Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES I MODERNITZACIÓ
Núm. 10138
Resolució de la consellera d’Administracions Públiques i Modernització per la qual es convoquen l’atorgament de mencions i reconeixement a la trajectòria personal emmarcats dins l’actuació Premis autonòmics Voluntariat IB 2019
L'article 15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears estableix que tots els ciutadans de les Illes Balears tenen dret a participar de forma individual o col·lectiva en la vida política, econòmica, cultural i social de la comunitat autònoma i els poders públics promouran la participació dels agents econòmics i socials del conjunt de la societat civil en els assumptes públics. Aquests principis han d'inspirar l'acció del govern de tots els poders públics, tant el de l'Estat com els autonòmics i els locals.
Una de les maneres que l'Administració té per acomplir aquestes finalitats és promoure tasques d'interès general dirigides a aconseguir el desenvolupament de la ciutadania mitjançant l'atorgament d'ajudes públiques o subvencions que ajudin, tal com preveu la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials, a fomentar la participació ciutadana, l'associacionisme, el voluntariat i altres fórmules d'ajuda mútua, d'acord amb les administracions locals, quan siguin d'àmbit suprainsular.
El voluntariat, és una forma de participació de la ciutadania en la vida social. Una participació que es desplega en un ampli ventall d'acció que abasta gran part dels àmbits de la societat mitjançant diverses tipologies de voluntariat: social, internacional de cooperació, ambiental, cultural, esportiu, educatiu, sociosanitari, d'oci i temps lliure, comunitari i de protecció civil.
Tots aquest àmbits són coberts mitjançant entitats de voluntariat privades sense afany de lucre orientades a l'interès general.
En relació amb el món del voluntariat, l'article 22 de la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears disposa que correspon al Govern de les Illes Balears, entre d'altres, l'impuls de mesures de foment del voluntariat i sensibilitzar la societat en general respecte dels valors del voluntariat, possibilitar, afavorir i reconèixer les seves activitats.
Aquesta convocatòria conté dues accions: l'atorgament de mencions i els reconeixements a la trajectòria personal. Per una part,l'atorgament de mencions s'adreça, a les entitats privades sense ànim de lucre que acompleixin activitats d'interès general i que compleixin els requisits següents: estar legalment constituïdes i inscrites en els registres corresponents d'acord amb la normativa establerta, estar integrades per persones voluntàries, sens perjudici del personal assalariat que puguin tenir i que desenvolupin les seves actuacions mitjançant programes de voluntariat en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Per altra part, l'atorgament de reconeixements a la trajectòria personal s'adreça a qualsevol persona resident a les Illes Balears que disposi d'una trajectòria personal o professional de bona feina i dedicació en actuacions de voluntariat dins el marc d'una entitat de voluntariat de les Illes Balears.
D'acord amb el Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, per la qual es determina la composició del Govern i l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 3 de juliol), dins aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s'inclou la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització, de la qual depèn la Direcció General de Participació i Voluntariat, inserida dins la Secretaria Autonòmica de Memòria Democràtica i Bon Govern.
El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 106, de 2 d'agost), atribueix a la Direcció General de Participació i Voluntariat, de la Secretaria Autonòmica de Memòria Democràtica i Bon Govern, les competències, entre d'altres, de sensibilització cívica i social i el suport al voluntariat.
Les actuacions a les quals es destinen l'atorgament de mencions i reconeixement a la trajectòria personal regulats en aquesta convocatòria s'engloben clarament dins de les finalitats que persegueix la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització a través de la Direcció General de Participació i Voluntariat i que, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.
L'objectiu d'aquesta convocatòria és posar en valor, donar un impuls, fomentar i reconèixer l'acció que, de forma altruista i solidària, es dur a terme per part de les entitats de voluntariat de les Illes Balears així com per part de les persones voluntàries que prenen part de l'acció voluntària dins programes de voluntariat .
Per tot això, amb la finalitat de potenciar el món del voluntariat en les dues vessants implicades: entitats (mencions) i persones voluntàries (reconeixements a la trajectòria personal), a proposta de la directora general de Participació i Voluntariat; d'acord amb l'informe previ del Servei Jurídic de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria d'atorgament de mencions i de reconeixements a la trajectòria personal emmarcats dins l'actuació Premis autonòmics Voluntariat IB 2019, destinada:
Per una part, a les entitats privades sense ànim de lucre, que acompleixin activitats d'interès general i que compleixin els requisits següents: estar legalment inscrites en els registres corresponents d'acord amb la normativa establerta, estar integrades per persones voluntàries, sens perjudici del personal assalariat que puguin tenir i que desenvolupin una part o totes les seves actuacions mitjançant programes de voluntariat al territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears i, Per l'altra a persones residents a les Illes Balears que disposen d'una trajectòria personal o professional de bona feina i dedicació en actuacions de voluntariat dins el marc d'una entitat de voluntariat de les Illes Balears.
2. Designar la directora general de Participació i Voluntariat com a òrgan instructor del procediment d'atorgament de mencions i de reconeixement a la trajectòria personal emmarcats dins l'actuació Premis autonòmics Voluntariat IB 2019, objecte d'aquesta convocatòria.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució –que exhaureix la via administrativa- es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Administracions Públiques i Modernització en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi notificat, d'acord amb els artcles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del proecediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 9 d'octubre de 2019
La consellera d'Administracions Públiquesi Modernització
Isabel Castro Fernández
ANNEX 1
Bases de l'atorgament de mencions i reconeixements a la trajectòria personal dins l'actuació Premis autonòmics Voluntariat IB 2019
1. Objecte
1.1 La Secretaria Autonòmica de Memòria Democràtica i Bon Govern, en exercici de les competències atorgades a la Direcció General de Participació i Bon Govern, posa a l'abast de la ciutadania i del teixit associatiu dos tipus de reconeixements a l'acció voluntària emmarcades dins l'actuació Premis autonòmics Voluntariat IB 2019: les mencions i els reconeixements a la trajectòria personal.
1.2 Les mencions es constitueixen com a distincions que tenen per objecte honorar i reconèixer l'acció voluntària de les entitats de voluntariat que desenvolupen la seva activitat en el territori de les Illes Balears.
1.3 Els reconeixements a la trajectòria personal constitueixen una actuació de foment i d'agraïment públic a la labor de les persones voluntàries de les Illes Balears, la qual cosa posa en valor la seva participació activa i compromesa en el desenvolupament de programes de voluntariat dins les entitats de voluntariat de les Illes.
2. Actors del procediment
2.1 Beneficiaris
Els beneficiaris d'aquesta actuació de foment són els següents,
— Mencions: entitats privades sense ànim de lucre, que duen a terme activitats d'interès general que compleixen els requisits següents:
a) Estar legalment constituïdes i inscrites en els registres corresponents d'acord amb la normativa establerta.
b) Estar integrades per persones voluntàries, sens perjudici del personal assalariat que puguin tenir.
c) Desenvolupar actuacions mitjançant programes de voluntariat al territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
— Reconeixements a la trajectòria personal:
Qualsevol persona resident a les Illes Balears durant els darrers deu anys que disposa d'una trajectòria personal o professional de bona feina i dedicació en actuacions de voluntariat dins el marc d'una entitat de voluntariat de les Illes Balears.
2.2 Promotors
Els ciutadans i ciutadanes de les Illes Balears que vulguin que es reconegui l'actuació d'una entitat de voluntariat (menció), o bé la trajectòria d'una persona dins l'acció voluntària i el món del voluntariat (reconeixement de trajectòria) i que la presentin dins el termini i en la forma escaient com a candidatura d'acord amb les prescripcions establertes en aquestes bases. 2.3 Jurat
Són persones que vetllaran pel correcte desenvolupament del procediment en les diferents fases: presa en consideració de les candidatures, inici i resultat del procés participatiu, estudi i d'adjudicació de mencions i trajectòria.
2.4 Instructor: la Direcció General de Participació i Voluntariat.
3. Procediment
3.1 El procediment de selecció dels guanyadors de les mencions i del reconeixement es conceptualitza com a un procediment mixt que s'inicia amb un procés participatiu en el qual la ciutadania promou, mitjançant la inscripció de la candidatura proposada en la pàgina web (http://participaciociutadana.caib.es), una entitat i/o una persona voluntària que seran susceptibles de guanyar l'atorgament de menció i/o reconeixement de trajectòria, respectivament, en la edició de 2019. La proposta de candidatura ha d'anar acompanyada de l'argumentari corresponent que n'avali la menció i/o reconeixement.
3.2 En una segona fase, les candidatures i argumentaris presentats s'han de sotmetre a la consideració del jurat, el qual decidirà en votació l'entitat o les entitats objecte de menció i/o la persona voluntària que serà objecte de reconeixement en l'edició de 2019.
3.3 El jurat, un cop estudiades les candidatures presentades dins cada categoria, proposarà, de forma motivada i justificada, les mencions i els reconeixements a atorgar en cada cas.
3.4 A la vista de la proposta del jurat, la consellera d'Administracions Públiques i Modernització resoldrà l'atorgament de les mencions i dels reconeixements i n'ordenarà la corresponent notificació a les entitats i persones beneficiades.
3.5 El reconeixement de les candidatures es farà en un acte públic d'entrega que coincidirà amb la celebració del Dia Internacional del Voluntariat (5 de desembre), formant part, per tant, d'una actuació més de foment de l'acció voluntària a les Illes Balears.
3.6 A l'efecte de transparència, la presentació de candidatures, els promotors que les avalen i els guanyadors es publicaran en la pàgina web de participació ciutadana http://participaciociutadana.caib.es. De la mateixa manera, el material argumentari que recolzi les opcions guardonades serà visible a la web de participació ciutadana, a l'abast de tots els promotors, beneficiaris i ciutadania en general.
3.7 En aquesta convocatòria es podran atorgar un màxim de dues mencions, les quals formen part d'una única categoria, i un reconeixement a la trajectòria personal per cada una de les categories: femenina i masculina.
3.8 Fases:
1a. Inscripció de la proposta i de l'argumentari corresponent a les candidatures en la pàgina web http://participaciociutadana.caib.es per part dels promotors (procés participatiu).
Mitjançant un procés participatiu, la ciutadania promou les candidatures a les mencions (entitats) i/o al reconeixement de la trajectòria personal (persones voluntàries).
2a. Comprovació tècnica que la inscripció reuneix els requisits mínims per poder ser processada.
3a. Aportació de la documentació per part de les entitats i/o persones promogudes a menció i reconeixement, respectivament.
4a. Comprovació tècnica de la documentació aportada per part de les entitats i/o persones promocionades.
5a. Estudi de les propostes i documentació argumentativa per part del jurat.
6a. Acte públic de lliurament de les distincions el dia 5 de desembre de 2019, coincidint amb la celebració del Dia Internacional del Voluntariat.
4. Sol·licitud i termini de presentació
4.1 S'estableix un període d'inscripció de propostes/candidatures (procés participatiu) que s'inicia el dia següent al de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitza després de dotze dies hàbils.
4.2 Les propostes a menció i/o reconeixement de la trajectòria personal, així com l'argumentació a favor de la candidatura i, si escau, la documentació argumentativa que l'acompanyi s'han de presentar de forma telemàtica en la pàgina web http://participaciociutadana.caib.es en el termini establert.
4.3 D'acord amb allò que estableix l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, les persones físiques podran elegir si es comuniquen amb les administracions públiques per mitjans electrònics o no. Per tant, en cas de presentació de candidatures en format paper, l'han de dirigir a la Direcció General de Participació i Voluntariat (c. de l'Uruguai s/n, Velòdrom Illes Balears, 07010 Palma) i es poden presentar en algun dels llocs i de la forma que estableix l'article 16 de la Llei 39/2015.
4.4 Totes les candidatures i argumentaris presentats es faran públics en la pàgina web http://participaciociutadana.caib.es.
5. Documentació que han d'aportar les candidatures
5.1 Les candidatures proposades a reconeixement de trajectòria han d'aportar la documentació següent:
a) Còpia del DNI de la persona proposada i dades de contacte
b) Certificat d'empadronament de la persona proposada en algun municipi de les Illes Balears.
c) Certificat del secretari o la secretària o del president o presidenta de l'entitat en la qual ha prestat serveis de voluntariat la persona proposada amb relació a la seva trajectòria en programes de voluntariat a les Illes Balears.
d) Curriculum vitae detallat.
e) Declaració responsable de la persona proposada de compliment dels requisits que estableix la normativa referent a (annex 2):
— Estar al corrent de les obligacions tributàries amb la hisenda autonòmica, Agència Estatal de l'Administració Tributària i Seguretat Social, o autorització a l'Administració per comprovar-lo d'ofici.
— No estar afectada per cap de les prohibicions per ser beneficiària de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions.
— No haver estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i no haver estat sancionada o condemnada per una resolució administrativa ferma amb una pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període que estipula l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.
f) Elaborar una fitxa relativa de la candidatura de reconeixement que descrigui, de forma suscinta, el seu perfil i trajectòria personal dins el món del voluntariat, la qual és necessària per poder unificar les presentacions de les bones pràctiques i editar un llibre o catàleg d'honor amb les candidatures d'aquesta convocatòria.
La fitxa ha de tenir els paràmetres següents:
1) Una breu ressenya del candidat: nom, estudis, professió, lloc de feina (màxim 50 paraules).
2) Un resum breu (màxim 125 paraules).
3)Idioma: català i castellà.
4) Configuració: lletra Arial, cos 11, interlineat 1,15 amb espai extra després del paràgraf.
5.2 Els aspirants a les mencions han d'aportar la documentació següent:
a) Original o còpia del DNI de la persona que la representa i document fefaent que acrediti la representació de la persona que actua en nom de l'entitat sol·licitant. La representació pot acreditar-se per qualsevol forma vàlida en dret.
b) Original o còpia del NIF de l'entitat.
c)Original o còpia compulsada del document de constitució de l'entitat i dels seus estatuts socials degudament registrats en el registre corresponent, o bé un certificat d'inscripció registral d'aquests documents. En el cas d'entitats d'àmbit estatal, còpia compulsada del certificat acreditatiu de la inscripció en un registre d'àmbit estatal, i de la inscripció de la delegació a les Illes Balears.
d) En el cas que l'interessat no autoritzi l'òrgan instructor per obtenir d'ofici la informació relativa a les obligacions tributàries amb la Hisenda autonòmica, Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Seguretat Social, haurà d'aportar el certificat d'estar al corrent de las mateixes.
e) Una declaració responsable del secretari o de la secretària o del president o de la presidenta de l'entitat sol·licitant que certifica els aspectes següents (annex 3):
-Estar al corrent de les obligacions tributàries amb la hisenda autonòmica, Agència Estatal de l'Administració Tributària i Seguretat Social, o autorització a l'Administració per comprovar-lo d'ofici.
-No estar afectada per cap de les prohibicions per ser beneficiària de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions.
-No haver estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i no haver estat sancionada o condemnada per una resolució administrativa ferma amb una pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període que estipula l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.
f) Memòria representativa de les activitats que ha duit a terme en el món del voluntariat, en la qual destaquin els punts que considerin adients per posar en valor la seva candidatura.
g) Elaborar una fitxa relativa de la candidatura de la menció que descrigui, de forma suscinta, el seu perfil i trajectòria personal dins el món del voluntariat, la qual és necessària per poder unificar les presentacions de les bones pràctiques i editar un llibre o catàleg d'honor amb les candidatures d'aquesta convocatòria.
La fitxa ha de tenir els paràmetres següents:
1) Una breu ressenya de l'entitat: nom, àmbit sectorial d'actuació, àmbit territorial d'acció, principals destinataris etc. (màxim 50 paraules).
2) Un resum breu (màxim 125 paraules).
3)Idioma: català i castellà.
4) Configuració: lletra Arial, cos 11, interlineat 1,15 amb espai extra després del paràgraf.
5.3 No és necessari presentar la documentació esmentada en els punts a) i b), si ja es troba a disposició de l'òrgan instructor. Això no obstant, s'ha d'indicar a quin expedient es troben ubicats, d'acord amb el que preveu la Llei 39/2015.
5.4 Els programes presentats es valoraran d'acord amb la documentació i l'argumentari que s'hagi aportat tant per part de l'entitat del ciutadà promotor, com de la pròpia entitat proposada. L'òrgan instructor o el jurat no resten obligats a requerir documentació complementària sobre el programa.
5.5 En cas que les candidatures no presentin la documentació esmentada abans, no passaran a la fase d'estudi i valoració per part del jurat.
6. Criteris de valoració
6.1 La concessió de les mencions i reconeixement d'aquesta convocatòria es regeix pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació.
6.2 El jurat proposarà l'atorgament d'una menció a una entitat i del reconeixement a una persona que s'hagin distingit per la seva tasca, per la seva actuació o per la seva iniciativa en el transcurs del temps, en el món del voluntariat i pels valors que es deriven de forma que impliqui un model a seguir a la societat de les Illes Balears.
6.3 Com a principis que el jurat tendrà en compte en l'atorgament de les mencions i del reconeixement, es destaquen (sense voler tenir caràcter exhaustiu) els següents: innovació, qualitat, trajectòria en el temps, amplitud d'acció pel que fa a les persones gestionades com a voluntàries i a les persones beneficiàries d'aquesta, caràcter pioner pel que fa als valors democràtics actuals, impacte social, etc.
7. Jurat
7.1 El jurat és un òrgan col·legiat el funcionament del qual es regeix pels articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del Sector Públic.
7.2 El jurat estarà compost per les persones següents:
a) President: el secretari autonòmic de Memòria Democràtica i Bon Govern. Disposa de vot diriment en cas d'empat.
b) Secretari o secretària: una persona funcionària adscrita a la Direcció General de Participació i Voluntariat, designada per part de l'òrgan instructor. Disposa de veu però no té vot.
c) Vocals:
— Directora general de Participació i Voluntariat.
— Vicepresident o vicepresidenta del Fòrum Balear del Voluntariat.
— Tres persones en representació de la Plataforma del Voluntariat de les Illes.
— Una persona en representació de la UIB.
— La persona designada pel Consell Insular de Mallorca en el Fòrum Balear de oluntariat o la persona designada com a substituta en el mateix òrgan.
— La persona designada pel Consell Insular de Menorca en el Fòrum Balear de Voluntariat o la persona designada com a substituta en el mateix òrgan.
— La persona designada pel Consell Insular d'Eivissa en el Fòrum Balear de Voluntariat o la persona designada com a substituta en el mateix òrgan.
— La persona designada pel Consell Insular de Formentera en el Fòrum Balear de Voluntariat o la persona designada com a substituta en el mateix òrgan.
7.3 El jurat té la facultat, entre d'altres, de fer els informes que siguin necessaris i interpretar les bases de la convocatòria per resoldre els dubtes que, si n'és el cas, se'n puguin derivar.
7.4 El jurat, un cop estudiades les candidatures presentades dins cada categoria, proposarà, de forma motivada i justificada, les mencions i els reconeixements a atorgar en cada cas.
8. Consideracions finals
8.1 Si la majoria dels membres del jurat ho estimen oportú, aquest òrgan podrà ser assessorat per les persones que es considerin adients amb coneixements o experiència en matèria de voluntariat.
8.2 Es considera incompatible l'atorgament d'una menció a una entitat i, en la mateixa convocatòria, s'atorgui un reconeixement a la trajectòria personal a una persona voluntària que actualment ( o en els dos darrers anys desenvolupi (o hagi desenvolupat) la seva acció voluntària en l'entitat guardonada.