Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ANDRATX

Núm. 11562
Aprovació definitiva de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa per llicències urbanístiques o declaracions responsables en matèria d'obres d'Andratx

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

De conformitat amb l'acord plenari d'aquest Ajuntament sobre les modificacions puntuals de les ordenances fiscals, i en compliment de l'article 17.4 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, es publica el text íntegre de la següent ordenança fiscal (incloent-hi les modificacions aprovades):

 

«ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER LLICÈNCIES URBANÍSTIQUES O DECLARACIONS RESPONSABLES EN MATÈRIA D'OBRES.

Article 1

Fonament i naturalesa

Fent ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució, i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19, del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (RDL 2/2004, de 5 de març), aquest ajuntament estableix la taxa per llicències urbanístiques o declaracions responsables en matèria d'obres, que es regirà per aquesta ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen a allò que s'ha previst en l'article 57 en relació amb l'article 20.4 lletra h) d'aquest text refós, modificat pel Reial Decret-llei19/2012, de 25 de maig.

Article 2

Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa l'activitat municipal, tècnica o administrativa tendent a verificar si els actes d'edificació i d'ús del sòl a què es refereix a l'article 146 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears, i que hagin de fer-se al terme municipal s'ajusten a les normes urbanístiques, d'edificació i de policia previstes en aquesta llei i en el Planejament municipal o la realització de les activitats administratives de control en el supòsit en què l'exigència de llicència fos substituïda per la presentació de declaració responsable o comunicació prèvia.

2. Aquesta taxa és independent i compatible amb l'impost sobre construccions, instal·lacions i obres, que es regeix per la seva pròpia ordenança.

Article 3

Subjecte passiu

1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, que siguin propietaris o posseïdors, o, si és el cas, arrendataris dels immobles en què es projecti fer les construccions o instal·lacions o es projecti fer les obres.

2. En tot cas, tenen la condició de substituts del contribuent els constructors i contractistes de les obres.

Article 4

Responsables

1. Han de respondre solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei 58/2003, general tributària.

2. Són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els casos i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei 58/2003, general tributària.

 

​​​​​​​Article 5

Base imposable

1. Constitueixen la base imposable de la taxa:

a) El cost real i efectiu de l'obra o construcció, quan es tracti de moviments de terra, obres de nova planta, demolicions, modificació d'estructures o aspecte exterior i interior de les edificacions existents, i qualsevol altre tipus d'obra subjecta a llicència prèvia, declaració responsable o comunicació prèvia, llevat que es ressenyin en els apartats següents d'aquest article.

b) El cost real i efectiu de l'habitatge, el local o la instal·lació, quan es tracti de la primera utilització dels edificis i la modificació de l'ús d'aquests.

c) El valor per metre quadrat que s'assenyala en l'article 6.1 c), quan es tracti de parcel·lacions, agrupacions o segregacions urbanes.

d) La superfície dels cartells de propaganda col·locats de forma visible des de la via pública.

e) Les segregacions en sòl rústic.

f) Per a les pròrrogues de llicència d'obra, la base imposable és el pressupost de l'obra pendent de fer, segons el certificat expedit pel director tècnic de l'obra.

g) El pressupost del projecte inicial, si després d'haver obtingut llicència, presentada la declaració responsable o la comunicació prèvia es presenten modificacions sense augment del pressupost.

2. S'entén per cost real i efectiu el cost de l'execució material de l'obra, la construcció o la instal·lació.

3. Del cost indicat en les lletres a) i b) de l'apartat 1 d'aquest article s'exclou el que correspon a la maquinària i les instal·lacions industrials i mecàniques.

4. Aquelles taxes abonades amb ocasió de la presentació d'una comunicació prèvia, s'entendran satisfetes al procediment d'atorgament de llicències. No obstant l'anterior, no s'entendran satisfetes les taxes en el cas que, arran d'una comunicació prèvia, s'iniciï, en el seu cas, el corresponent procediment de disciplina urbanística. En aquest darrer cas, s'hauran d'abonar les taxes corresponents a l'expedient de legalització, independentment de les abonades a la comunicació prèvia.

Article 6

Quota tributària

A) Llicències urbanístiques:

1. La quota tributària resulta d'aplicar a la base imposable els tipus de gravamen següents:

SUPÒSITS I BASE IMPOSABLE

(Art. 5 de l'Ordenança)

TIPUS DE GRAVAMEN

a) Supòsit de l'article 5.1 a)

1,30 per 100

b) Supòsit de l'article 5.1 b)

0,10 per 100

c) Parcel·lacions, agrupacions o segregacions urbanes, per metre quadrat:

Al Port d'Andratx, Sant Elm i Camp de Mar:

A Andratx i s'Arracó, per metre quadrat:

 

0,16 €

0,09 €

d) Supòsit de l'article 5.1 d), per metre quadrat o fracció de cartells (superfície dels cartells de propaganda visibles des de la via pública).

6,64 €

e) En el supòsit de les segregacions en sòl rústic comú, la quota tributària és una quantitat fixa, per segregació

165,92 €

f) En el supòsit de l'apartat f) de l'article anterior (pròrrogues de llicència).

1,30 per 100

g) En el supòsit de l'apartat g) de l'article anterior.

0,10 per 100

2. En cap cas l'import de la taxa assenyalat a l'article 5 pot ser menor de 64,14 euros.

3. En cas de desistiment formulat pel sol·licitant amb anterioritat a la concessió de la llicència:

a) Quan a pesar d'haver-se iniciat l'activitat municipal no hi ha informes tècnics o jurídics, s'ha de tornar el 95% de les taxes abonades.

b) Si l'activitat municipal s'ha iniciat i hi ha informes tècnics o jurídics, s'ha de tornar el 25% de les taxes abonades.

4. En cas de renúncia, una vegada atorgada la llicència, no s'ha de tornar cap quota.

5. En cas de denegació de la llicència, les quotes per liquidar han de ser el 100% de les assenyalades en l'apartat 1 anterior.

B) Declaració responsable o comunicació prèvia

1. Es liquidarà una quota fixa inicial de 293,93 €, en cas de no adjuntar pressupost.

2. A la resta de supòsits la quota tributària resulta d'aplicar a la base imposable els tipus de gravamen següents:

SUPÒSITS I BASE IMPOSABLE

(Art. 5 de l'Ordenança)

TIPUS DE GRAVAMEN

a) Supòsit de l'article 5.1 a)

1,30 per 100

b) Supòsit de l'article 5.1 b)

0,10 per 100

 

Article 7

Exempcions i modificacions

No es concedeixen exempcions ni cap bonificació en l'exacció de la taxa.

Article 8

Acreditació

1. S'acredita la taxa i comença l'obligació de contribuir quan s'inicia l'activitat municipal que constitueix el fet imposable, en aquests efectes s'entendrà iniciada aquesta activitat a la data de presentació de l'oportuna sol·licitud de llicència urbanística, presentació de la declaració responsable en matèria d'obres o comunicació prèvia.

2. A l'obligació de contribuir, una vegada nascuda, no l'afecta de cap manera la denegació de la llicència sol·licitada o la concessió d'aquesta condicionada a la modificació del projecte presentat, ni la renúncia o el desistiment del sol·licitant una vegada concedida la llicència.

Article 9

Gestió

1. La taxa s'exigirà en règim d'autoliquidació, de conformitat amb l'article 27 del RDL 2/2004, en el moment de presentació de la sol·licitud, sempre que no es tracti de llicències d'obres de construcció i/o demolició i les seves pròrrogues, a les quals se'ls practicarà liquidació provisional.

2. Les persones interessades a obtenir les llicències han de presentar una sol·licitud en què especifiquin l'obra o la construcció que es pretén fer, l'emplaçament, el pressupost, la destinació de l'edifici i el projecte tècnic subscrit pel facultatiu competent i visat pel seu col·legi oficial.

3. Quan es tracti de llicència per a una actuació per a la qual no sigui exigible presentar un projecte subscrit per un tècnic competent, la sol·licitud s'ha d'acompanyar d'un pressupost de les obres que s'han de fer, l'estat dels mesuraments i, en general, les característiques de les obres, de manera que se'n pugui comprovar el cost, el qual pot ser fixat, en vista de tot això, pels serveis tècnics municipals.

4. Dins el mes següent a la data d'acabament de la construcció, la instal·lació o l'obra, la persona interessada ha de notificar a l'Administració municipal el cost final de l'obra, la construcció o la instal·lació. En vista de les construccions, les instal·lacions o les obres efectivament fetes i del cost real i efectiu d'aquestes, l'Ajuntament, mitjançant una comprovació administrativa i tècnica, pot modificar, si escau, la base imposable deduïda del cost final abans esmentat, practicar la liquidació provisional o definitiva corresponent i exigir al subjecte passiu o reintegrar-li, si és el cas, la quantitat que correspongui.

5. Si després d'haver formulat la sol·licitud de llicència es modifica o s'amplia el projecte, se n'ha d'informar l'Administració municipal, i s'ha de presentar un nou projecte i un pressupost o el reformat i, si és el cas, plànols i memòries de la modificació o l'ampliació.

6. Les llicències per col·locar suports o tanques per a cartells de propaganda visibles des de la via pública tenen caràcter temporal, de durada anual, a comptar a partir de la data d'expedició de la llicència. Acabat aquest termini, caduca la llicència i se n'ha de sol·licitar la renovació, si és el cas, amb una nova sol·licitud. En cas de renovar-se, s'ha d'abonar el 50% de la taxa.

7. En el cas de pròrrogues sol·licitades quan hagin transcorregut més de tres anys des de l'acabament del termini d'execució de les obres s'aplicarà el tipus de gravamen de l'article 6. A) 1. f) (1,30 per 100). Aquest tipus de gravamen s'aplicarà de la següent manera:

a) Sobre el pressupost inicial per cada tres anys que hagin transcorregut des de l'acabament del termini concedit, si no s'ha concedit cap pròrroga de forma prèvia.

b) Sobre el pressupost que figurava com a pendent d'execució a la darrera pròrroga concedida, per cada tres anys que hagin transcorregut des de l'acabament del termini concedit, si s'ha concedit alguna pròrroga de forma prèvia.

 

Article 10

Liquidació i ingrés

1. De conformitat amb el que disposa l'article 27 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, s'ha d'exigir el dipòsit previ de l'import total provisional de la taxa, que s'ha d'abonar a la tresoreria municipal; si no es compleix aquest requisit, no es tramitarà l'expedient.

2. Les liquidacions i autoliquidacions inicials tenen el caràcter de provisionals fins que, una vegada acabades les obres, l'Administració municipal comprovi que s'han fet efectivament i el seu cost real i efectiu; tot això, sens perjudici de la legalització, si escau, de l'obra definitiva feta, i de la imposició, si és el cas, de les sancions que siguin procedents.

La mateixa comprovació es pot fer quant a la superfície dels cartells declarada pel sol·licitant.

3. En vista del resultat de la comprovació, s'ha de practicar la liquidació provisional o definitiva.

4. Les liquidacions que es practiquin s'han de notificar als subjectes passius perquè les ingressi a la tresoreria municipal utilitzant els mitjans de pagament i els terminis que assenyala el Reglament general de recaptació.

5. Les quotes liquidades i no satisfetes dins el període voluntari s'han de fer efectives per la via de constrenyiment d'acord amb el Reglament general de recaptació i la resta de disposicions d'aplicació.

Article 11

Inspecció

1. L'execució de les obres queda subjecta a la vigilància, la fiscalització i la revisió de l'Ajuntament, les quals han de dur a terme els seus tècnics i agents.

2. Les llicències i les cartes de pagament, o fotocòpies de les unes i les altres, han d'estar al lloc de les obres mentre durin per poder ser exhibides a requeriment dels agents municipals, els quals en cap cas poden retirar-les perquè és inexcusable la permanència d'aquests documents al lloc de les obres.

Article 12

Infraccions i sancions

Pel que fa a tot el que es refereix a la qualificació d'infraccions tributàries, així com a les sancions que corresponguin en cada cas, s'ha d'aplicar el règim regulat en la Llei general tributària i en les altres disposicions que la complementin i la desenvolupin.

DISPOSICIÓ FINAL

Aquesta ordenança entra en vigor a partir de l'1 de gener de 2018, en haver-ne estat publicat completament el text en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i continuarà vigent fins que es modifiqui o es derogui expressament.»

 

Andratx, 14 de novembre de 2019

La Batlessa

Katia Rouarch