Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 10958
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual nº 2/2017 de les normes subsidiàries d’Escorca respecte al canvi de qualificació i usos en Son Massip i Sa Calobra. T.M. Escorca (223e/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 22 de juliol de 2019, i d'acord amb l'article 10. 1. a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual nº 2/2017 de les normes subsidiàries d'Escorca respecte al canvi de qualificació i usos en Son Massip i Sa Calobra T. M. Escorca, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

La present modificació es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que està inclosa en l'article 9 de la Llei 12/2016 d'Avaluació Ambiental.

2. Descripció – ubicació del Pla.

No s'aporta esborrany del pla o programa únicament un annexe al mateix.

S'aporta un document ambiental estratègic on es determinen les actuacions previstes a la modificació puntual:

Canvis de qualificació i usos.

Nous punts verds – residus.

Aparcaments

Implantació d'albergs i refugis.

El document ambiental aportat resulta incomplet a l'hora de determinar les actuacions i factors ambientals afectats. Cal completar i profunditzar en els mateixos.

Encara que la modificació afecta a sòls urbans, aquests estan ubicats o rodejats de zones protegides i de gran valor ambiental i paisatgístic.

3. Avaluació d'efectes previsibles

La modificació de Normes Subsidiaries proposada pot afectar a distints factors ambientals per l'alteració dels usos definits en aquestes zones (Son Massip i Sa Calobra). S'ha de tractar sobre la idoneïtat d'implantació d'aparcament, punts – verds i albergs i refugis en els distints àmbits, així com la compatibilitat dels usos proposats amb altres implantats en aquestes zones.

S'ha d'avaluar la possible incidència de desbrossament, moviments de terra, renou, olors i alteracions a la mobilitat per les actuacions previstes.

Cal determinar les afeccions a domini públic hidràulic i, a l'ubicar- se la proposta (Son Massip) en el perímetre de protecció de pous, avaluar la possible incidència ambiental de les actuacions derivades de les Modificacions de Normes. S'ha d'incidir en la possible contaminació d'aqüífers.

S'ha de contemplar la incidència de les pantalles vegetals proposades.

Un punt destacat que s'ha d'analitzar és l'impacte visual i paisatgístic de les actuacions proposades.

A les parcel·les ocupades per vegetació s'ha d'analitzar la possible afecció a espècies protegides i «hàbitats».

Cal realitzar un estudi de repercussions ambientals sobre els espais de la Xarxa Natura 2000.

S'ha d'aprofundir en els impactes atès que l'àmbit de la proposta es troba i/o està rodejat d'espais de gran interès ambiental i paisatgístic: espais de la Xarxa Natura 2000, espais protegits com AANP – alzinars protegits, Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, APRs, hàbitats d'interès comunitari, Paratge cultural per la UNESCO, Paratge Pintoresc, així com amb la declaració de Sa Calobra com monument natural

4. Consultes a les administracions afectades.

L'òrgan ambiental ha consultat:

Servei de Planificació al Medi Natural i Servei d'Espais Naturals de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat.

Servei de Residus i Sòls Contaminants.

Direcció General de Turisme.

Departament de Territori i Paisatge. Consell de Mallorca.

S'han rebut els informes del Servei de Planificació al Medi Natural i Servei d'Espais Naturals de la Direcció General d'Espais Natural i Biodiversitat. També s'han rebut els informes de la Direcció General de Turisme i del Departament de Territori Paisatge del Consell de Mallorca.

A més de les consultes efectuades s'ha de sol·licitar informe al Servei d'Aigües Superficials i al Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics.

També cal consultar al Consell de Mallorca sobre els informes prevists a l'article 31 de la Llei 5/1990, de carreters de la Comunitat Autònoma.

Anàlisi dels criteris de l'annexe V de la Llei 21/2013 i Annex 4 de la Llei 12/2016 per a determinar si el pla s'ha de sotmetre a avaluació ambiental estratègica ordinària.

Analitzats aquests criteris es pot concloure que la modificació proposada pot tenir efectes significatius en el medi ambient i els espais que rodegen l'àmbit. Per aquest motiu, cal aprofundir en els impactes de les actuacions previstes en tots els factors ambientals afectats, així com tenir en consideració els efectes acumulatius, la probabilitat, duració, freqüència i reversibilitat dels efectes.

Analitzats aquests criteris, consideram que totes els punts assenyalats amb anterioritat han de ser avaluats i analitzats en una avaluació ambiental estratègica ordinària.

Conclusions de l'informe ambiental estratègic.

Primer. - Subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la modificació nº2/2017 de les NNSS d'Escorca (àmbits de Son Massip i Sa Calobra), d'acord amb els criteris de l'Annex V de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental i criteris de l'Annex 4 de la Llei 12/2016, d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

La modificació proposada implica canvis de qualificació i introducció de nous usos: aparcaments, punts – verds residus i albergs i refugis.

Tant l'àmbit de Son Massip com Sa Calobra es troba en sòl urbà si bé rodejats d'espais de gran importància ambiental i paisatgística i compten amb diverses figures de protecció.

Les actuacions derivades de la MP 2/2017 poden afectar a diversos factors ambientals.

Encara que es tracta de modificacions de reduït àmbit sí poden tenir efectes significatius i rellevants a l'entorn. S'han de contemplar els efectes acumulatius, la probabilitat, duració, freqüència i reversibilitat dels efectes.

Segon. - L'Ajuntament d'Escorca d'acord amb l'article 31 de la Llei 21/2013, elaborarà l'estudi ambiental estratègic tenint en compte com a document d'abast de l'estudi ambiental estratègic el present informe tècnic.

L'estudi ambiental estratègic contindrà com a mínim la informació continguda a l'annex IV de la Llei 21/2013. En particular es tractaran els següents punts:

- Determinació de les modificacions proposades i anàlisis ambiental de tots els factores previsiblement afectats.

- Estudi d'alternatives possibles a la proposta.

- Cartografia detallada de totes les parcel·les afectades pels canvis.

- Característiques actuals i condicions ambientals presents a les parcel·les objecte de modificació.

- Aclariment sobre si els canvis realitzats a l'articulat de les normes, per la present modificació puntual, afecten únicament als nuclis de Son Massip i Sa Calobra, o afecten també a altres àmbits del municipi d'Escorca.

- Afeccions pels canvis d'usos. Idoneïtat dels nous usos proposats respecte als ja existents en els respectius àmbits.

- Característiques de les actuacions proposades. Condicions urbanístiques de les mateixes. Mesures ambientals contemplades a la realització dels aparcaments, punt – verds residus i albergs i refugis.

- Anàlisis i actuacions duites a terme en els enjardinaments. Espècies utilitzades. Possibles impactes. Pantalles vegetals.

- Desbrossament, moviments de terra, afecció a vegetació, renous, olors.

- Possible afecció a espècies protegides i hàbitats.

- Mesures per a evitar abocaments – lixiviats. Possible problema de contaminació d'aqüífers i mesures protectores.

- Possibles afeccions a domini públic hidràulic o zones de protecció. Afeccions pel fet de situar- se l'àmbit de la modificació en perímetre de pou d'abastiment.

- Mobilitat generada davant les noves actuacions proposades.

- Adequació a la normativa turística, territorial, de residus, així com altra normativa ambiental.

- Relació de la proposta amb altres plans de rang superior.

- Estudi de repercussions ambientals en espais de la Xarxa Natura 2000.

- Afeccions i incidència a altres espais amb figures de protecció: APRs, AANP, alzinars protegits, Paratge natural de la Serra de Tramuntana, hàbitats d'interès comunitari, Paratge cultural de la UNESCO, Paratge Pintoresc, declaració de Sa Calobra com monument natural.

- Incidència paisatgística i impactes visuals. Integració paisatgística de les actuacions proposades.

- Repercussió de la modificació proposada a la capacitat de població.

- Adequació al Pla d'intervenció en àmbits turístics (PIAT).

- Aplicació norma 44 PTI. Contaminació lumínica.

- Justificació de les qualificacions urbanístiques atorgades. Mesures correctores protectores.

- Estudi de les repercussions de la implantació d'aparcaments. Increment de visitants. Pressió de l'augment de visitants en hàbitats i espais de la Xarxa Natura 2000.

Es requereix efectuar consultes com administracions afectades:

1. Servei de planificació al Medi Natural de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, sobre l'estudi de repercussió ambientals en espais de la Xarxa Natura 2000, que s'ha de realitzar.

2. Servei d'Aigües Superficials i Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics.

3. Informes i autoritzacions previstes a l'article 31 de la Llei 5/1990, de carreteres de la Comunitat Autònoma, respecte a zona de protecció de carreteres.

Tercer. - Aquesta proposta de resolució actua com a document d'abast de l'estudi ambiental estratègic tal com preveu l'article 31. 2. a de la llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i es notificarà al promotor juntament amb la còpia dels informes emesos per les administracions consultades. Es continuarà la tramitació prevista a l'article 21 i següents de la Llei 21/2013.

L'avaluació ambiental estratègica es durà a terme de conformitat amb el procediment que contempla la normativa bàsica d'avaluació ambiental i amb les particularitats de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

És d'aplicació la Disposició Final segona de la Llei 9/2018, de 31 de juliol, per la qual es modifica la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, en relació a la Modificació de la Llei 5/2005, de 26 de març, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental de les Illes Balears.

Quart. Tal com preveu l'article 17. 3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, el termini màxim per a l'elaboració de l'estudi ambiental estratègic, i per a la realització de la informació pública i de les consultes previstes als articles 20, 21, 22, i 23 serà de 15 mesos des de la notificació al promotor del document d'abast.

Cinquè. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici de que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant l'acta d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'art. 31. 5 de la Llei 21/2013.

Sisè. - Aquesta Resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació. ​​​​​​​

Palma, 4 d'octubre de 2019

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias