Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 10333
Acord del Consell de Govern de 18 d’octubre de 2019 pel qual s’autoritza l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació dels terrenys afectats pel “Projecte de condicionament de tres glorietes de l’E-30 a Sant Antoni de Portmany”

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 30 de setembre de 2019 va tenir entrada en la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització del Govern de les Illes Balears un escrit del president del Consell Insular d'Eivissa en el qual sol·licita la declaració d'ocupació del terrenys afectats pel “Projecte de condicionament de tres glorietes de l'E-30 a Sant Antoni de Portmany”. Amb l'escrit esmentat es remetien els documents relatius a la sol·licitud de declaració d'ocupació urgent amb la finalitat que aquesta es declari, si escau, pel Consell de Govern.

La documentació aportada pel Consell Insular d'Eivissa és la següent:

a) Una còpia de la notificació de 3 de maig de 2019 de l'acord plenari de 29 d'abril  pel qual s'acorda, entre d'altres qüestions, iniciar l'expedient d'expropiació d'acord amb els plànols que s'adjunten, per tramitar, si escau, la declaració d'utilitat pública i la necessitat d'ocupació

b) L'informe del cap de la Secció d'Infraestructures de 27 de desembre de 2018, sobre la urgència de l'obtenció dels terrenys afectats per l'expropiació.

c) El certificat del secretari general accidental del Consell Insular d'Eivissa de 20 de setembre de 2019, relatiu a què en la reunió ordinària de 20 de setembre de 2019 del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa es va acordar la relació definitiva de béns i drets afectats per l'expropiació en relació amb el “Projecte de condicionament de tres glorietes de la E-30 a  Sant Antoni de Portmany” i la sol·licitud al Govern de les Illes Balears de la declaració d'urgència en l'ocupació.  Es certifica que el Projecte ha estat sotmès a informació pública en el BOIB núm. 66 de 16 de maig de 2019, en el Diario de Ibiza el 18 de maig de 2019 i a l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany des del dia 14 de maig fins a l'1 de juny de 2019. També es va practicar la notificació individual als interessats, prèviament al tràmit de declaració d'ocupació urgent als efectes prevists en l'article 56.1 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa. Segons aquest certificat, en el període de presentació d'al·legacions, s'han presentat al·legacions, algunes de les quals tenen relació amb la urgència de l'expropiació i que es varen desestimar. També es va practicar la notificació individual als interessats.

d) El certificat de l' interventor accidental del Consell Insular d'Eivissa de 18 de setembre de 2019 d'existència de crèdit  i suficient relativa al “Projecte de condicionament de tres glorietes de la E-30 a Sant Antoni de Portmany”.

 e) Els plànols parcel·laris dels béns afectats.

Cal referir-se a l'informe tècnic del cap de la Secció d'Obres i Infraestructures Viàries del Consell Insular d'Eivissa de 27 de desembre de 2018 sobre la necessitat d'urgent ocupació dels terrenys afectats pel “Projecte de condicionament de tres glorietes de l'E-30 a Sant Antoni de Portmany”. Aquest informe justifica la declaració d'ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient d'expropiació forçosa en els termes següents:

De acuerdo con lo establecido en el Plan Director Sectorial de Carreteras de Eivissa ( en adelante PSCE) , aprobado definitivamente por el Pleno del Consell Insular d'Eivissa en fecha 29/04/2016 ( BOIB nº69 de 02/06/2016), la ronda El-30 pertenece a la red básica de carreteras de Eivissa.

Esta carretera tiene una longitud de 1.6 Km, soporta una intensidad media diaria de tráfico de 10.420 vehículos pesados, se halla en un entorno periurbano y dispone de cruces de cierta importancia con al Avda. Ametellers, camí des Regueró i carrer Picasso. La conexión de la ronda de ses Pïsses ( El-30) con las carreteras contiguas ( El-700 y El-600) se efectúa con sendas glorietas normales.

De los últimos estudios de accidentalidad realizados, se desprende que la siniestralidad en la vía es elevada, con un tramo de concentración de accidentes. Por tanto, la necesidad básica a satisfacer es la de mejorar la seguridad vial en la ronda El-30, en particular en lo que se refiere a sus intersecciones.

Las intersecciones son puntos conflictivos de las carreteras desde el punto de vista de la accidentalidad, sobre todo en lo que se refiere a los giros a la izquierda. En el caso particular de las glorietas partidas en la El-30, hay que tener presente que la elevada intensidad de tráfico existente en la vía hace que sea «baja la probabilidad de que se produzcan simultáneamente dos huecos aceptables en las dos corrientes de tráfico que el vehículo no prioritario debe cruzar» (Orden Circular 32/202. Guía de nudos viarios), de manera que resulta poco recomendable este tipo de intersecciones para la ronda El-30.

 Por otro lado, considerando que la configuración actual de dos de las intersecciones principales de la carretera, es de glorieta partida, mientras que la intersección ubicada en el PK 1+150 ( así como las conexiones de la El-30 con la El-600 y El-700) está resuelta mediante una glorieta normal, se considera justificado uniformizar el diseño de las intersecciones a los efectos de mejorar la consistencia en el trazado y por tanto la seguridad vial de la carretera.

Así mismo, dado el carácter periurbano de la vía, se considera razonable tomar medidas de pacificación del tráfico en el sentido de forzar la atención de los conductores y la reducción de la velocidad en los accesos.

Además, se considera necesario acondicionar los accesos de la glorieta ubicada en el PK 1+150 ( glorieta 1) , con el objeto de mejorar los radios de entrada y salida de la misma, de acuerdo con la normativa de carreteras.

En este sentido, el proyecto de referencia comprende la ejecución de las obras de acondicionamiento y mejora de tres glorietas ubicadas en la carretera El-30 8 antigua E-30) en los puntos kilométricos  siguientes:

Glorieta 1 ( PK 1+150). Conexión con la avenida Ametllers.

Glorieta 2 ( PK0 + 700). Conexión con el camí des Regueró.

Glorieta 3 ( PK 0+300). Conexión con el carrer Picasso.

Es decir, se pretende definir y valorar las obras necesarias para el acondicionamiento de dichas glorietas, dos de ellas partidas ( glorietas 2 y 3 ) y otra completa (glorieta 1) , para mejorar su seguridad, uniformizar sus criterios de diseño y facilitar la circulación a través de las mismas.

Tal y como se expresa en el Anexo nº 7 del PDSCE, el índice de peligrosidad de la El- 30 es de 91,02 para el año 2012 ( superior a la media de la red, que para es año es de 27,3) y, según el estudio de accidentabilidad correspondiente al período 2006-2010, el tramo comprendido entre los Pks 0+200 y 2012.-2016 aparece de nuevo en la ronda El-30 un TCA.

A continuación, se presenta una tabla, correspondiente al estudio de accidentabilidad del período 2012-2016, en donde aparece el total de víctimas registradas:

 

 

2012

2013

2014

2015

2016

TOTAL

Accidentes con víctimas

5

4

2

7

4

22

Muertos

1

0

0

0

0

1

Heridos graves

3

1

1

1

1

7

Heridos leves

5

7

0

8

5

25

Por tanto, de lo anterior se desprende que, a pesar de las actuaciones realizadas en los últimos años, tanto en materia de seguridad vial como en mantenimiento extraordinario ( renovación del firme), se está produciendo en la vía una siniestralidad superior a la media, de manera que resulta urgente efectuar actuaciones de mayor envergadura con objeto de mejorar las condiciones de seguridad vial.

El artículo 18.1 de la Ley 5/90, de 24 de mayo, de carreteras de la CAIB , establece lo siguiente:

«La aprobación de proyectos de carreteras contenidas en el plan director sectorial implicará la necesidad de ocupaciónde los bienes y la adquisición de los derechos correspondientes a los fines de exprpopiación, de ocupación temporal o de imposición o modificación de servidumbres».

Por otro lado el artículo 16 de la Ley 14/2000, de 21 de diciembre, de ordenación territorial, establece que:

«La aprobación de cualquier instrumento de ordenación regulado en esta Ley lleva implícita la declaración de utilidad pública de las obras, de las instalaciones y de los servicios que se hayan previsto de manera concreta, a los efectos de aquello que prevé la legislación sobre expropiación forzosa».

El PDSCE plantea, en el punto 9 de la memoria, así como en el documento 4 del Plan, diversos « Programas de actuación», entre los que se encuentra el « Programa de seguridad vial». En este, en su apartado 1.3.2 « Actuaciones específicas de seguridad vial», se detalla, entre otras actuaciones, la «remodelación de intersecciones». Por tanto, se considera que el proyecto de referencia se adapta al programa de actuación del PDSCE y, por ello, su aprobación implica la necesidad de ocupación y la utilidad pública de las obras.

Por todo lo anterior, con objeto de reducir el plazo para acometer las obras y disminuir así las posibles situaciones de riesgo, el técnico que suscribe considera necesaria la declaración de la necesidad de urgente ocupación de los terrenos afectados por el proyecto de referencia.

Una vegada examinat l'expedient del Consell Insular d'Eivissa,  la Direcció General de Cooperació Local i Patrimoni va emetre un informe jurídic el 10 d'octubre de 2019. Aquest informe exposa que, per declarar l'ocupació urgent són necessaris certs requisits, com ara que en el cas hi concorrin unes circumstàncies excepcionals, que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l'expedient administratiu, i que, a més, impossibilitin que l'Administració compleixi els objectius que pretén assolir si utilitza el procediment ordinari.

Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa i l'article 56 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta, entre d'altres, en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990), de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989), de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990), de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991), de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993), de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996), de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994), de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996), de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998), de 25 d'abril de 2003 (recurs 318/1999), de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999), de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d'11 d'octubre de 2006 (recurs 5909/2003).

L'informe jurídic que s'ha esmentat considera procedent la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular d'Eivissa, atès que resta acreditada la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que aconsellen recórrer al procediment d'urgència i que es fonamenten en la seguretat. D'acord amb l'informe tècnic esmentat, l'actuació sobre el es terreny justifica per:

De los últimos estudios de accidentalidad realizados, se desprende que la siniestralidad en la vía es elevada, con un tramo de concentración de accidentes. Por tanto, la necesidad básica a satisfacer es la de mejorar la seguridad vial en la ronda El-30, en particular en lo que se refiere a sus intersecciones.

Las intersecciones son puntos conflictivos de las carreteras desde el punto de vista de la accidentalidad, sobre todo en lo que se refiere a los giros a la izquierda. En el caso particular de las glorietas partidas en la Ei-30, hay que tener presente que la elevada intensidad de tráfico existente en la vía hace que sea «baja la probabilidad de que se produzcan simultáneamente dos huecos aceptables en las dos corrientes de tráfico que el vehículo no prioritario debe cruzar» (Orden Circular 32/202. Guía de nudos viarios), de manera que resulta poco recomendable este tipo de intersecciones para la ronda E-30.

D'acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que en suposa l'estat o el traçat i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa.

Per tant, la declaració d'ocupació urgent dels béns afectats per l'expropiació dels terrenys afectats pel “Projecte constructiu de condicionament de tres glorietes de l'E-30 a Sant Antoni de Portmany”  té com a finalitat  millorar la seguretat vial en la ronda E-30, en particular en allò que es refereix a les seves interseccions. Els arguments que s'han exposat justifiquen la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular d'Eivissa.

S'ha de tenir en compte el que disposa l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa, pel que fa a l'excepcionalitat de la declaració d'ocupació urgent, en relació amb l'article 56 del Reglament que l'aplica.

Així mateix, s'ha de considerar que la competència que atorga l'article 52 al Consell de Ministres es va transferir a la comunitat autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, sobre transferència de competències, funcions i serveis de l'Administració de l'Estat al Consell General Interinsular de Balears en matèria d'Administració local, i s'ha de preveure el que disposen l'article 32.1 de la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, d'Estatut d'autonomia per a les Illes Balears i el Decret 81/1984, de 30 d'agost, pel qual s'assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.

El  Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l' Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou, en l'estructura orgànica de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, la Direcció General de Cooperació Local i Patrimoni, que exerceix les competències en l'àmbit de les relacions amb les institucions de govern de les Illes Balears i dels municipis, i de les relacions de cooperació i col·laboració amb els ens territorials.

En conseqüència, exerceix també les competències en matèria d'expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d'ocupació urgent dels béns i els drets afectats en tots els expedients que tramitin les corporacions locals que ho sol·licitin.

Per tot això, a proposta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, el Consell de Govern, en la sessió de dia 18 d'octubre de 2019 adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Declarar l'ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l'expropiació relativa als terrenys afectats pel “Projecte constructiu de condicionament de tres glorietes de l'E-30 a Sant Antoni de Portmany”, atesa la sol·licitud del Consell Insular d'Eivissa i a l'efecte d'allò que estableix l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa. Els béns i els drets afectats per la declaració d'ocupació urgent s'enumeren, de manera individualitzada i amb indicació dels titulars, en l'annex 1 d'aquest Acord.

Segon. Fonamentar la urgència en la documentació que ha presentat el Consell Insular d'Eivissa i en l'informe jurídic de la Direcció General de Cooperació Local i Patrimoni, el qual considera procedent la declaració d'urgència del Consell de Govern, perquè en el cas hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d'ocupació urgent dels béns i dels drets afectats per l'expedient d'expropiació forçosa i que es basen en la seguretat, d'acord amb els arguments que consten en els informes esmentats.

En concret es justifica per la millora de la seguretat vial en la ronda E-30, en particular en allò que es refereix a les seves interseccions.

Tercer. Fer constar que, durant el període d'informació pública a què es va sotmetre la sol·licitud d'ocupació urgent, s'han presentat al·legacions, algunes de les quals tenien relació amb la urgència de l'expropiació i que varen ser desestimades pel Consell Insular d'Eivissa.

Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Cinquè. Notificar a les persones que figuren com a interessades en l'expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de l'Acord, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 18 d'octubre de 2019

La secretària del Consell de Govern Pilar Costa i Serra

 

 

 

ANNEX 1 Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectades per l'expropiació del terreny en relació amb el “Projecte de condicionament de tres glorietes de l'E-30 a Sant Antoni de Portmany”

 

Finca

Referència cadastral

Titular

TM

Expropiació (m2)

Altres béns

1

07046A009000340000TG

Antonio Ferrer Prats (50 %)

Sant Antoni de Portmany

 

38 m2

Altres béns: 1 ullastre i 1 olivera.

13 m de tanca metàl·lica d'1,5 m d'alçada sobre mur de blocs de formigó de 0.50 m d'alçada

i 0,20 m d'amplada, que es restitueixen amb les obres.

Josefa Ferrer Prats (50 %)

Margarita Prats Riera (50 %)

2

07046A009000360000TP

Hereus de Juan Torres Ramón

Sant Antoni de Portmany

35 m²

14 m de de tanca metàl·lica d'1,5 m d'alçada, que es restitueixen amb les obres.

3

07046A009000370000TL

Hereus de Juan Torres Ramón

Sant Antoni de Portmany

180 m²

Altres béns: 5 m de mur de contenció de formigó de 0,80 m d'alçada i 0,50 m d'amplada i 37m de mur de contenció de blocs d'1 m d'alçada, que es restitueixen amb les obres.

4

4854032CD5145S0001MO

Antonio Ferrer Prats (50 %)

Sant Antoni de Portmany

49 m2

Altres béns: 1 savina.47 m de tanca metàl·lica d'1,5 m d'alçada, que es restitueixen amb les obres.

Josefa Ferrer Prats (50 %)

Margarita Prats Riera (50 %)

5

002500400CD51E0001JQ

Maria Marí Costa (50 %),

Sant Antoni de Portmany

32 m2

2 tarongers.14 m de tancament de mur de bloc d'1,0 m d'alçada i 0,20 m d'ample amb base de formigó en massa de 0,30m i 0,25m d'ample i tanca metàl·lica simple de 0,8m d'alçada, que es restitueixen amb les obres.

Maria Angeles Palerm Marí (25 %)

Ester Palerm Marí (25 %),

6

07046A008001360000TX

Francisco Ribas Ribas

Sant Antoni de Portmany

0 m2

 

7

4648099CD5144N

Maria Marí Costa (50 %),

Sant Antoni de Portmany

 62 m2

Altres béns: 1 savina.24 m de mur de bloc de formigó d'1 m d'alçada, que es restitueixen amb les obres.

Maria Angeles Palerm Marí (25 %)

Ester Palerm Marí (25 %),

8

3947013CD5144N0001EU

Marta Colomar Marí

Sant Antoni de Portmany

9 m2

6 vinyes.15 m de mur de bloc de formigó de 0,4m d'alçada i tanca metàl·lica d'1,5 m d'alçada, que es restitueixen amb les obres.

9

07046A008002960000TD

Catalina Cardona Ribas (25 %)

Sant Antoni de Portmany

318 m2

50 m de tanca metàl·lica d'1,50 m d'alçada, que es restitueixen amb les obres.

Vicente Cardona Ribas (25 %),

Josefa Cardona Ribas (25 %)

Maria Amparo Senent Cardona (25%)

10

07046A008000040000TK

Juan Prats Ribas

Sant Antoni de Portmany

273 m2 de cultiu secà i 29 d'improductiu.

1 olivera, 1 ametller, 13 bardisses i 1 parra.47 m de tanca metàl·lica d'1,50 m d'alçada i 8 m de mur de bloc de formigó de 0,6m d'alçada.i tanca metàl·lica d'1 m d'alçada amb canya i malla verda, que es restitueixen amb les obres.

11

07046A008004850000TK

María Torres Cardona,

Sant Antoni de Portmany

9 m2

1 vinya i 1 caesalpinia.

3 m de mur de bloc de formigó de 2 m d'alçada i 0,18m d'ample i 7 m de mur de bloc de formigó de 0,9 m d'alçada amb tanca metàl·lica de 0,9 m d'alçada amb bruc i malla verda,que es restitueixen amb les obres.

12

4251054CD5144N0001HU

Antonio Pérez Patiño

Sant Antoni de Portmany

0 m2

 Canvi d'accés a la finca

Carmen Lavara Cantero