Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

MANCOMUNITAT PLA DE MALLORCA

Núm. 10242
Aprovació definitiva modificació taxa subministrament aigua

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Una vegada transcorregut el termini de trenta dies, sense haver-se presentat cap tipus d'al·legació, a l'acord d'aprovació inicial de la modificació de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació del servei de Subministrament d'Aigua Potable i Clavegueram, d'acord amb l'establert a l'article 17 del text refús de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, l'acord d'aprovació provisional queda elevat a definitiu, transcrivint-se a continuació l'ordenança.

Ordenança reguladora de les tarifes per a la prestació del servei de subministrament d'aigua i clavegueram de la Mancomunitat Pla de Mallorca.

Article 1.- Fonaments jurídics

En ús de les facultats concedides per l'article 31.3 de la Constitució i de la potestat reglamentària que té la Mancomunitat del Pla de Mallorca de conformitat amb els seus propis estatuts, s'estableixen les “Tarifes per a la prestació del Servei de proveïment d'aigua i clavegueram de la Mancomunitat del Pla de Mallorca”, que es regiran per la present Ordenança i, en allò no previst per aquesta, segons el que s'estableix en el Reglament del Servei de Subministrament d'Aigua i Clavegueram de la Mancomunitat del Pla de Mallorca i altra normativa vigent d'aplicació.

Les contraprestacions per l'ús dels serveis regulats en la present Ordenança, que es denominaran genèricament com a “tarifes”, adoptaran la forma jurídica de prestació patrimonial de caràcter públic no tributari, de conformitat amb el que es disposa en l'article 20.6 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (TRLHL), i amb la Disposició Addicional Primera de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, segons redacció donada per les Disposicions Finals 11a i 12a, respectivament, de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic.

Article 2.- Objecte, àmbit d'aplicació i serveis prestats

2.1. L'objecte de la present Ordenança és regular la tarifa  del servei de proveïment d'aigua i clavegueram, de titularitat de la Mancomunitat del Pla de Mallorca, i que presta l'entitat subministradora en els termes del Contracte de Concessió vigent, constituint ingrés propi del gestor d'aquests serveis de conformitat amb el que disposa la Disposició Addicional Primera de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, en relació amb l'Art. 289.2 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es traslladen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.

2.2. La present Ordenança serà d'aplicació en el conjunt de municipis en els que la Mancomunitat del Pla de Mallorca te assumida la gestió del servei de subministrament d'aigua i clavegueram.

En aquells casos en els quals, de manera permanent o transitòria, només es presti aquest servei a part d'un terme municipal, la present Ordenança regirà exclusivament a la zona en la qual es realitzi l'efectiva prestació del servei.

2.3. Els serveis que es presten es concreten en la disponibilitat, ús efectiu o possible, del servei de subministrament d'aigua potable a través de la xarxa de proveïment municipal i del servei d'evacuació d'aigües residuals mitjançant la xarxa de clavegueram municipal. La prestació del servei d'evacuació d'aigües residuals mitjançant la xarxa municipal de clavegueram, inclou tant la prestació actual del servei amb l'escomesa efectivament realitzada, com la disponibilitat del mateix per estar la xarxa a menys de 50 metres de l'immoble o solar afectat en condicions tècniques de la xarxa que permetin la realització de l'escomesa.

Article 3.- Obligats al pagament

3.1. Estan obligats al pagament les persones físiques o jurídiques i les entitats que, encara que no tenguin personalitat jurídica, constitueixen una unitat econòmica o un patrimoni separat susceptible de gravamen, que sol·licitin o resultin beneficiaris o afectats pels serveis o activitats gravades en aquesta Ordenança, existeixi o no contracte d'abonament subscrit amb l'Ajuntament o amb l'entitat que presti el mateix.

3.2. Quan els serveis es prestin o les activitats es realitzin sota un únic contracte de subministrament del qual es beneficien una pluralitat d'habitatges o locals de negoci els consums individuals del qual no siguin identificables (edificis amb comptadors comunitaris): i) s'aplicaran tantes quotes de servei (d'aigua i clavegueram) com a unitats urbanes s'integrin en l'edifici i ii) s'aplicarà la quota de consum corresponent a la tarifa domèstica (d'aigua i clavegueram en el cas que n'hi hagués), adequant els blocs de consum al nombre de quotes de servei objecte de facturació. La Comunitat de Propietaris o d'Usuaris estarà obligada subsidiàriament al pagament de les quotes.

3.3. Respondran solidàriament de las factures resultants de l'aplicació de les tarifes, les persones físiques o jurídiques que siguin causants o col·laborin en qualsevol acte de defraudació.

3.4. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en los supòsits de cessament d'activitat de les mateixes.

Article 4.- Obligació de pagament i meritació.

4.1. L'obligació de pagament neix en el moment que se sol·licita l'alta en el servei corresponent o quan es tingui la disponibilitat del servei d'evacuació d'aigües residuals per estar la xarxa a menys de 50 metres de l'immoble o solar afectat de conformitat amb el que es preveu en l'article 2.3 de la present Ordenança, o si escau, quan es detecta la utilització irregular del servei corresponent.

Les tarifes establertes en la present Ordenança reportaran per a tots els abonats del servei que tenen realitzada la connexió a les xarxes o que tenen la disponibilitat del servei d'evacuació d'aigües residuals per estar la xarxa a menys de 50 metres de l'immoble o solar afectat de conformitat amb el que es preveu en l'article 2.3 de la present Ordenança, el dia primer de cada cicle de facturació.

En els supòsits d'alta, baixa i canvi de titularitat, la quota exigible, definida en l'Article 6 de la present Ordenança, es prorratejarà per dies naturals. Les quotes exigibles es liquidaran mitjançant factura periòdica que expedirà l'entitat subministradora al titular del contracte o a qui resulti obligat al pagament de conformitat amb la present ordenança. Les factures s'emetran amb caràcter general amb una periodicitat bimestral, sense perjudici que ateses les necessitats del Servei es pogués establir una altra periodicitat.

L'aprovació de tot subministrament d'aigua es realitzarà pel Servei gestor, amb estricta subjecció a l'estipulat en la normativa vigent.

4.2. Són subministraments eventuals, no periòdics o puntuals, els vinculats a instal·lacions portàtils o desmuntables, amb autorització municipal, als quals serà aplicable la tarifa industrial corresponent, en funció de la durada de l'ús. En aquests casos igualment la meritació es produirà en sol·licitar el servei, no estant subjectes a facturació periòdica en els termes de l'article 6 de la present Ordenança.

Article 5.- Classes de subministrament

5.1. El subministrament domèstic consisteix en l'aplicació de l'aigua per a atendre les necessitats normals d'un habitatge.

Quan en un immoble urbà existeix una zona de jardí o hort, no podrà emprar-se per al seu reg l'aigua contractada per a l'immoble; aquest subministrament d'aigua haurà de ser objecte d'un contracte especial per a reg fixant per contracte els seus consums indispensables, segons l'extensió del terreny a regar i els seus cultius, no trobant-se el prestador del Servei obligat a aquest tipus de subministrament.

5.2. El subministrament agrícola i ramader és el destinat al reg per a l'obtenció de productes agrícoles, compreses les explotacions industrials de floricultura, i al subministrament a granges i demés explotacions ramaderes.

5.3. El subministrament industrial es produeix quant l'aigua intervé com a element del procés de fabricació per incorporació al producte o com a resultat, sense que la existència d'una indústria en el local determini per ella mateixa l'aplicació del subministrament industrial.

5.4. El subministrament comercial és l'aplicació de l'aigua a les necessitats de locals comercials i de negoci, com oficines, despatxos, tendes, clíniques, hotels i indústries, quan no intervengui l'aigua de manera predominant en l'obtenció, transformació o manufactura d'un producte.

Article 6.- Tarifes del Servei

6.1. La quantia de la contraprestació es facturarà per l'entitat subministradora per aplicació de les tarifes vigents en cada moment, essent els conceptes aplicables per a la determinació de l'import a satisfer, els següents:

Per el servei de subministrament:

a) Quota de servei: quota fixa que s'abona periòdicament en concepte de disponibilitat immediata i accés permanent al servei de l'aigua.

b) Quota de consum: quota variable que s'abona periòdicament en funció del consum d'aigua realitzat durant el període, entès aquest com el nombre de metres cúbics d'aigua mesurats en comptador o, si no, estimats a partir de procediments tècnicament acceptables.

Per al servei de clavegueram la quota exigible estarà constituïda únicament per la quota de servei, amb sentit anàleg a la del servei d'abastament.

6.2. Sobre la quota resultant s'aplicaran els imposts indirectes que fixen les lleis en cada moment, en la forma i condicions que aquestes estableixin.

6.3. Tipologia d'usos a efectes d'aplicació de les tarifes.

a) Us general. Es consideren en aquest grup totes les classes de subministrament definides a l'article 6 que tenen lloc a sòl urbà.

b) Sòl rústic. Es consideren en aquest grup aquells subministrament que es realitzin en sòl rústic.

Les tarifes generals del servei són les que figuren en la següent taula:

Tarifes de subministrament d'aigua

Quota de servei ús general i sòl rústic

€/abonat/bimestre

5,77

Quota de consum

 

 

Ús general

Bloc 1: de 0 fins 15 m3/bimestre

€/m3

0,83

Bloc 2: de 15 fins 30 m3/bimestre

€/m3

1,05

Bloc 3: excés de 30 m3/bimestre

€/m3

1,65

Sòl rústic

€/m3 

1,78

Tarifes de clavegueram

Quota de servei ús general i sòl rústic

€/abonat/bimestre

4,54

Article 7.- Revisió de les tarifes

La revisió periòdica i predeterminada de les tarifes es durà a terme per aplicació de la fórmula establerta en la Clàusula 37.2 del Plec de Clàusules Administratives Particulars que van regir la contractació, en règim de concessió, del servei de subministrament d'aigua potable i clavegueram de la Mancomunitat del Pla de Mallorca (Illes Balears), i segons el que es preveu en els restants apartats d'aquesta clàusula.

Article 8.-Drets de contractació

8.1. Servei de subministrament d'aigua potable

Les quotes de contractació del servei de subministrament d'aigua potable inclouen, en tots els casos, alta, drets d'escomesa, muntatge de comptador i peces necessàries per aquest. No inclouen, en cap cas, l'execució d'obres, regata, escomesa, arqueta ni porta del comptador.

Els següents preus no inclouen l'IVA, que serà aplicable segons el tipus vigent en cada moment.

Els drets d'escomesa no reportaran:

- Quant es tracti de solars, en el termini de 6 mesos des de la recepció de les obres d'urbanització per al sòl urbanitzable, o de dotació de serveis per al sòl urbà no transformat.

1.- Altes amb instal·lacions executades

a) Amb adquisició de comptador mecànic

Diàmetre de comptador (Mm.)

Alta

Comptador

Total (sense IVA)

13-15

311,03 €

72,16 €

383,19 €

20

311,03 €

115,27 €

426,30 €

25

311,03 €

187,61 €

498,64 €

30

311,03 €

262,43 €

573,46 €

40

311,03 €

406,88 €

717,91 €

50

311,03 €

719,77 €

1.030,80 €

65

311,03 €

892,95 €

1.203,98 €

80

311,03 €

1.115,96 €

1.426,99 €

100

311,03 €

1.263,11 €

1.574,14 €

125

311,03 €

1.483,06 €

1.794,09 €

En cas de comptadors de telelectura s'hauran d'aprovar els preus corresponents.

2.- Noves escomeses de subministrament

Escomesa tipus: es la corresponent a un comptador de 13/15 Mm., executable en terrenys i condicions normals, de fins 60 cm. de profunditat i 5 m de longitud, incloent les peces i materials necessaris per a l'execució. En el cas que inclogui reposició de paviment, es tracta d'asfalt o vorera.

a) Sense reposició de paviment

Diàmetre de comptador (Mm.)

Diàmetre d'escomesa (PE)

Escomesa sense reposició de pavimento

Comptador

Total

(sense IVA)

13-15

25

489,86 €

72,16 €

562,02 €

20

32

489,86 €

115,27 €

605,13 €

25

40

567,62 €

187,61 €

755,23 €

30

40

567,62 €

262,43 €

830,05 €

40

50

684,25 €

406,88 €

1.091,13 €

50

63

684,25 €

719,77 €

1.404,02 €

65

90

878,64 €

892,95 €

1.771,59 €

80

90

878,64 €

1.115,96 €

1.994,60 €

100

110

1.189,67 €

1.263,11 €

2.452,78 €

125

125

1.189,67 €

1.483,06 €

2.672,73 €

b) Amb reposició de paviment

Diàmetre de comptador (Mm.)

Diàmetre de escomesa (PE)

Escomesa amb reposició de pavimento

Comptador

TOTAL

(sense IVA)

13-15

25

723,13 €

72,16 €

795,29 €

20

32

723,13 €

115,27 €

838,40 €

25

40

800,89 €

187,61 €

988,50 €

30

40

800,89 €

262,43 €

1.063,32 €

40

50

917,52 €

406,88 €

1.324,40 €

50

63

917,52 €

719,77 €

1.637,29 €

65

90

1.111,91 €

892,95 €

2.004,86 €

80

90

1.111,91 €

1.115,96 €

2.227,87 €

100

110

1.422,93 €

1.263,11 €

2.686,04 €

125

125

1.422,93 €

1.483,06 €

2.905,99 €

Cost addicional per metre lineal (ML) que excedeixi dels 5 ML:

Tipus d'escomesa

Euros / ML

Sense reposició paviment

51,32 €

Amb reposició paviment

97,97 €

8.2.Servei de clavegueram

Noves escomeses de clavegueram

Escomesa tipus: es la corresponent a una conducció de 125 Mm. executable en terrenys i condicions normals, de fins 60 cm. de profunditat i 5 m de longitud, incloent les peces i materials necessaris per a la seva execució. En el cas de què inclogui reposició de paviments, es tracta d'asfalt o vorera.

a) Sense reposició de paviment

Diàmetre (Mm.)

Escomesa sense reposició de paviment

125

834,17 €

160

894,19 €

200

956,40 €

250

1.018,60 €

125

1.067,43 €

160

1.127,46 €

200

1.189,67 €

250

1.251,87 €

Cost addicional per metre lineal (ML) que excedeixi de los 5 ML:

Tipus d'escomesa

Euros / ML

Sense reposició paviment

51,32

Amb reposició paviment

97,97

8.3. Escomeses conjuntes

Es la realització de l'escomesa d'aigua i clavegueram al mateix temps. Per calcular l'import de la tarifa aplicable es multiplica la de subministrament per dos.

Article 9.- Drets de connexió per ampliació de xarxa

Aplicable tant per a subministrament com per a clavegueram, inclou la manipulació de la xarxa general, materials necessaris, ma d'obra, desplaçament d'equip, visites d'inspecció d'obra i comprovació de la prova de pressió.

 

Connexió per ampliació de xarxa

Fins 125 Mm. de diàmetre

971,95 €

Entre 125 i 250 Mm. de diàmetre

1.555,12 €

Article 10.- Despeses per reobertura del servei

Tasca necessària per donar servei a clientes que han sofert un tall de subministrament motivat per falta de pagament.

Diàmetre de comptador (Mm.)

Reobertura

13-15

36,08 €

20

57,64 €

25

93,80 €

30

131,21 €

40

203,44 €

50

359,89 €

65

446,47 €

80

557,98 €

100

631,56 €

125

741,53 €

Article 11.- Exempcions i Bonificacions i Ajudes Socials

11.1. Ajudes Socials

Els abonats que es trobin en una situació econòmica molt desfavorable i desitgin acollir-se a aquesta ajuda social poden dirigir-se a l'entitat prestadora del servei, als Serveis Socials de l'Ajuntament u oficines de la Mancomunitat, para obtenir informació sobre els requisits d'accés i causes d'exclusió.

11.2. Bonificacions per fugues.

11.2.1. S'aplicarà aquesta tarifa a l'excés de consumo produït amb ocasió d'una pèrdua d'aigua produïda accidentalment (per causa objectiva i fortuïta) com a conseqüència d'una avaria o trencament en la instal·lació interior de l'abonat o client.

11.2.2. Es considerarà que un abonat te un consum excessiu com a conseqüència d'una avaria quant aquesta superi en més de 50m3 i un 40% el corresponent al mateix període de l'any anterior sempre  que persisteixin les mateixes condicions d'us de l'edifici o vivenda o, en defectes seu, el consum mitjà dels bimestres anteriors al moment de l'avaria.

En aquest cas, i si aquest fos degut a una avaria a la xarxa de distribució interior de l'edifici, la facturació de tot el consum es realitzarà d'acord amb els següents apartats:

- Al consum equivalent en considerar-lo com a normal d'acord amb el que s'estableix en el primer paràgraf, se li aplicarà la tarifa vigent a cada moment.

- Al consum que resulti de restar al consum total el resultant d'aplicar l'apartat anterior, se li aplicarà la tarifa corresponent al bloc 2 de la tarifa vigent a cada moment.

11.2.3. En el cas d'avaries continuades, no serà aplicable aquest sistema per a aquelles avaries que es produeixin dins dels vint-i-quatre mesos següents a la qual va donar lloc a l'aplicació del que s'estableix en els apartats anteriors.

11.2.4. Requisits d'accés a la tarifa especial:

(1) Sol·licitar per qualsevol dels canals establerts per l'entitat gestora.

(2) Acreditar, a satisfacció dels serveis d'inspecció de l'entitat gestora, l'existència de l'avaria o trencament degut a una causa objectiva i fortuïta, aliena al propi consum de la instal·lació proveïda.

(3) Presentar, en el seu cas, factura de la reparació de l'avaria o trencament expedit per professional fontaner, acompanyada d'un informe allò més detallat possible, en el que s'especifiqui l'origen, la localització, descripció de l'avaria i trencament efectuat. En el cas de ser possible, s'haurà d'acompanyar aquest informe amb fotografies.

(4) Estar al corrent en les obligacions amb l'entitat gestora (pagament de rebuts, vessament, obres, adequacions a normatives vigent de la instal·lació, contracte de subministrament, etc.) i altres Administracions en matèria medi ambiental (Declaracions de medi ambient, Autoritzacions de Vessaments, etc.)

(5) Facilitar als serveis d'inspecció de l'entitat gestora l'accés a la instal·lació on es va ocasionar la fugida per a la verificació de la mateixa.

(6) Per a les instal·lacions que comptin amb comptador instal·lat en el seu interior serà obligat haver facilitat la lectura periòdica.

(7) Que l'entitat gestora compti amb el suficient registre històric de lectures per a poder determinar si es tracta d'un consum que excedeix l'habitual i que aquest pugui deure's a una fugida o avaria.

(8) Que hagin passat, al manco, dos anys des de la darrera vegada que l'abonat va gaudir d'aquesta tarifa especial.

(9) La bonificació per  fuga serà d'aplicació exclusivament en el període o períodes en que s'hagi produït la fuga, con un màxim de dos períodes consecutius. A més, s'haurà de sol·licitar en un termini no superior a 5 mesos des de la data en què es produeixi la fuga.

11.2.5. Causes d'exclusió:

(1) No acreditar, a satisfacció de la inspecció de l'entitat gestora, l'existència i ocurrència de l'avaria o trencament.

(2) Que la fuga sigui deguda a una avaria o trencament causada per negligència de l'abonat.

(3) No presentar factura de reparació de professional de fontaneria.

(4) No estar al corrent amb les obligacions dels requisits d'aplicació de la tarifa.

(5) No facilitar o negar-se a la inspecció de la instal·lació on s'hagin produït l'avaria o trencament.

(6) Haver-se acollit a aquesta tarifa en els darrers dos anys.

(7) Contractes amb tarifa contractada a bloc únic.

Article 12.- Fraus, actuació inspectora i mesures cautelars.

12.1. L'entitat subministradora està autoritzada per a vigilar les condicions i forma en què els clients utilitzin el servei contractat.

12.2. L'actuació del personal inspector acreditat per l'entitat es reflectirà en un document que adoptarà forma d'acta, on haurà de constar el nom i domicili del client inspeccionat, el dia i hora de la revisió i els fets contrastats.

Una copia d'aquesta degudament signada pel personal inspector, es lliurarà al client.

A aquest efecte, el personal inspector instarà al client, personal que depengui d'aquest o qualsevol altra persona que el representi, que es presenti a la inspecció i signi l'acta i, si així ho considera, faci constar les manifestacions que estimi oportunes. La negativa a signar l'acta no afectarà la tramitació i conclusions que s'estableixin posteriorment.

Estesa l'acta, el client disposarà de quatre dies hàbils per a formular al·legacions que estimi oportunes davant l'entitat subministradora.

En el cas que el client no estigui present, se li enviarà còpia de l'acta i documents relatius al frau (proposta de liquidació).

Estesa l'acta, el client disposarà de quatre dies hàbils per a formular les al·legacions que estimi oportunes davant l'entitat subministradora.

En cas què el client no estigui presenti, se li enviarà còpia de l'acta i documents relatius al frau  (proposta de liquidació).

12.3. Quan el client es negui a facilitar l'entrada en hores hàbils a persona autoritzada per l'entitat subministradora per efectuar la inspecció, es requerirà la presència d'un o una agent de l'autoritat que testimoniarà la negativa.

12.4. Com a conseqüència d'aquesta actuació inspectora, el personal de la entitat subministradora està autoritzat a prendre les mesures que estimi pertinents al cas (entre elles, el tall immediat del subministrament), en els següents casos:

a. Quan detecti derivacions en les seves xarxes amb utilització sense cap contracte; es a dir, realitzades clandestinament.

b. Quan detecti qualsevol actuació fraudulenta de les descrites a l'article següent o defraudació, ja sigui per alteracions doloses de les indicacions dels comptadors o dels propis comptadors o per la utilització de qualsevol mitjà clandestí.

c. Quan detecti situacions que presentin pertorbació, risc o perill de contaminació en la xarxa.

d. Quan detecti circumstàncies que siguin o pugin ser causa de risc imminent per a la salut i la higiene pública, el medi ambient.

Article 13.- Frau per part del client. Liquidació del frau.

13.1. Es considera que l'usuari incorre en frau quan realitzi alguna de les accions que es descriuen a continuació com un ànim de lucre il·lícit i com un perjudici econòmic per al servei en general:

a. Utilitzar aigua del servei i negar-se a subscriure el corresponent contracte de subministrament.

b. Executar escomeses sense haver acreditat el compliment dels requisits prevists en el Reglamento del Servei d'aigua i clavegueram de la Mancomunitat Pla de Mallorca.

c. Falsejar la declaració d'ús del subministrament i, per tant, induir a l'entitat subministradora a facturar menor quantitat de la que s'hagi de satisfer.

d. Modificar o ampliar els usos als quals es destina l'aigua sense comunicar aquestes modificacions a l'entitat subministradora.

e. Treure els comptadors instal·lats sense comunicació prèvia a l'entitat subministradora, o sense autorització, si s'escau, rompre els precintes o qualsevol element que integri els aparells de mesura del subministrament i provocar perjudicis en el servei general.

f. Establir o permetre ramals o derivacions que puguin comportar un ús fraudulent de l'aigua per part de l'usuari o de tercers.

g. Introduir modificacions o fer ampliacions a la instal·lació, sense autorització prèvia.

h. Revendre l'aigua procedent d'un subministrament amb contracte o subministrar aigua a qui no tengui contractat el servei, fins i tot quan no s'obtingui benefici econòmic per la revenda.

i. Utilitzar aigua dels subministraments contra incendis per a altres finalitats diferents dels d'apagar un incendi.

13.2. Apreciada la concurrència del frau, l'entitat subministradora, en possessió de l'acta, formularà la liquidació.

Aquesta liquidació, es realitzarà segons els previs indicats al final d'aquest article.

La liquidació inclourà la facturació del consum (estimat o real, si és possible) i la despesa en què hagi incorregut l'entitat subministradora amb motiu del frau, ja sigui pel concepte de precinte, reconnexió de comptador, hores d'operari efectuades i/o qualsevol altre concepte.

L'import del frau, deduït d'acord amb l'establert en els paràgrafs anterior, estarà subjecte als imposts, cànons o taxes que resultin procedents.

Formulada la liquidació, serà notificada als interessats que disposaran d'un termini de 15 dies hàbils des de la seva recepció per efectuar davant l'entitat subministradora les al·legacions que consideri, si el client no formula al·legacions l'entitat subministradora facturarà i posarà a cobro l'import del frau comunicat.

En el cas que el client presenti al·legacions a l'entitat subministradora, aquesta disposarà d'un termini de 15 dies hàbils per resoldre sobre aquestes al·legacions i s'entendran estimades si no es dicta resolució dins del mateix.

La resolució que es dicti serà notificada al client, que podrà dirigir nova reclamació davant la Mancomunitat, que serà l'encarregada de resoldre en el termini d'un mes

13.3. Tot l'anterior sense perjudici de les accions civils, administratives i penals que corresponguin. En el cas que les actuacions puguin ser constitutives d'un il·lícit penal, l'entitat subministradora, com a inspectora, ho comunicarà a l'organisme o jutjat competent.

Article 14.- Quantificació dels fraus.

14.1. Quantificació dels treballs d'inspecció, cancel·lació, substitució comptadors i altres treballs derivats del frau.

Concepte

Preu unitari (€/hora)

Sortida d'equip de Treball:

 

Sortida equip verificació

135,07€/hora

Sortida equip operari

87,35€/hora

Material i obra:

 

Càmera d'inspecció

125,00€/hora

Restitució escomesa (Preu escomesa nova, veure preus a article corresponent)

Veure article 8 a 10 de la Present Ordenança.

Comptador (Preu escomesa nova, ver veure preus a article corresponent)

Veure article 8 a 10 de la Present Ordenança.

Gestions d'any:

 

Gestió administrativa expedient frau:

65,00€/hora

Gestió tècnica expedient frau:

65,00€/hora

14.2. Quantificació del consumo defraudat.

Es calcularà una estimació-liquidació per frau, que inclou un consum equivalent a la capacitat de referència d'un comptador de 13 que és el comptador de menor diàmetre d'instal·lació, amb un temps d'una hora i mitja diària d'utilització ininterrompuda i durant el termini que entre l'adquisició de la titularitat i el moment en què es resolgui la incidència detectada, sense que es pugui estendre en total a més d'un any anterior a la data de la detecció, tret que s'acrediti documentalment un període superior per un total màxim de 3 anys.

Tenint en compte que el consum màxim que tendria un comptador de 13mm és de 1,5m3 hores, resulta el següent càlcul:

1,5m3 x 1,5 hores = 3m3 x 365 dies = 821,25 m3

A aquest consum se li aplicaran les tarifes vigents, pel temps estimat anteriorment, així com el cànon de sanejament i altres impostos vigents en moment de facturar el frau (IVA i altres).

Article 15.- Protocol inspeccionis comptadors Conselleria de Treball, Comerç i  Indústria

15.1. Quan un abonat no estigui d'acord amb el funcionament del seu comptador individual tindrà la possibilitat que aquest sigui revisat per la Conselleria d'Indústria. En tenir aquesta revisió uns costos, aquests seran assumits per una de les parts segons el resultat de la inspecció, considerant-se les següents opcions:

- Resultat de la inspecció “Favorable”: en cas que el resultat de la inspecció realitzada per la Conselleria d'Indústria doni com a resultat que el comptador funciona de manera “Favorable”, l'abonat haurà d'assumir els costs de la factura emesa per la Conselleria d'Indústria (segons els preus vigents en cada moment) més els costs relatius a una reposició de subministrament (43,66€).

- Resultat de la inspecció “Desfavorable”: en cas que el resultat de la inspecció realitzada per la Conselleria d'Indústria doni com a resultat que el comptador funciona de manera “Desfavorable”, serà l'empresa Concessionària qui assumirà els costs de la factura emesa per la Conselleria d'Indústria.

Segons els resultats de la inspecció del comptador, es procedirà a refacturar la factura objecte d'inspecció en funció del percentatge d'error emès por la Conselleria, considerant-se les següents opcions:

- Resultat de la inspecció “Favorable”: en aquest cas no se procedirà a la refacturació de la factura, per ser el funcionament del comptador correcte.

- Resultat de la inspecció “Desfavorable” amb un error positiu (sobrecontatge): en aquest cas l'empresa Concessionària estarà obligada a la refacturació de la factura objecte d'inspecció en detectar-se un sobrecontatge del comptador. Per a això es procedirà restant al volum d'aigua facturat el percentatge d'error informat a la inspecció. El percentatge només s'aplicarà a la part variable de la factura.

- Resultat de la inspecció “Desfavorable” amb un error negatiu (subcontatge): en aquest cas l'empresa Concessionària no refacturarà la factura objecte d'inspecció.

15.2. Per a la sol·licitud per part de l'abonat de la petició de revisió del comptador per part de la Conselleria d'Indústria, s'haurà de personal a les oficines de l'Empresa Concessionària on es  complimentarà un imprès de Sol·licitud de revisió per la Conselleria d'Indústria. Una vegada resolta la inspecció per part de la Conselleria d'Indústria, en el cas que procedeixi, es procedirà a l'emissió de la corresponent factura cap a l'abonat, que serà remesada al compte bancari que l'abonat indiqui. Aquesta factura tendrà la mateixa consideració que una factura de consum d'aigua.

Article 16.- Règim de declaració i termini de pagament

16.1. L'Entitat gestora que presta el servei, serà la responsable de la determinació dels consums a partir de la lectura dels aparells mesuradors d'aigua potable, de la confecció i emissió dels oportuns documents, i de la percepció de les quantitats que es deguin.

16.2. El pagament dels rebuts s'efectuarà, mitjançant domiciliació bancària o bé mitjançant ingrés via els canals d'atenció existents en cada moment.

16.3. El termini de pagament voluntari en les facturacions amb periodicitat bimestral o la que es consideri convenient atenent a les necessitats del Servei, serà de 30 dies.

16.4. L'impagament de rebuts donarà lloc a la seva reclamació per via jurisdiccional civil.

Disposició final

La present Ordenança entrarà en vigor una vegada efectuada la publicació de la seva aprovació definitiva, de conformitat amb allò previst a l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de Bases de Règim Local.

 

Petra, 29 de juliol de 2019

La Presidenta

Joana Maria Pascual Sansó