Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT DE MANCOR DE LA VALL

Núm. 11186
Aprovació provisional del Reglament regulador del cementeri i tanatori municipal de l'Ajuntament de Mancor de la Vall

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Primer. El Ple de l'Ajuntament, de Mancor de la Vall en sessió celebrada el dia 08 de novembre de 2019 ha adoptat l'acord d'aprovació provisional del Reglament regulador del cementeri i tanatori municipal de Mancor de la Vall.

Segon. Se sotmet l'expedient d'aprovació de dit Reglament municipal a exposició pública i audiència dels interessats pel termini de trenta dies perquè puguin presentar-se reclamacions i suggeriments que, de produir-se, seran resolts per la Corporació, de conformitat amb l'establert a l'article 102 de la llei 20/2006 municipal i de règim local de les Illes Balears. Cas de no produir-se reclamacions s'entendrà definitivament adoptat l'acord fins aleshores provisional.

Tercer. A tals efectes, es transcriu el text del Reglament municipal aprovat provisionalment, per al coneixement general:

«REGLAMENT REGULADOR DEL CEMENTERI I TANATORI MUNICIPAL DE MANCOR DE LA VALL

PREÀMBUL

Els Ajuntaments, de conformitat amb l'article 25.2. k) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, exerciran en tot cas com a competències pròpies en els termes establerts per la legislació de l'Estat i de les Comunitats Autònomes, la matèria relativa als cementiris i activitats funeràries.

L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears estableix en el seu article 30.48 la competència exclusiva en matèria de promoció de la salut en tots els àmbits. A més, l'article 31 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei Orgànica 1/2007, atribueix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el marc de la legislació bàsica de l'Estat, el desplegament legislatiu i l'execució en matèria de salut i sanitat.

Les competències en matèria de Policia sanitària mortuòria han estat objecte de regulació pel Decret 105/1997, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de Policia sanitària mortuòria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; modificat pel Decret 87/2004, de 15 d'octubre, i actualment pel Decret 11/2018, de 27 d'abril, pel que es regula l'exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears.

L'article 23 del Decret 11/2018, estableix que tots els Ajuntaments de les Illes Balears prestaran el servei de cementiri, de manera directa o indirecta, de conformitat amb els requisits establerts en aquest Decret i en la normativa vigent en matèria de règim local.

Per tant, amb aquesta disposició normativa es pretén contribuir a la regulació dels serveis funeraris, que tenen consideració de servei essencial d'interès general, sense menyscapte de la legislació estatal i autonòmica sobre aquest tema.

Per la qual cosa aquest Ajuntament, atenent el principi d'autonomia local i les competències que li corresponen conforme a l'article 25.2.j) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, considera necessària la regulació dels cementiris d'aquest municipi, ja que es tracta d'un servei d'obligatòria prestació municipal segons l'art. 26.1.a) de la citada Llei.

En conseqüència, i mitjançant el present Reglament, es procedeix a l'establiment d'una ordenació específica per regular els serveis funeraris i les actuacions, tant al cementeri municipal com al tanatori de Mancor de la Vall.

Tot això ve a justificar l'adequació de la norma als principis de bona regulació previstos en l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, complint amb això l'obligació de les Administracions Públiques d'actuar d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, i eficiència.

 

 

TÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Fonament legal.

Aquest Ajuntament aprova el present Reglament exercint les facultats que li confereix la normativa vigent, en particular els articles 26.1.a) i 25.2.j i k), de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, exercint la potestat normativa que regula l'article 84.1 i la capacitat de decisió sobre la forma de gestió dels serveis públics locals.

Així mateix, té present la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat en el seu article 42.2.e), el Reglament de Policia Sanitària Mortuòria, aprovat per Decret 2263/1974, de 20 de juliol, i la Llei 49/1978, de 3 de novembre, d'Enterraments en Cementiris Municipals. De la mateixa manera, té present la configuració del Cementiri com bé de domini públic adscrit a la prestació d'un servei públic.

Article 2. Objecte

El cementeri municipal de Mancor de la Vall constitueix un bé de domini públic, adscrit al servei públic i damunt el qual es possible la utilització privativa per part dels concessionaris de drets d'enterrament. Està subjecte a l'autoritat de l'Ajuntament, al qual li correspon la seva administració, direcció i cura, llevat d'allò que sigui competència pròpia d'altres autoritats i organismes, en compliment del deure de control sanitari dels cementiris i de policia sanitària mortuòria, regulats en els articles 26 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de Bases de Règim Local i 42 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat.

Per tot allò no previst en el present Reglament, s'atendrà a l'establert a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de Bases de Règim Local, el Reglament de Policia Sanitària Mortuòria, aprovat per Decret 2263/1974, de 20 de juliol, la Llei 49/1978, de 3 de novembre, d'Enterraments en Cementiris Municipals i al Decret 11/2018, de 27 d'abril, pel que es regula l'exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears

Article 3. Règim de Gestió del Cementiri Municipal

1. Correspon a l'Ajuntament la prestació del servei de cementiri directa o indirectament, que comprèn, entre d'altres, les següents prestacions:

a) L'organització, conservació i condicionament de les zones públiques dels cementiris municipals sobre les quals no s'hagi atorgat un ús privatiu. Sobre les zones on s'hi atorgui aquest ús privatiu, correspondria al titular de la concessió administrativa, la conservació i manteniment de la construcció funerària de la qual n'és el titular.

b) L'autorització a particulars per a la realització en els cementiris de qualsevol tipus d'obres o instal·lacions, així com la seva direcció i inspecció.

c) L'atorgament de les concessions sepulcrals i el reconeixement dels drets funeraris de qualsevol classe.

d) La percepció dels drets i taxes que s'estableixin legalment.

e) El compliment de les mesures sanitàries i higièniques dictades que siguin d'aplicació a cada moment.

2. Per tant, a l'Ajuntament de Mancor de la Vall, en compliment de l'obligació de prestar el servei de cementiri, li correspon:

- Neteja, conservació, custòdia, obertura i tancament dels cementiris, així com la conservació i cura dels jardins.

- Control i custòdia de làpides deixades en dipòsit.

- Custòdia dels cadàvers deixats en dipòsit.

- Neteja de la Capella del Cementiri.

- Fer-se càrrec de les llicències d'enterrament.

- Arxivar la documentació que rebin.

-Vigilar els recintes dels Cementiris i informar de les anomalies que s'observin a l'òrgan responsable del Cementiri.

- Complir les ordres que rebin de l'esmentat òrgan en allò que respecta a l'ordre i l'organització dels serveis del Cementiri.

- Impedir l'entrada o sortida del Cementiri de despulles i objectes, si no es disposa de la corresponent autorització.

- Exigir als particulars la presentació de la llicència municipal per a la realització de qualsevol obra.

- Impedir rigorosament l'entrada als cementiris de tota persona o grup que, pels seus gestos, comportament o altres motius ostensibles, puguin pertorbar la tranquil·litat dels recintes o alterar les normes de respecte inherents a aquest lloc.

- En general, quantes corresponguin a la custòdia dels Cementiris.

3. Respecte a les actuacions les quals suposin el contacte amb cadàvers, restes humanes o cadavèriques, aquestes correspondran a les entitats prestadores de serveis funeraris habilitades.

 

 

TÍTOL II

POLICIA ADMINISTRATIVA I SANITÀRIA DELS CEMENTIRIS I DEPENDÈNCIES MORTUÒRIES.

CAPÍTOL I

L'ADMINISTRACIÓ DELS CEMENTIRIS

Article 4. L'administració del cementeri i tanatori.

1. L'administració del cementiri i tanatori serà a càrrec de l'Ajuntament de Mancor de la Vall.

2. El Cementiri municipal ha de contar amb capacitat adequada per a la seva densitat de població, com s'especifica a l'article 23.2 del Decret 11/2018, de 27 d'abril pel que es regula l'exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears.

Article 5. Serveis administratius

1. Als serveis administratius de l'Ajuntament els hi corresponen les següents funcions:

a) Dur el llibre de registre d'enterraments.

b) Practicar els assentaments corresponents a tots els llibres-registre.

c) Formular les propostes necessàries en relació amb aquells punts que es considerin oportuns per a la bona gestió dels serveis del Cementiri.

d) Expedir les llicències d'exhumacions i trasllats.

e) Dur el fitxer de sepultures i nínxols.

f) Expedir els títols i anotar les transmissions d'acord amb els acords municipals corresponents.

g) Practicar les liquidacions dels drets i taxes per prestació dels serveis de cementiri.

h) Coordinar-se amb els serveis de manteniment municipal per la tramesa d'informació.

i) Expedir els informes que se sol·licitin.

j) Adoptar totes les mesures de caràcter urgent que calguin pel bon funcionament dels serveis de cementiri.

k) Qualsevol altra funció relacionada amb els serveis de cementiri que no estigui atribuïda expressament a un altre òrgan municipal.

Article 6. No responsabilitat

L'Ajuntament no assumirà cap responsabilitat respecte als robatoris i desperfectes que puguin cometre's per terceres persones a les sepultures i objectes que es col·loquin als cementiris.

 

CAPÍTOL II

DEPENDÈNCIES MORTUÒRIES

Article 7. Instal·lacions mortuòries

Al cementeri i tanatori de Mancor de la Vall, els quals es mantindran en les millors condicions possibles i en bon estat de conservació, existeixen les següents instal·lacions:

- Cementiri. El cementiri compta actualment amb 178 nínxols, sense perjudici de posteriors ampliacions que actualment s'estan estudiant.

- Un tanatori, amb una sala.

- Un local destinat a dipòsit de cadàvers, en adaptació a la normativa vigent.

- Una ossera general amb capacitat adequada a les dimensions del cementiri, també en projecte.

- Crematori o forn destinat a la destrucció d'objectes personals com són: robes i quants objectes, que no siguin restes humanes, i els que procedeixin de l'evacuació i neteja de sepultures.

- Un columbari per a la col·locació d'urnes o un dipòsit tancat general de cendres (objecte de projecte).

- Instal·lacions d'aigua de consum humà i serveis higiènics pel públic.

- Aparcament.

Article 8. Ossera general

Al cementiri s'habilitarà un o diversos llocs destinats a ossera general per recollir les despulles resultants de la neteja i desallotjament de nínxols i sepultures, prèvia comunicació i/o publicació pels familiars, cas que vulguin reclamar aquests restes.

En cap cas es podran reclamar despulles una vegada dipositades a les osseres.

Article 9. Realització d'actuacions al cementeri.

Es prohibeix realitzar dins dels cementiris operacions de serrar peces o marbres, així com trossejar o altres similars. Quan, per circumstàncies especials, calgui fer-ho, s'haurà de sol·licitar l'autorització a l'Ajuntament perquè es designi el lloc concret on s'hauran de fer aquests treballs, i amb l'obligació de restituir sempre les condicions de neteja a la situació anterior als treballs.

Article 10. Entrada de material.

L'entrada de material per a l'execució d'obres es realitzarà únicament durant l'horari que l'òrgan municipal fixi per aquesta finalitat. Les obres que siguin realitzades per particulars, hauran de comptar amb les llicències i autoritzacions pertinents, i s'aplicarà la taxa corresponent.

Article 11. Prohibició d'enterraments nocturns.

Durant la nit queda expressament prohibit dur a terme enterraments i realitzar qualsevol classe de feines dins del recinte dels cementiris, llevat dels casos excepcionals degudament justificats i prèviament autoritzats.

Article 12. Conservació i neteja.

La conservació i neteja d'espais d'ús comú del cementeri serà responsabilitat de l'Ajuntament. La neteja i conservació de les sepultures i dels objectes i les instal·lacions correran a càrrec dels particulars,de conformitat amb l'establer a l'article 93.5 de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, de Patrimoni de les Administracions Públiques.

Cas que els particulars incomplissin el deure de neteja i conservació de les sepultures, i quan s'apreciï un estat de deteriorament, es requerirà al titular del dret el seu compliment, i si aquest no ho realitzés, l'Ajuntament podrà realitzar-los de forma subsidiària, al seu càrrec, sense perjudici de la possibilitat de declarar la caducitat i reversió del dret de concessió.

 

TÍTOL III

SERVEIS

Article 13. Serveis.

El Servei Municipal de Cementiri s'encarregarà de:

— La realització de les previsions oportunes perquè es disposi en tot moment dels suficients llocs d'enterrament, sempre dins les possibilitats d'espai existents.

— La cura, neteja i condicionament del Cementiri, directa o indirectament.

— La distribució i la concessió de parcel·les i sepultures, distribuint el Cementiri entre els diferents usos, en ordre rigorós. Es tindrà en compte, no obstant això i sempre que sigui possible, l'existència d'anteriors drets d'enterrament dels ascendents dels actuals concessionaris, per si es desitja mantenir els restes familiars.

— La percepció de drets i taxes per l'ocupació de terrenys, la gestió de les llicències d'obres i prestació de tot tipus de serveis, regulades en la corresponent Ordenança fiscal.

— El Registre d'enterraments en un llibre foliat i segellat, preferiblement electrònic, i sempre amb respecte a allò establert a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre de Protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

— Garantir que els enterraments que s'efectuïn en el Cementiri Municipal es realitzen sense discriminació per raons de religió ni per qualsevol altra.

 

TÍTOL IV

DRET FUNERARI

CAPÍTOL I

 DEMANIALITAT

Article 14. Bé de domini públic.

Els llocs d'enterrament estan sotmesos a concessió administrativa. Així, com a conseqüència de la seva qualificació com a béns de domini públic, la totalitat de les instal·lacions, inclosos els llocs d'enterrament, gaudeixen de inalienabilitat, inembargabilitat i imprescriptibilitat. Serà nul·la de ple dret tota transmissió o l'aprofitament pactat o efectuat entre particulars de qualsevol instal·lació o lloc del Cementiri Municipal.

La transmissió o aprofitament pactat entre particulars sense el coneixement de l'Administració se sancionarà amb la reversió de la concessió.

La concessió administrativa tindrà una durada màxima de 75 anys, incloses les corresponents pròrrogues, de conformitat amb l'article 93.3 de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de les Administracions Públiques.

Mitjançant la corresponent Ordenança fiscal, es fixaran les tarifes a cobrar pels corresponents serveis.

 

CAPÍTOL II

DRET FUNERARI

Article 15. El dret funerari.

El dret funerari comprèn les concessions i arrendaments a què es refereix el present títol. Els drets funeraris seran atorgats i reconeguts per l'Ajuntament d'acord amb les prescripcions d'aquest reglament.

Es podran concedir drets funeraris sobre les unitats d'enterrament en el cementeri municipal que, com béns de domini i servei públic ,s'integren en el patrimoni municipal, les quals podran tenir pluralitat de titulars o cotitulars.

Article 16. Obtenció del dret funerari.

La possessió d'un dret funerari durà implícit el pagament de la taxa o exacció corresponent, de conformitat amb les disposicions de l'ordenança fiscal municipal relativa a aquesta matèria.

Article 17. Inalienabilitat.

1. El dret funerari definit als articles anteriors tindrà per causa i finalitat el sepeli de cadàvers, despulles i urnes funeràries.

2. Les unitats d'enterrament existents en el Cementiri es consideraran béns fora de comerç. En conseqüència, no podran ser objecte de compra-venda, permuta o transacció de cap classe. Només seran vàlides les transmissions previstes en aquest reglament.

Article 18. Modificació de sepultures.

1. Les sepultures i nínxols de Mancor de la Vall han de guardar una homogeneïtat, i no es podran fer obres ni instal·lar làpides que no siguin acords a la resta de les existents.

2. Per qualsevol instal·lació no recollida en els dissenys originals i/o modificació de les sepultures s'haurà de demanar autorització prèvia a l'Ajuntament i respectar l'estètica general de l'entorn.

3. Les obres de caràcter artístic que s'instal·lin, es revertiran a favor de l'Ajuntament en finalitzar la concessió sense cap tipus de dret d'indemnització. Les esmentades obres, una vegada instal·lades a la sepultura corresponent, no podran ser retirades del Cementiris Municipal sense autorització expressa de l'Ajuntament, i només per a la seva conservació.

4. El mateix règim s'aplicarà a qualsevol altra instal·lació existent a les sepultures del Cementiri, encara que no tinguin caràcter artístic.

5. S'entendrà per instal·lació qualsevol que estigui unida o adossada de tal forma a la sepultura i que el fet de retirar-la pugui implicar un deteriorament de l'esmentada sepultura, per petit que sigui.

Article 19. Dret Funerari.

1. S'entén per dret funerari les concessions d'ús sobre les diferents unitats d'enterrament i sobre els terrenys atorgats per l'Ajuntament conforme a les prescripcions del present Reglament i les normes generals sobre concessions administratives.

2. Els drets funeraris seran atorgats per l'Ajuntament mitjançant acord de Ple. A tal efecte, s'assignarà al sol·licitant un nínxol o sepultura, atorgant-se únicament l'ocupació temporal d'aquest, pel màxim de temps establert a l'article 93.3 de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, de patrimoni de les administracions públiques i al reglament de béns de les entitats locals, el qual serà d'un màxim de 75 anys, pròrrogues incloses.

3. No obstant això, les transmissions o canvis de nom de sepultures mortis causa, del titular del dret als seus hereus i/o hereves, podran ser autoritzades per Decret de Batlia, i sempre fins al límit màxim de la concessió administrativa original.

4. Tot ciutadà té dret a utilitzar les instal·lacions municipals per a aquell ús pel qual va ser destinat i sempre que ostenti títol suficient per fer-ho. No obstant, en tot moment haurà d'observar les normes de conducta previstes en aquest reglament, així com la normativa que en cada cas hi sigui aplicable. Així mateix, haurà d'observar les instruccions del servei que assenyali el personal per al bon funcionament d'aquest.

Article 20. Obligacions del Titular del Dret Funerari.

Els titulars del dret funerari han de complir les següents obligacions:

— Pagar el cànon anual corresponent, establert a l'Ordenança fiscal.

— Obtenir la llicència per realitzar obres en el Cementiri, en aquells casos en què sigui possible.

— Renovar la concessió quan hagués transcorregut el termini pel qual s'hagués concedit, per ell mateix o pels seus hereus o hereves.

— Guardar còpia d'aquesta concessió al títol funerari proporcionat.

 

CAPÍTOL III

ATORGAMENT DE LA CONCESSIÓ

Article 21. Atorgament de la concessió de dret funerari.

1. Correspondrà a l'Ajuntament determinar a qui corresponen les concessions i el règim jurídic.

2. Les concessions podran atorgar-se:

a) A nom d'una sola persona física o a una pluralitat de titulars o cotitulars.

b) A nom d'una comunitat o associació, corporacions, fundacions o entitats legalment constituïdes per a l'ús exclusiu dels seus membres o empleats.

Article 22. Acreditació de la concessió.

1. Les concessions s'acreditaran mitjançant el corresponent títol, que serà expedit per l'Administració Municipal.

2. En els títols de concessió es farà constar:

a) Les dades que identifiquin la sepultura

b) Data de l'acord municipal

c) Nom i llinatges del titular i DNI/NIF

d) Relació de les darreres inhumacions, amb un mínim de cinc anys amb la data de la inhumació i nínxol corresponent.

2. No s'expedirà més d'un títol per unitat o unitats d'enterrament. El títol s'entregarà, en el supòsit de cotitularitat, al primer dels titulars que figurin relacionats en el mateix. L'ordre d'inscripció s'ajustarà al que hagin manifestat els sol·licitants. En el cas de successió mortis causa, i de no existir acord entre els titulars, es respectarà l'ordre testamentari. En el cas de successió intestada, s'aplicarà entre els hereus forçosos el criteri de prioritat per graus i, dintre d'aquests, el que tingui major edat.

3. Dit títol haurà de ser forçosament renovat cada deu anys, o bé cada vegada que hi hagi un canvi de titular, per defunció del que consti, o per la corresponent cessió de drets, sempre prèvia autorització de l'Ajuntament.

Article 23. Duplicats de títols funeraris.

1. En cas de deteriorament, robatori o pèrdua d'un títol funerari, s'expedirà, previ acord de l'Ajuntament, un duplicat amb la sol·licitud prèvia de l'interessat, havent de liquidar-se prèviament les taxes recollides a l'ordenança fiscal corresponent.

2. Les errades en el nom o de qualsevol altre tipus que s'adverteixin en els títols funeraris, es corregiran a instància del seu titular, justificant-se i comprovant-se prèviament.

Article 24. No alteració del dret funerari.

1. Els enterraments que successivament es realitzin en un mateix nínxol, no alteraran el dret funerari, excepte que el difunt sigui el titular del dret.

2. Si el titular del dret és el difunt, s'haurà de procedir a la renovació forçosa de la concessió en el termini de 6 mesos des de la defunció.

Article 25. Reversió del dret funerari per incompliment.

Qualsevol cas, el fet de no atendre els requeriments per a la renovació d'un títol funerari a la finalització dels terminis establerts en aquest Reglament, implicarà necessàriament la reversió del dret corresponent a l'Ajuntament amb la sepultura que el representi, i el trasllat de les despulles existents a les sepultures, el dret de les quals no hagi estat renovat, a l'ossera comuna.

 

CAPÍTOL IV

TRANSMISSIÓ DEL DRET FUNERARI

Article 26. Transmissió mortis causa.

1.Quan es produeixi la mort del titular d'un dret funerari tindran dret a la transmissió al seu favor, els hereus testamentaris.

2. En defecte de testament, s'aplicaran les normes establertes al Codi Civil.

Article 27. Cessions inter vius.

Es consideraran vàlides les cessions a títol gratuït del dret funerari sobre sepultures per actes inter vius a favor de familiars del titular, en línia directa i col·lateral fins a quart grau, ambdós per consanguinitat i fins al segon grau per afinitat, així com l'efectuat a cònjuges o persones que acreditin lligams d'afectivitat o convivència amb el titular. Així mateix es consideraran vàlides aquelles que es defineixen a favor d'hospitals, entitats benèfiques o religioses amb personalitat jurídica segons la llei.

No obstant això, la sol·licitud de cessió de la concessió ha de ser autoritzada per l'Ajuntament de Mancor de la Vall, quedant sense efecte les cessions privades que se facin, les quals suposarien la pèrdua de la concessió i la seva reversió.

Article 28. Sol·licitud de reversió.

En qualsevol moment el titular d'un dret funerari podrà sol·licitar la reversió a favor de l'Ajuntament de Mancor de la Vall, sense generació de cap tipus d'indemnització.

Als efectes del cànon, no es girarà rebut per l'any següent al que es manifesta aquesta sol·licitud de reversió.

Article 29. Reversió del dret funerari sense hereus.

Quan mori el titular sense haver atorgat testament i sense deixar cap parent, el dret funerari revertirà a l'Ajuntament, una vegada transcorregut el termini per al qual fou atorgat o quan transcorri el termini de 5 anys des del enterrament.

 

CAPÍTOL V

EXTINCIÓ DEL DRET FUNERARI

Article 30. Extinció del dret funerari.

1. Els drets funeraris s'extingeixen per alguna de les causes següents:

a) Renúncia del titular

b) Caducitat

2. La renúncia implica l'expressió de la voluntat de l'adjudicatari de cessar sense cap tipus de condició en l'exercici dels seus drets funeraris, sense que aquesta circumstància impliqui el dret a obtenir indemnització o compensació.

3. Es decretarà la pèrdua o caducitat del dret funerari, amb reversió de la corresponent sepultura a l'Ajuntament, en els casos següents:

a) Estat de runa de la unitat d'enterrament, declarat amb informe tècnic previ. A més, haurà de concorre incompliment per part del titular del termini que se li assenyali per a la reparació i condicionament, tramitant prèviament l'expedient amb audiència de l'interessat.

b) Abandonament de la sepultura. Es considerarà com a tal el transcurs de vint anys des de la mort del titular sense que els hereus o persones subrogades per herència o altres hagin instat la tramitació al seu favor.

Si els hereus o persones subrogades, compareguessin instant la tramitació i la sepultura es troba en estat deficient, haurà de ser condicionada en el termini de tres mesos des de que se li requereix per part de la Corporació. Transcorregut el termini sense que es realitzin les esmentades reparacions, es decretarà la caducitat del dret funerari en reversió a l'Ajuntament.

c) En el cas d'haver-se instat la renovació pels hereus, si transcorren tres mesos sense que es personin tots els titulars o possibles beneficiaris del dret. En aquest cas, es podrà instar a càrrec dels sol·licitants, la publicació en el BOIB de la sol·licitud de la renovació de drets per a la continuació de l'expedient.

d) Per transcurs del termini pel qual fou concedit el dret en cas de no personar-se el titular.

La caducitat no produirà els efectes corresponents fins que sigui declarada.

 

CAPÍTOL VI

REGISTRE

Article 31. Registre de títols funeraris.

Tot dret funerari s'inscriurà en el Llibre de Registre habilitat per a tal efecte, podent ser expedit títol acreditatiu d'aquest per l'Ajuntament. Cas de discrepància entre tals documents i l'arxiu recollit en el llibre de Registre, prevaldrà el que assenyali aquest últim.

El Llibre Registre General d'unitats d'enterrament, contindrà, referent a cadascuna d'elles, les següents dades:

a) Identificació i localització, amb indicació si escau del nombre de departaments de què consta.

b) Data de la concessió. Cas de tractar-se de parcel·les, mausoleus o capelles, a més haurà de constar la data de la construcció de la sepultura particular.

c) Nom, cognoms, NIF i domicili del titular.

d) Nom, cognoms, NIF i domicili del beneficiari designat, si escau, pel titular.

e) Successives transmissions.

f) Inhumacions, exhumacions o trasllats que tinguin lloc amb indicació de nom, cognoms, sexe i data de les actuacions.

g) Autoritzacions particulars, si escau, d'ornamentació de làpides, parterres, etc.

h) Limitacions, prohibicions i clausura.

i) Venciments i pagaments de drets i taxes així com taxes periòdiques.

j) Qualssevol altra incidència que afecti la sepultura o el seu conjunt.

Incumbeix als titulars i beneficiaris del dret, mantenir actualitzat el contingut de les dades a ells referits en el Llibre Registre, posant en coneixement de l'Ajuntament qualsevol incidència que es produeixi. L'Ajuntament no serà responsable dels perjudicis que puguin ocasionar-se als interessats per la falta de tals comunicacions.

Article 32. Pagament de les taxes

El gaudir del dret funerari implica el pagament de la taxa corresponent, que queda recollida en l'Ordenança fiscal aprovada per aquest Ajuntament, que es genera tant amb la concessió del títol, com a les transmissions.

 

TÍTOL V

DRETS I DEURES

Article 33. Normes de conducta dels usuaris i visitants.

1. Queda prohibida:

— Qualsevol falta de respecte que pertorbi el recolliment del lloc, guardant sempre l'ordre degut i el respecte associat a un lloc d'enterrament.

— Fumar i menjar en les instal·lacions del cementiri.

— L'entrada de captaires o venedors ambulants i l'assistència de persones sota els efectes de l'alcohol.

— Caminar per fora dels camins, trepitjant els nínxols o qualsevol actuació que pugui suposar un dany o perjudici als béns.

2. Qualsevol persona que pertorbi greument el funcionament del Cementiri podrà ser expulsada amb caràcter immediat de les instal·lacions. En el supòsit de ser necessari, es requerirà l'auxili de la força pública perquè executi aquesta expulsió.

 

Article 34. Drets dels usuaris.

Els usuaris de les instal·lacions del Cementiri, a més dels reconeguts en la legislació sectorial, tenen els següents drets:

— Exigir el compliment de les prestacions que per compte de l'Ajuntament venguin recollides en aquest Reglament, especialment el dret de conservació pel període fixat en la concessió, sigui o no renovable aquest, dels cadàvers i restes cadavèriques inhumades en la unitat d'enterrament assignada.

— Exigir l'adequada conservació, neteja i cura de zones generals del recinte.

— Formular suggeriments i reclamacions.

Article 35. Deures dels usuaris

Els usuaris de les instal·lacions dels cementiris tenen els següents deures:

— Abonar les tarifes i les taxes corresponents, havent de comunicar les dades personals del subjecte passiu de la taxa de manteniment.

— Permetre i facilitar les tasques de neteja i manteniment que es duguin a terme per part de l'Ajuntament.

— Cuidar l'aspecte exterior de la unitat d'enterrament assignada, limitant la col·locació d'elements ornamentals a l'espai físic assignat.

— Disposar de les mesures necessàries per assegurar la cura, conservació i neteja de les obres particulars realitzades.

 

TÍTOL VI

INHUMACIONS I EXHUMACIONS

CAPÍTOL I

DIPÒSIT DE CADÀVERS I INHUMACIONS

Article 36. Dipòsit de cadàvers.

1. Els cadàvers, la inhumació dels quals no s'hagi de practicar immediatament a la seva arribada als cementiris, seran col·locats en el dipòsit de cadàvers.

2. Als particulars no se'ls permet l'estança en el dipòsit de cadàvers, mentre aquests hi siguin, llevat de les visites autoritzades durant un temps limitat.

3. Les inhumacions, exhumacions, incineracions i trasllats de cadàvers o despulles s'efectuaran de conformitat amb les normes del Reglament de Policia Sanitària Mortuòria i d'acord amb el que disposen aquest Reglament.

4. Tant els cadàvers com les restes humanes hauran de conservar-se en les condicions establertes a la normativa vigent.

Article 37. INHUMACIONS.

1. Les inhumacions hauran de realitzar-se als nínxols del cementiri.

2. Per inhumar el cadàver en el Cementiri, serà necessari acreditar que aquests reuneixen les condicions sanitàries adequades.

3. Tindran la consideració de sepelis ordinaris els que s'efectuïn dins dels termes del propi Municipi i per mitjà de fèretres comuns.

4. En el moment de presentar el títol per efectuar una inhumació, s'identificarà la persona a favor de la qual s'hagi estès. En tot cas, la persona que presenti el títol haurà de justificar la seva intervenció i legitimació a requeriment de l'Ajuntament.

5. Per efectuar la inhumació d'un cadàver que no sigui del propi titular, en els casos en que no fos presentat el títol, es requerirà la conformitat del titular i, en la seva absència, en qui delegui.

6. Si per poder dur a terme una inhumació en una sepultura que contingui cadàvers o despulles fos necessari procedir a la seva reducció, s'efectuarà aquesta operació, quan així sigui sol·licitada, en presència del titular de la sepultura o persona en qui delegui. Aquesta reducció s'ha de realitzar de manera que les despulles restants siguin identificables de manera individualitzada i permanent.

7. El nombre d'inhumacions successives a cada una de les sepultures només estarà limitat per la seva capacitat respectiva, llevat de la limitació voluntària, expressa i fefaent disposada pel titular, ja sigui en relació al nombre d'inhumacions, la prohibició d'obrir un departament ja ocupat o el trasllat de les restes que l'ocupen, o determinant nominalment les persones els cadàvers de les quals puguin ser enterrats a la sepultura de què es tracti, i en tot cas, no es podrà fer una nova inhumació abans de que transcorrin 5 anys des del darrer enterrament.

Article 38. Requisits per la inhumació.

1. Cada comunicació de les inhumacions realitzades es presentarà a les oficines municipals amb els documents següents:

-Títol funerari

-Llicència d'enterrament expedida pel registre civil corresponent, la qual podrà ser aportada per la funerària

-Certificat de defunció expedit pel Registre Civil corresponent

-DNI del declarant

-Còpia de la carta de pagament dels drets corresponents

-Autorització del titular del títol cas de no ser el declarant.

-Autorització judicial, casos distints a la mort natural

-Cas d'inhumació de cendres, el certificat acreditatiu que la incineració l'ha realitzada una empresa autoritzada i certificat acreditatiu de la persona responsable de les cendres, la qual haurà de coincidir amb el sol·licitant de la inhumació.

2. Al mateix moment, es procedirà a la inscripció en el títol de drets funeraris i al llibre registre corresponent.

 

CAPÍTOL II

LES INHUMACIONS DE BENEFICÈNCIA I FOSSA COMUNA

Article 39. Sepultures de beneficència.

1. Hi haurà sepultures destinades a la inhumació de cadàvers corresponents a persones que no tinguin mitjans econòmics per sufragar les despeses derivades del sepeli. Aquestes sepultures no podran ser objecte de concessió ni arrendament i la seva utilització no reportarà cap dret.

2. En aquestes sepultures no es podrà col·locar cap làpida o epitafi, i tan sols constarà que són propietat municipal.

Article 40. Reclamacions d'enterrament en sepultures o foses comunes.

1. No podrà reclamar-se sota cap pretext, pels familiars d'un difunt o altres persones que es considerin interessades, el cadàver enterrat en una fossa comuna o sepultura comuna.

2. Cal fer l'excepció dels casos en què així ho disposi l'autoritat judicial o sanitària.

 

CAPÍTOL III

EXHUMACIONS I TRASLLATS

Article 41. Exhumacions.

1. Tota exhumació, trasllat i neteja de nínxol es realitzarà amb l'autorització expedida per l'Ajuntament i, en els casos que pertoqui, amb l'autorització de l'Administració pertinent.

2. Per a l'exhumació de restes, amb immediata re-inhumació dins aquest Cementiri, no serà necessari substituir un fèretre per un altre, llevat que aques no reuneixi les condicions adequades de sanitat.

3. Llevat de la disposició general que ho autoritzi, no podran realitzar-se trasllats o remoció de despulles fins que hagin transcorregut cinc anys des de la inhumació o deu si la causa de la mort representés un greu perill sanitari.

4. La re-inhumació d'un cadàver o les restes que es localitzin, haurà de realitzar-se en un termini inferior a vint-i-quatre hores des de l'obertura dels departaments, dur-se a terme per una empresa autoritzada, i es podrà suspendre cas de condicions climatològiques extremes.

5. L'exhumació d'un cadàver o de les despulles, per a la seva inhumació a un altre Cementiri, precisarà la sol·licitud del titular de la sepultura què es tracti, acompanyada de la corresponent autorització sanitària, hauran de transcórrer els terminis esmentats i s'hauran d'acreditar la tomba i cementiri al qual es dipositaran.

6. Si la inhumació s'ha d'efectuar en una altra sepultura del mateix Cementiri, caldrà, a més, la conformitat del titular d'aquesta última.

7. Quan es tracti d'una re-inhumació, neteja o reducció de restes, s'haurà de comunicar un cop realitzada juntament amb un certificat de l'empresa funerària que acrediti el canvi i reubicació de restes així com qualsevol irregularitat que es detecti.

 

TÍTOL VII

RITUS FUNERARIS

Article 42. Prohibició de discriminació.

Els enterraments s'efectuaran sense discriminació alguna per raons de religió, ni per qualssevol unes altres.

Article 43. Ritus funeraris.

1. Els ritus funeraris es practicaran sobre cada sepultura de conformitat amb el que es disposa pel difunt o amb el que la família determini.

2. Així mateix, podran celebrar-se els actes habituals de culte a les dependències del cementeri i tanatori.

 

TÍTOL VIII

INFRACCIONS I SANCIONS

Article 44. Infraccions i sancions

Les infraccions que es cometin contra l'establert en aquest Reglament seran sancionades de conformitat a la normativa reguladora corresponent, per l'òrgan competent en cada cas.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL ÚNICA

En tot el no previst en aquest Reglament s'estarà subjecte a allò establert en el Reglament de Policia Sanitària Mortuòria, aprovat per Decret 2263/1974, de 20 de juliol i en la Llei 49/1978, de 3 de novembre, d'Enterraments en Cementiris Municipals i al Decret 11/2018, de 27 d'abril, pel que es regula l'exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears

Aquest Reglament es completa amb l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per prestació del servei en el cementiri.

DISPOSICIÓ FINAL ÚNICA

El present Reglament entrarà en vigor als quinze dies de la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de la Província de conformitat amb els articles 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, romanent en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa, a efectuar una vegada exposat al públic durant el termini de 30 dies sense que es presentin al·legacions.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA ÚNICA

Aquest Reglament deroga expressament l'anterior, aprovat pel Ple en sessió ordinària en data 03 d'octubre de 1949.»

 

Mancor de la Vall, 11 de novembre de 2019

El Batle

Guillem Villalonga Ramonell