Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE
Núm. 11419
Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge 6 de novembre de 2019 per la qual s’actualitzen les tarifes del servei de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme a l’illa de Mallorca i s’estableix l'obligació que els vehicles autoritzats per a aquesta activitat estiguin proveïts dels mitjans necessaris per al pagament del servei per part dels usuaris mitjançant targeta bancària
El sector del taxi ha sol·licitat actualitzar els preus de les tarifes del servei de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme, establir noves tarifes i modificar els conceptes d'alguna de les existents, així com que l'usuari pugui pagar el servei mitjançant targeta bancària.
El règim tarifari del servei públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme a l'illa de Mallorca es regeix per l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de gener de 2012 sobre el règim de tarifes màximes obligatòries dels serveis interurbans de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme (VT) que es desenvolupen íntegrament en el territori de l'illa de Mallorca (BOIB núm. 13, de 28 de gener de 2012), modificada per l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 17 d'abril de 2013 (BOIB núm. 56, de 27 d'abril de 2013) i la Resolució del director general de Transports de 27 de febrer de 2012 per la qual s'interpreta l'aplicació dels suplements per a les poblacions de muntanya i del suplement d'aeroport i ports dependents de l'Autoritat Portuària i del port de Cala Rajada, de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de gener de 2012 (BOIB núm. 35, de 6 de març de 2012).
L'article 68.2.b) de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, determina que l'activitat de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme se sotmet a l'establiment de tarifes obligatòries o de referència dirigides a assegurar l'equilibri econòmic de l'activitat i la suficiència del servei, i que, reglamentàriament, s'ha d'elaborar un model d'estudi econòmic per a la millor gestió de l'actualització de les tarifes que equilibri els ingressos i costs del servei.
Malgrat no disposar ara com ara del model d'estudi econòmic previst en la normativa, atès el temps que ha passat des de la darrera actualització de tarifes -l'any 2013-, amb el consegüent increment dels costs dels combustibles i recanvis, les assegurances, les taxes i els imposts, consideram que, per tal de mantenir l'equilibri del servei, és necessari dur a terme la revisió del preu de les tarifes vigents; si bé la introducció de noves tarifes o la modificació dels conceptes de les ja existents requereix, en tot cas, l'estudi econòmic previst en la Llei.
D'acord amb l'informe aportat per la Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre elaborat sobre els criteris d'actualització -setembre 2012/juliol 2019- dels preus de les diferents partides relatives a consumibles, assegurances i imposts, es modifiquen les quanties de les tarifes relatives al preu del quilòmetre recorregut, l'abaixament de bandera, l'hora d'espera, els suplements de ports i aeroport, radiotelèfon i maletes, així com dels suplements de poblacions de muntanya.
Avalat per l'estudi geogràfic corresponent, s'inclouen els trajectes que transcorren per la carretera del coll de Sóller (MA-11A) i els trajectes interurbans amb origen i destinació a Orient per Alaró i des Capdellà a Puigpunyent per Galilea, per a l'aplicació del suplement per a les poblacions de muntanya.
Quant a la petició relativa al fet que els vehicles destinats a aquesta activitat estiguin proveïts dels mitjans necessaris per al pagament del servei mitjançant targeta bancària, atès que el pagament per mitjans telemàtics és habitual entre els usuaris i al mateix temps es tracta d'una eina de modernització d'aquest sector, es considera no només desitjable sinó necessari que tots els vehicles proveïts d'autorització de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme (VT) a l'illa de Mallorca estiguin en disposició d'acceptar el pagament, a elecció de l'usuari, en efectiu o mitjançant targeta bancària, per la qual cosa per a aquells que no disposen d'aquests mitjans s'estableix un termini màxim per a la instal·lació que finalitza el dia 1 d'abril de 2020.
Per tot això, en virtut del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, rectificat pel Decret 22/2019, de 19 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Determinar que les tarifes, els suplements i els paràmetres de programació d'aplicació al servei de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme a l'illa de Mallorca són els següents:
1.1. Tarifes
- Tarifa 3
Preu per quilòmetre recorregut o fracció tarifa diürna: 0,55 €
Preu per hora d'espera tarifa diürna: 18,56 €
Suplement de radiotelèfon tarifa diürna: 1,06 €
Abaixament de bandera tarifa diürna: 3,15 €
- Tarifa 4
Preu per quilòmetre recorregut o fracció tarifa nocturna o de dia festiu: 0,63 €
Preu per hora d'espera tarifa nocturna o de dia festiu: 18,05 €
Suplement de radiotelèfon tarifa nocturna o de dia festiu: 1,06 €
Abaixament de bandera tarifa nocturna o de dia festiu: 4,04 €
1.2. Suplements
- Suplement d'aeroport i ports dependents de l'Autoritat Portuària i del port de Cala Rajada: 2,93 €.
- Suplements de muntanya:
a) Suplement de 4,05 € per a tots els serveis de caràcter interurbà amb origen o destinació a Banyalbufar, Estellencs, Deià per Sóller, cala de Deià, sa Marina de Valldemossa, Escorca, coll de Sóller per l'MA-11A, Orient per Alaró i des Capdellà a Puigpunyent per Galilea.
b) Suplement de 8,10 € per a tots els serveis de caràcter interurbà amb origen o destinació sa Calobra o Cala Tuent.
1.3. Paràmetres de programació
- Tarifa 3
Valor del salt: 0,20 €
Metres per salt: 181,82 metres
Segons per salt: 38,79 segons
Velocitat límit: 16,87 km/h
- Tarifa 4
Valor del salt: 0,20 €
Metres per salt: 158,73 metres
Segons per salt: 39,89 segons
Velocitat límit: 14,33 km/h
2. Modificar el document annex a la Resolució del director general de Transports de 27 de febrer de 2012 per la qual s'interpreta l'aplicació dels suplements per a les poblacions de muntanya (BOIB núm. 35, de 6 de març de 2012) i incloure el coll de Sóller per l'MA-11A, Orient per Alaró i des Capdellà a Puigpunyent per Galilea, per al cobrament del suplement de 4,05 €.
3. Determinar que tots els vehicles residenciats a l'illa de Mallorca autoritzats per al servei de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme (VT) el dia 1 d'abril de 2020 han de circular proveïts dels mitjans necessaris per al pagament del servei, a elecció dels usuaris, en efectiu o mitjançant targeta bancària o qualsevol altre mitjà electrònic compatible amb el dispositiu terminal punt de venda (TPV).
En el supòsit que el titular de l'autorització no accepti determinats mitjans electrònics de pagament, ha d'especificar quins són aquests i, de la manera que consideri més adient, aquesta informació ha d'estar a l'abast dels usuaris del servei quan accedeixin al vehicle.
Palma, 6 de novembre de 2019
El conseller de Mobilitat i Habitatge Marc Pons i Pons