Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 10843
Resolució informativa de la consellera d’Afers Socials i Esports de 24 d’octubre de 2019 per la qual s’estableix la convocatòria de l’acció concertada del servei de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, amb entitats acreditades, per als anys 2020 i 2021, a la comarca d’Inca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

En data 18 de setembre de 2019, el director general d'Atenció a la Dependència va emetre un informe justificatiu relatiu a la necessitat de concertar amb entitats acreditades un nombre estimat de 9.368 sessions/any del servei de desenvolupament infantil i atenció primerenca (SEDIAP) a la comarca d'Inca, per als anys 2020 i 2021.

Fonaments de dret

1. La Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

2. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

3. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

5. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

7. E l Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.

8. El Decret 85/2010, de 25 de juny, pel qual es regula la xarxa pública i concertada d'atenció primerenca en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears.

9. El Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant el qual es crea la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

10. El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Establir el procediment de tramitació de la convocatòria de l'acció concertada del servei de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d'atenció primerenca en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, amb entitats acreditades, per als anys 2020 i 2021, a la comarca d'Inca, d'acord amb l'annex.

2. Aplicar el procediment ordinari de convocatòria d'acció concertada que preveuen la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, i el Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

3. Aprovar el Plec general de condicions tècniques per a la concertació de sessions del servei de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d'atenció primerenca en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, amb entitats acreditades, per als anys 2020 i 2021, a la comarca d'Inca, que es pot consultar a la Seu Electrònica de la CAIB (https://www.caib.es/seucaib/ca/201/empreses/).

4.Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació de la Resolució, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

  

Palma, 24 d'octubre de 2019

La consellera d'Afers Socials i Esports,

Fina Santiago Rodríguez

  

ANNEX

Convocatòria d'acció concertada del servei de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d'atenció primerenca en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, amb entitats acreditades, per als anys 2020 i 2021, a la comarca d'Inca

1. Objecte i àmbit d'aplicació

1.1. S'estableix el procediment de convocatòria de l'acció concertada del servei de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d'atenció primerenca en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, per als anys 2020 i 2021, per a entitats acreditades, a la comarca d'Inca, i es dicta a l'empara de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

1.2. Se subjecta a aquest procediment la concertació estimada de 9,368 sessions anuals de desenvolupament infantil i atenció primerenca de caràcter generalista de la xarxa pública i concertada d'atenció primerenca de serveis socials de les Illes Balears, adreçades a l'atenció integral dels infants de 0 a 6 anys que ho requereixin, en l'àmbit territorial de la comarca d'Inca.

1.3. D'acord amb l'article 3.h) de la Llei 12/2018, també és objecte del concert assolir l'objectiu d'igualtat de gènere i d'innovació en la gestió de les entitats i els serveis públics.

2. Òrgan instructor

L'òrgan instructor del procediment és la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

3. Lloc i termini de presentació de sol·licituds

3.1. El termini per presentar les sol·licituds és de set dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3.2. Les sol·licituds, degudament emplenades, s'han de presentar al registre electrònic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, adreçades al Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, o en la forma i als llocs que determinen l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. Requisits de les entitats

4.1. Les entitats han de complir els requisits següents:

  1. Disposar de la corresponent autorització i acreditació administrativa, de conformitat amb el Decret 85/2010, de 25 de juny, pel qual es regula la xarxa pública i concertada d'atenció primerenca en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears.
  2. Estar inscrites en el Registre Unificat de Serveis Socials.
  3. Tenir una experiència mínima de dos anys en matèria d'atenció primerenca en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears. L'experiència només es pot acreditar amb els documents que estableix el punt 5.3 apartat a), d'aquesta convocatòria.
  4. Acreditar la disposició dels mitjans i els recursos suficients per garantir el compliment de les condicions previstes en l'acord d'acció concertada. En concret, en el cas de reserva i ocupació de places, les entitats han d'acreditar la titularitat del servei o la disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior a la vigència del concert. Aquests requisits s'han d'acreditar mitjançant la presentació dels documents que estableix el punt 5.3, apartats d), e) i g), d'aquesta convocatòria.
  5. Acreditar el compliment de qualsevol altra normativa que, amb caràcter general o específic, els sigui aplicable, tant per la naturalesa jurídica de l'entitat com pel tipus de servei objecte del concert, mitjançant la presentació del document que estableix el punt 5.3, apartat j), d'aquesta convocatòria.
  6. Comunicar els canvis d'accionariat o de titularitat, per preservar la identitat institucional que hagi justificat l'acord d'acció concertada.

4.2. Així mateix, les entitats han de complir els requisits mínims que s'estableixen en desplegament del títol VII de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

5. Documentació que s'ha de presentar

5.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d'aquesta convocatòria han de formular una sol·licitud, d'acord amb el model general, que ha de signar la persona representant legal de l'entitat. Aquest model de sol·licitud es troba disponible a la Seu Electrònica de la CAIB (https://www.caib.es/seucaib/ca/201/empreses/).

5.2. Les entitats han de presentar una sol·licitud per a cada SEDIAP i per al nombre de sessions que ofereixin per concertar amb l'Administració, que no pot ser superior a les sessions que tenen autoritzades.

5.3. A la sol·licitud s'ha d'adjuntar la documentació següent:

  1. Certificat d'autorització del servei per concertar i certificat de l'acreditació.
  2. Acreditació del caràcter d'entitat del tercer sector social a l'efecte del criteri de preferència en la selecció, d'acord amb l'article 6.4 de la Llei 12/2018.
  3. Declaració responsable que l'entitat no està sotmesa a les prohibicions de contractar amb l'Administració en virtut de sanció administrativa ferma, de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, i d'acord amb l'article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, ni a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions, establerts en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
  4. Acreditació de solvència financera, segons el document disponible a la Seu Electrònica de la CAIB (https://www.caib.es/seucaib/ca/201/empreses/).
  5. Acreditació de solvència tècnica, segons el document disponible a la Seu Electrònica de la CAIB (https://www.caib.es/seucaib/ca/201/empreses/).
  6. Certificat d'estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.
  7. Acreditació de la titularitat de l'equipament o el centre on es du a terme el servei, o de disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior a dos anys.
  8. Declaració del nombre total de sessions autoritzades, signada per la direcció del servei.
  9. Declaració responsable de no incórrer en la prohibició que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol d'igualtat de dones i homes, i declaració de no haver estat sancionada per resolució ferma en els darrers quatre anys per la comissió d'infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d'estrangers.
  10. Declaració, signada per la persona responsable de l'entitat, que el servei compleix la normativa general o específica aplicable, tant per la naturalesa jurídica de l'entitat com pel tipus de servei objecte de concertació.

5.4. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza els tècnics de la Direcció General d'Atenció a la Dependència perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient.

 

6. Tramitació dels concerts i criteris de preferència

6.1. Si la disponibilitat pressupostària és suficient per atendre totes les sessions sol·licitades, s'adjudicaran directament a les entitats sol·licitants.

6.2. En el cas que no hi hagi la disponibilitat pressupostària suficient per atendre tota la demanda per al servei de desenvolupament infantil i atenció primerenca, objecte del concert, la selecció de les entitats s'ha de basar en els criteris següents:

  1. L'arrelament de la persona en l'entorn d'atenció i les condicions d'atenció que requereix.
  2. La implantació a la localitat on s'ha de prestar el servei.
  3. La lliure elecció i la llista d'espera d'accés al servei.

7. Formalització dels concerts

7.1. Els concerts que s'estableixen a l'empara d'aquesta convocatòria s'han de formalitzar mitjançant un document administratiu denominat acord d'acció concertada, el model del qual ha d'aprovar el director general d'Atenció a la Dependència i en el qual s'han d'incloure necessàriament les estipulacions esmentades en l'article 8 de la Llei 12/2018: les condicions tècniques d'execució; el sistema per a l'accés de les persones usuàries; la garantia dels drets de la persona usuària i la informació a la ciutadania dels seus drets i deures; el contingut dels serveis i la delimitació de les prestacions; la fórmula de pagament, el sistema de facturació i la documentació que s'ha d'aportar per a l'abonament dels serveis prestats; la durada i les causes de resolució; el sistema de penalitzacions per incompliment, i la resta de condicions exigides per la legislació vigent.

7.2. Aquests concerts es poden ampliar i renovar d'acord amb el que preveuen la Llei 12/2018 i el Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

8. Sessions i distribució territorial

La previsió del nombre aproximat de sessions/any per concertar és de 9.368 (o la part proporcional) en l'àmbit territorial de la comarca d'Inca.

9. Vigència del concert

El concert serà vigent des de l'1 de gener de 2020 fins al 30 de novembre de 2021.

10. Pressupost i preu màxim del servei

10.1. L'import màxim estimat per assignar és de 711.797,67 € (exempt d'IVA), que es distribuirà entre les mensualitats corresponents dels anys 2020 i 2021. En tot cas, aquest valor estimat té caràcter orientatiu i no vinculant. La despesa real quedarà limitada pel nombre total de sessions que ofereixin les entitats i pels serveis que requereixi efectivament l'Administració.

10.2. Aquest import s'indica únicament a efectes de publicitat i no suposa cap compromís de despesa. Per això, no consta cap consignació pressupostària, que s'ha d'acreditar en el moment en què es materialitzi el servei de concert.

10.3. El preu de referència màxim per sessió és de 39,80 €, d'acord amb la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 3 de setembre de 2019 per la qual s'actualitzen els preus dels serveis concertats, derivada dels increments salarials en els convenis col·lectius pels quals es calculen els preus d'aquests serveis (BOIB núm. 122, de 5 de setembre).

11. Condicions tècniques d'execució

11.1. Les condicions tècniques d'execució s'han d'ajustar al Decret 85/2010, de 25 de juny, pel qual es regula la xarxa pública i concertada d'atenció primerenca en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears.

11.2. El Plec general de condicions tècniques detalla l'acció concertada, les característiques concretes de la població per atendre, el sistema de facturació, el règim de realització amb mitjans aliens, les penalitzacions que s'han d'aplicar en cas d'incompliment de l'entitat, els requisits de qualitat de l'activitat, els aspectes tècnics i econòmics que es poden modificar al llarg de l'execució del concert i els sistemes de seguiment i control del concert.

11.3. Les aplicacions informàtiques del Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència són les úniques vàlides per gestionar les sessions i per a qualsevol ús aplicable que es derivi de l'execució d'aquest concert.

 

12. Seguiment

12.1. Els tècnics del servei de desenvolupament infantil i atenció primerenca són els responsables del seguiment dels casos atesos, i s'han de coordinar amb el Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència i els serveis socials comunitaris bàsics, de salut i educatius.

12.2. Els tècnics del Servei de Valoració i Atenció Primerenca (SVAP) poden fer visites de comprovació del funcionament del servei i requerir-ne documentació quan ho considerin necessari.

12.3. L'entitat concertada ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

12.4. Així mateix, l'entitat concertada ha de facilitar tota la informació que li requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

13. Obligacions de les entitats concertades

13.1. El Plec general de condicions tècniques estableix les obligacions de les entitats concertades.

13.2. Les entitats concertades queden sotmeses a les obligacions de control que en poden afectar el pla de comptes i el sistema comptable, així com els sistemes d'informació, el control de qualitat, l'auditoria de comptes, les auditories de protecció de dades i la presentació d'una planificació triennal de recursos humans i inversions. En tot cas, s'ha de preservar el model de gestió privada del servei i la seva identitat corporativa.

13.3. Les entitats queden sotmeses a les actuacions que determini la Direcció General d'Atenció a la Dependència pel que fa a les condicions tècniques i l'avaluació de la qualitat del servei, així com als processos de seguiment i als controls econòmics i administratius que es vagin adoptant per complir l'acció concertada.

14. Penalitzacions

L'incompliment de les condicions previstes per a la prestació del servei pot donar lloc a la imposició de penalitzacions, d'acord amb el Plec general de condicions tècniques.

15. Criteris d'accés dels infants i llista d'espera

Els criteris d'accés dels infants i la gestió de la llista d'espera es recullen en el Decret 85/2010, de 25 de juny, pel qual es regula la xarxa pública i concertada d'atenció primerenca en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears.

16. Publicitat

16.1. Les entitats d'iniciativa privada acollides al concert social, juntament amb la seva denominació, han de fer constar en la documentació, en totes les comunicacions (informes, fulls, documents, tríptics de difusió, missatges electrònics, webs, insercions en premsa, articles a diaris i a revistes especialitzades) i en la publicitat la condició d'entitat pertanyent a la xarxa pública i concertada d'atenció primerenca en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, segons les indicacions del Manual d'identitat corporativa que els facilitarà l'Administració, sempre amb el vistiplau de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

16.2. Les entitats d'iniciativa privada acollides al règim de concert social han de col·locar en un lloc visible de les seves instal·lacions la indicació “Servei de desenvolupament infantil i atenció primerenca concertat amb el Govern de les Illes Balears” amb el logotip corresponent, que els proporcionarà la Conselleria d'Afers Socials i Esports. Així mateix, s'ha de fer referència a aquesta circumstància en les comunicacions i en les relacions que estableixin per escrit amb les persones usuàries de les sessions concertades.

16.3. Els acords d'acció concertada que se subscriguin es publicaran en el BOIB i en el Portal de Transparència.

17. Prerrogatives de l'Administració

17.1. L'òrgan competent per resoldre el procediment de concertació té la prerrogativa d'interpretar-lo, resoldre'n els dubtes que sorgeixin durant el compliment, modificar-lo per raons d'interès públic, acordar-ne la resolució i determinar-ne els efectes.

17.2. Els acords que adopti l'òrgan competent per resoldre el procediment a partir de les prerrogatives esmentades posen fi a la via administrativa i són immediatament executius.

18. Causes d'extinció

Són causes d'extinció del concert social les que estableix l'article 9 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

19. Jurisdicció competent

La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d'aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l'extinció.