Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 10382
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el projecte d'electrificació de les finques del pol. 2, parc. 77 i 81, TM Banyalbufar (47A/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 25.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 26 de setembre de 2019,

DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL

El projecte objecte del present informe es troba inclòs a l'annex 1. “Projectes sotmesos a l'avaluació d'impacte ambiental ordinària”, Grup 3. Energia. Punt 7. “Línies de transmissió d'energia elèctrica entre 15 i 66 kV en sòl rústic amb la qualificació d'ANEI o ARIP, espais naturals protegits a l'empara de la Llei 42/2007 i espais de rellevància ambiental de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), excepte en el cas que siguin línies soterrades per camí existent amb una longitud inferior a 1 km “.

Per tant, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, procedeix formular la seva declaració d'impacte ambiental, d'acord amb l'art. 41 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental.

Antecedents

El Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en sessió de 3 de maig de 2012, va acordar:

A. En relació a l'Avaluació d'Impacte Ambiental:

Informar favorablement el projecte de "Línia elèctrica de MT, CT i BT, pol. 2 parc. 77 i 78 (finques de Son Balagueret, Sa Punta, Sa Terra Rotja i Son Bunyola)", TM de Banyalbufar, donat que el projecte ja està pràcticament realitzat, disposa de la declaració d'interès general i totes les administracions consultades han emès informes favorables"

B. Pel que fa a la afecció a la Xarxa Natura 2000:

Informar favorablement el projecte d'instal·lació de línia elèctrica MT, CT i Xarxa BT, al polígon 2, parcel·la 81 i 77 Finca Son Bunyola, TM Banyalbufar, promogut per Son Bunyola SL, ja que no es preveu que afecti de forma apreciable els hàbitats naturals i les espècies d'interès comunitari dins el LIC ES5310081 Port des Canonge i el PN de la Serra de Tramuntana.

L'acord es va publicar al BOIB núm. 96 de 5 de juliol de 2012.

Actualment el projecte que compta amb informe favorable de la CMAIB (4806/08) i de Xarxa Natura 2000 (204/2010) es modifica per un canvi del punt de connexió de les instal·lacions d'ENDESA.

1. Informació del projecte

L'objecte del projecte és la connexió a la xarxa elèctrica (ENDESA) de les parcel·les 77 (Son Bunyola) i 81 (Son Balagueret) ubicades al polígon 2 del terme municipal de Banyalbufar.

La modificació del projecte està motivada pel canvi del punt de connexió a les instal·lacions d'Endesa, per la qual cosa es projecta la reconversió de la ET (estació transformadora) aèria Son Valenti en un CMM (centre de maniobra i mesura) per a Son Bunyola i Son Balagueret i, una ET per a Endesa. Ambdues (CMM i ET) s'ubicaran a un edifici prefabricat de formigó.

Així es projecta una línia subterrània privada AT a 15 kV que anirà des del CMM fins a l'ET núm. 1 en Son Bunyola. Per a la seva execució es requereix realitzar una rasa i entubat des del CMM de Son Valentí fins les cases de Son Balagueret, on el cablejat es passarà fins a Son Bunyola per un tub que ja es troba col·locat per sota del camí asfaltat.

La modificació permet l'eliminació d'una ET aèria i un tram de línia aèria (15 kV) existent. Les instal·lacions que son objecte de modificació són:

1. Instal·lació pública: inclou

-Reforma de la línia aèria existent (15 kV): Actualment té 120 metres de longitud, amb la reforma prevista se suprimeix l'ET aèria sobre pals i es col·loca una torre metàl·lica C-2000/14 de manera que la longitud final de la línia aèria serà de 32 m.

-Línia subterrània a 15 kV per alimentar CMM+ET: aquesta línia anirà des de la torre de reconversió fins el nou CMM+ET i, es soterrarà dins una rasa de (22x106) cm² pel camí existent.

-CMM+ET: s'ubicaran en un edifici prefabricat de formigó (PFU-7) de dimensions (8,88 x 3,18) m². La seva coberta estarà formada per peces de formigó, per damunt es formarà la teulada a dos o quatre vessants amb teules de formigó.

-Xarxa subterrània de BT: la línia que constituirà la xarxa de distribució de baixa tensió serà subterrània i s'ubicarà dins una rasa de (40x60) cm² amb caixa de distribució per a urbanitzacions (CDU).

2.Instal·lació privada: inclou

-Línia subterrània a 15 kV des del CMM fins a l'ET núm. 1 de Son Bunyola.

Totes les instal·lacions s'ubiquen a propietat privada i no es precisa d'expropiació. Com a organisme afectat només està Gesa-ENDESA.

La potència prevista per la línia d'AT soterrada és de 380 kW (475 kVA) per a les cases de Son Bunyola i Son Balagueret. La longitud total de la línia és de 2.510 metres a instal·lar dels quals, 1.700 m requerixen de rasa per camí existent que anirà des de el CT de Son Valentí fins a Son Balagueret, la resta anirà des de Son Balagueret fins a Son Bunyola per tub ja instal·lat.

El termini previst per a l'execució del projecte és de 4 mesos

2. Elements significatius de l'entorn del projecte

El projecte objecte d'estudi s'ubica dins l'àmbit territorial del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana (Decret 19/2007), a zones qualificades amb ús limitat i ús compatible. També es troba en espai protegit per la Xarxa Natura 2000, LIC ES531008-Port des Canonge i en àrea natural d'especial interès (ANEI) segons la Llei 1/1991, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears.

A més a més, en àrea d'alt nivell de protecció (AANP), àrea de Prevenció de Riscs (APR) d'esllavissaments, d'erosió i d'incendis segons el Pla Territorial de Mallorca.

Finalment i, segons el Pla General de Defensa contra Incendis Forestals a les Illes Balears, en zona d'alt risc (ZAR) qualificada amb risc extremadament alt.

3. Resum del procés d'avaluació

Tramitació

El projecte objecte del present informe es troba inclòs a l'annex 1. “Projectes sotmesos a l'avaluació d'impacte ambiental ordinària”, Grup 3. Energia. Punt 7. “Línies de transmissió d'energia elèctrica entre 15 i 66 kV en sòl rústic amb la qualificació d'ANEI o ARIP, espais naturals protegits a l'empara de la Llei 42/2007 i espais de rellevància ambiental de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), excepte en el cas que siguin línies soterrades per camí existent amb una longitud inferior a 1 km “.

Fase d'informació pública i de consultes

Al BOIB núm. 81 de 30 de juny de 2018 es publica “Modificació projecte i estudi d'impacte ambiental d'electrificació polígon 2, parcel·la 77 i 81 Banyalbufar“ se sotmet a informació pública, d'acord amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i, la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, durant un termini de trenta dies.

Durant l'exposició pública l'Ajuntament de Banyalbufar va consultar a les següents Administracions:

1.Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca. DG de Recursos Hídrics (per APR d'erosió i esllavissament), en data 23 de març de 2018 amb RE núm. 7226/18

2.Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca. DG de Recursos Hídrics. Servei Forestal (per APR d'incendis), en data 23 de març de 2018 amb RE núm. 7227/18.

3.Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca. Departament d'Espais Naturals i Biodiversitat. Servei d'Espais Naturals (per Espai Natural Protegit – PORN), en data 23 de març de 2018 amb RE núm. 7227/18.

4.Consell de Mallorca. Departament de Territori (per Declaració d'Interès General), en data 23 de març de 2018.

5.Consell de Mallorca. Departament de Carreteres (per APT de carreteres), en data 23 de març de 2018.

A data de realització del present informe es van rebre informes de:

-Departament de Territori i Infraestructures. Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat, de data 12 de juny de 2018 en relació a la autorització d'obres.

-Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de data 12 de maig de 2018. Sentit de no inconvenient per l'execució de les obres amb condicionants.

-Servei d'Espais Naturals, de data 28 de juny de 2018. Sentit favorable amb condicionants pel que respecta al paratge natural de la Serra de Tramuntana.

-Servei d'Estudis i Planificació, de data 4 de setembre de 2018. Sentit favorable amb condicionant.

-Servei d'Espais Naturals, de data 4 de juny de 2019, amb consideracions tècniques a tenir en compte en relació a la Xarxa Natura 2000.

-Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, de data 4 de juliol de 2019. Sentit favorable.

Al·legacions: l'Ajuntament de Banyalbufar en el seu ofici de 25 de setembre de 2018, certifica que durant el període d'exposició pública i consultes als organismes i administracions competents no s'han rebut escrits d'al·legacions al respecte.

No s'han realitzat consultes transfrontereres al no considerar-se necessari.

4. Anàlisi tècnic de l'expedient

Les alternatives considerades pel desenvolupament de la modificació del projecte d'electrificació són:

Alternativa 0. Referent a la no execució del projecte, no és viable atès que es requereix realitzar la dotació elèctrica als habitatges de les finques de Son Bunyola i Son Balagueret.

Alternativa de procés. Es consideren 3 opcions:

Línia aèria des de la torre de Son Valentí fins a Son Balagueret. Es descarta atès l'impacte paisatgístic que suposaria.

Primer tram amb línia aèria, construcció del CT i línia soterrada des de Son Valentí fins a Son Balagueret. Es descarta atès que no queda assegurada l'estabilitat del terreny per les forts pendents que hi ha des de la cota de Son Valentí fins a la cota de Son Balagueret.

Modificació proposada amb línia soterrada. Es correspon amb l'actuació menys agressiva i de menor impacte ambiental i paisatgístic.

S'analitzen els impactes per a l'alternativa seleccionada tenint en compte el medi biòtic, abiòtic i antròpic tant per a la fase de construcció com per a la fase de funcionament.

Es proposen tot un seguit de mesures correctores de l'impacte que es consideren específiques per al projecte en qüestió i que suposen una partida pressupostària de 19.000 €.

El Programa de Vigilància Ambiental contempla un control i seguiment dels paràmetres més rellevants com són: sòl, emissions a l'atmosfera, recursos hídrics, fauna i flora, paisatge i residus. També inclou la redacció d'informes setmanals, mensuals i un final amb l'objectiu de valorar globalment l'impacte de l'obra.

L'annex d'incidència paisatgística (Annex 1), establert per la normativa vigent, conclou que el projecte resulta compatible amb l'entorn i el seu desenvolupament no va a comprometre la qualitat de l'àrea d'influència visual.

Finalment s'inclou com apartat específic, Annex 2, una Avaluació de repercussions ambientals en relació a la ubicació del projecte dins Xarxa Natura 2000. Aquesta contempla mesures correctores per a la protecció de l'avifauna i altres associades a la conservació de l'hàbitat d'interès comunitari 9340 Alzinars de Quercus ilex i Quercus rotundifolia.

5. Consideracions tècniques

Pel que fa a la possible afecció a espais Xarxa Natura 2000, l'informe del Servei d'Espais Naturals fa constar que:

-En l'estudi d'impacte ambiental s'incorpora una avaluació de les repercussions ambientals sobre la Xarxa Natura 2000, sense que s'apreciï cap afecció significativa sobre els hàbitats i espècies d'interès comunitari presents en la zona d'actuació. S'identifiquen afeccions puntuals sobre algunes espècies d'aus en la fase de construcció, que en tot cas són poc significatives i temporals.

-La Circular del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de data 4 d'octubre de 2016 estableix que "En els procediments d'avaluació de repercussions s'ha de considerar el que disposa l'annex de la circular de dia 4 de novembre de 2015 que enumera determinades actuacions que, si no s'adverteixen circumstàncies especials, no es preveu que puguin tenir una afecció apreciable directament o indirectament als espais Xarxa Natura 2000". El punt 13 de l'esmentat annex s'especifiquen les esteses elèctriques soterrades per camins o les seves voreres com a tipologia d'actuacions per les que no es preveu una afecció apreciable als espais Xarxa Natura 2000.

-En el Pla de Gestió Natura 2000 de la Serra de Tramuntana (Decret 49/2015) únicament s'identifiquen com a pressions i amenaces, sobre determinades aus, les derivades de les línies elèctriques i telefòniques suspeses, que no és el cas del projecte que ens ocupa.

6. Conclusions

Per tot l'exposat es formula la declaració d'impacte ambiental favorable sobre la modificació del projecte d'electrificació de les finques del polígon 2, parcel·les 77 i 81 del terme municipal de Banyalbufar, promogut per Son Bunyola, S.L., al concloure's que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sempre que es compleixen les mesures incloses en l'EIA i, els condicionants següents:

1.Segons l'informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl:

-Les obres es realitzaran preferentment fora de l'època de risc d'incendis, es a dir, entre al 16 d'octubre i el 30 d'abril.

-La documentació del projecte ha d'incloure que durant l'execució de les obres es prendran les mesures establertes a l'article 8.2.c del Decret 125/2007. La maquinaria i equips a utilitzar en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració , espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, s'haurà de tenir en compte el següent:

  • S'ha de complir allò que estableixi la Directiva 98/37/CE, de 27 de juny, relativa a l'aproximació de les legislacions dels estats membres obre màquines, pel que fa a les determinacions en relació al risc incendi.
  • Les màquines que es facin servir a terrenys forestals o menys de 500 metres dels mateixos s'utilitzaran extremant les precaucions en el seu ús i adequat manteniment (evitant la provocació d'espurnes). El proveïment de benzina d'aquesta maquinaria s'ha de realitzar a zones de seguretat aclarides de combustible vegetal.
  • En tots els treballs que es realitzin a terrenys forestals o en aquells que es trobin condicionats per les mesures preventives anteriorment referides s'ha de disposar, per a ús immediat, d'extintors de motxilla carregats i de les eines adequades que permetin sufocar qualsevol conat que es pogués provocar.

-La nova línia elèctrica anirà íntegrament soterrada i al voltant dels centres de transformació CT/ET o instal·lacions complementàries s'haurà de mantenir un àrea de baixa càrrega de combustible de al menys 5 metres de distància.

-Es verificarà durant l'execució de les obres i especialment amb posterioritat a aquestes (obertura de rasa), que el ferm del camí existent quedi en condicions suficients (compactació, etc) per evitar processos d'erosió posteriors.

-Tots els operaris participants en les activitats seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar i en les actuacions immediates a efectuar davant un conat d'incendi, així com el telèfon de contacte en cas d'emergència (SEIB 112).

2. Segons l'informe del Servei d'Espais Naturals:

-Per evitar l'alteració de la vegetació natural, no es poden ubicar sobre àrees de vegetació silvestre les zones d'aplec i altres materials i estris necessaris a l'execució de les obres. En el cas que es pugui veure afectat algun arbre o arbust de port arbori, aquests es retiraran i replantaran als voltants de les zones d'actuació, o es restituiran en el cas que això no sigui possible.

-Amb l'objectiu d'evitar pertorbacions sobre la fauna present a la zona, no es podran generar renous forts o estridents durant l'execució de les obres.

-Per als elements aeris que s'hagin d'instal·lar, com la torre d'AT tipus C- 2000/14 m, s'ha de tenir en compte el que estableix el RD 1432/2008, de 29 d'agost, pel que s'estableixen mesures per a la protecció de l'avifauna contra la col·lisió i electrocució en línies elèctriques d'alta tensió.

-Es prendran totes les mesures que siguin adients per a prevenir qualsevol afectació als elements de patrimoni històric present en la zona d'actuació, les marjades i les parets de pedra en sec.

-S'ha d'aportar l'estudi de viabilitat sobre la implantació de l'energia solar o eòlica al que es refereix l'article 95.1 del PORN, que palesi que aquestes sistemes no són viables en aquest concret.

-Es prohibeix l'obertura de nous vials i camins, així com el trànsit rodat camp a través i l'ús de dreceres.

-Tots els residus que es generin hauran de ser retirats i lliurats a un gestor autoritzat.

3.Segons l'informe del Servei d'Estudis i Planificació, les rases i les excavacions dels fonaments nous han de romandre oberts el mínim temps possible.

4.S'hauran de tenir en compte les consideracions establertes a la Norma 22 del PTI de Mallorca pel que fa a les condicions d'integració paisatgística i ambiental.

Es recorda que s'ha de sol·licitar l'interès general al Consell de Mallorca

Aquesta DIA s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

 

Palma, 7 d'octubre de 2019

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias