Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 11323
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual nº 25 de les Normes Subsidiàries referent a la reordenació de vials a la urbanització de Sa Coma 3ª fase. TM Sant Llorenç des Cardassar (198e/2017)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 27 de setembre de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual nº 25 de les Normes Subsidiàries referent a la reordenació de vials a la urbanització de Sa Coma 3ª fase. TM Sant Llorenç des Cardassar, en els termes següents:

1.Determinació de subjecció avaluació ambiental i tramitació

La modificació puntual nº 25 de les NNSS de Sant Llorenç des Cardassar es tramita a l'òrgan ambiental com una avaluació ambiental estratègica simplificada. La tramitació a seguir és l'establerta als articles 29 i següents de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

2.Descripció i ubicació del Pla.

La modificació proposada afecta a una reduïda extensió del terme municipal, i es limita a la UA-2 de 36 365 m2. Constitueix una modificació menor i de reduït àmbit.

La modificació proposada consisteix en una reordenació a l'àmbit de la UA-2

Els canvis efectuats suposen una disminució de la superfície hotelera i volum edificable, un increment de la superfície viària – parking, pel que es crea una nova superfície d'aparcament i 90 places addicionals d'aparcament. Així mateix, s'unifica la zona verda en un únic espai.

L'àmbit de la MP nº 25 afecta a sòl urbà i es troba rodejat de zones de sòl urbà consolidat.

En cap cas es tracta d'incrementar el sòl urbà, ni d'incrementar noves places turístiques a les ja previstes al planejament vigent.

3.Avaluació dels efectes previsibles.

Encara que la superfície de l'àmbit de la MP nº 25 es troba desproveïda actualment d'edificacions i amb vegetació ruderal lligada a assentaments antròpics, es troba rodejada de sòl urbà edificat amb construccions de 5 – 6 plantes d'altura.

L'àmbit de la MP nº 25 es troba pròxim a l'espai protegit i de Xarxa Natura 2000 Sa Punta de n'Amer, si bé separat del mateix per una barrera d'edificacions.

No es contemplen majors impactes paisatgístics i ambientals que els ja prevists a les Normes vigents.

No es troben a l'àmbit torrents ni zones inundables.

Al tractar-se de sòl urbà es connectarà l'àmbit a les xarxes de serveis existents a la zona. Els requeriments de recursos hídrics i depuració seran els mateixos a les contemplades en el planejament vigent.

No s'han detectat elements de patrimoni històric o cultural a l'àmbit.

Es contempla a la documentació aportada una sèrie de mesures correctores per a reduir o corregir els efectes negatius.

4.Consultes efectuades o administracions afectades.

Donat que l'àmbit de la MP nº 25 es troba pròxim a l'espai protegit i de Xarxa Natura de Sa Punta de n'Amer s'ha consultat al respecte al Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat.

A l'informe emès per aquest Servei el 20 d'agost de 2019 s'informa favorablement la MP nº 25 de les NNSS de Sant Llorenç des Cardassar, ja que es preveu que no afecti apreciablement els hàbitats i les espècies d'interès comunitari presents al LIC ES 5310096 – Sa Punta de n'Amer, sempre que es compleixin una sèrie de condicions senyalades a l'informe:

a) Les obres de construcció dels projectes que desenvolupin el pla no afectaran l'àmbit territorial del LIC.

a.1. La maquinària no s'aparcarà al costat de la carretera adjacent al LIC.

a.2. Els residus generats durant la construcció es gestionaran adequadament fora de l'àrea protegida.

a.3. Es prendran les mesures preventives necessàries per a evitar l'abocament d'aigües i d'altres substàncies contaminants, l'emissió de pols sobre la vegetació de l'espai protegit, i la dispersió de materials o residus a l'espai protegit per l'acció del vent.

a.4. Les obres de construcció tendran lloc al període entre setembre i març, per minimitzar l'afecció a la fauna en reproducció.

b) Les activitats hoteleres expositives o d'altre tipus a desenvolupar en la zona d'actuació no podran deteriorar la qualitat acústica de l'espai protegit.

c) En el disseny de les zones verdes i l'arbrat de l'aparcament es seleccionaran espècies vegetals presents en els hàbitats d'interès comunitari de l'espai protegit.

d) En l'execució dels projectes del present pla, i en les futures modificacions de les NNSS que afectin a l'entorn del lloc, s'incorporaran mesures per fomentar la connectivitat entre l'espai protegit i els terrenys situats a l'oest de la carretera. Entre d'altres mesures, es promouran passos de fauna que permetin la dispersió de la tortuga Testuda hermanni i que disminueixin els atropellaments.

5.Anàlisi dels criteris de l'Annex V de la Llei 21/2013 i Annex 4 de la Llei 12/2016

S'han analitzat els criteris esmentats per a determinar si un pla o programa s'ha de sotmetre a avaluació ambiental estratègica ordinària.

De l'anàlisi d'aquests criteris es pot concloure que la MP nº 25 de les NNSS de Sant Llorenç des Cardassar no suposa efectes significatius al medi ambient si es compleixen les mesures correctores proposades.

Conclusions de l'informe ambiental estratègic.

Primer.- No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la Modificació Puntual nº 25 de les Normes Subsidiàries de Sant Llorenç des Cardassar, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius en el medi ambient d'acord amb els criteris senyalats a l'annex V de la Llei 21/2013 i Annex 4 de la Llei 12/2016, sempre i quant s'apliquin les mesures correctores i seguiment ambiental prevists en el document ambiental estratègic presentat, i les obres de construcció dels projectes que desenvolupi el pla no afectin l'àmbit territorial del LIC. Per això, aquests projectes hauran de tenir en compte els condicionants de l'informe emès pel Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat el 20 d'agost de 2019.

Segon.- Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer.- L'informe ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que els són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart.- L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè.- Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessàris per a l'aprovació.

  

Palma, 9 d'octubre de 2019

El president de la CMAIB,

Antoni Alorda Vilarrubias