Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE POLLENÇA
Núm. 11372
Aprovació definitiva del Reglament Municipal de Segona Activitat de la Policia Local de Pollença
Atès que els interessats no han presentat, durant el termini d'exposició al públic, cap reclamació contra l'aprovació inicial del Reglament Municipal de Segona Activitat de la Policia Local de Pollença (expedient elec. ABS/2019/2981) aprovat inicialment per l'Ajuntament Ple en sessió extraordinària de dia 12 de setembre de 2019, ha resultat definitivament aprovat, segons el que disposa l'article 102.c) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, per aquest motiu i en compliment del que disposa l'article 103 de l'esmentada Llei, es publica el Reglament del següent tenor literal:
“REGLAMENT DE SEGONA ACTIVITAT DE LA POLICIA LOCAL DE L'AJUNTAMENT DE POLLENÇA
Preàmbul
La Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, reconeix una nova situació de servei actiu per als policies. En aquesta situació de segona activitat es mantenen les responsabilitats i la condició d'agent de l'autoritat, si bé aquests policies, per raó d'edat i de forma voluntària, poden sol·licitar passar a aquesta situació administrativa en la qual les tasques a desenvolupar seran les que menys penositat dugin assignada, per tal que el servei que dona al ciutadà la Policia Local sigui sempre el més adient i amb la millor qualitat. S'hi pot accedir per raons d'edat o per pèrdua d'aptituds físiques o psíquiques sempre que aquestes no impliquin un grau d'invalidesa permanent absoluta.
El Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament de coordinació de les policies locals, en el seu article 147 diu que els ajuntaments han de determinar per reglament l'aplicació de la segona activitat d'acord amb les necessitats i estructura de cada cos.
Basant-se en el principi d'autonomia local pel qual els ajuntaments poden aprovar els seus propis reglaments, i dins el marc legal descrit, el present reglament desenvolupa la situació de segona activitat per als funcionaris i funcionàries del cos de Policia Local de l'Ajuntament de Pollença.
Article 1.- Objecte
1.- L'objecte del present reglament és regular la segona activitat de la Policia Local a l'Ajuntament de Pollença, fer la provisió dels llocs reservats a segona activitat, catalogar i establir el sistema de provisió d'aquests llocs i els aspectes que per falta de concreció de la normativa de referència s'hagin de concretar amb major detall.
2.- La segona activitat és una situació professional que afecta els funcionaris de la Policia Local i que té per objecte garantir l'adequada aptitud psicofísica d'aquests mentre estiguin en actiu, tot assegurant l'eficiència del servei.
3.- Es podrà passar a la segona activitat de conformitat amb els termes i condicions prevists en el present reglament i en el que disposa el capítol II del títol VI de la Llei 4/2013, i el Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de policies locals.
Article 2.- Règim
1.- Passar a la segona activitat implica l'exempció de la realització de les funcions operatives i de major perillositat pròpies del servei, en especial el patrullatge preventiu o reactiu, així com la resta de funcions policials a la via pública vinculades amb la seguretat ciutadana o viària.
2.- Només es podrà passar a la situació de segona activitat des de la situació administrativa de servei actiu, i s'hi romandrà fins que es passi a la situació de jubilació o una altra que no sigui la de servei actiu, llevat que s'hagi produït com a conseqüència d'embaràs (prevenció de riscs laborals) o pèrdua d'aptituds psicofísiques, i que les causes que la motivin hagin desaparegut.
3.- El fet de passar a la segona activitat no comporta la pèrdua de la condició d'agent de l'autoritat del funcionari de la Policia Local que l'ostenta, i s'haurà de mantenir igualment la seva categoria professional dins l'estructura de la Policia Local.
4.- En situació de segona activitat es mantindran les retribucions de conformitat amb l'article 60 de la Llei 4/2013; en el cas de passar a segona activitat amb destinació es percebran les retribucions pròpies del llocs de treball efectivament desenvolupat i s'hauran de garantir les corresponents del darrer lloc de treball incloses les actualitzacions. Igualment es mantindran l'avaluació del desenvolupament, la paga de productivitat, el dret de participar en els processos de carrera horitzontal i la formació en les mateixes condicions que la resta d'empleats municipals.
5.- En situació de segona activitat no es podrà participar en procediments de promoció interna en els cossos de la Policia Local, excepte en el cas que la segona activitat vingui donada per causa d'embaràs (prevenció de riscs laborals).
Article 3.- Procediment per passar a segona activitat
Es podrà passar a la segona activitat per les causes legals que estableix l'article 56 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol:
Article 4.- Procediment per raó d'edat
1.- Passar a la segona activitat per raó d'edat tendrà caràcter voluntari sempre que es compleixin els requisits legals establerts, i per tant el procediment sempre s'iniciarà amb la sol·licitud de la persona interessada.
2.- El procediment s'iniciarà a petició de la persona interessada. La sol·licitud s'ha de presentar amb una antelació mínima de tres mesos abans de complir l'edat que estableix l'article 57 de la Llei 4/2013.
3.- En el cas de passar a la situació de segona activitat per raó d'edat amb destinació, l'Ajuntament pot preveure a la seva plantilla o relació de llocs de treball una reserva de llocs de treball per a aquesta finalitat en funció de l'edat dels membres del cos de Policia Local i de les disponibilitats de llocs de treball adequats. El pas a la situació de segona activitat per edat amb destinació sense perjudici del compliment dels requisits que estableix l'article 57 de la Llei 4/2013 està supeditat a l'existència de places adequades, dotades i vacants en plantilla o relació de llocs de treball que han de figurar com a lloc de treball reservat a policies locals en segona activitat. Aquest lloc estarà adscrit a l'àrea o departament que l'Ajuntament determini i amb les funcions que consideri oportunes.
Article 5.- Procediment per causes psicofísiques
1.- Quan les condicions físiques, psíquiques o sensorials del funcionari o de la funcionària en situació activa així ho aconsellin, i aquest o aquesta no compleixi les condicions per ser declarat en situació d'invalidesa permanent absoluta, l'Ajuntament, d'ofici o a sol·licitud de la persona interessada, iniciarà el procediment per establir la declaració de segona activitat. L'Ajuntament destinarà els funcionaris i les funcionàries afectes a un lloc de treball de policia administratiu, per tal de garantir el servei i de protegir la salut del treballador/a, i podrà convocar-los a una revisió mèdica d'empresa obligatòria per determinar les condicions d'aptitud psicofísica per al desenvolupament del servei.
2.- Es constituirà un tribunal facultatiu amb un equip mèdic format per tres professionals: un de designat per l'Ajuntament, un altre per la persona interessada i el tercer per la conselleria competent en matèria de salut. Aquest tribunal ha d'emetre un dictamen vinculant en el qual indiqui la conveniència o no del fet de passar a la situació de segona activitat, i ha d'indicar si es amb destinació o, excepcionalment sense, amb els possibles terminis de revisió, si és possible. Aquest dictamen s'ha d'elevar a l'òrgan municipal competent perquè dicti una resolució motivada, contra la qual es poden interposar els recursos oportuns. A les persones integrants del tribunal els és aplicable el que preveu, en matèria de recusació i abstenció, la legislació reguladora del procediment administratiu comú. Podrà formar part d'aquest tribunal com a personal assessor, amb veu i sense vot, el personal tècnic municipal que es consideri oportú. Seran aplicables les indemnitzacions per raó de servei establertes en el RD 462/2002, de 24 de maig.
3.-. Amb la finalitat de respectar el dret a la intimitat i a la privadesa, s'estableix que els funcionaris i funcionàries que sol·licitin passar a la segona activitat per motius de salut podran presentar els informes mèdics personalment i directament al tribunal mèdic assignat per al seu cas el mateix dia que aquest es reuneixi. Es garanteix, a petició del funcionari o de la funcionària, el secret del dictamen mèdic, sense que en el tràmit administratiu es descrigui la malaltia ni cap símptoma, i s'usaran únicament els termes “apte” o “no apte” per al servei actiu.
4.- En el cas que el dictamen sigui de “no apte” per al servei actiu, el tribunal mèdic haurà de reflectir les limitacions psicofísiques que puguin afectar l'adjudicació d'un lloc de segona activitat, i preservar el dret a la intimitat de la persona interessada. El tribunal mèdic podrà recomanar quin tipus de funcions a desenvolupar no són aconsellables per al cas.
5.- Si el dictamen del tribunal mèdic fos contrari a la pretensió de passar a la segona activitat per raó de salut, l'òrgan competent procediria a la seva desestimació i a arxivar l'expedient.
6.- El tribunal mèdic haurà de dictaminar si passar a la segona activitat té caràcter permanent o temporal i, en aquest últim cas, durant quant de temps s'aconsella mantenir la segona activitat.
7.- El termini per resoldre les sol·licituds per passar a segona activitat per motiu de salut serà de tres mesos, termini que es podrà ampliar 45 dies naturals per causa motivada. Aquests còmputs es poden interrompre per causa imputable a la persona interessada. La manca de resolució expressa tindrà efectes estimatoris.
Article 6.- Règim de jornada
1.- Els policies en situació de segona activitat tendran el següent règim de jornada i horaris: l'horari i els dies lliures de descans setmanal seran els que corresponguin al lloc de treball catalogat com a segona activitat, a la plantilla o relació de llocs de treball.
En el cas que el dictamen del tribunal mèdic, en el supòsit de segona activitat per insuficiència psicofísica, reguli la necessitat d'un determinat horari o sistema de descans setmanal, s'haurà de cercar un lloc de treball convenient o procurar adaptar-ne un per complir les recomanacions mèdiques.
2.- El còmput de jornada anual, així com el de permisos i llicències, serà el mateix que el previst al text articulat i resta de normativa vigent per als funcionaris de l'Ajuntament de Pollença.
Article 7.- Assignació de funcions i tasques
1.- Per regla general, les funcions que desenvolupin els membres de la Policia Local en situació de segona activitat seran preferentment dins el mateix cos a què pertanyen, exercint altres funcions d'acord amb la seva categoria, experiència i capacitat.
2.- L'Ajuntament haurà de preveure anualment a la plantilla econòmica de personal o a la relació de llocs de treball, els llocs de treball als quals consideri que poden ser assignats els policies en situació de segona activitat amb destinació que ho hagin sol·licitat.
3.- Les funcions reservades al personal de segona activitat són les següents:
3.1) La segona activitat amb destinació s'exerceix, com a regla general, llevat que hi hagi algun impediment a causa de la insuficiència de les aptituds psicofísiques, en la vigilància de la seguretat dels edificis destinats a les dependències municipals.
3.2) En el cas que no sigui possible assignar funcions de vigilància de la seguretat dels edificis de les dependències municipals o que aquestes funcions no siguin necessàries, es poden realitzar, en el mateix cos de policia, altres funcions d'acord amb la seva categoria i formació, entre d'altres:
a) Gestió i control del manteniment dels mitjans tècnics que el cos de Policia Local utilitza per complir amb les seves obligacions:
1r. Vehicles i material relacionat amb aquests.
2n. Sistemes de transmissió i telecomunicacions.
3r. Vestuari i equipament.
b) Assistència i suport a treballs no operatius relacionats amb recerca d'accidents de trànsit i altres activitats relatives a la seguretat vial.
c) Tasques administratives:
1r. Atenció al públic.
2n. Suport en la tramitació de llicències, permisos, autoritzacions i sancions administratives, tasques d'inspecció de policia administrativa.
3r. Suport en l'anàlisi estadística i en les tasques informàtiques.
d) Gestió policial de la diversitat.
e) En general, totes les activitats tècniques d'assessorament, instrumentals de gestió i suport de l'activitat policial o que hi estiguin relacionades, de característiques similars a les expressades en els paràgrafs anteriors, sempre que aquestes no impliquin actuacions policials operatives.
3.3) També és possible la ubicació en àrees relacionades amb seguretat o en qualsevol altra àrea de l'ajuntament respectiu sempre que corresponguin a funcions i comeses relacionades amb el grup de titulació al qual pertany el personal funcionari afectat.
3.4) Quan ho requereixin raons extraordinàries del servei i mentre aquestes raons persisteixin, quedaran a disposició del batle o batlessa per dur a terme les funcions policials que se'ls puguin encomanar.
4.- L'assignació d'aquestes funcions catalogades de segona activitat a funcionaris de la Policia Local que no estiguin en situació de segona activitat, sols es podrà produir quan hi hagi una manca evident d'efectius en segona activitat per poder-les desenvolupar.
5.- El fet de passar a la segona activitat no implica una disminució de la càrrega de treball i/o responsabilitat en el lloc de feina, només la diferent naturalesa de les tasques a desenvolupar.
6.- La batlia o la regidoria delegada podrà requerir motivadament a policies locals en situació de segona activitat l'acompliment de funcions operatives de la Policia Local, pel temps mínim necessari, quan concorrin raons excepcionals de seguretat ciutadana que, bàsicament, contemplaran els aspectes següents:
a) Que siguin imprevisibles i no periòdiques.
b) Que siguin d'una magnitud tal que no es puguin resoldre pels mitjans policials operatius ordinaris. La designació dels funcionaris per dur a terme els serveis esmentats s'iniciarà per als que hagin passat a la situació de segona activitat per raó d'edat i en l'ordre cronològicament invers al d'haver-hi passat.
Article 8.- Inici del procediment i adjudicació
1. Cada any l'Ajuntament, prèvia negociació col·lectiva, farà pública la relació de llocs de treball de segona activitat amb destinació, vigents o provisionals, reservats per a l'any en curs. L'Ajuntament també farà pública la relació de destinacions amb indicació de les principals funcions a realitzar i les seves principals característiques d'horari, torns, uniformitat i les que puguin ser d'interès.
2. En el cas d'haver-hi més d'una persona aspirant per raó d'edat interessada en cobrir un mateix lloc de segona activitat ofert, la prioritat serà la que especifica l'article153.6 del Decret 40/2019, que indica que es farà prioritzant l'edat.
3.- En el supòsit anterior, quan al personal funcionari no se li pugui assignar un lloc de segona activitat amb destinació, continuarà en servei actiu realitzant tasques adequades a la seva aptitud psicofísica fins que hi hagi llocs catalogats de segona activitat en destinació.
4.- Quan el pas a la situació de segona activitat per insuficiència d'aptituds psicofísiques és amb destinació, les persones afectades tenen preferència en l'adjudicació dels llocs reservats a segona activitat a policies locals en segona activitat amb destinació. Mentre no hi hagi vacant cap lloc reservat a segona activitat, l'Ajuntament podrà adscriure el funcionari/ària declarat en situació de segona activitat per disminució d'aptituds psicofísiques a qualsevol lloc vacant del mateix grup de titulació al qual pertany el funcionari o funcionària afectat que desenvoluparà les seves funcions de forma ajustada al que determinin les recomanacions mèdiques.
5.- Correspon a la batlia la competència per dictar la resolució dels expedients relatius al pas a la segona activitat.
6.- Una vegada assignat un lloc de treball de segona activitat a un funcionari o a una funcionària, aquest es mantindrà fins que es produeixi algun dels següents supòsits:
a) La jubilació del funcionari o de la funcionària.
b) El cessament de la segona activitat per recuperació de les facultats físiques o psíquiques.
c) La modificació o supressió del lloc de treball, per circumstàncies del servei, de les necessitats ciutadanes i d'organització municipal, sense perjudici de les negociacions corresponents amb la representació del personal funcionari. En aquest cas, l'Administració municipal prioritzarà segons els interessos del servei de l'Administració.
d) Per a una nova sol·licitud del funcionari o de la funcionària hauran de passar almenys dos anys perquè aquest o aquesta pugui optar a un lloc de segona activitat diferent de l'assignat.
Article 9.- Distintius i armaments
Els policies en situació de segona activitat portaran l'uniforme propi de la Policia Local, adaptat a l'activitat i funcions a desenvolupar. S'exceptua l'obligació de portar uniforme en cas d'embaràs.
En cada cas concret s'estudiarà la possibilitat de realitzar el servei sense uniforme, fet que serà objecte de la corresponent resolució de batlia degudament motivada.”
Contra aquest acord, i reglament, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar directament recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia hàbil següent al de la publicació del present reglament.
No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.
Tot això de conformitat amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Pollença, 14 de novembre de 2019
El batle
Bartomeu Cifre Ochogavia