Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 11311
Acord de Consell Executiu del Consell Insular de Menorca de data 23.9.2019, relatiu a l'aprovació de la convocatòria i les bases d'ajuts destinades a compensar els danys causats pel cap de fibló ocorregut a menorca dia 28 d'octubre de 2018 als titulars de les explotacions agràries afectades (Exp.: 3249-2019-000001)
Antecedents
1. El Consell Executiu de dia 10 de desembre de 2018 va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca (PES) del CIM per a l'any 2018. El PES estableix la previsió de l'activitat subvencionadora en la línia de foment d'activitats d'interès general, dins el marc normatiu establert per a la concessió de subvencions. Una de les línies de subvenció incloses en aquest PES és l'ajut destinat a donar suport a les pèrdues agrícoles ocasionades pel cap de fibló del passat octubre de 2018.
2. Amb aquesta línia el Consell Insular de Menorca pretén compensar parcialment els danys provocats com a conseqüència directe del cap de fibló que va travessar Menorca el dia 28 d'octubre de 2018, atès que es tracta d'un fenomen climàtic advers assimilable a un desastre natural, i que han estat avaluats per l'administració publica, a les explotacions agràries que es troben dins la trajectòria del cap de fibló.
3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes que regula aquesta convocatòria són els municipis d'Alaior, es Mercadal i Maó, concretament les explotacions agràries que es troben dins la trajectòria del cap de fibló.
4. Aquestes ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (CE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles en el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
Concretament l'article 25 del Reglament esmentat, estableix les condicions que han de reunir determinades ajudes destinades a compensar els danys causats per un fenomen climàtic advers assimilable a un desastre natural, per tal d'acollir-se a l'exempció.
5. El Departament d'Economia i Territori del Consell Insular de Menorca té interès a donar suport a aquestes finques afectades pel cap de fibló.
6. El Consell Insular de Menorca, en data 18 de desembre de 2018, va signar un conveni de col·laboració amb l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb l'objectiu de definir els termes de la col·laboració entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a través de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques i el Consell Insular de Menorca per a l'adopció de mesures per reparar les pèrdues i els danys produïts pel cap de fiblo del dia 28 d'octubre de 2018 a l'illa de Menorca.
Atesa la proposta del conseller executiu del Departament d'Economia i Territori;
ACORD:
PRIMER.- Aprovar les bases que han de regir la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca destinats a compensar els danys causats pel cap de fibló ocorregut a Menorca dia 28 d'octubre de 2018 als titulars de les explotacions agràries afectades.
SEGON.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2019, que es regirà per les bases a què s'ha fet referència al punt anterior, d'acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s'indiquen més avall, sens perjudici que els imports puguin ser ampliats per aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria:
Partida |
Quantia màxima |
---|---|
6.41200.4890005 |
200.000 € |
b) El termini de presentació de sol·licituds serà de trenta dies naturals comptats a partir de l'endemà de publicar d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
c) L'instructor d'aquest expedient serà la senyora Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta.
d) Aprovar la composició de la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts:
- President: Miquel Company Pons, conseller d'Economia i Territori
- Secretari/ària: un/a funcionari/a del Departament
- Vocals:
Titulars:
- Pilar Pons Goñalons, directora insular d'Economia i Territori
- Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta, Departament d'Economia i Territori del CIM
- José Maria Mir Orfila, tècnic del Departament d'Economia i Territori
- Francisca Llabrés Riudavets, tècnica del Departament d'Economia i Territori
TERCER.- Sol·licitar, en compliment de l'article 9 del Reglament (CE) núm. 702/2014, el número de registre del document validat per l'aplicació SANI (programa informàtic específic per a les comunicacions d'ajuts a la Comunitat Europea).
QUART.- Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D'AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA DESTINATS A COMPENSAR ELS DANYS CAUSATS PEL CAP DE FIBLÓ OCORREGUT A MENORCA DIA 28 D'OCTUBRE DE 2018 ALS TITULARS DE LES EXPLOTACIONS AGRÀRIES AFECTADE
1. Objecte
1. L'objecte d'aquesta convocatòria d'ajudes és compensar els danys provocats com a conseqüència directe del cap de fibló que va travessar Menorca el dia 28 d'octubre de 2018, atès que es tracta d'un fenomen climàtic advers assimilable a un desastre natural, i que han estat avaluats per l'Administració pública, a les explotacions agràries que es troben dins la trajectòria del cap de fibló.
2. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes que regula aquesta convocatòria són els municipis d'Alaior, es Mercadal i Maó, concretament les explotacions agràries que es troben dins la trajectòria del cap de fibló.
3. Aquestes ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (CE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles en el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
Concretament l'article 25 del reglament esmentat estableix les condicions que han de reunir determinades ajudes destinades a compensar els danys causats per un fenomen climàtic advers assimilable a un desastre natural, per tal d'acollir-se a l'exempció.
En compliment de l'article 9 del Reglament (CE) núm. 702/2014, el nombre de registre del document validat per l'aplicació SANI (programa informàtic específic per a les comunicacions d'ajuts a la Comunitat Europea) és SA.55641
Les ajudes concedides en virtut de l'article 25 del reglament 702/2014 estan subjectes al fet que l'administració competent hagi reconegut oficialment que el succés constitueix un fenomen climàtic advers assimilable a un desastre natural i que existeixi una relació causal directa entre el fenomen climàtic advers i el perjudici sofert.
4. En data 3 de novembre del 2018, es va publicar en el BOIB núm. 138 el reconeixement de l'existència d'un fenomen climàtic advers assimilable a un desastre natural i la seva relació causal directa amb els perjudicis soferts en el sector primari de Menorca, i inici de les actuacions per pal·liar-los, mitjançant el Decret de Presidència núm. 2018/851, de la presidenta del Consell Insular de Menorca, de 2 de novembre de 2018.
5. Els costos subvencionables segons l'article 25 seran els danys ocasionats com a conseqüència directa del fenomen climàtica advers assimilable a un desastre natural avaluats per l'administració pública, entre d'altres. Per aquest motiu, els serveis tècnics d'agricultura del Consell Insular de Menorca van fer un seguiment agronòmic de camp durant els dies posteriors als fets ocorreguts de manera que s'han constatat i avaluat els danys ocasionats en els cultius i en les infraestructures agrícoles de la zona. L'import de les valoracions consten en el cens.
2. Finalitat
La finalitat d'aquests ajuts és compensar els danys provocats com a conseqüència directa del cap de fibló que va travessar Menorca el dia 28 d'octubre de 2018, atès que es tracta d'un fenomen climàtic advers assimilable a un desastre natural, que va ocasionar greus desperfectes que posen en perill la viabilitat de les explotacions agràries afectades.
3. Requisits dels beneficiaris
1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones físiques o jurídiques, les agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat sens personalitat jurídica que siguin titulars d'una explotació agrària i que hagin sofert danys directes a causa del cap de fibló ocorregut a Menorca en data 28 d'octubre de 2018.
2. Les explotacions agràries han d'estar inscrits al Registre interinsular agrari de les Illes Balears (RIA), regulat pel Decret 43/2015, de 22 de maig, de principis generals i directrius de coordinació en matèria d'explotacions agràries, agràries prioritàries, de titularitat compartida, preferents i d'oci o autoconsum; de regulació sobre l'organització i el funcionament del Registre interinsular agrari i dels registres insulars agraris de les Illes Balears i/o en el Registre d'explotacions ramaderes (REGA). Les explotacions inscrites al RIA com a autoconsum queden excloses d'aquesta ajuda. Aquest requisit es comprovarà d'ofici, tret de manifestació contrària de la persona interessada, que en aquest cas haurà de presentar el certificat corresponent.
3. Formar part del cens d'afectats pel cap de fibló, regulat pel Decret de Presidència de la presidenta del Consell insular de Menorca, de 2 de novembre de 2018, pel qual es reconeix l'existència d'un fenomen climàtic advers assimilable a un desastre natural i la seva relació causal directa amb els perjudicis soferts en el sector primari de Menorca, i inici de les actuacions per pal·liar-los.
4. No obstant això, no poden ser-ne beneficiàries
Les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions que estableixen l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (Annex II).
Les persones físiques o jurídiques que, en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i de les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca. (La Tresoreria del Consell Insular verificarà d'ofici el fet d'estar al corrent amb les obligacions tributaries del CIM.)
Així mateix, de conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris dels ajuts prevists en aquestes bases els sancionats o condemnats, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Les persones o entitats si estan subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.
Les empreses en crisi, tal com es defineix EN l'article 2 del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, en les directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi, d'acord amb les directrius sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi (Comunicació 2014/C249/01 de la Comissió, de 31 de juliol de 2014).
4. Naturalesa de l'ajut i compatibilitat amb altres ajuts
1. Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.
2. L'import de l'ajuda en cap cas podrà superar, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajudes d'altres administracions públiques o ens públics o privats, nacionals o internacional, el cost total de l'activitat objecte de subvenció i haurà de respectar els percentatges màxims d'ajuts previstos en l'article 25.9 i 25.10 del Reglament (CE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles en el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
Segons diu l'esmentat l'article 25.9, les ajudes concedides en virtut del present article es reduiran en un 50%, llevat que es concedeixin als beneficiaris que hagin subscrit una assegurança que cobreixi, almenys, un 50 % de la producció anual mitjana o dels ingressos derivats de la producció i els riscos climàtics estadísticament més freqüents en l'estat membre o en la regió de què es tracti per als quals es proporcioni cobertura d'assegurances.
Així mateix, l'article 25.10 diu que l'ajut i qualsevol altre pagament rebut per compensar les pèrdues, inclosos els pagament en virtut d'altres mesures nacionals o de l'Unió o pòlisses d'assegurances per als danys, es limitaran al 80 % dels costos subvencionables. La intensitat de l'ajut es podrà incrementar fins al 90 % en les zones amb limitacions naturals.
3. L'obtenció concurrent d'ajudes atorgades per la mateixa finalitat per altres administracions o ens públics i privats, nacionals o internacionals, o de pagaments de règims d'assegurament que cobreixin el mateix objecte o finalitats d'aquests ajuts, quan l'import total de les subvencions percebudes per cada beneficiari superi el cost de tota l'activitat subvencionable que s'hagi de desenvolupar, donarà lloc a la reducció proporcional que correspongui en l'import de les subvencions regulades en aquesta convocatòria, fins a ajustar-se a aquest límit.
5. Presentació de les sol·licituds
1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a ANNEX I d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica www.cime.es. Facultativament i només en el cas de les persones físiques es poden presentar presencialment d'acord amb allò establert en l'apartat 5.b d'aquesta base.
2. Atès que els beneficiaris d'aquests ajut estan correctament identificats i censats dins el cens d'afectat pel cap de fibló, Decret de Presidència núm. 2018/851 de la Presidenta del Consell Insular de Menorca, de 2 de novembre de 2018, ja van aportar tota la documentació necessària, excepte:
a) Còpia del certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i designar representant, si escau.
b) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre.
c) Declaració responsable de complir els requisits que estableix l'art 10.1 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb el model que consta en l'Annex II, signat per cada un dels sol·licitants.
d) Certificat on consti que està al corrent de les obligacions tributaries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat. Els beneficiaris poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social (inclòs en l'Annex I).
e) Document de designació de compte bancari de l'empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament.
f) Còpia de la pòlissa de l'assegurança i indemnització cobrada, si s'escau.
S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres b), i e) quan ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c) de l'LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).
D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:
a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.
b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
5. La sol·licitud i tota la documentació transcrita en el punt 2, de la Base 5, s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
a) Per mitjans electrònics d'acord amb allò establert en l'art. 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.
b) Facultativament la poden presentar presencialment, d'acord amb allò establert en l'art. 14.1 de la LPACAP, les persones físiques, per tal de preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics, mitjançant el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (a la Seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella) o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada LPACAP.
Si qualque subjecte obligat a fer la sol·licitud per mitjans electrònics presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes i d'acord amb allò establert en l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.
6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.
6. Quantia de les ajudes i determinació de l'import de la subvenció
1. El valor del dany, així com estableix l'apartat 8 de l'article 25 de l'esmentat reglament, es calcularà respecte de cada beneficiari, i es calcularà, segons indica l'apartat 7, sobre la base del cost de reparació o del valor econòmic dels actius afectats.
2. Les ajudes, juntament amb qualsevol altre pagament rebut per compensar les pèrdues, incloses les assegurances, es limitaran al 90% del cost.
3. No obstant l'exposat a l'apartat 2, les ajudes es reduiran un 50 %, llevat que es concedeixin a un beneficiari que tengui subscrita una assegurança que cobreixi, almenys, un 50 % de la producció anual mitjana.
4. Les declaracions de danys han estat verificades i quantificades econòmicament pel departament competent en matèria d'agricultura del Consell Insular de Menorca i comunicades a l'afectat. En cas de diferència entre les dades quantificades i comunicades a l'interessat i les declarades per l'interessat al cens, s'han tingut en compte les dades verificades pel Departament, sens perjudici que el beneficiari hagi pogut presentar el recurs pertinent.
5. Dins el cens d'afectats s'han comunicat totes les valoracions econòmiques i s'han resolt les al·legacions presentades en cas de no estar d'acord amb la valoració proposada, de manera que tots els afectats compten amb un import aprovat dels danys ocasionats pel cap de fibló.
6. S'estableixen dos tipus d'ajudes, a les quals s'aplicarà la mateixa intensitat d'ajuda segons els apartats 2 i 3 d'aquesta mateixa base:
6.1 Titulars integrants del cens amb un import determinat segons el valor econòmic dels actius afectats i calculats exclusivament pel departament competent en matèria d'agricultura del Consell Insular de Menorca.
6.2 Titulars integrants del cens amb un import determinat sobre el cost de reparació aportat pel mateix titular.
7. La quantia total de la subvenció per a cada un dels beneficiaris serà com a màxim de 50.000€.
7. Despeses subvencionables. Pressupost del projecte i pressupost subvencionable
1. Així com determina l'apartat 5 de l'article 25 del Reglament 702/2014, les despeses subvencionables són:
a) La pèrdua d'ingressos ocasionada per la destrucció total o parcial de la producció agrícola i els mitjans de producció, de conformitat amb el que disposa l'article 25.5 del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014.
b) Danys materials, a l'explotació agrària, a actius com edificis agraris, equips i maquinària, existències i mitjans de producció, causats pel fenomen climàtic advers assimilable a un desastre natural, de conformitat amb el que disposa l'article 25.5 del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014.
2. D'acord amb l'establert en l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable i, per tant, forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa d'aquest, sigui estrictament necessària per planificar, preparar, coordinar, executar i difondre el projecte i, estigui legalment justificada amb factures o altres documents que l'acreditin.
A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa realitzada i, per tant, subvencionable la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda. En cas de les actuacions que no comportin despeses directes, la justificació es farà a través de l'informe previ. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen a la base desena –justificació de les despeses-. En aquest sentit, el lliurament al creditor d'un efecte mercantil garantit per entitat financera o entitat asseguradora també té la consideració de despesa pagada.
3. No són despeses subvencionables i, per tant, no formen part del pressupost subvencionable ni del pressupost del projecte:
Despeses que no compleixin els requisits esmentats als apartats 1 i 2 d'aquesta base.
Les despeses l'import de les quals s'hagi adquirit a un preu superior de mercat.
Les despeses financeres, les d'assessoria jurídica o financera, les despeses notarials i registrals, les despeses pericials per a la realització del projecte subvencionat i les d'administració específiques si no estan directament relacionades i no són indispensables per preparar-lo ni dur-lo a terme.
Els interessos deutors dels comptes bancaris, els interessos, els recàrrecs i sancions administratives i les despeses de procediments judicials.
Les despeses relatives a menjars, refrigeris, serveis de menjars o d'altres semblants.
4. Sobre la despesa subvencionable, s'han de tenir en compte les particularitats següents:
a) Quan l'import de la despesa subvencionable superi els 15.000 euros (quantitat prevista en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per a la contractació menor), s'hauran de presentar tres pressuposts.
b) Quan el document justificatiu de la despesa s'hagi emès a través de mitjans electrònics, l'entitat beneficiària ha d'adjuntar una declaració responsable sobre el fet que l'import total d'aquests justificants o, si s'escau, la part que s'imputa a la subvenció no s'ha utilitzat ni s'utilitzarà per justificar altres subvencions.
8. Comissió avaluadora dels ajuts
1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
2. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:
President: el conseller executiu del Departament d'Economia i Territori
Secretari/ària: un funcionari o una funcionària del Departament
Vocals:
Directora insular d'Economia
Cap de negociat de Sa Roqueta
Tècnic agrícola del Departament d'Economia i Territori
Tècnica mitjana de gestió del Departament d'Economia i Territori
9. Procediment i òrgans competents per a la resolució dels ajuts
1. Aquests ajuts s'han de concedir d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
2. El procediment de concessió d'ajudes s'efectuarà per un procediment que no és de concurs, atès que no és necessària la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre sí, en virtut que que disposa l'article 17.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions. Les sol·licituds de subvenció es resoldran individualment, sobre la base dels requisits i límits establerts, sempre que hi hagi crèdits suficients.
Si la suma de l'import total de les sol·licituds excedeix la quantia global màxim prevista per aquesta convocatòria, s'aplicarà una reducció de la quantia sol·licitada amb un prorrateig proporcional.
3. L'expedient s'iniciarà amb l'aprovació de la convocatòria corresponent. Posteriorment, les bases i la convocatòria d'aquests ajuts s'han de comunicar mitjançant l'aplicatiu web de notificació/comunicació de la Comissió Europea, d'acord amb l'art. 3 del Reglament (CE) núm. 794/2004, en el format resumit i normalitzat que s'estableix en l'annex II del Reglament aplicable a aquests ajuts.
Una vegada la Comissió envii un justificant de recepció amb el número d'identificació de l'ajut, el text de la convocatòria i la resta de la documentació que es requereixi, amb la referència de la identificació esmentada, es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant BDNS) i es publicarà en el BOIB l'esmentada identificació, conjuntament amb les bases i la convocatòria, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei general de subvencions.
4. La instrucció correspon al personal tècnic del departament competent en matèria d'agricultura, que ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
5. Si es detecten deficiències esmenables, s'han de notificar als afectats per tal que les esmenin en un termini màxim de deu dies comptadors des de l'endemà del dia que rebin la notificació.
6. L'instructor ha d'elaborar un informe que ha d'acreditar, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import, així com el compliment dels requisits establerts en la convocatòria. L'instructor també ha d'emetre una proposta prèvia de resolució per a la distribució dels fons entre els sol·licitants.
7. Un cop emès l'informe esmentat en el punt anterior, la Comissió Avaluadora examinarà la proposta de resolució, que ha d'anar acompanyada de l'expedient complet, i informarà sobre la proposta de resolució per a la distribució dels fons. Si alguna sol·licitud, segons l'informe emès pel Departament d'Economia i territori, no compleix els requisits establerts, es proposarà de denegar l'ajut al sol·licitant.
8. Si el total dels ajuts que s'hauria de concedir és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment entre els sol·licitants, segons la quantia obtinguda.
9. La concessió dels ajuts s'ha d'aprovar per acord del Consell Executiu a proposta del conseller executiu del Departament d'Economia i Territori.
10. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
Si la subvenció implica una despesa pluriennal, la resolució de concessió ha de determinar el nombre d'exercicis a què s'aplicarà la despesa i la quantitat màxima que s'ha d'aplicar a cada exercici.
11. Quan la quantia de l'ajut proposat per l'òrgan instructor o la comissió avaluadora sigui substancialment inferior a la sol·licitada, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
12. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu té caràcter desestimatori.
13. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS i es publicarà pel CIM en el Butlletí Oficial de les Illes Balears a efectes de notificació (art. 45.1b de la LPACAP).
10. Justificació i abonament dels ajuts
1. La justificació de les despeses objecte de subvenció s'ha de presentar juntament amb la sol·licitud.
No s'ha de tenir en consideració com a justificants dels danys subvencionats les factures emeses ni els pagaments fets amb anterioritat al dia 28 d'octubre de 2018.
2. Les sol·licituds de pagament s'han de presentar d'acord amb el model que consta en l'Annex III, i han d'anar acompanyades, en el cas de les ajudes contemplades al punt 6.2, de la documentació següent:
a) Factura justificativa de la reparació.
b) Comprovant de pagament de la factura presentada.
En el cas de les ajudes previstes en l'apartat 6,1 es presentarà únicament la sol·licitud de pagament, annex III, atès que l'informe de valoració dels danys executat pel departament competent d'agricultura del Consell Insular de Menorca justifica el dany ocasionat pel cap de fibló.
3. No es podrà pagar la subvenció si el beneficiari no està al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
4. El termini màxim per justificar serà de dos mesos des de la publicació de la concessió al Butlletí Oficial de les Illes Balears, llevat que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que els beneficiaris han d'al·legar per escrit abans que acabi aquest termini. A la vista de l'anterior, el CIM podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.
5. L'ajuda es pagarà en el moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits que s'exigeixen en les bases de la convocatòria i d'acord amb les disponibilitats de tresoreria del CIM.
6. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.
7. Si la documentació presentada fos incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies (art. 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre).
8. Si un cop transcorregut el termini establert per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici de l'expedient de revocació o reintegrament que correspongui.
9. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'entitat subvencionada. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
10. El Consell Insular podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
11. Obligacions dels beneficiaris
Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:
1. Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi.
En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà que la concessió hagi estat publicada en el BOIB.
2. Realitzar l'activitat objecte de subvenció d'acord amb la concessió i en el termini establert a les bases.
3. Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa actuació.
4. Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
L'acreditació no serà necessària quan s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.
5. Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
6. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuï el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
12. Control del compliment de les obligacions dels beneficiaris
1. Un cop efectuada la sol·licitud, es durà a terme un control administratiu dels documents aportats per tal de verificar que són els exigits.
2. Tots els compromisos i les obligacions d'un beneficiari estaran sotmesos a control i inspecció dels tècnics de Departament d'Economia i Territori del Consell Insular de Menorca.
3. Les activitats de control de les ajudes comprendran tant controls administratius com inspeccions sobre el terreny.
13. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de graduació de possibles incompliments
En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.
Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'aplicaran els articles 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.
En el cas que no sigui procedent la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment.
Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari i s'haurà de valorar en tot cas el grau d'incompliment.
Si l'entitat beneficiària ha complert de forma significativa les seves obligacions i si de la documentació presentada es dedueix que ha tingut voluntat de compliment i que s'han aconseguit les finalitats de l'ajut, s'ha de dur a terme una revocació parcial de l'ajut, i consegüentment, es perdrà el dret de cobrament parcial de l'ajut, d'acord amb l'aplicació del criteri de gradació següent:
En cas que s'hagi executat totalment el projecte, però la documentació justificativa de la despesa subvencionable del pressupost presenta deficiències perquè es inadequada, perquè no s'ajusta als requisits de les bases o perquè no s'ha executat la totalitat del pressupost inicial subvencionable, l'import de revocació parcial de l'ajut ha de coincidir amb l'import de l'ajuda no justificada o justificada incorrectament.
Si no es manté l'activitat durant un mínim d'1 any, es podrà exigir la devolució parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida.
En cas que l'import de la suma de l'ajut més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte superi el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de la subvenció ha de ser la quantitat que excedeixi del pressupost executat esmentat.
14. Infraccions i sancions
1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions del que estableixen aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el que estableix l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars.
15. Altres disposicions
1. Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
2. Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat utònoma de les Illes Balears
- Reglament (CE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles en el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
ANNEX I: SOL·LICITUD D'AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA DESTINATS A COMPENSAR ELS DANYS CAUSATS PEL CAP DE FIBLÓ OCORREGUT A MENORCA DIA 28 D'OCTUBRE DE 2018 ALS TITULARS DE LES EXPLOTACIONS AGRÀRIES AFECTADES (consta a l'expedient)
ANNEX II: DECLARACIÓ RESPONSABLE (consta a l'expedient)
ANNEX III: SOL·LICITUD DE PAGAMENT DE L'AJUDA CONCEDIDA (consta a l'expedient)
Interposició de recursos
Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 22 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma
Maó, 8 de novembre de 2019
Per delegació de la presidenta, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16.7.2019)