Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 10345
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual núm. 4 de les NNSS de planejament del terme municipal d’Artà: admissió d’ús funerari en la zona Artà Industrial (AR-IND-1) (63e/2019)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 1o d'octubre de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual núm. 4 de les NNSS de planejament del terme municipal d'Artà: admissió d'ús funerari en la zona Artà Industrial (AR-IND-1) , en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

La modificació puntual núm. 4 de les NNSS de planejament d'Artà es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que està inclosa en l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i la tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei.

2. Descripció i ubicació del pla

La modificació puntual número 4 de les Normes Subsidiàries (NNSS) de planejament d'Artà té com a objecte adaptar el règim d'usos funeraris al contingut del Decret 11/2018, de 27 d'abril, pel qual es regula l'exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears i admetre l'ús funerari (en concret, les instal·lacions de tanatori i crematori) en sòl industrial, a la zona del polígon industrial es Pujols Artà Industrial 1 (AR-IND-1). En aquest sentit, cal destacar que el terme municipal no disposa d'un espai que es pugui destinar a tanatori o crematori fora dels límits dels dos cementeris municipals, els quals es troben en sòl rústic.

La zona del polígon industrial Es pujols AR-IND-1 es troba a menys d'un quilòmetre del cementiri d'Artà. Aquesta zona presenta una tipologia edificat`òria aïllada, té una superfície de 5,95 ha i inclou totalment o parcialment les illes amb referències cadastrals 07399, 09398, 11366 i 12375.

El punt 9 de l'article 77 (Usos d'equipament comunitari) de les NNSS contempla l'ús funerari com aquell que «comprèn les activitats que es destinen a serveis funeraris en general, és a dir, els cementeris, tanatoris, etc.».

D'acord amb l'article 156 de les NNSS (Artà Industrial 1 (AR-IND-1)), l'ús funerari no està admès a la zona Artà Industrial 1 (AR-IND-1). L'ús funerari tampoc està admès a cap altra zona de sòl urbà. Així, d'acord amb les NNSS vigents, l'ús funerari únicament s'admet al cementiri d'Artà i al cementiri de la Colònia de Sant Pere. Ambdós cementiris es troben en sòl rústic.

La modificació puntual no comporta cap increment d'edificabilitat i d'ocupació, sinó que es limita a admetre determinades instal·lacions funeràries d'acord amb la legislació sectorial vigent.

Amb la modificació proposada s'ha de canviar la redacció de les NNSS, concretament del punt 9 de l'article 77, de l'article 110 i del punt 5 de l'article 156.

El punt 9 de l'article 77 quedaria redactat de la manera següent:

Funerari: comprèn els serveis que es duen a terme des que es produeix la mort fins a la destinació final, així com els serveis relacionats amb l'exhumació, això és cementiris, tanatoris, crematoris i trasllats. Aquestes activitats es relacionen en el Decret 11/2018, de 27 d'abril, pel qual es regula l'exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears.

L'article 110 quedaria redactat de la manera següent:

Art. 110. Equipament comunitari funerari. Comprèn aquells terrenys que es destinen als serveis funeraris, entesos com aquells que es duen a terme des que es produeix la mort fins a la destinació final, així com els serveis relacionats amb l'exhumació. Per a la implantació de les instal·lacions funeràries (cementiris, tanatoris i crematoris) s'estarà al que es disposa en el Decret 11/2018, de 27 d'abril, pel qual es regula l'exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears, o la normativa que la substitueixi.

Al punt 5 (regulació d'usos) de l'article 156, l'ús funerari apareixerà com a permès amb l'observació següent:

Restringit a tanatoris i crematoris, sempre que ocupin l'edifici sencer i compleixin la resta de condicions de la normativa sectorial en matèria de policia mortuòria.

Pel que fa als plànols d'ordenació, no es preveu cap canvi.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Atès que la modificació puntual número 4 de les NNSS d'Artà permet la posterior execució de projectes d'instal·lacions funeràries (tanatoris i crematoris), es preveuen uns impactes durant la fase d'obres i la posada en marxa d'aquestes instal·lacions.

Pel que fa als impactes negatius prevists:

a) Durant la fase d'obres es produiran emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i renous i generació de residus.

b) Quant a la fase d'explotació, es preveu un increment del consum de recursos i producció de residus i, en el cas concret dels crematoris, l'emissió de contaminants atmosfèrics.

c) Afecció a un Bé d'Interès Cultural arqueològic (BIC es Pujols Grans). Algunes parcel·les de la zona AR-IND-1 es superposen a la delimitació del jaciment arqueològic segons el Catàleg de Patrimoni.

d) Aquest impactes prevists ja es donarien en major o menor mesura per la construcció i funcionament de les edificacions industrials admeses en el planejament vigent.

Pel que fa als impactes positius:

a) Conservació de les característiques físiques, biòtiques i paisatgístiques de l'àmbit del polígon. Les actuacions no preveuen l'alteració de l'entorn físic, biòtic o paisatgístic, més enllà de la ja permesa d'acord amb l'ordenament vigent.

b) Major dinamisme econòmic. La incorporació de nous usos permetrà la instal·lació d'un major ventall d'activitats econòmiques dins el polígon.

c) Millora de la dotació d'equipaments funeraris.

d) Major coherència normativa. Amb la modificació proposada s'aconsegueix dotar les NNSS de major coherència en relació amb la normativa sectorial sobre sanitat mortuòria.

Els efectes sobre el medi ambient durant la fase d'obra tendran una durada limitada i es preveu que siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives i correctores del document ambiental. En el cas concret de l'explotació dels crematoris, també es considera que els efectes sobre el medi ambient seran mínims si compleixen amb els condicionants que imposi la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic en la preceptiva autorització de la instal·lació com a activitat potencialment contaminant de l'atmosfera.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la modificació de les NNSS d'Artà:

Servei d'Estudis i Planificació, Direcció General de Recursos Hídrics.

Servei d'Aigües Subterrànies, Direcció General de Recursos Hídrics.

Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat.

Servei de Residus i Sòls Contaminats, Direcció General d'Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus.

Consell de Mallorca, Departament de Cultura, Patrimoni i Esports.

Consell de Mallorca, Departament de Territori i Infraestructures, Direcció Insular Territori i Paisatge.

Consell de Mallorca, Departament de Territori i Infraestructures, Direcció Insular d'Urbanisme.

Consell de Mallorca, Departament de Territori i Infraestructures, Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat.

Consell de Mallorca, Departament de Cultura, Patrimoni i Esports, Direcció Insular de Patrimoni.

Conselleria de Salut, Direcció General de Salut Pública.

A dia d'avui dins l'expedient consten els informes de la Direcció Insular d'Urbanisme, de la Direcció del Servei de Salut Ambiental, del Servei de Residus i Sòls Contaminats, del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl i de la Direcció Insular de Territori i Paisatge.

El Servei Tècnic d'Urbanisme i el Servei Jurídic d'Urbanisme de la Direcció Insular d'Urbanisme varen concloure el següent:

En relació a la present modificació es considera excessiva la possibilitat d'ampliació de l'ús funerari a tota la zona industrial-1. Es suggeriria que la modificació qualifiqués la parcel·la o parcel·les necessàries per a aquest ús funerari, amb una nova zonificació d'ús industrial que permetés aquest ús funerari.

Així mateix, recordar que l'article 55.3 de la LUIB estableix que s'ha de sol·licitar un informe preceptiu de l'òrgan que exerceix les competències en matèria d'urbanisme del Consell Insular.

El Servei de Salut Ambiental va informar el següent:

S'informa favorablement condicionat a:

1. Implantació de mesures preventives i correctores específiques respecte a la contaminació per abocament (accidental o no) de contaminants i gestió de residus d'obra durant l'execució de les infraestructures planejades (tanatori, crematori).

2. Compliment del PHIB vigent quant a distància de protecció de pous de proveïment a la població.

3. Compliment de la normativa vigent en l'execució de les infraestructures planejades (tanatori, crematori):

a. Decret 11/2018, de 27 d'abril, pel qual es regula l'exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears.

b. Reial Decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum humà.

c. Decret 53/2012, de 6 de juliol, sobre vigilància de les aigües de consum humà de les Illes Balears.

d. Reial Decret 865/2003, de 4 de juliol, pel qual s'estableixen els criteris higienicosanitaris per a la prevenció i el control de la legionel·losi.

e. Reial Decret 314/2006, de 17 de març, pel qual s'aprova el Codi Tècnic de l'Edificació.

El Servei de Residus i Sòls Contaminats i el Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl varen informar favorablement sobre la modificació puntal núm. 4 de les NNSS d'Artà.

La Direcció Insular de Territori i Paisatge va informar el següent:

Consideracions tècniques

1. Sobre l'ordenació territorial general: segons el Pla Territorial Insular de Mallorca, la zona amb qualificació AR-IN-1 del polígon industrial Es Pujols a Artà, té la consideració de sòl urbà i urbanitzable. A més, està situada dins la Unitat del Paisatge 5, UP-5 Península d'Artà.

2. Referent a altres alternatives: segons la documentació aportada, només s'ha analitzat l'alternativa 0, no fer res i la proposta objecte d'aquest informe, però no s'han analitzat altres alternatives.

Tenint en compte la proximitat del polígon (ubicació proposada) al nucli urbà d'Artà i els usos existents i previstos a l'entorn (industrial, comercial, serveis, equipaments,...), que poden suposar interaccions difícilment compatibles amb la implantació d'un ús tan singular com és el tanatori/crematori, amb una elevada càrrega de percepció social com espai simbòlic i amb requeriments singulars de privacitat i recolliment.

Tenint en compte que segons la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, dins el procediment d'avaluació ambiental estratègica simplificada, el document ambiental estratègic presentat pel promotor, haurà d'incloure entre d'altres l'abast i el contingut del pla proposat i les seves alternatives possibles al terme municipal d'Artà, entre d'altres, ampliació dels SSGG existents (cementiris municipals) ...

En qualsevol cas es recomana adoptar mesures correctores en la implantació de l'ús funerari per tal de millorar les condicions d'aïllament d'aquest ús respecte d'altres usos diferents, tant des de la percepció interior com des de l'exterior, com per exemple mitjançant la configuració de barreres vegetals amb prou dimensió i frondositat.

Conclusions

Ateses les consideracions formulades a l'apartat anterior, des del punt de vista de l'ordenació de territori i del paisatge, s'informa la proposta amb les següents observacions:

S'haurien d'analitzat diverses alternatives possibles d'ubicació de l'ús funerari, que siguin tècnica i ambientalment viables.

Es recomana adoptar mesures correctores de la implantació de l'ús funerari per a garantir les condicions d'aïllament o privacitat adequades.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, d'Avaluació Ambiental, i no es preveu que el pla pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1.Característiques de la Modificació: la modificació puntual número 4 afecta a la zona AR-IND-1 del polígon Es Pujols, a on es preveu admetre l'ús funerari (en concret, les instal·lacions de tanatori i crematori).

2.Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada: els possibles impactes derivats de l'execució del que preveu la modificació de les NNSS es concentren durant la fase d'obres i durant l'explotació de les instal·lacions funeràries (concretament crematoris) que se'n puguin derivar. El document ambiental fixa unes mesures preventives i correctores que disminuiran els efectes i els faran compatibles amb la conservació del medi ambient.

Conclusions de l'Informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la «Modificació Puntual núm. 4 de les Normes Subsidiàries de planejament del terme municipal d'Artà: admissió ús funerari en la zona Artà Industrial (AR-IND-1)», atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures correctores proposades en el Document Ambiental i el condicionant següent:

-Els projectes tant de crematoris com de tanatoris que s'ubiquin a la zona AR-IND que es superposa amb el BIC Es Pujols Grans necessiten l'informe favorable de Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística.

Es recomana:

-Adoptar mesures correctores de la implantació de l'ús funerari per a garantir les condicions d'aïllament o privacitat adequades.

-Pel que fa als projectes de crematoris que se'n derivin d'aquesta modificació de les NNSS es recomana seguir els criteris d'ubicació establerts a la GUÍA DE CONSENSO SOBRE SANIDAD MORTUORIA del Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social.

-Obtenir l'informe favorable del Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística de qualsevol projecte (i no tant sols dels que són objecte de la present modificació) que s'ubiqui a la zona AR-IND-1 que es superposa amb el BIC Es Pujols Grans.

Es recorda que:

-Segons l'informe de la Direcció Insular d'urbanisme i d'acord amb l'article 55.3 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears, s'ha de sol·licitar un informe preceptiu de l'òrgan que exerceix les competències en matèria d'urbanisme del Consell Insular.

-Els projectes de tanatoris i crematoris han de complir amb l'establert al Decret 11/2018, de 27 d'abril, pel qual es regula l'exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears.

- D'acord amb la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l' atmosfera, els crematoris constitueixen una activitat potencialment contaminant de l'atmosfera (APCA) de tipus B i amb el codi 09 09 01 00. Aquestes activitats del tipus B requereixen una autorització administrativa de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic i, entre altres coses, han de respectar els valors límit d'emissió establerts, disposar de registre en continu de temperatura a l'interior de la cambra de combustió, realitzar controls de les seves emissions, aplicar les millors tècniques disponibles i complir els requisits tècnics que li siguin d'aplicació conforme estableixi la normativa.

-El projectes de crematoris que se'n derivin d'aquesta modificació ubicats en el perímetre de restriccions màximes (10-250 m) dels pous de proveïment urbà necessiten l'informe favorable de l'Administració Hidràulica.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental.

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

 

Cinquè. Aquesta proposta de resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma, 11 d'octubre de 2019

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias