Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 10952
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la Modificació puntual nº 12 de les NNSS de Santa Eulària des Riu (185e/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 7 d'octubre de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

 

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre la Modificació puntual nº 12 de les NNSS de Santa Eulària des Riu, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció avaluació ambiental i tramitació.

La modificació puntual nº 12 de les NNSS de Santa Eulària des Riu es tramita al figurar en el punt 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental com un pla objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada. La tramitació a seguir és l'establerta a l'article 29 i següents d'aquesta Llei.

2. Descripció i ubicació del Pla.

La modificació puntual nº 12 de les Normes Subsidiàries de Santa Eulària des Riu afecta a la zona costera corresponent de Cala Pada – Argamassa, a la nova unitat d'actuació discontinua UA – 02 – CP.

La Modificació Puntual proposta es redacta amb objecte de donar compliment a la Sentència 706/2016 del Tribunal Suprem que estima el recurs presentat per l'entitat residencial Los Pinos S.A. i procedeix a anul·lar parcialment les Normes Subsidiàries en aquest àmbit.

La sentència del Tribunal Suprem senyala que ha de procedir-se a incrementar l'aprofitament dels terrenys, que la sentència fixa en un índex de 0,35m2t/m2 front als 0,26m2t/m2 que atorgaven les Normes Subsidiàries. Allò suposa un increment d'edificabilitat en aquests terrenys del recurrent de 1.665m2t.

Les qualificacions atorgades per les NNSS tenen caràcter transitori fins l'aprovació del Pla Especial que defineix l'ordenació del nucli.

3. Avaluació dels efectes previsibles.

L'augment d'aprofitament lucratiu en els terrenys afectats per la sentència del Tribunal Suprem implicarà l'increment de volum d'edificacions o un increment de noves construccions. L'increment d'aprofitament pot implicar un augment de places turístiques a l'àmbit.

Es produiran moviments de terra, generació de renou, pas de maquinària pesada, generació de residus i possible afecció a vegetació. Cal extremar mesures a fi d'evitar abocament incontrolats.

Cal senyalar que encara que les normes subsidiàries classifiquen l'àmbit com sòl urbà, hi ha una part corresponent a la massa forestal que apareix en el PTI com sòl rústic (SRC-F) i com APR d'incendis, APT de costes i APR d'alta vulnerabilitat d'aqüífers.

A l'incrementar l'edificabilitat implicarà una major densitat de població a la zona i major requeriment de necessitats bàsiques d'abastiment i sanejament.

L'àmbit de la unitat d'actuació es troba afecta per zona de servitud de trànsit i zona de servitud de protecció de costes.

Per una altra banda, segons el Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció General d'Espais Naturals s'ubica de vora de la ZEPA ES 0000517 «Espai marí del Llevant d'Eivissa», figura de protecció estatal.

Amb la proposta de la MP nº 12 de les Normes Subsidiàries es pot incrementar el caràcter acumulatiu dels efectes ambientals a l'àmbit.

L'increment de volum i noves edificacions incidirà a l'impacte visual i paisatgístic, sense que es proposin mesures correctores.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.

L'òrgan ambiental dins de la tramitació de l'avaluació ambiental estratègica simplificada a realitzat consultes a les següents administracions i persones interessades:

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera. Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.

- Departament de Territori i Mobilitat. Consell d'Eivissa.

- Servei d'Estudis i Planificació. Direcció General de Recursos Hídrics.

- Servei de Planificació i Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat.

- GEN-GOB Eivissa.

- Amics de la Terra.

- Subdirecció General de Protecció del Mar. Ministeri de Transició Ecològica.

- Demarcació de Costes.

De les consultes realitzades s'han rebut els informes del Servei de Planificació i Servei de Gestió Forestal de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, informes del Departament de Territori i Mobilitat (secció de Territori) i informe del Departament d'Economia, Hisenda, Medi Ambient, Medi Rural i Marí (secció de Medi Ambient) del Consell d'Eivissa.

Cal senyalar que s'han de tenir en compte les consideracions aportades en els informes de les administracions consultades.

5. Anàlisi dels Criteris de l'Annex V de la Llei 21/2013 i Annex 4 de la Llei 12/2016.

S'han analitzat els criteris mencionats a l'article 31 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, per a determinar si un pla o programa ha de sotmetre's a avaluació ambiental estratègica ordinària.

L'increment d'edificabilitat pot implicar majors efectes ambientals a l'àmbit, malgrat la modificació nº 12 de les Normes Subsidiàries ve obligada per la Sentència del Tribunal Suprem. Pot suposar un increment de població amb una nova demanda de subministrament d'aigua i necessitat de clavegueram en funció de l'ordenació derivada de l'estudi de detall.

Conclusions de l'informe ambiental estratègic.

Primer.-No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la Modificació Puntual nº 12 de les Normes Subsidiàries de Santa Eulària des Riu, ja que a pesar de que puguin produir-se impactes ambientals significatius a l'àmbit, l'alternativa que es considera més adequada ambientalment és l'alternativa 3, que correspon a la Modificació Puntual proposada.

Com a mesura per preveure o corregir els efectes ambientals negatius tot l'aprofitament que superi la mitjana existent a l'entorn de primera línia de costa a Cala Pada, s'ha d'executar a la parcel·la interior de la nova UA 02 – CP i per alta banda, s'ha d'assegurar el manteniment de les condicions ambientals de la massa forestal qualificada com EL-PR devora la línia de costa. El repartiment d'edificabilitat que es concretarà a l'Estudi de detall no ha d'afectar a aquesta massa arbòria.

Per altra banda, ja que es poden produir impactes ambientals significatius segons l'assignació de l'edificabilitat entre les diferents qualificacions de sòl i l'ordenació que proposi el futur estudi de detall per aquest àmbit, aquest s'haurà de sotmetre a avaluació ambiental estratègica simplificada en el cas que es trobi dins qualque dels supòsits de l'article 9.3 de la Llei 12/2016, d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Segon.- Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de les Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer.- L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aportació del pla en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart.- L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

 

Cinquè.- Aquesta proposta de resolució s'emet sense perjudici les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma, 7 d'octubre de 2019

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias