Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 10346
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la proposta de Modificació Puntual núm. 92 de les NNSS per la implantació d’un sistema general d’aparcaments, espais lliures i infraestructures a la parcel·la 897 del polígon 5, TM Santanyí (125e/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 25 de juliol de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre proposta de Modificació Puntual núm. 92 de les NNSS per la implantació d'un sistema general d'aparcaments, espais lliures i infraestructures a la parcel·la 897 del polígon 5 (TM Santanyí ), en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

La Modificació puntual número 92 del planejament de les NNSS de Santanyí està inclosa en el punt 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, objecte d'una avaluació ambiental estratègica simplificada. La tramitació a seguir és la que s'estableix en l'article 29 i següents de l'esmentada llei.

2. Descripció i ubicació de la modificació puntual

La Modificació Puntual número 92 de les NNSS del planejament de Santanyí té per objecte dotar al nucli urbà de Cala Llombards d'un sistema general d'aparcaments públics, espais lliures públics i infraestructures en una parcel·la situada en sòl rústic.

La parcel·la es localitza a uns 1,2 km de Cala Lombards, és propietat de l'Ajuntament i està ubicada a sòl rústic amb la qualificació d'àrea de protecció territorial (APT carreteres i APT costa), àrea de transició d'harmonització (AT-H) i sòl rústic general (SRG) segons el PTI de Mallorca.

La superfície de la parcel·la afectada per la modificació és de 7.000 m², d'un total de 15.420 m². Es preveu una zona d'aparcament de 5.648 m2, un àrea d'espais lliures públics de 1.277 m2 i una superfície mínima d'infraestructures de 75 m2.

El número de places previstes d'aparcaments és de 237, de les quals 8 seran per persones amb mobilitat reduïda.

Amb l'actuació es pretén eliminar els problemes que, sobre tot en època estival, estan relacionats amb la circulació de vehicles de visitants pel nucli de Cala Lombards així com també els derivats d'aparcaments en llocs inadequats amb les conseqüents molèsties i dificultats per als residents.

3. Avaluació dels efectes previsibles

La Modificació Puntual prevista afecta a un reduït àmbit territorial, no s'han detectat problemes ambientals significatius i suposa una millora en la mobilitat a la zona atès que es dota a la població turística i resident d'un aparcament públic, ubicat a la perifèria amb el que es redueix la circulació rodada dins el nucli urbà.

4. Consultes a les administracions publiques afectes i persones interessades

La CMAIB ha consultat a les següents administracions afectades:

-Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera.

-Direcció General de Recursos Hídrics. Servei d'Estudis i Planificació.

-Consell de Mallorca. Departament de Territori i Infraestructures. Direcció Insular de Territori i Paisatge.

-Consell de Mallorca. Departament de Territori i Infraestructures. Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat.

L'informe del Servei d'Ordenació del Territori del Consell de Mallorca, signat en data 5 d'octubre de 2018, conclou que no hi ha inconvenient en fer una tramitació ambiental estratègica simplificada amb una sèrie de consideracions.

L'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, signat en data 23 d'octubre de 2018 estableix tot un seguit de consideracions a tenir en compte.

L'informe del Servei d'Estudis i Planificació, signat en data 9 de juliol de 2019, té sentit favorable en relació a la disponibilitat d'aigua potable i la protecció del domini públic hidràulic subterrani (contaminació d'aqüífers i perímetres de protecció dels pous de proveïment urbà) amb dos condicionants.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, i no es preveu que la Modificació Puntual número 92 NNSS del planejament de Santanyí pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient.

Per la documentació presentada se considera que s'han establert les mesures correctores destinades a corregir efectes adversos sobre el medi ambient.

La modificació en si mateixa, no suposa impactes negatius, transfronterers ni es preveu que tingui efectes acumulatius.

Conclusions de l'Informe Ambiental Estratègic

Primer. No Subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la proposta de Modificació puntual núm. 92 NNSS de planejament del municipi de Santanyí, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, sempre i quan es compleixin les mesures previstes al document ambiental estratègic i els condicionants següents:

-La modificació puntual haurà de delimitar les zones necessàries per tal de comunicar el sistema general d'aparcament previst amb la resta del nucli de Cala Llombards, amb l'objectiu d'assegurar que els vianants usuaris, dins dels quals s'inclouen persones amb mobilitat reduïda, puguin accedir en condicions de seguretat.

-El sentit de circulació dels vehicles a l'interior de l'aparcament haurà de quedar reflectit a la planimetria corresponent.

-S'haurà de preveure una barrera vegetal d'espècies autòctones de baixos requeriments hídrics per tot el perímetre de la part de la parcel·la que està dins l'àmbit de la modificació, amb l'excepció de la zona d'accés.

-L'accés previst a l'aparcament des del camí de Cala Llombards, ha de mantenir en la mesura que sigui possible l'actual mur de pedra en sec i, en tot cas, afectar-lo el mínim possible.

-Segons l'informe del Servei d'Estudis i Planificació:

1.El reg dels espais enjardinats i dels arbres de l'aparcament no es podrà fer amb recursos hídrics naturals (aigües subterrànies) sinó que haurà de complir l'establert a l'article 63 del Pla hidrològic de les Illes Balears aprovat mitjançant el Reial Decret 51/2019, de 8 de febrer (PHIB 2019) en estableix que "El reg de parcs jardins i zones verdes urbanes ... es durà a terme mitjançant la utilització d'aigües pluvials i aigües regenerades, excepte per raons de salut pública acreditades degudament".

2.D'acord a l'establert a l'article 60.8 del PHIB 2019 el projecte d'aparcament que s'executi haurà d'adoptar sistemes de drenatge sostenible que minimitzin l'impacte de les aigües pluvials a les xarxes de sanejament i drenatge i, al seu torn, permetin l'emmagatzematge per a un ús posterior o la reincorporació al medi.

Es recorda que:

-Segons la Norma 22 del Pla Territorial Insular de Mallorca, cap construcció o instal·lació podrà eliminar o reduir els elements edilicis de la parcel·la catalogats de valor cultural, com parets de "pedra en sec", "barraques de roter", forns de cal, "cases de neu" o "marjades". Mentre no hi hagi el catàleg municipal, no es podran fer aquestes obres en cap dels elements edilicis relacionats.

Es recomana que:

-Les zones destinades a Espais Lliures Públics es concentrin en el límit de la parcel·la amb el camí de Cala LLombards perquè així tinguin una relació més directa amb l'accés i unes dimensions més adients per poder destinar-ho a diversos usos: àrees de joc, jardins...etc.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma, 16 de setembre de 2019

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias