Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 11143
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l’Institut Balear de la Dona de 6 de novembre de 2019 per la qual s’ofereixen activitats als centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears, preferentment centres concertats, organitzades dins el programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència contra les Dones. Any 2019»

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. La Constitució espanyola de 1978 proclama a l'article 14 el principi d'igualtat davant la llei i, a l'article 9.2, la promoció real i efectiva per part dels poders públics de la llibertat i la igualtat de l'individu. Des de la instauració de la democràcia a Espanya, fonamentalment a partir d'aquests articles, s'han anat articulant les polítiques públiques d'igualtat i, posteriorment, les lleis orgàniques que han regulat les mesures preventives i d'actuació davant la violència masclista i la igualtat efectiva entre dones i homes.

2. El conveni del Consell d'Europa sobre la prevenció i la lluita contra la violència envers les dones i la violència domèstica, subscrit a Istanbul l'11 de maig de 2011, explicita que el terme «violència envers les dones» s'ha d'entendre com una violació dels drets humans i un tipus de discriminació envers les dones, i designa que tots els actes de violència basats en el gènere comporten o són susceptibles de comportar a les dones danys o patiments de naturalesa física, sexual, psicològica o econòmica —incloent-hi l'amenaça de dur a terme aquests actes, la coacció o privació arbitrària de llibertat i el dany en la vida pública com la privada.

3. La Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere explicita que la violència de gènere s'ha d'enfocar d'una manera integral i multidisciplinària, començant pel procés de socialització i educació; determina les mesures de sensibilització, prevenció i detecció i intervenció en diferents àmbits, i, a l'educatiu, especifica les obligacions del sistema per a la transmissió de valors de respecte a la dignitat de les dones i la igualtat entre homes i dones. Així, el sistema educatiu espanyol ha d'incloure dins els seus principis de qualitat l'eliminació dels obstacles que dificulten la plena igualtat entre homes i dones i la formació per a la prevenció i per a la resolució pacífica de conflictes.

4. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE) explicita la necessitat d'una formació equitativa en el respecte als drets i les llibertats fonamentals i en la igualtat efectiva d'oportunitats entre homes i dones, així com el ple desenvolupament de la personalitat i el reconeixement de la diversitat afectivosexual per superar comportaments sexistes. D'altra banda, el consell escolar de cada centre ha de designar una persona per impulsar propostes de mesures educatives que fomentin la igualtat real i efectiva entre homes i dones. La Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre (LOMCE), que modifica la redacció de la LOE, esmenta el desenvolupament a l'escola dels valors que fomenten la igualat efectiva entre homes i dones, així com la prevenció de la violència de gènere.

5. La Llei 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva entre dones i homes té per objecte fer efectiu el dret d'igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes, en particular mitjançant l'eliminació de la discriminació de la dona. Així, indica que s'ha de fer especial atenció en els currículums al principi d'igualtat, l'eliminació i el rebuig de comportaments i continguts sexistes en materials educatius, la integració del principi d'igualtat en els cursos de formació del professorat, la promoció de la presència equilibrada de dones i homes en els òrgans de control i govern dels centres docents, la cooperació amb la resta de les administracions educatives per al desenvolupament de projectes dirigits a fomentar el coneixement i difusió dels principis de coeducació i d'igualtat efectiva, i l'establiment de mesures educatives destinades al reconeixement i ensenyament del paper de les dones en la història.

6. La Llei orgànica 2/2010, de 3 de març, de salut sexual i reproductiva i de la interrupció voluntària de l'embaràs indica per a l'àmbit educatiu que s'ha de preveure la formació en salut sexual i reproductiva com a part del desenvolupament integral de la personalitat i de la formació en valors, incloent-hi un enfocament integral que contribueixi a la promoció d'una visió de la sexualitat en termes d'igualtat i corresponsabilitat entre homes i dones, a la prevenció de malalties i infeccions de transmissió sexual, especialment la prevenció del VIH, i a la prevenció d'embarassos no volguts, en el marc d'una sexualitat responsable.

7. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes estableix a l'article 26.1 que les polítiques públiques educatives s'han d'adreçar a aconseguir un model educatiu basat en el desenvolupament integral de la persona al marge dels estereotips i els rols segons el sexe, l'orientació i la identitat sexuals; el rebuig de qualsevol forma de discriminació; el tractament de la diversitat afectiva i sexual, i la garantia d'una orientació acadèmica i professional no esbiaixada pel gènere. Per a això, s'ha de potenciar la igualtat real de dones i homes en totes les seves dimensions: curricular, organitzativa i d'altres.

8. La Llei 5/2000, de 20 d'abril, de l'Institut Balear de la Dona, estableix a l'article 3.f) que són funcions de l'Institut promoure i proposar a les administracions públiques, en l'àmbit de les seves competències, l'execució de projectes i l'impuls de mesures, amb participació de totes les instàncies implicades, relatius a una educació no sexista, entre d'altres.

9. A la línia estratègica 1.1 del Pacte Social contra les Violències Masclistes 2017-2020 es pretén incorporar la coeducació al sistema educatiu de les Illes Balears, i al punt 1.2 potencia el disseny d'accions educatives per al foment de la prevenció de les violències masclistes en totes les etapes educatives i de la sensibilització sobre aquestes.

10. El Decret 10/2008, de 25 de gener, pel qual es crea l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar de les Illes Balears estableix a l'article 4 com una de les seves funcions «promoure la col·laboració de les diverses entitats locals, insulars i autonòmiques, així com d'altres associacions d'àmbit escolar i social, en el disseny i la realització d'aquestes activitats socioeducatives».

11. El Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures dels alumnes i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears, exposa que l'alumnat té dret a la formació en coeducació i en igualtat entre ambdós sexes per prevenir la discriminació i la violència de gènere. A més, el pla de convivència ha d'incloure un «estudi i valoració del tractament de la igualtat entre ambdós sexes i situacions de violència per qüestió de gènere», i considera com a conductes greument perjudicials per a la convivència al centre «l'assetjament sexista entès com qualsevol conducta contrària a la igualtat de dones i homes».

12. El setembre de 2017 el Ple del Senat va aprovar, per unanimitat, el Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere. Aquest conté mesures que tenen com a objectiu el trencament del silenci mitjançant el foment de les accions de sensibilització de la societat i la prevenció de la violència de gènere desenvolupant accions dirigides a sensibilitzar tota la societat sobre el mal que produeixen la desigualtat i les conductes violentes.

13. La Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l'Institut Balear de la Dona de dia 10 de setembre de 2019 convoca els centres docents de titularitat pública que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears a participar en el programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de Novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones. Any 2019»

14. La Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l'Institut Balear de la Dona de dia 11 d'octubre de 2019 amplia el termini de presentació de sol·licituds per participar al programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones. Any 2019», dirigit als centres docents de titularitat pública que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears.

Fonaments de dret

1. La Constitució espanyola de 1978.

2. La Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere.

3. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE).

4. La Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE).

5. La Llei 3/2007, de 22 de març, d'igualat efectiva entre dones i homes.

6. La Llei orgànica 2/2010, de 3 de març, de salut sexual i reproductiva i de la interrupció voluntària de l'embaràs.

7. La Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.

8. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes a les Illes Balears.

9. La Llei 5/2000, de 20 d'abril, de l'Institut Balear de la Dona.

10. El Decret 21/2012, de 16 de març, de modificació del Decret 109/2001, de 3 d'agost, pel qual es regulen l'organització i el funcionament de l'Institut Balear de la Dona.

11. El Decret 10/2008, de 25 de gener, pel qual es crea l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar de les Illes Balears.

12. El Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures de l'alumnat i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears.

13. El Pacte Social contra les Violències Masclistes 2017-2020.

Per tot això, dictam la següent

Resolució

1. Aprovar les instruccions per a participar a les activitats organitzades en el marc del programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones. Any 2019» per a centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris a les Illes Balears per a l'any 2019, amb preferència per als centres concertats.

2. Aprovar el llistat de les activitats ofertes, amb indicació del lloc i l'horari de les representacions (annex 2).

3. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i als llocs web de de la Direcció General de la Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de publicar-se, de conformitat amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s'estableix a l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 6 de novembre de 2019

La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa          La directora de l'Institut Balear de la Dona

                                  Amanda Fernández Rubí                                                                        Maria Duran i Febrer

   

ANNEX 1

Instruccions per participar a les activitats organitzades dins el programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones. Any 2019»

 

Primer

Objecte i àmbit d'aplicació

Aquestes Instruccions concreten les bases de participació a les activitats organitzades dins el programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones. Any 2019», adreçades a l'alumnat dels centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears, amb preferència per als centres concertats.

Aquest programa es desenvolupa mitjançant la col·laboració de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar i l'Institut Balear de la Dona, i es finança a través del Ministeri de la Presidència, Relacions amb les Corts i Igualtat mitjançant el Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere, a través de l'Institut Balear de la Dona.

Les activitats ofertes als centres educatius cerquen la sensibilització i la prevenció de les diferents formes de violència contra les dones a través de l'expressió artística i/o un col·loqui amb l'alumnat participant. Les activitats ofertes estan adaptades a les diferents etapes educatives.

 

Segon

Objectius

Els objectius que es volen aconseguir amb aquestes representacions són els següents:

  • Prevenir les violències masclistes en totes les etapes educatives.

  • Sensibilitzar infants i joves per generar canvis i modificacions a les seves actituds que permetin avançar cap a l'erradicació de les violències masclistes.

  • Dotar d'eines i instruments per fer una detecció dels primers indicis de violència de gènere en una relació afectivosexual no igualitària.

  • Fomentar l'aprenentatge de mètodes no-violents per a la resolució de conflictes en els centres escolars, així com la introducció d'una perspectiva de gènere que erradiqui tot tipus de violència cap a les dones.

  • Visibilitzar la violència cap a les dones lesbianes, bisexuals i transsexuals.

 

Tercer

Requisits dels centres destinataris

Poden participar en aquesta convocatòria tots els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears, regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

Quart

Modalitats de participació

Hi ha dues modalitats de participació al programa:

  • Modalitat d'«assistència»: els centres educatius interessats poden sol·licitar l'assistència a les activitats per a un grup determinat d'alumnes.

  • Modalitat de «cessió d'espais»: els centres educatius interessats poden sol·licitar la participació a l'activitat mitjançant la cessió d'un espai adequat segons l'aforament indicat a l'annex 2.

Cinquè

Compromisos

La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca es compromet a:

  • Organitzar les activitats incloses a l'annex 2, així com a fer-ne difusió.

  • Informar als centres sol·licitants del nombre de places adjudicades per a cada activitat.

  • Notificar als centres assistents tot tipus d'informació sobre qualsevol modificació que afecti l'horari o el lloc d'impartició.

Els centres participants al programa es comprometen a:

  • Emplenar els formularis de sol·licitud dins el termini establert.

  • Notificar a l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Educatiu qualsevol incidència que impliqui la no assistència a les activitats confirmades en un termini no inferior a 48 hores mitjançant un correu electrònic a l'adreça convivexit@caib.es o telefonant al 971 17 76 08.

  • Cedir l'espai adequat per desenvolupar les activitats sol·licitades en el cas que participin en la modalitat de «cessió de l'espai».

  • Fer-se càrrec del desplaçament des del centre educatiu fins al lloc de realització de les activitats.

Sisè

Inscripció

Els formularis per participar com a públic a les activitats incloses a l'annex 2 estaran disponibles al web de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar.

Les sol·licituds es poden presentar fins al dia 15 de novembre de 2019. En el cas que alguna activitat no quedi complerta, es podrà allargar el termini d'inscripció.

Cada centre pot presentar un màxim de 50 assistents per a cada esdeveniment, excepte en el cas de Formentera.

Els centres que cedeixin el seu espai per desenvolupar una activitat poden disposar íntegrament de la totalitat de l'aforament. En el cas de disposar de places vacants, aquests poden convidar alumnes d'altres centres.

Setè

Criteris de selecció

L'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar adjudicarà les places disponibles per a cada representació seguint l'ordre següent de prioritat:

1r. Els centres privats concertats.

2n. Els centres que no han participat en la convocatòria del programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones. Any 2019».

3r. Els centres que participen a la convocatòria del programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones. Any 2019».

En cas d'empat, es tindrà en compte l'ordre d'entrada de les sol·licituds.

Vuitè

Centres assistents

L'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar publicarà en el termini màxim de cinc dies hàbils la llista de centres assistents i el nombre de places adjudicades al seu web (http://convivexit.caib.es).

  

ANNEX 2.

Llistat de les activitats ofertes, amb indicació del lloc i horari de les representacions

 

Companyia: Elàstic Nou Produccions

Activitat: Sirena Fissura

Persones destinatàries: Primària (8-12 anys)

Dia i hora

Lloc

Aforament

3/12/19  10.00 h

Auditòrium Sa Màniga (c/ Son Galta, 4, 07560, Cala Millor)

200 persones

3/12/19  12.00 h

Auditòrium Sa Màniga (c/ Son Galta, 4, 07560, Cala Millor)

200 persones

13/12/19 10.00h

Teatre Municipal Catalina Valls (pg. de Mallorca, 9, 07011, Palma)

200 persones

13/12/19 12.00 h

Teatre Municipal Catalina Valls (pg. de Mallorca, 9, 07011, Palma)

200 persones

16/12/19 10.00 h

Teatre de Lloseta (c/ Pou Nou, 1, 07360, Lloseta)

200 persones

16/12/19 12.00 h

Teatre de Lloseta (c/ Pou Nou, 1, 07360, Lloseta)

200 persones

 

Companyia: Associació De Calaix

Activitat: Teatre fòrum sobre gènere

Persones destinatàries: ESO

Observacions: la sessió es pot fer dins una aula gran o teatre. És necessari un equip de so.

Durada: 90 minuts.

Dia i hora

Lloc

Aforament

Per determinar

Modalitat de «cessió d'ús», zona de Palma

80-90 persones

Per determinar

Modalitat de «cessió d'ús», zona de Palma

80-90 persones

Per determinar

Modalitat de «cessió d'ús», zona de Menorca

80-90 persones

Per determinar

Modalitat de «cessió d'ús», zona de Menorca

80-90 persones

Per determinar

Modalitat de «cessió d'ús», zona d'Eivissa-Formentera

80-90 persones

Per determinar

Modalitat de «cessió d'ús», zona d'Eivissa-Formentera

80-90 persones

Companyia: El Somni Produccions

Activitat: La noia de la benzinera

Persones destinatàries: 3r i 4t d'ESO

Observacions: la sessió es pot fer dins una aula gran o sala d'actes.

Durada: 15 minuts per a la representació i 45 minuts per al col·loqui. Es poden fer dues o tres sessions i un col·loqui posterior conjunt.

Dia i hora

Lloc

Aforament

Per determinar

Modalitat de «cessió d'ús», zona de Palma

60 persones

Per determinar

Modalitat de «cessió d'ús», zona de Palma

60 persones

Per determinar

Modalitat de «cessió d'ús», zona de Palma

60 persones

Per determinar

Modalitat de «cessió d'ús», zona de Palma

60 persones

 

 

 

 

 

Companyia: Gaspar Morey Klapsing

Activitat: Ginoide

Persones destinatàries: FP/ batxillerat

Dia i hora

Lloc

Aforament

25/11/19

Hora per determinar

Teatre Albert Camus (c/ Sant Lluís, 58, 07710, Sant Lluís)

189 persones

12/12/19

12.00 h

Teatre de Lloseta (c/ Pou Nou, 1, 07360, Lloseta)

200 persones

Per determinar

Zona de Palma

Per determinar

 

Companyia: Associació Baal

Activitat: Crotch

Persones destinatàries: FP/ batxillerat

Dia i hora

Lloc

Aforament

17/12/19

12.00 h

Auditori de Cas Serres (edifici polivalent de Cas Serres, c/ Ernest Ehrenfeld, s/n, 07800, Eivissa)

251 persones

18/12/19

12.00 h

Auditòrium Sa Màniga (c/ Son Galta, 4, 07560, Cala Millor)

200 persones