Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 10344
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de deixalleria municipal de Santa Maria del Camí al carrer Basílica, polígon 6, parcel·la 3 T.M. Santa Maria del Camí (79a/2019)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 1 d'octubre de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de deixalleria municipal de Santa Maria del Camí al carrer Basílica, polígon 6, parcel·la 3 T.M. Santa Maria del Camí, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Segons s'estableix a la lletra a) del punt 2 de l'article 7 de la Llei 21/2013 són objecte d'una avaluació de l'impacte ambiental simplificada els projectes compresos a l'annex II. Entre el projectes inclosos a l'annex II, l'activitat projectada es pot incloure a lletra e) del grup 9 (altres projectes):

Instal·lacions destinades a la valoració de residus (incloent-hi l'emmagatzematge fora del lloc de producció) que no es desenvolupin a l'interior d'una nau en polígon industrial excloses les instal·lacions de residus no perillosos la capacitat de tractament de les quals no superi les 5.000 t anuals i d'emmagatzematge inferior a 100 t.

Per una altra banda, d'acord amb la lletra a) del punt 2 de l'article 14 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei. Entre els projectes inclosos a l'annex 2, la deixalleria projectada es pot incloure al punt 3 del grup 6 (projectes de gestió de residus):

Instal·lacions d'emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 o operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. S'han de complir també les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

El projecte integrat d'obres i d'activitats de Parc Verd a Santa Maria del Camí realitzat per l'enginyer industrial Joan Mateu Horrach Torrens amb data de març de 2018 té com a objecte la construcció d'una nova deixalleria de titularitat municipal.

La deixalleria projectada s'ubica a la parcel·la 3 del polígon 6, al carrer Basílica de Santa Maria del Camí. La parcel·la té una superfície de 9.265 m2, dels quals l'activitat projectada i objecte d'aquesta avaluació n'ocuparà 1.322,6 m2. La resta de la parcel·la té un ús d'aparcament.

Les actuacions previstes al projecte són les següents:

a) Adequació del terreny. Les zones destinades a contenidors de residus aniran pavimentades amb una solera de formigó. Les altres zones de la instal·lació s'asfaltaran.

b) Instal·lació i muntatge d'un mòdul prefabricat d'una planta, amb una superfície total construïda de 38 m2. Aquest edifici constarà de despatx, banys, vestuaris i magatzems.

c) Espai tancat i cobert per emmagatzemar olis i, separadament, les fraccions de residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE). Aquest espai té una superfície de 38,42 m2 i consta de bloc buit de formigó, estructura metàl·lica i coberta de xapa, tancat amb reixa metàl·lica. Segons consta al projecte, a aquest espai està previst l'ús de sistemes com són les gàbies que permetin dipositar els RAEE de forma separada d'acord amb el Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics.

d) Porxo obert. Segons els plànols del projecte, aquest espai, de 51 m2 de superfície, contendrà diferents tipus de residus així com una bàscula industrial.

e) Àrea de contenidors a l'aire lliure.

f) Tancament perimetral de la parcel·la. Estarà dotat d'una tanca de seguretat feta de blocs de formigó d'1 m i reixa superior d'1 m d'alçada.

g) Portes d'accés. La instal·lació estarà dotada de dues portes metàl·liques corredisses, una d'entrada i l'altra de sortida, de 4 m d'amplada.

h) Pantalla vegetal. Per minimitzar l'impacte visual es crearà una zona verda voltant de la deixalleria.

i) Connexió a la xarxa municipal d'aigua potable.

j) Sistema d'evacuació d'aigües pluvials. Es recolliran les aigües pluvials mitjançant una xarxa d'embornals que les conduirà per gravetat cap a un separador de greixos. Un cop l'aigua hagi passat pel separador, s'evacuarà a la xarxa pública d'aigua pluvial. Està previst al projecte que el terra tengui un pendent (1,5 %) per facilitar l'eliminació d'aigües.

k) Connexió a la xarxa municipal de clavegueram.

l) Subministrament elèctric i la corresponent instal·lació permanent.

m) Construcció dels aparcaments segons projecte.

L'exercici de l'activitat consisteix en l'emmagatzematge i pre-classificació de residus municipals en l'àmbit de la recollida a l'espera del seu tractament o eliminació.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Durant les obres es produiran els impactes següents: emissió de pols i altres materials, emissions de gasos i renous, risc de contaminació de sòls i aigües i efectes sobre el paisatge.

Pel que fa a la fase d'explotació es produiran els impactes següents: emissió de renous ocasionats per l'increment del trànsit dels usuaris i gestors de residus així com de la maquinària i el moviment de materials (afecten a les persones i a la fauna); vessament accidentals de residus o lixiviats, amb risc d'afectació al sòl o a la qualitat del aigua; efectes sobre les aigües pluvials (poden arrossegar vessaments accidentals de greixos, olis i altres substàncies contaminants generades per l'activitat pròpia de la deixalleria, que poden ocasionar impactes al sòl i a les aigües superficials i subterrànies); mala manipulació o trencament de residus especials com són els RAEE, bateries, piles, acumuladors, fluorescents i làmpades (poden generar impactes sobre el sòl i l'aigua); contaminació lumínica i impacte paisatgístic.

Atesa la naturalesa de l'activitat a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims, sense afectació significativa, si s'apliquen les mesures preventives i correctores del document ambiental.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:

Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d'Estudis i Planificació.

Direcció Insular de Gestió de Residus, Departament de Medi Ambient.

Direcció Insular Urbanisme, Departament de Territori i Infraestructures.

Direcció General de Salut Pública i Participació, Conselleria de Salut.

A data d'avui dins l'expedient consten el informes següents:

En data 30 de maig de 2019 té entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe sobre el projecte de la Direcció Insular d'Urbanisme, amb número d'entrada en el registre del Servei d'Assessorament Ambiental 670. Es va informar el següent:

Consideracions tècniques

L'objecte del projecte és la implantació d'un parc verd a una parcel·la rústica, a una àrea de transició de creixement. La parcel·la que s'exposa en el projecte (polígon 13 parcel·la 111) no existeix, la que es correspon a l'emplaçament indicat en la planimetria és la parcel·la 3 del polígon 6.

El parc verd es proposa en 1.322 m2, que és part d'una parcel·la que en total té 9.625 m2.

S'exposa dins la memòria del projecte que la resta de la parcel·la té un ús d'aparcament. No consta títol habilitant per aquest aparcament.

El planejament vigent de Santa Maria del Camí és el Text Refós de les Normes Subsidiàries aprovades definitivament l'1 de gener de 1996.

Les normes Urbanístiques vigents preveuen els Sistemes Generals a l'article 13. La recollida i tractament de fems es troben dins de l'ús d'infraestructures de l'article 41 com un Servei General.

El centre de residus que es proposa és un servei urbà i el seu abast és d'àmbit municipal, pel que es tractaria d'un sistema urbanístic general que configura l'estructura general del territori, i aquests han d'estar previstos dins el planejament.

Conclusions

Per tot el que s'ha exposat en l'apartat anterior, per poder dur a terme el projecte que s'indica en l'assumpte d'aquest informe, serà necessària una prèvia modificació puntual del planejament vigent per la inclusió, a través de la classificació d'un nou sòl urbanitzable, d'un nou sistema general d'infraestructures i serveis urbans amb ús d'aparcament i de punt verd. L'aparcament haurà de complir amb les previsions de l'article 62 del reglament general de la Llei 2/2014, de 25 de març, d'ordenació i ús del sòl, per a l'illa de Mallorca.

En relació amb l'informe de la Direcció Insular d'Urbanisme i d'acord amb el punt 5 de l'article 18 de la Llei 12/2016, considerant la possible inviabilitat jurídica del projecte per aplicació de les normes urbanístiques, en data 11 de juny de 2019 el cap de Departament d'Avaluacions Ambientals va notificar aquesta circumstància i va requerir informe a l'òrgan substantiu (número sortida registre SAA 289). En aquest sentit, segons estableix també el punt 5 de l'article 18 de la Llei 12/2016:

El requeriment d'informe suspèn el termini per a la formulació de l'informe ambiental o la declaració d'impacte ambiental des de la data de recepció de la sol·licitud. Si transcorregut un mes, l'òrgan substantiu no ha informat amb relació a l'incompliment esmentat es continuarà la tramitació ambiental sense perjudici d'advertir d'aquesta circumstància en l'informe o en la declaració d'impacte ambiental corresponent

Per tant, atès que l'òrgan substantiu no ha emès cap informe en relació amb la possible inviabilitat jurídica, es considera adient seguir amb la tramitació ambiental.

En data 12 de juny de 2019 té entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe sobre el projecte de la Direcció Insular de Gestió de Residus, amb número d'entrada en el registre del Servei d'Assessorament Ambiental 733. Es conclou el següent:

El projecte s'adequa als punts 3 i 4 del grup 6 de l'annex II de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

El projecte presentat compleix les condicions perquè es pugui subjectar a l'avaluació d'impacte ambiental simplificada.

En data 28 d'agost de 2019 té entrada l'informe tècnic de la Direcció General de Salut Pública de la Conselleria de Salut i Consum, amb número d'entrada en el registre del Servei d'Assessorament Ambiental 1091. Es conclou el següent:

Es considera que les mesures preventives presentades pel risc de contaminació d'aigües superficials i subterrànies són adequades.

Per tant , s'informa favorablement condicionat al compliment de la documentació aportada.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: el projecte consisteix en la construcció d'una deixalleria a un terreny municipal de Santa Maria. Es duran a terme les actuacions següents:

- Pavimentació de les zones destinades a contenidors així com l'asfaltat de les altres zones.

- Instal·lació d'un edifici prefabricat, amb una superfície total construïda de 38 m2, que constarà de despatx, banys, vestuaris i magatzems.

- Construcció d'un espai tancat i cobert, de 38,42 m2, per emmagatzemar olis vegetals i, separadament, les fraccions de RAEE

- Construcció d'un porxo obert de 51 m2 que contendrà diferents tipus de residus així com una bàscula industrial.

- Habilitació d'un àrea de contenidors a l'aire lliure.

- Tancament perimetral de la parcel·la.

- Una pantalla vegetal per a minimitzar l'impacte visual així com una zona verda en les cantonades de la parcel·la.

- Connexió a la xarxa municipal d'aigua potable.

- Instal·lació d'un sistema d'evacuació d'aigües pluvials.

- Connexió a la xarxa municipal de clavegueram.

- Subministrament elèctric i la corresponent instal·lació permanent.

La funció de la deixalleria serà l'emmagatzematge i pre-classificació de residus municipals en l'àmbit de la recollida, a l'espera del seu tractament o eliminació.

2. Ubicació del projecte: la deixalleria projectada s'ubica a la parcel·la 3 del polígon 6, al carrer Basílica de Santa Maria del Camí. La parcel·la es troba en sòl classificat com a sòl r´ústic general i àrea de transició de creixement segons el Pla Territorial de Mallorca, és de titularitat municipal i té una superfície de 9.265 m2, dels quals l'activitat projectada n'ocuparà 1.322,6 m2. La resta de la parcel·la té un ús d'aparcament. Atès que la parcel·la del projecte limita amb el sòl urbà, es pot considerar que la zona està enclavada dins un paisatge urbà. El projecte no se situa en un paisatge obert o pintoresc ni en el camp visual de conjunts urbans de característiques o d'importància destacable.

El projecte no afecta a cap espai de rellevància ambiental, no forma part de Xarxa Natura 2000 i no s'hi troba cap hàbitat d'interès comunitari. Tampoc està afectat per les Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'erosió, esllavissament o inundació ni es troba dins Zona d'Alt Risc d'Incendis Forestals. No hi ha elements del patrimoni cultural que es puguin veure afectats. Pel que fa a la protecció de les aigües subterrànies, la vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és moderada i el pou de proveïment urbà més proper es troba a uns 900 m de l'activitat. No hi ha elements del patrimoni cultural que es vegin afectats.

3. Característiques del potencial impacte: durant les obres es produiran els impactes següents: emissió de pols i altres materials, emissions de gasos i renous, risc de contaminació de sòls i aigües i efectes sobre el paisatge. Durant la fase d'explotació es produiran els impactes següents: emissió de renous ocasionats per l'increment del trànsit dels usuaris i gestors de residus així com de la maquinària i el moviment de materials (afecten a les persones i a la fauna); vessament accidentals de residus o lixiviats, amb risc d'afectació al sòl o a la qualitat del aigua; efectes sobre les aigües pluvials (poden arrossegar vessaments accidentals de greixos, olis i altres substàncies contaminants generades per l'activitat pròpia de la deixalleria, que poden ocasionar impactes al sòl i a les aigües superficials i subterrànies); mala manipulació o trencament de residus especials com són els RAEE, bateries, piles, acumuladors, fluorescents i làmpades (poden generar impactes sobre el sòl i l'aigua); consum energètic; contaminació lumínica i impacte paisatgístic.

Atesa la naturalesa de l'activitat, no s'espera que hi hagi impactes significatius sobre el medi ambient si s'apliquen adequadament les mesures preventives i correctores establertes al projecte

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte de deixalleria municipal de Santa Maria del Camí, atès que es preveu que no pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades al document ambiental i les condicions següents:

- Obtenir l'informe favorable de l'Administració Hidràulica.

- Es disposarà d'un sistema separador de greixos, adequadament dimensionat a la instal·lació per recollir les aigües pluvials caigudes sobre les zones de recollida de residus procedents de la xarxa d'embornals de la deixalleria, prèvia al seu abocament a la xarxa municipal d'aigües de clavegueram. Els fangs i greixos separats es buidaran periòdicament i es portaran a un gestor autoritzat. S'hauran de guardar els justificants d'aquest buidats com a mínim dels darrers tres anys.

- Els residus perillosos s'han d'emmagatzemar a un espai tancat, cobert i ventilat, amb sòl de material impermeable i amb un sistema de recollida dels residus líquids en cas de fuita, vessament o ruptura de contenidors.

- El perímetre del Parc comptarà amb una barrera vegetal i una zona verda a les cantonades com indica el document ambiental, es farà amb espècies vegetals autòctones i de baix requeriment hídric, per tal de reduir l'impacte paisatgístic i acústic de les instal·lacions i edificacions del Parc Verd des de l'entorn més proper. Aquesta pantalla vegetal es mantindrà en bon estat al llarg del període de funcionament del punt verd, substituint els exemplars morts i regant, si escau.

- Durant el temps que duri l'obra s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc.) tant de manera accidental com per dur a terme les tasques de manteniment de la maquinària emprada per executar l'obra.

Es recomana:

- Recollir l'aigua pluvial procedents de les cobertes dels edificis i emmagatzemar-la en un dipòsit per després utilitzar-la per al reg i la neteja de la instal·lació.

- Utilitzar equips d'enllumenat interior eficients i disposar d'un sistema de control que permeti ajustar l'encesa a l'ocupació real de la zona, així com un sistema de regulació que optimitzi l'aprofitament de la llum natural. En relació amb l'enllumenat exterior, s'han d'utilitzar tecnologies eficients i que prevegin la contaminació lumínica. S'ha de considerar l'aprofitament de fonts d'energia renovable mitjançant instal·lacions d'energia solar fotovoltaica i instal·lacions d'energia solar tèrmica.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta proposta de resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

En concret, es recorda que d'acord amb l'informe de la Direcció Insular d'Urbanisme, és necessària una prèvia modificació puntual del planejament vigent per la inclusió, a través de la classificació d'un nou sòl urbanitzable, d'un nou sistema general d'infraestructures i serveis urbans amb ús d'aparcament i de punt verd. L'aparcament haurà de complir amb les previsions de l'article 62 del reglament general de la Llei 2/2014, de 25 de març, d'ordenació i ús del sòl, per a l'illa de Mallorca.

  

Palma, 2 d'octubre de 2019

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias