Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA, CULTURA I IGUALTAT
Núm. 11446
Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l’Estat - Comunitat Autònoma de les Illes Balears en relació amb la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears
La Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat-Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha adoptat l'Acord següent:
I. De conformitat amb les negociacions prèvies efectuades pel Grup de Treball constituït per l'Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat-Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'estudi i la proposta de solució de les discrepàncies manifestades en relació amb la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears (BOIB núm. 18, de 9 de febrer de 2019), ambdues parts les consideren solucionades conforme als compromisos següents:
a) Respecte a la controvèrsia suscitada en relació amb l'article 38 de la Llei 3/2019, ambdues parts coincideixen a interpretar aquest precepte en el sentit que l'esment a «productes derivats d'origen agrari o agroalimentari» no constitueix una categoria nova dins la normativa bàsica en matèria de residus, sinó que es refereix als supòsits en què el legislador bàsic ha determinat aquesta consideració en els casos i amb l'extensió fixats en el Reial decret 506/2013, de 28 de juny, sobre productes fertilitzants, i en el Reial decret 1528/2012, de 8 de novembre, pel qual s'estableixen les normes aplicables als subproductes animals i els productes derivats no destinats al consum humà, sense perjudici de l'aplicació general de la normativa de subproductes o residus. Així mateix, ambdues parts coincideixen a interpretar que la relació d'usos d'aquests productes recollida en l'article 38.2 s'entén realitzada a la qualificació de subproducte per a l'alimentació animal conforme a l'Ordre APM/189/2018, de 20 de febrer, per la qual es determina quan els residus de producció procedents de la indústria agroalimentària destinats a alimentació animal són subproductes d'acord amb la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, quan es donin aquestes circumstàncies.
b) Respecte a la controvèrsia suscitada en relació amb l'article 39 de la Llei 3/2019, ambdues parts coincideixen a interpretar que la referència continguda als «envasos de productes fitosanitaris comercials, industrials o particulars i altres envasos d'àmbit agrícola no comercials o industrials» es fa per remissió a allò aprovat amb caràcter bàsic per l'Estat en aplicació de la referenciada Llei 11/1997, de 24 d'abril, i en concret a allò que estableix l'apartat 5 de la seva disposició addicional primera, de manera que aquests envasos només s'han d'entendre inclosos en l'àmbit d'aplicació de l'article 39 i, per tant, «s'han de gestionar per mitjà d'un sistema integrat de gestió o un sistema de dipòsit de devolució i retorn d'envasos» en els termes fixats pel Reial decret 1416/2001, de 14 de desembre, sobre envasos de productes fitosanitaris, o qualsevol norma que en el futur pogués substituir-lo o ampliar-ne l'àmbit d'aplicació.
c) Respecte a la controvèrsia suscitada en relació amb l'article 107 de la Llei 3/2019, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears assumeix el compromís de promoure la iniciativa legislativa corresponent per modificar-ne l'apartat dos, amb la finalitat d'ajustar-se a la competència de l'Estat sobre legislació civil de l'article 149.1.8a de la Constitució espanyola, i es proposa la redacció següent:
«De conformitat amb les excepcions que estableix la Llei 19/1995, de 4 de juliol, de modernització de les explotacions agràries, es permet dividir, segregar o parcel·lar en els supòsits següents: (…)».
d) Respecte a la controvèrsia suscitada en relació amb la disposició final tercera de la Llei 3/2019, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears assumeix el compromís de promoure la iniciativa legislativa corresponent a fi de modificar-ne els apartats tercer i quart, de manera que les quanties de les sancions que es preveuen s'ajustin a allò fixat amb caràcter bàsic en la Llei 28/2015, de 30 de juliol, per a la defensa de la qualitat alimentària.
II. Atès l'Acord assolit, ambdues parts coincideixen a considerar concloses les controvèrsies plantejades.
III. Comunicar aquest Acord al Tribunal Constitucional als efectes prevists en l'article 33.2 de la Llei orgànica 2/1979, de 3 d'octubre, del Tribunal Constitucional, així com inserir aquest Acord en el Butlletí Oficial de l'Estat i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
9 d'octubre de 2019
La ministra de Política Territorial i Funció Pública Per suplència (Reial Decret 351/2019, de 20 de maig) El ministre d'Agricultura, Pesca i Alimentació Luis Planas Puchades |
|
La consellera de Presidència, Cultura i Igualdad Pilar Costa i Serra |