentació de les certificacions mensuals degudament conformades.
Anualment s'ha de presentar el compte justificatiu parcial de les despeses realitzades dins l'any en curs que consistirà:
model oficial de certificació d'obra. Annexo IV degudament emplenat i signat pel contractista i pel director (directors) de l'obra amb les firmes degudament identificades
Relació valorada dels treballs duts a terme signada pel director (directors) de l'obra amb les firmes degudament identificades
Factures de l'empresa originals o còpies degudament acarades pel secretari de la corporació. En cas de ser còpies s'ha d'acreditar, bé en el cost de la factura fotocopiada per mitjà d'una diligència signada per l'esmentat funcionari, bé a través d'un certificat expedit pel mateix funcionari, que la factura no s'ha emprat ni s'emprarà com a justificant pel cobrament d'una altre ajuda.
Les factures hauran d'estar aprovades per part de l'òrgan competent de l'ajuntament i conformades per personal de la pròpia entitat local beneficiària de l'ajuda. Aquesta aprovació es podrà acreditar bé per mitjà d'una diligència del secretari de la corporació en el cos de la factura, bé per un certificat expedit pel funcionari esmentat.
certificat en relació de factures pagades i data d'abonament
Aquesta documentació s'ha de presentar dins el mes de gener de l'any següent:
despeses des de l'any 2015 a 31 de desembre de 2017, s'han de presentar fins 31 de gener de 2018
despeses del 2018, s'han de presentar 31 de gener de 2019
despeses del 2019, s'han de presentar 31 de gener de 2020
despeses del 2020, s'han de presentar 31 de gener de 2021
El contingut del compte justificatiu final ha de contenir el següent:
1.- Una memòria d'actuació justificativa del compliment del projecte. Aquesta es presentarà al finalitzar la total execució del projecte d'obra.
2.- Una memòria econòmica que ha de contenir:
Les certificacions d'obra (annex IV) i
certificat de final d'obra signat pel director (annex V).
Acta de recepció de l'obra (annex VI) signada conjuntament pel director, el contractista i un facultatiu tècnic en representació de la corporació local. La corporació local, amb una antelació mínima de tres dies hàbils comunicarà al CIM el dia i l'hora prevista per a la seva inauguració oficial.
una relació classificada de les despeses amb identificació del creditor i del document, data d'emissió, l'import i la data de pagament.(annex II)
3.- Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la seva procedència. (annex I)
4. Declaració responsable del beneficiari de la subvenció mitjançant la qual s'acrediti que les despeses corresponen sense cap dubte a l'activitat objecte de subvenció (annex III)
5. Declaració responsable del beneficiari de la subvenció mitjançant la qual s'acrediti que l'ajuntament no recupera ni compensa l'IVA. (annex III)
6. Declaració responsable del beneficiari de la subvenció del fet que els treballs realitzats i facturats objecte de l'ajuda han estat realitzats de conformitat als preus de mercat. (annex III)
7. Certificació del secretari de l'entitat local en relació al destí dels fons emprats annex VIII.
8.Liquidació definitiva de l'obra on es faran constar les subvencions concedides d'altres institucions per a la seva execució. (annex VII).
9.- Plànols de l'estat final de l'obra en suport digital.
10.- Escriptura o document acreditatiu en què consti la inscripció en el registre públic corresponent amb l'import de la subvenció atorgada i l'obligació de destinació del be al fi concret pel que es concedit la subvenció durant al menys un període de 5 anys (art 39.1.m ) de la Ordenança general de subvenciones).
Abans de l'abonament corresponent, s'hauran de presentar els certificats en vigor d'estar al corrent amb l'Agència Tributària, la Seguretat Social i el Consell Insular de Mallorca.
VUITENA.- DURACIÓ
Aquestes previsions sortiran efecte des de la seva aprovació pel Ple del Consell de Mallorca i fins 31 de gener de 2021.”
Ha de dir:
“QUARTA.- TEMPORALITZACIÓ
El període pel desenvolupament del projecte d'execució i les despeses que es generin serà des de l'1 de gener de 2015 fins a 10 de setembre de 2022.
A continuació es presenta un quadre de previsió per conceptes i anualitats, però si després la realitat de l'execució de l'obra no s'ajusta a aquesta temporalització, com és una previsió, és suficient que es realitzin les tasques i es respectin els imports, i en conseqüència durant la vigència del conveni no cal modificar-lo.
|
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
TOTAL |
Redacció de projecte i direcció d'obra |
|
|
|
|
30.855,00 € |
|
30.855,00 € |
61.710,00€ |
Execució obra |
|
|
|
|
|
178273,74€ |
563942,55 € |
742.216,29€ |
Lloguer bastida |
11.499,84 € |
11.499,84 € |
11.499,84 € |
11.499,84 € |
11.499,84 € |
11.499,84 € |
7211,24 € |
76210,28€ |
Estudis i sondejos |
20.573,63 € |
|
|
|
|
|
|
20.573,63 € |
Estudis i sondejos |
7.999,67 € |
|
|
7.999,67 € |
7.999,67 € |
|
|
23.999,01 € |
Sondejos subsòl |
|
|
919,60 € |
|
|
|
|
919,60 € |
Anunci licitació. Redacció projecte |
|
|
|
4.775,87 € |
|
|
|
4.775,87 € |
Rehabilitacio aljub central |
|
|
|
|
|
|
|
- € |
Estudis i sondejos |
|
|
3.000,00 € |
|
|
|
|
3.000,00 € |
Estudis i sondejos |
|
|
2.964,50 € |
|
|
|
|
2.964,50 € |
Estudis i sondejos |
|
|
3.143,00 € |
|
|
|
|
3.143,00 € |
Redacció projecte arquitectònic |
|
|
|
3.000,00 € |
|
|
|
3.000,00 € |
Repicat, sanejat i neteja |
|
|
|
|
|
|
|
0 € |
Impermeabilització |
|
|
|
|
|
|
|
0 € |
Lloguer bastida i mitjans auxiliars |
|
|
|
|
|
|
|
0 € |
Total anual |
40.073,14 € |
11.499,84 € |
21.526,94 € |
27275,38 € |
50354,51 € |
189773,58 € |
602008,79 € |
942.512,18 € |
[...]
SETENA.-CONTINGUT I TERMINI DE PRESENTACIÓ DEL COMPTE JUSTIFICATIU
L'Ajuntament de Palma haurà de presentar, davant el Consell Insular de Mallorca, la documentació que acrediti la total execució de les obres per l'import de l'adjudicació de les obres i la presentació de les certificacions mensuals degudament conformades.
Anualment s'ha de presentar el compte justificatiu parcial de les despeses realitzades dins l'any en curs que consistirà:
model oficial de certificació d'obra. Annexo IV degudament emplenat i signat pel contractista i pel director (directors) de l'obra amb les firmes degudament identificades
Relació valorada dels treballs duts a terme signada pel director (directors) de l'obra amb les firmes degudament identificades
Factures de l'empresa originals o còpies degudament acarades pel secretari de la corporació. En cas de ser còpies s'ha d'acreditar, bé en el cost de la factura fotocopiada per mitjà d'una diligència signada per l'esmentat funcionari, bé a través d'un certificat expedit pel mateix funcionari, que la factura no s'ha emprat ni s'emprarà com a justificant pel cobrament d'una altre ajuda.
Les factures hauran d'estar aprovades per part de l'òrgan competent de l'ajuntament i conformades per personal de la pròpia entitat local beneficiària de l'ajuda. Aquesta aprovació es podrà acreditar bé per mitjà d'una diligència del secretari de la corporació en el cos de la factura, bé per un certificat expedit pel funcionari esmentat.
certificat en relació de factures pagades i data d'abonament
una relació classificada de les despeses amb identificació del creditor i del document, data d'emissió, l'import i la data de pagament. (annex II)
Aquesta documentació s'ha de presentar dins de l'any següent:
despeses des de l'any 2015 a 31 de desembre de 2019, s'han de presentar fins 30 de juny de 2020
despeses del 2020, s'han de presentar fins 30 de juny de 2021
despeses del 2021, s'han de presentar fins 10 de setembre de 2022
El contingut del compte justificatiu final ha de contenir el següent:
1.- Una memòria d'actuació justificativa del compliment del projecte. Aquesta es presentarà al finalitzar la total execució del projecte d'obra.
2.- Una memòria econòmica que ha de contenir:
Les certificacions d'obra (annex IV) i
certificat de final d'obra signat pel director (annex V).
Acta de recepció de l'obra (annex VI) signada conjuntament pel director, el contractista i un facultatiu tècnic en representació de la corporació local. La corporació local, amb una antelació mínima de tres dies hàbils comunicarà al CIM el dia i l'hora prevista per a la seva inauguració oficial.
una relació classificada de les despeses amb identificació del creditor i del document, data d'emissió, l'import i la data de pagament.(annex II)
3.- Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la seva procedència. (annex I)
4. Declaració responsable del beneficiari de la subvenció mitjançant la qual s'acrediti que les despeses corresponen sense cap dubte a l'activitat objecte de subvenció (annex III)
5. Declaració responsable del beneficiari de la subvenció mitjançant la qual s'acrediti que l'ajuntament no recupera ni compensa l'IVA. (annex III)
6. Declaració responsable del beneficiari de la subvenció del fet que els treballs realitzats i facturats objecte de l'ajuda han estat realitzats de conformitat als preus de mercat. (annex III)
7. Certificació del secretari de l'entitat local en relació al destí dels fons emprats annex VIII.
8.Liquidació definitiva de l'obra on es faran constar les subvencions concedides d'altres institucions per a la seva execució. (annex VII).
9.- Plànols de l'estat final de l'obra en suport digital.
10.- Escriptura o document acreditatiu en què consti la inscripció en el registre públic corresponent amb l'import de la subvenció atorgada i l'obligació de destinació del be al fi concret pel que es concedit la subvenció durant al menys un període de 5 anys (art 39.1.m ) de la Ordenança general de subvenciones).
Abans de l'abonament corresponent, s'hauran de presentar els certificats en vigor d'estar al corrent amb l'Agència Tributària, la Seguretat Social i el Consell Insular de Mallorca.
VUITENA.- DURACIÓ
Aquestes previsions sortiran efecte des de la seva aprovació pel Ple del Consell de Mallorca i fins 10 de setembre de 2022.”
2.- Notificar aquest acord a l'Ajuntament de Palma, comunicar-ho a la Intervenció Delegada del Centre de la Misericòrdia i remetre al BOIB i BNDS les dades relatives a la subvenció concedida per a la seva publicació.”
Contra aquest acord que posa fi a la via administrativa es poden interposar, alternativament, els recursos següents:
a) Directament el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent de la notificació del present acord.
b) El recurs de reposició potestatiu davant el Ple del Consell de Mallorca, en el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent de la notificació del present acord. Contra la desestimació expressa del recurs de reposició podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent de la notificació de la desestimació del recurs de reposició. Contra la desestimació per silenci del recurs de reposició podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, en el termini de sis mesos, comptadors a partir del dia següent a la desestimació presumpta (un mes des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).
No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment administratiu comú de les administracions públiques.”
Palma, 19 de novembre de 2019
La vicepresidenta primera i consellera executiva de de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística,
Isabel Busquets Hidalgo