Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 10954
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual núm.4 de les NNSS d’Es Migjorn Gran (130e/2019)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 5 d'octubre de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe ambiental estratègic sobre la la modificació puntual núm.4 de les NNSS d'Es Migjorn Gran, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació.
L'ajuntament des Migjorn Gran envia a la CMAIB (entrada 12/07/2019) ofici de tramesa per a l'inici del procediment d'Avaluació Ambiental Estratègica (AAE) simplificada per la modificació puntual de referència, d'acord amb l'article 29 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'Avaluació Ambiental acompanyant la documentació requerida.
2.Descripció i ubicació de la modificació puntual
La modificació té per objecte qualificar com a equipament públic dues parcel·les de titularitat municipal: la parcel·la on avui en dia es troben ubicades les dependències de l'Ajuntament i part de la propietat del lloc «Binicodrell de Darrere», incorporant 3 nous articles al capítol 7 del text normatiu amb regulació de les determinacions específiques dels equipaments.
Els terrenys objecte de la present AAE estan classificats com a Sòl Urbà i les parcel·les qualificades com a equipament públic tenen una superfície de 212 m2 (Ajuntament) i 1.975' 68 m2 (part del recinte del casat de Binicodrell)
L'entorn de l'AA està força urbanitzat amb un alt grau de consolidació. La vegetació de la parcel·la on es troba el casat és ruderal: Caramuixa (Asphodelus aestivus), lletsó (Sonchus tenerrimus), sempreenflor (Alyssum marítinum), fel i vinafra (Oxalis pes-caprae), canya (Phragmites australis) i card (Galactites tomentosa) i un gran pi blanc (Pinus halepensis). Pel que fa a una fauna característica de la zona destaquen els insectes i els mol·luscs terrestres, caragolins (Helicella, Theba), viudes (Eobania vermiculata) i caragols bovers (helix aspersa). A les bardisses es poden trobar aus passeriformes així com algunes espècies de dragons (tarentola mauritanica, hemidactylus turcicus), tamb´´e rates tragineres i ratolins de camp (rattus rattus, mus musculus).
El Casat de Binicodrell de Darrera es troba catalogat dins el Catàleg de Protecció Arquitectònica que fou aprovat definitivament pel CIM en data 18 de Febrer de 2013, amb el codi BCR-A01.
3.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.
D'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, des de la CMAIB es va consultar a les administracions següents:
-Consell Insular de Menorca, Servei d'Ordenació Territorial i Turística i departament de Cultura i educació.
-DG de Recursos Hídrics, Servei d'Estudis i Planificació (entrada 23 de juliol de 2019).
-Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (entrada al Servei en data 13 de setembre de 2019)
A dia d'avui de les consultes realitzades s'han rebut els següents informes:
-Informe tècnic relatiu al document Ambiental estratègic del Departament d'Ordenació del Territori del Consell Insular de Menorca de data 27 d'agost de 2019 que assumeix el Conseller executiu per resolució de 3 de setembre de 2019. En aquest informe s'indica que la documentació no justifica el caràcter supramunicipal dels nous equipaments per poder considerar-se Sistema General. Que en relació a la norma específica relativa a les escales (10.7.9, que permet una amplada inferior a la prevista per la resta del pla), la normativa d'accessibilitat de la CAIB preval sobre la de les NNSS en cas de discrepància. Que falta justificar l'adaptació al PTI en relació al seu contingut. Que no es justifica la viabilitat de les inversions previstes i que no hi ha informe de sostenibilitat econòmica informant que, per a l'aprovació del document, s'hauran de tenir en compte les observacions anteriors.
- Informe del servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de data 4 d'octubre de 2019 que conclou que, si bé segons el document ambiental estratègic no es preveuen efectes negatius sobre el medi ambient i, per tant, no es preveu prendre mesures per reduir i/o corregir efectes negatius sobre el medi ambient, s'han de tenir presents les obligacions vers els equipaments públics que estableix la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica pel que fa a l'eficiència energètica, la introducció d'energies renovables i la promoció de la mobilitat lliure d'emissions. Així mateix, s'hauria de tenir en compte el vector qualitat de l'aire en la diagnosi ambiental del municipi, sobretot per a tenir-lo com a referència de cara a poder fer seguiment en un futur i començar a parlar d'aspectes de mitigació i adaptació al canvi climàtic.
4.Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 i avaluació dels efectes previsibles.
Analitzats els criteris de l'annex V per a determinar si un pla o programa ha de subjectar-se a avaluació ordinària, cal indicar que es tracta d'una modificació puntual que implica el canvi dels usos previstos actualment a equipament públic per possibilitar actuacions que, a la vista de la documentació presentada, no generen impactes significatius que suposin risc per a la salut i el medi ambient més enllà de les molèsties puntuals que es puguin ocasionar durant l'execució de les obres de rehabilitació de l'edifici destinat a museu i casa de colònies, atès que l'ús de dependències municipals a l'altra parcel·la ja està implantat.
No es tracta d'una modificació de gran abast, ni es modificaran les edificacions existents i possibilitarà la rehabilitació de l'edificació del Casat per a l'´ús específic que es preveu. Tampoc és necessària la previsió d'infraestructures ja que aquest sòl disposa dels serveis.
No es detecten problemes de mobilitat ja que es tracta d'un entorn urbà en el casc antic d'un poble de petites dimensions, sense problemes significatius de mobilitat. La parcel·la del casat es situa en una zona de carrers amples i amb aparcaments públics propers sense que la modificació pugui generar problemes en aquest sentit.
Conclusions de l'Informe ambiental estratègic
Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària el projecte de modificació puntual núm. 4 de les NNSS des Mitjorn Gran, redactat per l'arquitecte Sebastià Pons Fedelich, signat electrònicament en data 31-10-2018, atès que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, sempre i quan es compleixin les mesures previstes al Document Ambiental Estratègic.
Així mateix caldrà informe del departament de Cultura del Consell de Menorca per afectar un bé catalogat.
Es recorda que, si bé segons el document ambiental estratègic no es preveuen efectes negatius sobre el medi ambient i, per tant, no es preveu prendre mesures per reduir i/o corregir efectes negatius sobre el medi ambient, s'han de tenir presents les obligacions vers els equipaments públics que estableix la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica pel que fa a l'eficiència energètica, la introducció d'energies renovables i la promoció de la mobilitat lliure d'emissions.
Segon.- Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA.
Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta proposta de resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
En concret, s'haurà de tenir present la resolució del Conseller executiu d'Ordenació del Territori del Consell de Menorca de dia 03/09/19, que s'adjunta amb la present resolució.
Palma, a 8 d'octubre de 2019
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias