Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 11536
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de dia 11 de novembre de 2019 per la qual es reconeixen a efectes administratius les unitats docents externes adscrites als centres d’acollida temporal per atendre alumnes en edat d'escolarització obligatòria amb mesures jurídiques de protecció

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència, configura el marc jurídic per a l'exercici de la protecció dels menors que vincula tots els poders públics, les institucions de menors, els pares i familiars i tots els ciutadans en general.

En el seu capítol VI es reconeix el dret a l'educació de tots els infants i el deure del Govern de la Comunitat Autònoma de prendre les iniciatives necessàries per assegurar una oferta educativa suficient per garantir aquest dret i per facilitar la conciliació familiar i laboral, com preveuen els articles 12 i 26 de l'Estatut d'autonomia.

2. L'article 40 de l'esmentada Llei regula les obligacions de les administracions públiques en relació amb l'educació:

1. Les administracions públiques de les Illes Balears han de vetllar pel compliment de l'escolaritat obligatòria en les edats que estableixi la legislació educativa vigent. S'han de coordinar i emprendre les accions necessàries per fomentar l'assistència regular als centres d'ensenyament, evitar l'absentisme escolar i afavorir la integració escolar. Amb aquesta finalitat, l'Administració educativa ha d'elaborar, amb la col·laboració dels consells insulars i els ajuntaments, programes de prevenció, control i seguiment de l'absentisme i l'abandonament escolar.

3. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials, en el capítol III estableix la coordinació i col·laboració interadministratives, i especifica les mesures de coordinació en l'àmbit de l'educació.

4. Els centres d'acollida temporal a la nostra Comunitat Autònoma es defineixen com uns centres residencials de curta i mitja estada per a menors en situació de desemparament que requereixen una acollida urgent i/o un estudi i diagnòstic de la seva problemàtica personal i sociofamiliar. Com a centres d'acollida han de cobrir totes les necessitats dels menors, amb l'objectiu de reduir els efectes de la separació del/s menor/s del seu nucli familiar. Són un servei integral que cobreixen o supervisen les necessitats bàsiques dels menors acollits, físiques i biològiques, cognitives, emocionals, socials i educatives.

L'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) del Consell de Mallorca, gestiona aquests centres d'acollida temporal per a infants i joves adolescents.

5. Des de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres s'ha impulsat la coordinació i la col·laboració de l'Administració educativa amb altres administracions, institucions, associacions i organitzacions no governamentals per a la convergència i el desenvolupament de les accions de compensació social i educativa dirigides als col·lectius en situació de desavantatge. Els menors en situació de risc i/o desemparament necessiten una atenció educativa que s'adapti a les seves necessitats i que, a la vegada, garanteixi el seu dret a l'educació. Per això, d'acord amb el marc legislatiu de la normativa abans esmentada i amb l'objectiu de millorar l'atenció educativa als menors en edat d'escolarització obligatòria amb mesures jurídiques de protecció, es considera adient el reconeixement administratiu de les unitats docents externes adscrites als centres d'acollida temporal del Puig des Bous, de Can Mercadal i de Tramuntana.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació (BOE núm. 159, de 4 de juliol, i suplement en català núm. 7 de 1985).

2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig).

3. La Llei orgànica 8/2015, de 22 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència (BOE núm. 175, de 23 de juliol).

4. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril).

5. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears (BOIB núm. 26, de 28 de febrer).

6. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89, de 18 de juny). 

7. El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics (BOIB núm. 67, de 5 de maig), el qual, en l'article 40, capítol X, assenyala que s'han d'establir les directrius d'intervenció adients per fomentar models de suport inclusius que afavoreixin una atenció educativa de qualitat per a tots els alumnes.

8. Les instruccions de la Direcció General d'Ordenació, Innovació i Formació del Professorat d'1 de setembre de 2006 que regulen aspectes d'organització, coordinació i funcionament de les unitats externes de la Conselleria d'Educació i Cultura adscrites a centres d'acollida temporal (publicades en el Weib de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca).

9. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, de 16 de març), el qual estableix, a l'article 36.2, que, en matèria d'ensenyament, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

10. El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2019, de 2 de juliol, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

Per tot això, i a l'empara de l'article 16 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

RESOLUCIÓN

1. Reconèixer a efectes administratius i donar un codi de centre a les unitats docents externes adscrites als centres d'acollida temporal següents:

- Unitat Docent Externa del Puig des Bous: 07500725.

- Unitat Docent Externa de Can Mercadal: 07500737.

Unitat Docent Externa de Tramuntana: 07500702.

2. Inscriure'ls en el Registre de centres docents de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.

3. Comunicar aquesta Resolució a la Secretaria General de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, a la Direcció General de Personal Docent i al Servei d'Atenció a la Diversitat, de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb el que s'estableix en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 11 de novembre de 2019

El director general de Planificació, Ordenació i Centres

Antonio Morante Milla