Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 10566
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports de 23 d’octubre de 2019 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que gestionen ajuts econòmics per pal·liar la pobresa energètica

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS: 478889

L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i les polítiques d'atenció a les persones dependents.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, entre els principis rectors dels serveis socials recull el foment de l'autonomia personal, en el sentit de facilitar que les persones disposin de les condicions adequades per desenvolupar els projectes vitals, dins la unitat de convivència que desitgin, d'acord amb la naturalesa dels serveis i llurs condicions d'utilització.

L'article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre d'altres, els objectius de millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social; detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones; detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups.

L'article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d'iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions s'han de dirigir fonamentalment a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials, entre d'altres.

D'acord amb les dades de l'Enquesta de condicions de vida de l'any 2017, el risc de pobresa o exclusió social afecta al voltant de 2,5 persones de cada 10 (24,3 % de la població). Un dels ítems que cal tenir en compte per mesurar la pobresa energètica és el percentatge de persones que no poden mantenir l'habitatge a una temperatura adequada, la qual cosa, l'any 2017, afecta el 16,5 % de les llars de les Illes Balears. Segons l'Enquesta de pressuposts familiars, la despesa en electricitat, gas i altres combustibles per a l'any 2017 suposa el 3,52 % del total de la despesa de les llars.

El Govern de les Illes Balears, en l'Acord 2 de governabilitat, entre els reptes que fan referència a la sostenibilitat i la transició ecològica, inclou les actuacions dirigides a erradicar la pobresa energètica i garantir els subministraments bàsics. La pobresa energètica s'entén com la dificultat o incapacitat d'una llar per atendre les factures dels subministraments bàsics d'electricitat i de gas, per exemple per mantenir l'habitatge en condicions de climatització adequades per a la salut, i és una realitat que afecta tots els estats membres de la Unió Europea.

El Govern de les Illes Balears considera bàsic el seguiment d'aquesta matèria, en particular, en l'assessorament, la consulta i la participació de les associacions i els agents socials implicats en els sectors de l'energia, l'habitatge, el consum i els serveis socials. Conseqüentment, es creà la Mesa per a la Lluita contra la Pobresa Energètica (BOIB núm. 187, de 26 de desembre de 2015) com a òrgan de consulta no preceptiva, debat i assessorament en aquesta matèria, adscrita a la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius. La Mesa per a la Lluita contra la Pobresa Energètica ha d'actuar com a òrgan col·legiat, de col·laboració entre les distintes administracions públiques i de participació de les associacions i els agents socials implicats en els sectors de l'energia, l'habitatge, el consum i els serveis socials.

Per tot això, en data 23 de maig de 2019, es va subscriure un acord de col·laboració entre la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, a través de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials, i la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, a través de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, amb la finalitat de lluitar contra la pobresa energètica i dur a terme actuacions en aquest sentit.

Aquesta convocatòria de subvencions s'adreça a les entitats privades sense ànim de lucre que, en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, actualment desenvolupen projectes adreçats a persones en situació de necessitat d'atenció prioritària, d'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, que inclouen la cobertura de despeses bàsiques vinculades al subministrament i el consum d'energia (gas i electricitat) i la gestió dels ajuts econòmics.

El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, d'acord amb l'article 12 d'aquesta disposició, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.

L'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb la redacció derivada de la disposició final setena de la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears, estableix que, quan ho prevegin les bases reguladores o, en els supòsits de l'article 7.1 de la Llei, la resolució de concessió, també es poden efectuar bestretes de pagament de les subvencions destinades a finançar projectes o programes en matèria de serveis socials, cultura, sanitat, cooperació internacional o acció sociosanitària que es concedeixin a entitats sense ànim de lucre, a federacions, confederacions o agrupacions d'aquestes entitats, i també de les subvencions a entitats que no disposin de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat subvencionada, circumstància que s'ha d'acreditar davant l'òrgan gestor de la subvenció. La bestreta del pagament, amb l'exigència, si escau, de les garanties corresponents, serà com a màxim del 75 % de l'import de la subvenció, amb excepció de les bestretes a favor d'entitats que formin part del tercer sector social, de conformitat amb el que estableix la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, que poden assolir fins al 100 % de l'import de la subvenció.

L'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials (BOIB núm. 76, de 29 de maig).

El Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, determina la composició del Govern i estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 3 de juliol). Dins aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s'inclou la Conselleria d'Afers Socials i Esports, de la qual depèn la Direcció General de Serveis Socials.

El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, estableix les competències i l'estructura orgànica bàsica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports (BOIB núm. 106, de 2 d'agost) i, entre altres competències, atribueix a la Direcció General de Serveis Socials la gestió de programes de serveis socials; el foment dels programes d'inclusió social; la gestió de les prestacions econòmiques de lluita contra la pobresa i l'atenció i la integració social a la població.

Aquesta convocatòria està prevista en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, d'acord amb la Resolució de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 9 d'abril de 2019 (BOIB núm. 52, de 23 d'abril) per la qual es modifica l'annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 7 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012; a proposta de la directora general de Serveis Socials; d'acord amb els informes previs del Servei Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports i de la Direcció General de Pressuposts i Finançament; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que gestionen ajuts econòmics per pal·liar la pobresa energètica de persones en situació de vulnerabilitat, d'acord amb els punts adjunts com a annex a aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de dos-cents setanta mil euros (270.000,00 €).

3. Autoritzar una despesa de dos-cents setanta mil euros (270.000,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears: 

Any

Quantia

Partida pressupostària

2019

108.000,00 €

17401.313I01.48000.00

2020

108.000,00 €

17401.313I01.48000.00 (o l'alternativa corresponent)

2021

54.000,00 €

17401.313I01.48000.00 (o l'alternativa corresponent)

1. Designar la Direcció General de Serveis Socials òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 23 d'octubre de 2019

La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez

 

ANNEX Punts de la convocatòria

1. Objecte

1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria és la concessió de subvencions destinades a finançar projectes d'entitats privades sense ànim de lucre que presten serveis a persones en situació de necessitat d'atenció prioritària, d'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, que incloguin la cobertura de despeses bàsiques vinculades al subministrament i el consum d'energia (gas i electricitat) i la gestió dels ajuts econòmics.

1.2. Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials (BOIB núm. 76, de 29 de maig).

2. Àmbit temporal

Són subvencionables els projectes que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que es duguin a terme dins el període comprès entre l'1 de gener de 2019 i el 31 de desembre de 2020.

3. Pressupost

L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 270.000,00 €, d'acord amb la imputació temporal i el desglossament següent: 

Any

Quantia

Partida pressupostària

2019

108.000,00 €

17401.313I01.48000.00

2020

108.000,00 €

17401.313I01.48000.00 (o l'alternativa corresponent)

2021

54.000,00 €

17401.313I01.48000.00 (o l'alternativa corresponent)

4. Requisits de les entitats beneficiàries

4.1. Poden sol·licitar els ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats que compleixin els requisits que s'indiquen tot seguit:

a. Estar constituïdes com a entitats privades sense ànim de lucre.

b. Estar constituïdes legalment i inscrites, en la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, com a entitats prestadores de serveis socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, regulat en el capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular.

c. Estar inscrites, en la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el Cens d'organitzacions del tercer sector de les Illes Balears.

d. Tenir com a objecte prioritari en els estatuts la realització d'activitats en matèria de serveis socials i atenció als col·lectius en situació de vulnerabilitat social o risc d'exclusió social.

e. Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears.

f. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

g. Haver justificat els ajuts o les subvencions que hagin rebut anteriorment de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

h. No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableix l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

i. No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

4.2. S'exclouen d'aquesta convocatòria les entitats privades següents:

  • Entitats que, d'acord amb els seus estatuts, adoptin la denominació de federació, confederació o coordinadora, o en tot cas siguin una unió d'associacions (article 3.f) de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació).
  • Fundacions que, d'acord amb l'escriptura de constitució, tenguin com a fundadores persones jurídiques de naturalesa pública.

5. Obligacions de les entitats beneficiàries

5.1. D'acord amb l'article 20 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions, a més de les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, tenen les obligacions següents:

a. Comunicar a l'òrgan competent que s'accepta la proposta de resolució o que s'hi renuncia en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, en el termini que estableix el punt 11.5. d'aquesta convocatòria, no es fa constar el contrari.

b. Acreditar davant la Conselleria d'Afers Socials i Esports que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions per accedir als ajuts i, en especial, que es manté l'activitat subvencionada.

c. Acreditar, de la manera establerta reglamentàriament i abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, que s'està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

d. Comunicar a l'òrgan que concedeix les subvencions qualsevol variació de la situació de l'entitat que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de trenta dies naturals comptadors des que s'origini la variació.

e. Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten.

f. Comunicar a la Conselleria d'Afers Socials i Esports l'obtenció d'altres subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger.

g. Facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan de control financer corresponent.

h. Aportar una memòria justificativa de l'aplicació dels ajuts atorgats i que n'expliqui la realització.

i. Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.

j. Adoptar, en els termes establerts en la convocatòria corresponent, les mesures de difusió consistents a fer constar en les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si n'és el cas, el cofinançament amb fons de la Unió Europea i, més concretament, la imatge corporativa de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius i de la Conselleria d'Afers Socials i Esports i, si pertoca, la imatge de la Unió Europea.

k. Trametre a la Conselleria d'Afers Socials i Esports una còpia de les publicacions relacionades amb la finalitat de la subvenció.

5.2. A més de les obligacions que estableix l'apartat anterior, les entitats beneficiàries han de complir les següents:

a. Valorar la situació de vulnerabilitat de les persones incloses en els projectes que se subvencionin mitjançant aquesta convocatòria. Es considera que una persona o una família es pot trobar en situació de vulnerabilitat si és beneficiària d'alguna ajuda pública (renda social garantida, renda mínima d'inserció, pensions no contributives, prestacions i subsidis d'atur o ajuts d'emergència de les administracions locals), així com les persones que reben la prestació de teleassistència, les persones usuàries del servei de menjar a domicili, les persones que tenen un expedient obert en entitats socials, les persones amb valoració de discapacitat, les persones demandants de feina al SOIB i altres situacions de necessitat amb valoració professional.

b. Verificar que la persona usuària del servei no rep ni ha rebut ajudes per cobrir la mateixa finalitat que, conjuntament i junt amb els ajuts objecte d'aquesta convocatòria, superin el 100 % de la despesa.

c. Fer constar en tots els elements publicitaris de l'activitat subvencionada la col·laboració de la Conselleria d'Afers Socials i Esports i de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, en un lloc destacat i amb l'autorització prèvia del Gabinet de Premsa de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

d. Executar la totalitat del projecte aprovat que ha fonamentat la concessió de la subvenció, amb independència de l'import concedit en la resolució de concessió.

6. Despeses subvencionables

6.1. Es consideren despeses subvencionables les despeses bàsiques vinculades al subministrament i el consum d'energia (gas i electricitat), les de personal d'atenció directa i les derivades de la gestió i la tramitació dels ajuts econòmics, amb el detall que s'exposa a continuació:

a. Les despeses dels desemborsaments efectuats per les entitats privades sense ànim de lucre que financen els ajuts econòmics puntuals per a persones en situació de necessitat per cobrir despeses bàsiques vinculades al subministrament i el consum d'energia (gas i electricitat).

b. Les despeses del personal tècnic contractat per l'entitat i destinat a l'atenció directa de les persones beneficiàries dels ajuts econòmics.

c. Les despeses del personal de suport administratiu contractat per l'entitat derivades de la gestió administrativa i comptable directament relacionades amb la tramitació dels ajuts econòmics.

d. Les despeses relatives a l'auditoria externa del projecte. Aquest tipus de despeses no poden ser superiors al 3 % del projecte aprovat.

6.2. Les despeses de personal de les lletres b) i c) de l'apartat anterior no poden superar el 40 % de l'import del projecte aprovat.

6.3. Únicament es finançaran les despeses que s'hagin efectuat entre l'1 de gener de 2019 i el 31 de desembre de 2020.

6.4. L'import màxim per subvencionar cada entitat i projecte és de:           

  • 135.000,00 euros anuals, per a entitats i projectes d'àmbit suprainsular.
  • 67.500,00 euros anuals, per a entitats i projectes d'àmbit insular.

7. Documentació que cal presentar

7.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d'aquesta convocatòria han de presentar una sol·licitud, d'acord amb el model que consta com a imprès 1, que ha de signar la persona representant legal de l'entitat.

7.2. A la sol·licitud s'ha d'adjuntar, sempre que no estigui en poder de l'Administració o es pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques, segons el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, la documentació següent:

a. Una fotocòpia compulsada del NIF de l'entitat sol·licitant.

b. Una còpia compulsada de l'acord constitutiu de l'entitat amb els estatuts adjunts.

c. L'acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l'assemblea general, apoderament, certificat d'habilitació, etc.).

d. L'acreditació de la inscripció de l'entitat en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears.

e. Una declaració responsable (imprès 2) en la qual es faci constar que l'entitat sol·licitant:

No està sotmesa a cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per ser beneficiària de la subvenció establerts en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de normativa aplicable.

Compleix les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, l'article 20 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, i també les que estableix aquesta convocatòria.

No ha estat mai objecte de sancions administratives ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Ha justificat els ajuts o les subvencions que hagi rebut anteriorment de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o que no té imports pendents de reintegrament.

f. Una declaració responsable en la qual es faci constar que l'entitat sol·licitant no ha sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès 3).

g. Certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària que indiquin que l'entitat sol·licitant està al corrent en el pagament de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant l'Administració estatal.

h. Una autorització expressa de la persona representant de l'entitat sol·licitant perquè l'òrgan instructor del procediment pugui expedir el certificat telemàtic justificatiu que l'entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, i amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (imprès 4).

i. Una declaració responsable relativa a la veracitat de les dades bancàries aportades, excepte que ja consti, tramitada vàlidament, en els arxius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (en aquest cas, n'hi ha prou d'indicar-ne les dades). La titularitat del compte bancari ha de ser de l'entitat beneficiària de la subvenció (imprès 5).

j. Un certificat signat per la persona representant de l'entitat en el qual es faci constar l'adreça de la seu o la delegació permanent i activa a les Illes Balears, així com dels altres locals dels quals disposa l'entitat, amb una indicació clara dels serveis que es duen a terme a cada local (imprès 6)

k. Un projecte tècnic ajustat als criteris de valoració del punt 12 i d'acord amb el model disponible al web (imprès 7).

7.3. Els tècnics del Servei de Serveis Socials poden sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que considerin necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

7.4. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General de Serveis Socials qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.

7.5. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza els tècnics de la Direcció General de Serveis Socials perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient.

7.3. Les entitats que anteriorment hagin presentat correctament tota la documentació requerida a qualsevol administració poden substituir els documents exigits en els apartats a), b), c), d) i j) per una declaració responsable signada per la persona representant de l'entitat, en la qual consti el manteniment de les condicions (imprès 11).

8. Nombre, lloc i termini de presentació de sol·licituds

8.1. Les entitats interessades poden presentar solament una sol·licitud per a aquesta convocatòria. En el cas que una entitat presenti més d'una sol·licitud, únicament es tindrà en compte la primera d'acord amb l'ordre del registre d'entrada.

8.2. Les sol·licituds, emplenades degudament, s'han de presentar a la seu de la Direcció General de Serveis Socials (plaça de la Drassana, 4, 07012 Palma) de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, o als llocs que determinen l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, i l'article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Si la sol·licitud s'envia per correu, la documentació corresponent s'ha de presentar en un sobre obert, de manera que l'exemplar destinat a la Direcció General de Serveis Socials de la Conselleria d'Afers Socials i Esports es dati i segelli abans de certificar-se, d'acord amb l'article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l'oficina de correus no dati i segelli la sol·licitud, s'entendrà com a data vàlida de presentació la d'entrada en el Registre General de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

Si la sol·licitud es presenta a un lloc diferent de la seu de la Direcció General de Serveis Socials, s'ha d'enviar per correu electrònic (a l'adreça serveissocials@dgsersoc.caib.es) el full de la sol·licitud, amb el segell d'entrada dins el termini, a la Direcció General de Serveis Socials en el termini màxim de les 24 hores següents a l'acabament del termini hàbil de presentació. De la mateixa manera, si s'envia per correu certificat, s'ha d'enviar per correu electrònic el full de la sol·licitud, datat i segellat per l'oficina de correus, en què consti que s'ha tramès dins el termini hàbil de presentació.

Els impresos oficials de la sol·licitud i dels diferents documents que s'han d'emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades en els enllaços del web de la Direcció General de Serveis Socials. Quan en la sol·licitud s'inclogui un número de fax, s'entendrà que s'aporta a l'efecte de notificar els actes de tràmit, d'acord amb els articles 40 i 42 de la Llei 39/2015.

En qualsevol cas, les entitats sol·licitants han de trametre una còpia telemàtica del projecte presentat (imprès 7) a l'adreça de correu electrònic serveissocials@dgsersoc.caib.es.

8.3. El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies naturals comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

9. Examen de la documentació

9.1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Serveis Socials han d'examinar les sol·licituds i la documentació que s'adjunta per determinar si l'ajut s'adequa al que estableix aquesta convocatòria.

9.2. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació necessària, es requerirà l'entitat interessada perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015.

10. Comissió Avaluadora

10.1. D'acord amb el que disposen l'article 19 del Text refós de la Llei de subvencions, l'article 15 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, i l'apartat 3 de l'Acord de col·laboració entre la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat subscrit de 23 de maig de 2019, es constitueix la Comissió Avaluadora, que integren els membres següents:

a. President: el cap del Servei de Serveis Socials de la Direcció General de Serveis Socials de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, o la persona que delegui.

b. Vocals:

  • El cap del Servei d'Energia de la Direcció General d'Energia de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, o la persona que delegui.
  • La cap del Servei Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, o la persona que delegui.
  • El cap de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, o la persona que delegui.
  • Un tècnic o tècnica de la Direcció General de Serveis Socials.
  • Un tècnic o tècnica de la Direcció General d'Energia.

c. Secretària: la cap del Servei Jurídic de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, o la persona que delegui.

10.2. D'acord amb els informes tècnics previs elaborats i signats individualment pel personal tècnic que forma part de la Comissió Avaluadora, la Comissió ha d'emetre l'informe global que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar les propostes de resolució de concessió de subvencions. En aquest informe, la Comissió Avaluadora ha d'establir la llista dels possibles projectes beneficiaris ordenats per puntuació.

11. Instrucció del procediment, resolució i notificació

11.1. La directora general de Serveis Socials és l'òrgan competent per instruir el procediment, el qual ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, així com per comprovar la justificació i l'aplicació efectiva de la subvenció concedida, d'acord amb l'article 42 del mateix text legal.

11.2. En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant de la subvenció, l'òrgan instructor l'ha d'advertir que, una vegada transcorregut el termini de quinze dies, se'n produeix la caducitat. Si finalitza aquest termini i l'entitat sol·licitant no ha duit a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l'òrgan instructor ha de proposar l'arxivament de les actuacions a l'òrgan competent per resoldre el procediment i, una vegada dictada la resolució corresponent, ho ha de notificar a la persona interessada.

11.3. En tot cas, l'òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o l'entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l'activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s'ha de demanar la conformitat de la persona o l'entitat sol·licitant, conformitat que s'ha d'entendre atorgada si la proposta formulada per l'òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i la persona o l'entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en un termini de quinze dies. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per la persona o entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si n'és el cas, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.

11.4. D'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, l'òrgan instructor del procediment iniciarà, si escau, el tràmit d'audiència amb la formulació de la proposta de resolució provisional, perquè, en el termini màxim de deu dies hàbils, les persones interessades hi puguin presentar les al·legacions que considerin oportunes o, si escau, reformular el projecte. Una vegada finalitzat el tràmit d'audiència, l'òrgan instructor del procediment, d'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, formularà la proposta de resolució definitiva. Tant la proposta de resolució provisional com la proposta de resolució definitiva s'han de notificar a les persones interessades individualment o mitjançant la publicació.

11.5. Una vegada notificada o publicada la proposta de resolució, les entitats beneficiàries han de comunicar a l'òrgan instructor que accepten la proposta o bé que hi renuncien, en el termini de cinc dies naturals. En tot cas, es considera que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari en el termini de cinc dies naturals comptadors des de l'endemà que s'hagi notificat.

11.6. L'òrgan competent per resoldre els procediments de concessió de les subvencions que determina aquesta convocatòria és la consellera d'Afers Socials i Esports.

11.7. Les resolucions dictades en aquest procediment, que posen fi a la via administrativa, s'han de notificar individualment a cada entitat interessada, d'acord amb els articles 42 i 43 de la Llei 39/2015; han de ser motivades, i han de fixar, en cas de concessió, la quantia individual de la subvenció. En relació amb l'article 43 de la Llei 39/2015, per a la pràctica de la notificació són vàlides les notificacions a través de mitjans electrònics, que s'entendran practicades en el moment en què es produeixi l'accés al seu contingut. En tot cas, la notificació es considerarà produïda una vegada transcorreguts deu dies des de l'enviament de la resolució per mitjans telemàtics, encara que l'entitat no hagi accedit al contingut.

11.8. El termini màxim per resoldre el procediment i notificar les resolucions és de sis mesos comptadors des de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds.

11.9. Les sol·licituds no resoltes en el termini fixat en l'apartat anterior s'han de considerar desestimades.

11.10. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

12. Criteris de valoració

12.1. D'acord amb el que disposa l'article 17.1 del Text refós de la Llei de subvencions, s'han de seleccionar les entitats beneficiàries mitjançant el procediment de concurs.

12.2. La concessió dels ajuts s'ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat que els atorga, i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

12.3. Els criteris de valoració de les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria són els que es detallen a continuació: 

Bloc 1. Implantació territorial (màxim 65 punts)

1.1. Nombre de punts d'atenció en què es tramitaran els ajuts (2,5 punts per cada oficina; fins a 25 punts).

1.2. Nombre de municipis en què es tramitaran els ajuts (2 punts per municipi; fins a 15 punts).

1.3. Previsió del nombre d'ajuts per a la mateixa finalitat (desagregats per la variable “sexe”) per gestionar al llarg del projecte (1 punt per cada 2 ajuts; fins a 25 punts).

Bloc 2. Capacitat operativa i tècnica de l'entitat sol·licitant (màxim 10 punts)

2.1. Estructura d'organització i funcionament. Descripció de l'entitat i del servei subvencionat (fins a 2 punts).

2.2. Descripció dels recursos humans necessaris per desenvolupar el projecte (de 0 a 4 punts).

2.3. Previsió i descripció de la coordinació amb els serveis socials comunitaris bàsics o especialitzats (fins a 2 punts). (Es valorarà l'aportació de protocols o d'altres documents acreditatius.)

2.4. Realització d'auditories externes o certificació de qualitat de l'entitat de l'any 2019 que inclogui la unitat gestora dels ajuts (de 0 a 2 punts).

Bloc 3. Qualitat tècnica de l'activitat (màxim 20 punts)

3.1. Descripció acurada de les característiques sociofamiliars de les persones usuàries. Factors de vulnerabilitat. Edat, sexe, discapacitat, dependència, situació sociofamiliar i altres (fins a 5 punts).

3.2. Descripció de les situacions de necessitat sobre les quals es pretén actuar (fins a 5 punts).

3.3. Definició de l'activitat (fins a 5 punts).

3.4. Presentació de l'objectiu general de referència i objectius específics de l'activitat (fins a 5 punts).

Bloc 4. Capacitat financera (màxim 5 punts)

4.1. Presentació d'un pressupost realista i ajustat (de 0 a 5 punts).

13. Determinació de l'import de la subvenció

13.1. Per determinar l'import de la subvenció, s'ha de valorar cada projecte de 0 a 100 punts, d'acord amb els criteris que estableix l'apartat 12 d'aquesta convocatòria.

13.2 La puntuació mínima necessària d'un projecte per accedir a la subvenció és de 50 punts.

13.3. La quantia per subvencionar cada projecte es determinarà entre els que concorrin a la convocatòria. Si la suma dels imports sol·licitats per a tots els projectes de la convocatòria que hagin obtingut la puntuació mínima establerta en el punt 13.2 no supera l'import màxim previst en el punt 3, s'atorgarà a les entitats el 100 % de l'import sol·licitat, sempre que aquest import sigui inferior al 100 % del cost total del projecte, amb el límit que disposa el punt 6.4 d'aquesta convocatòria.

13.4. En el cas que la suma dels imports sol·licitats per a tots els projectes presentats superi l'import màxim previst en el punt 3 d'aquesta convocatòria, s'aplicaran les regles següents:

a. L'import de la subvenció serà el resultat directe d'aplicar la puntuació obtinguda en el procés de valoració, en forma de percentatge amb decimals, a l'import del projecte sol·licitat, i se li atorgarà un mínim del 50 % de l'import sol·licitat, sempre que hagi obtingut una puntuació mínima de 50 punts, i un màxim del 100 % per a les sol·licituds que obtinguin la puntuació màxima de 100 punts, sempre que l'import sol·licitat sigui inferior al 100 % del cost total del projecte. S'ha de respectar la proporció entre els punts obtinguts i els percentatges que s'han d'aplicar sobre l'import del projecte aprovat i que han de donar com a resultat la quantia de la subvenció.

b. En el cas que la suma dels imports totals dels ajuts que correspondrien a les entitats beneficiàries superi l'import total del pressupost assignat, d'acord amb el límit pressupostari que consta en el punt 3 d'aquesta convocatòria, s'ha de prorratejar aquest import total entre les entitats beneficiàries tenint en compte l'ajut assignat inicialment.

13.5. En el cas que el projecte disposi de finançament d'altres ens públics o privats, la quantia d'aquestes subvencions, de manera aïllada o conjunta, no pot ser superior al cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.

13.6. L'import de la subvenció concedida no pot ser, en cap cas, superior a la quantia sol·licitada.

14. Pagament dels ajuts i justificació

14.1. El primer pagament de la subvenció serà del 40 % de l'import concedit i es farà anticipadament, dins l'anualitat 2019, una vegada notificada la resolució de concessió de la subvenció, en concepte de bestreta, i eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa.

14.2. El segon pagament de la subvenció serà del 40 % de l'import concedit i es farà anticipadament, dins el primer trimestre de l'any 2020, en concepte de bestreta, i eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa.

14.3. Els pagaments prevists en els punts 14.1 i 14.2 suposen una bestreta acumulada superior al 75 % de l'import màxim establert en aquesta convocatòria, encara que no s'ha de presentar cap tipus de garantia, segons l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Atès que les entitats sol·licitants de les subvencions objecte d'aquesta convocatòria han d'estar inscrites en el Cens d'organitzacions del tercer sector de les Illes Balears, de conformitat amb la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, no resulta necessari que el Consell de Govern autoritzi la bestreta.

14.4. El tercer pagament, corresponent al 20 % de l'import total concedit, es farà una vegada l'entitat beneficiària hagi justificat el 100 % del projecte aprovat. Aquesta justificació s'ha de presentar abans del 31 de març de 2021.

14.5. Les subvencions atorgades per un import superior a 60.000 euros s'han de justificar necessàriament mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb informe d'auditoria i d'acord amb els requisits que estableix l'article 25 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

14.6. Les subvencions atorgades per un import inferior o igual a 60.000 euros es poden justificar, a elecció de l'entitat, mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb informe d'auditoria o mitjançant la modalitat de justificació ordinària. En el segon cas, l'entitat ha d'aportar la documentació adjunta següent:

a. Una memòria tècnica justificativa, que ha d'incloure:

  • Un certificat del representant legal de l'entitat que acrediti la realització efectiva de l'activitat d'acord amb la sol·licitud presentada i l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que ha servit de fonament a la concessió de la subvenció.
  • Un informe tècnic complet i detallat del projecte executat en el seu conjunt i una avaluació final. En aquest informe, s'ha de detallar el procediment aplicat per fer la valoració de la situació de necessitat, així com el procediment de verificació de la manca de concurrència d'ajuts per a la mateixa finalitat.

b. Una memòria econòmica, en la qual han de constar:

  • Un compte justificatiu, degudament emplenat i signat pel representant de l'entitat, que ha d'incloure la relació dels justificants imputats al projecte durant el període comprès entre  l'1 de gener de 2019 i el 31 de desembre de 2020, amb la data d'emissió i de pagament i el percentatge d'imputació al projecte subvencionat tenint en compte els altres ajuts de què disposa l'entitat per dur a terme l'activitat subvencionada (imprès 8).
  • Un balanç final del pressupost total del projecte aprovat, que ha d'especificar les despeses que ha finançat el Govern de les Illes Balears, les que han finançat altres entitats o administracions públiques i les que s'han finançat amb fons propis.
  • La relació de persones usuàries del servei, amb la quantificació detallada de l'import atorgat, la finalitat (subministrament d'energia elèctrica o gas), el número de factura corresponent a la despesa abonada i el període temporal a què correspon. Així mateix, s'hi ha d'incloure el número del col·legiat que faci la valoració de la situació de necessitat.
  • La relació de justificants signats per les persones usuàries, tenint en compte el que disposa la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, que té per objecte adaptar a l'ordenament jurídic espanyol el Reglament (UE) 2016/679/UE i completar-ne les disposicions, així com la normativa de desplegament aplicable.
  • Els tres pressuposts que, si escau, i en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat la persona o l'entitat beneficiària.

c. Una declaració responsable de l'entitat, actualitzada en la data de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les que se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès 3).

d. Una declaració responsable de l'entitat relativa a l'acreditació de la situació de risc d'exclusió social i la impossibilitat que les persones usuàries del servei atenguin els seus pagaments.

14.7. L'aplicació dels fons percebuts no s'entendrà del tot justificada fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte aprovat, amb independència de l'import de la subvenció concedida. L'entitat beneficiària ha de justificar el 100 % del projecte aprovat, que resulta de la justificació final de les accions. En el cas que, una vegada revisada la justificació final del projecte, l'import justificat resulti inferior al del projecte aprovat, s'haurà d'iniciar el procediment de reintegrament de conformitat amb el que preveu l'apartat 19 d'aquesta convocatòria.

14.8. Els documents acreditatius del pagament efectuat han de tenir una data compresa entre l'1 de gener de 2019 i el 31 de març de 2021 o bé dins de la data d'execució de les accions que consti en la resolució de concessió de la subvenció, d'acord amb la sol·licitud presentada.

14.9. Malgrat el que estableix el punt 14.6, i d'acord amb el que disposa l'article 24.2.c) de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, s'entendran justificades totes les despeses que, conforme a dret, s'hagin meritat en la data màxima de justificació de l'activitat, amb independència que s'hagin abonat o no als creditors corresponents. Tot i això, l'entitat beneficiària ha de justificar l'abonament de les factures, les nòmines i els altres documents acreditatius de l'activitat en el termini màxim de vint dies des de la data del darrer cobrament de la subvenció.

14.10. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini màxim de quinze dies, des de l'endemà de la notificació per escrit a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.

15. Ampliació del termini de justificació de la subvenció

15.1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció poden demanar una ampliació d'aquest termini, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.

15.2. D'acord amb l'article 19 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d'ofici o a instància de part, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d'aplicació. La sol·licitud d'ampliació d'aquest termini s'ha de presentar abans del 31 de març de 2021.

16. Subcontractació

La subcontractació és possible fins a un màxim del 100 % de l'import de l'activitat subvencionada, d'acord amb el que preveu l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions en relació amb l'article 29 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

17. Avaluació i control

17.1. Les persones o entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

17.2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat, sens perjudici de les responsabilitats que se'n puguin derivar.

18. Revocació dels ajuts concedits

18.1. Llevat del supòsit de modificació de la resolució de concessió, d'acord amb l'article 30 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, l'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han de tenir en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

18.2. Com a pressupòsit de l'obligació de l'òrgan competent d'iniciar el procediment de revocació o de reintegrament total o parcial de la subvenció concedida i no justificada totalment o parcialment, s'ha de dictar i notificar una liquidació de la subvenció, en el termini de nou mesos comptadors des de la presentació de la justificació, d'acord amb l'article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions.

18.3. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, així com la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre finalment la persona o entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o entitat beneficiària n'hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent. A aquest efecte, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació que estableix l'article 31.3 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

19. Reintegrament dels ajuts concedits

19.1. L'entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si correspon, l'interès de demora, en els casos que estableix l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005.

19.2. D'acord amb l'article 44.5 del Text refós de la Llei de subvencions, una vegada dictada i notificada la liquidació de la subvenció segons l'article 42 bis, el procediment de reintegrament s'ha d'iniciar d'ofici per resolució de l'òrgan competent i s'ha de regir per les disposicions generals sobre procediments administratius que conté la legislació estatal bàsica. Així mateix, s'hi ha de garantir l'audiència a les persones interessades, sens perjudici de les particularitats que estableixen aquest Text refós, les disposicions reglamentàries de desplegament i la legislació de finances. També s'han de tenir en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 31.3 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

19.3. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.

20. Compatibilitat

20.1. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin atorgar altres administracions o entitats públiques o privades.

20.2. D'acord amb l'article 4 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, l'import de la subvenció no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres ajuts de la mateixa administració o altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.

21. Règim d'infraccions i sancions

Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de l'atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

22. Normativa aplicable

En tot el que no disposa aquesta convocatòria s'han d'aplicar l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 i el Text refós de la Llei de subvencions.