Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

SINDICATURA DE COMPTES

Núm. 10123
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de 10 d’octubre de 2019, per la qual es publica el resultat de la fiscalització de l’Informe 152/2018 sobre la rendició de comptes del sector públic local de les Illes Balears corresponent a l’exercici 2017

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

  1. Dia 27 de novembre de 2018, el Consell de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears va acordar aprovar l'Informe 152/2018 sobre la rendició de comptes del sector públic local de les Illes Balears corresponent a l'exercici 2017.

  2. Dia 27 de febrer de 2019, el president del Parlament de les Illes Balears va comunicar que s'havia dut a terme el darrer tràmit parlamentari referent al dit Informe, que va tenir lloc amb la presentació i el debat de l'Informe a la sessió de la Comissió d'Hisenda i Pressuposts de dia 19 de febrer de 2019.

Fonaments de dret

  1. L'article 12.3 de la Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, regula els informes o les memòries de fiscalització i en disposa la tramesa al Parlament, als subjectes fiscalitzats i al Tribunal de Comptes, i també la seva publicació en el BOIB després del darrer tràmit parlamentari.

  2. L'article 32.1 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes estableix que aquesta institució ha de publicar el resultat de la fiscalització en el BOIB, un cop rebuda la comunicació expressa que s'ha dut a terme el darrer tràmit parlamentari.

Per tot això, i d'acord amb el que disposen l'esmentada Llei 4/2004 i el Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears,

Resolc

Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el resultat de la fiscalització i les recomanacions de l'Informe 152/2018 sobre la rendició de comptes del sector públic local de les Illes Balears corresponent a l'exercici 2017, que s'adjunta com a annex.

  

Palma, 10 d'octubre de 2019

El síndic major,

Joan Rosselló Villalonga

  

 

ANNEX

INFORME 152/2018 SOBRE LA RENDICIÓ DE COMPTES DEL SECTOR PÚBLIC LOCAL DE LES ILLES BALEARS CORRESPONENT A L'EXERCICI 2017

I. INTRODUCCIÓ

1. PRESENTACIÓ

L'article 82 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears estableix que correspon a la Sindicatura de Comptes, institució regulada per la Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, la fiscalització externa de l'activitat econòmica, financera i comptable del sector públic de les Illes Balears.

L'article 18.2.b del Reglament de règim interior de la Sindicatura estableix que el Programa anual d'actuacions ha d'incloure, obligatòriament, un informe sobre la rendició de comptes de les entitats locals i els altres organismes, empreses i entitats que integren el sector públic local balear. En compliment d'aquest mandat, el Consell de l'SCIB emet l'Informe sobre la rendició de comptes del sector públic local de les Illes Balears corresponent a l'exercici 2017, previst en el Programa d'actuacions per a l'any 2018, que, d'acord amb l'article 27 de l'esmentat Reglament, és un informe de caràcter general.

D'acord amb les Directrius tècniques aprovades pel Consell de la Sindicatura, el 28 de febrer de 2018, aquest Informe consisteix en una revisió limitada i formal de la rendició de comptes de les entitats locals i els altres organismes, empreses i entitats que integren el sector públic local balear. S'ha de fer palès que no es tracta, en cap cas, d'un informe de fiscalització dels comptes generals de les entitats locals considerats particularment.

El treball s'ha dut a terme de conformitat amb les Normes Internacionals d'Auditoria del Sector Públic «ISSAI-ES 100 Principis fonamentals de la fiscalització del Sector públic», «ISSAI-ES 400 Principis fonamentals de la fiscalització de compliment» i «ISSAI-ES 4000 Norma per a les auditories de compliment», assumides per la Sindicatura mitjançant l'Acord del Consell d'11 de juliol i de 18 de desembre de 2014.

Els treballs de fiscalització s'han dut a terme a les dependències de la Sindicatura de Comptes i la data de finalització dels treballs de camp ha estat el mes de octubre de 2018.

2. OBJECTIUS

Els objectius generals de l'Informe són els següents:

  • Verificar el compliment de la normativa vigent en relació amb la rendició dels comptes.

  • Comprovar el compliment de la normativa vigent en relació amb la tramesa de les relacions anuals de contractes i de convenis.

  • Comprovar el compliment de la normativa vigent en relació amb la tramesa de la informació sobre acords i resolucions de les entitats locals contraris a objeccions formulades pels òrgans d'intervenció locals.

No és objectiu d'aquest Informe fer un examen exhaustiu de cadascun dels comptes retuts. Es tracta de fer una revisió limitada en la qual es realitza una comprovació de la rendició dels comptes generals així com altres obligacions de tramesa d'informació per part de les entitats incloses en el seu àmbit subjectiu, i s'hi inclouen les conclusions i les recomanacions de caràcter general que es consideren adients.

3. ÀMBIT SUBJECTIU

L'àmbit subjectiu està integrat per les 76 entitats locals de les Illes Balears (4 consells insulars, 66 ajuntaments, 5 mancomunitats i 1 entitat local menor) i 116 entitats dependents i adscrites actives (43 organismes autònoms, 24 societats mercantils de capital íntegrament propietat d'aquestes entitats locals, 2 entitats públiques empresarials, 3 societats mercantils de participació majoritària, 17 consorcis adscrits, 25 fundacions dependents i 2 associacions dependents). És a dir, es tracta de 192 entitats en total.

Les altes respecte de l'exercici anterior corresponen a les entitats següents:

- Limpiezas Costa de Calvià, SA (Ajuntament de Calvià)

- Consorci Local entre la CAIB i l'Ajuntament de sa Pobla (Ajuntament de sa Pobla)

- Fundació Museu Cosme Bauçà (Ajuntament de Felanitx)

- Fundació Ca n'Oliver (Ajuntament de Maó)

- Fundació Teatre Principal de Maó (Ajuntament de Maó)

Les baixes respecte de l'exercici anterior corresponen a la dissolució dels ens següents:

- Mancomunitat Zona Nord de Mallorca

- Llucmajor Empresa Municipal de Servicios, SA (Ajuntament de Llucmajor)

- Promocions Urbanístiques de Maó, SL (Ajuntament de Maó)

- Consorci Pla-D Llucmajor (Ajuntament de Llucmajor)

- Fundació Can Blau (Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia)

- Organisme Autònom Patronat ca ses Monges (Ajuntament de Petra, inactiva el 2016)

Passa a estar inactiva l'entitat següent:

- Organisme Autònom Patronat Municipal d'Esports (Ajuntament de Binissalem)

A més dels 116 ens dependents i adscrits esmentats, n'hi ha 8 d'inactius, que són els següents:

- Organisme Autònom Patronat Municipal d'Esports (Ajuntament de Binissalem)

- Organisme Autònom Museu d'Inca (Ajuntament d'Inca)

- Organisme Autònom Inca Ràdio (Ajuntament d'Inca)

- Organisme Autònom Museu d'Art Contemporani (Ajuntament de sa Pobla)

- Consorci de Gestió Sociosanitària d'Eivissa (Consell Insular d'Eivissa)

- Consorci Promoció Turística Platja de Muro (Ajuntament de Muro)

- Fundació per a la Promoció Turística d'Eivissa (Consell Insular d'Eivissa)

- Fundació Jocs Mundials Universitaris Universíada Palma de Mallorca 1999 (Ajuntament de Palma)

4. ÀMBIT TEMPORAL

L'àmbit temporal és l'exercici 2017. Així mateix, es fan comparacions amb exercicis anteriors a fi de facilitar la comprensió de l'evolució de la rendició de comptes, de la tramesa de relacions de contractes, convenis i de la informació relativa a la funció interventora de les entitats locals.

Respecte a la rendició de comptes, s'han considerat els rebuts, degudament aprovats pel Ple de la corporació, fins al 15 d'octubre de 2018, data en què s'exhauria el termini per retre d'acord amb l'art. 223.2 del TRLRHL. La mateixa data s'ha fixat per considerar les relacions de contractes, les relacions de convenis i la informació relativa a la funció interventora, encara que la data límit per trametre les dues primeres era el 28 de febrer de 2018, d'acord amb la Instrucció relativa a la tramesa a la Sindicatura de Comptes de la informació contractual del sector públic local de les Illes Balears i la Instrucció relativa a la tramesa a la Sindicatura de Comptes de la informació sobre els convenis formalitzats per les entitats del sector públic local de les Illes Balears, respectivament. La data límit per trametre la informació relativa a la funció interventora era el 30 d'abril de 2018, d'acord amb la Instrucció relativa a la tramesa al Tribunal de Comptes de la informació sobre acords i resolucions de les entitats locals contraris a objeccions formulades pels òrgans d'intervenció locals i anomalies detectades en matèria d'ingressos, així com sobre acords adoptats amb omissió del tràmit de fiscalització prèvia.

5. METODOLOGIA

Les unitats monetàries de les xifres s'han expressat en milers d'euros en els quadres agregats (excepte que s'especifiqui el contrari) amb el format de visualització de zero decimals.

Internament, s'ha treballat amb les xifres en euros i en cèntims d'euro i s'ha conservat la totalitat de les xifres. Es fa constar la xifra 0 quan l'import és de 0,01 euros a 500,00 euros. La coherència interna és absoluta, tot i que, si només es consideren les xifres que figuren en l'Informe, apareixen en alguns casos diferències degudes al format de visualització de les dades per l'arrodoniment dels imports.

En la redacció de l'Informe, en els casos que s'han considerat rellevants, es mostren entre parèntesis les dades comparatives corresponents a l'exercici anterior, especialment pel que fa a percentatges.

6. ABAST I LIMITACIONS

Les entitats que no han retut els comptes, no han tramès les relacions de contractes, no han tramès les relacions de convenis o no han remès la informació relativa a la funció interventora no figuren en els diferents apartats i quadres, sinó, únicament, en els dedicats a reflectir aquest incompliment.

Aquest treball consisteix en un examen no exhaustiu dels comptes generals, és a dir, una revisió limitada en la qual es realitza una comprovació de la rendició dels comptes generals per part de les entitats incloses en el seu àmbit subjectiu.

L'Informe s'ha elaborat amb les dades que han tramès les entitats locals a la plataforma per a la rendició telemàtica dels comptes, desenvolupada en el marc del conveni subscrit entre el Tribunal de Comptes i diversos organismes de control extern d'àmbit autonòmic, en l'entorn de les característiques tècniques fixades per la IGAE.

Les principals limitacions del treball realitzat són les que fan referència als aspectes següents:

- La manca de rendició dels comptes anuals d'algunes entitats o la seva tramesa incompleta, ja que no totes les entitats locals han complert l'obligació de retre els comptes a la Sindicatura abans de la data límit prevista per elaborar aquest Informe, que és el 15 d'octubre de 2018.

- La manca de tramesa de les relacions de contractes, de convenis o la informació relativa a la funció interventora d'algunes entitats o la seva tramesa incompleta, ja que no totes les entitats locals han complert l'obligació de trametre aquesta informació a la Sindicatura abans de la data límit prevista per elaborar aquest Informe.

7. TRÀMIT D'AL·LEGACIONS

D'acord amb l'article 30.c del Reglament de la Sindicatura, un cop aprovat provisionalment l'lnforme, es va trametre als comptedants de les entitats locals, per tal que poguessin formular les al·legacions i presentar els documents que considerassin adients.

Exhaurit el termini concedit, no s'ha rebut cap al·legació, document ni justificant amb relació a les actuacions esmentades.

II. RENDICIÓ DE COMPTES

El text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals i la Llei de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears fixen el termini de les entitats locals per retre els comptes corresponents a l'exercici 2017. Varen complir el termini quaranta-nou entitats locals: un consell insular, quaranta-cinc ajuntaments, dues mancomunitats i l'Entitat Local Menor de Palmanyola.

Les entitats locals que varen incomplir aquesta obligació, d'acord amb la Llei d'economia sostenible, poden veure retinguts els imports dels lliuraments a compte i, si escau, dels avançaments i les liquidacions definitives de la participació en els tributs de l'Estat, fins que es consideri complerta aquesta obligació de remissió del compte general (art. 36 de la Llei 2/2011, modificat per la Llei 23/2013). El Tribunal de Comptes ha de comunicar al Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques la relació d'entitats que no han retut el compte general.

Cal recordar que la rendició del compte general en termini no tan sols és una obligació legal, sinó també un element fonamental per a la publicitat i la transparència de la gestió pública. La seva manca no permet la fiscalització de l'activitat pública i, per tant, impedeix els seus efectes, que són la contribució a la regeneració democràtica necessària, la promoció de l'eficiència i l'eficàcia de les entitats públiques i l'afavoriment del creixement econòmic.

Han retut comptes en termini 49 de les 76 entitats locals existents, la qual cosa representa el 64,5 % (67,5 % al 2016), i 56 de les 116 entitats dependents i adscrites, la qual cosa suposa el 48,3 % (49,1 % al 2016), sense considerar, per a aquest percentatge, les entitats dependents inactives, que són 8 (8 entitats inactives al 2016).

Les entitats locals que, dia 15 d'octubre de 2018, no han retut el compte general corresponent a l'exercici 2017 degudament aprovat pel Ple de la corporació i, per tant, han incomplert l'obligació establerta en l'art. 223.2 del TRLRHL i l'art. 11.2 de l'LSCIB, són les següents:

  • Consell Insular de Formentera

  • Consell Insular de Mallorca

  • Consell Insular de Menorca

  • Ajuntament d'Alaró

  • Ajuntament de Banyalbufar

  • Ajuntament de Binissalem

  • Ajuntament de Capdepera

  • Ajuntament d'Escorca

  • Ajuntament d'Esporles

  • Ajuntament d'Estellencs

  • Ajuntament de Ferreries

  • Ajuntament de Fornalutx

  • Ajuntament de Llubí

  • Ajuntament de Mancor de la Vall

  • Ajuntament de Maria de la Salut

  • Ajuntament de Montuïri

  • Ajuntament de Muro

  • Ajuntament de Palma

  • Ajuntament de Petra

  • Ajuntament de Puigpunyent

  • Ajuntament de Sant Joan

  • Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar

  • Ajuntament de Santa Eugènia

  • Ajuntament de Sineu

  • Mancomunitat des Raiguer

  • Mancomunitat Serveis Públics Insulars

  • Mancomunitat Tramuntana

Les entitats dependents de les entitats locals que no han retut en termini els comptes anuals corresponents a l'exercici 2017 són les següents:

Organismes autònoms (17):

  • Patronat Municipal de Turisme (Consell Insular de Formentera)

  • Institut de l'Esport Hípic de Mallorca (Consell Insular de Mallorca)

  • Institut Mallorquí d'Afers Socials (Consell Insular de Mallorca)

  • Agència de Protecció de la Legalitat Urbanística i Territorial de Mallorca (Consell Insular de Mallorca)

  • Institut Menorquí d'Estudis (Consell Insular de Menorca)

  • Consell Econòmic i Social de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Patronat Municipal d'Esports (Ajuntament de Binissalem)

  • Patronat d'Escoles Municipals d'Esporles (Ajuntament d'Esporles)

  • Patronat Municipal de Cultura, Esport i Temps Lliure (Ajuntament d'Esporles)

  • Institut Municipal de l'Esport (Ajuntament de Palma)

  • Patronat Municipal d'Escoletes d'Infants (Ajuntament de Palma)

  • Patronat Municipal de l'Habitatge (Ajuntament de Palma)

  • Institut Municipal d'Innovació (Ajuntament de Palma)

  • Agència de Desenvolupament Local PalmaActiva (Ajuntament de Palma)

  • Patronat de Reallotjament i Reinserció Social (Ajuntament de Palma)

  • Institut Municipal d'Obres Viàries (Ajuntament de Palma)

  • Fundació Escola Municipal de Música de Petra (Ajuntament de Petra)

Societats mercantils i EPE (11):

  • Ràdio i Televisió de Mallorca, SA (Consell Insular de Mallorca)

  • Institut de la Joventut de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Servei d'Informàtica Local de Menorca, SA (Consell Insular de Menorca)

  • Capdepera Segle XXI, SA (Ajuntament de Capdepera)

  • Empresa Municipal d'Aigües i Clavegueram, SA (Ajuntament de Palma)

  • Empresa Municipal de Transports Urbans de Palma de Mallorca, SA (Ajuntament de Palma)

  • Societat Municipal d'Aparcaments i Projectes, SA (Ajuntament de Palma)

  • Empresa Funerària Municipal, SA (Ajuntament de Palma)

  • Mercapalma, SA (Ajuntament de Palma)

  • Palau de Congressos, SA (Ajuntament de Palma)

  • Empresa Municipal Bellver, SA (Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar)

Els consorcis adscrits i les entitats sense fins lucratius dependents de les entitats locals que no han retut en termini els comptes anuals corresponents a l'exercici 2017 són les següents:

Consorcis adscrits (13):

  • Consorci Mobilitat per Eivissa (Consell Insular d'Eivissa)

  • Consorci per a la Gestió dels Serveis Locals a l'Illa d'Eivissa (Consell Insular d'Eivissa)

  • Consorci Eurolocal-Mallorca (Consell Insular de Mallorca)

  • Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial (Consell Insular de Mallorca)

  • Consorci Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions de Mallorca (Consell Insular de Mallorca)

  • Consorci Pavelló Esportiu Multifuncional (Consell Insular de Menorca)

  • Consorci Sociosanitari de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Consorci Residus i Energia de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Consorci Protecció de la Legalitat Urbanística en Sòl Rústic a l'Illa de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Consorci Penya-segats Port de Maó (Ajuntament de Maó)

  • Consorci Local CAIB i Ajuntament de sa Pobla (Ajuntament de sa Pobla)

  • Consorci Turisme de Son Servera i Sant Llorenç (Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar)

  • Consorci Amics de la Música, la Dansa i l'Art a Sóller (Ajuntament de Sóller)

Fundacions i associacions dependents (19):

  • Fundació Casa Museu Llorenç Villalonga, Pare Ginard i Blai Bonet (Consell Insular de Mallorca)

  • Fundació Mallorca Turisme (Consell Insular de Mallorca)

  • Fundació Musical d'Àrea de Creació Acústica (Consell Insular de Mallorca)

  • Fundació Teatre Principal de Palma (Consell Insular de Mallorca)

  • Associació Fons Mallorquí de Solidaritat i Cooperació (Consell Insular de Mallorca)

  • Fundació Enciclopèdia de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Fundació Foment del Turisme de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Fundació Menorquina de l'Òpera (Consell Insular de Menorca)

  • Associació Fons Menorquí de Cooperació (Consell Insular de Menorca)

  • Fundació Persones amb Discapacitat Illa de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Fundació Castell d'Alaró (Ajuntament d'Alaró)

  • Teatre Municipal d'Artà (Ajuntament d'Artà)

  • Fundació Calvià 2004 (Ajuntament de Calvià)

  • Fundació Museu Cosme Bauçà (Ajuntament de Felanitx)

  • Fundació es Garrover (Ajuntament d'Inca)

  • Fundació Teatre Principal d'Inca (Ajuntament d'Inca)

  • Fundació Casals d'Art i Espais Expositius (Palma Espai d'Art) (Ajuntament de Palma)

  • Fundació Mixta Turisme Palma de Mallorca 365 (Ajuntament de Palma)

  • Fundació Pilar i Joan Miró (Ajuntament de Palma)

Rendició de comptes dels exercicis anteriors

El consell insular, els ajuntaments i la mancomunitat que no han retut algun compte general des de l'exercici 2003 són els següents:

  • Consell Insular de Formentera: 2014*

  • Ajuntament de Formentera: 2003,  2004,  2005*  i  2006

  • Ajuntament de Puigpunyent: 2016

  • Mancomunitat de Tramuntana: 2011*,  2012,  2013  i 2014

* No consta que el Ple de la corporació hagi aprovat el compte general tramès, la qual cosa és requisit indispensable per considerar formalment acomplerta l'obligació de retre comptes.

III. CONTRACTACIÓ

L'Acord del Consell de l'SCIB, de 17 de desembre de 2015, que va entrar en vigor el dia 30 de desembre de 2015, estableix que totes les entitats del sector públic local han de trametre una relació certificada, comprensiva de tots els contractes formalitzats dins l'exercici, excepte els contractes menors (d'obres inferiors a 50 milers d'euros i d'altra modalitat inferiors a 18 milers d'euros, IVA exclòs en ambdós casos). Aquesta Instrucció relativa a la tramesa a la Sindicatura de Comptes de la informació contractual del sector públic local de les Illes Balears es va modificar mitjançant l'Acord del Consell de l'SCIB, de 27 de gener de 2016 (BOIB núm. 22, de 16 de febrer de 2016).

Tot i que el 28 de febrer de 2018 va finalitzar el termini establert en l'Acord del Consell de l'SCIB per trametre les relacions de contractes de l'exercici 2017, dia 15 d'octubre de 2018 no havien tramès la relació certificada dos consells insulars i quatre ajuntaments, que són els següents:

  • Consell Insular d'Eivissa

  • Consell Insular de Formentera

  • Ajuntament d'Escorca

  • Ajuntament de Llubí

  • Ajuntament de Maria de la Salut

  • Ajuntament de Mancor de la Vall

Les entitats dependents de les entitats locals que no han tramès la relació certificada corresponent a l'exercici 2017, a 15 d'octubre de 2018, són les següents:

Organismes autònoms (2):

  • Patronat per a la Gestió i Funcionament de l'Escola de Turisme del Consell Insular d'Eivissa (Consell Insular d'Eivissa)

  • Patronat Municipal de Turisme (Consell Insular de Formentera)

Societats mercantils i EPE (3):

  • Fires, Congressos i Esdeveniments d'Eivissa, SAU (Consell Insular d'Eivissa)

  • Institut de la Joventut de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Servei d'Informàtica Local de Menorca, SA (Consell Insular de Menorca)

Consorcis adscripció (5):

  • Consorci Mobilitat per Eivissa (Consell Insular d'Eivissa)

  • Consorci per a la Gestió dels Serveis Locals a l'Illa d'Eivissa (Consell Insular d'Eivissa)

  • Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial (Consell Insular de Mallorca)

  • Consorci Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions de Mallorca (Consell Insular de Mallorca)

  • Consorci Local CAIB i Ajuntament de sa Pobla (Ajuntament de sa Pobla)

Fundacions i associacions dependents (8):

  • Fundació Enciclopèdia de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Fundació Foment del Turisme de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Fundació Menorquina de l'Òpera (Consell Insular de Menorca)

  • Fundació per a Persones amb Discapacitat Illa de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Associació Fons Menorquí de Cooperació (Consell Insular de Menorca)

  • Fundació Museu Cosme Bauçà (Ajuntament de Felanitx)

  • Fundació Ca n'Oliver (Ajuntament de Maó)

  • Fundació Teatre Principal de Maó (Ajuntament de Maó)

Tramesa de la relació de contractes dels exercicis anteriors

El consell insular, els ajuntaments i la mancomunitat que no han tramès alguna relació de contractes dels darrers exercicis són els següents:

  • Consell Insular de Formentera: 2016

  • Ajuntament d'Escorca: 2016

  • Ajuntament de Mancor de la Vall: 2016

  • Ajuntament de sa Pobla: 2012,  2013,  2014,  2015  i  2016

  • Ajuntament de Santa Maria del Camí: 2013

  • Mancomunitat de Tramuntana: 2012,  2013,  2014  i  2015

IV. CONVENIS

L'Acord del Consell de l'SCIB, de 20 de desembre de 2016, que va entrar en vigor el dia 25 de desembre de 2016, estableix que totes les entitats del sector públic local han de trametre una relació certificada, comprensiva de tots els convenis formalitzats durant l'exercici, sigui quin sigui el seu import (BOIB núm. 161, de 24 de desembre de 2016).  

Tot i que el 28 de febrer de 2018 va finalitzar el termini establert en l'Acord del Consell de l'SCIB per trametre les relacions de convenis de l'exercici 2017, dia 15 d'octubre de 2018 no havien tramès la relació certificada els quatre consells insulars, vuit ajuntaments i una mancomunitat, que són els següents:

  • Consell Insular de Mallorca

  • Consell Insular de Menorca

  • Consell Insular d'Eivissa

  • Consell Insular de Formentera

  • Ajuntament d'Escorca

  • Ajuntament de Llubí

  • Ajuntament de Mancor de la Vall

  • Ajuntament de Maria de la Salut

  • Ajuntament des Migjorn Gran

  • Ajuntament de Pollença

  • Ajuntament de Puigpunyent

  • Ajuntament de Sant Joan de Labritja

  • Mancomunitat Tramuntana

Les entitats dependents de les entitats locals que no han tramès la relació certificada corresponent a l'exercici 2017, a 15 d'octubre de 2018, són les següents:

Organismes autònoms (10):

  • Patronat per a la Gestió i Funcionament de l'Escola de Turisme del Consell Insular d'Eivissa (Consell Insular d'Eivissa)

  • Patronat Municipal de Turisme (Consell Insular de Formentera)

  • Institut de l'Esport Hípic de Mallorca (Consell Insular de Mallorca)

  • Institut Mallorquí d'Afers Socials (Consell Insular de Mallorca)

  • Agència de Protecció de la Legalitat Urbanística i Territorial de Mallorca (Consell Insular de Mallorca)

  • Institut Menorquí d'Estudis (Consell Insular de Mallorca)

  • Consell Econòmic i Social de Menorca (Consell Insular de Mallorca)

  • Fundació Escola de Música de Pollença (Ajuntament de Pollença)

  • Institut Municipal Ràdio Pollença (Ajuntament de Pollença)

  • Patronat Municipal Residència Social (Ajuntament de Pollença)

Societats mercantils i EPE (8):

  • Fires, Congressos i Esdeveniments d'Eivissa, SAU (Consell Insular d'Eivissa)

  • Ràdio i Televisió de Mallorca, SA (Consell Insular de Mallorca)

  • Institut de la Joventut de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Servei d'Informàtica Local de Menorca, SA (Consell Insular de Menorca)

  • Mercapalma, SA (Ajuntament de Palma)

  • Palau de Congressos, SA (Ajuntament de Palma)

  • Empresa Municipal Serveis 2002, SL (Ajuntament de Pollença)

  • Fita 2020, SL (Ajuntament de Vilafranca de Bonany)

Consorcis adscripció (10):

  • Consorci Mobilitat per Eivissa (Consell Insular d'Eivissa)

  • Consorci per a la Gestió dels Serveis Locals a l'Illa d'Eivissa (Consell Insular d'Eivissa)

  • Consorci Eurolocal-Mallorca (Consell Insular de Mallorca)

  • Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial (Consell Insular de Mallorca)

  • Consorci Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions de Mallorca (Consell Insular de Mallorca)

  • Consorci Pavelló Esportiu Multifuncional (Consell Insular de Menorca)

  • Consorci Protecció de la Legalitat Urbanística en Sòl Rústic a l'Illa de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Consorci Residus i Energia de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Consorci Sociosanitari de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Consorci Local entre la CAIB i l'Ajuntament de sa Pobla (Ajuntament de sa Pobla)

Fundacions i associacions dependents (12):

  • Fundació Casa Museu Llorenç Villalonga, Pare Ginard i Blai Bonet (Consell Insular de Mallorca)

  • Fundació Mallorca Turisme (Consell Insular de Mallorca)

  • Fundació Musical d'Àrea de Creació Acústica (Consell Insular de Mallorca)

  • Fundació Teatre Principal de Palma (Consell Insular de Mallorca)

  • Associació Fons Mallorquí de Solidaritat i Cooperació (Consell Insular de Mallorca)

  • Fundació Enciclopèdia de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Fundació Foment del Turisme de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Fundació Menorquina de l'Òpera (Consell Insular de Menorca)

  • Fundació per a Persones amb Discapacitat Illa de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Associació Fons Menorquí de Cooperació (Consell Insular de Menorca)

  • Fundació per a l'Ensenyament de la Música i la Dansa a Felanitx (Ajuntament de Felanitx)

  • Fundació Museu Cosme Bauçà (Ajuntament de Felanitx)

V. INFORMACIÓ RELATIVA A LA FUNCIÓ INTERVENTORA

L'art. 218.3 del TRLRHL estableix que l'òrgan interventor ha de trametre anualment al Tribunal de Comptes totes les resolucions i els acords que han adoptat el president de l'entitat local i el Ple de la corporació contraris a les objeccions que ha formulat la Intervenció, així com un resum de les principals anomalies detectades en matèria d'ingressos.

L'Acord del Ple del Tribunal de Comptes, de 30 de juny de 2015, que va entrar en vigor el dia 18 de juliol de 2015, estableix la remissió telemàtica d'informació sobre acords i resolucions de les entitats locals contraris a objeccions formulades per interventors locals i anomalies detectades en matèria d'ingressos, així com sobre acords adoptats amb omissió del tràmit de fiscalització prèvia.  

Tot i que el 30 d'abril de 2018 va finalitzar el termini establert en l'Acord del Ple del Tribunal de Comptes per trametre la informació sobre acords i resolucions de les entitats locals contraris a objeccions formulades per interventors locals i anomalies detectades en matèria d'ingressos, així com sobre acords adoptats amb omissió del tràmit de fiscalització prèvia relativa a l'exercici 2017, no havien tramès aquesta informació dos consells insulars, sis ajuntaments i dues mancomunitat, que són els següents:

  • Consell Insular de Mallorca

  • Consell Insular d'Eivissa

  • Ajuntament de Binissalem

  • Ajuntament de Búger

  • Ajuntament des Migjorn Gran

  • Ajuntament d'Escorca

  • Ajuntament de Maria de la Salut

  • Ajuntament de Sineu

  • Mancomunitat des Raiguer

  • Mancomunitat Tramuntana

Tramesa de la informació dels exercicis anteriors

Els òrgans interventors dels consells insulars, ajuntaments i mancomunitats que no han tramès informació relativa a la funció interventora dels darrers exercicis són els següents:

  • Consell Insular d'Eivissa: 2016

  • Consell Insular de Mallorca: 2016

  • Ajuntament de Binissalem: 2014,  2015  i  2016

  • Ajuntament de Mancor de la Vall: 2014,  2015  i  2016

  • Ajuntament de Sineu: 2014,  2015  i  2016

  • Mancomunitat des Raiguer: 2014,  2015  i  2016

  • Mancomunitat de Tramuntana: 2014,  2015  i  2016

VI. CONCLUSIONS

Les conclusions d'aquest Informe s'han elaborat sobre l'anàlisi de les entitats que han retut els comptes i s'ha de fer palès que no es tracta, en cap cas, d'un informe de fiscalització dels comptes generals de les entitats locals considerats cada un en particular.

A. RENDICIÓ I APROVACIÓ DELS COMPTES GENERALS

1. El 64,5 % (67,5 % al 2016) de les entitats locals de les Illes Balears (un consell insular, quaranta-cinc ajuntaments, l'entitat local menor i dues mancomunitats) ha retut el compte general de l'exercici 2017 en termini. Per illes, destaca Eivissa amb una rendició del 85,7 % de les entitats locals (57,1 % al 2016).

2. Tres consells insulars (Formentera, Mallorca i Menorca) i l'ajuntament amb més població de les Illes Balears (Ajuntament de Palma) no han retut el compte general de l'exercici 2017 en termini, fet que s'ha produït també en l'exercici 2016, en el qual, a més, tampoc no va retre en termini el Consell Insular d'Eivissa. A més, hi ha altres vint ajuntaments i tres mancomunitats que no han retut el compte general de l'exercici 2017 en termini.

3. La representativitat dels municipis que han retut els comptes en termini és del 56,0 % de la població total (55,5 % al 2016); en destaquen els ajuntaments d'Eivissa amb el 100 %.

4. El Consell Insular de Formentera, l'Ajuntament de Puigpunyent i la Mancomunitat de Tramuntana són les úniques entitats locals que no han retut alguns dels comptes generals des de l'exercici 2003 fins a l'exercici 2016.

B. TRAMESA DE LA RELACIÓ DE CONTRACTES

5. Dia 15 d'octubre de 2018, ha tramès la relació de contractes de l'exercici 2017 un total de 70 entitats locals principals (69 entitats al 2016), les quals representen el 92,1 % del total (89,6 % al 2016), i 98 entitats dependents i adscrites, que representen el 84,5 % del total (74,1 % al 2016). En resum, les entitats que han tramès les relacions de contractes representen el 87,5 % del total d'entitats de l'àmbit subjectiu de l'Informe (80,3 % al 2016). La representativitat de la població dels municipis que han tramès la relació de contractes és del 98,4 % de la població total (95,0 % al 2016).

6. Ha tramès les relacions de contractes en termini el 68,4 % (31,2 % al 2016) de les entitats locals de les Illes Balears (un consell insular, quaranta-set ajuntaments, l'entitat local menor i tres mancomunitats). Els consells insulars d'Eivissa i de Formentera no han tramès aquesta relació a 15 d'octubre de 2018. Per illes, destaca Eivissa amb una tramesa de la relació de contractes en termini dels ajuntaments del 100 % (100 % al 2016).

7. El retard mitjà de les entitats locals en la tramesa de les relacions de contractes de l'exercici 2017 és de 96,0 dies (66,5 dies al 2016). Els consells insulars són els que més tarden, amb una mitjana de 206,7 dies (230,0 dies al 2016).

8. El Consell Insular de Formentera, quatre ajuntaments (Escorca, Mancor de la Vall, sa Pobla i Santa Maria del Camí) i una mancomunitat (Tramuntana) no han tramès alguna de les relacions de contractes des de l'exercici 2012 fins a l'exercici 2016.

C. TRAMESA DE LA RELACIÓ DE CONVENIS

9. Dia 15 d'octubre de 2018, ha tramès la relació de convenis de l'exercici 2017 un total de 63 entitats locals principals, les quals representen el 82,9 % del total, i 76 entitats dependents i adscrites, que representen el 65,5 % del total. En resum, les entitats que han tramès les relacions de convenis representen el 72,4 % del total d'entitats de l'àmbit subjectiu de l'Informe. La representativitat de la població dels municipis que han tramès la relació de convenis és del 96,1 % de la població total.

10. Ha tramès les relacions de convenis en termini el 38,2 % de les entitats locals de les Illes Balears (vint-i-vuit ajuntaments i una mancomunitat). Cap dels quatre consells insulars (Eivissa, Formentera, Mallorca i Menorca) ha tramès aquesta relació a 15 d'octubre de 2018. Per illes, destaca Mallorca amb una tramesa de la relació de convenis en termini de les entitats locals del 42,4 %.

11. El retard mitjà de les entitats locals en la tramesa de les relacions de convenis de l'exercici 2017 és de 82,0 dies. Els consells insulars són els que més tarden, amb una mitjana fins a dia 15 d'octubre de 2018 de 229,0 dies, atès que cap no han tramès la relació de convenis.

D. TRAMESA DE LA INFORMACIÓ RELATIVA A LA FUNCIÓ INTERVENTORA

12. Dia 15 d'octubre de 2018, el 86,8 % dels òrgans interventors de les entitats locals de les Illes Balears (dos consells insulars, seixanta ajuntaments, l'entitat local menor i tres mancomunitats) han tramès la informació relativa a la funció interventora de l'exercici 2017. La representativitat de la població dels municipis els òrgans interventors dels quals han tramès la informació relativa a la funció interventora és del 98,5 % de la població total.

13. Ha tramès la informació en termini el 55,3 % dels òrgans interventors de les entitats locals de les Illes Balears (un consell insular, trenta-vuit ajuntaments, l'entitat local menor i dues mancomunitats). Els òrgans interventors dels consells insulars d'Eivissa i de Mallorca no han tramès aquesta informació a 15 d'octubre de 2018. Per illes, destaca Eivissa amb una tramesa de la informació en termini del 71,4 % dels òrgans interventors de les entitats locals.

14. El retard mitjà dels òrgans interventors de les entitats locals en la tramesa de la informació relativa a la funció interventora de l'exercici 2017 és de 69,0 dies. Els òrgans interventors dels consells insulars són els que més tarden, amb una mitjana de 129,7 dies.

15. Els òrgans interventors de dos consells insulars (Eivissa i Mallorca), tres ajuntaments (Binissalem, Mancor de la Vall i Sineu) i dues mancomunitats (es Raiguer i Tramuntana) no han remès la informació relativa a la funció interventora dels darrers quatre exercicis.

VII. RECOMANACIONS

1. Assumir la rendició de comptes, per part dels responsables —comptedants—, que són els presidents/presidentes i els batles/batlesses, com un eix fonamental en la gestió de les entitats locals, no només com una exigència legal, sinó com un compromís de transparència i de responsabilitat amb la ciutadania, atès que gestionen fons públics.

2. Prioritzar la rendició del compte general, la tramesa de la relació anual de contractes, de convenis i de la informació relativa a la funció interventora, com a manifestacions concretes i destacades de la rendició de comptes. Per això, les entitats locals han de destinar els mitjans humans i materials necessaris per complir aquestes obligacions.

3. Formar el compte general immediatament després de liquidar el pressupost, aprovar-lo durant el primer semestre de l'exercici i retre'l en el termini legal, així com posar-lo a l'abast de la ciutadania a la seu electrònica o el portal web de l'entitat.

4. Introduir en la Plataforma de rendició de comptes de les entitats locals els expedients de contractes i de convenis a mesura que es formalitzin durant l'exercici i, així, aprofitar-la com a eina de control i seguiment d'expedients per part de l'entitat, sobretot amb la finalitat d'assolir amb garanties el compliment de l'obligació de trametre en termini la relació anual de contractes i de convenis.

5. Trametre anualment totes les resolucions i els acords adoptats pel president de l'entitat local o pel Ple de la corporació contraris a les objeccions formulades per l'òrgan interventor i les anomalies detectades en matèria d'ingressos, així com els acords adoptats amb omissió del tràmit de fiscalització prèvia, per així reforçar les actuacions de control intern realitzades pels interventors locals. A més, aquesta informació permetrà la identificació de les àrees de risc i, per tant, una millor planificació i execució de les fiscalitzacions realitzades per la Sindicatura de Comptes, els resultats de les quals redundaran en un millor control sobre les entitats locals.